PDA

View Full Version : Welke van de drie....?



Aca Ilic
27 februari 2019, 15:14
Stel je hebt genoeg centen en bent op zoek naar een redelijke multieff. pedalboard. Welke van de drie zou qua klank, mogelijkheden, prestaties het beste keuze zijn :
1. Fractal AX8
2. Helix line 6 of ...
3. Headrush

Fusion
27 februari 2019, 15:18
In die volgorde. Bij Fractal moet je nog wel floorboard erbij kopen. Ze zijn alledrie tof, in deze volgorde vind ik. Ik ben uiteindelijk voor nummer 2, de LT versie gegaan. Want floorboard model, niet al te bizar veel parameters per effect/amp, en valt makkelijk in de mix. Dus

Sjtevel
27 februari 2019, 15:35
+1 voor helix! Zeer uitgebreide routing opties, maar ook heel gebruiksvriendelijk. Met twee parallele paden kan ook nog een tweede gitarist/basist/zanger gebruik maken van dezelfde unit.

deefke666
27 februari 2019, 15:52
Hier ook een erg tevreden helix gebruiker.
Ik denk dat ze alle drie nogal dicht bij elkaar in de buurt komen, maar helix had mijn voorkeur.
Voor mij persoonlijk was de headrush de minste van de drie.

Fusion
27 februari 2019, 16:12
Ik denk dat de AX8 (sorry was in de war, de AX8 heeft/is natuurlijk een floorboard) 'beter' klinkt dan de Helix, als zijnde dat ie beter de originele amps simuleert, meer instelmogelijkheden heeft om te tweaken etc. Maar de Helix klinkt al gelijk zo makkelijk zo goed (al lijkt t dan nog wat minder op de originele amps), dat dat eigenlijk niet veel uitmaakt.

Luke-wannabe
27 februari 2019, 19:36
Ik heb die Helix LT en dat is echt een topapparaat! Afgelopen dagen toevallig een hele plaat mee ingespeeld en de hoeveelheid sounds die je kunt maken is echt oneindig! Én het klinkt allemaal gewoon heel erg goed. Ik heb geen ervaring met Fractal, maar wel met de Headrush. Maar die Line 6 vond ik toch betrouwbaarder overkomen omdat Line 6 gewoon een retegoed merk is.

apekop
28 februari 2019, 09:01
Ik denk dat de AX8 de best klinkende en meest uitgebreide is. Maar de Line 6 het meeste plug and play. Dus als je niet echt van tweaken houdt is dat waarschijnlijk de beste optie.

Aca Ilic
1 maart 2019, 11:30
Heey guys
Enorm bedankt voor jullie input, tweaken is geen probleem, daar houd ik van.
Gebaseerd op jullie suggestie icm wat YT filmpjes ben ik van overtuigd dat Fractal AX8 hem zal worden.
Nu nog zoeken waar die te halen is....
Cheers

Bates15
1 maart 2019, 12:23
G66 punt eu is de enige die ze verkoopt. Loont de moeite om de site regelmatig te bezoeken. Ze willen wel een B-stock hebben. Ik ben ook vam mening dat de fractal het beste klinkt. Of het de ax8 wordt of de fxII is nu nog een budget dingetje.

harrie-beton
1 maart 2019, 12:48
Dude,

Jij koopt op basis van gelikte, onbetrouwbare reclame / endorser filmpjes effectendozen (zonder te proberen) van + 1000 euro?

Er is 4e optie:

1. Fractal AX8
2. Helix line 6 of ...
3. Headrush
4 losse effecten

Aca Ilic
1 maart 2019, 13:01
Tja....dan zal ik de geschiedenis toch in moeten gaan als die dudedude die een effectenbakkie op basis van gelikte, onbetrouwbare reclame / endorser filmpjes effectendozen (zonder te proberen) van + 1000 euro ging kopen...😱

deefke666
1 maart 2019, 13:34
Misschien wat laat maar is het vooral de bedoeling om het als pedaalbord te gebruiken of als volledige rig, dus met de modeling amps en speakersims?

Aca Ilic
1 maart 2019, 13:54
Volledig te gebruike D....

Fusion
1 maart 2019, 13:58
Dude,

Jij koopt op basis van gelikte, onbetrouwbare reclame / endorser filmpjes effectendozen (zonder te proberen) van + 1000 euro?

