PDA

View Full Version : NPD: Zvex Wah Probe



Jeroenvanhulsteijn
24 februari 2019, 22:20
Iets nieuws in huis. Ik schrijf zelden wat hier op het forum. Maar dit is toch wel een erg leuk ding.

Zvex Wah Probe (oude versie)
Filter pedaal met instelbare boost en theremin achtige bediening.
Het veld van die theremin is instelbaar met een trimpot evenals de "heel down" frequentie. Beide zijn via de onderkant bereikbaar, onder het mom.van "set and forget". Ik heb er nog niet aan gedraaid, want de huidige instelling bevalt me tot nu toe prima.
De boost zit voor het filter circuit. Je kan het er heel vuil mee maken. Eigenlijk vind ik het zelfs lastig om hem echt clean te krijgen.

Het is heel eventjes wennen om het ding te bedienen. Zittend op een houten Ikea kinderstoeltje, met happy socks met veelkleurige stippen aan mijn voeten (naar het schijnt reageert die plaat verschillend op verschillende objecten), kan ik door mijn voet aan de rechter zijkant te plaatsen, vrij eenvoudig wah achtige klanken genereren. Bewegen van de grote teen of de gehele voet, waarbij de hiel op de grond blijft rusten laat mij eenvoudig het klankbeeld naar wens variëren. Het ding reageert vliegensvlug. Dus je kan er ook hele gestoorde effecten mee krijgen. Maar je kan ook juist heel precies even een fel accent geven.
Ook het gebruik als treble boost is erg handig. Gewoon aanklikken en je voet vol op de plaat houden.
Als je hem aan hebt en de voet eraf, dan staat hij in de heel down positie (om in wah termen te spreken).
Je dochter er met de handen boven laten wapperen of er op los laten timmeren geeft trouwens ook erg leuke effecten, totdat ze tegelijkertijd ook aan alle andere knoppen en switches die in de buurt zijn begint te friemelen.

Het is gewoon een heel leuk ding. En veel gevarieerder te gebruiken als een gewone wah. Voor vuige filter geluiden is dit een erg inspirerend ding.

Nadelen:
Zo'n los adapterkabeltje wat aan de bodemplaat is vastgeplakt is niet echt roadproof.
Nieuw is het ding nogal duur.
Het pedaal moet in sommige gevallen wat verder van andere pedalen staan. Ik gebruik hem soms als soort van rythm geluid. Als ik dan met die grote gele doos die ernaast staat wat drive wil toevoegen, zou ik zomaar de filter kunnen activeren, doordat ik met mijn voet te dicht bij die koperplaat kom.
Blijft naar mijn idee altijd een beetje vuil klinken. Dat supercleane Morley geluid krijg ik er niet uit. Maar kan ook aan mijn setup liggen.


Enfin. Ik koop en verkoop dat het een lieve lust is. Gewoon omdat ik het leuk vind van alles te proberen.
Ik beloof niet dat deze blijft, maar het is wel één van de meest inspirerende pedalen van de afgelopen 10 jaar die ik geprobeerd hebt.
Anderen die echt indruk op me gemaakt hebben: VL Effects OD One, Vemuram Karen, HK Rotosphere, Arion SFC, Audio Kitchen Small Trees, Kool Elfring Ace Boost.

Huidige setup:
Dangelico Premier EXL1-Zvex-VL Effects-Boss DD3-Pearl PH3-GP LIGHTSTONE tremelo. Dit gaat naar de return van de fx loop een ZT Lunchbox Acoustic. Soms wordt daar een afgeragde Harry Kolbe 1-12 speakerkast op aangesloten.



https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190224/cde8e2c43011cf777fd82f6ec1599cc1.jpg

Verstuurd vanaf mijn SM-G390F met Tapatalk

Erik de Perik
25 februari 2019, 00:03
Net een paar video's bekeken/beluisterd en het is wel een geinig apparaat wat ook bruikbaar lijkt.


https://www.youtube.com/watch?v=cGTGOR1uA1o