PDA

View Full Version : Venefix



guitarkid
14 maart 2019, 15:26
Ik kwam op de Noorder Gitaar Dag o.a. dit pedaal tegen van Venefix en moet zeggen dat ik erg erg blij mee ben. Vorig jaar waren ze er ook, maar heb toen geen tijd gehad om ze goed te proberen. Ik liep er afgelopen zaterdag weer langs en hoorde een andere gitarist er mee spelen en dat beviel me wel.
Gaat van een klein randje tot een behoorlijke stevige sound
Een fuzz die op zich meer naar een overdrive neigt, maar toch met "fuzzy" randje. Iets waar ik al een tijdje naar op zoek was. Als bonus nog een lekker analoog klinkende delay, die niet super regelbaar, maar zeer bruikbaar is!


https://i.ibb.co/2s7Lmj8/Venefix.jpg (https://ibb.co/2s7Lmj8)

vulvasonic
16 maart 2019, 05:43
Van harte gefeliciteerd! Ik ken het niet, maar ik zal er zeker even naar luisteren zodra ik iets vind. :)

guitarkid
16 maart 2019, 18:56
Van harte gefeliciteerd! Ik ken het niet, maar ik zal er zeker even naar luisteren zodra ik iets vind. :)

Ik heb gisteren nog uitgebreid contact gehad met de bouwer.
Wat hij dus blijkt te doen is heel intuïtief een pedaal maken en kijken hoe dingen uitpakken. Nogal verrassend... ;)
Hij noteert ook zelden schema's dus als je een pedaal wilt als bijv. de mijne zou hij eigenlijke deze even weer moeten hebben om hem te kopiëren. Soms zitten er ook onderdelen in waar hij er nog maar één van had.
Dus in principe is elk pedaal "one of a kind".
Hij vertelde me dat hij misschien wel wat schema's gaat gebruiken nu, maar hij heeft absoluut geen zin om tig gelijke pedalen te maken
Ik vind het wel wat hebben.....

:ok:

Dirk_Hendrik
18 maart 2019, 08:00
Ik vind het een prachtig kletsverhaal van iemand die maar wat aanklooit maar niet wil toegeven dat hij eigenlijk geen schema's kan lezen/tekenen.

Vrij soortgelijk als de volksstammen gitaristen die je vertellen dat het beheersen van muziektheorie je creativiteit in de weg zit.

guitarkid
18 maart 2019, 08:52
Ik vind het een prachtig kletsverhaal van iemand die maar wat aanklooit maar niet wil toegeven dat hij eigenlijk geen schema's kan lezen/tekenen.

Vrij soortgelijk als de volksstammen gitaristen die je vertellen dat het beheersen van muziektheorie je creativiteit in de weg zit.

met alle respect voor je, maar dit is wel erg kort door de bocht... En dat alleen gebaseerd op wat ik zeg na één ontmoeting en een telefoongesprek met hem omdat ik de hele week enthousiaste gitaristen in de studio had nadat ze het pedaal hadden gehoord en bespeeld. En die er ook wel één willen. En dus belde ik hem.
Het is gewoon iemand die het leuk vindt om te bouwen, maar geen series wil maken. Ik zelf ben een totale leek, maar deze bouwer weet donders goed wat hij doet. Hij gaat er alleen anders mee om dan jij. En lees dan even de laatste regels in mijn uitleg....
Ik weet middels dit forum dat jij veel verstand hebt van pedalen, maar er zijn méér mensen die verstand hebben van het bouwen van pedalen.... ;)
Tot slot: ook al zou het zo zijn als jij zegt. Wat dan nog? En je maakt de vergelijking met muzikanten. Ik denk dat er érg veel voorbeelden zijn van muzikanten die de ballen verstand hebben van muziektheorie, maar wel songs hebben geschreven waar we soms al 50 jaar naar luisteren.... :)

Groeten, Coos

the sure thing
18 maart 2019, 09:26
* zet bier koud en flipt de friteuse aan *


Verzonden vanaf mijn mobiele telefoon met Tapatalkpoeder

Dirk_Hendrik
18 maart 2019, 10:20
Sorry dat ik je lange tenen heb geraakt. Ik ben dit verhaal echter zoo vaak tegengekomen. Je bent zelf een leek maar de persoon in kwestie weet waar hij het over heeft. Jep. Da's iets met een land der blinden en een zekere eenoog die koning is.

Post eens een foto van de binnenkant van je pedaal. Als we daar een zorgvuldig gebouwd apparaat zien neem ik wellicht wat terug.

