PDA

View Full Version : EHX Soul Preacher compressor - threshold aanpassen?



Kim Wilson
30 april 2019, 13:30
Hoi allemaal. Ik heb inmiddels al een poosje bovenstaande compressor op mijn board, en het is echt een prima aanvulling. Ik loop alleen aan tegen het volgende. Ik hou niet zo van de limiter-functie van compressors. Prima dat ze de boel wat oppompen, maar als ik voluit sta te rammen zou hij het niet moeten dempen. Daar heb ik met mijn Tele ook geen last van, maar met mijn Hagstrom LP wel. Die heeft meer output en wordt dus ook gedempt. Ik weet niet welke kant ik op zou moeten draaien, maar als er een knop voor de threshold op zou zitten, zou ik hem zover mogelijk draaien dat ie helemaal niet meer dempt.

Bestaat er een mogelijkheid om de threshold aan te passen, dmv andere componenten of iets dergelijks, of een extra potmeter?

Kim Wilson
30 april 2019, 13:47
Of zou een (pedaal met) blend-functie dit probleem kunnen ondervangen?

Plant
30 april 2019, 19:54
... Daar heb ik met mijn Tele ook geen last van, maar met mijn Hagstrom LP wel. Die heeft meer output en wordt dus ook gedempt....

Kennelijk is het input level het probleem. Als je de volumeknop op de Hagstrom LP terugdraait tot je ongeveer hetzelfde niveau hebt, werkt het dan (afgezien van evt. tonesuck) wel goed?

Ik neem aan dat je hem gebouwd hebt met inputbuffer of is hij true bypass?

https://elektrotanya.com/PREVIEWS/63463243/23432455/electro-harmonix/electro-harmonix_soul_preacher_compressor_sch.pdf_1.png

Als je een vergelijkbaar schema als dit hebt gebouwd, zou je na de buffer rond Q1 (knooppunt min van 1µF / 100kΩ / 220kΩ) van de 100kΩ weerstand een (volume)potmeter kunnen maken met de 220kΩ weerstand aan de loper.
Met de 100kΩ potmeter temper je dan het ingangsvolume zodat de schakeling verder net zo reageert als op je Tele.

Het bypass-signaal blijft dan buiten deze regeling en met de volumeregelaar na de compressor (de 10kΩ log potmeter voor de bypass schakelaar S2) kun je het niveau tussen bypass en compressor aanpassen.

Kim Wilson
30 april 2019, 20:30
Nee, ik heb hem niet zelf gebouwd, het is gewoon een EHX pedaal. En het ingangssignaal lijkt me op zich niet het probleem, het feit dat ie het sterkere signaal afvlakt is wel een probleem. En ja, ik kan het volume terugdraaien, maar de hogere output wil ik graag gebruiken.

Plant
30 april 2019, 21:14
Als het pedaal met een Tele (=single coil) wel het gewenste effect geeft en met een Hagstrom LP (=humbucker en dus ongeveer dubbele spanning) niet en je geeft zelf aan dat de hogere output het probleem is omdat het pedaal daarop dempt, dan kun je niet anders dan het daar aanpassen.

Zodra je voorbij het regel-element FET J1 (dus na die 220kΩ en 0.1µF) komt doe je er niks meer aan.

Als je geen (of niet meteen) zin hebt om te boren, vervang dan die 100kΩ weerstand eens door 2 in serie geschakelde weerstanden van 47kΩ (spanningsdeler) en soldeer die 220kΩ weerstand op het knooppunt. Dan kun je in ieder geval even proberen of dit met de Hagstrom LP het gewenste resultaat geeft.

Kim Wilson
1 mei 2019, 06:44
Ja, ik had het anders moeten zeggen. Als ik de Hagstrom terugdraai wordt ie niet meer geknepen. Maar ik wil dus dat ie helemaal niet geknepen wordt, dus daar moet idd iets veranderd worden.

alias
1 mei 2019, 17:12
Maar daar IS een compressor toch voor, om te knijpen? Het minpunt van "weinig knoppen" compressors is nu eenmaal dat de fabrikant een keuze moet maken uit wat preset is en wat regelbaar. M.i. kun je op een gitaarcomp. beter instelbare treshold hebben en preset attack dan andersom, dan is hij beter geschikt verschillende pup outputs.

Meer dan 2 cent heb ik nooit gehad.

Kim Wilson
1 mei 2019, 17:35
Nee, ik gebruik hem om het lagere signaal omhoog te halen. Het knijpen is ook eigenlijk de limiter.

Plant
1 mei 2019, 18:08
Ik denk dat je meer op het zgn. 'pompen' doelt. Je wilt wel de compressie, maar niet dat het opvalt. Niet dat je op ieder aanslag het ding abrupt hoort ingrijpen en daarna het volume weer hoort aanzwellen.

Enfin, dit pedaal heeft geen threshold knop en is idd vrij basic van opzet.
De keuze ligt dan toch tussen een compressor met uitgebreidere functies of deze EHX Soul Preacher aanpassen. Geen idee hoe groot het prijsverschil is en of dat de reden is om iets proberen aan dit huidige pedaal te doen.

