PDA

View Full Version : Nieuwe buizen, sound minder goed?



gitaarmike
24 april 2019, 15:39
Hoi,

de buizen van mijn blues junior tweed zijn tijdens een reparatie vervangen (ding was nog geen 2 maanden oud) dus knap dat dan de buizen al stuk kunnen zijn. Maar goed,...
Ik vind het ding nu wat minder klinken. Ik mis wat van de mojo wat die amp eerst had.

Zou het kunnen dat die nieuwe buizen die er tijdens de reparatie in zijn gezet daar invloed op hebben?

telerocker
24 april 2019, 17:56
Zelfde merk, matched set en gebiased?

pasqual
24 april 2019, 19:15
Hoe kan een versterker beter klinken met kapotte buizen dan met nieuwe, ongeacht het merk, gematched, etc...?

D3nnis
24 april 2019, 19:29
de buizen van mijn blues junior tweed zijn tijdens een reparatie vervangen (ding was nog geen 2 maanden oud) dus knap dat dan de buizen al stuk kunnen zijn.

Kan best hoor; volgens mij gaan die dingen ook net zo vaak van een mechanische belasting kapot als van een elektrische belasting.
Welke buizen hebben we het eigenlijk over? Wat is er vervangen?

MarkS
24 april 2019, 20:42
Ik vermoed eindbuizen, een Blues Jr is fabrieks-af nogal heet gebiased..
2x EL84, fixed bias.

arjanb01
24 april 2019, 20:46
De TS heeft het over gebrek aan mojo... dan zou je denken: pleur er NOS buizen uit een oude Fender tweed amp uit de jaren 50 en de amp zal van de mojo spontaan exploderen 😂🤣

Rick trodat
25 april 2019, 10:30
Nieuwe buizen geven meestal een wat strakkere bas. De bias doet wel het eea met geluid. MAar zelf zet ik em gewoon ideaal.

gitaarmike
25 april 2019, 10:59
Het kan wel degelijk invloed hebben dus. Kan het merk buizen ook van invloed zijn? Misschien dat ze er bij thomann goedkope crap hebben ingezet tov van wat er stock in de versterker zit.

Wat zou ik kunnen doen om de amp zijn oude "mojo" :P weer terug te geven?

Ik weet niet zo goed wat het is, het ding klinkt minder dan voorheen (uiteraard vergeleken met toen de amp nog goed werkte, niet toen het ding klonk of er een paar rotjes in zaten)

Erik de Perik
25 april 2019, 12:28
Volgens mij gebruikt Fender standaard Groove Tubes en da’s makkelijk zat om te controleren lijkt me.

telerocker
25 april 2019, 15:38
Volgens mij gebruikt Fender standaard Groove Tubes en da’s makkelijk zat om te controleren lijkt me.

In mijn BJ zaten idd Groove Tubes.

Pepe
25 april 2019, 15:47
Groove tubes maakt geen buizen, die gooien hun label op van alles en nog wat. Net zoals Mesa.

telerocker
25 april 2019, 17:19
Groove tubes maakt geen buizen, die gooien hun label op van alles en nog wat. Net zoals Mesa.

Yep, al heel lang. Kunnen Chinese of Russische (vaak Sovteks) buizen zijn.

Tupelo
26 april 2019, 17:27
Mij is altijd wijsgemaakt dat nieuwe buizen gewoon wat ingebrand moeten worden.
Kweenie of dat waar is, maar 't advies bestond altijd uit veel spelen, amp op tijd aanzetten, en fijn aan laten staan.
Beetje soort van inslijten dus.
En ook dat buizen van verschillende leveranciers vaak mambo jambo is; dezelfde buizen met een ander logo, gedurende de jaren '90 & 2000 was dat vooral Sovtek.
Oorzaak waarom de buizen die erin versleten waren is onderzocht ?
Zou ik wel belangrijk vinden namelijk.

gitaarmike
26 april 2019, 20:56
Thanks voor de tip. Ik zal de amp thuis eens wat gebruiken dan, kijken of het dan beter wordt.

Ja , het is toch raar dat buizen na 2 maanden bij een gloednieuwe amp en zeer licht gebruikt defect zijn? Er is niks gezegd over de oorzaak.

MarkS
26 april 2019, 21:02
Still not answered.. eindbuizen?
Een variabele biasregelaar kan uitkomst bieden, zeker als de af fabriek settings te heet zijn.

gitaarmike
26 april 2019, 21:03
Ik ben nu niet bij de amp in de buurt dus kan nog niet kijken, zal het morgen ff checken wat er nu in zit.

jutter
26 april 2019, 21:07
Wat ik doe is wat spelen met de preamp buisjes en horen wat het lekkerste klinkt. Koop er een aantal van verschillende merken en gebruik je oren.

no 1 hops
27 april 2019, 08:09
de engl gigmaster 15 die ik had had ook heel snel de eindbuizen kapot.
buizen zijn toen vervangen (reparatie was gratis, garantie, maar buizen moest ik betalen)

nu werd mij verteld dat sommige buizen bepaalde onderdelen heel dicht bij elkaar staan en als de buizen heet zijn en verplaatst hem dan te snel, die onderdelen tegen elkaar aan komen en verkleven/versmelten waardoor er dan sluiting ontstaat.

de versterker klonk minder, weet ook niet of ze gebiased zijn maar ik heb hem toch maar verkocht.
misschien qua geluid niet het beste maar ik houd het maar gewoon op solid state

telerocker
27 april 2019, 12:01
Ik blijft toch benieuwd naar wat er precies is gedaan aan je amp. Zelfde merk buizen ingezet? Was het een matched set? En is de amp correct gebiased?

gitaarmike
28 april 2019, 14:01
Ik heb zojuist gekeken er zitten groove tubes in.
Het enige wat ik van Thomann terug heb gehad is (2x tubes (el84 replaced, test ok)
Wat is biasing precies (wat ik me kna herrineren is dit iets met het afstellen van de buizen )en dan kan je als leek niet zelf doen bij de meeste amp toch?

Erik de Perik
28 april 2019, 14:08
Kan zijn dat deze buizen niet hetzelfde zijn als de vorige of je was verliefd op de sound van een stervend buisje.

MarkS
28 april 2019, 14:09
Ik heb zojuist gekeken er zitten groove tubes in.
Het enige wat ik van Thomann terug heb gehad is (2x tubes (el84 replaced, test ok)
Wat is biasing precies (wat ik me kna herrineren is dit iets met het afstellen van de buizen )en dan kan je als leek niet zelf doen bij de meeste amp toch?
Niet zonder een meter. Maar de Blues Jr heeft geen bias trimpot. Dit kan echter via een modificatie aangebracht worden. Belangrijkste is dat er een matched setje eindbuizen wordt geplaatst die binnen de specs vallen... Nogmaals, een Blues Jr is fabrieks-af al erg heet afgesteld, komt de levensduur van de eindbuizen niet echt ten goede..

gitaarmike
28 april 2019, 14:19
Belangrijkste is dat er een matched setje eindbuizen wordt geplaatst die binnen de specs vallen.

"matched set" kijken of beide eindbuizen van exact hetzelfde type zijn I presume?
Hoe kan ik checken of de amp gebiased is? en wat bedoel je met die binnen de specs vallen? Als er eerst EL84's inzaten, dat het iig el84's zijn?

dml
28 april 2019, 15:07
Heb je echt wetenschappelijk kunnen aantonen dat de versterker nu anders klinkt? Of is het iets wat tussen de oren zit en je vooral denkt dat het voorheen "beter" was? Want ik lees in je openingspost al het woord "mojo"......

gitaarmike
28 april 2019, 15:19
Heb je echt wetenschappelijk kunnen aantonen dat de versterker nu anders klinkt?

Uiteraard niet, maar ik speel al lang genoeg gitaar om een verschil in tone te kunnen herkennen.

telerocker
28 april 2019, 17:30
"matched set" kijken of beide eindbuizen van exact hetzelfde type zijn I presume?
Hoe kan ik checken of de amp gebiased is? en wat bedoel je met die binnen de specs vallen? Als er eerst EL84's inzaten, dat het iig el84's zijn?

https://www.apexmatching.com/why-should-i-match-my-tubes

MarkS is correct. De BJ heeft een fixed bias, dus biasen is niet nodig.

