PDA

View Full Version : Fuzz



Luke-wannabe
6 maart 2019, 19:47
Wat is een coole fuzz? Ik neig naar die MXR Classic fuzz, maar zijn er nog vettere opties voor rond dat budget?

vulvasonic
6 maart 2019, 23:32
Schattebout, wat voor type fuzz zoek je? Ik ben zelf niet zo van de fuzz, maar overal waar je komt wordt je er mee doodgegooid, dus ik weet er iig dan toch een heel klein beetje van. Je kunt fuzz onderverdelen in enkele categorieën. De fuzz face-achtige (denk aan Jimi), de Big Muff-achtigen (veel romiger. Denk aan de eindeloze sustain van Gilmour, maar ook aan de vunzigheid van bands waarvan ik nu even niet op de naam kan komen :D ) en je hebt een nieuwe generatie fuzz-achtigen, de bit crushers (gaaf effect, denk aan een radio die het begeeft, maar dan heel anders - ooooow fuzz liefhebbers, vul me aan, ik red het niet in mijn eentje!). En dan heb je uiteraard ook nog de octa fuzz pedalen (need I say more?).

Als je een Big Muff-achtige zoekt, dan is het simpel, want zo duur zijn die niet. Overigens is de ene Muff de andere niet. Er zit ook een Muff tussen die een beetje het midden houdt tussen de gewone Big Muff en een Fuzz Face.

Luke-wannabe
6 maart 2019, 23:59
Ja het liefst wel iets fuzzface achtigs! Big muffs hebben mijn goesting nooit zo gehad... Bedankt voor de heldere uiteenzetting, Mario!
Ik zoek gewoon iets dat qua prijs/kwaliteit gewoon heel goed is. Niet te duur maar niet te goedkoop. En dan goed (vies).

vulvasonic
7 maart 2019, 00:07
Iets fuzz face-achtigs is net zo duur of goedkoop als die MXR. Bijvoorbeeld de Dunlop FFM3, of de Dunlop FFM1, of de Dunlop JHM5 (3x raden waar de JH voor staat). :)
Ik moet eerlijk zeggen dat ik er nog niet naar geluisterd heb, maar als ruimte voor je plankie een ding is zou ik eerst eens naar die laatste kijken.

Pepe
7 maart 2019, 00:14
De beste (discutabel) en coolste (niet onderhandelbaar) is de Analogman Sun Face.
Is inderdaad type Fuzzface maar met een zweem van overdrive.
Er was een tijd dat ik enorm in de germanium/sillicon familie ben gedoken maar toen was ik jong & wild.
Maar ik weet wel, de Sun face is tha shit (maar zijn productie hangt sterk samen met de transistors die hij kan vinden)

https://www.vintageandrare.com/uploads/products/37471/1353746/original.jpg?1551123544

vulvasonic
7 maart 2019, 00:23
En niet te goedkoop. :D

Mijn favoriet (ook niet goedkoop), de Greer Amps Super Hornet Octave Fuzz. Heel ander beestje, maar eigenlijk heb ik ook een hekel aan fuzz, dus ik tel niet echt mee.

Pepe
7 maart 2019, 00:26
Wat kosten ze tegenwoordig?
20 jaar geleden (ok) iets van 220 gulden. Maar toen kon je een Klon of originele ts9 ook voor dat bedrag krijgen.
Ik heb al helemaal geen idee of Analogman uberhaupt nog leeft :D

vulvasonic
7 maart 2019, 01:08
Tweedehands beginnen ze rond de €400,- :)
O, en hij leeft!

Je zal ze vast ook wel goedkoper kunnen scoren, hoor, maar dit waren de bedragen die ik tegenkwam.

kwispelhond
7 maart 2019, 01:32
Een nieuwe via Analogman kost vanaf US$ 185,-, daar komt dan nog wel BTW + inklaring bij maar 400,00 lijkt me dan toch redelijk overdreven.

Ik heb zelf een Hartman Classic Germanium, was zeer goed maar begon ineens raar te doen en klinkt nu na de reparatie niet echt (of echt niet) lekker, moet ik nog eens wat mee doen want ik ben er dol op en het zou me niets verbazen als het alleen instelling is wat er nodig is.

Pepe
7 maart 2019, 01:56
Oh, dat zegt me wel wat, was dat niet een soort Sam Ash (Bolin) fuzz?

telerocker
7 maart 2019, 02:29
Ik ben ook geen fuzzfanaat, maar ik vind de Crazy Tube Starlight Fuzz wel een fraai pedaal omdat ie ook een goede drive heeft. Leendert Haaksma gebruikt hem regelmatig (wil niet alles zeggen, maar wel iets).

kwispelhond
7 maart 2019, 03:01
Oh, dat zegt me wel wat, was dat niet een soort Sam Ash (Bolin) fuzz?

Die hadden ze ook maar ik heb gewoon de Vintage Germanium, deze dus:

https://i.imgur.com/TeZOFW8.jpg

vulvasonic
7 maart 2019, 03:06
Een nieuwe via Analogman kost vanaf US$ 185,-, daar komt dan nog wel BTW + inklaring bij maar 400,00 lijkt me dan toch redelijk overdreven.

Ik zocht snel even op Google. De bedragen die ik noemde waren de bedragen die ik meteen in de voorbeeldjes tegenkwam. Allemaal EBay-gedoe. Liepen uiteen van €307,- tot €450,- Maar ik geloof je meteen dat je ze direct bij Analogman kunt kopen, al zal daar inderdaad nog wel het een en ander bijkomen. Prijs valt me dan alleszins mee trouwens. Ik geloof wel dat de wachtlijst behoorlijk is.

rozh
7 maart 2019, 09:14
kijk ook eens hier naar!
https://www.kingtoneguitar.com/product/f%E2%80%A2u%E2%80%A2z%E2%80%A2z/
wil zelf ook zo een gaan halen

Luke-wannabe
7 maart 2019, 09:26
Ja cool die Sunface! Alleen net iets te vintage naar mijn smaak denk ik. Het moet wel een beetje pedalboard friendly zijn. Ik neig erg naar die MXR classic fuzz merk ik. Klinkt heel goed en is met die buffer switch ook goed te gebruiken. Die mythos fuzzen lijken me ook wel interessant. Die golden fleece bijvoorbeeld.

