PDA

View Full Version : Opzoek naar de juiste gitaar! Help?!



DikkeFender
27 april 2019, 13:02
Hallo mensen,

Ik zal even uitleggen waar ik tegen aan loop.
Ik speel in een band samen met een ander gitarist. Ik doe het slag werk en de andere jongen de solo stukken. Ik speel zelf normaal gesproken akoustisch.

Nu heeft hij een Godin gitaar met 2 humbuckers. Wat voor zijn doen voor een best lekker geluidje zorgt!

Nu wil ik dus een elektrische gitaar aanschaffen maar wil niet het zelfde clean geluid.
Ik zal de gitaar dan vooral voor slag werk gaan gebruiken met een effect eronder zoals een overdrive om de lekker aan te zetten.

Nu is mijn vraag aan jullie, op basis van jullie ervaring wat voor een sorry gitaar raden jullie mij aan?

Groetjes!!!

Pepe
27 april 2019, 13:13
De no-frills telecaster is altijd goed natuurlijk, gets the job done
alleen als het duikvluchten en zware metalen betreft kan je beter naar iets anders kijken

Brad
27 april 2019, 13:13
Wat vind je niet mooi aan dat cleane geluid van de sologitarist? Vind je het te wollig klinken?

Fabrieksinstellingen
27 april 2019, 13:33
Ik vind paf pickups wel leuk voor slagwerk.
Maar wat voor genre willen jullie spelen?

Erik de Perik
27 april 2019, 13:36
Ik denk dat je iets anders wilt klinken dan de andere gitarist. Dan is een Tele met enkelspoel elementen een prima keuze.

Brum
27 april 2019, 13:52
Zit 'm natuurlijk ook niet meteen in de gitaar, maar de hele keten. In mijn bandje hebben we ook expres gekozen voor de één een wat donkerder geluid en de ander juist wat pinniger. Maar dat verschil hebben we nog steeds als we bij wijze van allebei op een les paul spelen, want andere afstelling van de knopjes en andere versterkers, die niet in elkaars vaarwater zitten.

Over de tele als optie, ik denk ook een prima keus. Kan alleen ook prima een tele met humbuckers zijn. Blijft op een bepaalde manier altijd een tele geluid, wat eigenlijk altijd wel door de mix snijdt. Ik heb een tele met humbuckers en mahonie body, maar blijft een gitaar met veel midhoog/hoog.

DikkeFender
27 april 2019, 13:54
ja zodra het een distortion aan zet vindt ik het naar mijn mening rommelig worden.

maar om elkaar niet in het vaarwater te zitten wil ik ook een ander geluid dan dat hij heeft.

DikkeFender
27 april 2019, 13:56
Ik vind paf pickups wel leuk voor slagwerk.
Maar wat voor genre willen jullie spelen?

wij spelen pop & (soft) rock

DikkeFender
27 april 2019, 13:57
iemand nog een tele te koop? haha:crazyhappy::crazyhappy::crazyhappy:

DikkeFender
27 april 2019, 13:58
Zit 'm natuurlijk ook niet meteen in de gitaar, maar de hele keten. In mijn bandje hebben we ook expres gekozen voor de één een wat donkerder geluid en de ander juist wat pinniger. Maar dat verschil hebben we nog steeds als we bij wijze van allebei op een les paul spelen, want andere afstelling van de knopjes en andere versterkers, die niet in elkaars vaarwater zitten.

Over de tele als optie, ik denk ook een prima keus. Kan alleen ook prima een tele met humbuckers zijn. Blijft op een bepaalde manier altijd een tele geluid, wat eigenlijk altijd wel door de mix snijdt. Ik heb een tele met humbuckers en mahonie body, maar blijft een gitaar met veel midhoog/hoog.

ik speel eingelijk rechtstreek op het mengpaneel... heel slecht eingelijk ik weet het maar we spelen veel in ruimtes waar 300 man in kan en ja dan zit je al snel met wat voor een versterker je moet nemen..

DikkeFender
27 april 2019, 14:00
er zijn meerdere merken die natuurlijk het model telecaster hebben..
Ik hoef daarom ook niet perse een fender omdat het al zo bekend is zeg maar hebben jullie nog merken waar jullie mee bekend zijn zoals als swing of blade?

p.s. dank jullie wel voor de snelle reactie!

Erik de Perik
27 april 2019, 14:59
ik speel eingelijk rechtstreek op het mengpaneel... heel slecht eingelijk ik weet het maar we spelen veel in ruimtes waar 300 man in kan en ja dan zit je al snel met wat voor een versterker je moet nemen..

Een versterker met een microfoon er voor.

DikkeFender
27 april 2019, 15:16
Een versterker met een microfoon er voor.

oke.... en wa voor versteker zou daar mooi voor zijn want in die wereld ben ik helemaal niet bekend !

D3nnis
27 april 2019, 15:24
ik speel eingelijk rechtstreek op het mengpaneel...

Met de akoestische gitaar bedoel je?

guitarkid2
27 april 2019, 21:38
kijk es wat ik tegenkwam

https://www.youtube.com/watch?v=YSf3m9siUwo

no 1 hops
28 april 2019, 08:19
als je zelf akoestisch speelt is dan ook qua speelcomfort een semihollow niet iets? bijvoorbeeld met mini humbucker.
humbuckers kun je ook zo instellen dat ze anders klinken, Joe Bonamassa heeft daar een mooie video van
https://youtu.be/ZkGCvLstPrE


anders dan een humbucker gitaar, dan kom je snel op telecaster en stratocaster uit

duckman
28 april 2019, 09:30
dit iets voor je ? http://acousticguitar.com/fender-unveils-the-american-acoustasonic-telecaster/
En als je veel live speelt is ipv een trad. versterker een Kemper profiling amp, L6 helix of Fractral AXFX te overwegen?
kun je snel ook andere sounds kiezen met je amp/fx ipv gitaar

munkie
29 april 2019, 14:49
Niet te moeilijk doen jongens. Strat of Tele bijv. duurste Squier China serie of Jap, USA. Fender(achtige) amp met buizen met minimaal 1X12 speaker. Shure SM57 ervoor en klaar ben je.

twoerd
29 april 2019, 16:14
Als het nog wat praktischer en betaalbaarder moet kun je ook zonder buizen optreden hoor, met een transistor / modeling versterker van 200 euro. Wel microfoon ervoor inderdaad. Qua gitaren kan ik nog Yamaha noemen als merk dat je gerust kunt kopen. Maar er zijn ontzettend veel prima gitaren voor een paar honderd euro in de wereld.

gitaarmike
29 april 2019, 17:00
Een strat of iets anders met single coils zou voor de hand liggen. Het licht een beetje aan de stijl muziek die je speelt .
Max guitar heeft een mooie strat :P

https://max.guitars/nl/fender-cs-got-house-targaryen-stratocaster

Brad
29 april 2019, 18:49
Wel een beetje prijzig Mike of zie ik het verkeerd?:o

telerocker
29 april 2019, 19:27
Squier Classic Vibe of Contemporary (evt. HSS) strat/tele. Plus een Boss Katana effectjes zitten al in de amp). En dan gas op die lolly!