PDA

View Full Version : buizen oefenversterkertje



Rutger
6 augustus 2003, 09:57
hoi,

bestaan buizen oefenversterkers van een paar Watt? k weet dat Fender er vroeger een had, want Moretel heeft er een en die klinkt geweldig (Fender Champ geloof ik). k geloof dat ie 10 Watt is en hij kan al behoorlijk hard.

omdat ik op een flat woon kan ik mijn Twin thuis nooit goed gebruiken, daarom heb ik een solid state oefenversterkertje. maar ik wil wel mijn fuzz/distortionpedalen goed kunnen gebruiken terwijl ik er thuis mee speel, die dingen klinken nl pas goed op een overstuurde buizenamp. en omdat ik over mn twin alles zacht moet houden komen ze thuis dus totaal niet tot hun recht. en omdat ik toch op die pedalen ingespeeld wil raken en thuis ook lekker wil kunnen fuzzen, vraag ik me af: bestaat er een betaalbaar oefenversterkertje van een paar Watt met voor- en eindbuis?

pimmetje
6 augustus 2003, 10:32
Er bestaan achterlijk veel soorten, maar ik zie ze hier in Nederland (of zelfs Europa) niet al te vaak.

In de jaren 30, 40 en eerste helft jaren 50 werd eigenlijk niet veel anders geproduceerd dan dat soort bakkies. Naast merken als Gibson en Fender kan je dan denken aan merken als Valco, Masco, Erwood, Epiphone (laatste toen nog geen Gibson dochter)...

Vooral voor die oude Fenders betaal je vaak de hoofdprijs en Gibsons zijn niet al te vaak te vinden (en dan toch ook vaak goed prijzig). Je kan ook alleen een versterker kopen. Da's dan nog wat anders dan een moderne top: het is een chassis met circuit erin en buizen en trafo's erop... dus niet ingebouwd in een kastje en zo. Vooral Masco versterkertjes zijn zo wel te vinden.

Daar kan je dan hier gewoon een verhuistrafo en een speaker (voor thuis waarschijnlijk 8 of 10 inch) aan hangen. Een kastje waar je alleen een 8 inch speaker in wilt hangen en een klein versterkertje op wilt zetten is zo gebouwd.

Enige kennis van electronica of een kennis met kennis van electronica is wel handig. De pluggen waren toen nog wel 'ns wat anders dan we nu kennen en daar zal ff een oplossing voor gevonden moeten worden. Meestal komt dit neer op nog geen 5 euro aan materiaalkosten en een kwartiertje werk...

pimmetje
6 augustus 2003, 10:46
Oh ja... als je een sloot meer geld wilt uitgeven en lekker een tijdje wilt knutselen aan je geluid...

http://www.thdelectronics.com/products/univalve.htm

Een buizenbakkie (2 voorbuizen, 1 eindbuis) die je allemaal straffeloos kan vervangen. Niet met IEDERE willekeurige buis, maar wel een flinke selectie. Self-bias functie, ingebouwde hot-plate...

't Beestje schijnt alleen wel redelijk kieskeurig te zijn met de speakers waarmee hij lekker samenwerkt.

Rutger
6 augustus 2003, 10:46
dat wordt dus weer op de vintagetour. die dingen zijn dan zeker wel collector items? :-?

kun je hiervoor eigenlijk niet een versterker uit een oude buizenradio gebruiken? die kun je meestal voor 25 euro bij kringloop krijgen. beetje schoonmaken, radio-ontvanger eruit, jackaansluiting erin...

Rutger
6 augustus 2003, 10:48
de link werkt niet

pimmetje
6 augustus 2003, 10:52
Ik heb wel gehoord van projecten waarbij zo'n oude radio als onderdelenbron fungeerde... trafo's, chassis, misschien 1 of 2 buizen en ook nog wat andere troepjes om daar dan een bestaand gitaarversterker-circuit (meestal champ, tweed deluxe, etc. schema) van te gaan bouwen.

Van het apparaat zelf als gitaarversterker gebruiken, heb ik nog niet echt gehoord... maar ik zou niet weten waarom niet. Misschien dat de mensen hier met meer technische kennis een goede reden weten...

Als de link niet werkt gewoon zelf ff naar http://www.thdelectronics.com gaan en 't apparaatje zoeken.

Rutger
6 augustus 2003, 11:01
hm, lijkt me best een prijzig ding, terwijl ik alleen iets voor thuis zoek.

t lijkt me eigenlijk best leuk om zon klein versterkertje zelf te bouwen. enig idee waar ik de kennis vandaan zou kunnen halen?

en andere suggesties voor bestaande versterkertjes blijven ook welkom

nicoverduin
6 augustus 2003, 11:36
Ik heb zelf een champ gebouwd. Er zitten 2 type voorversterkers in:
- 5C1 schema van de Champ 600/800 (rond 1949)
- 5F1 schema met een dubbele triode (12AX7) (rond 1957)
Je kan hem zien (en horen) op mijn site:

http://home.wanadoo.nl/nico.verduin/Champ-1/index.htm

Ik ben met voorbereidingen bezig om een Champ-achtige buizenbak uit te brengen als bouwpakket in dit najaar.

