PDA

View Full Version : EHX Micro Qtron



th14s
6 april 2019, 09:37
Waarom gebruiken zo weinig gitaristen Envelope Filters? Die dingen geven een funky wah-achtige sound zonder je enkel te verbrijzelen zoals bij een gewone wah wah.

Ik heb vorig jaar impulsief de EHX micro Qtron gekocht, aanrader!
https://youtu.be/MHKQlU1uBi0 (voor de sound, zie 2e deel van het filmpje)

guitarkid2
6 april 2019, 10:35
Eeeu een wah is toch gewoon een envelope filter maar dan met de voet te bedienen.
Reuze handig voorals je het tempo van het filter wil aan passen
Of zit ik er helemaal naast ?

Btw
Ik heb last van geen coördinatie maar je enkel verbrijzelen met een wha ?
Whaäa da fok

telerocker
6 april 2019, 10:47
Het zit in dezelfde hoek, maar ik vind een envelope filter meer een touch wah. Met je aanslag kun je het effect sturen.

guitarkid2
6 april 2019, 10:59
Lijk me heel sterk dat je het te boosten/cutten frequentiegebied met je aanslag kunt regelen
Ai pedaaltje ?

th14s
6 april 2019, 11:33
Ipv het wah effect met je voet te bedienen doe je dit idd met de aanslag. Het pedaal wah't op basis van de input.

Verbrijzelen is een groot woord, maar met bepaalde funky nummers waar ik veel de wahwah gebruik wil mijn enkel weleens vermoeid raken;)

telerocker
6 april 2019, 12:54
Ik heb een Emma Discumbobulator gehad, die tov van een wah mellower klinkt en ook iets van een synth-effect heeft. Een gated sound is ook mogelijk met de juiste instelling.

Jan Buurman
6 april 2019, 13:16
Ik had heel lang de Guyatone Wah Rocker. Top ding maar ik gebruikte hem nauwelijks. Toen bleek dat je er goed geld voor ko vangen ging hij er uit. Nu heb ik de Digitech Synth Wah. Kun je ook leuke weirde sounds mee maken...

telerocker
6 april 2019, 16:47
Ik had heel lang de Guyatone Wah Rocker. Top ding maar ik gebruikte hem nauwelijks. Toen bleek dat je er goed geld voor ko vangen ging hij er uit. Nu heb ik de Digitech Synth Wah. Kun je ook leuke weirde sounds mee maken...

Volgens mij staat die op het pedalboard van Guthrie Govan.

Dirk_Hendrik
6 april 2019, 19:23
Lijk me heel sterk dat je het te boosten/cutten frequentiegebied met je aanslag kunt regelen
Ai pedaaltje ?

Volgens mij is dat toch echt de essentie van elk envelope filter... Ik denkt eerder dat hier een andere manier van interpreteren van "met je aanslag" achter zit.

mountainman
6 april 2019, 22:10
Ik ben gek op envelope filters. Ik heb een Mad Professor Auto Wah op mijn pedalboard gehad en een Pigtronix Quantum, wat o.a. een envelope chorus is. Voor gekke stemmetjes gebruik ik de EHX Talking Machine en voor synth-achtige filters heb ik een Digitech Dirty Robot.

Mijn absolute favoriet is echter mijn Toadworks Phantasm Phaser. Die heeft naast de normale phaser sweep ook een envelope modus aan boord. Wordt helaas niet meer gemaakt maar mocht dit pedaal het ooit begeven dan heb ik al de Xvive Wave Phaser op het oog die precies hetzelfde kan.

vulvasonic
7 april 2019, 03:17
Aha! Een liefhebber. Nou, hier ook. Mijn 'weapon of choice' is een uitermate smerig klinkende Russische EHX Bass Balls icm een al haast even smerige EHX Octave Devider daarvoor. Beide tegelijk aan. Dat was jaren mijn favoriete sologeluid (in de band Vulvasonic mocht dat van mijn medespelers). De Bass Balls altijd met de distortion switch 'engaged' natuurlijk.

