PDA

View Full Version : De 'nieuwe' Vox AC10-c1



vulvasonic
26 april 2019, 05:34
Ik ben een Vox mens. Ik hou van het typische Vox geluid en ofschoon ik best hele goede versterkers kan verzinnen kom ik toch altijd uit bij Vox.

Dit begon toen ik op advies van een vriend (ik had er zelf geen verstand van) op mijn 16de een ouwe 3de, of 4de handse AC30TB kocht. Daarna heb ik van alles geprobeerd, vaak ook icm die ouwe Vox. Uiteindelijk besloot ik er een nieuwe bij te kopen toen Vox ineens met de Chinese AC30CC kwam (die met 80 dipswitches).
Op mijn 46ste werden mijn beide AC30's gejat. Een jaar later kreeg ik een nieuwe AC15. Uiteraard superblij mee, maar het had toch even tijd nodig om te wennen. Ik vond het een stap terug. Vooral omdat ik het geluid van mijn ouwe AC30 nog zo in mijn kop had zitten.
Inmiddels heb ik dat achter me gelaten, hoewel het nog steeds zeer doet, maar ik ben ondertussen ook enorm van de AC15 gaan houden. Niks luxe, gewoon een standaard modelletje met een Celestion Greenback speaker (rood tolex, dat dan weer wel :D ), maar geen HW versie of of zo. Prima ding. En eerlijk gezegd kan ik me voor dat geld echt niets beters voorstellen. Ik bedoel, als het Vox geluid je geluid is...., dan word je niet blijer van een Fender Blues Junior, om maar even een open deur in te trappen.

Eén probleem. Ik vind het ding perfect, maar zelfs als ik 'm amper open heb staan (eindtrapje op 4,5/5 en voorversterkertje op 2) dan kijkt een deel van mijn huidige bandje me vies aan en staat met hun vingers in de tere oortjes. En zelfs bij de kleinere optredentjes krijg ik dezelfde reacties op hetzelfde volume.
En het is inmiddels een principeding geworden. Ik wil maar twee dingen: een goed geluid en een goede balans. De versterker heeft twee punten waarop hij duidelijk lekkerder gaat klinken zodra ik daarboven kom en minder zodra ik daaronder kom. Dat tweede (en hardste) punt heb ik maar gelaten voor wat het is. Is ook echt wel serieus flink luid. Maar dat eerste punt, daar wéiger ik gewoon onder te gaan zitten. Ik verrek het! Ten eerste gaat het enorm ten koste van de kwaliteit van het geluid (zij horen dat niet, maar dat is weer een hele andere ergernis :D ), ten tweede vind ik er echt geen kloten aan om op zo'n laag volume te spelen (dat voelt als 'je mag best neuken, maar dan alleen in de harige arie van een bejaarde man'), en ten derde kom ik op een lager volume echt op een punt dat ik vrees dat de balans volledig doorslaat naar het alles overstemmende volume van de drummer.
Hierdoor maak ik op dit moment geen vrienden binnen de band (binnen díe band, anderen hebben er aanzienlijk minder moeite mee).

Maar nu, nog maar een dag of 5 geleden, kom ik bij toeval een filmpje tegen over de nieuwe Vox AC10c1. Ik kende wel de oude AC10, maar die werd al ruim 50 jaar niet meer gemaakt. Een RI leek me onwaarschijnlijk, al was het maar vanwege het uiterlijk. Mijn nieuwsgierigheid was echter gewekt, al had ik er weinig fiducie in dat het daadwerkelijk iets lolligs zou zijn. Ik zag veel beren op de weg, maar ik ben toch maar eens YouTube op gedoken.
Wat blijkt? Los van enkele minder gelukkig klinkende demovideo's zijn er genoeg te vinden waarop je echt een heel erg fijn klinkende versterker hoort. I.c.m. single coil gitaren was ik er iets minder over te spreken, maar humbuckertjes doen het er fantastisch op. Vier buisjes in totaal, de voicing van een TB kanaal, een 10" Celestion speakertje, een prettige (zij het erg overdreven snel teveel aanwezige) reverb, een prachtig jazz-achtig, warm clean, een heerlijke overdrive (je wordt hierin wel overgegeven aan de smaak van de demonstrator) en een volume dat genoeg SCHIJNT te zijn voor kleine kroegoptredens en repetities. Klein genoeg om een toiletconcert mee te doen en dan is het ding ook nog spotgoedkoop.
Ja, het formaat komt wat koddig over. Vooral daar het ding op foto's dezelfde volwassen uitstraling heeft van een AC15, of een AC30.

Maar nu?
Ik overweeg 'm. Op de langere termijn weliswaar, maar waarom niet?
Wel, waarom niet? Ik denk dat het niet aan de klank zal liggen. Als de buizen en het speakertje flink zullen moeten werken, dan heb ik daar wel vertrouwen in. Maar zou ik hiermee kunnen opboksen tegen een drummer? Kijk, ik had het bij de AC15 over het eerste punt waarboven de versterker lekker gaat klinken. Ik wil daar niet onder vanwege het geluid. Maar qua volume trekt ie het voor mijn gevoel nog net. Als ik met de AC10 op dat volumeniveau kan komen, terwijl het beestje flink aan de bak moet, zonder dat ie daarmee teveel opbreekt (dat heeft dan weer te maken met de manier waarop ik mijn pedalen wens te gebruiken), dan zou de AC10 wel eens de ideale versterker kunnen zijn voor repetities en kleinere kroegoptredentjes. Anders heb ik er niet veel aan. Ja, met een 4x12 eronder, maar dan schiet ik mijn doel volledig voorbij.

Wie kan mij iets vertellen over deze versterker? Ervaringen? Meningen? Wie heeft 'm getest?

Mijn dank is groot

D3nnis
26 april 2019, 07:29
Eén probleem. Ik vind het ding perfect, maar zelfs als ik 'm amper open heb staan (eindtrapje op 4,5/5 en voorversterkertje op 2) dan kijkt een deel van mijn huidige bandje me vies aan en staat met hun vingers in de tere oortjes. En zelfs bij de kleinere optredentjes krijg ik dezelfde reacties op hetzelfde volume.


Misschien moet je andere personen overwegen ipv een andere versterker.
Er vanuit gaand dat de balans door neutrale personen wel als ok wordt ervaren: de groep zeikerds blijkt in verdacht veel gevallen zingende vrouwen te betreffen is mijn ervaring. Klagen over gitaarvolume, en als de drums invallen klagen dat ze de gitaar niet meer horen.
Ik vraag me weleens af of hun gehoor misschien anders werkt of zo.

Omdat mijn bandje op zijn gat ligt (waarmee ik met twee 4x12's speelde) heb ik laatst met wat andere lui mee gerepeteerd, die vinden 4x12's maar eng. En die drummer was een aaierd, dus het ging zowat zachter als wanneer ik thuis verstrekt speel.
Ik heb me toen wel afgevragen, en vraag het me nog steeds af, of dat soort volumes niet gewoon het punt zijn dat je tegenwoordig veel beter af bent met modelling.

the sure thing
26 april 2019, 10:31
Daar wordt wel een punt aangesneden. Ik herken de eigenschappen van de VOX en is ook mijn favo versterker. Maar de AC15 live op de buhne redt het maar net. Ik zou mss ook eens overwegen om de AC15 te houden.

Kan je de amp tijdens repetities niet van de klagers wegdraaien? Of er een gitaarkoffer voor zetten of zo....


Verzonden vanaf mijn mobiele telefoon met Tapatalkpoeder

Rinze
26 april 2019, 11:00
Heb toevallig net een stukje filmpje van jullie band live bekeken en het viel me op dat de dames gewoon op huiskamer-volume lijken te zingen. Geen wonder dat alles snel te hard staat dan.

Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk

vulvasonic
26 april 2019, 12:49
Daar wordt wel een punt aangesneden. Ik herken de eigenschappen van de VOX en is ook mijn favo versterker. Maar de AC15 live op de buhne redt het maar net. Ik zou mss ook eens overwegen om de AC15 te houden.

Kan je de amp tijdens repetities niet van de klagers wegdraaien? Of er een gitaarkoffer voor zetten of zo....

In de meeste situaties zou ik me prima kunnen redden met de AC15. Voor de echt grote podia (de feesttenten en zo) zou het mogelijk lastig worden, ofschoon ik in luidere tijden ook wel eens gespeeld heb met een gastgitarist voor wie de AC15 zijn 'weapon of choice' was. Ook in feesttenten en ook met zijn eigen band (zelfde circuit). Dus over het volume van de AC15 maak ik me niet druk. Niet in de laatste plaats omdat ik niet de illusie heb om ooit nog eens op dergelijke grote podia te staan.

De amp wegdraaien doe ik al. En niet eens zo'n klein beetje. Het ding staat iets verder dan haaks op de zang. Vandaar ook dat ik me afvraag of de AC10 geen serieus alternatief zou kunnen zijn.




Heb toevallig net een stukje filmpje van jullie band live bekeken en het viel me op dat de dames gewoon op huiskamer-volume lijken te zingen. Geen wonder dat alles snel te hard staat dan.

Afgelopen woensdag tot mijn eigen verbazing erachter gekomen dat dat ook zo is! We repeteerden zonder hen (beide last van de keel). Op een gegeven moment werd er een microfoon voor mijn snufferd gezet. Ik deed niet eens mijn best om hard te zingen, maar ik schrok van het volume. Ik kwam met het grootste gemak over het bandvolume heen. Deed ik niks geks! Ik vond het altijd al wat vreemd dat de 'schuif' op mijn zang altijd op ongeveer de helft stond van die van hen. Nu snap ik waarom.
Maar ja, je kunt op deze leeftijd ook niet verwachten dat ze ineens tweemaal zo hard kunnen zingen. Zijn noemen dat 'techniek'. Ik vrees dat ze gelijk hebben.
Het is een bron van ergernis, maar ik probeer ze nu juist tegemoet te komen. Het is ook niet mijn bedoeling hen te bashen.

Maar goed, de AC10 dus. Kan ik daarmee zacht genoeg zonder dat het ten koste gaat van de 'oomph'?
Iemand?

jutter
26 april 2019, 12:54
De Vox AC10 heb ik gehad. Prachtig mooi geluid maar in de eerste zat een irritant rammeltje wat ik er niet uit kon krijgen. Later heb ik de tweede gekocht. Zelfde verhaal. Jammer dat het prachtig mooie geluid verkloot werd door die irritante rammel. Het leek uit de speaker te komen.

purplejohn
27 april 2019, 11:18
ik heb, toen ik vorig jaar een nieuwe AC 15 kocht, eerst even op de AC 1o gespeeld. Was prima geluid, zelfs uiterlijk verraad niets. Maar heb hem niet echt op vol geprobeerd. Ik heb met die 15 nooit gezeik, maar de rest speelt ook aardig hard. Naast die AC 15 heb ik ook sinds kort een AC 30 S1 voor bij mijn andere band. De 15 gaat nog net, die 30 is echt veuls te hard in bandavondje. Ik zit sterk te denken(en misschien ook iets voor jou) om er een loadbox voor te zetten.

vulvasonic
28 april 2019, 03:07
Mwoah...., ik heb er nog eens goed over nagedacht. Je ziet iets en je raakt onder de indruk en wellicht is het de oplossing voor een probleem en dus overweeg je de mogelijkheid om ervoor te gaan. Maar los van het feit dat ik van mijn AC15 ampie ben gaan houden, ben ik sterk van mening (zeker na een optredentje gisternacht) dat ik op zoek ben naar de oplossing voor een probleem dat niet bestaat.

Gisternacht. Mijn beurt om even te soundchecken. Ik had mijn versterkertje op mijn zachtst gezet en zo gericht dat de personen die er het meest last van zeggen te hebben er zo min mogelijk last van hadden. Maar mijn geluid is bewust aan de felle zijde. Versterker staat achter me op een stoel en ik zat er op mijn krukkie vlak voor. Ging ook niet anders, de ruimte was te krap om iets anders te proberen, anders had ik 'm iets anders gericht, zodat alleen ik 'm nog had kunnen horen (wat me overigens een zeer onwenselijke situatie lijkt voor de overige bandleden, maar dit terzijde). Het geluid blies grotendeels onder mijn oortjes door, dus voor mij was het in mijn uppie, dus zonder meespelen van mijn collega's, eigenlijk al veel te zacht. Kantelen ging ook niet, geloof me, dit was de beste optie. Maar terwijl ik daar even zit te soundchecken staan de personen die er het meest last van zeggen te hebben precies in de baan van mijn versterker en met hun oortjes precies op dezelfde hoogte (en dat is niet op het podium). Boze blikken en de bekende vingers in de oren vielen mij andermaal ten deel.
Inmiddels had ik allang gezien wat zij zelf ook hadden kunnen zien, namelijk dat hun oortjes, wanneer ze op het podium staan, ver boven de mijne uit zouden steken. Mijn geluid zouden ze amper gaan horen. Ik had ook gezien dat het met het PA'tje en de monitor speakers wel snor zat. Ik deed dus wat ik feitelijk altijd pleeg te doen, ik negeerde het geklaag.
Toen we met de hele band tegelijk stonden te soundchecken was het dan ook al snel duidelijk dat ik de laatste was wiens volume een probleem kon zijn. De geluidstechnicus moest me er zelfs extra bovenuit tillen.

Eens temeer is gebleken dat mijn volume helemaal geen serieus probleem is, of het moet zijn dat ik niet goed genoeg te horen ben. Want bij eerdere optredens is regelmatig voorgekomen dat mijn gitaarspel de reddende boei had kunnen zijn, als het een en ander in de soep liep, ware het niet dat de geluidstechnicus was opgedragen door de personen die het meeste last van mij zeggen te hebben, mijn geluid vooral niet over de monitoren terug te laten komen. Even kijken kan ook helpen, maar zelfs dat is geen vanzelfsprekendheid.
Het probleem zit 'm er in dat ik in het verleden iets te vaak heb geroepen dat ik het liefst kanonhard speel en dat ik dat in het verleden ook altijd deed. Daar is niets aan gelogen, maar hierdoor is het beeld ontstaan dat ik alleen maar aan mijn eigen volumefetisj denk en dat het me niet interesseert of het de balans verstoort of niet. Terwijl dit pertinent niet waar is.
En ja, als niemand speelt en ik test even mijn sologeluidje, dan is dat niet per sé iets prettigs om aan blootgesteld te worden. Maar als het hele bandje tegelijk speelt, dan is alles in balans.

Gisternacht hebben we een donders leuk optredentje gegeven en iedereen was enthousiast, ook de personen die het meeste last van me zeggen te hebben. Gelukkig maakt dat het voor mij waard om door te gaan. En die AC15, dat is een blijvertje. De volgende keer mag ie iets harder, maar verder is het prima.
En die AC10? Lijkt me nog steeds een hele leuke versterker, maar voor dat geld, wat voor mij nog altijd een hele kluif is, weet ik nog wel andere dingen te verzinnen die mijn prioriteit hebben.

Ik heb overigens een ouwe, maar zeer goede Koch loadbox. Zit in een Crate amp. En daar ben ik zeer mee in mijn nopjes. Is geweldig om op halve kracht te spelen, of op slechts 25%, maar dan houdt het ook een keer op. Uiteindelijk gaat het om volume (duh), maar als ik niet meer te horen ben, dan ga ik liever iets anders doen. En als mijn milde volume als hoogst irritant en te luid ervaren wordt, dan ben ik niet de juiste persoon voor de klus. Zo eenvoudig is het dan ook wel weer. :)

the sure thing
28 april 2019, 09:28
Goed om te lezen dat je de AC15 gewoon houdt!

Heb je al eens een beamblocker geprobeerd? Dan ben je voor altijd af van dat het geblaas onder je door gaat.

De beamblocker heb ik als een van de beste aanschaf ooit gaan beschouwen. Ik hoor mijzelf veel beter op t podium nu.


Verzonden vanaf mijn mobiele telefoon met Tapatalkpoeder

purplejohn
28 april 2019, 12:16
Herkenbaar hoor. Het ligt vaak idd ook aan ingesleten overtuigingen. Als wij live spelen hoor ik altijd één van de backingdames achteraf klagen "Bij Return to fantasy kon ik mezelf weer helemaal niet horen. Wat een kakafonie, alles stond veel te hard". Bij de rest van de nrs. had ze daar dan schijnbaar geen last van. Lamalullen denk ik dan maar weer... Bij ons zijn het vaak alleen de non-muzikanten die klagen. Je zou er bijna een topic aan wagen.

telerocker
28 april 2019, 12:55
Inderdaad herkenbaar. Bij de gitaar soundcheck vindt iedereen het retehard. Zeg ik: wacht maar tot de band erbij komt. Vervolgens sta ik het zachtst van allemaal en moet ik nog een streepje master extra geven. Dus ik luister zelden meer naar dat gesputter.

the sure thing
28 april 2019, 15:49
Ik doe bij de soundcheck altijd bewust het volume laag. Als de hele band speelt zet ik mijn volume een stuk harder.


Verzonden vanaf mijn mobiele telefoon met Tapatalkpoeder

vulvasonic
29 april 2019, 01:28
Goed om te lezen dat je de AC15 gewoon houdt!
Heb je al eens een beamblocker geprobeerd? Dan ben je voor altijd af van dat het geblaas onder je door gaat.
De beamblocker heb ik als een van de beste aanschaf ooit gaan beschouwen. Ik hoor mijzelf veel beter op t podium nu.

Nee, nooit geprobeerd. Ik betwijfel ook of ik er ooit een tegen ben gekomen. Ik kan er eens naar op zoek gaan.
Wel van gehoord natuurlijk. Ik dacht altijd dat het het geluid meer alle richtingen op liet wapperen. Nou ja, ik zal eens rondkijken of ik er ergens een kan testen. Misschien is het inderdaad wat. Geen idee. :)

D3nnis
29 april 2019, 07:15
Ik gebruik ook beamblockers, heerlijk.
Alleen niet alle geluidsmensen zijn er even blij mee. Aangezien sommigen het niks uitmaakt denk ik dat het wennen of vakmanschap is.

Rinze
29 april 2019, 07:36
Ik heb twee 1*12 kastjes met Beamblockers. Of liever, had want ik gebruik maar 1 kastje thuis en daar heb ik laatst de Beamblocker uit gesloopt. Dan maar wat meer hoog en minder spreiding.

Toen ik ging vergelijken, één met en één zonder BB, merkte ik dat de BB het geluid diffuser maakt, minder exact. Nu het ding er voor weg is speelt het eerlijk gezegd een stuk prettiger. Droger, directer, zonder de ietwat ongedefinieerde toevoegingen door de reflectie van de BB. Ieder zijn ding, vermoed ik. Ik ga ze in ieder geval niet in mijn 4*12 zetten om live te gebruiken.

Mocht je dus nog een BB over willen nemen tegen een zacht prijsje dan kan dat 😎

Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk

D3nnis
29 april 2019, 08:00
Toen ik ging vergelijken, één met en één zonder BB, merkte ik dat de BB het geluid diffuser maakt, minder exact. Nu het ding er voor weg is speelt het eerlijk gezegd een stuk prettiger. Droger, directer, zonder de ietwat ongedefinieerde toevoegingen door de reflectie van de BB. Ieder zijn ding, vermoed ik.