D3nnis
7 maart 2019, 10:26
Jam Pedals fuzz phrase?

schizo910
7 maart 2019, 10:30
Mijn favoriete fuzz is de Clusterfuzz van Function f(x). Heb je vijf clipping opties, twee filter opties en een 8bit knop voor gated achtige geluiden. Zéér veelzijdige fuzz. Heeft al mijn fuzzen vervangen.

maxdb
7 maart 2019, 12:27
Heb een tijd terug de Boss fZ-5 aangeschaft om eens te proberen wat fuzz voor mij kan doen, er zitten namelijk drie fuzzen op die totaal verschillend zijn. En hij is gebufferd (en digitaal), ik hoor regelmatig dat een fuzz voor aan in je keten moet omdat je anders problemen krijgt.
Ik moet eerlijk zeggen dat het ding regelmatig op mijn pedalboard staat en er net zo regelmatig weer af gaat.
Maar zeker leerzame experimentjes mee gehad zowel voor als na mijn OD.
Overigens staan er best leuke dingen op MP nu..(Fender Blender, Tonebender ..)

kwispelhond
7 maart 2019, 13:53
Ja maar dat vooraan in de keten is vooral om het meeste uit de clean-up van de originele fuzzen te halen, zo'n digitale FZ-5 werkt heel anders dus gelden ook andere regels voor.

Om even terug te komen op de vraag van TS, ik ken die MXR Classic's eigenlijk helemaal niet en heb er eens naar geluisterd. Ik kan nu al zeggen dat deze niet voor mij is maar da's natuurlijk mijn smaak en wensen. Het is belangrijk te weten wat je zoekt in zo'n ding en voor mij is dat een milde en romige sound met die karakteristieke "liquid sound" in de clean-up met je volume-knop, voor mijn smaak is die MXR veel te bright en fel en de clean-up nauwelijks aanwezig. In deze prijsklasse heb je bv. ook de Dunlop Fuzz Face mini's en dan vergelijkt deze met de FFM1 en mijn smaak is meer de FFM3 alhoewel de meeste hierboven genoemde fuzzen daar ook gehakt van maken maar die kosten ook minstens het dubbele.

Al met al, wat heb je in je hoofd zitten qua sound en luister eens naar die Fuzz Face mini's naast elkaar om het verschil eens te horen.

Pepe
7 maart 2019, 14:17
Ik ook wel ongeveer zo denk ik, het moet van clean helder naar imploding amp gaan door enkel aan je gitaarvolume knopje te pielen.
Tonebenders en Range Masters kunnen dat ook. Fijne eigenschap.

Fulltone heeft er ook een paar en met namen als '69 en '70's zou je zeggen, Starsky & Hutch, Shaft... laat maar doorkomen hoor.. maar ik ken ze eigenlijk enkel van YT want niemand heeft ze.

vulvasonic
7 maart 2019, 15:03
Ja cool die Sunface! Alleen net iets te vintage naar mijn smaak denk ik. Het moet wel een beetje pedalboard friendly zijn. Ik neig erg naar die MXR classic fuzz merk ik. Klinkt heel goed en is met die buffer switch ook goed te gebruiken. Die mythos fuzzen lijken me ook wel interessant. Die golden fleece bijvoorbeeld.
Bedoel je dat de Sunface niet pedalboard friendly is? Want die is juist enorm pedalboard friendly. De Fuzz Face niet, dat is een ramp. Maar daarom noemde ik ook de Dunlop JHM5.
Maar goed, eigenlijk moet ik me helemaal niet met dit topic bemoeien, want ik en fuzz......, ik heb er niet veel mee, hoewel ik het heel soms wel bijzonder gaaf vind. Maar dan vooral de octofuzz-achtige pedalen, wat toch weer een ding apart is. :)

Luke-wannabe
7 maart 2019, 15:09
Jaaa I love ook Octafuzz. Al sinds de band of gypsys ;). Maar goed. Die Dunlop fuzz face mini heb ik gehad. Die rooie. Maar die was alleen vet als ie helemaal voluit stond. Een bekend Fuzzface euvel. Ik heb het gevoel dat dat met die sunface ook een beetje zo is... En die MXR niet. Haha ik vraag me bijna af waarom ik dit topic heb gestart omdat ik toch wel voor die MXR ga.

Luke-wannabe
7 maart 2019, 15:12
Ik ook wel ongeveer zo denk ik, het moet van clean helder naar imploding amp gaan door enkel aan je gitaarvolume knopje te pielen.
Tonebenders en Range Masters kunnen dat ook. Fijne eigenschap.

Fulltone heeft er ook een paar en met namen als '69 en '70's zou je zeggen, Starsky & Hutch, Shaft... laat maar doorkomen hoor.. maar ik ken ze eigenlijk enkel van YT want niemand heeft ze.

Ja, die '69 heb ik ooit gehad, maar ik weet niet.. Ik was daar blijkbaar niet kapot van want weer weggedaan. Nu ik erover nadenk vind ik weinig Fulltone spul tof. OCD? Getver. Fulldrive? Tubescreamer dus "nee dankuwel". Die fuzz dus ook niet. En daar ga je al.

Nu is die Octafuzz van hun wel tof eigenlijk hoor. En die supatrem.

TW-Pieter
7 maart 2019, 15:40
https://www.youtube.com/watch?v=0as_xXefTrQ

Ik heb deze sinds een halfjaar op m'n bord staan en het is de eerste fuzz waarmee ik goed uit de voeten kan. En dat komt eigenlijk vooral door die texture knop.

Heb geen idee waar je ze nieuw in NL kunt kopen. Ze komen nu en dan nog wel eens op MP/Reverb langs. Kwam de mijne via een FB markplaats tegen.

vulvasonic
7 maart 2019, 15:46
Jaaa I love ook Octafuzz. Al sinds de band of gypsys ;). Maar goed. Die Dunlop fuzz face mini heb ik gehad. Die rooie. Maar die was alleen vet als ie helemaal voluit stond. Een bekend Fuzzface euvel. Ik heb het gevoel dat dat met die sunface ook een beetje zo is... En die MXR niet. Haha ik vraag me bijna af waarom ik dit topic heb gestart omdat ik toch wel voor die MXR ga.
Nee nee, zo gemakkelijk kom je niet van ons af! Ben je gek? Ik zoek al meer dan 90 posts naar de juiste drive voor erbij en jij denkt dat je er met 23 posts van af bent? NO WAY!!!