Er is 4e optie:

1. Fractal AX8
2. Helix line 6 of ...
3. Headrush
4 losse effecten

Ja want aaaaaaaaaaaaaaalle reviews en turotials etc van bovengenoemde 3 producten zijn gelikte, onbetrouwbare reclame cq endorsee filmpjes

Luke-wannabe
1 maart 2019, 14:00
Ik denk dat de AX8 de best klinkende en meest uitgebreide is. Maar de Line 6 het meeste plug and play. Dus als je niet echt van tweaken houdt is dat waarschijnlijk de beste optie.
Die Helix is ook nog best tweaken hoor, totdat -ie écht goed klinkt. Maar is dat niet met elk apparaat? Verder ken ik de Fractal niet, dus het zou wat mij betreft goed kunnen dat de tweak-curve wat stijler is dan de andere apparaten ;).

Luke-wannabe
1 maart 2019, 14:03
Dude,

Jij koopt op basis van gelikte, onbetrouwbare reclame / endorser filmpjes effectendozen (zonder te proberen) van + 1000 euro?

Er is 4e optie:

1. Fractal AX8
2. Helix line 6 of ...
3. Headrush
4 losse effecten

Het argument van 'losse effecten zijn beter/betrouwbaarder/klinkt beter/veelzijdiger/meer keus/makkelijker te tweaken/noem maar op...' vind ik altijd een non argument. Ik denk dat heel veel gitaristen zowel een DI modeler (Fractal/Kemper/Line 6) hebben als een buizenamp met een zwik pedalen. Het dient gewoon verschillende doelen.
Ik was wel heel blij dat ik begin deze week bij Helix bij me had in de studio. Je kunt gewoon in 5 minuten een totaal andere sound hebben die klaar is om opgenomen te worden en het klinkt ook gewoon heel erg goed.

deefke666
1 maart 2019, 14:12
Zo had ik het ook begrepen inderdaad, dan vallen losse pedalen sowieso af.
Ze klinken eigenlijk allemaal goed hoor vind ik, alleen komen de ampsims van de AX8 wat dichter bij de sound van de amps die ze moeten nabootsen, bij de helix hebben de amps eveneens een super sound vind ik maar komen ze wat minder in de buurt van de originelen. Wat voor mij niet persé een slecht ding is, ik gebruik de helix niet om één of andere amp na te bootsen maar gewoon om een sound erin te draaien die ik goed vind en bij de mix past, en welke ampsim dat is maakt me niet zoveel uit.

Puur op amp imitatie wint de fractal imo, maar voor mij won de helix het qua effecten en mogelijkheden.
Het maakt ook wel verschil als je bijvoorbeeld van plan bent om ir's te gaan gebruiken.
Ik krijg goede sound uit de helix met de stock cabs, maar met ir's is er echt een grote verbetering vind ik, maar ja, deze moet je dan weer apart aankopen. de stock cabs van de AX8 zijn dan weer beter dan de helix.

En het maakt dan ook weer verschil uit waar je de dingen op aansluit, mengtafel of powered monitors of frfr speakers.

Misschien eens proberen of je kan vergelijken ergens he.
Fusion heeft beide gehad dacht ik dus dhij kan misschien wat meer vertellen.
In ieder geval succes met de zoektocht :)

Aca Ilic
1 maart 2019, 15:19
Thnx guys
Ben van plan om deze gewoon via mijn Mesa F30 te gebruiken. Of het nou om een 4km of 1 zal gaan weet ik niet, dat zal ik zelf moeten uitzoeken wat ik het beste vind klinken. Verder ook al heb ik het niet uitgeprobeerd, durf ik die gok te vagen puur op basis wat mijn medeforumers Brothers in arms beweren en je kunt inderdaad filmpjes manipuleren en polijsten, maar er zitten ook gasten bij die het gewoon presenteren zonder toeters en bellen aan te hangen.
Misschien stom gedacht maar er is ook een duidelijke pijler van de kwaliteit...Fractal AX8 zie je amper tweedehands aangeboden voorbij komen. Helix zal ongetwijfeld ook redelijk goede zijn, maar hiermee word je vaker gebombardeerd dan met AX8...

Bates15
1 maart 2019, 17:28
Fractal is goed genoeg om haast niet op MP te staan. Ik heb tijdens de release vam de fx3 een aantal fx2 gezien, maar dat is weer bijna helemaal opgedroogd. Dat zegt iets over de levensduur imo.

D3nnis
1 maart 2019, 17:39
Fractal AX8 zie je amper tweedehands aangeboden voorbij komen. Helix zal ongetwijfeld ook redelijk goede zijn, maar hiermee word je vaker gebombardeerd dan met AX8...

Ik vraag me eigenlijk af of er in NL wellicht veel meer Helixen verkocht zijn dan fractals.
Indien ja, dan zegt het aantal helixen dat op MP verschijnt misschien niet zo veel?

telerocker
1 maart 2019, 17:50
Die Helix HX lijkt me prijstechnisch interessant, zeker icm met een amp zoals de TS hem wil gaan gebruiken.

apekop
1 maart 2019, 19:49
Die Helix is ook nog best tweaken hoor, totdat -ie écht goed klinkt. Maar is dat niet met elk apparaat? Verder ken ik de Fractal niet, dus het zou wat mij betreft goed kunnen dat de tweak-curve wat stijler is dan de andere apparaten ;).

Klopt, iedere multi effecten bak zal je moeten tweaken maar Fractal heeft veel meer parameters en geavanceerde menu's. Die hoef je niet perse te gebruiken. Maar voor een eenvoudig chorus effect heb je bijvoorbeeld al meer dan 10 'knoppen' die je kan instellen. dat maakt het uitgebreider maar ook wat ingewikkelder. Ik heb het idee dat dat bij de Helix wat minder is qua instelmogelijkheden. Voor sommige mensen die snel resultaat willen zonder al te veel in te stellen zal dat beter werken.

apekop
1 maart 2019, 19:52
Dude,

Jij koopt op basis van gelikte, onbetrouwbare reclame / endorser filmpjes effectendozen (zonder te proberen) van + 1000 euro?

Er is 4e optie:

1. Fractal AX8
2. Helix line 6 of ...
3. Headrush
4 losse effecten


Met losse pedalen zit je ook al heel snel over de 1000 euro, zeker met flightcase en kabels en een paar boutique erbij. En genoeg mensen die losse pedalen kopen naar aanleiding van filmpjes, zonder ze van te voren te hebben uitgeprobeerd.

the sure thing
1 maart 2019, 20:49
Met losse pedalen zit je ook al heel snel over de 1000 euro, zeker met flightcase en kabels en een paar boutique erbij. En genoeg mensen die losse pedalen kopen naar aanleiding van filmpjes, zonder ze van te voren te hebben uitgeprobeerd.

Zo één ben ik er dus. Van de naar schatting 20 pedalen die ik uitsluitend op basis van filmpjes heb gekocht (meestal 2e hands, soms nieuw) zat ik 18 keer goed en twee keer was het een foute inschatting. Fout was de MXR Uni Vibe en de Subdecay Liquid Sunshine.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Bates15
1 maart 2019, 22:06
Ik vraag me eigenlijk af of er in NL wellicht veel meer Helixen verkocht zijn dan fractals.
Indien ja, dan zegt het aantal helixen dat op MP verschijnt misschien niet zo veel?

Zal een kern van waarheid in zitten. Maar als ik naar de gebruikers kijk en een beetje rondkijk op podia zie ik vaak Kemper en Fractal in een bepaalde niveau scene. Al dan niet als effectunit op hun amps.

Ik wil niemand overtuigen dat iets beter is ofzo, maar zat toevallig met dezelfde vragen als de topic starter en ik ben eruit dat het een fractal wordt. Vandaar mijn reacties hier.

Aca Ilic
1 maart 2019, 23:13
Heey Bates,
Thnx voor de reactie. Ik ben blij dat niemand voor zover echt geprobeerd heeft iets te promoten, het zijn voornamelijk eerlijke bevindingen geweest, en niet echt in de zin "dit is het beste dit moet je beslist pakken..."
Ik heb decennia lang losse stompboxes gehad en net zoals sure thing zei, met redelijke succes.
Enige missers,voor mij dan wel te verstaan ,waren Home brew screamer, (maar ander en half uur in mijn bezit na het openen van de verpakking), en Ibanez ts dx...
Grote gedeelte van pedalen arsenaal waren helaas one trick pony pedalen zoals Whammy, Leslie rotary simulation en wah... Uiteindelijk dacht ik dat het tijd aangebroken was om wat modernere effecten opties uit te testen. Heb geen zin om zomaar ergens mee te beginnen. Of goed spul, of niks. Het klopt wat fractal betreft, legio instel mogelijkheden, veel tweak opties, maar gezien de goede reviews, denk ik dat dit niet een eff.processor is die je gauw weg zal doen...

Stoffel43
1 maart 2019, 23:35
Alledrie zijn het leuke en goeie units.
Je kan er volgens mij geen foute keuze in make, maar ik zou ze dan toch alledrie eens willen proberen voor je zo’n aankoop doet.
Ikzelf ben voor de Helix gegaan en heb er nog geen seconde spijt van gehad. Regelmatig komt hier ook een nieuwe gratis update voor uit die de unit telkens nog wat extra meegeeft. Op zich ook wel leuk.
Maar zoals reeds gezegd: het zijn alledrie toffe bakken waar je veel plezier aan zal beleven.

D3nnis
2 maart 2019, 07:39
Zal een kern van waarheid in zitten. Maar als ik naar de gebruikers kijk en een beetje rondkijk op podia zie ik vaak Kemper en Fractal in een bepaalde niveau scene. Al dan niet als effectunit op hun amps.

Dat is waar.
In die groep zijn er ook nogal wat figuren die in de tijd van Fractal naar Kemper zijn gegaan. Of dat gewoon "verandering van spijs doet eten" is, of misschien vanwege iets meer plug & play wellicht...geen idee.


Alledrie zijn het leuke en goeie units.
Je kan er volgens mij geen foute keuze in make, maar ik zou ze dan toch alledrie eens willen proberen voor je zo’n aankoop doet.

Gebruiksgemak kun je wel redelijk afzonderlijk van elkaar beoordelen, maar vwb sound is het bijna niet te doen volgens mij. Apparaat A klinkt direct uit de doos op alle fronten beter dan B, en apparaat C blijkt na twee maanden tweaken toch beter aan te sluiten bij je wensen, terwijl apparaat B clean toch weer beter blijkt dan C, mits je de IR's van partij X gebruikt.
Dat is op voorhand toch niet te testen?

Aca Ilic
2 maart 2019, 08:56
Precies Dennis, dat is wat ik ook denk dat meestal bij iedereen gebeurt. Je vindt eigen goed, maar bij de andere zijn andere features makkelijker of delay net iets beter....bij mij gaat het zich om dat relatie amp/speaker simulaties in combi met redelijke effecten gewoon meteen goed is.
Ik denk ook dat als je in de financiële situatie zit dat je je bepaalde spullen kunt veroorloven, dat je toch moet doen.
Ik heb nogmaals erg vaak op de forum goede adviezen van collega's muzikanten gehad, ik durf te zeggen dat ik in 99,9% van situaties erg mee werd geholpen.....Bij deze zal ik precies dezelfde doen. Je weet hoe ze het zeggen...never change a winning team😉👍🎸

pasqual
2 maart 2019, 21:04
Alex, heb je de Line 6 M13 al eens overwogen? In combinatie met je aanvullende pedalen kan dit ook te gek klinken over een versterker.
Soren Andersen gebruikt dit in onderstaand filmpje:


https://www.youtube.com/watch?v=EQzVcDgzNP0

Vanaf 15:00 geeft hij een uitleg.

Fusion
2 maart 2019, 21:10
Daar zit toch geen samenstelling en van simulaties op? :?

Fusion
2 maart 2019, 21:10
Amp modelling en cab simulaties?

harrie-beton
2 maart 2019, 21:12
Laat weten of je hem in huis hebt en hoe het bevalt.

Bates15
2 maart 2019, 21:38
Die M13 is volgens mij alleen een effecten bak. Maar de drie pedalen waar de topic mee gestart wordt zijn, zoals Fusion aangeeft, modelers, ir loaders en effecten. Dan zou je dus een atomic amplifire ofzo er bij moeten nemen voor de amps..

Over amps gesproken. Een plank met x aantal pedalen kan duur zijn, maar wat te denken aan 2 tot 20 verschillende versterkers achter je in je studiotje of podium. Ik kan me niet voorstellen wat dat met je budget en ruimte doet :)

Aca Ilic
2 maart 2019, 21:49
Heey Pasqual,
Thnx buddy, maar AX8 lijkt me zo'n beetje total package. In principe ben ik er over uit, alleen kwestie waar we het vinden/kopen. Heb op dit moment contact met g66 dankzij een van de forum brothers...

Fusion
3 maart 2019, 07:39
Ik had destijds mij Fractal Axe Fx (ik was van de vroege lichting hehe) ook besteld via G66 ging vlekkeloos. Prima bedrijf.