Dirk_Hendrik
18 maart 2019, 10:22
Maar ik denk het niet. Klassiek mojo-knutselwerk
https://www.facebook.com/venefix/photos/a.1879414672388813/2156871967976414/?type=3&theater

Dirk_Hendrik
18 maart 2019, 10:26
En standaard "het is klein dus nou is set moeilijk" geklets als het om SMD gaat.
https://www.facebook.com/venefix/photos/a.1879414672388813/2036015686728710/?type=3&theater

Nope. Hij weet niet waar over hij praat. Dit is geen electronicus maar een blije klusser. Hij voert een trucje op. Klassiek geval van iemand die z'n eigen pedaal ging bouwen (vooral doen!! Leuke hobby), de smaak te pakken kreeg en thuis raakte in het mistige, wollige, en van indianenverhalen vergeven wereldje wat "boetiek" heet.
En weldra was er weer een "bedrijfje" geboren.....

the sure thing
18 maart 2019, 10:59
* geniet van bier en frikadellen terwijl hij de recente posts 4x overnieuw leest *


Verzonden vanaf mijn mobiele telefoon met Tapatalkpoeder

Erik de Perik
18 maart 2019, 13:52
https://cdn.shopify.com/s/files/1/0223/5501/files/transparentquote_large.jpg?4197

Dirk_Hendrik
18 maart 2019, 14:08
* geniet van bier en frikadellen terwijl hij de recente posts 4x overnieuw leest *


Hoe krijg je het weg om 11 uur s'ochtends!?

Erik de Perik
18 maart 2019, 14:08
Nahja.... het is geen Vertex of Freakish Blues. ;)

guitarkid
18 maart 2019, 18:52
Sorry dat ik je lange tenen heb geraakt. Ik ben dit verhaal echter zoo vaak tegengekomen. Je bent zelf een leek maar de persoon in kwestie weet waar hij het over heeft. Jep. Da's iets met een land der blinden en een zekere eenoog die koning is.

Post eens een foto van de binnenkant van je pedaal. Als we daar een zorgvuldig gebouwd apparaat zien neem ik wellicht wat terug.

Hee Dirk Hendrik. Waarom nou deze toon? Ik geef je een respectvol antwoord.
Het zal mij eerlijk gezegd een rotzorg zijn hoe het er uitziet van binnen.
Er zijn vast wel meer apparaten die er van binnen misschien hopeloos uitzien, maar klinken als een klok!
En wat is er mis met iemand die het gewoon leuk vindt om te bouwen en dat op een wat minder conventionele manier doet? Ik heb zelf het woord "boutique" overigens niet gelezen en de man is zo bescheiden als maar kan.
Ik post gewoon iets wat ik geweldig vind klinken. Dan zit ik hier toch helemaal niet op te wachten? En ik kan misschien niet bouwen of zo, maar ik weet verrekte goed wat ik in mijn pedalenbak wil en wat goed klinkt voor mij!
Het lijkt of het enige waar jij op uit bent is om iemand neer te sabelen.
Wat maakt het jou nou uit hoe anderen iets doen? Jij doet het op jouw manier en dat doe je volgens mij (en jezelf) ook goed.
Maar laat mij (en anderen) gewoon genieten van dingen.
Enne, wie heeft er nou lange tenen... ;) Het lijkt haast wel of ik joú aanval.

Gr. Coos

almarvk
18 maart 2019, 19:17
De standaard doe D_H hanteert ligt inderdaad absurd hoog. Met een reden. Ook ik heb een soldeerban van m gekregen...

Ik kan het zeker wel waarderen dat iemand geen series wilt bouwen en veel aan het experimenteren is, maar dat blijft 'zolderkamer' niveau. Breng het dan ook niet als boutique etc. Maar experimenteren zorgt ook wel s voor verassing. Als je dan weet wat je doet kan je het in je voordeel laten werken.

guitarkid
18 maart 2019, 22:17
De standaard doe D_H hanteert ligt inderdaad absurd hoog. Met een reden. Ook ik heb een soldeerban van m gekregen...

Ik kan het zeker wel waarderen dat iemand geen series wilt bouwen en veel aan het experimenteren is, maar dat blijft 'zolderkamer' niveau. Breng het dan ook niet als boutique etc. Maar experimenteren zorgt ook wel s voor verassing. Als je dan weet wat je doet kan je het in je voordeel laten werken.