Luister hier even naar. Niet al te duur pedaaltje, wel retegeil. De les op zich is absoluut niet belangrijk, maar het geluid maakt het waard om het hele filmpje te bekijken/beluisteren. Wel doen dan, he?


https://www.youtube.com/watch?v=PiaNP0tRDKA

:D

Pepe
7 maart 2019, 15:51
Ja, geil. Aandacht trekkertje.
Nou nog een band vinden waar het ding los mag lopen.

vulvasonic
7 maart 2019, 16:05
Ja, geil. Aandacht trekkertje.
Nou nog een band vinden waar het ding los mag lopen.
Dat is het he? Ik zou 'm meteen kopen, maar als ik tijdens een repetitie op die knop stap, dan kan ik een puntig voorwerp in mijn reet verwachten. En ik kan niet weg he? Ik zit er volledig vast met die ene poot van me. :eek:

Luke-wannabe
7 maart 2019, 16:37
Nu speelde ik ooit in een orkest genaamd Grenadeers waarin ik nogal eens octafuzz deed aantrappen. Staat wel het eea op Spotify als bewijs.

Jamaar Vulv. Jij hebt toch ook stiekem allang bepaald wat je gaat kopen? Zo gaat dat... Je zoekt hier alleen maar naar mensen die zeggen “Ja gaaf. Doe maar kopen!”

vulvasonic
7 maart 2019, 16:44
Ik zat al snel op het juiste spoor, maar daar had ik toch even Pepe voor nodig. Ik zat oorspronkelijk op de Wampler Plexi Deluxe.
Zie Leon? Zo kan dat gaan. :D

En ik vind het een goed excuus om eens lekker door te bomen over fuzz pedalen.

fuchs
7 maart 2019, 16:49
Nee nee, zo gemakkelijk kom je niet van ons af! Ben je gek? Ik zoek al meer dan 90 posts naar de juiste drive voor erbij en jij denkt dat je er met 23 posts van af bent? NO WAY!!!

Luister hier even naar. Niet al te duur pedaaltje, wel retegeil. De les op zich is absoluut niet belangrijk, maar het geluid maakt het waard om het hele filmpje te bekijken/beluisteren. Wel doen dan, he?


https://www.youtube.com/watch?v=PiaNP0tRDKA

:D

Die heb ik ook, mooi ding.

Octavio geluid (los van merk, type) vind ik te gek bij bijvoorbeeld Blue on Black van Kenny Wayne Shepherd.

Luke-wannabe
7 maart 2019, 16:54
Dat is het he? Ik zou 'm meteen kopen, maar als ik tijdens een repetitie op die knop stap, dan kan ik een puntig voorwerp in mijn reet verwachten. En ik kan niet weg he? Ik zit er volledig vast met die ene poot van me. :eek:

Puntige voorwerpen in je reet ben jij volgens mij gans niet vies van..!

vulvasonic
7 maart 2019, 17:25
Toch wel, Leon. Toch wel. Sinds ik ben getoucheerd door meneer d'Ancona, op de afdeling Urologie in het Radboud UMC, ben ik daar niet meer van gediend. Ik ben meer van de vulva. :)

Luke-wannabe
7 maart 2019, 19:15
Toch wel, Leon. Toch wel. Sinds ik ben getoucheerd door meneer d'Ancona, op de afdeling Urologie in het Radboud UMC, ben ik daar niet meer van gediend. Ik ben meer van de vulva. :)

Heeft ie het maar mooi verkloot voor je!!

Luke-wannabe
7 maart 2019, 19:16
Trouwens, hier nog een aardig filmpje van die meneer van JHS

https://youtu.be/WtBIP5X1HgA

vulvasonic
8 maart 2019, 02:21
Gezien. Ik volg zijn vlog al enige tijd. Meestal zeer vermakelijk, doch ditmaal vooral irritant. Wat wel pijnlijk duidelijk wordt in dit filmpje is dat die octafuzz gevalletjes behoorlijk gevoelig zijn voor de manier waarop je ze gebruikt. Zie het verschil met dingetje, van wie ik een filmpje heb gepost in dit draadje. Die gast trekt er de magie uit dat er in zit. Moet je blijkbaar wel iets voor doen.
Of het zijn allemaal kutpedalen uiteraard. :)

Luke-wannabe
8 maart 2019, 10:24
Ik vind hem wel cool! Matige gitarist en vooral qua techniek érg houtje touwtje maar hij weet wel dingen van sound.

Tim Pierce vind ik dus weer heel saai. Ik begrijp niet dat die gast zo een first call sessieguy is. Nou ja, was, denk ik. Daarom zal die wel dat Youtube ding doen nu.
Of ik mis even het feit wat hem zo te gek maak maar ik vind het een weinig avontuurlijk gitarist.

rozh
8 maart 2019, 10:48
kijk ook eens hier naar!
https://www.kingtoneguitar.com/product/f%E2%80%A2u%E2%80%A2z%E2%80%A2z/
wil zelf ook zo een gaan halen

ik merk hier dat er echt vaak over mijn posts heen wordt gelezen. wel jammer want ik vind zelf dat ik toch best vaak goeie ideen heb. Wij van wc eend...:P:P(nu klinkt dat alsof ik aandelen heb ofzo maar nee!)
Deze fuzz is beschikbaar silicon versie en in germanium versie.
Die gasten van that pedal show gaan er binnenkort nog een filmpje over maken want ze zijn relatief nieuw die pedalen.

Het merk heet kingtone en maakt oa. een goeie clone van de king of tone van analogman. Daarnaast maken ze die fuzzpedaaltjes en dus ook in minivorm. Ik heb ze alleen nog op filmpjes gehoord maar heb beide versies besteld om te proberen (en uiteindelijk ga ik er maar 1 houden ofc.) ben zelf een fuzzface(aion zelffbouw) met wat extra opties gewend dus ben benieuwd.

