PDA

View Full Version : Ok jongens, vertel mij nou eens over buizenbakken..



Bins
6 augustus 2003, 11:52
Sinds ik een gig over een Koch Multitone heb gespeeld zit mijn huidige versterker me niet helemaal lekker meer. Ik mis net ff "iets". Ik heb gewoon koppig met mn Rat over die koch gespeeld toen, want er zaten veel te veel knoppen op dat ding, maar het klonk geweldig.
Dus nu zit ik te kijken naar 2e-hands buizen combotjes. Waarschijnlijk wordt het een jcm 800 of 900 of een Koch twintone, maar die zie ik niet zoveel 2e-hands.

Maar goed, ik heb weinig ervaring met buizenversterkers dus, en ik heb zoiets in me hoofd dat ze ontzettend kwetsbaar zijn, en dat er om de drie dagen een buis ontploft ofzo... Dus ik heb eigenlijk 2 vragen:

-Wat is jullie ervaring met buizenamps "in het dagelijk gebruik". Gaat er vaak iets kapot? Hioe voorzichtig moet je ermee zijn? etc. Ik heb geen back-up amp bij me met optreden, dus dit is vrij belangrijk.

-Welke amps moet ik, behalve de bovengenoemde, nog meer naar kijken? De eisen zijn: 2 kanalen. Clean is bijna een non-factor, maar ik hou van clean met een klein "randje". Lekkere scheur, geen high-gain, gewoon lekker "rauw". +/- 50 watt 1x12 combo, liefst rond de 20 kilo.

Thx mateys.

<edit>spelling</edit>

Nicci
6 augustus 2003, 12:20
Ik heb niet de indruk dat een buizenversterker zo kwetsbaar is. Volgens mij zijn ze net zo betrouwbaar als een transistor. Een belangrijk nadeel van buizen is dat de buizen slijten. Je hebt onderhoudskosten. Maar als je een buisje in reserve houdt, voor het geval er toch 1 kapot gaat, zie ik geen problemen.

BLOK182
6 augustus 2003, 12:25