PDA

View Full Version : tablatuur wat betekent dit



sparrow
26 maart 2019, 16:25
Hallo
Ik kom in een nummer vaak bijvoorbeeld een 4 met links daarvan een kleine 2 of (9) met links daarvan een kleine 7 tegen.
Wat betekent dit?
b.v.d.
Eric

Erik de Perik
26 maart 2019, 16:33
Kun je daar een voorbeeld van laten zien?

sparrow
26 maart 2019, 16:40
Nee, superscript werkt niet, zoiets 7(9)

sparrow
26 maart 2019, 16:41
Oh, werkt nu wel

Paul ST
26 maart 2019, 17:11
Kan een "ghostnote" zijn of een noot waarop je terugkeert na een bend, hangt even van de context af.

Harald
26 maart 2019, 17:11
Een plaatje zou wellicht beter zijn. Kleine cijfers duiden doorgaans op versieringen. Slides, of hammer on pull off, zonder eigen lengte in de maat...

Zoals hier. Het kan trouwens ook met bends voorkomen. Die eerste noot speel je dan, met gelijk daarachteraan de tweede. Die eerste noot heeft eigenlijk geen lengte van zichzelf, is meestal zo kort mogelijk. Totale lengte van die twee noten is dus de lengte van de tweede noot.

http://i0.wp.com/acousticguitar.com/wp-content/uploads/2013/04/grace-notes.png?resize=978%2C397

Harald
26 maart 2019, 17:12
De haakjes kunnen duiden op een ghost note. Meestal wordt daarvoor echter een kleiner lettertype gebruikt. Ze worden ook gebruikt om in de tab aan te geven dat die noot niet apart wordt aangeslagen.

Voor het specifieke geval zouden we echt de tab moeten zien. (en dan hopen dat het duidelijk is... niet elke internet tab is heel geweldig tenslotte)

Erik de Perik
26 maart 2019, 17:13
Zal wel een bend van de lage naar de hoge noot zijn. Dus van 2 naar 4 of van 7 naar 9.

sparrow
26 maart 2019, 17:16
Ik zal morgen even kijken of ik een voorbeeld kan sturen, ik moet nu naar mijn werk.

Erik de Perik
26 maart 2019, 17:30
Je kan nu niet zomaar weggaan..... en ons in ondraaglijke spanning laten zitten....!! :seriousf:

Werk ze.

Harald
26 maart 2019, 19:11
Werk? Zo wordt je nooit een goede gitarist! :D ;)

sparrow
27 maart 2019, 08:47
Hallo Erik,
Deze gaat het om:
https://tabs.ultimate-guitar.com/tab/fleetwood_mac/albatross_guitar_pro_219435

Inmiddels ben ik erachter gekomen waar het voor staat. Het is een pre-bend. Alleen heb ik dit nog nooit toegepast.

denis.hermans
27 maart 2019, 16:16
Als het pre bend was, moet het cijfer links toch hoger zijn. 😲

denis.hermans
27 maart 2019, 16:17
Jouw beschrijving is een gewone bending.

sparrow
27 maart 2019, 17:50
Op mijn scherm is hij ook hoger denis.

sparrow
27 maart 2019, 17:53
Sorry, ik begreep je verkeerd. Maar je pakt 2 en je speelt 4. Maar het verschilt hierin: je slaat hem aan na het benden.

sparrow
27 maart 2019, 17:57
Harald zei al dat tabs op internet niet altijd geweldig (lees:eenduidig) zijn.

Brad
27 maart 2019, 18:07
Ik heb even gekeken en ik vind het verwarrend. Wanneer je van een bepaalde manier tab notatie uitgaat dan is het een gewone bend. Dus wanneer je dit ziet staan 5 (7) dan zet je je vinger op de vijfde fret en maak je een bend van een hele noot. Maar vaak staan er dan ook de aanduiding bu (bend up) bij.
Bij andere tabboeken zie je weer een andere manier om een gewone bend te noteren. Dan zie je bijv een vijf staan met zo een krom pijltje dat naar boven wijst. Om aan te geven of het om een bend van een hele of halve noot gaat staat er de aanduiding full of 1/2 bij.

Die aanduidingen zie je bij deze transcriptie niet, zoals zo vaak op internet. wat mij dan bevreemd is dat je beide manieren van een gewone bend noteren in die transcriptie ziet.

sparrow
27 maart 2019, 18:50
Ja Brad, je hebt helemaal gelijk, maar wat Harald al zei .... Het stond er trouwens niet alleen tussen haakjes. Maar het verschil met een bend is, dat er gebend wordt en dan pas aangeslagen. Ik weet niet hoe oud je bent, maar anders ken je Albatross misschien ook wel. Ik heb het geprobeerd en het klopt. Ik zou zeggen: luister het eens en probeer het. Ik ben overigens gewend dat een bend wordt aangegeven met een pijl, met daarbij 1/2, 1/1 of 1 1/2 (need Your love so bad).