Pepe
8 maart 2019, 11:01
Ik begrijp niet dat die gast zo een first call sessieguy is.

Er van uitgaande dat je de skills hebt is er ook nog zoiets als gunfactor dus makkelijk in de omgang en teamplayer. Wat ook helpt is goede ideeën hebben wanneer daarom gevraagd.
Maar op een bepaald moment ben je ook wel te oud tegenwoordig denk ik, de nieuwe lichting producers hebben weer hun eigen favorieten.

Luke-wannabe
8 maart 2019, 12:50
Er van uitgaande dat je de skills hebt is er ook nog zoiets als gunfactor dus makkelijk in de omgang en teamplayer. Wat ook helpt is goede ideeën hebben wanneer daarom gevraagd.
Maar op een bepaald moment ben je ook wel te oud tegenwoordig denk ik, de nieuwe lichting producers hebben weer hun eigen favorieten.
Ja, ik begrijp het hoor. Maar als je naar zijn peers kijkt in diezelfde stad. Lukather, Landau, Dan Huff, Carlton, Carl Verheyen(!)... Maar het is een heel lieve vent en een sessieplayer hoeft niet altijd chops tot en met te hebben, daar heb je gelijk in.
Tegenwoordig heb je weer nieuwe sessieguys natuurlijk. Mason Stoops bijvoorbeeld holy fuck wat een cat is dat hey. En dan heb ik het alleen nog maar over LA guys...

Luke-wannabe
8 maart 2019, 12:53
ik merk hier dat er echt vaak over mijn posts heen wordt gelezen. wel jammer want ik vind zelf dat ik toch best vaak goeie ideen heb. Wij van wc eend...:P:P(nu klinkt dat alsof ik aandelen heb ofzo maar nee!)
Deze fuzz is beschikbaar silicon versie en in germanium versie.
Die gasten van that pedal show gaan er binnenkort nog een filmpje over maken want ze zijn relatief nieuw die pedalen.

Het merk heet kingtone en maakt oa. een goeie clone van de king of tone van analogman. Daarnaast maken ze die fuzzpedaaltjes en dus ook in minivorm. Ik heb ze alleen nog op filmpjes gehoord maar heb beide versies besteld om te proberen (en uiteindelijk ga ik er maar 1 houden ofc.) ben zelf een fuzzface(aion zelffbouw) met wat extra opties gewend dus ben benieuwd.

Sorry rozh ;). Ziet er heel mooi uit! Vind hem wel prijzig... $250. Je woont in Utrecht zie ik. Kan ik niet effe langs komen als jij ze hebt om te proberen?? ;)

Thiez
8 maart 2019, 14:46
Ik zit zelf te kijken naar deze fuzz. Klinkt vuig en veelzijdig instelbaar:

https://www.youtube.com/watch?v=patkTztLSAs

fuchs
8 maart 2019, 16:47
ik merk hier dat er echt vaak over mijn posts heen wordt gelezen. wel jammer want ik vind zelf dat ik toch best vaak goeie ideen heb. Wij van wc eend...:P:P(nu klinkt dat alsof ik aandelen heb ofzo maar nee!)
Deze fuzz is beschikbaar silicon versie en in germanium versie.
Die gasten van that pedal show gaan er binnenkort nog een filmpje over maken want ze zijn relatief nieuw die pedalen.

Het merk heet kingtone en maakt oa. een goeie clone van de king of tone van analogman. Daarnaast maken ze die fuzzpedaaltjes en dus ook in minivorm. Ik heb ze alleen nog op filmpjes gehoord maar heb beide versies besteld om te proberen (en uiteindelijk ga ik er maar 1 houden ofc.) ben zelf een fuzzface(aion zelffbouw) met wat extra opties gewend dus ben benieuwd.

Kingtone, van Jesse Davey. Ik heb zijn Duellist pedaal en ben zeer benieuwd naar de nieuwe Octaland Mini. Maar ik kan niet aan de gang blijven..

schizo910
8 maart 2019, 17:13
ik merk hier dat er echt vaak over mijn posts heen wordt gelezen. wel jammer want ik vind zelf dat ik toch best vaak goeie ideen heb. Wij van wc eend...:P:P(nu klinkt dat alsof ik aandelen heb ofzo maar nee!)
Deze fuzz is beschikbaar silicon versie en in germanium versie.
Die gasten van that pedal show gaan er binnenkort nog een filmpje over maken want ze zijn relatief nieuw die pedalen.

Het merk heet kingtone en maakt oa. een goeie clone van de king of tone van analogman. Daarnaast maken ze die fuzzpedaaltjes en dus ook in minivorm. Ik heb ze alleen nog op filmpjes gehoord maar heb beide versies besteld om te proberen (en uiteindelijk ga ik er maar 1 houden ofc.) ben zelf een fuzzface(aion zelffbouw) met wat extra opties gewend dus ben benieuwd.

Ik vind dat ontwerp helmaal niks. Die twee kleine priegelknopjes vlak naast de footswitch?!?!

Luke-wannabe
8 maart 2019, 20:08
Ik vind dat ontwerp helmaal niks. Die twee kleine priegelknopjes vlak naast de footswitch?!?!

Ja dat vind ik ook sleeecht. Viel mij op.

Erik de Perik
8 maart 2019, 22:36
Ik vind hem wel cool! Matige gitarist en vooral qua techniek érg houtje touwtje maar hij weet wel dingen van sound.

Tim Pierce vind ik dus weer heel saai. Ik begrijp niet dat die gast zo een first call sessieguy is. Nou ja, was, denk ik. Daarom zal die wel dat Youtube ding doen nu.
Of ik mis even het feit wat hem zo te gek maak maar ik vind het een weinig avontuurlijk gitarist.

