PDA

View Full Version : bach duet



delphiro
5 augustus 2003, 22:13
nou, een duet gespeeld door Rob en Rob :)

(1.6Mb)
http://home.zonnet.nl/delphiro/mp3/bach.mp3

wel vervelende ruis op de achtergrond maar het is mijn eerst poging om mezelf op twee tracks op te nemen.

Ik vind het zelf niet optimaal (begin zweeft het tempo) en het is nooit zo mooi als dat je het echt met z'n tweeen speelt (omdat je dan qua dynamiek met elkaar af kunt stemmen) maar het is toch wel een leuk stuk om te luisteren (al zeg ik het zelf :) )

De bladmuziek komt overigens van http://www.eythorsson.com/

een hele leuke site

het is pagina 2 en 3 van deze pdf: http://home.zonnet.nl/delphiro/mp3/2006.pdf

ReinoutV
5 augustus 2003, 22:27
Dit is nog eens muziek! Knap gespeeld, mooi stuk. Mooie toon ook. Hier en daar zit het inderdaad niet helemaal gelijk, maar dat heb je ook als je met zijn tweeën samen speelt. Wat voor gitaar en microfoon heb je gebruikt? Speel je met nagels (die dacht ik te horen) of niet? Hoe lang heb je er over gedaan dit stuk in te studeren? Misschien is het leuk om de twee partijen hard links en rechts te pannen. Misschien geeft dat een leuk stereobeeld.

delphiro
5 augustus 2003, 23:05
Wat voor gitaar en microfoon heb je gebruikt?
shure richtmicrofoon en een handgebouwde Anton Wiegers die ik lekker goedkoop op de kop heb getikt :)


Speel je met nagels (die dacht ik te horen) of niet?
nou, normaal wel maar ik heb dit net opgenomen toen de kinderen sliepen (ze zijn nog 1 en 2,5 jaar dus die liggen vroeg :) ) Ik speel dus nogal ingehouden en de microfoon stond nu ook onhandig ver (vandaar ook veel ruis denk ik).


Hoe lang heb je er over gedaan dit stuk in te studeren?
3-4 uur.. ik heb het vandaag gedownload en uitgeprint en de begeleiding is erg makkelijk, die had ik zo opgenomen. De eerste stem is niet heel erg moeilijk maar wel hoog op de hals en er zit een lastige toonladderloop in die op positie 0 begint en op positie XII eindigt. Verder was het tempo het grootste struikelpunt.

maar bedankt voor de positieve reactie :)

ps. ik ga inderdaad eens experimenteren met de stereokanalen zodat elke partij een andere kant krijgt. Ook leuk voor iemand die 1 partij mee wil spelen.

Barret Wallace
6 augustus 2003, 12:41
klinkt vet

53 tot 58 secs vond ik het leukste stukje 8-)


kan je toevallig ook toccata in d minor :o ? of is die niet echt geschikt voor de klassieke guitar?

ik ben die momenteel aan het oefenen op de elektriek er zitten wat verbloedend moeilijke stukken in :-?

Negative K3 fan
6 augustus 2003, 17:40
bert, bedoel je de bekendee tocatta en fugue in d mineur? Zo ja, dat is (als je hem helemaal speelt zoals op het orgel) een v an de moeilijkste bekende stukken om op een gitaar te spelen vanwege veel two hand tapping en dat soort shit. Heb hem zelf nog nooit op gitaar gehoord oid, maar het lijkt me haast niet te doen, aangezien je met een orgel 3 dingen tegelijk kunt spelen (pedalen+2 klavieren).

Verderon topic vind ik het knap gespeeld, alleen de uitvoering vind ik matigjes, ik ben beter gewend, ook doordat je hem met 2 tracks hebt opgenomen mis ik wat dynamiek. Het klinkt ook een beetje steriel. Maar volgens mij komt dat bijna allemnaal doordat je het in je eentje hebt gespeeld. Het nunmmer vind ik niet echt mooi trouwens. Ook doe ik het je absoluut niet na om een stuk als dit in vier uur in te studeren... rie-spekt.

Barret Wallace
6 augustus 2003, 17:51
bert, bedoel je de bekendee tocatta en fugue in d mineur? Zo ja, dat is (als je hem helemaal speelt zoals op het orgel) een v an de moeilijkste bekende stukken om op een gitaar te spelen vanwege veel two hand tapping en dat soort shit. Heb hem zelf nog nooit op gitaar gehoord oid, maar het lijkt me haast niet te doen, aangezien je met een orgel 3 dingen tegelijk kunt spelen (pedalen+2 klavieren).



JA die bedoel ik
dat tap stukje is iinderdaad een hell maar niet onmogelijk

Negative K3 fan
6 augustus 2003, 22:35
ik ben beniwud of je die lukt, wnat "ik heb horen zeggen" dat dat het meest moeilijke stuk is om op een g itaar te spelen (exotische uitzonderingen daarrgelaten) en ik kan me dat eigelijk wel indenken. Dus ik ben vrij benieuwd naar jouw versie, al denk ik dat het nooit zo lekker op een gitaar zal klinken als op een orgel.

delphiro
6 augustus 2003, 22:47
want "ik heb horen zeggen" dat dat het meest moeilijke stuk is om op een gitaar te spelen

echt niet..

het stuk is niet voor gitaar geschreven en een orgelbewerking van zo'n stuk voor gitaar is net zo onzinnig als een snelweg aanleggen voor een slak. De essentie van het stuk gaat compleet verloren want het is nou eenmaal niet op de gitaar (met zijn beperkte bereik van 3,5 - 4 octaven) te spelen. Bach (en zeker een Fuga) draait om meerdere stemmen die door elkaar lopen. Bij de luitsuites moeten ze regelmatig al stemmen een octaaf omhoog / omlaag gooien waardoor het eigenlijk niet helemaal mooi loopt dus bij een orgelbewerking kun je het wel helemaal vergeten.

Ik vind dat dus ook een vreselijk onzinnige bewerking die niks meer met Bach te maken heeft (ook al is het vast leuk om te spelen).

Maar het moeilijkste voor gitaar lijken me eerder (echte gitaar)werken van Rodrigo (3 pieces espanol) of de luitsuites van Bach. Ik zou zeggen, neem een willekeurig stuk uit de luitsuites en probeer het te spelen.. veel succes
:-D

Arbz
6 augustus 2003, 23:31
Zelfde als nummers met 13 noten tegelijk, dat zijn ook de lastigste stukken voor gitaar die ik me kan bedenken :razz:

:-D

Zonder dollen, wat Delphiro zegt is imho helemaal waar. Vind het trouwens al met veel luit-nummers dat de bas veel minder mooi uitkomt dan op een echte luit - laat staan met dat soort orgel nummers. (Ik kan het wel deels op een orgel spelen trouwens :) )

Op een gitaar kan je wel een of twee snaren omlaag stemmen, maar toch moet je vaak basnoten een octaaf hoger spelen dan oorspronkelijk de bedoeling was.

Bosch
7 augustus 2003, 08:30
Ik ga 'm vanavond gelijk laden. Had gisteren niet de gelegenheid :-?
Ben benieuwd!

delphiro
7 augustus 2003, 09:09
alleen de uitvoering vind ik matigjes, ik ben beter gewend, ook doordat je hem met 2 tracks hebt opgenomen mis ik wat dynamiek. Het klinkt ook een beetje steriel. Maar volgens mij komt dat bijna allemnaal doordat je het in je eentje hebt gespeeld.

helemaal mee eens... en allemaal te wijten aan de (te korte) instudeertijd. Ik speelde de 'bas'track in zonder ook maar een idee te hebben hoe de andere stem zou klinken dus ja.. dan wordt het lastig om de dynamiek met de andere patij af te stemmen :-D Dit was eigenlijk weer een te vroege post maar ik vond het wel een geinig stukje en wilde het (te) graag laten horen. Maar een betere afwerking is wel op z'n plaats. :)


Het nunmmer vind ik niet echt mooi trouwens.
Het begin vind ik ook totaal niet Bach maar na de herhaling hoor je toch weer die typische Bach passages die het stuk voor mij mooi maken.


Ik kan het wel deels op een orgel spelen trouwens

Cool!! Je woont in Haarlem zie ik dus wanneer speel je eens een stukje voor in de grote Bavo kerk? Goede akoestiek daar :cool:

Maiden Michiel
7 augustus 2003, 09:15
Knap gespeeld man!!
Laat maar eens meer horen als je wat hebt!

Arbz
7 augustus 2003, 10:23
[quote]Cool!! Je woont in Haarlem zie ik dus wanneer speel je eens een stukje voor in de grote Bavo kerk? Goede akoestiek daar :cool:

Haha daar mag je echt niet zomaar spelen trouwens! Ze zijn zo zuinig op dat orgel.. en terecht :)

Maarre ik heb al zo'n 10 jaar geen toetsinstrument aangeraakt, dus ik denk niet dat er nog veel van zou komen :razz:
Heb toendertijd een keer op een trouwerij op een kerkorgel mogen spelen (naja mogen, later werd meneer van de kerk boos op kleine arbzje :) :oops: ) en dat is toch wel kicke hoor! Die pedalen zijn zo mooi laag!

Negative K3 fan
7 augustus 2003, 17:24
want "ik heb horen zeggen" dat dat het meest moeilijke stuk is om op een gitaar te spelen

echt niet..

het stuk is niet voor gitaar geschreven en een orgelbewerking van zo'n stuk voor gitaar is net zo onzinnig als een snelweg aanleggen voor een slak. De essentie van het stuk gaat compleet verloren want het is nou eenmaal niet op de gitaar (met zijn beperkte bereik van 3,5 - 4 octaven) te spelen. Bach (en zeker een Fuga) draait om meerdere stemmen die door elkaar lopen.

Dat was juist mijn punt, juist vanwege dat soort dingen is hij zo lastig.

Bosch
7 augustus 2003, 19:20
Rob en Rob did a great Job!

Had langer mogen duren :wink:

Volgende keer wat van Franz Liszt graag :D

Negative K3 fan
7 augustus 2003, 19:30
fransz liszt, is dat niet van die afschuwelijke rachmaninov achtige piano shit?

als het om piano gaat heb ik toch liever satie of debussy, maarja, dat is niet echt shreddig :)

Bach op piano vind ik trouwens ook niet mooi, dat hoort gewoon op klavecimbel of nog beter: orgel.

Bosch
7 augustus 2003, 20:37
De eenvoud van het spel met de prachtige modulaties maken het spel van Satie meesterlijk. Ik luister het regelmatig. Liszt is voor mij persoonlijk een virtuoos naar wie ik nog net iets liever luister. Hij springt in mijn beleving een stuk meer uit de ban: hij heeft meer gewaagde dingen qua timing, compositie en modulaties. Ach, het is de afwisseling.

delphiro
7 augustus 2003, 22:29
ik ben meer een Debussy fan.. geweldige composities met veel fantasie en niet-westerse invloeden. Op mijn begrafenis wil ik Arabesque no. 2 horen... oh nee.. dan ben ik natuurlijk dood.. zucht, dan kunnen ze net zo goed Frans Bauer draaien :-D

Negative K3 fan
8 augustus 2003, 16:15
deebussy is impressionistisch, maar wat voor stijl is satie? Ik v ind het soms wel wat weghebben van dedebussy.

Allebei geweldiog en helaas heb ik er nog vrij weinig van kwa muziek.

Gert-Jan
8 augustus 2003, 18:08
Mooie muziek.

Anders Destium
10 augustus 2003, 12:10
Klinkt erg goed Delphiro, ik heb vrijwel geen ruis gehoord trouwens :)

Doe mij trouwens maar Satie of Chopin, mijn vader speelt tegenwoordig vaak de Gnosiennes (op zondagochtend als ik wil uitslapen bij voorkeur :evil: ). Erg mooie muziek, dat zeker. Op mijn crematie mogen ze Nocturne #18 draaien, Etude #11 (Winterwind), en Fantaisie Impromptu :)