Brad
27 maart 2019, 19:12
Ja ken Albatross van mijn vroege jeugd. We hadden die Lp thuis. Ik heb het even beluisterd en op de plekken waar deze notatie staat 7(9) word er op de plaat ook een normale bend gespeeld. (vanaf maat 19) Vreemd genoeg komt het bij het afspelen van die tab het niet lekker door. Bij één noot is het volume zachter en verderop hapert de boel. Hoe dan ook, op de plekken waar dit staat 7(9) wordt een ook normale bend gespeeld.

Brad
27 maart 2019, 19:22
Ik zie nu dat het met dit tab systeem het niet de manier is om een normale bend te noteren. Wat er daar in feite gebeurd bij het afspelen van die tab is, dat de 7 wordt aangeslagen en dat er vlak daarna met die (9) een ghostnote op de 9e fret wordt gespeeld. Vandaar dat haperende muting effect.

Bij dit systeem en Guitar pro 6 wat ik gebruik is een getal tussen haakjes een manier om een ghost note te noteren. dit dus: (9)

Om in dit systeem een bend top de zevende fret maken is dus gewoon een 7 noteren met een pijltje naar boven en een indicatie of het een full bend of een 1/2 bend is. Dat gaat ook zo in Guitar pro 6 wat ik gebruik.

Een foutje dus van degene die dit heeft uitgeschreven.

sparrow
27 maart 2019, 19:36
Ik heb het eigenlijk alleen geprobeerd zonder eerst Albatros weer eens te luisteren, maar ik herkende het geluid wel.ik moet hem misschien weer eens luisteren. (Het is eigenlijk een k@tnummer,maar wel leuk om te spelen)

sparrow
27 maart 2019, 19:41
Brad, ik gebruik Tux guitar, best weleen leuk programma, je kunt ook op een “toets” de positie aanwijzen en hij zet de gewone notatie er zelf bij in een balk erboven. Ik ga dat programma van jou eens proberen als ik een proefversie kan vinden.

Brad
27 maart 2019, 19:45
Ben er best tevreden over, dat Guitar pro. Ik geloof dat nu versie 7 in de handel is.

sparrow
27 maart 2019, 20:08
Ik heb zojuist guitar pro 7 geïnstalleerd. Ziet er goed uit. Morgen ga ik hem uitproberen. Jammer dat 'ie niet in het nederlands is. Thnx voor de tip.

Pepe
27 maart 2019, 20:54
Is toch geen ghost note? En ook geen bending.
Dit is gewoon een hammer on.

Brad
28 maart 2019, 04:13
Het zijn echt bends. Een combinatie van bend-release-bend om precies te zijn later krijg je een stukje met pre bend-release. Zie 9:40 bij deze les video. Op 10:10 speelt hij het nogmaals met uitleg en wordt ook de tab laten zien. Zoals het in deze video wordt gespeeld en zoals het is uitgeschreven klopt beter.

https://www.youtube.com/watch?v=q4XXgJAV0Yk

Pepe
28 maart 2019, 09:00
het gaat toch niet om de tab uit die video? want daar zie ik ook geen kleine getallen naast de grote.

volgens mij heeft sparrow het hier over, of niet sparrow?

https://i.pinimg.com/originals/dd/06/41/dd0641cb04df6783c9f881fc069e17f2.png

sparrow
28 maart 2019, 12:29
Precies pepe. Althans voor wat betreft dat kleine cijfer ervoor. Die haakjes snap ik nog niet,maar ghostnotes, damp en mute hen ik nooit begrepen.

Pepe
28 maart 2019, 13:15
Tussen haakjes betekent strum

Brad
28 maart 2019, 15:37
Wanneer een noot kleiner geschreven is en voor een noot staat die normaal geschreven is dan is er sprake van een voorslag of grace note (versiering) in het Engels. Bij een voorslag of grace note is er in principe geen sprake van een noot met tijdsduur maar de noot pikt een klein beetje tijd van de noot die erna komt.

Overigens leuk Sparrow dat je via dit topic mij weer op dat nummer wijst. Lijkt me ook lekker om te spelen.

Brad
28 maart 2019, 16:14
Precies pepe. Althans voor wat betreft dat kleine cijfer ervoor. Die haakjes snap ik nog niet,maar ghostnotes, damp en mute hen ik nooit begrepen.

Uitgaande van de manier van noteren van Guitar pro is een noot die tussen haakjes staat een ghost note. Dat wil zeggen dat je de noot wel hoort maar gedempt. Dit bereik je bijvoorbeeld door de noot niet helemaal in te drukken terwijl je hem speelt.
Een dead note is weer anders. Dan plaats je je vinger op de snaar maar drukt hem helemaal niet in. Je dempt de snaar of snaren dan totaal af (muting). Een dead note wordt bij de verschillende tab methoden vrijwel altijd aangegeven door een kruisje.