Wat belangrijk is, tenminste dat is mij wel eens verteld, dat je je spullen voor elkaar hebt, je prettig in de omgang bent, kunt lezen en betrouwbaar kortom nuchter, voorbereid en op tijd aanwezig bent.

rozh
9 maart 2019, 18:21
Sorry rozh ;). Ziet er heel mooi uit! Vind hem wel prijzig... $250. Je woont in Utrecht zie ik. Kan ik niet effe langs komen als jij ze hebt om te proberen?? ;)

langskomen mag altijd!
ik heb ze besteld bij maxguitar utrecht nachtegaalstraat. Allebei dus! ga ze beide uitproberen daar en dan diegene die ik beter vind ga ik kopen. En als ik nog een paar pedaaltjes verkoop neem ik die duelist miss ook wel.

Brum
9 maart 2019, 19:01
Ja, ik begrijp het hoor. Maar als je naar zijn peers kijkt in diezelfde stad. Lukather, Landau, Dan Huff, Carlton, Carl Verheyen(!)... Maar het is een heel lieve vent en een sessieplayer hoeft niet altijd chops tot en met te hebben, daar heb je gelijk in.
Tegenwoordig heb je weer nieuwe sessieguys natuurlijk. Mason Stoops bijvoorbeeld holy fuck wat een cat is dat hey. En dan heb ik het alleen nog maar over LA guys...

Als je even naar karakters kijkt, zou jij een, neem een Lukather, z'n ding doen achter een gordijn voor let's say The Voice? Tim Pierce wel en doet precies die noten spelen die nodig zijn en meer niet. Maar dan wel ook foutloos, altijd. Is makkelijk in de omgang, hoeft niet op de voorgrond en heeft z'n zaakjes voor elkaar. Ik hou ook totaal niet van de dingen die hij doet, maar ik heb vreselijk veel respect voor dit soort mannen. Met alles wat ze kunnen, ze spelen alleen de nootjes van papier en that's it. Nogmaals, zie jij dat bijv. een Lukather dat doen? dat ie nog veel meer kan, dat snap ik. Maar dat zijn nou niet bepaald de mannen die achter een gordijntje alleen de noodzakelijke nootjes gaan spelen. Veel te groot ego cq rockster gedrag.

Pepe
9 maart 2019, 21:54
Lukather speelt ook achter een gordijn hoor, dat is zijn werk.
Ik las vroeger al die columns van Tedesco, Brent Mason, Arlen Roth, Carl Verheijen enz. Is leuk.
Ik gok dat 10% live shows en recording artists is, 90% advertising en audiovisio.
Het kan niet elke dag Grammy night en Quincy Jones zijn. Maar Lukather doet relatief veel artists want hij kan ter plekke dingen verzinnen, zo schijnt.
Niettemin, als hij ziet dat Dean Parks naast hem zit weet hij dat hij partij 2 heeft.


https://www.youtube.com/watch?v=FpiTX-ssPVE

Erik de Perik
10 maart 2019, 01:19
Dean Parks..... van die fantastische Haitian Divorce solo.



https://www.youtube.com/watch?v=3fIj5A5Fajs

Pepe
10 maart 2019, 01:37
Yes, dolly back, fade to black

Ik kan echt enorm genieten van al die gitaarpartijen die als een strijkkwartet gearrangeerd zijn.

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/e/e1/Peter_Frampton's_Talk_Box.jpg/1200px-Peter_Frampton's_Talk_Box.jpg

Erik de Perik
10 maart 2019, 01:52
Heel mooi tot ver achter de komma uitgedachte muziek. Altijd al fan van geweest. Royal Scam had ik op band om de LP te sparen.

De talkbox van Frampton...!

Pepe
10 maart 2019, 02:12
Het was eigenlijk het album van Larry C. kwa solo he, ook al zo'n studio cat die als recording artist aan de weg ging timmeren maar net zoals Lukather vrolijk studio werk er naast bleef doen.
Die solo van Kid Charlemagne ken ik van voren naar achteren fietsen, de groove en timing van hoe je 4 tellen verdeeld... en ook dat geluid van een oude tweed deluxe... toen dat album uitkwam doken de Eagels juist de studio in voor Hotel California en dat zij ook alles inspeelden op tweed deluxes... het kan geen toeval zijn (maar voor hetzelfde geld wel natuurlijk)

Erik de Perik
10 maart 2019, 02:48
Larry C. heb ik ooit wel eens "Room 335" van uitgezocht. Meesterlijke gitarist, maar daar had Steely Dan altijd de top van rondlopen. Kid Charlemagne is Jay Graydon toch?
Elliot Randall ook zo'n onbekende die iedereen kent.

Erik de Perik
10 maart 2019, 03:01
Ook zeker een aanrader qua studiomuzikant om te zien..... Ray Parker Jr. Fantastische verhalen, slimme zakenman en hij speelt ook nog eens leuk :D:


https://www.youtube.com/watch?v=MLFaNBJE6u0

Er zijn 3 filmpjes

telerocker
10 maart 2019, 03:30
Ook zeker een aanrader qua studiomuzikant om te zien..... Ray Parker Jr. Fantastische verhalen, slimme zakenman en hij speelt ook nog eens leuk :D:


https://www.youtube.com/watch?v=MLFaNBJE6u0

Er zijn 3 filmpjes

Hij speelt niet alleen leuk (understatement), maar ook een geweldige verteller.

Luke-wannabe
10 maart 2019, 06:28
Nee ja heel lief van de Tim Pierce verdedigings jongens. Ik weet op zich wat het werk inhoudt (ben zelf ook werkzaam in ‘t vak), maar ik ben gewoon niet zo een Pierce fan. Dat hij technisch zeer proficient is, goede sounds weet te maken, spullen op orde heeft, partijen kan bedenken, et cetera staat buiten kijf. Anders kun je hier nooit een carričre van maken in een stad als LA. Het is puur een smaak ding...

Overigens is Lukather heel lang first call guy geweest in LA, maar sessies doet -ie nu weinig tot niet meer.

telerocker
10 maart 2019, 11:45
Je hoeft geen fan te zijn, ik vind Tim Pierce wel een klasbak. Je wordt ook niet gevraagd door Michael Jackson en Bruce Springsteen als je maar een middelmatige sessiegitarist bent. Voor Tim waren Lukather en Michael Thompson dé sessiegitaristen in LA als ik me wel herinner.

