PDA

View Full Version : volume pedaal hoog / laag impedantie?



NLF
11 maart 2019, 13:51
Ik wil binnenkort kijken of ik (voor de lol een keer) mijn gitaar signaal kan splitten (splitter heb ik al) en dan over twee versterkers spelen zodat ik 1) amp dry en 2) de ander wet heb met een tape delay. Ik wil dan na de splitter een volume pedaal aansluiten (dus nog voor de delay) maar dat zou ook erna kunnen, dat moet ik nog even zien. Ik wil mijn delay sound dus als het ware bij mijn gitaargeluid kunnen mixen, een beetje zoals Tom Scholz hier doet.

Vraag is: moet ik nu een hoog of laag impedantie volume pedaal aanschaffen?


https://www.youtube.com/watch?v=4N7qdcBJzJs

tmms
11 maart 2019, 18:43
Is die splitter actief?

NLF
11 maart 2019, 22:32
Dacht het niet, tenminste: de 9 volt of meer die je er op aansluit is alleen voor de ledjes, 't is zo'n Lehle

tmms
12 maart 2019, 08:08
Een element van de gitaar ziet het liefst een hoge impedantie. Na een gebufferd pedaal is het anders. Ik denk dat je het best af bent met een hoge impedantie.

Lomeos
12 maart 2019, 09:10
Als je een passief volumepedaal hebt, dan is de impedantie een ding. Bij een actieve zou het niet uit mogen maken, aangezien die een eigen buffer heeft.

Mission engineering heeft er aardige info over:

Q: Does it matter what resistance value potentiometer is in my volume pedal?

A: For passive volume pedals, yes. It’s important to match the input impedance of the volume pedal as closely as possible to what the pickup expects in order to avoid tone loss as a result of an impedance mismatch. If you have passive pickups, a passive volume pedal in the 250K – 500K range will normally be fine. If you have active pickups you’ll need a passive volume pedal in the 25K – 50K range. If you mix these up, you’ll likely suffer some tone loss from the impedance mismatch.

If you are using an active volume pedal you don’t need to worry about the value of the potentiometer. In this case it is just acting as a controller for the output of the internal amplifier. Both active and passive pickups should work with a well designed active volume pedal.

Zie ook https://missionengineering.com/volume-pedal-qa/

HaroldA
12 maart 2019, 09:32
Als je gaat splitten kan ik je sowieso een buffer aanbevelen, ook bij een goede splitter zoals Lehle maakt. Na een buffer is ieder volumepedaal ok, al wordt er vaak gebruikt gemaakt van de L-variant (lage impedantie).

Buffer > splitter > de rest.

mountainman
12 maart 2019, 15:20
Electro Harmonix heeft een passief volume pedaal met instelbare hoog/laag impedantie. Is dat misschien iets?

https://www.ehx.com/products/performance-series-volume-pedal

NLF
12 maart 2019, 18:21
Als je gaat splitten kan ik je sowieso een buffer aanbevelen, ook bij een goede splitter zoals Lehle maakt. Na een buffer is ieder volumepedaal ok, al wordt er vaak gebruikt gemaakt van de L-variant (lage impedantie).

Buffer > splitter > de rest.

Mmh.. volgens mij heeft die splitter ook een buffer (zou dus actief zijn dan). Zou ik wel gewoon een hoog impedantie volume pedaal achter de splitter of achter de tape delay kunnen hangen zonder iets geks te doen?

NLF
12 maart 2019, 18:22
Electro Harmonix heeft een passief volume pedaal met instelbare hoog/laag impedantie. Is dat misschien iets?

https://www.ehx.com/products/performance-series-volume-pedal

dacht meer aan een simpele Boss

HaroldA
13 maart 2019, 00:12
Mmh.. volgens mij heeft die splitter ook een buffer (zou dus actief zijn dan).

Welke splitter is het precies?

NLF
13 maart 2019, 09:53
Welke splitter is het precies?

tis de Lehle Little Dual

HaroldA
13 maart 2019, 09:59
tis de Lehle Little Dual


The signal from a passive pickup cannot be split
to an amp or mixer without negative effects on
your sound, since balanced inputs are usually low
impedance.

Lehle zegt zelf al dat je je (passieve) signaal moet bufferen voordat je 'm split.

NLF
13 maart 2019, 13:31
Lehle zegt zelf al dat je je (passieve) signaal moet bufferen voordat je 'm split.

aha, ok, maar als ik er dus een boost pedaal voor (de splitter) zet en dat (altijd) inschakel dan is het signaal automatisch gebufferd (neem ik aan), dus dan zou dat probleem in ieder geval opgelost zijn.

overigens heb ik geen last van negatieve effecten op mijn geluid als ik de splitter gebruik trouwens ...

mountainman
13 maart 2019, 17:31
dacht meer aan een simpele Boss

Die EHX is verder ook heel simpel hoor, en bovendien niet duur. Gezien je oorspronkelijke vraag leek het me wel handig.

Het klopt dat na een buffer zowel passieve hoge als lage impedantie gaat werken. Je zou dan kunnen concluderen dat het beter is om een hoog impedantie pedaal aan te schaffen omdat dat breder inzetbaar is, maar dat kan na die buffer toch een nadelige invloed hebben. Namelijk op de tapering, de gradient waarmee het volume toeneemt.
Zo heb ik bijvoorbeeld een passieve Dunlop DVP4 met hoge impedantie ergens achteraan in de keten staan. Trap ik die tot 2/3 in dan neemt het volume nog nauwelijks hoorbaar toe. Pas op het laatst schiet hij vrij snel naar het maximum. Met een laag impedantie pedaal zou dat meer geleidelijk moeten gaan (uiteraard ook weer afhankelijk van merk en type).
Het is op zich geen groot probleem en je kunt het gewoon voor lief nemen maar ik dacht, ik noem het even.

NLF
13 maart 2019, 20:19
Het is op zich geen groot probleem en je kunt het gewoon voor lief nemen maar ik dacht, ik noem het even.

Dankjewel, het is goed dat je t zegt.