PDA

View Full Version : 1 van mijn snaren is geknapt!



anoniem
25 januari 2002, 20:21
Ik heb net een gitaar van iemand overgenomen, een akoustische met stalen snaren, en toen ik ermee zat te klooien is een van de snaren geknapt: wat nu?

ps: ik heb maandag mijn eerste les maar ik wil m eigenlijk daarvoor al in orde hebben dus vandaar. alvast bedankt voor het antwoord!!!

jaccoos
25 januari 2002, 20:57
Hm, nieuwe snaren kopen?

neem je gitaar mee naar de muziekwinkel die weet wat erop moet en koop meteen een stemapparaat, dan draai je de snaren ook niet te strak aan.

Luca P
25 januari 2002, 21:06
Doe maar meteen een setje nieuwe, want wie weet hoe oud ze zijn?

Snaren goed er opzetten is het belangrijkste voor de levensduur ervan. Nou ja in ieder geval erg belangrijk.
Ik bedoel dit. Als je snaar om de stemmechaniek zet moet de laatste winding, dus vanwaar de snaar naar de body loopt, onderaan zitten. Dus tegen de kop aan.
En niet al die windingen over elkaar heen laten lopen want dan snijden ze zichzelf stuk.
Meestal laat ik de bas snaren (die met koper omwonden) er 2 of 3 keer omheen lopen. Die andere twee 3 of 4 keer.

Zucht, je snapt er misschien niks van als je dit zo leest, maar je kan altijd naar de muziekzaak gaan en zelf kijken hoe ze dat gedaan hebben. (hopelijk goed, zelfs veel prof. gitaristen doen het verkeerd)
Veel succes!

Luca P
25 januari 2002, 21:08
Oja het duurt even 2 á 3 dagen voor ze goed gerekt zijn en dus hopelijk niet zo snel ontstemmen.

SchaapOpJeHoofd
25 januari 2002, 21:36
Om snaren wat minder te laten ontstemmen kan je ze zelf even een beetje oprekken (niet te veel, anders worden ze snel dof). 1e fret indrukken, trekken. 2e fret, trekken. etc.

Bij een western is het soms lastig om de snaren los te krijgen bij de brug, zitten meestal vast met plastic pinnen. Probeer eens met een gulden los te wrikken. (weet geen goede euromunt hiervoor. Go guldens!)

Anno Niem
26 januari 2002, 11:44
Koop gelijk goede snaren, bv D'Addario of nog beter Elixir. De nieuwe Elixir met nano coating zijn supersnel op spanning en houden het geluid van een vers setje snaren en als het goed is kan je wel bijna een jaar met zo'n setje toe, ipv een maand met een regulier setje snaren. Tenminste ik heb nig een gewoon setje Elixir snaren op mijn gitaar en deze zitten er al 3/4 jaar op en klinken nog steeds goed.

anoniem
27 januari 2002, 21:57
ja..ja!

zolang je 'm in de hoek laat staan gaan die snaren inderdaad lang mee..............

dirkw83
27 januari 2002, 23:00
Mmm, mijn vorige snaren heb ik 7 maanden geleden bij aankoop van de gitaar (ze zaten er dus al op). Net nieuwe erop gezet, het duurt al twee dagen en nog rekt die D-snaar uit. Grr.

Danny0166
28 januari 2002, 14:19
Dit is de beste manier

http://www.frets.com/FRETSPages/Musician/Guitar/Setup/SteelStrings/Stringing/ststringing1.html

Snaren vervangen doe je, als je er veel op speelt, best om de 3 maanden.
De levensduur hangt van een paar factoren af zoals de zuurtegraad van uw eigen zweet, frequentie van spelen...

Dat bepaalde snaren vlugger ontstemmen kan te maken hebben met de manier van opwinden maar ook met de degelijkheid van de gitaar zelf(stemmechaniek,kam...)

Groeten
Danny

dirkw83
29 januari 2002, 11:17
Mmm, we schrijven 28 januari en de D-snaar is eindelijk volledig uitgerekt. Let's play!

Danny0166
29 januari 2002, 11:59
Hallo Dirk,

Lijkt me toch veel te lang vooraleer die snaar op spanning blijft.
Ik denk dat je jouw gitaar even van dichtbij moet onderzoeken.
Kijk eerst even naar de winding, als deze niet goed is wringen die op elkaar in; zit er speling op het stemmechaniek? Het kan ook zijn dat de snaar hapert in de gleuf van de kam, als dit het geval is doe dan een beetje grafiet (potlood) in de groef als glijmiddel.

Hopelijk helpt dit

Groeten,Danny

dirkw83
29 januari 2002, 13:24
Thx voor het advies Danny, maar nu doet hij het en als die snaar weer knapt dan verzin ik wel wat. Die E-snaar mag er van mij zowieso wel af; hou niet van die lelijke bastoon - al was het erger op die ouwe snaren.

Salvador
2 september 2012, 13:13
Steekngwn een nieuwe snaar op

Han S
2 september 2012, 13:36
Gozer, het is ruim tien en een half jaar later. Denk je dat er nog een nieuwe snaar op moet?

LaurentB
2 september 2012, 13:55
Gozer, het is ruim tien en een half jaar later. Denk je dat er nog een nieuwe snaar op moet?

Het zou anders wel tijd worden...:D

Mitch
2 september 2012, 14:05
Dat je nog anoniem kon reageren, dat waren nog eens tijden :hippie:

gitaargek1
2 september 2012, 21:33
Juist

En als je dan na een jaar gaat zien is je hals zo krom als een boog van je gitaar, wat die snaren betreft, ik denk dat die lesgever wel weet hoe hij een snaar op een gitaar zet en dus kopen dat setje snaren en gewoon naar de school.

Groetjes.

Salvador
3 september 2012, 00:30
Gozer, het is ruim tien en een half jaar later. Denk je dat er nog een nieuwe snaar op moet?


Gozer, je bent hier anders wel tegen een meisje bezig eh, beetje respect? ;)

Rizz
3 september 2012, 00:41
Gozer, je bent hier anders wel tegen een meisje bezig eh, beetje respect? ;)

Noem je 'm toch gewoon opa, hij is er oud genoeg voor! :D

Han S
3 september 2012, 01:00
Ik heb nooit geweten dat Salvador een meisjesnaam is, tenzij het je achternaam is. Of moeten we de dames hier kunnen ruiken?

Plant
3 september 2012, 03:05
Ik heb nooit geweten dat Salvador een meisjesnaam is, tenzij het je achternaam is. Of moeten we de dames hier kunnen ruiken?

Schrijf voortaan gewoon Gozer m/v ;)

spirit
3 september 2012, 07:24
OMG, dit is wel de grootste mega-bump ooit. Nog even en het verhaal van die behekste/vervloekte gitaar die ergens in een bos in een uitgebrande caravan werd gevonden wordt weer opgerakeld:soinnocent:

@Mitch: Je kon behalve anoniem reageren ook erg vroeg registreren "geregistreerd: 12 mei 1978". Die Gast was zijn tijd ver vooruit.

Rizz
3 september 2012, 07:35
OMG, dit is wel de grootste mega-bump ooit. Nog even en het verhaal van die behekste/vervloekte gitaar die ergens in een bos in een uitgebrande caravan werd gevonden wordt weer opgerakeld:soinnocent:
Hou je vooral niet in, Spirit!


@Mitch: Je kon behalve anoniem reageren ook erg vroeg registreren "geregistreerd: 12 mei 1978". Die Gast was zijn tijd ver vooruit.

:seriousf:

spirit
3 september 2012, 07:44
Hou je vooral niet in, Spirit!


Nee, dank je. Ik geloof dat er een levenslange ban op staat, wanneer je dat topic naar boven plaatst :sssh:

Rizz
3 september 2012, 08:00
Gevonden! Grappig wel ja, kan 'm nie naar boven halen, zit een slotje op... Jammer wel.... :D

Han S
3 september 2012, 11:23
Je kunt wel een link plegen.

Rizz
3 september 2012, 11:32
Je kunt wel een link plegen.

Duh, was nog niet helemaal wakker, gleuf ik.. :soinnocent:

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?56693-Vervloekte-gitaar&highlight=behekste[

Salvador
3 september 2012, 18:33
Noem je 'm toch gewoon opa, hij is er oud genoeg voor! :D

Oke, mij goed! Opa, beetje respect en noem mij geen gozer!
Zo beter? ;)

Salvador
3 september 2012, 18:35
Schrijf voortaan gewoon Gozer m/v ;)

Mijn gitaar noemt is van salvador, je denkt toch niet dat ik echt salvador heet? :)

Buzzel
3 september 2012, 21:05
Mijn gitaar noemt is van salvador, je denkt toch niet dat ik echt salvador heet? :)

de wonderen zijn de wereld nog niet uit.



OMG, dit is wel de grootste mega-bump ooit. Nog even en het verhaal van die behekste/vervloekte gitaar die ergens in een bos in een uitgebrande caravan werd gevonden wordt weer opgerakeld:soinnocent:


Ken je dat verhaal van de bosnimfen achter het novohotel dan? In de modderpoel.

Han S
3 september 2012, 21:36
Oke, mij goed! Opa, beetje respect en noem mij geen gozer!
Zo beter? ;)


Luister: ik heb al je posts gelezen en nergens heb je gezegd dat je een dame bent. Je hebt je niet voorgesteld in het daartoe bestemde topic en niemand heeft kunnen weten of je ballen van boven hebt of beneden. Okay, als je je hier netjes voorstelt en je vertelt er bij dat je een meisje bent onder de 30, dat liep je de kans dat er per direct werd gevraagd naar de cupmaat. Maar die tijden zijn voorbij.

Je hebt 'Salvador' als nick en ik ging er vanuit dat je een jongen was, lijkt me niet geheel onlogisch en een rationeel denkend mens met mijn leeftijd en ervaring noemt je dan gozer, temeer omdat je een topic van meer dan tien jaar oud gaat opdienen met het advies om een gebroken snaar te gaan vervangen door een nieuwe. Daar moet je toch even over hebben nagedacht lijkt me.

Dus je bent een dame. Ik zou zeggen: stel je nog even voor en laat wat meer over jezelf weten. Dames die zich hier weten te handhaven zijn echte bikkels en die dragen we hier op handen.

Don Capo
6 september 2012, 22:33
Sowieso, er mogen maar twee vrouwen op dit forum en die zijn er al ;)

FNaRK
6 september 2012, 22:41
Sowieso, er mogen maar twee vrouwen op dit forum en die zijn er al ;)

Oh, jij dus .... en wie is die andere dan ?



biatch

Han S
6 september 2012, 22:46
Sowieso, er mogen maar twee vrouwen op dit forum en die zijn er al ;)

Ik wil voorstellen om het uit te breiden naar vijf.