Ongedefinieerde toevoegingen heb ik eigenlijk nooit gemerkt.
Het zal zeker smaak zijn; ik houd sowieso niet van een speaker die direct in mijn oor staat te tetteren. Voor mij dus ook geen cabinetten op ooghoogte.

jutter
29 april 2019, 08:09
Hoe bevestigen jullie een beamblocker? Hij komt tussen de baffle en de rand van de speaker. Er is dan geen contact meer tussen de speaker en de baffle. En omdat de beamblocker 2 bevestigingspunten heeft en de speaker 4 punten zou hij gaan kantelen. En je kan de 4 schroeven of moertjes niet stijf aandraaien omdat je dan de rand van de speaker ontwricht. Hoe doen jullie dit?

Verstuurd vanaf mijn SM-J510FN met Tapatalk

D3nnis
29 april 2019, 08:17
En je kan de 4 schroeven of moertjes niet stijf aandraaien omdat je dan de rand van de speaker ontwricht. Hoe doen jullie dit?


De speakers die ik heb hebben een soort van "flexibele" rand, dus ik heb gewoon de beamblocker tussen baffle en speaker geschroefd. Die rand vangt dat wel op.

jutter
29 april 2019, 08:25
De speakers die ik heb hebben een soort van "flexibele" rand, dus ik heb gewoon de beamblocker tussen baffle en speaker geschroefd. Die rand vangt dat wel op.Die foamrand bedoel je? Die is volgens mij dunner dan de dikte van de beamblocker....

Verstuurd vanaf mijn SM-J510FN met Tapatalk

D3nnis
29 april 2019, 08:27
Ja, die foamrand.

Bij mijn beamblockers is die strip waar dat "kelkje" op zit echt maar dun. Ik weet niet of er verschillende beamblockers zijn, maar ik heb geen problemen ondervonden.

the sure thing
29 april 2019, 08:58
Ik heb twee 1*12 kastjes met Beamblockers. Of liever, had want ik gebruik maar 1 kastje thuis en daar heb ik laatst de Beamblocker uit gesloopt. Dan maar wat meer hoog en minder spreiding.

Toen ik ging vergelijken, één met en één zonder BB, merkte ik dat de BB het geluid diffuser maakt, minder exact. Nu het ding er voor weg is speelt het eerlijk gezegd een stuk prettiger. Droger, directer, zonder de ietwat ongedefinieerde toevoegingen door de reflectie van de BB. Ieder zijn ding, vermoed ik. Ik ga ze in ieder geval niet in mijn 4*12 zetten om live te gebruiken.

Mocht je dus nog een BB over willen nemen tegen een zacht prijsje dan kan dat 😎

Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk

Van “diffusie” heb ik met mijn beamblockers ook nooit iets gemerkt.... ik ben mij door de beamblocker véél beter gaan horen op het podium.

Qua montage: beamblocker idd het “gat” van de speaker leggen. De foamrand van de speaker erop


Verzonden vanaf mijn mobiele telefoon met Tapatalkpoeder

Rinze
29 april 2019, 09:12
Ongedefinieerde toevoegingen heb ik eigenlijk nooit gemerkt.
Het zal zeker smaak zijn; ik houd sowieso niet van een speaker die direct in mijn oor staat te tetteren. Voor mij dus ook geen cabinetten op ooghoogte.Ik heb mijn 4*12 wel op de oortjes staan. Moest ook wel met onze vorige drummer en bassist, die produceerden dermate veel volume, fluff en resonantie (SVT op oorlogsvolume en slecht gestemd en gedempt drumstel) dat alle definitie welkom was. Nu is het veel beter maar ben er aan gewend om mezelf direct te horen.

Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk

Mitch
29 april 2019, 14:12
Ik heb een kurken rand op mijn Heritage M20s zitten, gaat al jaren probleemloos.
Beam blocker is inderdaad een aanrader, vulv. Loadboxje zou ook nog kunnen, misschien een Weber mini mass? Die zijn wat flexibeler qua volume

gitaarmike
29 april 2019, 15:56
"ten tweede vind ik er echt geen kloten aan om op zo'n laag volume te spelen "

Lol dat heb ik ook, als het zo teringzacht moet dan speel ik liever thuis over mijn koptelefoon. Kan mijn 15 watt blues junior vaak ook niet dusdanig hard zetten dat die echt lekker klinkt. Fukin kut!

"(dat voelt als 'je mag best neuken, maar dan alleen in de harige arie van een bejaarde man'), " ahhaha :seriousf:

johanb
18 mei 2019, 16:37
Ik heb de preamp buizen van12ax7 vervangen door 12ay7. Deze buizen zijn minder efficient daardoor moet de versterker iets harder. Ik heb het idee dat de volumeknoppen en gain beter werken bij stand 4/5 als bij stand 1/2 als ze net open staan.

whoosh
31 mei 2019, 01:09
Ik heb sinds half vorig jaar ergens een AC10, ter vervanging van mijn KOCH Twintones omdat ik het sjouwen een beetje beu werd. Scheelt nogal wat in gewicht, 25kg tegenover de nog geen 13kg die de AC10 weegt, en het scheelt een keertje extra lopen!
Op de wat grotere podia kom ik wel volume tekort om eerlijk te zijn, en dan laat ik wat gitaar over de monitor terug komen, ondanks dat ik de AC10 ook altijd recht in mijn gezicht laat spelen, vinden de geluidsmensen ook altijd fijn. Maar! erg tevreden mee! En ach ja, volume... hij staat bij mij eigenlijk altijd met de Master op 10, en de gain net onder het randje van vervormen, met een volume pedaal ervoor. Dat lijkt hard, totdat de rest begint te spelen :)

WouterDVR
5 maart 2020, 21:07
Hier ook een Vox AC15 (greenback) eigenaar. Alleen blijf ik problemen hebben om daar een goed overstuurd geluid uit te halen. Wanneer ik de gain op mijn amp (normal of TB channel volume) of op mijn Keeley D&M drive opendraai, krijg ik een soort ongecontroleerde brij van bijna synthetische bassy tonen. Vreselijke sound.

Clean: geen klachten over.

Ik moet er wel bijleggen: ik speel enkel op ‘bedroom volume’.
Iemand die mij kan helpen?

Ter info:
Gitaar: Epiphone G400 stock
D&M drive: drive (OCD) + boost (klon/tubescreamer)


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

the sure thing
5 maart 2020, 21:51
VOX versterkers zijn behoorlijk kieskeurig voor wat betreft overdrive/distortionpedalen. Dus wat je omschrijft kan voorkomen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalkpoeder

Erik de Perik
5 maart 2020, 21:53
Zo langzamerhand begint de beam blocker toch uit de mode te raken, lijkt het.

Pepe
5 maart 2020, 22:10
Wanneer ik de gain op mijn amp (normal of TB channel volume) of op mijn Keeley D&M drive opendraai, krijg ik een soort ongecontroleerde brij van bijna synthetische bassy tonen. Vreselijke sound.



Tis een beetje basic common knowledge dacht ik
de heren D & M op je drive hebben daar zelfs specifieke filmpjes over gemaakt,
basicly, je SG is een middy sound, de D&M (TS type) is een middy sound en de AC15 is een middy sound.
do the math,

WouterDVR
6 maart 2020, 07:43
Tis een beetje basic common knowledge dacht ik
de heren D & M op je drive hebben daar zelfs specifieke filmpjes over gemaakt,
basicly, je SG is een middy sound, de D&M (TS type) is een middy sound en de AC15 is een middy sound.
do the math,