Maar let op. Veel gitaristen hebben het ook over ghost notes wanneer het om dead notes gaat.

Edit: Bij guitar pro is het ook zo dat wanneer bijvoorbeeld een noot lang duurt en doorklinkt tot in de volgende maat je in de volgende maat de noot weer moet noteren en met een verbindingsteken met de vorige (in feite dezelfde noot) moet verbinden. Die noot in de volgende maat staat dan tussen haakjes.

Je ziet dan bijvoorbeeld een 7 genoteerd staat op de derde snaar en in de volgende maat staat dan een zeven tussen haakjes (7) en beiden zijn dan verbonden met een verbindingsteken.


Even ter verduidelijking: Bij de eerste twee maten zie je een noot die doorloopt tot in de voldende maat. In de derde maat zie je een ghost note en in de vierde maat zie je een dead note.

https://i.imgur.com/RbL17Bn.jpg

sparrow
29 maart 2019, 19:07
Zou het geen goed idee zijn als ze daar eens eenduidig over worden?

Erik de Perik
29 maart 2019, 19:19
Zou het geen goed idee zijn als ze daar eens eenduidig over worden?

En dan nog steeds gratis..... toch?

Harald
29 maart 2019, 19:24
Op zich is het redelijk gestandaardiseerd. Guitar Pro doet het best goed. Moet je het natuurlijk wel goed inkloppen... En die standaard was er zo'n beetje sinds de eerste echt goede tab boeken uitkwamen. Om misverstanden te voorkomen staat daar doorgaans een legenda in.

Standaard notatie is op standaardengebied ook niet heilig. Kijk maar naar de notatie van flageoletten in de muziek van Villa Lobos. En dat verschilt zelfs van stuk tot stuk, bij dezelfde uitgever.

Erik de Perik
29 maart 2019, 19:29
Hen al decennia geen boeken of partituren bekeken maar mij viel het altijd op dat hetgeen in de winkels verkocht werd op popgebied app z'n best slecht was. Ik werd er altijd erg treurig van tenminste. Ik heb een blauwe maandag les gegeven en wat m'n 'leerlingen' meebrachten droeg daaraan bij.

Harald
29 maart 2019, 20:19
Tot ergens in de 80er jaren was het een ramp voor gitaar. Alleen Stefan Grossman bracht boeken uit met redelijk goede tabulatuur. Maar dat was op folk en blues (let wel countryblues) gebied. En ook die hadden hun eigenaardigheden. Zo werd er vaak tab met 7 lijnen geschreven, met de cijfers tussen de lijnen. Op een gegeven moment begonnen in tijdschriften en boeken daadwerkelijk "Note for note" transcripties te verschijnen. Die waren meestal heel behoorlijk.

Bedenk wel dat het haast ondoenlijk is om zonder video echt 100 % zeker te zijn van alle nuances in een elektrische gitaarpartij. Pak 3 verschillende transcripties van dezelfde Hendrix solo, en je zult echt wel wat verschillen tegenkomen in gebruikte snaren. Lullige daarvan is natuurlijk dat hoe jij denkt dat het gespeeld wordt misschien ook gewoon fout is. Het valt echt vies tegen om het 100% goed te doen. De laatste 10 of 5 % corrigeren kost bizar veel tijd, vergeleken met de rest van het stuk.

Pak je de eerste boeken met muziek van Harry Sacksioni, daar klopt ook van alles niet in. Hij had zelf vrij weinig met die boeken te maken trouwens.

Gitaar is hoe dan ook een hopeloos instrument om goed te noteren... Maar daar hebben we al vaker van alles over gezegd.

Eigenlijk is het heel simpel. Als een partij echt goed gebruik maakt van de mogelijkheden van de gitaar kun je die partij simpelweg NIET prima vista spelen vanaf standaardnotatie zonder uitgebreide vingerzettingen. Wat dat betreft verdiend de wijsheid dat gitaristen niet kunnen lezen wel enige nuancering. Net als het idee dat tab slecht is.

Pepe
29 maart 2019, 20:26
Je moet een gitaar tab, itt tot andere instrumenten, ook meer zien als guide lines.
Zelfs als je een tab gebruikt die door de gitarist zelf, zoals Segovia of Vai, uitgeschreven is moet je een open mind houden voor vingerzetting en frasering omdat het doel is goed klinken en niet goed naspelen.

Behalve Segovia dan, die wilde gewoon dat je EXACT deed wat hij geschreven had onder het mom, als u het beter weet, waarom gebruikt u dan een notatie van mij?

Brad
29 maart 2019, 23:42
Zou het geen goed idee zijn als ze daar eens eenduidig over worden?

Lijkt me een erg goed idee. Ik moet nog altijd soms de legenda raadplegen wanneer ik iets uit een tabboek instudeer.