PDA

View Full Version : Meerdere cabs op een top



Sonny
8 maart 2019, 19:21
Ik was benieuwd naar mogelijke manieren om 2 cabs op één top aan te sluiten. De versterker heeft 3 outputs, namelijk een 4 ohm, een 8 ohm en een 16 ohm output. Ik heb er nu één cab op aangesloten met een 8 ohm speaker, die op de 8 ohm output is aangesloten.

Ik zou graag voor in de toekomst nog zo'n zelfde cab op de versterker aan willen sluiten. Maar mijn vraag is dus op welke manieren zou ik dit kunnen doen?

Ik kijk uit naar jullie reacties!

tmms
8 maart 2019, 19:41
Een mogelijkheid is de 4 en 8 ohm aansluitingen schakelbaar te maken naar de twee jacks. De 16 ohm zo laten.

Plant
8 maart 2019, 21:01
Ik was benieuwd naar mogelijke manieren om 2 cabs op één top aan te sluiten. De versterker heeft 3 outputs, namelijk een 4 ohm, een 8 ohm en een 16 ohm output. Ik heb er nu één cab op aangesloten met een 8 ohm speaker, die op de 8 ohm output is aangesloten.

Ik zou graag voor in de toekomst nog zo'n zelfde cab op de versterker aan willen sluiten. Maar mijn vraag is dus op welke manieren zou ik dit kunnen doen?

Ik kijk uit naar jullie reacties!

2 (dezelfde) cabs van 8Ω parallel op 1 top sluit je aan op de 4Ω tap. Bij parallel aansluiten van speakers halveert de impedantie.

Sonny
8 maart 2019, 21:11
2 (dezelfde) cabs van 8Ω parallel op 1 top sluit je aan op de 4Ω tap. Bij parallel aansluiten van speakers halveert de impedantie.

Met een Y-kabel, toch?

Sonny
8 maart 2019, 21:12
Een mogelijkheid is de 4 en 8 ohm aansluitingen schakelbaar te maken naar de twee jacks. De 16 ohm zo laten.

Dan moet ik zeker een schakelaartje in de top zelf laten plaatsen?

Erik de Perik
8 maart 2019, 22:48
Met een Y-kabel, toch?

Ja


Dan moet ik zeker een schakelaartje in de top zelf laten plaatsen?

Ja

Ik moet er nog 10

Sonny
9 maart 2019, 01:23
Ja



Ja

Ik moet er nog 10

Hoe bedoel je... Ik moet er nog 10?

Sonny
9 maart 2019, 01:25
Ik kan bij bax-shop of bij thomann die y-kabels helemaal niet vinden. Hebben die een speciale naam waarvan ik nog niet weet?

Erik de Perik
9 maart 2019, 01:35
Hoe bedoel je... Ik moet er nog 10?

Korte berichten worden als te kort beschouwd en moeten minstens 10 tekens bevatten.


Ik kan bij bax-shop of bij thomann die y-kabels helemaal niet vinden. Hebben die een speciale naam waarvan ik nog niet weet?

Maak een parallel input op een van die twee boxen en sluit ze op 4 ohm aan.

arcane
9 maart 2019, 11:15
ik zou eerst maar eens benoemen om welke versterker het gaat, vaak kun je namelijk 2 cabs aansluiten zonder problemen, en zonder schakelaar in te bouwen.
Bovendien staat er vaak ook een kleine beschrijving bij.

Sonny
9 maart 2019, 12:49
ik zou eerst maar eens benoemen om welke versterker het gaat, vaak kun je namelijk 2 cabs aansluiten zonder problemen, en zonder schakelaar in te bouwen.
Bovendien staat er vaak ook een kleine beschrijving bij.

Het gaat om een Two-Rock versterker en cabs. Ik heb sowieso geen zin om een schakelaar te installeren in de versterker of een parallel input op een van de twee cabs.

Een Y-kabel lijkt het handigst in mijn ogen, maar waar vind ik die...