Ja inderdaad, ik ben mij er compleet van het mid-fenomeen bewust. Als trouwe volger van Dan & Mick ook heel wat opgestoken over Vox-amps.
Maar maakt dat die combinatie amp zó onspeelbaar? Geen enkele review klinkt zoals mij amp, ook in de reviews waar ze TS voor hun amp plaatsen. Ook zonder D&M drive heb ik hetzelfde probleem. Maar nogmaals, master volume amper opengedraaid, misschien ligt het hier aan? Of buizen defect?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

tnijland
7 maart 2020, 12:23
Ik zat het verhaal van Vulvasonic nog eens na te lezen en volgens mij zou er nog ook iets anders aan de hand kunnen zijn. En dat is de monitoring van de mede-muzikanten en met dan name de zang. Als je als zanger of zangeres te weinig monitoring hebt ga je namelijk meteen vragen of iedereen wat zachter wil gaan spelen zodat je jezelf beter kunt horen in de mix.

Daardoor kun je als band uiteindelijk onder een kritisch minimum volume komen met het resultaat dat de band dunnetjes gaat klinken. Ik zou dus in ieder geval eens controleren of je mede muzikanten hun eigen monitoring wel op orde hebben.

telerocker
7 maart 2020, 12:38
Gebruiken de dames 'in ear' monitoring? Zo niet, dan zou ik daar eens mee beginnen, want volgens mij is de AC15 niet de bron van het probleem, zoals de spreker hierboven ook aangeeft.

MarkS
7 maart 2020, 12:51
Geen in ears bij The Nameless

Squier4ever
23 december 2020, 15:59
Lang geleden dat ik hier wat postte. Inmiddels mijn trouwe Excelsior verkocht en ik ga aanstaande zondag een tweedehands AC10 bekijken!
Zat al langer te GASsen op een andere (low wattage) amp in de richting Vox. Hoop dat het me aanstaat!

Squier4ever
28 december 2020, 09:30
Gisteren deze opgehaald:
https://static.keymusic.com/products/240286/XL/vox-ac10c1-tan-bronco.jpg

Wat een heerlijk ampje, zowel qua sound als voor je rug! Veeeeel dynamischer dan de Fender Excelsior die ik hiervoor had.

arjanb01
28 december 2020, 09:38
The looks zijn in ieder geval wel heel mooi. Kan zo als bijzet tafel in de woonkamer 😁
Mooie kleur 👌

Squier4ever
28 december 2020, 10:08
Niet alleen de looks moet ik zeggen, wat een heerlijke sound met zowel de ES als de tele....

Kim Wilson
28 december 2020, 14:44
Mooi ding!!

telerocker
28 december 2020, 16:31
Zo'n vintage look is absoluut een sieraad voor je woonkamer.

Brum
28 december 2020, 20:22
Zo'n vintage look is absoluut een sieraad voor je woonkamer.

Nou... Ik keek zojuist 's naast me op de bank... En nou maar hopen dat ze niet meeleest!:hide:

Plant
28 december 2020, 20:40
Uitedroogde elco's? :D :hide: :soinnocent:

Brum
28 december 2020, 20:46
Uitgez... Nah, laat maar! Dit wordt lelijk!:seriousf:

arjanb01
28 december 2020, 22:19
Gewoon een halfuurtje aanzetten en bruut bespelen 😁😉

MarkS
28 december 2020, 22:32
Uitedroogde elco's? :D :hide: :soinnocent:
geoxideerde inputs.

NLF
29 december 2020, 13:14
Zo'n vintage look is absoluut een sieraad voor je woonkamer.

Ja, tenzij je woon- en slaap- en computerkamer al helemaal volstaan met versterkers natuurlijk ...

guitarnijboer
29 december 2020, 21:20
Behalve voor het gewicht heeft een lichtere versterker alleen maar nadelen.
Wat hard klinkt is relatief.

Een 0,5 watt pocket transistor radio kan smerig hard klinken, een stereo installatie met veel meer vermogen die meer geluid produceert klinkt nog lekker gebalanceerd.

Klachten over hard hebben naar mijn idee en ervaring meer te maken met de irritatie die het geluid teweeg brengt dan daadwerkelijk geluidsniveau.