PDA

View Full Version : krk's kapot door stroomschok, repareren?



rozh
28 maart 2019, 11:34
ik heb een tijdje terug kortsluiting gehad in mn kamer.
Weet niet wat er precies gebeurd is maar ik denk dat het chassis van mn pedalboard de verwarming aangeraakt heeft ofzo.
Mn pedalboard hing aan een uad arrow audiointerface waar weer mn lapt op en 2 krk rokit rp6 g3 's aan hingen.
Die arrow is toen kapot gegaan en ik heb een nieuwe gekregen uiteindelijk.
De KRK's die zijn ook kapot gegaan en ik vroeg me af of deze nog te repareren zijn oid.

De ene gaat onwijs hard brommen als je hem aan de stroom hangt, de woofer die zet helemaal uit naar buiten. verder onbruikbaar dus.
De ander doet dat ook heel kort en dan klapt meteen de zekering eruit.
Ik heb beide speakers opengehead en ik zie opzich zo 123 niks verbrand of kapot eraan. wat zou het kunnen zijn? Zou ze eigenlijk graag nog willen repareren en gebruiken(of eventueel verkopen om de nieuwere generatie te kunnen kopen. )

Erik de Perik
28 maart 2019, 11:50
Ik zou ook wat veranderen aan m’n pedalboard.

rozh
28 maart 2019, 11:52
Ik zou ook wat veranderen aan m’n pedalboard.

yeah heb ik gedaan, aardig wat pedalen vervangen inmiddels.

Erik de Perik
28 maart 2019, 12:09
Maar goed, de amps van die speakers zijn stuk en produceren gelijkstroom, waardoor de conus maar één kant op gaat, lijkt me tenminste.

cluseau
28 maart 2019, 16:31
Als de conus uitslaat of intrekt ligt de eindtrap er uit. Alles is te repareren maar de vraag is wat reparatie kost en wat de restwaarde is.

Dirk_Hendrik
29 maart 2019, 08:03
yeah heb ik gedaan, aardig wat pedalen vervangen inmiddels.

Ik zou proberen er achter te komen waarom je kortsluiting krijgt als je pedalboard tegen de verwarming komt. En ik heb er een hard hoofd in dat een pedaal daaraan de schuldige was.

Ik moest wel even Googlen om je codetaal te begrijpen trouwen. Maar ik weet nu wat "krk rokit rp6" betekent.....

cluseau
29 maart 2019, 08:18
Ik zou proberen er achter te komen waarom je kortsluiting krijgt als je pedalboard tegen de verwarming komt. En ik heb er een hard hoofd in dat een pedaal daaraan de schuldige was.


Ik denk dat het volgende is gebeurt: Rohz zal wel met een ongeaarde amp hebben gewerkt. Het gevolg zou kunnen zijn dat het chassis dan 115V~ voert vanwege een netfilter in de amp. Alles wat aan die amp hangt heeft dan ook dat potenciaal. Komt er dan iets tegen een harde aarde dan is het mogelijk dat je de hele zaak naar de grazige weiden helpt.
Ooit heb ik zo eens mijn PC mainboard naar de klote geholpen http://basgitaarforum.nl/images/smilies/icon__facepalm.gif.





Ik moest wel even Googlen om je codetaal te begrijpen trouwen. Maar ik weet nu wat "krk rokit rp6" betekent.....

Tnx, was mij ook niet duidelijk (zie het verband nog niet eigenlijk).

guitarkid2
29 maart 2019, 08:56
De krk's zijn "de amp"
Vage vermoeden dat de uad de schuldige is aangezien die stuk is gegaan en je een nieuwe hebt gekregen ( garantie ?)
Dus zou eens kijken of uad ook je monitoren wil vervangen
Opper maar wat

Erik de Perik
29 maart 2019, 09:07
Die UAD werkt op laag voltage en heeft zwevende aarde, dus lijkt me niet.

guitarkid2
29 maart 2019, 12:06
U got a point maar ik zou iig niet uitsluiten

cluseau
29 maart 2019, 13:37
Die UAD werkt op laag voltage en heeft zwevende aarde, dus lijkt me niet.

Als de amp ongeaard is staat er mogelijk 115V~ op het chassis en dus ook op de signaalkabel. UAD kan dan zwevend zijn maar als een signaalkabel met de verwarming contact kan maken via welk zwevend pedaal dan ook staat er wel ineens 115V~ op de ingang van de amp of pedaal. Whoops...lijkt me best wel mogelijk dus.

rozh
1 april 2019, 15:17
ik heb dus inderdaad geen ''amp'' gebruikt.

de studio interface universal audio arrow gebruikte ik als amp, deze wordt via thunderbolt 3 kabel gevoed vanuit mijn macbook.

de actieve studio monitors bevatten idd een versterker.

Maar goed, zouden ze nog te fixen zijn oid? evt zelf te fixen ook?

Gearjunkie
2 april 2019, 19:14
Krk’s wel geaard aangesloten?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

rozh
3 april 2019, 01:33
nope, heb geen geaard stopcontact hier.. alleen in de keuken

cluseau
3 april 2019, 11:59
nope, heb geen geaard stopcontact hier.. alleen in de keuken

Daar heb je het al.


Overigens is alles te repareren hoor. Of het economisch haalbaar is zal een ander verhaal worden waarvoor ze eerst bekeken moeten worden. Enneh, of je het zelf kan is natuurlijk niet te zeggen. Misschien ben je wel een natuurtalent, wie ben ik om daar over te oordelen. Als ik dat oordeel toch zou uitspreken wordt het "niet doen" :hide:

rozh
3 april 2019, 12:23
Ja als ik het zelf zou kunnen fixen zou het eventueel wel economisch haalbaar zijn dacht ik.
Ik ga sowieso nieuwe speakers kopen maar dacht miss kan ik deze fixen en o marktplaats zette.

Verder is dat met die geaarde stopcontacten altijd wel een dingetje.. die zitten toch altijd alleen maar in de keuken en douche?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

fredjuh
3 april 2019, 12:54
Ligt er maar net aan hoe oud je elektrische installatie is. In mijn ouderlijk huis aardde ik mijn gitaarversterker aan de verwarming. Waar ik nu woon zijn alle stopcontacten geaard.

rozh
3 april 2019, 15:56
Maar das toch levensgevaarlijk? aan de verwarming aarden?

ik woon overigens in de stad utrecht in een jaren 30 huis

Erik de Perik
3 april 2019, 17:07
Maar das toch levensgevaarlijk? aan de verwarming aarden?

ik woon overigens in de stad utrecht in een jaren 30 huis

In jouw badkamer zitten, als het goed is, aardklemmen op verwarming en waterleiding op een zichtbare plek. Dit is voor de aardlek en impliceert dus dat ze aan aarde verbonden zijn. Het mag in ieder geval niet om daar een randaarde op aan te sluiten, maar het zal meestal wel werken. Kun je niet gewoon een aardedraad trekken vanuit de meterkast?

fredjuh
4 april 2019, 18:24
Klopt inderdaad. Je gitaarversterker aarden aan de verwarming is in principe niet de bedoeling, maar het is beter dan niets. En het scheelt een hele hoop ruis.

cluseau
5 april 2019, 09:56
En het scheelt een hele hoop ruis.


Brrrommmmmm :hide: