PDA

View Full Version : Gitaarsolo Love Hurts



Brad
25 februari 2019, 23:40
Iemand enig idee hoe die gitarist die sound en sustain krijgt bij die eenvoudige solo? 2:51 E-bow misschien?


https://www.youtube.com/watch?v=G_1LP3Z6pW4&list=RDG_1LP3Z6pW4&start_radio=1

Han S
25 februari 2019, 23:45
Je versterker op volgas zetten. En in de studio is er een enorme bak galm op gezet, waarschijnlijk een grote plaatgalm want de Lexicon 480L was er nog niet.

maxdb
26 februari 2019, 01:19
Voldoende gain van je overdrive, veel sustain van een compressor en genoeg volume van je versterker?

Hoe krijgt ie het geluid van het intro vraag ik me dan af; is ook een combi van effecten volgens mij, maar heb het nog niet kunnen ontrafelen. Ook daar geld als je maar genoeg compressie/chorus/tremolo/vibrato/reverb gebruikt dat je er wel mee wegkomt, maar wat hij nou precies gebruikt zou ik wel willen weten.

Fobo
26 februari 2019, 09:04
Je versterker op volgas zetten.
En dan op de goeie plek gaan staan; 'indraaien' tot je je eigen signaal oppikt en daar voorzichtig mee gaan spelen.
Heerlijk (nou ja, niet bij dit nummer dan...)

Fusion
26 februari 2019, 09:28
Het lukt me zelfs vaak genoeg als ik optreed in de kerk. Ik speel met de Helix rechtstreeks over de PA, maar met een goede monitor en lekker luid volume mag ik graag het einde van een solo in feedback laten overgaan, beetje aan de pook zwengelen, en dan met volumepedaal (uiteraard voor de delay) langzaam uitfaden.

Pepe
26 februari 2019, 14:48
Hoe krijgt ie het geluid van het intro vraag ik me dan af; is ook een combi van effecten volgens mij, maar heb het nog niet kunnen ontrafelen.

Die swirl? Is een Uni vibe.
Bekend van Hendrix, Gilmour, Trower... und so mehr und so weiter..

Brad
26 februari 2019, 16:29
Er zit in die tokkelpartij ook een rauwe rand.

harrie-beton
26 februari 2019, 21:17
Gary Moore was er ook goed in. Versterker lekker hard en goed de feedback sweetspot opzoeken en beetje vibrato. De vibrato laat de snaar ook langer natrillen.

maxdb
26 februari 2019, 21:27
Die swirl? Is een Uni vibe.
Bekend van Hendrix, Gilmour, Trower... und so mehr und so weiter..

Ach so? Tanke schön ! Das habe ich nicht gewußt, eeeh, getacht.

vulvasonic
4 maart 2019, 21:09
Maar, je zat al meteen goed. De solo is gespeeld mbv een E-bow.

harrie-beton
5 maart 2019, 09:52
Weet je dat zeker Vulva? De e-bow is op de markt gekomen in 1976, meer dan een jaar na deze opname.
Het gebruik van een e-bow wordt nergens genoemd bij dit nummer.

vulvasonic
5 maart 2019, 14:19
Weet je dat zeker Vulva? De e-bow is op de markt gekomen in 1976, meer dan een jaar na deze opname.
Het gebruik van een e-bow wordt nergens genoemd bij dit nummer.
Redelijk zeker. In die zin dat er vroeger in mijn jeugd altijd twee nummers werden genoemd waar een E-bow in zou zitten. 'Heroes' van David Bowie uiteraard en 'Love Hurts' in de uitvoering van Nazareth. En ik meen me ook te kunnen herinneren dat ik live opnames heb gezien van deze deun waarop de gitarist inderdaad een E-bow gebruikte. Nu kan het zijn dat mijn fantasie met me op de loop is gegaan en dat ik nu allerlei dingen door elkaar haal, maar dan nog...., dat zou gek zijn. Het is niet zo dat ik de vraag las en er even over na moest denken. Ik wíst dit al eeuwen. Het zou dus gek zijn als dat klopt met die jaartallen.

Ik ik duik er nog even in. Ik heb die gasten nog gezien trouwens. In de Ahoy. En toen speelden ze ook dit nummer. Toen niet op gelet iig. Ik had wel iets beters om naar te kijken. Ik had twee jonge meiden bij me en ik had hen net enkele uren daarvoor beide spiernaakt gezien. Ik zat het hele optreden met een stijve. :eek:

guitarkid2
5 maart 2019, 15:04
Heb geen zin om te zoeken maar zou hier tussen moeten staan
http://www.ebow.com/artists.php?cat=1

vulvasonic
5 maart 2019, 15:08
Ik kan het ook nergens terugvinden. Toch vreemd. Ook als je naar bepaalde delen op de achtergrond luistert, dan denk je toch aan een E-bow.

Erik de Perik
5 maart 2019, 16:26
Bij E-bow zelf maken ze er geen reclame mee
http://www.ebow.com/artists.php?cat=1

vulvasonic
5 maart 2019, 16:32
Spuit 11. :seriousf:

Erik de Perik
5 maart 2019, 18:49
Oh onvergeeflijk.... ik geneer me rot

Plant
5 maart 2019, 18:50
Playback natuurlijk, maar de handelingen vanaf 2:45 zouden op een e-bow en slide kunnen duiden. Hoe zat het overigens in die tijd met sustainer pickups (Fernandes) of Sustainiac?


https://www.youtube.com/watch?v=bUlV4AsXw6s

Erik de Perik
5 maart 2019, 22:30
Ik zeg slide en gecontroleerde feedback. Nummer is van '74 en de E-bow van '76.

Fobo
5 maart 2019, 23:18
Met Erik eens; volgens mij hoor je in dit nummer ook meer boventonen dan de E-bow kon produceren.

Pepe
6 maart 2019, 23:59
Wat? Zijn we er nog niet uit?
Mijn 2 centen: Ik weet dat Manny Charlton een zwarte strat had die set-up was voor slide en om een vettere toon te krijgen uit die strat (zoals zijn Les Paul) snaren unisono stemde.
Ik denk dat voor sustain zijn Marshall stack van pas kwam.

Het is zeker geen Ebow (was later en lijkt er ook niet op) en ook geen Sustainiac (veel later maar lijkt er wel op)
2 centen he! Geen 20!

Outrage
7 maart 2019, 15:58
https://www.youtube.com/watch?v=bJxxIFv4k48

Hier speelt hij zonder hulpstukken iets wat op het origineel lijkt.