Nico

Rutger
6 augustus 2003, 12:01
nico,

die champ is geweldig! het ziet er allemaal niet ingewikkeld doch zeer degelijk uit en het klinkt goed, dat moet ik ook kunnen bouwen.

wordt je bouwpakket ook de twee-in-een amp, of een van de twee? met eentje ben ik op zoch al erg tevreden. :) hou me op de hoogte van dat bouwpakket!

nicoverduin
6 augustus 2003, 12:12
Gezien de schaarste van de 6SJ7, zal het wel uitdraaien op het tweede schema met verschillende variaties. Uiteraard, is beide wel mogelijk, maar dan is er een grote kans dat je geen splinternieuwe buis erin krijgt, maar een oude uit militire apparatuur. Ik kom ze nog wel eens tegen. Kosten een drol dus dat is het probleem niet. Overigens tot op heden nog geen problemen mee gehad.

De champ op zich is ook niet ingewikkeld. Het is meer een kwestie van ontwerp zodat alles goed in elkaar past. Verder zit er erg veel voorbereidend werk in, in het bij elkaar vinden van de componenten tegen zo laag mogelijke prijs. Anders is het gewoon onbetaalbaar.
Nico

marc_o
6 augustus 2003, 12:21
fender pro junior? 1 kanaaltje, 15 watt buizen en alleen een volume en een toneknop. Ik vind 'm goed klinken, maar zoveel mensen, zoveel smaken natuurlijk. ligt meestal rond de 400 of 450 euro 2e hands.

Matje
6 augustus 2003, 12:27
fender pro junior? 1 kanaaltje, 15 watt buizen en alleen een volume en een toneknop. Ik vind 'm goed klinken, maar zoveel mensen, zoveel smaken natuurlijk. ligt meestal rond de 400 of 450 euro 2e hands.

Ja inderdaad, of een kleine peavey classic.

Rutger
6 augustus 2003, 12:28
thanx marco en matje, k zal er eens naar kijken!

nico, als een oude buis de champ laat klinken als de 5C1 zou ik dat geen probleem vinden.

maar waar zitten de kosten dan in? op zich zitten er weinig speciale onderdelen in, dus die moeten toch wel voor weinig geld te vinden zijn? of zie ik dat verkeerd.

BLOK182
6 augustus 2003, 12:29
Of een Laney LC15?

ijff
6 augustus 2003, 12:46
Gibson goldtone? http://www.goldtoneamps.com/ga15.html

riesj
6 augustus 2003, 13:02
Nou weet ik natuurlijk niet hoe goed je huis geïsoleerd is en hoe gevoelig je gehoor is, maaruh als ik mijn 15W buizenamp redelijk open zet, is het niet te harden. ( en dat ligt dan niet aan mijn speelkunsten, maar aan de dB die de amp produceert).

Op www.amptone.com staat een heel artikel over lage wattage buizenamps en welke er allemaal zijn (niet helemaal up to date).

Is het niet vele malen simpeler om voor je Twintone een attenuator te kopen?

Ik heb nu een Weber Mini MASS in de bestelling staan en kan niet wachten tot ik de eindbuizen eens goed op hun donder kan geven :D

Groetjes,

TuuP
6 augustus 2003, 13:09
Orange heeft een buizen 5-watter, maar wat die kost en of die hier te krijgen is weet ik niet.

Rutger
6 augustus 2003, 13:19
foei, ik heb een Fender Twin, geen Twintone :x

ja riesj, dat zat ik net ook te bedenken toen ik de genoemde versterkers zat te bekijken. de champ kan al (te) hard en aangezien ik in een flat van 30 jaar oud woon is de isolatie niet ideaal. thanx voor de site!

maar die 5 watt Orange klinkt goed, ik ga even kijken.

Rutger
6 augustus 2003, 13:44
Orange is duur!!

ik zie dat de Fender Champ een grote geschiedenis heeft en in allerlei variaties is uitgebracht. vlg mij is de champ van Moretel 10 Watt, maar het lijkt erop dat 6 Watt standaard is. klopt dat?

leuk trouwens, die kleine verterkers :)

pimmetje
6 augustus 2003, 14:15
De champ begon volgens mij zelfs met 3 of 4 Watt... maar er zijn idd vele soorten uitgebracht.

Je kan ook naar een silverface champ van 6 Watt kijken... zijn leuke bakkies. Je hebt ook nog hybride champs (champ25), maar dat vind ik persoonlijk net niets. Zo'n silverface champje zie je regelmatig 2eHands staan en ze zijn zeker wel te betalen. Ik was met mijn ouwe-teringzooi-fetisjisme alweer iets te ver terug de tijd in gedoken :D.

Rutger
6 augustus 2003, 14:19
:???:
ouwe-teringzooi-fetisjisme :???:

jep, daar zat ik inmiddels ook aan te denken. k zit zo wat rond te neuzen naar ouwe champs en ik vind het allemaal razend interessant. :) (k hou van ouwe troep)

wat is een champ uit zeg de jaren 70 ongeveer waard? ik zie nl uiteenlopende prijzen die ervoor gevraagd worden.

dit topic mag intussen wel naar de vintage versterkers geloof ik

nicoverduin
6 augustus 2003, 15:02
maar waar zitten de kosten dan in? op zich zitten er weinig speciale onderdelen in, dus die moeten toch wel voor weinig geld te vinden zijn? of zie ik dat verkeerd.

De kosten zitten voornamelijk in:
Trafo's 100 euro voor een knappe voedings en uitgangstrafo
Speaker 50 euro
Kast 50 euro (hout +afwerking etc)
Chassis + frontplaat 40 euro (frontplaat met lasergravering uit de VS)
De feitelijke onderdelen (weerstanden en C's) vallen wel mee Eurotje of 30.
De buizen Eurotje of 40 (Rectifier, 6V6 of 6L6, 12ax7)
Als je tweed wil met doek ben je ook zo eurotje of 80 kwijt
En dan ook nog het montagemateriaal.. schroeven, moertjes, draad, netsnoer, eurojacks, 6,3mm jacks, knoppen (Vooral die leuk van Fender euro of 3-4 per stuk), zekeringhouder, print, buisvoeten, handgreep (liefst natuurlijk zo'n mooie leren handgreep ..eurotje of 15)

Je ziet dat er voor het totaalplaatje best nog wel wat bij komt kijken. Wil je de prijs drukken, dan moet je zelf iets hebben leggen of massaal inkopen om kwantum kortingen te bedingen. Echter, op de componenten wordt niet zoveel gemaakt. De trafo's, de Speaker zijn de echte kosten generatoren.

Nico

Rutger
6 augustus 2003, 15:09
ah, maakt dat je toch al gauw zon 500 euro kwijt bent...

hm, dan is een 2dehands champ een stuk goedkoper. al heb je dan niet de lol van het zelfbouwen wat me wel erg leuk lijkt.

nicoverduin
6 augustus 2003, 18:29
Ik denk dat je in de goede richting zit m.b.t. de prijs. Het meeste werk bij zelfbouw is het stukje voorbereiding.
Wie gaat de trafo's leveren (zeker nu ik wat negatieve signalen heb gehoord over FNS).
waar komen de onderdelen vandaan. Vintage onderdelen zijn knap aan de prijs dus moet je in grotere hoevelheden kopen (over de hele wereld).
Juist dit soort zaken maken het moeilijker om aan spullen te komen en dat een langere voorbereiding nodig is. Bestellingen uit de VS kunnen levertijden hebben van soms een week of 5 voor luchtpost, omdat onze vrienden op schiphol of de VS het te warm vinden om door te werken (geintje).
Zodra ik een versterker wil bouwen met afwijkende specs (ook de kast etc.) gaat daar rustig een paar maanden overheen met de voorbereidingen. Technische tekeningen, graver layout, 3-d tekeningen, speciale afwerk materialen etc.
De kosten hiervoor kunnen best hoger uitkomen door extra gereedschap etc etc.
Nico

wietse
6 augustus 2003, 19:12
dat wordt dus weer op de vintagetour. die dingen zijn dan zeker wel collector items? :-?

kun je hiervoor eigenlijk niet een versterker uit een oude buizenradio gebruiken? die kun je meestal voor 25 euro bij kringloop krijgen. beetje schoonmaken, radio-ontvanger eruit, jackaansluiting erin...

nog sterker je hoeft helemaal niks uit die buizenradio te halen zet gewoon een jack aansluiting op de aux en je bent er ,wel effe een geaard snoer aan die radio zetten.
een kennis van me speelde in de 60er jaren over buizenradio's in een band pas toen er wat meer geld kwam kwamen er echte gitaar en zang versterkers.
ook kan je wel eens zoeken om oude audio buizenversterkers die hebben ook niet zoveel watt.

nicoverduin
6 augustus 2003, 19:23
Mijn eigen Champ bestaat ook voor een deel uit oude radio onderdelen. Nadeel is vaak dat de speaker een beetje op begint te raken. Uiteindelijk merk je toch dat een groot deel van de onderdelen vervangen is voor NOS.
Verder vind ik de uitgangstrafo te vaak vervormen omdat het signaa te hoog is.
En last but not least,
Zelfbouwen is gewoon leuk en helpt bij het verbreden van kennis.
Nico