Die serie video's met Ray Parker Jr heb ik trouwens gisteren achter elkaar bekeken (thanks Erik). Ik had hem niet meer zo op het netvlies staan. Ray is ook geweldig op acoustic, je ziet Tim kijken 'daar kan ik nog wat van leren'.

beus
10 maart 2019, 12:24
back to fuzz: ik vind het altijd een moeilijk effect, of te wollig, of te veel, out of control. ik gebruik al jaren de Everman Fuzzdrive. die zie je nooit meer maar dat vind ik een goed pedaal. is niet heel heftig als stand alone pedaaltje maar werkt vooral goed voor een ander drive pedaal (een OCD in mijn geval) dan krijg je toch zo'n germanium/fuzzy randje en cleaned ook heel mooi ala Hendrix op, met het volume terug op de gitaar. dus voor mij wel de voordelen van fuzz maar niet de nadelen. een aanrader!

en een Tim Pierce fan; hij is niet spectaculair qua techniek ofzo maar ik vind wel dat hij altijd smaakvolle verrassende lijntjes over welk schema dan ook kan spelen met een mooie timing. en dat is van alle tijden..

Brad
10 maart 2019, 12:48
De gitarist van een erg goed bandje van vroeger die ik een tijdje gevolgd heb in de jaren 80 haalde een erg lekker geluid uit zijn Morley fuzz. Maar die is nieuw niet meer te krijgen natuurlijk. Verder zijn het behoorlijk grote pedalen die oude pedalen van Morley.

D3nnis
10 maart 2019, 14:13
Ik kwam vandeweek een filmpje tegen van de dod carcosa fuzz, lijkt me ook wel een geinig ding.

beruk
10 maart 2019, 15:31
https://www.youtube.com/watch?v=AZTN2gaVGjY Dat filpmje isecht een ok demonstratie, zo komt het er bij mij thuis ook uit (wel op een Laney cub 10, die er erg van houd overigens...) Voor een kampvuur kluns als ik de bomb. Wat ik er fijn aan vind is dat je van een beetje hysterisch naar volledig uit je pan kan gaan in een pendaal.

Luke-wannabe
10 maart 2019, 18:21
Ik heb via MP een mxr fuzz op de kop getikt! Ben erg benieuwd! I’ll report back :)

vulvasonic
10 maart 2019, 18:29
Grappig. Met de tone aan geeft het ding precies dat geluid waar ik nou net zo'n teringhekel aan heb, maar met de tone uit klinkt ie meteen als iets wat ik best op mijn bordje zie staan. :)

vulvasonic
10 maart 2019, 18:34
Ik heb via MP een mxr fuzz op de kop getikt! Ben erg benieuwd! I’ll report back :)
Ik ben zeer benieuwd wat je ervan vindt. Waarschijnlijk ok, want dit ding had je vanaf het begin al in je hoofd. Ik had het wel gewaardeerd als je even gewacht had met dit bericht, want nu is mijn laatste bericht feitelijk totaal overbodig (dat was ie eigenlijk sowieso al, maar dat ga ik uiteraard nooit toegeven). :D

Luke-wannabe
14 maart 2019, 12:47
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190314/8330592b17e1e28199673294dbf67ab4.jpg

Hij is binnen!! Heel vet en dik geluid. Fijn!

telerocker
14 maart 2019, 12:59
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190314/8330592b17e1e28199673294dbf67ab4.jpg

Hij is binnen!! Heel vet en dik geluid. Fijn!

Mooi bordje ook! Wel een klont, die MXR naast zo'n Boss-je.

Luke-wannabe
14 maart 2019, 16:52
Mooi bordje ook! Wel een klont, die MXR naast zo'n Boss-je.

Flink ding ja!!

vulvasonic
16 maart 2019, 05:38
Ik ben blij voor je, Leon. Uiteindelijk boeit het natuurlijk geen kont wat 'men' vindt, als dit jouw ideale fuzz is, dan heb je daarmee meteen de beste die je kunt hebben. En daar gaat het om. :)

Maar om nog 1x als een soort spuit elf te fungeren, niet om jou nog op andere gedachten te brengen, maar enkel en alleen maar omdat ik er zelf zo gelukkig van werd toen ik er gisternacht voor het eerst een luistersessie aan waagde, wil ik je graag even meenemen naar de Greer Amps Hammer.
Ja, ik weet het, alwéér Greer Amps. Komt omdat ik ze nog maar zo kort ken en dat ze me keer op keer verrassen. De Hammer. Lieve vrede, wat is dát nou weer voor geniaal ontworpen pedaal! Stel je voor, 3 knoppies, waaronder 'volume'. Niks geks aan. Maar die andere twee.... Ik vind het briljant. Ik ken niet veel pedalen die zo werken. Sterker, ik ken er verder geen een. Kijk, je hebt geen toonregeling, dus dat maakt 'm 'transparant', wat zeker in dit geval een aparte term is. Eén knoppie heet 'gain' en moet je zien als een driveknoppie van overdrive naar distortion. En het laatste knoppie heet 'grunt' en dat is feitelijk een fuzz.
Wat ik zo geweldig vind aan dit pedaal en de manier waarop ze dit werkbaar hebben gemaakt, is dat het supereenvoudig is, maar vooral dat je er zo goed als iedere vorm van drive uit kan toveren, door de manier waarop je de twee knoppies ten opzichte van elkaar instelt. Van lichte overdrive naar ruige overdrive, van ruige overdrive naar vette distortion, van romig naar ronduit smerig, van big muff-achtig werk naar germanium-achtige fuzz face type spul en door naar 8 bit fuzz hysterie! Sommige combinaties zorgen voor een waanzinnig vet en redelijk normaal superbruikbaar geluid, maar andere combinaties zorgen voor een uniek geluid (grunt op 12 uur en gain voluit), eindeloze sustain en zeer nasaal, maar heel erg prettig. Alleen voor dát geluid al zou ik 'm willen hebben!

Leon en iedereen die dit leest, zoek op YouTube even op de combinatie 'Mike Hermans' en 'Greer amps Hammer' en beloof me dat je dit gaat luisteren.