Misschien heb je hier iets aan:

https://www.thegearpage.net/board/index.php?threads/blues-jr-el84-tube-change-confusion.1861010/

cluseau
28 april 2019, 20:44
MarkS is correct. De BJ heeft een fixed bias, dus biasen is niet nodig.

Die vlieger gaat alleen op bij toepassing van de juiste buizen en fixed bias wil niet zeggen dat hij niet instelbaar is (kan zijn)!
Een BJ heeft idd een vaste bias maar dat werkt dan alleen goed met die bepaalde buizen.

Dan twee buizen van dezelfde fabrikaat en type zijn niet per definitie "gematched". Er is zelfs niet een buis identiek. Koop je een duo of een kwartet kunnen er buizen bij elkaar gezocht worden met sterk overeenkomstig gedrag maar exact hetzelfde zul je nooit halen.

Voldoe je aan alle voorwaarden is het in alle gevallen wijs de bias te checken op juiste instelling en is er ook maar een beetje afwijking in de voorwaarden is het zeker wenselijk de stroom aan te passen. Dit doen we ook in geval van een BJ en soms wordt hij gemakshalve permanent instelbaar gemaakt door een modificatie.

ateng
29 april 2019, 11:01
Uiteraard niet, maar ik speel al lang genoeg gitaar om een verschil in tone te kunnen herkennen.
En wat versta jij onder mojo dan tonewise?

Oude buizen klinken wat muffig en in het laag minder strak. Dus niet zo direct en punchy als nieuwe buizen dus misschien dat je gewend bent dat je versterker toen niet zo “schel” klonk... ik weet het niet probeer mee te denken.

gitaarmike
29 april 2019, 14:01
Ja das lastig.
Ik hoor echt een verschil in tone, sinds dat ik de amp terug heb van reparatie, kan niet me vinger erop leggen wat het exact is.
Zal em volgende repetitie nog eens op volume goed aan de tand voelen.

Wat het mogelijk nog zou kunnen zijn is dat ik bij de repetitie ervoor de amp op een andere standaard had (van de repetitieruimte zelf), wel van de grond, maar niet naar boven gericht. Dat klonk prima..hele mooie clean toon, met de gain hoog en het volume wat harder een epische texas blues tone.

Nu heb ik een standaard gekocht die de amp naar boven richt, die heb ik de vorige keer gebruikt, misschien dat ik daarom wat ik het laag miste..en die blues jr. heeft al niet al te veel bas. Zal em volgende keer eens proberen om em op de grond te zetten.

Alleen toen kreeg ik commentaar dat ik of pleurishard stond of zo zacht dat ik mezelf amper kon horen. Pfff...the struggle is real :) . Kutgezeik met tone altijd.

telerocker
29 april 2019, 19:34
Ja das lastig.
Ik hoor echt een verschil in tone, sinds dat ik de amp terug heb van reparatie, kan niet me vinger erop leggen wat het exact is.
Zal em volgende repetitie nog eens op volume goed aan de tand voelen.

Wat het mogelijk nog zou kunnen zijn is dat ik bij de repetitie ervoor de amp op een andere standaard had (van de repetitieruimte zelf), wel van de grond, maar niet naar boven gericht. Dat klonk prima..hele mooie clean toon, met de gain hoog en het volume wat harder een epische texas blues tone.

Nu heb ik een standaard gekocht die de amp naar boven richt, die heb ik de vorige keer gebruikt, misschien dat ik daarom wat ik het laag miste..en die blues jr. heeft al niet al te veel bas. Zal em volgende keer eens proberen om em op de grond te zetten.

Alleen toen kreeg ik commentaar dat ik of pleurishard stond of zo zacht dat ik mezelf amper kon horen. Pfff...the struggle is real :) . Kutgezeik met tone altijd.

Op een standaard verliest je amp fundament. Ik had vroeger ook zo'n ding. Dat staat al twintig jaar niks te doen. Mijn cabinet staat altijd op de grond. (iemand nog een robuuste amp standaard nodig, zo'n onverwoestbaar Quicklock ding?).

gitaarmike
30 april 2019, 10:17
Ivm hoorbaarheid zonder heel hard te spelen is een standaard die naar boven gericht staat wel handig als je dicht bij je amp staat.

Erik de Perik
30 april 2019, 11:27
Ik heb van die steuntjes om ‘m achterover te laten leunen en de grotere dingen speel ik op een 2x12 of 4x12.

no 1 hops
30 april 2019, 11:38
2 dingen m.b.t. standaard.
subwoofer, bas is een niet echt gericht geluid zoals met hoge tonen.
subwoofer gebruikt muur, vloer als extra klankboard, versterkt daarmee de bas.
hoge tonen zijn veel richtingsgevoeliger.
staat je versterker op een standaard maar niet naar boven gericht dan krijg je veel minder hoog te horen dan wanneer hij omhoog, in your face is gericht.

nu begrijp ik, maar misschien verkeerd, dat je de versterker nu van anders hebt staan en dat kan al voor jouw oren een heel andere perceptie geven dan je gewend bent, en dat had het ook gedaan met je oude buizen

gitaarmike
30 april 2019, 11:40
Het zou zomaar kunnen dat dat er wat mee te maken heeft, volgende repetitie test ik het ding uit zonder standaard, kijken wat dat doet.

no 1 hops
30 april 2019, 12:32
Het zou zomaar kunnen dat dat er wat mee te maken heeft, volgende repetitie test ik het ding uit zonder standaard, kijken wat dat doet.
ik weet niet of je er dan tijd voor hebt, maar hoor ook maar eens het verschil als je de versterker op de grond en dicht bij de muur of verder af hebt, of zelfs in een hoek hebt staan.
dit zal iets met de bas doen

gitaarmike
30 april 2019, 13:00
Ik heb van die steuntjes om ‘m achterover te laten leunen en de grotere dingen speel ik op een 2x12 of 4x12.

Dat is wel ideaal. Is alleen zo'n gesjouw aangezien ik ook 3 gitaren mee moet nemen. Maar perhaps een goede optie om em door te lussen naar een 2x12.

dml
2 mei 2019, 23:27
Ja das lastig.
Ik hoor echt een verschil in tone, sinds dat ik de amp terug heb van reparatie, kan niet me vinger erop leggen wat het exact is.
Zal em volgende repetitie nog eens op volume goed aan de tand voelen.

Wat het mogelijk nog zou kunnen zijn is dat ik bij de repetitie ervoor de amp op een andere standaard had (van de repetitieruimte zelf), wel van de grond, maar niet naar boven gericht. Dat klonk prima..hele mooie clean toon, met de gain hoog en het volume wat harder een epische texas blues tone.

Nu heb ik een standaard gekocht die de amp naar boven richt, die heb ik de vorige keer gebruikt, misschien dat ik daarom wat ik het laag miste..en die blues jr. heeft al niet al te veel bas. Zal em volgende keer eens proberen om em op de grond te zetten.

Alleen toen kreeg ik commentaar dat ik of pleurishard stond of zo zacht dat ik mezelf amper kon horen. Pfff...the struggle is real :) . Kutgezeik met tone altijd.

Kijk, zo moeilijk is het allemaal niet.

En als er iets is wat wij als mensen NIET goed kunnen onthouden, dan is het wel geluid. Hoe lang je gitaar speelt doet daar niets aan af.

telerocker
3 mei 2019, 00:52
In de oefenruimte draai de cab altijd wat weg van de zang en de toetsen. In de podiumopstelling staat mijn amp/cab sowieso niet op de zang gericht, want de zijkant richting zaal.

gitaarmike
3 mei 2019, 09:58
Kijk, zo moeilijk is het allemaal niet.

En als er iets is wat wij als mensen NIET goed kunnen onthouden, dan is het wel geluid. Hoe lang je gitaar speelt doet daar niets aan af.

fair enough. Ik hoop dat het de standaard was en in ieder geval niet dat ze m'n amp op de 1 of andere manier hebben verkracht.