Aca Ilic
3 maart 2019, 08:10
Ik had destijds mij Fractal Axe Fx (ik was van de vroege lichting hehe) ook besteld via G66 ging vlekkeloos. Prima bedrijf.
Klopt Fusion👍
Snelle reacties, aardige mensen, dan is de keuze snel gemaakt...

Sjtevel
3 maart 2019, 09:16
Super, ga je geen buil aan vallen!

telerocker
3 maart 2019, 11:13
Heey Pasqual,
Thnx buddy, maar AX8 lijkt me zo'n beetje total package. In principe ben ik er over uit, alleen kwestie waar we het vinden/kopen. Heb op dit moment contact met g66 dankzij een van de forum brothers...

Guthrie Govan gebruikt hem ook voor zijn zogeheten fly gigs als ie zijn amps niet mee wil of kan nemen. Kan mee in de handbagage. Dat Guthrie optreedt met de AX8 zegt genoeg over de kwaliteit.

almarvk
3 maart 2019, 12:06
Genoeg bands die dat om dezelfde reden doen. Zag laatst ook een item van Ola Englund die m ook gebruikt in The Haunted en voor At The Gates m had ingericht. De Mooer GE300 is ook vrij populair aan het worden.

Snap het wel. Je moet zo min mogelijk meenemen en live werkt het. Dan maar geen blazende buizenbak achter je.

Aca Ilic
3 maart 2019, 14:31
Buizen bakkie blijft nog altijd mee gaan almarvk, ax 8 gaat over mijn Mesa f30 .
Het blijft altijd de buis die het voor te zeggen heeft...😉👍🎸

Aca Ilic
5 maart 2019, 21:32
Just out of curiosity...wat zou eerlijke prijs voor een in goede staat tweedehands AX8 kunnen zijn. Zag afgelopen weekend eentje op Duitse ebay voor 809€ gaan, vond erg raar bedrag...?

Bates15
5 maart 2019, 22:16
Volgens mij rond de 1000, afhankelijk van staat en accessoires.

Ik ben nog steeds aan het twijfelen tussen de ax8 en de FX II. Het slepen van een 19" kast is geen probleem. Het gaat me meer om functionaliteiten en mogelijkheden. En die zijn bij de FX II net iets meer.

deefke666
6 maart 2019, 07:46
Volgens mij rond de 1000, afhankelijk van staat en accessoires.

Ik ben nog steeds aan het twijfelen tussen de ax8 en de FX II. Het slepen van een 19" kast is geen probleem. Het gaat me meer om functionaliteiten en mogelijkheden. En die zijn bij de FX II net iets meer.

Ik heb dan wel de Helix gekozen maar da's in principe hetzelfde, ik ben er zeer tevreden mee maar als ik het opnieuw kon doen had ik voor de rack versie met een aparte footcontroller gekozen. Het systeem van alles in een multi pedal die voor je voeten staat maakt het toch wel wat meer kwetsbaar imo.

De rack heeft dan weer als nadeel dat je er nog een footcontroller bij nodig hebt, maar als daar iets mee misgaat dan heb je nog steeds je FXII om je te behelpen. Het is wat duurder maar ook veel minder kwetsbaar.

Bates15
6 maart 2019, 07:57
Dat is nog een extra motivatie inderdaad. Il had alleen maar stil gestaan bij de extra processor in de FX II. Weer een plusje voor de II :-)

Fusion
6 maart 2019, 08:38
Volgens mij rond de 1000, afhankelijk van staat en accessoires.

Ik ben nog steeds aan het twijfelen tussen de ax8 en de FX II. Het slepen van een 19" kast is geen probleem. Het gaat me meer om functionaliteiten en mogelijkheden. En die zijn bij de FX II net iets meer.
Wat kan de FXII meer?

Bates15
6 maart 2019, 09:51
Fx heeft Twee versterker modellen gelijktijdig als mogelijkheid.
Fx heeft 2 sterkere processoren.
Fx heeft ook usb en AES uit.
FX heeft wel een koptelefoon uitgang, beetje raar...
Nog way layout dingetjes enz

Fusion
6 maart 2019, 10:05
Ah oké duidelijk. Twee versterk modellen is wel leuk. Kan de Helix ook overigens. Gebruik ik ook echt wel, hard pannen L/R en dat klinkt heel ruimtelijk.

Bates15
6 maart 2019, 10:31
Ik vindt het ook gaaf klinken inderdaad. Op de filmpjes dan. In het echt moet ik nog even wachten :/