Ik denk dat dat precies is wat Venefix doet. Hij brengt het ook niet als "boutique". Dat komt voor zover ik weet niet bij Venefix vandaan, maar bij D_H. Maar misschien vergis ik me. Zelf zegt hij dat hij "gewoon" experimenteert. Geen dikke pretenties of wat dan ook!
Ik denk dat als D_H jou een soldeerban heeft gegeven, ik helemaal wel kan inpakken.... Ik ben een ramp! :)
En ik begrijp ook heel goed dat zijn standaard hoog moet liggen. En hoewel ik hem niet persoonlijk ken heb ik indrukwekkende dingen hier gelezen. Niets dan respect voor zijn kennis etc. van mijn kant! Maar ik vind dat hij die voor zichzelf moet hanteren.
En vooral eerst moet luisteren naar het pedaal. Dat doe je n.l. met je oren en niet met je ogen! ;)
En dan mag hij van mij best wat vinden van de andere zaken hoor!
Hoe dan ook, ik vind dit pedaal echt heel bijzonder en een zeer ervaren kennis van me heeft op de Noorder Gitaar Dag een Venefix fuzz gekocht die hij zonder twijfel de beste fuzz vind die hij ooit heeft bespeeld. Ik ben het met hem eens!

D3nnis
19 maart 2019, 07:48
Ik denk dat dat precies is wat Venefix doet. Hij brengt het ook niet als "boutique". Dat komt voor zover ik weet niet bij Venefix vandaan, maar bij D_H.

In de facebook banner staat "venefix guitar fx boutique guitar pedals", dus D_H heeft het niet zelf verzonnen :)
Maar ja, boeien, volgens mij is het algemeen bekend dat "boutique" in 85% van de gevallen gebruikt wordt voor "beun op zolderkamer". En veel mensen zijn daar happy mee.

guitarkid
19 maart 2019, 11:04
In de facebook banner staat "venefix guitar fx boutique guitar pedals", dus D_H heeft het niet zelf verzonnen :)
Maar ja, boeien, volgens mij is het algemeen bekend dat "boutique" in 85% van de gevallen gebruikt wordt voor "beun op zolderkamer". En veel mensen zijn daar happy mee.

Ok Dennis, D_H krijgt oprechte excuses van mij op dat punt!
En met dat laatste kan ik het alleen maar eens zijn! :)

Quink
19 maart 2019, 11:11
Vrij naar Python (Monty):

Mr. D: I wish to complain about this pedal what I purchased not half an hour ago from this very boutique.

Mr. V: Oh yes, the, uh, the Time Fuzz...What's,uh...What's wrong with it?

Mr D: I'll tell you what's wrong with it, my lad. It's soldered very badly, that's what's wrong with it!

Mr. V: No, no, it's uh,...it's boutique.

Mr. D: Look, matey, I know bad soldering when I see it, and I'm looking at it right now.


:D

guitarkid
20 maart 2019, 09:18
Vrij naar Python (Monty):

Mr. D: I wish to complain about this pedal what I purchased not half an hour ago from this very boutique.

Mr. V: Oh yes, the, uh, the Time Fuzz...What's,uh...What's wrong with it?

Mr D: I'll tell you what's wrong with it, my lad. It's soldered very badly, that's what's wrong with it!

Mr. V: No, no, it's uh,...it's boutique.

Mr. D: Look, matey, I know bad soldering when I see it, and I'm looking at it right now.


:D

:seriousf:

Als hardcore Monty Python-fan kan ik dit wel waarderen!!!
Maar mocht dit zich voor gaan doen zal ik zeker mijn beklag gaan doen. Zoals als iedereen dat zou doen.... ;)
Maar ik ben er niet bang voor.
Waarom niet?
Ik heb ooit één keer zelf een Newtone-pedaaltje in elkaar geflanst. D_H zou d'r een acute flauwte van krijgen! Een slagveld daarbinnen, maar hij doet het al eeuwen, dag in, dag uit!
Dus tot nu toe GEEN:

"E's passed on! This pedal is no more! He has ceased to be! 'E's expired and gone to meet 'is maker! 'E's a stiff! Bereft of life, 'e rests in peace! If you hadn't nailed 'im to the perch 'e'd be pushing up the daisies! 'Is metabolic processes are now 'istory! 'E's off the twig! 'E's kicked the bucket, 'e's shuffled off 'is mortal coil, run down the curtain and joined the bleedin' choir invisible!! THIS IS AN EX-PEDAL!!"

;)