Het is al gezegd, het heeft weinig met een wah wah te maken. Het effect werkt op je aanslag, wat gaaf is, want vaak vergeet ik dat muziek ook nog om dynamiek gaat, maar met (bijvoorbeeld) de Bass Balls móet je wel dynamisch spelen om het beste uit het effect te krijgen, waardoor het een zeer muzikaal en zangerig effect wordt. En met de enige knop stel je de gevoeligheid voor je dynamiek in en ook dat zorgt weer voor een heel arsenaal aan nieuwe klanken. Binnenkort komen ze eindelijk weer op mijn pedalboard die eraan zit te komen. Ik heb ze gemist. :)

guitarkid2
7 april 2019, 10:48
Heb me laten voorlichten door de jongens van de pedalen show en hendrik ur right
Blijkt dat ik met niet "touch"sensetieve digitale pedalen heb zitten kloten...boohoe
Ik ga nu een Mu-Tron III scoren just lik stevie did en die had ut weer van.......maar dat terzijde

mountainman
7 april 2019, 14:14
Het instellen van de touch sensitivity is inderdaad heel belangrijk. En dan nog kun je onverwachte fluctuaties in volume krijgen. Daarom wordt er vaak een compressor achter het envelope filter gezet om dat volumeverschil te temmen.
Meestal zet je een compressor niet ervoor want dan verlies je die touch sensitivity weer. Tenzij je juist wil gaan voor een sweep die gelijkmatig blijft ongeacht je aanslag. Je laat dan in feite de compressor de mate van filtering bepalen. De mogelijkheden zijn legio.

vulvasonic
7 april 2019, 15:17
Mede daarom gebruikte ik juist nooit compressors icm (in mijn geval) de Bass Balls. Met het verkleinen van de dynamiek gaat een deel van de lol van het effect verloren. Ik zeg erbij dat er bij mij altijd wel enige mate van compressie optrad, daar ik door de volumedrop, waar die oude stoeptegels van EHX toch een beetje om bekend stonden, altijd iets van een booster gebruikte BOVENOP de drive die ik sowieso al gebruikte. En dat levert dan enige mate van compressie op, ofschoon dat nu ook weer geen naam mocht hebben. :D

jasses
11 april 2019, 09:03
Mijn absolute favoriet is echter mijn Toadworks Phantasm Phaser. Die heeft naast de normale phaser sweep ook een envelope modus aan boord. Wordt helaas niet meer gemaakt maar mocht dit pedaal het ooit begeven dan heb ik al de Xvive Wave Phaser op het oog die precies hetzelfde kan.

Of de ehx stereo polyphase trouwens.

Ik gebruik moog mf101 env filter. Overstuurt ook erg mooi. Ik heb wel een aantal moogerfoogers liggen, dan kan ik bijvoorbeeld de env follower van de 101 gzbruiken om andere effecten mee aan te sturen

apekop
16 april 2019, 11:13
Waarom gebruiken zo weinig gitaristen Envelope Filters? Die dingen geven een funky wah-achtige sound zonder je enkel te verbrijzelen zoals bij een gewone wah wah.

Ik heb vorig jaar impulsief de EHX micro Qtron gekocht, aanrader!
https://youtu.be/MHKQlU1uBi0 (voor de sound, zie 2e deel van het filmpje)

Volgens mij zijn er juist heel veel gitaristen die een envelope filter gebruiken. En nog wel meer bassisten.

mountainman
16 april 2019, 14:39
Volgens mij zijn er juist heel veel gitaristen die een envelope filter gebruiken. En nog wel meer bassisten.

Ik denk dat je gelijk hebt. Het is echter wel een effect dat je niet te vaak moet aantrappen want anders gaat het snel vervelen. Daardoor lijkt het misschien alsof weinig gitaristen het gebruiken maar dan ken je waarschijnlijk net niet dat ene nummer waarin ze dat wel doen.

telerocker
16 april 2019, 15:57
Ik denk dat je gelijk hebt. Het is echter wel een effect dat je niet te vaak moet aantrappen want anders gaat het snel vervelen. Daardoor lijkt het misschien alsof weinig gitaristen het gebruiken maar dan ken je waarschijnlijk net niet dat ene nummer waarin ze dat wel doen.

Het percussieve lijntje aan het eind van Billie Jean bijvoorbeeld.

apekop
16 april 2019, 16:29
De meeste funk en met name P-funk gitaristen hebben wel zo'n ding op hun bordje staan....

Bij Billie Jean hoor ik hem trouwens niet, volgens mij is dat gewoon zonder envelope filter dat eind.