Brum
9 maart 2019, 13:05
Ik zou het sowieso andersom doen. Je top op de twee cabs. Andersom... Ik weet niet of dat wel zo goed is voor je versterker en tenzij je liggende speelt, het lijkt me ook niet praktisch.

Maar serieus, je kunt geen Y-kabel vinden??:???:

Plant
9 maart 2019, 13:19
Jack? Moet je wel een splitterkabel hebben waar vermogen door kan.
Of je neemt zoiets met 2 gewone speakerkabels?

https://image.allekabels.nl/image/1093-0/jack-splitter-2x-mono-6.3mm-jack-female.jpg

Brum
9 maart 2019, 13:25
Wat ik me afvraag, die Two-Rock versterkers hebben niet twee speaker uitgangen? Gezien veel moderne versterkers dat gewoon standaard hebben. Speakerkabel in de ene, speakerkabel in de andere. Dan heb je geen y-kabel nodig. Als er niet twee speaker uitgangen op zit, dan heb ik uiteraard niks gezegd. Om welke Two-Rock versterker gaat het? Als er geen schakelaar voor de impedantie op zit, dan zou ik ook zeggen dat er maar één speakeruitgang op zit, maar puur voor de duidelijkheid.;)

Sonny
9 maart 2019, 14:50
Ik zou het sowieso andersom doen. Je top op de twee cabs. Andersom... Ik weet niet of dat wel zo goed is voor je versterker en tenzij je liggende speelt, het lijkt me ook niet praktisch.

Maar serieus, je kunt geen Y-kabel vinden??:???:

Nope ik kan niets vinden. Vandaar dat ik me afvraag of de zoekterm wel goed is

Sonny
9 maart 2019, 14:52
Jack? Moet je wel een splitterkabel hebben waar vermogen door kan.
Of je neemt zoiets met 2 gewone speakerkabels?

https://image.allekabels.nl/image/1093-0/jack-splitter-2x-mono-6.3mm-jack-female.jpg

Is dat ding op de afbeelding wel speciaal om speakers op aan te sluiten?

Sonny
9 maart 2019, 14:56
Wat ik me afvraag, die Two-Rock versterkers hebben niet twee speaker uitgangen? Gezien veel moderne versterkers dat gewoon standaard hebben. Speakerkabel in de ene, speakerkabel in de andere. Dan heb je geen y-kabel nodig. Als er niet twee speaker uitgangen op zit, dan heb ik uiteraard niks gezegd. Om welke Two-Rock versterker gaat het? Als er geen schakelaar voor de impedantie op zit, dan zou ik ook zeggen dat er maar één speakeruitgang op zit, maar puur voor de duidelijkheid.;)

Het gaat om een studio pro 22. Er zitten 3 outputs op. Een output voor 4 ohm, 8 ohm en 16 ohm.

the sure thing
9 maart 2019, 15:01
Is dat ding op de afbeelding wel speciaal om speakers op aan te sluiten?

NEE! niet doen


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Brum
9 maart 2019, 15:26
Het gaat om een studio pro 22. Er zitten 3 outputs op. Een output voor 4 ohm, 8 ohm en 16 ohm.

Ik heb de manual net doorgelezen, wel erg summier. Maar is in principe wel gemaakt voor één cabinet inderdaad. Maar is het niet gewoon veel handiger om er een 2x12 cabinet op aan te sluiten? Scheelt je ombouwen, of gedoe met andere kabels.

Sonny
9 maart 2019, 15:46
Ik heb de manual net doorgelezen, wel erg summier. Maar is in principe wel gemaakt voor één cabinet inderdaad. Maar is het niet gewoon veel handiger om er een 2x12 cabinet op aan te sluiten? Scheelt je ombouwen, of gedoe met andere kabels.

