PDA

View Full Version : Ervaringen mini versterker



Moskie
11 maart 2019, 21:55
Ik heb een vraag, misschien kan een aantal van jullie mij helpen/adviseren.

Ik snap ook wel dat we het liefst altijd over een dikke 4x12 spelen maar soms is het gewoon handiger om juist wat záchter te kunnen spelen, vandaar mijn vraag.

Even wat achtergrond: normaal speel ik over een Katana 50. Die staat in de huiskamer en als mijn vrouw thuis is speel ik meestal op zolder. Vaak met een Vox AC30 Koptelefoon versterkertje. Een enkele keer sleep ik de Katana mee naar boven maar dat zit wel op het randje van ‘gedoe’.
Met koptelefoon spelen kan best een tijdje maar wordt na verloop van tijd oncomfortabel (pootjes van de leesbril, bijvoorbeeld..) dus…

Ik vroeg mij af of zo’n klein mini-versterkertje een goede middenweg zou zijn. Niet zeulen, wel versterkt.

Op zich zou het logisch zijn eerst naar de Katana Mini te kijken maar er zijn wel heel veel andere opties. Verschillende Vox-en, die grappige mini stacks van Marshall, de Roland Cube (daar schijn je Nita Strauss bij geleverd te krijgen, volgens de reclame. Maar ja, wie gelooft er in de reclame), Orange… noem maar op.

Wie van jullie heeft ervaring met dit soort versterkertjes en kan mij een beetje helpen in de zoektocht?

Brum
11 maart 2019, 22:06
Roland Cube gehad in een ver verleden. Puur en alleen om wat op te pielen wel makkelijk, maar echt geen supergeluid. Heb nu nog een Blackstar HT-1R combootje. Klinkt wat mij betreft alleen aardig als ik 'm op een 2x12 zet. De speakers zijn gewoon te klein om niet ook klein te klinken. Onder mini-versterkertjes versta ik van 1 tot 5 watt. Alles wat er boven zit is al gauw redelijk luid, maar klinkt al wel volwassener.

the sure thing
11 maart 2019, 23:12
De Yamaha THR10 wordt unaniem op dit forum bejubeld.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Brad
12 maart 2019, 01:07
Ik heb een tijdje gespeeld op een Fender mini tonemaster 2 watt mini versterker. En die is best bruikbaar terwijl je op een behoorlijk laag volume speelt. En vanwege het formaat van de speakertjes zal hetgeen eventueel doordringt naar de buren niet zo storend zijn. Ik speel nu op een Hotone Mojo Diamond Nano head 5 watt met bijbehorende nano cab. Die combinatie klink beter en massiever maar hij is wel wat minder buurvriendelijk dan die Fender.
Je kunt hem wel heel zacht zetten maar dan klinkt het niet lekker.

arjanb01
12 maart 2019, 06:35
De Yamaha THR10 wordt unaniem op dit forum bejubeld.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

+10 tekens en de rest. Een betere thuisamp is er niet. Door de 2x8 inch toch een zeer dik geluid uit te krijgen. Buren gaan je echt niet horen 😂

AoDf
12 maart 2019, 06:43
Van de echte mini versterkertjes heb ik de Fender '57 mini twin gehad, en binnen een week teruggestuurd. Was niet meer dan een stuk speelgoed met goede looks. Zeer schel geluid. Daarna de Blackstar Fly 3 gekocht en dat is best een bruikbaar ding om lekker op te pielen op laag volume. Voor 59 euro geen verkeerde koop als je het mij vraagt. Op youtube zijn ook vergelijkingsfilmpjes te zien waarop o.a. de Fender, Blackstar en Orange mini ampjes getest worden.

BorisA
12 maart 2019, 07:19
Nog een "stem" voor de thr10. Ondertussen is er de katana air als concurrent. Die heb ik zelf nog niet bespeeld. Ik vind em wel overdreven duur maar dat is persoonlijk (de thr10 eigenlijk al maar de katana helemaal ;) )

Fobo
12 maart 2019, 09:17
Ook met de grotere broer(s) THR 100 (Dual) kun je op huiskamerniveau uit je dak gaan. Hangt, onder andere vanwege externe speaker, wel weer een ander prijskaartje aan. Hoe dan ook: Yamaha +10.

Moskie
12 maart 2019, 09:17
Dank voor alle tips, zover. Wat ik nog even had moeten vermelden is dat ik €150 nog een redelijk bedrag vind maar dat ik niet heel veel meer wil uitgeven. De Yamaha en de Katana Air vallen daarmee af.

Goed om te horen dat zo’n mini tweed weinig voorstelt. Ik ga ook nog eens uitgebreider youtuben.

bassmac
12 maart 2019, 09:32
Blackstar htr1 is ok, heel goed met koptelefoon. Maar gebruik m altijd met 1x12 celestion kastje. Redelijk helder, goede crunch. Voor kleiner: Heb nog een vox pathfinder die is alleen erg goed in clean, en good looks :) wel reverb pedaal erbij kopen. Yamaha klonk op de beurs altijd super. Niet de allerkleinste nemen.
Roland minicube klinkt heel vriendelijk, veel opties, maar wat wollig. Die kleine plastic kraskastjes, gewoon op gaan staan.
Koptelefoonamp: heb een thomann HB van 14,95. Klinkt beter als mijn vox ac30 amplug 1 en is stukken steviger!
Beneden heb ik een marshall jcm4501, die kan zachter (!) als een 1 watt AMP, klinkt ook clean en vervormd stukken beter als wat dan ook. Raar hè. Kan ook 50 watt hard voor stage. Wel duurste oplossing ;)

Pepe
12 maart 2019, 09:47
Op zo'n Yamaha zitten alle toeters en bellen en dat is prima maar ik vind het leuker om te klooien met mijn eigen pedaaltjes dus mij doe je meer plezier met 1 goed basisgeluid.


https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/71lVVhv8YdL._SL1500_.jpg

twoerd
12 maart 2019, 09:57
Ik heb wel eens een van de kleinere modellen Blackstar ID:Core geprobeerd, was wel aardig. Maar onder de 150 euro gaat het niet in de buurt komen van je Katana. Er staat trouwens een Katana Mini op Marktplaats voor 75 euro.

guitarkid2
12 maart 2019, 13:38
als een pc in die kamer staat.......
Een berry geluidskaart van 4 tientjes en wat amp sims
klaar

Moskie
12 maart 2019, 15:24
Blackstar htr1 is ok, heel goed met koptelefoon. Maar gebruik m altijd met 1x12 celestion kastje. Redelijk helder, goede crunch. Voor kleiner: Heb nog een vox pathfinder die is alleen erg goed in clean, en good looks :) wel reverb pedaal erbij kopen. Yamaha klonk op de beurs altijd super. Niet de allerkleinste nemen.
Roland minicube klinkt heel vriendelijk, veel opties, maar wat wollig. Die kleine plastic kraskastjes, gewoon op gaan staan.
Koptelefoonamp: heb een thomann HB van 14,95. Klinkt beter als mijn vox ac30 amplug 1 en is stukken steviger!
Beneden heb ik een marshall jcm4501, die kan zachter (!) als een 1 watt AMP, klinkt ook clean en vervormd stukken beter als wat dan ook. Raar hè. Kan ook 50 watt hard voor stage. Wel duurste oplossing ;)

Waarom zo specifiek bij die kleine wegblijven? Die komt qua prijs nog een beetje in de buurt van mijn €150 ('slechts' € 49 er overheen, online).

Moskie
12 maart 2019, 15:25
als een pc in die kamer staat.......
Een berry geluidskaart van 4 tientjes en wat amp sims
klaar

Nope, geen PC in die kamer.

telerocker
12 maart 2019, 16:43
Mijn studeerkamerampje is een Orange Crush DLX 20, voor het podium heb ik tubeamps. Redelijk goed clean en overstuurd, plus de nodige effecten en een tuner aan boord. Klinkt nog best volwassen voor zo'n kleine tranny. Ik heb hem tweedehands gescoord voor 50 euro. Het is mijn play along with You Tube-bakje.

no 1 hops
12 maart 2019, 17:08
hoewel ik het verhaal van snoer aan een koptelefoon snap krijg je naar mijn idee het meeste plezier van een leuke multieffect, koptelefoon en cd ingang combo.
heb jaren vanwege zo moeten spelen omdat versterkt gewoon niet mogelijk was.
zou dan inzetten op het zoeken naar een comfortabele koptelefoon, liefst open zoals oude Sennheisers, want die gesloten en dan ook nog met extra bas vond ik steeds teleurstellend

raabje
12 maart 2019, 19:28
Ik hb de Yamaha THR5 en de Blackstar fly 3. Ik gebruik ze op batterijen, de THR gaat ca. 8uur mee, en de Fly3, die speelt al maanden op de originele batterijen.

Ik vind de Fly 3 wat natuurlijker klinken, de THR5 wat digitaler. De THR5 heeft weer meer mogelijkheden, en een ingebouwde tuner. De mini amps staan in de woonkamer, kan ik jammen met mijn zoontje.

Fender Princeton lijkt me een hele mooie mini amp als je het budget ervoor hebt. Die wil ik nog wel een keer kopen, en dan de rest van mijn spullen de deur uit doen, inkrimpen.

beus
12 maart 2019, 21:05
Ik heb een VOX DA5, zo’n modelling ampje. Ik vindt het ideaal, 10 amps 10 effecten, je draait er zo alle bekende geluiden in. Ik gebruik de 0.5W stand en dat voelt toch nog lekker. Een van de beste aankopen voor thuis.

guitarkid2
12 maart 2019, 21:56
Blackstar ht 5
Zijn tegnwoordig 2de hands voor weinig te krijgen
Gewoon een erg goeje amp......ook voor zacht

Moskie
13 maart 2019, 08:27
Blackstar ht 5
Zijn tegnwoordig 2de hands voor weinig te krijgen
Gewoon een erg goeje amp......ook voor zacht

Ik heb een Katana 50 staan. Ik zoek juist iets kleins. Dan is de HT 5 geen verbetering, volgens mij.

rozh
13 maart 2019, 08:32
BOSS KATANA MINI!!

heb ook de fly3 gehad en de katana mini is toch wel een stuk beter. wat een geluid komt daaruit :)