PDA

View Full Version : Ok jongens, vertel mij nou eens over buizenbakken..



Bins
6 augustus 2003, 11:52
Sinds ik een gig over een Koch Multitone heb gespeeld zit mijn huidige versterker me niet helemaal lekker meer. Ik mis net ff "iets". Ik heb gewoon koppig met mn Rat over die koch gespeeld toen, want er zaten veel te veel knoppen op dat ding, maar het klonk geweldig.
Dus nu zit ik te kijken naar 2e-hands buizen combotjes. Waarschijnlijk wordt het een jcm 800 of 900 of een Koch twintone, maar die zie ik niet zoveel 2e-hands.

Maar goed, ik heb weinig ervaring met buizenversterkers dus, en ik heb zoiets in me hoofd dat ze ontzettend kwetsbaar zijn, en dat er om de drie dagen een buis ontploft ofzo... Dus ik heb eigenlijk 2 vragen:

-Wat is jullie ervaring met buizenamps "in het dagelijk gebruik". Gaat er vaak iets kapot? Hioe voorzichtig moet je ermee zijn? etc. Ik heb geen back-up amp bij me met optreden, dus dit is vrij belangrijk.

-Welke amps moet ik, behalve de bovengenoemde, nog meer naar kijken? De eisen zijn: 2 kanalen. Clean is bijna een non-factor, maar ik hou van clean met een klein "randje". Lekkere scheur, geen high-gain, gewoon lekker "rauw". +/- 50 watt 1x12 combo, liefst rond de 20 kilo.

Thx mateys.

<edit>spelling</edit>

Nicci
6 augustus 2003, 12:20
Ik heb niet de indruk dat een buizenversterker zo kwetsbaar is. Volgens mij zijn ze net zo betrouwbaar als een transistor. Een belangrijk nadeel van buizen is dat de buizen slijten. Je hebt onderhoudskosten. Maar als je een buisje in reserve houdt, voor het geval er toch 1 kapot gaat, zie ik geen problemen.

BLOK182
6 augustus 2003, 12:25
Het enigste waar je op moet letten is niet te hard stoten/rammelen, buizen zijn wat gevoelig. Ook als je hebt gespeeld moet je de zooi ff laten afkoelen voor vervoer, maar als je gewoon goed met je spullen omgaan is het allemaal geen probleem. Een leuke amp voor jou lijkt me trouwens een jcm800 combo, niet te duur, werk prima met pedaaltjes (rat) en heeft clean met een randje/rauwe scheur.

marc_o
6 augustus 2003, 12:31
even over de onderhoudskosten, ik heb nog nooit een buis hoeven vervangen in mijn Engls, echt nog nooit, met de eerste heb ik 5 jaar lang, zeker 3 keer per week opgetreden en een avond geoefend en natuurlijk thuis gespeeld. Dus kosten heb je er heus niet zoveel aan, ja, als je alles in 1 keer vervangt, kan het in de papieren lopen, maar er zijn wel manieren om je buizen te beschermen. Altijd goed laten opwarmen, hoeft heus niet lang te duren, een halve minuut is meer dan genoeg, oftewel, je zet 'm aan terwijl je opbouwt.
Goed laten afkoelen, dat is nog belangrijker, zet 'm direct na je optreden uit en pak alles in en daarna is het heus in orde.
Vraag altijd waar je 'm inprikt bij festivalletjes...ben er wel eens getuige van geweest dat iemand 'm inprikte en die stond op iets van een dimmer of dezelfde grope als een lichtshow of iets dergelijks, daar kon ie niet goed tegen. Kan ok een zekeringskwestie geweest zijn hoor, daar weet ik het mijne niet van.
Je moet het een beetje zien als auto, af en toe heb je een uitlaat nodig of nieuwe banden, maar laat je niet afschrikken, het valt erg mee.
Een flightcase is ook geen overbodige luxe natuurlijk.

Mitch
6 augustus 2003, 12:40
Als clean een randje mag hebben, je twee kanalen wil en geen Mesa-achtig high gain modder wil hebben zou ik zeker bij Feedback de Rivera R30 1x12 of de Chubster40 eens bekijken.
Degelijk geconstrueerd, goeie speaker en voldoet qua geluid precies aan je eisen.

Bins
6 augustus 2003, 12:50
Die Rivera ligt eigenlijk net boven het budget. Ik zoek meer iets van 5-6-700 euro, 2e-hands. En zo'n rivera heb ik echt nog nooit 2e-hands gezien.

