PDA

View Full Version : Zelfbouw: ruis bij scheurkanaal



Franc
6 augustus 2003, 11:34
Op mijn 100W zelfbouwamp hoor ik beduidend meer ruis als ik hem op het 'lead'kanaal zet. Op het cleane kanaal is ie zo stil als wat, maar schakel ik over dan is er gewoon meer herrie (nog voordat ik een snaar heb aangeraakt :D).
Wat me opvalt is dat als ik de toonregeling op mijn gitaar dichtdraai de noise minder lijkt, en ook als ik de treble dichtschroef klinkt het beter, behalve dan dat ik de treble mis.

Is dit een teken dat er op een bepaald punt iets mis is? Of is het normaal dat je ruis hebt die verdwijnt als je de hoge tonen dichtzet.

Het is volgens mij geen aardbrom, die klinkt anders en zou dan ook in het cleane kanaal duidelijk hoorbaar moeten zijn.

Iemand tips?

nicoverduin
6 augustus 2003, 11:54
Er zijn een aantal mogelijkheden die de ruisveroorzaken:
- buis niet helemaal lekker (andere proberen)
- plaatweerstanden vervangen voor andere type (Carbon Comps willen nog wel eens ruisen)
Dat je geen ruis hoort op normaal betekent niet dat het er niet is. Het kan best zijn dat de ruis door de exter versterkertrap(pen) dominant versterkt wordt.
Als de ruis door de toonregelaar verdwijnt, dan zit het in ieder geval in de begintrappen voor de toonregeling.
Nico

Franc
6 augustus 2003, 14:03
Ah, dank Nico.
Dus ik moet naar de buizen in de preamp kijken, 2 van de 3 zijn gloedje nieuwe JJs. Er zit ook een buis uit een Fenderbak in, misschien is die wat ouder dan ik dacht (allen ECC83).
Ik ga daar eens mee aan de slag. En anders die weerstanden vervangen? Welk type bij de gewone elektronicazaak verkrijgbaar zou ik moeten hebben dan?

Dirk_Hendrik
6 augustus 2003, 14:32
Met metaalfilmweerstanden heb je minder ruis. Die geven klanktechnisch ook weer hun nadelen. Thermische ruis is nou eenmaal een bijkomstigheid van weerstanden.

nicoverduin
6 augustus 2003, 15:04
Klopt over die thermische ruis. Je zou eens moeten experimenteren door afwisselend de plaatweerstanden te wisselen tussen CC en metaalfilm en dan kijken wat het effect is.
Het zal wel een balans tussen beide worden.
Nico

mathe
6 augustus 2003, 19:50
Sorry mensen, maar metaalfilm in het signaalpad (en dat zijn dus OOK de anodeweerstanden) klinkt minder goed dan koolweerstanden of koolfilm.
Franc, ik zou voor koolfilm kiezen. Die hebben niet de dooie klankeigenschappen van metaalfilm en zijn itt koolweerstanden wel stabiel met een veel lager ruisgetal.

Mail me je schema maar, dan zal ik kijken wat de meest effectieve plekken zijn om je ruis te temperen.

Marc

nicoverduin
6 augustus 2003, 22:54
Ik ben het met Marc eens dat de metaalfilm voor gitaarversterkers wel de slechtste keus is. Je kan ook nog eventueel een ander CC erin doen. En als het effe kan een met wat meer vermogen.
Marc, succes met uitpluizen.
Laat me in ieder geval weten wat het geworden is. Ik leer hier tenslotte net zo veel van.
Nico