Ik zou het gewoon eens proberen met de 2 serieweerstandjes van 47kΩ i.p.v. de 100 kΩ weerstand en dan de 220kΩ tussen die weerstandjes.
Als het werkt maak je eventueel met een tuimelschakelaartje de threshold schakelbaar tussen het originele knoopunt (over de 2x 47kΩ samen) voor de single coils en de spanningsdeler voor de humbuckers.

Kim Wilson
1 mei 2019, 18:40
Dat pompen idd, dat vind ik niet zo prettig. Punt is dat ie voor de rest wel lekker werkt, met de tele is ie heerlijk. Dus als ik deze makkelijk kan aanpassen, heb ik nog steeds dat fijne pedaal maar dan beter. Maar wellicht werkt een andere compressor wel net zo fijn, of nog beter. Geen idee, zoveel ervaring heb ik niet met compressors.

Dirk_Hendrik
10 mei 2019, 11:26
Ik krijg de impressie dat wat jij wilt Hans, vnl lastig is om te vinden in gitaarcompressorland. Je wil compressie maar geen limiting. Dat betekent dat je met een aangepaste threshold niet voor elkaar gaat krijgen wat je wil. Dan ga je alléén maar op een hoger level compressie krijgen en daaronder gebeurt er (bijna) niks. Wat jij wil is een compressor met instelbare ratio zodat je van het pompende effect van een limitende comp af bent. En dan is het te hopen dat er nu een compressorhead langskomt die roept welke gitaarcomp dat heeft.

Kim Wilson
10 mei 2019, 11:39
Ja, dat vermoeden kreeg ik al. Maar wellicht heeft de oplossing zich al aangediend. Ik heb de Barber Tone Press van the Sure Thing overgenomen. Die heeft een blend-knop, vermoedelijk is dat afdoende.

Kim Wilson
10 mei 2019, 11:39
Wel bedankt voor de uitleg!

twoerd
10 mei 2019, 11:48
Interessante kwestie. Ik vraag me af of er compressorpedalen bestaan waarbij je de compressie aan de bovenkant en de onderkant apart kunt bijstellen. In dit geval dus: minder compressie aan de bovenkant, maar de compressie aan de onderkant (zachte geluiden harder maken) behouden.

D3nnis
10 mei 2019, 11:53
Hopelijk lukt het met de blend optie!
Anders zul je toch naar dit soort dingen moeten kijken: https://www.jimdunlop.com/product/m76-7-10137-09064-4.do
https://www.boss.info/global/products/cp-1x/

piezo
10 mei 2019, 14:37
Interessante kwestie. Ik vraag me af of er compressorpedalen bestaan waarbij je de compressie aan de bovenkant en de onderkant apart kunt bijstellen. In dit geval dus: minder compressie aan de bovenkant, maar de compressie aan de onderkant (zachte geluiden harder maken) behouden.
Dat is erg onzinnig, want dan versterk je dus het zachtste geluid het meest. En wat is dat zachtste geluid? RUISSSSSSS en BRRRRRROM!


Wat jij wil is een compressor met instelbare ratio zodat je van het pompende effect van een limitende comp af bent. En dan is het te hopen dat er nu een compressorhead langskomt die roept welke gitaarcomp dat heeft. Bij mijn weten moet je dan de Carl Martin hebben, is uitvoerig - dus wat lastiger - in te stellen, maar heeft zowel treshold, als ratio, als gain/release knoppen (en als 4e uiteraard make-up gain).
Er zullen er vast meer zijn met vergelijkbare regelmogelijkheden, maar die ken ik niet, misschien die MXR uit de link hierboven. Wel de Carl Martin die ik al jaren gebruik voor piezo-akoestischen, e-gitaar en e-bas. Zeer transparant, maar dus weinig "kleur" voor degenen die DAT juist willen.

Eigenlijk zou ik er ook nog een gate met treshold en gate release, een hard-soft knee schakelaar en een peak-RMS schakelaar op willen hebben, maar dat is echt te veel gevraagd voor een pedaalcomp. Heb ik een rack compressor voor.

Overigens komt pompen het meest voor bij RMS compressors in combinatie met een trage attackinstelling.

Kim Wilson
10 mei 2019, 18:57
Nou ja, onzinnig... ik wil dat mijn volume enigszins overeind blijft als ik wat zachter speel, dus idd de zachte stukken harder maken.

Dirk_Hendrik
11 mei 2019, 10:18
Nou ja, onzinnig... ik wil dat mijn volume enigszins overeind blijft als ik wat zachter speel, dus idd de zachte stukken harder maken.

En hoewel ik best begrijp wat je bedoelt is m'n eerste gedachte bij bovenstaand toch dat je dan gewoon wat harder moet spelen. En als je hard moet spelen kun je dat dan wat zachter doen :crazyhappy:

piezo
12 mei 2019, 07:18
En hoewel ik best begrijp wat je bedoelt is m'n eerste gedachte bij bovenstaand toch dat je dan gewoon wat harder moet spelen. En als je hard moet spelen kun je dat dan wat zachter doen :crazyhappy: Dat is wel ERG voorhistorisch, D-H, weer gewoon dynamiek gebruiken...

Dirk_Hendrik
12 mei 2019, 11:57
Dat is wel ERG voorhistorisch, D-H, weer gewoon dynamiek gebruiken...

Dynamiek!?? Hoe bedoel je Dynamiek!???

Ik kan niet harder!!