Mitch
6 augustus 2003, 13:03
Nee, die houdt men liever zelf :D Probeer 'm anders eens voor de gein als je daar bent, heb je in ieder geval weer vergelijkingsmateriaal :)
Maar goed: in die prijsklasse kun je inderdaad voor Marshalls kijken of evt. een Laney. Engl wordt dan ook al gauw te duur. Verder schiet me zo gauw niets te binnen.

Droffie
6 augustus 2003, 15:57
Sinds ik een gig over een Koch Multitone heb gespeeld zit mijn huidige versterker me niet helemaal lekker meer. Ik mis net ff "iets". Ik heb gewoon koppig met mn Rat over die koch gespeeld toen, want er zaten veel te veel knoppen op dat ding, maar het klonk geweldig.
Dus nu zit ik te kijken naar 2e-hands buizen combotjes. Waarschijnlijk wordt het een jcm 800 of 900 of een Koch twintone, maar die zie ik niet zoveel 2e-hands.

Maar goed, ik heb weinig ervaring met buizenversterkers dus, en ik heb zoiets in me hoofd dat ze ontzettend kwetsbaar zijn, en dat er om de drie dagen een buis ontploft ofzo... Dus ik heb eigenlijk 2 vragen:

-Wat is jullie ervaring met buizenamps "in het dagelijk gebruik". Gaat er vaak iets kapot? Hioe voorzichtig moet je ermee zijn? etc. Ik heb geen back-up amp bij me met optreden, dus dit is vrij belangrijk.

-Welke amps moet ik, behalve de bovengenoemde, nog meer naar kijken? De eisen zijn: 2 kanalen. Clean is bijna een non-factor, maar ik hou van clean met een klein "randje". Lekkere scheur, geen high-gain, gewoon lekker "rauw". +/- 50 watt 1x12 combo, liefst rond de 20 kilo.

Thx mateys.

<edit>spelling</edit>
Zeker in de Franse bulldog gespeeld?

sash
6 augustus 2003, 17:34
Ja wou net zeggen haha! Heb ook een keer over die amps daar gespeeld, maar was er niet van onder de indruk.

Bins
6 augustus 2003, 18:48
Ja, was idd in de Franse.

@Sash: ik denk dat tussen jouw en mijn idee van "lekker geluid" een wereld van verschil zit. Vatsige blues-nicht! :P :lol: ;)

Droffie
6 augustus 2003, 23:06
:razz: Ik heb even op dat ding daar gespeeld maar was ook niet onder de indruk. Geef mij maar m'n JCM 900 blaasbak en eindtrapvervorming...Yeah baby yeah...

Droffie
6 augustus 2003, 23:08
Ja wou net zeggen haha! Heb ook een keer over die amps daar gespeeld, maar was er niet van onder de indruk.
Tis ook niet echt een blues amp die multi tone. Vond die gain kanaal veelste overdreven.

sash
7 augustus 2003, 12:57
@ Bins: Va't'sig is met een d :razz:

Gain kanaal was indeed wat overdroven, kwam niet lekker door de mix ook.
Wel leuke honden trouwens die d'r rondlopen. Eentje lag voor m'n voeten te slapen toen ik stond te spelen. Moest eroverheen springen om een pedaaltje in te kunnen trappen :D

@ Droffie: Coole band heb je! Kheb de MP3's gedownload en klinkt veelbelovend. Zang doet me wat denken aan The Black Crowes. Geef een gil als jullie in de buurt spelen, kom ik zeker kijken. Mail adres staat in m'n profiel :)

BLOK182
7 augustus 2003, 14:50
ook @ droffie: Stoere band! KLinkt allemaal goed!

Droffie
7 augustus 2003, 14:55
@ Bins: Va't'sig is met een d :razz:

Gain kanaal was indeed wat overdroven, kwam niet lekker door de mix ook.
Wel leuke honden trouwens die d'r rondlopen. Eentje lag voor m'n voeten te slapen toen ik stond te spelen. Moest eroverheen springen om een pedaaltje in te kunnen trappen :D

@ Droffie: Coole band heb je! Kheb de MP3's gedownload en klinkt veelbelovend. Zang doet me wat denken aan The Black Crowes. Geef een gil als jullie in de buurt spelen, kom ik zeker kijken. Mail adres staat in m'n profiel :)
Hey Thanks. Grappig dat je 't op de Crowes vind lijken. Ze zijn onze all time hero's namelijk. Zie je maar weer waardoor je onbewust wordt beinvloed. Zo zonde dat ze uitelkaar zijn. Rich is wel weer met de oude gitarist Mark ford wat begonnen.
Ik probeer bij Musicon een optreden te regelen. Is dat wat?

