PDA

View Full Version : Koch Twintone



stratos
5 augustus 2003, 22:15
Voordat ik tot aanschaf overgaat zou ik graag willen weten wat de ervaring is in het forum.
Hoe groot kunnen zalen/ruimtes (in aantal personen) zijn om deze met een Koch Twintone, zonder hulp van een PA, goed te vullen. Of moet dit altijd m.b.v. een PA. Ik speel als leadgitarist in een jaren 60 70 80 popband.

Bvd

pimmetje
5 augustus 2003, 23:51
Ik speel blues en trek 't HEEL makkelijk met een twintone in kroegen die geen vaste PA hebben staan. Ook bij een (blues)rockbandje waar ik wel 'ns mee meespeel, trekt dat ding 't altijd gemakkelijk.

marc_o
6 augustus 2003, 01:45
Is moeilijk te zeggen, ze gaan erg hard, maar het ligt ook aan de zaal, heb wel eens opgetreden in een kroeg met m'n savage 120 watt en daar was het zo raar van opbouw en isolatie dat je 'm achter in de kroeg niet kon horen. Ik weet niet of je wel eens voor een boze engl savage heb gestaan met een deftige 4 keer 12 eronder, maar dan wens ik je toch succes met je gehoor.
Op zich moet een 50 watt buizenbak en cafe goed kunnen laten rammelen hoor.

BLOK182
6 augustus 2003, 11:53
Ik heb een keertje met een twintone buiten opgetreden zonder PA, maar op de een of andere vage manier moest de volumeknop van het scheurkanaal wel ERG hoog om goed door de mix te komen, en zo hard speelden we niet (was op een bbq). Ik had er trouwens een v30 inzitten, misschien dat het met die koch/jensens beter is?

marc_o
6 augustus 2003, 12:18
Prikken door de mix kun je vaak oplossen door er meer mid in te draaien, je zult versteld staan van wat dat doet, zoals dat vaker is besproken is het wellicht niet je fijnste "thuisspeelgeluid", maar in een band is het echt beteren heus niet minder ruig ofzo.

stratos
6 augustus 2003, 21:01
Ik gebruik nu een 19" rekje GP100, Rocktron Velocety 120 eindv. 2 speakerkasten met Celestion G12H-100. Op de buhne staat het soms knetterhard, dan loop ik een paar meter de zaal in (om m'n oren te halen) en ik ben zogoed als weg. N.a.v. jullie verhalen werd mijn mening Velocety en speaker er uit en twintone er in.
Doe ik hier goed aan?

marc_o
6 augustus 2003, 21:32
Zou een goede optie kunnen zijn, heb zelf de Velocity 300 gehad, en die kon echt maar net mee met de 9200 van Marshall die de andere gitarist bezat, voor de rest hadden we dezelfde pre-amp (jmp-1) en het verschil was wel groot.
Of een zwaardere power-amp, of een heel ander geluid, ik denk dat je met de twintone meer volume hebt dan met de Velocity.

Toaster
6 augustus 2003, 21:37
Mocht er wel een PA staan dan hebben geloof ik alle gitaristen hier ook nog problemen mee :D !

Je kunt er inderdaad meer mid ingooien. Maar je hebt het zelf al over een zaal; is het dan niet slimmer om gewoon wel een PA te (laten) huren? Deze mixt dan alsnog je geluid (slecht :D ) in.

Inzake PA. Alles wat hard op een podium staat, staat zachter in de mix. De geluidsman hoort jouw namelijk errug goed omdat je zo hard staat. Hij denkt dan Laat ik die maar niet meer extra uitversterken. Mind You: met PA is jouw versterker eigenlijk niet meer dan een personal monitor. Daarnaast natuurlijk ook een geluidsbron.

Ik heb eigenlijk bijna nooit zonder PA opgetreden maar het lijkt mij het verstandigst om zoveel mogelijk "druk" te krijgen. Iets met een dichte speakerkast dus. 2 x 12 misschien?

Succes!

stratos
6 augustus 2003, 22:05
De tijd van van veel, groot en zware app. ben ik voorbij.
En idd ik wil meer druk, maar een 2 x 12'' zoals b.v. een mulutitone (prachtig geluid), zegt rug "niet kopen". Ik wil niet nog meer hekel krijgen aan opbouwen en afbreken. Maar neemt de druk ook toe met een twintone t.o.v. een Velocity 120.

Wicked Willy
6 augustus 2003, 22:37
In een zalen is spelen via een Twintone zonder PA niet te doen, dan denk ik aan een zaal als bijvoorbeeld 013 in Tilburg qua grootte. In een kroeg kan het wel, maar je krijgt geen optimale mix. Gewoon via een PA spelen dus.

Toaster
7 augustus 2003, 14:35
Ik ken de Velocity niet, dus ikkan het niet vergelijken.

De Twintone heeft geen closed cab. Deze zal dus niet zoveel druk hebben als een gesloten speakercabinet.

De Twintone is vanwege zijn formaat erg aantrekkelijk dat moet ik toegeven. Bovendien komt er verassend veel lawaai uit zo'n kleine versterker.

Voor grote zalen zal hij niet volstaan denk ik. (weet ik wel zeker) Voor cafes moet je het gewoon uitproberen.

Als je rug het bij jouw voor het zeggen heeft kun je bijvoorbeeld een mutitone ( of twintone) top kopen en een losse cab erbij.

Ik heb ook ooit wel eens gitarist gezien die gebruikte een twintone en een losse 1 x 12 speakercab. Das dan misschien wel 2 x lopen maar het werkt naar mijn mening wel goed. Heb je toch speakerdruk.

Misschien kun je die Velocity zelfs houden en gewoon alleen een closed 1 x 12 cab kopen?


Geluid optimaliseren is gewoon een lastige taak zeker als het aan verschillende eisen moet voldoen...

Succes!