PDA

View Full Version : Snaren klinken niet door boven de 12e fret



sparrow
18 februari 2019, 07:28
Hallo,
Als ik zo rond de 12e fret speel klinken de snaren niet lekker door. Is in dit geval de hals niet hol genoeg, of moet ik de zadels hoger zetten. Of kan het beide, wat is dan het beste?
M.v.g. Eric

mtx123
18 februari 2019, 19:59
Wat bedoel je met "de snaren klinken niet lekker door" ?
Gaan ze rammelen/kletteren, is het op alle 6 snaren ? Elektrische of akoestische gitaar ?

sparrow
19 februari 2019, 09:38
Ha mtx, de snaren gaan niet rammelen. Het gaat voornamelijk om de 3 dunne snaren. Ze vallen gelijk stil. Ik heb het probleem nu opgelost door de zadels wat hoger te zetten, maar dat gaat weer ten koste van de (lichte) bespeelbaarheid, dus daar ben ik niet echt gelukkig mee.
Omdat ik eigenlijk maar zelden boven de 8e of 9e fret speelde, gaf het geen problemen.
Het gaat om een elektrische gitaar en de speling van de snaren is ongeveer 0,2 mm, dus dat zou voldoende moeten zijn.

mtx123
19 februari 2019, 16:22
Bedoel je met die speling van die snaren (0,2 mm) de holling van de nek, of iets anders ?
Ik hoor vaak als richtwaarde 0,3 mm voor die holling (capo op 1e en 17e fret, halverwege meten)

sparrow
20 februari 2019, 10:04
Ja mtx, zo heb ik hem gemeten. Met mijn (zachte) aanslag en het feit dat ik meestal niet zo hoog op de hals speel, moet dat geen enkel probleem zijn. Sommige nummers eisen nu eenmaal dat je hoger op de hals speelt. Het is opgelost door de zadels hoger te zetten, maar dat speelt minder lekker.

kwispelhond
20 februari 2019, 10:38
Staan je elementen niet te hoog? Die dingen zijn magnetisch dus kunnen je snaren ook afremmen als ze te dicht bij komen, gewon even wat lager zetten en kijken of het beter wordt.

mtx123
20 februari 2019, 16:35
De holling van de hals lijkt me dan ok, de tip van kwispelhond is een hele goeie.
Er is via google wel e.e.a. te vinden over elementen afstellen, bijv voor humbuckers:
https://gitaarservicedrechtsteden.nl/de-perfecte-hoogte-instellen-van-je-humbuckers/

sparrow
20 februari 2019, 18:52
Ik wil de elementen wel proberen, maar zou dat dan ook niet zo zijn bij de lagere posities.
Overigens zijn de magneten bij een LP (humbuckers) niet zo magnetisch als bij enkelspoelige elementen.

sparrow
20 februari 2019, 19:24
Ik heb de zadels weer lager gezet en de hals iets holler gemaakt (1/4 slag). Vervolgens ben ik eens gaan kijken naar de elementhoogte. Volgens de site van de link stonden ze wel erg dichtbij. Ik heb de afstand iets vergroot en het lijkt beter te worden. Eerst maar wéér intoneren en dan verder experimenteren.
Bedankt voor het meedenken.

sparrow
20 februari 2019, 19:27
Ik heb de zadels weer lager gezet en de hals iets holler gemaakt (1/4 slag). Vervolgens ben ik eens gaan kijken naar de elementhoogte. Volgens de site van de link stonden ze wel erg dichtbij. Ik heb de afstand iets vergroot en het lijkt beter te worden. Eerst maar wéér intoneren en dan verder experimenteren.
Ik bedenk me dat de afstand tot het element kleiner is op de hoge posities, dus daarom had ik er bij de lage posities geen last van.
Bedankt voor het meedenken.

no 1 hops
21 februari 2019, 09:03
holler zetten van de hals is niet per definitie de juiste manier van werken.
een goede speelbaarheid is een combinatie van hals, topkam, brug, en soms ook de halshoek ten opzichte van de body.
persoonlijke voorkeur speelt ook nog mee.

misschien heb je wat aan dit artikel, wel in het engels
http://guitarsbyleo.com/FORUM/viewtopic.php?f=13&t=1596

sparrow
21 februari 2019, 11:22
Ja hops, natuurlijk is de hals holler zetten niet de enige manier. Hij zat onder de 0,2 mm, dus dat was vrij weinig. Mijn persoonlijke voorkeur is zo licht mogelijk spelen, dus dit is een combinatie van de brughoogte en de halskromming.
Al met al ben ik er zo wel redelijk tevreden mee, al blijf ik nog wel even spelen met de elementhoogte. Door het element iets lager te zetten lijkt het ook wel of ik iets meer sustain heb.
Nog wat anders. Ik kan de g-snaar niet intoneren, omdat het zadel niet verder naar achteren kan. Als ik hem om zou draaien heb ik ruimte genoeg. Weet jij of dat gewoon een kwestie van de schroef eruit draaien, omdraaien en de schroef er weer indraaien, of komt hier meer bij kijken?

no 1 hops
21 februari 2019, 12:46
ik begrijp er uit dat je een gitaar hebt zoals een les paul met een tuneomatic brug?
en je wilt hem meer naar achteren draaien om de flageolet op de 12 de fret lager te laten klinken?

hou er wel rekening mee dat als de topkam niet goed gezaagd is je intonatieproblemen kan krijgen.
zaagsnede is te hoog, je moet de snaar te ver indrukken waardoor je de spanning net zoals benden verhoogt.
het punt waar de snaar in de topkam, de topkam verlaat, heeft ook invloed.
in het slechtste geval staat je brug net niet goed

het is in het duits maar wie weet heb je er wat aan?
https://www.gitarrebass.de/workshops/gitarrensattel-richtig-feilen/
https://www.gitarrebass.de/akustik-gitarre/bundreinheit-oktavreinheit-und-intonation/
https://www.gitarrebass.de/workshops/tonabnehmer-richtig-einstellen/

Woml
21 februari 2019, 13:56
Ik kan me niet voorstellen dat het holler zetten van de hals veel uitmaakt. De truss rod werkt uiteindelijk vooral zo rond de eerste helft van de hals, dus als je juist vanaf de 12de fret een probleem hebt, zou ik de oplossing inderdaad eerder zoeken in de brug en de elementen.

V.w.b. intoneren: Als je een zadeltje omdraait om meer snaarlengte te krijgen, moet je ook opletten of de snaar er dan nog steeds netjes overheen loopt. Waar de snaar het zadel verlaat, om dezelfde terminologie te gebruiken. Met een beetje pech is het zadel richting de (voorheen) achterkant een klein stukje horizontaal, dan kun je weer een vervelende buzz krijgen.

no 1 hops
21 februari 2019, 15:06
mocht de TS de gitaar nog maar net hebben en nieuw gekocht misschien een optie om ermee naar de winkel te gaan en deze het te laten oplossen

harrie-beton
21 februari 2019, 17:08
lijkt eerder op string pull (elementen te dicht bij de snaren) of gewoon een matige gitaar qua sustain?

sparrow
21 februari 2019, 19:42
Nee hops, ik heb hem al een paar jaar, maar het probleem begon pas twee weken geleden toen ik wat hoger op de hals ging spelen; ik kwam eigenlijk nooit boven de 8e of 9e fret. Overigens is de topkam goed.
Woml: inderdaad een aandachtspuntje.

sparrow
2 april 2019, 12:04
Het probleem is opgelost. Een paar fretjes boven de 12e positie staken uit. Die afwijking was zodanig dat ik hem met het controleren met behulp van een bankpasje niet opgemerkt had. Ik heb de fretjes met een stukje hout en een klein hamertje voorzichtig "aangedrukt" en het probleem is opgelost.