Droffie
7 augustus 2003, 14:59
ook @ droffie: Stoere band! KLinkt allemaal goed!
Thanks. Ik heb je website bekeken. Erg gave site. zeer profi.
Kan thuis pas de mp3's luisteren. zal ik zeker doen.

PS. hoe klinkt die nomad?

LordRiffenstein
7 augustus 2003, 15:15
:razz: Ik heb even op dat ding daar gespeeld maar was ook niet onder de indruk. Geef mij maar m'n JCM 900 blaasbak en eindtrapvervorming...Yeah baby yeah...

Ik denk dat dit de eerste keer is dat ik JCM900 en eindtrapvervorming in dezelfde zin zie staan. Ben je hier wel zeker van en zo ja, welk merk hoor-apparaat gebruik je?? :roll:

Droffie
7 augustus 2003, 15:20
:razz: Ik heb even op dat ding daar gespeeld maar was ook niet onder de indruk. Geef mij maar m'n JCM 900 blaasbak en eindtrapvervorming...Yeah baby yeah...

Ik denk dat dit de eerste keer is dat ik JCM900 en eindtrapvervorming in dezelfde zin zie staan. Ben je hier wel zeker van en zo ja, welk merk hoor-apparaat gebruik je?? :roll:
:???: Met EL34's geen enkel probleem. For the record, ik speel in een ROCK band niet in een bruiloft- en partijen bandje.

LordRiffenstein
7 augustus 2003, 15:23
:???: Met EL34's geen enkel probleem. For the record, ik
speel in een ROCK band niet in een bruiloft- en partijen bandje.

Welk type JCM900 gebruik je? En hoe ver draai je die open op de master?

Droffie
7 augustus 2003, 15:28
:???: Met EL34's geen enkel probleem. For the record, ik
speel in een ROCK band niet in een bruiloft- en partijen bandje.

Welk type JCM900 gebruik je? En hoe ver draai je die open op de master?
2100 master op 7-8. kan niet altijd in kleine zaaltjes. Dan gaat ie zachter met wat meer pre amp gain met wat meer rat distortion. Maar als 't kan gaat ie open. Zit er ook serieus over te denken een powerbrake aan te schaffen.
maar ja...had ik maar wat meer geld en was ik wat minder knap :D

BLOK182
7 augustus 2003, 15:29
ook @ droffie: Stoere band! KLinkt allemaal goed!
Thanks. Ik heb je website bekeken. Erg gave site. zeer profi.
Kan thuis pas de mp3's luisteren. zal ik zeker doen.

PS. hoe klinkt die nomad?
Dankje! Die mp3's zijn trouwens niet echt optimaal, we gaan morgen weer wat proberen op te nemen, volgende week ofzo komt er nieuw spul. Over de nomad, clean met wat reverb is het zalig, en je haal er hele goeie rocksounds uit, en heerlijke solosounds, alleen ik ben wat meer op zoek naar een brute lompe metalsound (a la recto) en die haal je niet ff uit een nomad. Maar voor hardrock heeftie genoeg scheur! Oh ja, hij kan echt takkehard ;-)

Bins
7 augustus 2003, 18:35
Hey Thanks. Grappig dat je 't op de Crowes vind lijken. Ze zijn onze all time hero's namelijk. Zie je maar weer waardoor je onbewust wordt beinvloed. Zo zonde dat ze uitelkaar zijn. Rich is wel weer met de oude gitarist Mark ford wat begonnen.
Ik probeer bij Musicon een optreden te regelen. Is dat wat?

Musicon in Den Haag? Zo ja, dan kan dat niet. Wij gaan daar morgen namelijk de hele tent afbreken :)

Ibanez RuleZ
8 augustus 2003, 14:46
het gain kanaal van een twintone klinkt als een muggenaanval. Ik had dr eens over gespeeld, nadat k allemaal mooie verhalen over Koch had gehoord, maaruh, eerlijk gezegd vind ik het echt niets.

overigens lijkt me een JCM 800 een mooie bak voor jou, als dat je eisen zijn!

harrald

Bins
8 augustus 2003, 14:52
Thx,

Als het goed loopt ga ik volgende week een jcm 800 combo proberen (used, duh), en een engl thunder, koch twintone en rivera chubster (allemaal nieuw). Die jcm kan voor 600 weg (ik hoop iets minder), maar de rest loopt tegen de 1000 euro aan. Dus ik hoop dat die 800 lekker is.

Hoe zit het met de betrouwbaarheid van die bakken? Want ze komen toch uit 80-85 ofzo?