PDA

View Full Version : Fender amp defect, iemand een idee wat het kan zijn



gitaarmike
27 maart 2019, 20:22
He Hallotjes,

Iemand een idee wat dit euvel is? en of het goedkoop te fixen is zonder dat ik de amp terug moet sturen?


https://www.youtube.com/watch?v=uPB3Z7CNvPQ

Ding is 2 maanden oud, handvol keer in de oefenruimte mee gestaan. Nu moet het ding weer terug naar thomann ben ik em een aantal weken kwijt. Wat een pain in the ass. :soinnocent: :)

cluseau
28 maart 2019, 07:12
Zou een buisje kunnen zijn en in dat geval is het ook zichtbaar. Klingt nogal heftig he.

AoDf
28 maart 2019, 07:16
Mijn Fender blues junior had ook ooit zo'n haardvuur crackle. Het bleek dat de buisvoetsolderingen op de printplaats scheurtjes vertoonden, door krimpen en uit uitzetten door opwarming. De solderingen van de buisvoetpennetjes zijn toen opnieuw gemaakt en probleem was verholpen. Lijkt me onwaarschijnlijk bij een nieuwe amp dat dit het probleem is, als de buisvoeten in jouw amp uberhaubt al op de printplaat gemonteerd zijn.

Je kunt de buizen eens loshalen en terugplaatsen. Misschien maakt er ergens een buispennetje slecht contact.

gitaarmike
28 maart 2019, 10:27
Kan dat zonder dat thomann ziet dat ik er met mijn klauwtjes aan ben geweest en dat ze mogelijk gaan zeiken m.b.t. garantie?

rozh
28 maart 2019, 11:22
als je ziet dat de buizen niet meer doorzichtig zijn kan je deze vervangen.

in jouw geval zou ik gewoon thoman bellen en vragne wat je moet doen. ze hebben een nl telefoonnummer

Erik de Perik
28 maart 2019, 11:30
Lekker Thomann laten beslissen lijkt me.

gitaarmike
28 maart 2019, 11:36
Ik had het al voorgelegd en ik moet em dus terug sturen. Maar dan ben ik de amp 3/4 weken kwijt plus een mega hassle met verpakken e.d. Ik zal nog even vragen of hun (ze? hunnie? :P) het goed vinden als ik de buizen in en uit plug.

cluseau
28 maart 2019, 14:37
als je ziet dat de buizen niet meer doorzichtig zijn kan je deze vervangen

Waar is dat op gebaseerd dan?

cluseau
28 maart 2019, 14:40
Kan dat zonder dat thomann ziet dat ik er met mijn klauwtjes aan ben geweest en dat ze mogelijk gaan zeiken m.b.t. garantie?

ja dat kan in de meeste gevallen wel. Als ik een buis moet vervangen gaat dat alleen onzichtbaar als hetzelfde merk wordt toegepast maar zou me daar niet zo druk over maken.

rozh
28 maart 2019, 14:46
Waar is dat op gebaseerd dan?

excuus, ik dacht dat als buizen kapot zijn t vaccum wegtrok ofzo en dat er dan zo'n waas oid. ontstond.

cluseau
28 maart 2019, 16:26
excuus, ik dacht dat als buizen kapot zijn t vaccum wegtrok ofzo en dat er dan zo'n waas oid. ontstond.

buizen hebben een metaalachtige zwarte plek. Dit komt door het getter wat bij fabrikage het laatste restje zuurstof verbrand. Dit slaat dan neer op het glas en laat die glimmende donkere laag achter. Bij langzame toename van zuurstof in de buis kun je soms een regenboog verkleuring waarnemen aan de randen. Raakt de buis luchtlek dan verkleurt de plek naar lichtgrijs. Dit voltrekt zich in enkele minuten. Het is dan overduidelijk dat de buis defect is.

Geen van die situaties is op dit topic van toepassing. Als de amp soms wel werkt is er geen sprake van een luchtlek. Is de buis eenmaal lek is dat voorgoed natuurlijk.

omdat het geknetter nogal heftig is en de amp nieuw lijkt een slechte las niet waarschijnlijk. Eerder verwacht ik sluiting in gelijkrichter of eindbuis.