PDA

View Full Version : Mag ik jullie oren lenen?



Little Jay
25 april 2019, 08:54
Eindelijk zijn we met Eva & The Tracies begonnen met opnemen in de studio! (Tot studio omgebouwde oefenruimte...:). Twee eigen composities tot dusver opgenomen.

16 sporen analoog Tascam, lekker old school dus. En nu het proces van luisteren naar de mixes is begonnen hoor ik al snel door de bomen het bos niet meer.

Wat vinden jullie van deze mixes? Wat kan beter? Thanks!

https://www.dropbox.com/s/xf9depknrxkbt9r/HE%20ALWAYS%20D%204.wav?dl=0

https://www.dropbox.com/s/j1izj7deivklt1x/Insecurity%20-%20Eva%20%26%20The%20Tracies%20mix%203.wav?dl=0

Hier wat fotootjes van het opnameweekend om het topic wat up te spicen:

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190425/dd54c62c373b50f051e37a4d8b5ec2a2.jpg

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190425/a5dc42403bc5e0060f805ecc55f5edd9.jpg



https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190425/f1f60123850d3c23e370deae795ee73c.jpg

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190425/8211e9b7d64956fc8f53a8eb248b9b00.jpg

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190425/dcf531af8a49b1130958503efbee6c4e.jpg
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190425/e372715f104edeef4e46f62d54333cbb.jpg

Little Jay
25 april 2019, 09:43
Werken de dropbox-links trouwens? Heb ze geshared vanuit de app, zijn ze dan openbaar?

Fobo
25 april 2019, 12:13
Ja hoor, ze werken.
Gehoord door niet-deskundige oren: ik vind het mooi transparant en puntig klinken. Gitaar mag wat mij betreft iets zachter, de bas juist wat meer volume. De zang mag i.m.h.o. in het geluidsbeeld ten opzichte van de rest iets mee naar voren.

Lekkere muziek trouwens....

rozh
25 april 2019, 12:21
mijn ongetrainde oren zeggen: iets meer compressie op de zang en sax en verder klinkt het erg lekker:)

arjanb01
25 april 2019, 12:22
Weer met heel veel plezier naar geluisterd, bro👌
Vakwerk! Iedereen heerlijk op dreef, opname is lekker fris, transparant zoals hier al vermeld.
Hoe heb je de gitaarpartijen opgenomen? Met een amp of via de tafel met een beetje reverb?
Eva klinkt ontzettend goed trouwens, mooie heldere stem wat je niet direct met Jazz associeert!
Hulde, dit is top muziek en ben benieuwd of jullie ook nog in Zwolle eo gaan spelen want dan ben ik er zeker bij als mijn agenda het toelaat!👍

Little Jay
25 april 2019, 12:23
Thanks Fobo, die neem ik mee! Hoop dat er nog wat meer reacties komen en dat ik er wat gemene delers uit kan halen. Op een gegeven moment hoor je het zelf gewoon niet meer.....

Little Jay
25 april 2019, 12:24
mijn ongetrainde oren zeggen: iets meer compressie op de zang en sax en verder klinkt het erg lekker:)

Thanks! Ook die neem ik mee! En waarom meer compressie dan? Zitten er te grote uithalen tussen?

Little Jay
25 april 2019, 12:38
Weer met heel veel plezier naar geluisterd, bro👌
Vakwerk! Iedereen heerlijk op dreef, opname is lekker fris, transparant zoals hier al vermeld.
Hoe heb je de gitaarpartijen opgenomen? Met een amp of via de tafel met een beetje reverb?
Eva klinkt ontzettend goed trouwens, mooie heldere stem wat je niet direct met Jazz associeert!
Hulde, dit is top muziek en ben benieuwd of jullie ook nog in Zwolle eo gaan spelen want dan ben ik er zeker bij als mijn agenda het toelaat!👍

Thanks!

De gitaar (ES-125) is heel simpel opgenomen: SM58 (zonder de plopkap) voor de versterker (oude Framus Strato 345 amp uit de jaren 60). Ik heb er een Boss FRV-1 reverb pedaaltje tussen en dat is ook gewoon zo opgenomen.

Gitaar stond met drums in dezelfde ruimte, dus in de drum mics zal ook wat gitaar zitten.

Overigens heeft de engineer expres twee room mics in 45 graden-configuratie hoog in de ruimte geplaatst om de ambiance te pakken. De ruimte klonk ook erg goed!

Zwolle nog steeds niet aan toe gekomen... wordt wel eens tijd nu hè?

rozh
25 april 2019, 14:35
Thanks! Ook die neem ik mee! En waarom meer compressie dan? Zitten er te grote uithalen tussen?

afvlakking van het volume van de sax, soms schrik ik licht van de uithaal. verder klinkt ie naar mijn mening wel goed.

voor de zang vind ik de volumes wel goed, maar compressie voor klankkleur oid(weet niet hoe je dat beschrijft, ben relatief nieuw hierin)

(ik luister overigens over gloednieuwe krk g4 7 inch monitors via een uad arrow , met 1 db bass boost)

had ik al gezegd dat ik t echt goed vind klinken? het klinkt echt goed en leuke muziek :)

Erik de Perik
25 april 2019, 16:02
Ik vind het eigenlijk prima klinken allemaal. Door het gebrek aan compressie hoor je wel direct dat het geen US productie is, maar het frisse past weer prima bij het repertoire wat duidelijk geen dikke bebop is met ellenlange solo's.
Wat mij betreft had de kick wel iets meer body mogen hebben, maar da's puur smaak.
Geluisterd op Behringer 2031 monitors via interne Apple audio.

Little Jay
25 april 2019, 16:54
afvlakking van het volume van de sax, soms schrik ik licht van de uithaal. verder klinkt ie naar mijn mening wel goed.

voor de zang vind ik de volumes wel goed, maar compressie voor klankkleur oid(weet niet hoe je dat beschrijft, ben relatief nieuw hierin)

(ik luister overigens over gloednieuwe krk g4 7 inch monitors via een uad arrow , met 1 db bass boost)

Ok got it. We kunnen natuurlijk eens meer compressie toevoegen en kijken wat ons beter bevalt, thanks voor de tip!



had ik al gezegd dat ik t echt goed vind klinken? het klinkt echt goed en leuke muziek :)

Thanks man!

Brad
25 april 2019, 17:32
Wat Rozh zegt. Die uithalen kunnen wel wat gedempt worden met een limiter of compressor. Verder prima muziek en goed gespeeld. Ik waan me gelijk in een sfeervolle nachtclub.

Little Jay
25 april 2019, 17:40
Wat Rozh zegt. Die uithalen kunnen wel wat gedempt worden met een limiter of compressor. Verder prima muziek en goed gespeeld. Ik waan me gelijk in een sfeervolle nachtclub.

Ha ja die sfeervolle nachtclub is wel ‘ons’ sfeertje ja! Thanks man.

Erik de Perik
25 april 2019, 19:00
Ha ja die sfeervolle nachtclub is wel ‘ons’ sfeertje ja! Thanks man.

Oh, maar dat hoor ik er vrijwel niet in daar klinkt het veel te 'gemixt' voor. Drums mogen dan zeker een stuk akoestischer, galmpje mag weer van de snare af, meer ambient, minder braaf.

Little Jay
25 april 2019, 21:34
Oh, maar dat hoor ik er vrijwel niet in daar klinkt het veel te 'gemixt' voor. Drums mogen dan zeker een stuk akoestischer, galmpje mag weer van de snare af, meer ambient, minder braaf.

Hahaha, ok nou vooruit. We gaan voor mooi gemixt dan toch maar (heb ‘t idee dat Brad meer op de muzieksoort doelde dan op de mix?). Het is niet de insteek geweest er een ‘live’ opname van te maken, hoewel alles wel in één keer - met guide vocal - live is ingespeeld, geen overdubs, geen correcties, 3 of 4 takes per nummer. Alleen de zang is later nogmaals ingezongen (overigens ook in verrassend weinig takes).

We hebben op vrijdagavond alles klaargezet en gesoundchecked, zaterdag om 11:00 begonnen met opnemen en om 15:00 stond alles op de band. Zijn ook maar twee nummers natuurlijk....

Erik de Perik
25 april 2019, 21:40
Hahaha, ok nou vooruit. We gaan voor mooi gemixt dan toch maar ;-)

Serious... ik denk dat je met een meer compressed en minder puntige sound je winst kunt maken in de sound.

Little Jay
25 april 2019, 21:42
Serious... ik denk dat je met een meer compressed en minder puntige sound je winst kunt maken in de sound.

Ja die vind ik het proberen nog wel waard!

D3nnis
25 april 2019, 21:46
afvlakking van het volume van de sax, soms schrik ik licht van de uithaal. verder klinkt ie naar mijn mening wel goed.


Nou heb ik geen verstand van opnemen en zo, maar ik vond de sax zo juist wel lekker, klinkt een beetje alsof ie "in de kamer" is, ipv opgenomen zeg maar.

Het enige wat ik opvallend vind, waarvan ik niet weet of ik het mooi vind (maar ik had al gezegd dat ik er geen verstand van heb, toch?), is dat de gitaar wel heel erg "ver" naar links zit, en de sax "ver" naar rechts.

Little Jay
25 april 2019, 21:53
Het enige wat ik opvallend vind, waarvan ik niet weet of ik het mooi vind (maar ik had al gezegd dat ik er geen verstand van heb, toch?), is dat de gitaar wel heel erg "ver" naar links zit, en de sax "ver" naar rechts.

Dat hebben we eigenlijk een beetje expres gedaan omdat je dat ook veel hoort op oude jazz platen, ik denk noodgedwongen door gebrek aan sporen. Ik vind het wel leuk en het geheel wordt er iets ruimtelijker van vind ik. Niet eens bij stil gestaan of het ‘mooi’ is... ik ben het ook gewoon gewend eigenlijk ;-)

D3nnis
25 april 2019, 22:03
Dat is ook weer zo; het helpt wel om instrumenten onderling goed te onderscheiden.
Ik ben niet zo bekend in het genre, die bagger die ik normaal gesproken luister gaat alles zo hard mogelijk door het midden, dus laten we het houden op een cultuurverschil :)

maxdb
25 april 2019, 22:24
Hartstikke mooi die eerste. De tweede moet ik nog ff luisteren.
ik geloof dat ik een tikje mastercompressie ook wel mooi zou kunnen vinden, dat brengt het misschien iets meer bij elkaar, maarreh, ik ben geen deskundige. Ik heb wel mooie speakers en geluidskaart, en op een redelijk volume afgeluisterd. Heerlijk.

Little Jay
26 april 2019, 00:14
Opnames zijn ook nog niet gemastered hè, gaan we laten doen.

maxdb
26 april 2019, 00:21
Verstandig. Je opname technicus mag je trouwens doorsturen hoor :)

Han S
26 april 2019, 01:00
Je mag mijn oren lenen. Mijn advies: niks meer aan doen, near perfect.

Ga nou asjeblieft geen loudnesswar uithalen, jullie hebben het geweldig gedaan.

arjanb01
26 april 2019, 06:34
Eens, altijd luisteren naar Han als het om opnames en opnametechniek gaat. Die man is een connaisseur. 👌

Little Jay
26 april 2019, 07:04
Je mag mijn oren lenen. Mijn advies: niks meer aan doen, near perfect.

Ga nou asjeblieft geen loudnesswar uithalen, jullie hebben het geweldig gedaan.

Thanks! Ik ben geloof ik overtuigd nu :-)

Technicus is overigens Redmer Kamsma van JSSY (o.a.).

pasqual
26 april 2019, 21:06
Ik vind de balans wel mooi zo. Het links-rechts van de gitaar en sax creëert een mooi breed spectrum. Gelukkig is het geen keiharde l/r panning maar 75/25 % meen ik waar te nemen? De bas mag een tikje harder in de mix maar is ook nu duidelijk, dus smaak... Geldt ook voor de basdrum, mag een tikje harder (zelfde verhaal:smaak)
Ik zou er overall niet teveel meer aan sleutelen, luistert aangenaam weg!

Plant
26 april 2019, 22:40
Prima gedaan! In de mix is alles goed hoorbaar, dus qua balans niks aan doen.
Ik snap het idee om bas of (bas)drum wat naar voren te halen of voller te laten klinken, maar zoals het nu klinkt is het fris, luchtig en niet vermoeiend.

Little Jay
27 april 2019, 11:53
Cool, allemaal bedankt voor jullie reacties! Ik denk dat we er wel uit zijn! We hebben alleen nog even de meerammelende snare uit het intro van He Always Comes Around gehaald (klinkt wel organisch op goede geluidsinstallatie maar gek genoeg als een storing op smartphones) maar het verder zo gelaten en dan denk ik dat we de tracks kunnen laten masteren!

Little Jay
9 januari 2020, 16:49
Update:

Zo is het uiteindelijk geworden!

Mastering door Masterenzo (Renzo van Riemsdijk), meteen maar videoclip erbij:

https://youtu.be/oJE0m4Klu-4

maxdb
9 januari 2020, 18:03
Zo dan.., dat is allemachtig mooi geworden, in alle opzichten!

Little Jay
9 januari 2020, 19:08
Zo dan.., dat is allemachtig mooi geworden, in alle opzichten!

Ja toch? We zijn er zelf heel tevreden over!

Nr is nu ook uitgebracht op Spotify. We hebben nog 9 eigen composities opgenomen en hopelijk eind feb - begin maart eerste album uit!

witterwit
9 januari 2020, 19:19
Mooi stukje werk.

Little Jay
9 januari 2020, 20:22
Mooi stukje werk.

Thanks man!

pasqual
9 januari 2020, 21:20
Erg goed! Ik was eerst naar de eerste pagina terug gegaan maar de eerder geposte opnames waren helaas al verwijderd. Ik had graag nog even before/after willen horen. Maar hoe dan ook, klinkt super! Je gitaar ligt mooi in de mix en klinkt erg warm. De drums staan er ook zeer mooi op. Maaruh....geen band meer maar Eva solo nu? Bekt dat lekkerder of is het commercieel aantrekkelijker nu?

Little Jay
9 januari 2020, 22:24
Erg goed! Ik was eerst naar de eerste pagina terug gegaan maar de eerder geposte opnames waren helaas al verwijderd. Ik had graag nog even before/after willen horen. Maar hoe dan ook, klinkt super! Je gitaar ligt mooi in de mix en klinkt erg warm. De drums staan er ook zeer mooi op. Maaruh....geen band meer maar Eva solo nu? Bekt dat lekkerder of is het commercieel aantrekkelijker nu?

Thanks! We hebben gewoon de naam veranderd naar Eva La Voix, vonden we beter klinken. Band is nog hetzelfde hoor!

rozh
9 januari 2020, 23:09
klinkt erg goed! leuk liedje leuke clip enz. :)

Little Jay
9 januari 2020, 23:11
klinkt erg goed! leuk liedje leuke clip enz. :)

Thanks man!

maxdb
10 januari 2020, 00:57
Zo mooi dat sommige partijen echt zacht zijn gespeeld.

Little Jay
10 januari 2020, 13:34
Zo mooi dat sommige partijen echt zacht zijn gespeeld.

Ja we hebben bewust geprobeerd de dynamiek te respecteren!

Erik de Perik
10 januari 2020, 17:59
Volgens mij heel goed gemasterd, maar kan het helaas niet vergelijken met de ruwe opnames, jammer. Clip is prima en goed te verkopen denk ik.

Little Jay
11 januari 2020, 18:04
Volgens mij heel goed gemasterd, maar kan het helaas niet vergelijken met de ruwe opnames, jammer. Clip is prima en goed te verkopen denk ik.

Ik zal eens op m’n laptop kijken of ik daar nog de ongemasterde versies ergens heb staan. Heb ze uit dropbox verwiijderd (om vergissingen te voorkomen)