Ik weet niet hoe die twee van Greer Amps het voor elkaar krijgen, maar dit is al de vierde keer in ongeveer twee maanden tijd dat ik letterlijk geëmotioneerd raakte van wat ik ervaar als het perfecte auditieve genot. Jullie vinden me waarschijnlijk een aansteller, maar ik raak hier serieus door ontroerd. En voor alle duidelijkheid, dat heeft geen enkel pedaaltje ooit eerder voor elkaar gekregen. Dit is bizar! :eek:

Dus Greer Amps Hammer, demo van Mike Hermans.

rozh
16 maart 2019, 13:33
ik had laatst een stroomstoring gehad waarin oa mn fuzz gesneuveld was. het was een zelfbouw en ik had eigenlijk geen tijd en of zin om hem te fixen, vandaar dat ik op zoek was naar een nieuwe fuzz. gister stuk of 6 fuzzen geprobeerd bij max guitar, vond ze allemaal net niet.. en helaas was de kingtone fuzz nog steeds niet binnen.
Dus ben gisteravond toch maar even gaan kutten met een audioprobe en multimeter, wat bleek nou, de ic was gewoon kapot. mooi dat ik er nog een had liggen.

Ben eigenlijk best wel blij met mn eigen fuzz nu.. twijfels of ik nog iets anders wil zoals die kingtone of plasmapedal voor erbij.
voor de geinteresseerden, ik heb met eigen onderdelen van musikding en newtone oa. deze fuzzface gemaakt: https://aionelectronics.com/project/solaris-fuzz-face/
en dan met de body control en mids control erbij, met nog gain en bias trimpots aan de binnenkant.
Oh en ohja kijk hoe ie eruit ziet😬
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190316/00f0160515c97f57ada5d25cc5869168.jpg
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190316/215023567523d22743ef4fd0855d35fb.jpg

mountainman
16 maart 2019, 14:38
Flink ding ja!!

Ach, mocht dat in de toekomst tot ruimtegebrek leiden dan is er altijd nog de mini versie.

rozh
22 maart 2019, 22:58
meh fuzz is weer kapot. heb maar even een topic gemaakt kijken of iemand weet waar het aan zou kunnne liggen.

in other news: heb nu beide kingtone mini fuzzen thuisliggen.
https://www.kingtoneguitar.com/product/f%E2%80%A2u%E2%80%A2z%E2%80%A2z/

Silicon en germanium... damn he, wat klinken ze goed zeg. kan echt niet kiezen.. wel iets te duur om allebei te nemen, zijn 300 eu per stuk. miss een logische keuze om de silicon te nemen en gewoon mn eigen germanium fuzzface te fixen. Maar die germanium fuzzface van kingtone klinkt dus ook echt echt echt heel goed. evenals de royal jelly van beetronics.

telerocker
23 maart 2019, 01:38
meh fuzz is weer kapot. heb maar even een topic gemaakt kijken of iemand weet waar het aan zou kunnne liggen.

in other news: heb nu beide kingtone mini fuzzen thuisliggen.
https://www.kingtoneguitar.com/product/f%E2%80%A2u%E2%80%A2z%E2%80%A2z/

Silicon en germanium... damn he, wat klinken ze goed zeg. kan echt niet kiezen.. wel iets te duur om allebei te nemen, zijn 300 eu per stuk. miss een logische keuze om de silicon te nemen en gewoon mn eigen germanium fuzzface te fixen. Maar die germanium fuzzface van kingtone klinkt dus ook echt echt echt heel goed. evenals de royal jelly van beetronics.

De fuzz nemen die je niet meer uit wilt zetten...

Brad
23 maart 2019, 10:47
Germanium klinkt warmer en meer smooth. Maar een goede distortion is wat mij betreft altijd beter dan een fuzz.

fuchs
29 mei 2019, 09:52
Als het goed is wordt vandaag de Kingtone Mini fuzz bij mij bezorgd... Ben benieuwd!

rozh
29 mei 2019, 10:57
Als het goed is wordt vandaag de Kingtone Mini fuzz bij mij bezorgd... Ben benieuwd!

nice welke heb je genomen? ben erg blij met mijn silicon :D maar de germanium is ook nice.


Moet mijn zelfbouw germanium fuzzface maar eens fixen(gaat 45 kosten +_).. iig stukken goedkoper dan de germanium kingtone erbij kopen a 300 eu :P

fuchs
29 mei 2019, 10:59
nice welke heb je genomen? ben erg blij met mijn silicon :D
De Germanium.
Ik heb nog een Oxfuzz Silicon.

kwispelhond
7 juni 2019, 16:47
Zat een beetje te scrollen op Ali, kom ik een Germanium Fuzz tegen voor rond de 20,- euro :) Ok, ben benieuwd, normaal een hekel aan die mini-dingen maar toch voor de gein besteld dat ding, is overigens deze:

https://nl.aliexpress.com/item/AROMA-AGF-3-Gitaar-Pedaal-Fuzz-Gitaar-Effect-Pedaal-Vintage-Germanium-Mini-Analoge-True-Bypass-Gitaar/32843207773.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.7a354c4d1Jf 3gx

Jullie horen het over een maand of zoiets wel!

kwispelhond
28 juni 2019, 02:45
Het ding is binnen en het antwoord is: nee, een FuzzFace kloon voor dit geld kan duidelijk niet.

https://i.imgur.com/Y17HnTH.jpg

Eerst het goede nieuws: het ding doet het, het geeft een fuzzy geluid en de hoeveelheid vervorming kan je regelen met de volume-knop op de gitaar. Verder ziet het ding er echt mooi uit en voelt ook prima en degelijk aan.

Wat het ding niet doet is ook maar minimaal reageren op speel-techniek, er is echt geen leven in het geluid te krijgen en de "liquid sound" in de clean-up waar het bij dit soort pedalen om gaat mist ook volledig dus dit ding is voor mij verder volkomen onbruikbaar en dus weggegooid geld.

D3nnis
28 juni 2019, 07:39
Ah, das jammer.
Dank voor de eerlijke review!

rozh
28 juni 2019, 15:00
Het ding is binnen en het antwoord is: nee, een FuzzFace kloon voor dit geld kan duidelijk niet.

https://i.imgur.com/Y17HnTH.jpg

Eerst het goede nieuws: het ding doet het, het geeft een fuzzy geluid en de hoeveelheid vervorming kan je regelen met de volume-knop op de gitaar. Verder ziet het ding er echt mooi uit en voelt ook prima en degelijk aan.