Dat zou handiger zijn, maar die zijn loodzwaar en dat zie ik niet zitten. Daarnaast zou ik graag de twee 1x12 cabs op enige afstand van elkaar in de kamer willen plaatsen om het geluid van 2 kanten te laten komen

D3nnis
9 maart 2019, 21:09
Als je niet zelf een kabel of kastje in elkaar wilt beunen, is dit misschien precies wat je zoekt:

https://www.bax-shop.nl/gitaarversterker-onderdelen/palmer-cab-m-passieve-speakercabinet-merger

Sjtevel
9 maart 2019, 21:58
Dat is de meest veilige èn elegante oplossing.

Sonny
10 maart 2019, 19:46
Dat ziet er inderdaad uit als een goede oplossing!

Maar stel nou hè dat ik mijn top op één van de twee cabs plaats en de andere cab een stuk er vanaf. Zou ik dan 2 verschillende lengtes van speakerkabels kunnen gebruiken of is het veel beter om voor beide speakerkabels dezelfde lengte te gebruiken?

Plant
10 maart 2019, 20:09
Er vanuit gaande dat dit een serieuze vraag is (misschien ben je bang voor delay?): De lengte maakt niet zoveel uit, als je de kabel dik genoeg kiest voor het vermogen (de stroom door de kabel) en zelfs dat hoef je niet te overdrijven.

D3nnis
10 maart 2019, 20:09
Faseverschillen doordat je oor dichterbij of verder van een speaker af is, zijn veel groter dan verschillen door verschillende kabellengten zou ik zeggen, dus ik zou ze maken hoe je wilt / waar je je goed bij voelt / zo kort mogelijk.

the sure thing
10 maart 2019, 20:51
Faseverschillen doordat je oor dichterbij of verder van een speaker af is, zijn veel groter dan verschillen door verschillende kabellengten zou ik zeggen, dus ik zou ze maken hoe je wilt / waar je je goed bij voelt / zo kort mogelijk.

Met nadruk op VEEL




Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

NLF
11 maart 2019, 09:45
Korte berichten worden als te kort beschouwd en moeten minstens 10 tekens bevatten.

Ja, ze zijn hier wel streng op het forum. Een hele rare regel trouwens.

dejohan
11 maart 2019, 12:54
Misschien ben ik heel dom, maar als die 8Ohm cabinetten een extra output hebben, heb je toch geen splitters etc nodig?

the sure thing
11 maart 2019, 15:19
Misschien ben ik heel dom, maar als die 8Ohm cabinetten een extra output hebben, heb je toch geen splitters etc nodig?

Nee hoor, je bent niet dom. Lekker doorlussen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

D3nnis
11 maart 2019, 16:14
Misschien ben ik heel dom, maar als die 8Ohm cabinetten een extra output hebben, heb je toch geen splitters etc nodig?

Zeker niet dom, alleen de cabinetten hebben dat niet, zo was reeds gebleken:



Maak een parallel input op een van die twee boxen en sluit ze op 4 ohm aan.


. Ik heb sowieso geen zin om een schakelaar te installeren in de versterker of een parallel input op een van de twee cabs.

Sonny
12 maart 2019, 01:31
Er vanuit gaande dat dit een serieuze vraag is (misschien ben je bang voor delay?): De lengte maakt niet zoveel uit, als je de kabel dik genoeg kiest voor het vermogen (de stroom door de kabel) en zelfs dat hoef je niet te overdrijven.

Het was een serieuze vraag, want ik was inderdaad bang voor delay. Wilde gewoon even het zekere voor het onzekere weten wat betreft die verschillende kabellengtes.

Iemand nog tips over kwalitatief hoge speakerkabels voor niet al teveel geld? Linkjes zijn welkom.

Erik de Perik
12 maart 2019, 01:42
Bij "kwalitatief hoge speakerkabels" ben je mij al kwijt. Gewoon een paar goede pluggen met wat 2-aderig koperdraad er tussen is voldoende. Het gaat om elektriciteit niet om manna.

Agent_Smith
12 maart 2019, 09:01
Idd, goede pluggen en voldoende dik tweelingsnoer