Wat het ding niet doet is ook maar minimaal reageren op speel-techniek, er is echt geen leven in het geluid te krijgen en de "liquid sound" in de clean-up waar het bij dit soort pedalen om gaat mist ook volledig dus dit ding is voor mij verder volkomen onbruikbaar en dus weggegooid geld.

dan maar 300 eu uitgeven aan een kingtone fuzz ? :D

MarkS
28 juni 2019, 15:06
Klinkt echt errug lekker!

Ik ben blij voor je, Leon. Uiteindelijk boeit het natuurlijk geen kont wat 'men' vindt, als dit jouw ideale fuzz is, dan heb je daarmee meteen de beste die je kunt hebben. En daar gaat het om. :)

Maar om nog 1x als een soort spuit elf te fungeren, niet om jou nog op andere gedachten te brengen, maar enkel en alleen maar omdat ik er zelf zo gelukkig van werd toen ik er gisternacht voor het eerst een luistersessie aan waagde, wil ik je graag even meenemen naar de Greer Amps Hammer.
Ja, ik weet het, alwéér Greer Amps. Komt omdat ik ze nog maar zo kort ken en dat ze me keer op keer verrassen. De Hammer. Lieve vrede, wat is dát nou weer voor geniaal ontworpen pedaal! Stel je voor, 3 knoppies, waaronder 'volume'. Niks geks aan. Maar die andere twee.... Ik vind het briljant. Ik ken niet veel pedalen die zo werken. Sterker, ik ken er verder geen een. Kijk, je hebt geen toonregeling, dus dat maakt 'm 'transparant', wat zeker in dit geval een aparte term is. Eén knoppie heet 'gain' en moet je zien als een driveknoppie van overdrive naar distortion. En het laatste knoppie heet 'grunt' en dat is feitelijk een fuzz.
Wat ik zo geweldig vind aan dit pedaal en de manier waarop ze dit werkbaar hebben gemaakt, is dat het supereenvoudig is, maar vooral dat je er zo goed als iedere vorm van drive uit kan toveren, door de manier waarop je de twee knoppies ten opzichte van elkaar instelt. Van lichte overdrive naar ruige overdrive, van ruige overdrive naar vette distortion, van romig naar ronduit smerig, van big muff-achtig werk naar germanium-achtige fuzz face type spul en door naar 8 bit fuzz hysterie! Sommige combinaties zorgen voor een waanzinnig vet en redelijk normaal superbruikbaar geluid, maar andere combinaties zorgen voor een uniek geluid (grunt op 12 uur en gain voluit), eindeloze sustain en zeer nasaal, maar heel erg prettig. Alleen voor dát geluid al zou ik 'm willen hebben!

Leon en iedereen die dit leest, zoek op YouTube even op de combinatie 'Mike Hermans' en 'Greer amps Hammer' en beloof me dat je dit gaat luisteren.

Ik weet niet hoe die twee van Greer Amps het voor elkaar krijgen, maar dit is al de vierde keer in ongeveer twee maanden tijd dat ik letterlijk geëmotioneerd raakte van wat ik ervaar als het perfecte auditieve genot. Jullie vinden me waarschijnlijk een aansteller, maar ik raak hier serieus door ontroerd. En voor alle duidelijkheid, dat heeft geen enkel pedaaltje ooit eerder voor elkaar gekregen. Dit is bizar! :eek:

Dus Greer Amps Hammer, demo van Mike Hermans.

kwispelhond
28 juni 2019, 16:53
dan maar 300 eu uitgeven aan een kingtone fuzz ? :D

Misschien eerst mijn Hartman eens bij een reparateur zien te krijgen die dit soort pedalen wel begrijpt.....

Ik heb er wel meer gezien die me echt bevallen maar als ik 300,- uit ga geven ga ik waarschijnlijk rustig wachten op een Analogman (in grote box, daar kan ik m'n voetjes tenminste goed op laten vallen zonder de knoppen te raken).

Luke-wannabe
28 juni 2019, 21:16
Het ding is binnen en het antwoord is: nee, een FuzzFace kloon voor dit geld kan duidelijk niet.

https://i.imgur.com/Y17HnTH.jpg

Eerst het goede nieuws: het ding doet het, het geeft een fuzzy geluid en de hoeveelheid vervorming kan je regelen met de volume-knop op de gitaar. Verder ziet het ding er echt mooi uit en voelt ook prima en degelijk aan.

Wat het ding niet doet is ook maar minimaal reageren op speel-techniek, er is echt geen leven in het geluid te krijgen en de "liquid sound" in de clean-up waar het bij dit soort pedalen om gaat mist ook volledig dus dit ding is voor mij verder volkomen onbruikbaar en dus weggegooid geld.

Eerlijk gezegd verbaast me dat niet.

kwispelhond
29 juni 2019, 15:11
Nou ik had geen echte topper verwacht maar wel beter dan dit: ze hebben tenslotte de moeite genomen er 2 echte Germanium transistors in te stoppen en beweren dat het een analoog apparaat is. Dat zich niets aantrekken van wat er op de snaren gebeurt en gewoon doorgaan met het eigen geluidje doet mij echter sterk aan goedkope modeling denken, niets van die analoge belofte dus en daar voel ik me toch wel een beetje bekocht door.

Plant
29 juni 2019, 21:01
Transistoren (en ook buizen) op zich bepalen niet het geluid. Als het ontwerp van het circuit er omheen slecht is, klinkt alles rot.

bassmac
4 juli 2019, 09:42
https://www.youtube.com/watch?v=0as_xXefTrQ

Ik heb deze sinds een halfjaar op m'n bord staan en het is de eerste fuzz waarmee ik goed uit de voeten kan. En dat komt eigenlijk vooral door die texture knop.

Heb geen idee waar je ze nieuw in NL kunt kopen. Ze komen nu en dan nog wel eens op MP/Reverb langs. Kwam de mijne via een FB markplaats tegen.

Volgens mij kun je ze gewoon bij magnetic effects bestellen. Vet pedaal!


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk