PDA

View Full Version : Volume regelen tijdens het spelen



twoerd
14 februari 2019, 09:03
Regelmatig merk ik tijdens het spelen dat ik toch te zacht of te hard sta. Soms tijdens de ritmepartijen / akkoorden, soms bij een solo, dan gebruik ik om harder te gaan een equalizer of drive pedaal, maar die blijkt dan niet goed ingesteld en dan is mijn solo te zacht of te hard. Ik wil daarom het volume makkelijk, snel en nauwkeurig kunnen bijstellen, en ook weer terug van soloboost naar "normaal". Mijn handen heb ik vol, ik zit midden in een nummer, dus het moet met de voet, snel, simpel en nauwkeurig. Is een gewoon volumepedaal dan handig? Het lijkt me nog steeds vrij onnauwkeurig, en niet per se geschikt als boost, of je moet de hele tijd met je volumepedaal half dicht spelen, en intrappen voor de solo, maar als je hem per ongeluk aantikt baal je ook.

Wie van jullie heeft hier een fijne oplossing voor?

deefke666
14 februari 2019, 09:20
Ik gebruik hiervoor een little alligator volume pedaal van Morley, en dat werkt perfect voor mij.
Je kan er het minimum volume op instellen terwijl het pedaal volledig dicht staat, en dat gebruik ik dan voor ritme partijen.
heb je wat meer nodig dan kan je de pedaal gewoon wat verder intrappen en voor solo's ga je gewoon volledig open.
werkt perfect voor mij.
Bij mij staat hij achter de drive pedalen in de keten maar voor de modulatie en time effecten, dus enkel als volume boost.

twoerd
14 februari 2019, 10:26
Dank Deefke! Zoiets klinkt handig ja. En die Morley is ook niet zo duur zie ik. Als anderen andere oplossingen hebben, ik ben benieuwd!

Rick trodat
14 februari 2019, 10:37
Een volume pedaal in de loop van een amp kan hier goed werken, maar je kan dan soms wel ineens veel te hard staan. Ikzelf heb liever een volumepedaal aan het eind van mijn keten. Liever te zacht dan te hard. Als je ineens veel te hard staat heeft dat een negatief effect op de rest van de band, te zacht niet ( behalve dat je het zelf irritant vind).

deefke666
14 februari 2019, 11:10
Je kan hem inderdaad ook in de effectloop van de amp gebruiken.
Ik gebruik enkel het cleane kanaal van mijn amp en haal al mijn drive sounds uit pedalen, daarom dat alles gewoon voor de amp zit.
Op die manier is het voor mij ook het makkelijkste om mijn geluid te krijgen als ik over andere amps moet spelen.

De reden dat de volume pedaal niet helemaal op het einde van de keten staat zijn de delay en reverb pedalen.
Deze staan achter de volume pedaal, dus als ik de volume pedaal volledig dicht gooi, blijven de delay en reverb doorklinken.

Je kan makkelijk wat experimenteren met de plaats van een volume pedaal tot je vind wat het best werkt voor jou.

De ene werkt graag met een volume pedaal en de andere juist niet, voor mij is het onmisbaar geworden.
Ik heb best veel volume pedalen gehad en getest en die little alligator van Morley was "the one" voor mij.
En van prijs valt hij inderdaad heel goed mee.
(hij heeft wel voeding nodig)

guitarkid2
14 februari 2019, 11:24
volume knop van je gitaar gebruiken ?

twoerd
14 februari 2019, 11:30
volume knop van je gitaar gebruiken ?

Dat heeft gigantisch veel invloed op je sound, dus zo doe ik het liever niet.

guitarkid2
14 februari 2019, 12:25
die +/- 20% die je nodig heb voor een solo boostje ?
bij m'n meeste ampkes en gitaarkes vind ik dat reuze meevallen
maja cest smaak

Brad
14 februari 2019, 20:16
Ik dacht dat je bij de Boss ES-8 en ES-5 bij elke patch het eindvolume een boost kon geven. Dus misschien je pedalen onder brengen in een wat duurder switching systeem die deze mogelijkheid heeft. Niet echt een goedkope oplossing natuurlijk.

D3nnis
14 februari 2019, 20:33
Dus misschien je pedalen onder brengen in een wat duurder switching systeem.

Lijkt me niet echt voldoen aan "ik zit midden in een nummer, dus het moet met de voet, snel, simpel en nauwkeurig".

piezo
14 februari 2019, 20:38
Regelmatig merk ik tijdens het spelen dat ik toch te zacht of te hard sta. Soms tijdens de ritmepartijen / akkoorden, soms bij een solo, dan gebruik ik om harder te gaan een equalizer of drive pedaal, maar die blijkt dan niet goed ingesteld en dan is mijn solo te zacht of te hard. Ik wil daarom het volume makkelijk, snel en nauwkeurig kunnen bijstellen, en ook weer terug van soloboost naar "normaal". Mijn handen heb ik vol, ik zit midden in een nummer, dus het moet met de voet, snel, simpel en nauwkeurig. Is een gewoon volumepedaal dan handig? Het lijkt me nog steeds vrij onnauwkeurig, en niet per se geschikt als boost, of je moet de hele tijd met je volumepedaal half dicht spelen, en intrappen voor de solo, maar als je hem per ongeluk aantikt baal je ook.

Wie van jullie heeft hier een fijne oplossing voor?
Ik reageer op de blauw aangehaalde teksten. Nauwkeurigheid zul je niet halen met een volumepedaal, tenzij met de minimumwaarde hoog genoeg ingesteld.
Een mooie oplossing, waarbij je geluid maar weinig verandert, is een bypassable draaipotmeter (voor een minimum instelling) in de loop of - functioneel hetzelfde - als bypassable masterregelaar (zoals bij Koch versterkers).

maxdb
14 februari 2019, 21:04
Ik heb van een oude stereo de grote volume knop gebruikt op 1 van mijn pedalen( die met de paarse pijl erop) Een beetje ondersteund met Grolsch ringen, en dit blijkt zeer goed te werken, een lichte draaing van de voet geeft een kleine volume verandering.
Niet zo overgevoelig als een volume pedaal, die gebruik ik alleen voor swells of fade outs.
Edit: Dat pedaal staat in de loop van de amp.




http://i63.tinypic.com/119bcee.jpg

http://i67.tinypic.com/w0abd.jpg

maxdb
14 februari 2019, 21:11
Een stukje duurder dan een oude stereo uit de kringloop is dit:
http://ews-us.com/item_volumeCtrl.php?item=custom

D3nnis
14 februari 2019, 21:18
Een stukje duurder dan een oude stereo uit de kringloop is dit:
http://ews-us.com/item_volumeCtrl.php?item=customDat is een beetje hetzelfde als deze volgens mij:
https://m.thomann.de/nl/jhs_pedals_little_black_amp.htm?glp=1&gclid=CjwKCAiAwJTjBRBhEiwA56V7q9yWQXBSlIK0T1ea8OoN ZhBvaOtMScuFNR-0F4H42cZZ_ZwRGyzQeBoCvcQQAvD_BwE

Hoe het klinkt weet ik niet, maar een cleanboost plus een kastje zoals hierboven (evt met grote knop inderdaad) lijkt me wel wat voor de TS.
De cleanboost als solo volume boost, en dan een potmeter-in-een-doosje als eindvolumeregeling.

schizo910
15 februari 2019, 09:46
Ik heb zelf een BOSS - FV-500 die, net als Deefke666 zijn Little Alligator, een instelbaar maximum en minimum voume heeft.
Maaaaar, dit is niet een "ik heb die, dus probeer die" post. Ik wil je juist aanraden deze niet te gebruiken. Het pedaal heeft een zwakke plek, de schroefjes die in het bewegende deel zitten breken bij veel gebruikers nog wel eens af. Ik heb in die van mij nieuw schroefdraad getapt en wat grotere schroefjes gebruikt.

harrie-beton
15 februari 2019, 11:08
Dit is best wel een basaal probleem. Met anderen samen spelen is volume voor mij een belangrijk ding. "Serve the song" is mijn uitgangspunt. Mooi dat ik een 100 watt buizenbak heb maar de zanger moet wel verstaanbaar zijn. Solo moet harder dan de rest van je slag maar mijn uitgangspunt is dat alle begeleidingspartijen op hetzelfde volume moeten. Als je ene sound harder is dan je andere is een volume pedaal geen optie. Dat werkt niet, een klein tikje per ongeluk en je bent weer harder of zachter.

Mijn advies: veel oefenen met instellen apparatuur dat al je sounds even hard zijn. Beheers je instrument en beheers ook je gear.

Het gebruiken van aanpassingen tijdens het spelen is toegestaan maar dat doe ik op de versterker. Mijn gear staat meestal goed ingesteld.

Voor solo's gebruik ik een booster of een preset die een kopie van de preset maar dan harder.

twoerd
15 februari 2019, 12:10
Wat Harrie-Beton zegt is ook ongeveer wat mijn gitaarleraar zei. Het blijft lastig hoor. Maar ik ga sowieso proberen mijn pedalen zo in te stellen dat de gain/drive pedalen niet echt wat met het volume doen, en aangezien ik geen boosterpedaal heb ga ik mijn equaliser als boost gebruiken denk ik (Boss GE-7).

NLF
16 februari 2019, 12:45
Regelmatig merk ik tijdens het spelen dat ik toch te zacht of te hard sta. Soms tijdens de ritmepartijen / akkoorden, soms bij een solo, dan gebruik ik om harder te gaan een equalizer of drive pedaal, maar die blijkt dan niet goed ingesteld en dan is mijn solo te zacht of te hard. Ik wil daarom het volume makkelijk, snel en nauwkeurig kunnen bijstellen, en ook weer terug van soloboost naar "normaal". Mijn handen heb ik vol, ik zit midden in een nummer, dus het moet met de voet, snel, simpel en nauwkeurig. Is een gewoon volumepedaal dan handig? Het lijkt me nog steeds vrij onnauwkeurig, en niet per se geschikt als boost, of je moet de hele tijd met je volumepedaal half dicht spelen, en intrappen voor de solo, maar als je hem per ongeluk aantikt baal je ook.

Wie van jullie heeft hier een fijne oplossing voor?

Het hangt er sterk van af hoe de situatie is.

- als je op een versterker speelt met 1 kanaal (bijvoorbeeld een oude Marshall of zoiets) en je versterker overstuurt al behoorlijk is het best moeilijk om (nog) harder te gaan. je volumeknop open draaien of een boost zorgt dan meestal vooral voor meer oversturing en niet voor meer volume

- toch deed vroeger iedereen het zo: volumeknop wat terug bij ritme partijen, volumeknop open bij solo's, als je genoeg headroom hebt kan dit gewoon, Angus doet het ook zo, of (heel simpel en nogal voor de hand liggend) gewoon switchen tussen neck pickup voor slag (rhythm pickup, staat ook op het plaatje van een gibson gitaar) naar treble pickup voor solo's

- boost pedaal: dat kan heel goed werken (hoef je alleen maar in te trappen) (afhankelijk van je set up en headroom natuurlijk), werkt denk ik beter dan een volume pedaal. Met volume pedaal ben je flexibeler maar als het snel moet trap je m misschien te ver of niet ver genoeg in dus daar schiet je denk ik niet veel mee op. (vergelijk het met wanneer je met een wah wah een bepaalde frequentie wilt uit versterken, een eq pedaal kun je instellen en in en uit trappen, met een wah moet je de sweet spot zien te vinden)

- je kunt ook een extra versterker inschakelen voor solo's (geloof dat die vent van triggerfinger het zo doet), maar dat is natuurlijk een luxe oplossing

- channel switching amps: volgens mij moet het daar makkelijk mee kunnen door naar een ander kanaal te switchen tijdens solo's maar ik ben van de old school amps dus daar kan ik je niet mee helpen.

Kortom: ik denk dat er weinig anders opzit dan je boost pedaaltje nauwkeurig(er) in te stellen en het zo te laten als het nu is. En serieus: de volumeknop zit niet voor niks op je gitaar, die wordt door heel veel mensen in deze business (Page, Van Halen, Jeff Beck, Bonama$$a) voor dit doel intensief gebruikt.

Wat je nog wel zou kunnen proberen is twee verschillende boosters gebruiken met verschillend volume, die kun je eventueel ook nog via een Toadworks roundabout looper of iets dergelijks aansluiten en dan maak je een systeem: intrappen is boost 1, gaat het te hard of niet hard genoeg trap je de (andere) switch in en heb je boost 2. En met twee boosters die je verschillend instelt moet je het echt wel kunnen doen (lijkt mij), dan ben je heel flexibel. Voordeel hiervan is dat je eventueel de boosters ook qua eq nog wat anders kunt instellen, de ene wat meer mid boost en de andere meer clean boost of wat dan ook. Je kunt ook de looper gewoon weg laten (de simpelste oplossing is meestal het beste) en ze gewoon achter elkaar zetten (soort Stevie Ray systeem), dan heb je 4 opties: alles uit, boost 1 aan, boost 2 aan, boost 1 + 2 allebei aan.

O ja: als je gitarist kun je trouwens nooit te zacht staan :-)

purplejohn
16 februari 2019, 12:58
Mijn main gitaar is momenteel een Variax. Daar zitten zoveel geluiden in die ik gebruik dat het ondoenlijk is hier een gemiddeld niveau voor in te stellen. Dus staat mijn rechtervoet de eerste minuut van ieder nummer op mijn volumepedaal (Ik heb de Ernie Ball) en pas ik mijn volume aan. Kwestie van wennen, maar uiteindelijk kun je daar aardig nauwkeurig mee regelen. Los daarvan heb ik voor mijn solo's een simpele LPB-1, die verder bijna niet kleurt. Solo's met volumepedaal heb ik wel eens geprobeerd maar vind ik erg lastig. Gas geven is geen punt, maar op het juiste niveau terug komen wel.

NLF
16 februari 2019, 13:03
Regelmatig merk ik tijdens het spelen dat ik toch te zacht of te hard sta. Soms tijdens de ritmepartijen / akkoorden, soms bij een solo, dan gebruik ik om harder te gaan een equalizer of drive pedaal, maar die blijkt dan niet goed ingesteld en dan is mijn solo te zacht of te hard. Ik wil daarom het volume makkelijk, snel en nauwkeurig kunnen bijstellen, en ook weer terug van soloboost naar "normaal". Mijn handen heb ik vol, ik zit midden in een nummer, dus het moet met de voet, snel, simpel en nauwkeurig. Is een gewoon volumepedaal dan handig? Het lijkt me nog steeds vrij onnauwkeurig, en niet per se geschikt als boost, of je moet de hele tijd met je volumepedaal half dicht spelen, en intrappen voor de solo, maar als je hem per ongeluk aantikt baal je ook.

Wie van jullie heeft hier een fijne oplossing voor?

Het hangt er sterk van af hoe de situatie is.

- als je op een versterker speelt met 1 kanaal (bijvoorbeeld een oude Marshall of zoiets) en je versterker overstuurt al behoorlijk is het best moeilijk om harder te gaan. je volumeknop open draaien of een boost zorgt dan meestal vooral voor meer oversturing en niet voor meer volume

- toch deed vroeger iedereen het zo: volumeknop wat terug bij ritme partijen, volumeknop open bij solo's, als je genoeg headroom hebt kan dit gewoon, Angus doet het ook zo, of (heel simpel en nogal voor de hand liggend) gewoon switchen tussen neck pickup voor slag (rhythm pickup, staat ook op het plaatje van de les paul) naar treble pickup voor solo's

- boost pedaal: dat kan heel goed werken (hoef je alleen maar in te trappen) (afhankelijk van je set up en headroom natuurlijk), werkt denk ik beter dan een volume pedaal. Met volume pedaal ben je flexibeler maar als het snel moet trap je m misschien te ver of niet ver genoeg in dus daar schiet je denk ik niet veel mee op. (vergelijk het met wanneer je met een wah wah een bepaalde frequentie wilt uit versterken, een eq pedaal kun je instellen en in en uit trappen, met een wah moet je de sweet spot zien te vinden)

- je kunt ook een extra versterker inschakelen voor solo's (geloof dat die vent van triggerfinger het zo doet), maar dat is natuurlijk een luxe oplossing

- channel switching amps: volgens mij moet het daar makkelijk mee kunnen door naar een ander kanaal te switchen tijdens solo's maar ik ben van de old school amps dus daar kan ik je niet mee helpen.

Kortom: ik denk dat er weinig anders opzit dan je boost pedaaltje nauwkeurig(er) in te stellen en het zo te laten als het nu is.

Wat je nog wel zou kunnen proberen is twee verschillende boosters gebruiken met verschillend volume, die kun je eventueel ook nog via een Toadworks roundabout looper aansluiten en dan maak je een systeem: intrappen is boost 1, gaat het te hard of niet hard genoeg trap je de (andere) switch in heb je boost 2. En met twee boosters die je verschillend instelt moet je het echt wel kunnen doen (lijkt mij). Voordeel hiervan is dat je eventueel de boosters ook qua eq nog wat anders kunt instellen, de ene wat meer mid boost en de andere meer clean boost of wat dan ook.

the sure thing
17 februari 2019, 17:46
Er zijn 2 volumepadalen genoemd waarvan de setting (min max volume) ingesteld kan worden: een Boss en een Morley. Zijn er meer merken die dit hebben?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

D3nnis
17 februari 2019, 19:30
Ik heb zelf een BOSS - FV-500 die, net als Deefke666 zijn Little Alligator, een instelbaar maximum en minimum voume heeft.

Een instelbaar minimumvolume wist ik, maar de fv500 en ook de morley little alligator hebben toch geen maximum volume knop?

Mitch
17 februari 2019, 23:05
Nou best wel, daar past je voet op en dan standje "vol gas" :)

Maar goed, ik begrijp niet waarom niemand vraagt om de context? Ik zie nergens welke gitaar, amp, pedalen...

Het kan met de volume knop van de gitaar, maar dat werkt echt niet bij iedere gitaar even goed. Treble bleeds zijn niet voor niets uitgevonden. En dan werkt die truuk bij de ene amp beter dan de andere en werkt het niet op ieder volume even prettig.
Boost pedaal kan.
Compressor/limiter kan, als je 'm iets laat limiten bij normaal spelen en uittrapt bij solo.

Lang leve de nuance :listen:

guitarkid2
18 februari 2019, 00:28
ik gebruik nooit de volume knop van m'n gitaar
maja ik speel dan ook geen solo's

Pepe
18 februari 2019, 00:50
Ik ben een gitaar volume knop man
20 jaar geleden zag ik Akkerman die CONTINUE aan zijn volume zat te draaien, ik werd er gek van
maar hoe ouder ik wordt, hoe beter ik begrijp dat dynamiek een krachtig wapen...
je regelt bijvoorbeeld ook tegelijk de compressie en clipping van je signaal en vaak ook de het hoog
ik snap dat voor heel veel gitaristen dat juist lastig is, dat er dan meerdere parameters tegelijk...
je moet dat zien als extra feature, het geeft je een edge, geen enkel ander instrument kan dat

de disclaimer is natuurlijk dat je dat hele verhaal gevoegelijk kan vergeten als je simpel alles zachter wil :D

guitarkid2
18 februari 2019, 11:32
zo ga je vertellen dat je ook de toneknobs op je gitaar bedraaid
Dan is je forum cred helemaal naar den kloten .....eg wel

vulvasonic
19 februari 2019, 07:20
En ik ga hier glashard lopen beweren dat geen enkele aangedragen oplossing de juiste is. Als ik lees wat het probleem is (probleMEN, want het zijn er meer), dan kan dat maar met 1 ding te maken hebben. Zeker als je gebruik maakt van pedaaltjes (overdrives, distortions en boosters - vooral als je deze stackt).
Het punt is waarschijnlijk dat je het volume van je versterker(s) (of de volumes, namelijk pre gain, post gain, mogelijk meerdere kanalen...) bij iedere gelegenheid opnieuw afstelt. En daar gaat het mis want op dat moment reageren alle volumes weer heel anders op elkaar. En als je het ene knoppie bijstelt, loopt er weer wat anders in de soep. Soms is het zo erg dat het echt onwerkbaar is en de enige mogelijkheid die je dan ter plekke nog hebt is roeien met de riemen die je hebt. En dan kun je inderdaad de volumeknop van je gitaar gaan gebruiken en een clean booster helemaal achter in je ketentje (liefst via de FX loop) erbij proppen, op voorhand, voor de zekerheid, juist voor dit soort situaties....., maar het blijft aankloten, het blijft frustrerend en je krijgt nooit het geluid zoals je het hebben wilde.

Oplossing?
Eigenlijk maar één. Als je wilt dat al je kanalen en al je pedalen steeds weer exact hetzelfde op elkaar reageren, zodat je te allen tijde hetzelfde geluid behoudt, dan zul je altijd op exact hetzelfde volume moeten spelen. Dat IS mogelijk, maar dan moet je een geluidstechnicus hebben die dit snapt en die volledig achter je staat, je moet geen zeikerds (doorgaans zangers en/of zangeressen) hebben die al snel vinden dat je te hard speelt en je moet in sommige gevallen een meegaand publiek hebben.
Ik heb die luxe lange tijd gehad en dat is werkelijk een verademing, want je hebt ALTIJD precies het geluid zoals je 'm ooit hebt ingesteld.
Echter, in de werkelijke wereld werkt het meestal anders. De ene keer sta je te repeteren in een klein hok, de volgende keer heb je een optreden voor 1500 man, een week later sta je in een kroeg te spelen en drie weken later speel je in een vergelijkbare kroeg, maar krijg je de instructie mee om vooral niet zo hard te spelen. En iedere keer reageren al je geluiden weer heel anders op elkaar. En toch is ook hier een oplossinkje voor. De oplossing heet 'werken met een powersoak oid'. In je hele signaal verandert er niets, dus alles blijft op elkaar hetzelfde reageren, dus alle volumes...., werkt perfect. Want het enige dat verandert is het signaal ná je volledige keten, inclusief je versterker(s). De powersoak zit tussen je versterker en je speakers, dus dat is niet van invloed op de manier waarop alles op elkaar werkt.
Jawel, vooral als het zooitje een stuk zachter moet kán dit ten koste gaan van de 'beleving' (geen wapperende broekspijpen), maar je hebt geen last van volumeverschillen.

Kijk, als je over een cleane versterker speelt met waanzinnig veel headroom en je gebruikt twee hele eenvoudige pedaaltjes om twee verschillende types scheur, of volume te bewerkstelligen, dan is het een kwestie van tijdens de soundcheck snel even aan 4 knopjes draaien en je bent gered. Maar ik krijg de indruk dat jij iets anders werkt. :)

Maar serieus, ik zie geen andere oplossing, tenzij je over gaat op iets als een Kemper en je koopt in-ears. Werkt ook perfect.

twoerd
19 februari 2019, 10:26
Wij hebben weinig tijd voor soundcheck, maar inderdaad ga ik proberen om na het inpluggen eerst even te checken of mijn drives min of meer "volumeneutraal" staan, en mijn clean boost ongeveer de juiste volumeboost geeft voor de solo's die ik moet spelen (o.a. de solo's in Don't stop me now van Queen, Pineapple Morning van Jett Rebel, en The Chain van Fleetwood Mac). Die hoeven niet superluid maar moeten wel goed hoorbaar zijn natuurlijk.

Fobo
19 februari 2019, 15:48
Ben het met Vulva eens, maar zelfs met een powersoak moet je vanwege de akoestiek af en toe toch nog wat met je presence-knop rommelen, wil je behoorlijk door de mix prikken. Maar ja, ik speel(de) meestal op de halspup van mijn Gibson.

the sure thing
19 februari 2019, 18:28
Ik ben een gitaar volume knop man
20 jaar geleden zag ik Akkerman die CONTINUE aan zijn volume zat te draaien, ik werd er gek van
maar hoe ouder ik wordt, hoe beter ik begrijp dat dynamiek een krachtig wapen...
je regelt bijvoorbeeld ook tegelijk de compressie en clipping van je signaal en vaak ook de het hoog
ik snap dat voor heel veel gitaristen dat juist lastig is, dat er dan meerdere parameters tegelijk...
je moet dat zien als extra feature, het geeft je een edge, geen enkel ander instrument kan dat

de disclaimer is natuurlijk dat je dat hele verhaal gevoegelijk kan vergeten als je simpel alles zachter wil :D

Veel gitaristen ZITTEN wel aan hun volumeknop, maar DRAAIEN er niet aan. Die checken elke 5 seconden of het volume van hun pot voluit staat. Een TIC dus die erg veel professionele gitaristen hebben.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Fobo
19 februari 2019, 19:15
Veel gitaristen ZITTEN wel aan hun volumeknop, maar DRAAIEN er niet aan. Die checken elke 5 seconden of het volume van hun pot voluit staat. Een TIC dus die erg veel professionele gitaristen hebben.

Klopt; maar dat neemt niet weg dat het geluid van Jan Akkerman in de loop van de avond steeds harder werd...

the sure thing
19 februari 2019, 19:19
Klopt; maar dat neemt niet weg dat het geluid van Jan Akkerman in de loop van de avond steeds harder werd...

Haha! Ja geheel herkenbaar.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

NLF
19 februari 2019, 22:32
De powersoak zit tussen je versterker en je speakers, dus dat is niet van invloed op de manier waarop alles op elkaar werkt. Jawel, vooral als het zooitje een stuk zachter moet kán dit ten koste gaan van de 'beleving' (geen wapperende broekspijpen), maar je hebt geen last van volumeverschillen.

Nee. Die powersoak heeft niet alleen maar invloed op de "beleving". Die heeft ook invloed op de klank, vooral als je veel van het volume afhaalt (hangt ook een beetje af van welke je gebruikt). Veder: in ears of Kemper alleen maar omdat je harder of zachter wilt lijkt me ook een beetje omslachtig.

NLF
19 februari 2019, 22:35
zo ga je vertellen dat je ook de toneknobs op je gitaar bedraaid
Dan is je forum cred helemaal naar den kloten .....eg wel

Ja, ik vind ook dat het nu echt Spinal Tap vormen gaat aannemen hier. Het draaien aan je volumeknop is van het hele gitaar spelen niet het allermoeilijkste. Alleen: wij kunnen daar ook een heel topic over vol lullen ...


https://www.youtube.com/watch?v=4xgx4k83zzc

vulvasonic
20 februari 2019, 09:50
Nee. Die powersoak heeft niet alleen maar invloed op de "beleving". Die heeft ook invloed op de klank, vooral als je veel van het volume afhaalt (hangt ook een beetje af van welke je gebruikt). Veder: in ears of Kemper alleen maar omdat je harder of zachter wilt lijkt me ook een beetje omslachtig.
Ik denk dat de invloed op de klank wellicht aanwezig is, maar het verschil zal niet extreem groot zijn. Het belangrijkste echter is de manier waarop alle gain stages op elkaar reageren, of die nu van je versterker komen, of van je pedaaltjes, of beide. En dát probleem is mbv een powersoak wel opgelost. En mocht het totaalgeluid, om wat voor reden ook, als gevolg van zo'n powersoak wat 'wolliger' klinken (ik gooi er maar een term in), dan is dat probleem redelijk makkelijk te tacklen middels een eq op de mengtafel.

Een Kemper, eventueel icm in ears, is vooral een rigoureuze oplossing. Maar het gaat hier niet om even harder of zachter willen. Het gaat om het feit dat, wanneer je op verschillende gelegenheden, waarin een aanpassing van je totaalvolume vereist is, je versterker harder of zachter moet zetten, werkelijk álles volledig anders op élkaar zal reageren (bij gebruik van meerdere versterkerkanalen, al dan niet icm meerdere drive-pedaaltjes). Je krijgt dan te maken met pedalen die harder klinken, waar andere zachter zullen klinken, je krijgt te maken met een teveel aan gain, of juist een te direct geluid bij het ene pedaal, terwijl het andere...... Het is echt een probleem dat niet op te lossen is, tenzij je je volledige keten kan behouden zoals je 'm hebt ingesteld, maar dat werkt dus alleen als het volume van je gitaar naar je versterker (inclusief de versterker zelf) gelijk blijft. En dus heb je een powersoak nodig.
En als je dat niet wilt zul je toch aan de Kemper oid moeten. Voor alle duidelijkheid, het gaat nu niet om een bluesgitarist die alleen een TS9 gebruikt om z'n geluid te maken. Daar valt prima mee te werken.
Maar ik merk het zelf ook. Ik gebruik 3 of 4 drive pedaaltjes, die ik op verschillende manieren stack. Ik hoef mijn versterker maar een heel klein beetje harder of zachter te zetten en ik kan werkelijk ALLES opnieuw afstellen, omdat alles van invloed is op elkaar. Daar word ik helemaal krankjorum van. Ik los dat op door altijd en overal even hard te spelen. En soms is dat te hard, maar dan draai ik mijn versterker zo dat alleen ik er last van heb. Ik weiger het spul zachter te zetten (ik baal nu al dat ik niet harder mag - idioot gedoe). En als we op een groter podium spelen, of buiten op een pleintje, of een klein festivalletje, dan heb ik de geluidstechnicus nodig om mij flink hard terug te laten komen over de monitors en mij in 'front of house' goed hard te zetten (wat nooit een probleem is, want dat hebben de meeste per definitie liever dan een te hard signaal).
Voor mij is dat de enige manier om dit probleem op te vangen, tenzij ik inderdaad over ga op het gebruik van een powersoak. En anders, ik blijf het zeggen, is een Kemper, of de Helix van Line6, of iets anders in die richting, de enige mogelijkheid om dát probleem op te lossen. Het is ook niet MIJN oplossing, maar je bent daarmee iig wel altijd van dát gezeik verlost.

Maar het mooiste blijft mijn ouwe situatie: alles voluit en geen consessies doen, nooit, voor niemand. Helaas is het een luxe dat niet door iedereen in dank wordt afgenomen. :D

Midwolda
20 februari 2019, 10:13
Niet voor niets dus dat mijn Weber MiniMass een 0/+3/+6dB treble switch heeft.

NLF
20 februari 2019, 11:10
Ik denk dat de invloed op de klank wellicht aanwezig is, maar het verschil zal niet extreem groot zijn. Het belangrijkste echter is de manier waarop alle gain stages op elkaar reageren, of die nu van je versterker komen, of van je pedaaltjes, of beide. En dát probleem is mbv een powersoak wel opgelost. En mocht het totaalgeluid, om wat voor reden ook, als gevolg van zo'n powersoak wat 'wolliger' klinken (ik gooi er maar een term in), dan is dat probleem redelijk makkelijk te tacklen middels een eq op de mengtafel.

Een Kemper, eventueel icm in ears, is vooral een rigoureuze oplossing. Maar het gaat hier niet om even harder of zachter willen. Het gaat om het feit dat, wanneer je op verschillende gelegenheden, waarin een aanpassing van je totaalvolume vereist is, je versterker harder of zachter moet zetten, werkelijk álles volledig anders op élkaar zal reageren (bij gebruik van meerdere versterkerkanalen, al dan niet icm meerdere drive-pedaaltjes). Je krijgt dan te maken met pedalen die harder klinken, waar andere zachter zullen klinken, je krijgt te maken met een teveel aan gain, of juist een te direct geluid bij het ene pedaal, terwijl het andere...... Het is echt een probleem dat niet op te lossen is, tenzij je je volledige keten kan behouden zoals je 'm hebt ingesteld, maar dat werkt dus alleen als het volume van je gitaar naar je versterker (inclusief de versterker zelf) gelijk blijft. En dus heb je een powersoak nodig.
En als je dat niet wilt zul je toch aan de Kemper oid moeten. Voor alle duidelijkheid, het gaat nu niet om een bluesgitarist die alleen een TS9 gebruikt om z'n geluid te maken. Daar valt prima mee te werken.
Maar ik merk het zelf ook. Ik gebruik 3 of 4 drive pedaaltjes, die ik op verschillende manieren stack. Ik hoef mijn versterker maar een heel klein beetje harder of zachter te zetten en ik kan werkelijk ALLES opnieuw afstellen, omdat alles van invloed is op elkaar. Daar word ik helemaal krankjorum van. Ik los dat op door altijd en overal even hard te spelen. En soms is dat te hard, maar dan draai ik mijn versterker zo dat alleen ik er last van heb. Ik weiger het spul zachter te zetten (ik baal nu al dat ik niet harder mag - idioot gedoe). En als we op een groter podium spelen, of buiten op een pleintje, of een klein festivalletje, dan heb ik de geluidstechnicus nodig om mij flink hard terug te laten komen over de monitors en mij in 'front of house' goed hard te zetten (wat nooit een probleem is, want dat hebben de meeste per definitie liever dan een te hard signaal).
Voor mij is dat de enige manier om dit probleem op te vangen, tenzij ik inderdaad over ga op het gebruik van een powersoak. En anders, ik blijf het zeggen, is een Kemper, of de Helix van Line6, of iets anders in die richting, de enige mogelijkheid om dát probleem op te lossen. Het is ook niet MIJN oplossing, maar je bent daarmee iig wel altijd van dát gezeik verlost.

Maar het mooiste blijft mijn ouwe situatie: alles voluit en geen consessies doen, nooit, voor niemand. Helaas is het een luxe dat niet door iedereen in dank wordt afgenomen. :D

Ik snap wel wat je zegt, maar ik zie het zo:

- dit probleem hangt erg af van je manier van spelen, de stijl, en welke spullen je allemaal gebruikt. Als je inderdaad een meerkanaals amp hebt met veel pedalen en reverb en delay toestanden (zoals veel gitaristen tegenwoordig) en een effectsloop en een hele kerstboom dan is ALLES ingewikkelder dan wanneer je zoals ik (en anderen) gewoon rechtstreeks in je amp plugt en die amp hard zet. Dan heb je een ander probleem, namelijk dat je niet altijd je amp hard kunt zetten (reden dat ik meerdere versterkers heb). Maar als je een ingewikkelde setup gebruikt kan er van alles aan de hand zijn: tonesuck, problemen met voltages voor je pedaaltjes, en inderdaad: het feit dat al die verschillende gain stages ineens heel anders klinken als je je amp harder of zachter zet. Dus dat klopt wel, hoe meer pedalen voor vervorming en verschillende kanalen hoe lastiger het is om je totale sound constant te houden en te controleren als je op verschillende volumes speelt (is ook een argument om de zaak simpel te houden ...)

- powersoak: nee, als je een beetje van het geluid af snoept dan doen ze het meestal wel aardig, haal je er meer van af dan gaat het echt heel erg ten koste van je sound (en ja, dat verschil is dan echt extreem groot hoor). Ik zelf heb een Aracom gehad, die is wel heel erg goed (maar ook heel duur), daarmee kon een hoop, maar zelfs die klonk niet meer als je maar genoeg van het volume afhaalt). Een geluidsman kan daar verder geen reet aan doen, jij hoort zelf jouw amp op het podium en als je met een attenuator het geluid helemaal afknijpt dan gaat de dynamiek uit je sound. Dat is wat die dingen doen. Een attenuator gebruik je natuurlijk ook vooral als je je vervorming uit je amp haalt, als je die uit pedalen haalt hoef je je amp ook niet zo heel hard te zetten. Maar dat is heel een andere benadering. Voor mij is het volume van een plexi of hiwatt een deel van de sound. Daar kun je tegenwoordig nergens meer mee spelen, maar er zijn andere opties (tweed Deluxe, Marshall 2061) als het zachter moet die heel goed werken.

- maar goed, TS had het over volume tijdens solo's, en ik denk dat daar toch vrij eenvoudig een oplossing voor gevonden moet kunnen worden. anders gewoon een graasmaaier kopen of een stofzuiger

Pepe
20 februari 2019, 14:09
maar maar... je volume in zijn totaal regelen is toch allang opgelost in de eighties? Dan noemen we dat rack.

vulvasonic
20 februari 2019, 17:26
Ik snap wel wat je zegt, maar ik zie het zo:

- dit probleem hangt erg af van je manier van spelen, de stijl, en welke spullen je allemaal gebruikt. Als je inderdaad een meerkanaals amp hebt met veel pedalen en reverb en delay toestanden (zoals veel gitaristen tegenwoordig) en een effectsloop en een hele kerstboom dan is ALLES ingewikkelder dan wanneer je zoals ik (en anderen) gewoon rechtstreeks in je amp plugt en die amp hard zet. Dan heb je een ander probleem, namelijk dat je niet altijd je amp hard kunt zetten (reden dat ik meerdere versterkers heb). Maar als je een ingewikkelde setup gebruikt kan er van alles aan de hand zijn: tonesuck, problemen met voltages voor je pedaaltjes, en inderdaad: het feit dat al die verschillende gain stages ineens heel anders klinken als je je amp harder of zachter zet. Dus dat klopt wel, hoe meer pedalen voor vervorming en verschillende kanalen hoe lastiger het is om je totale sound constant te houden en te controleren als je op verschillende volumes speelt (is ook een argument om de zaak simpel te houden ...)

- powersoak: nee, als je een beetje van het geluid af snoept dan doen ze het meestal wel aardig, haal je er meer van af dan gaat het echt heel erg ten koste van je sound (en ja, dat verschil is dan echt extreem groot hoor). Ik zelf heb een Aracom gehad, die is wel heel erg goed (maar ook heel duur), daarmee kon een hoop, maar zelfs die klonk niet meer als je maar genoeg van het volume afhaalt). Een geluidsman kan daar verder geen reet aan doen, jij hoort zelf jouw amp op het podium en als je met een attenuator het geluid helemaal afknijpt dan gaat de dynamiek uit je sound. Dat is wat die dingen doen. Een attenuator gebruik je natuurlijk ook vooral als je je vervorming uit je amp haalt, als je die uit pedalen haalt hoef je je amp ook niet zo heel hard te zetten. Maar dat is heel een andere benadering. Voor mij is het volume van een plexi of hiwatt een deel van de sound. Daar kun je tegenwoordig nergens meer mee spelen, maar er zijn andere opties (tweed Deluxe, Marshall 2061) als het zachter moet die heel goed werken.

- maar goed, TS had het over volume tijdens solo's, en ik denk dat daar toch vrij eenvoudig een oplossing voor gevonden moet kunnen worden. anders gewoon een graasmaaier kopen of een stofzuiger
We bedoelen hetzelfde. Over de powersoak...., ik heb er nooit in zo extreme mate gebruik van gemaakt, dus als je uit ervaring spreekt en zegt dat het geluidsverschil serieus groot is, dan geloof ik je. Ik had het niet verwacht. Da's kut. Wéér een probleem erbij!
Overigens ben ik het absoluut met je eens dat het volume een sterk deel van de 'sound' is. En het is sowieso een sterk deel van je beleving. Maar inderdaad, daar kun je tegenwoordig vrijwel nergens meer mee spelen. En dat haat ik. Zoals ik het haat dat ik mijn AC15 niet harder dan 2 en 5 mag zetten, terwijl dat ding pas echt gaat leven als ze beide net over de 5 getrokken worden. Ellende! :(

Meerdere versterkers kan inderdaad ook een oplossing zijn. Fender heeft van begin af aan heel bewust veel verschillende versterkers gebouwd voor verschillende gelegenheden. Het idee was dat ze allemaal een beetje hetzelfde klonken, maar dan op verschillende volumes. Maar ja, om vier verschillende Fenders te kopen.... (En wat als Fender niet het geluid heeft wat je zoekt? Balen! :D ).





maar maar... je volume in zijn totaal regelen is toch allang opgelost in de eighties? Dan noemen we dat rack.
Oooooooooow Fuck!!!

Ik dacht 'crack'. :eek:

jasses
21 februari 2019, 11:12
Volumes afstemmen is altijd een uitdaging voor live shows, maar nu ook niet zo'n groot probleem als sommigen ervan maken. De grootte van het probleem, evenals de complexiteit en kost van de oplossingen, zijn zoals zo vaak omgekeerd evenredig met de bereidheid tot compromis.

Nu ja, ik heb makkelijk praten, ik ben geen virtuoos, noch het rock'n'roll uithangbord van de band, mijn gitaargeluid en -spel is niet hetgeen waarvoor mensen naar onze optredens optredens komen. Langs de andere kant, er komen eigenlijk zelden mensen naar onze optredens, misschien moet ik toch mijn aanpak eens herevalueren.

Sowieso is het interessant om ieders benadering en oplossing te horen. De essentie heb je denk ik al door. Een deel van repeteren is inderdaad al je instellingen zo klaar hebben dat je het draaien aan de knopjes tot minimum kan beperken (enkel na het eerste nummer, en wanneer ik niet gemiced word, zal ik soms een kleine tik aan m'n mastervolume geven). Ik heb op dit moment de benadering die vulva ergens als de eenvoudige oplossing beschreef (vind ik zelf ook): versterker met ruimschoots voldoende headroom, en gewoonlijk een drietal drive-pedalen op de plank die gecombineerd worden. Versterker heeft ook twee mastervolumes, iets wat ik bij aanschaf amper had opgemerkt, maar waar ik nu toch opvallend dankbaar gebruik maak.

NLF
21 februari 2019, 20:58
Overigens ben ik het absoluut met je eens dat het volume een sterk deel van de 'sound' is. En het is sowieso een sterk deel van je beleving. Maar inderdaad, daar kun je tegenwoordig vrijwel nergens meer mee spelen. En dat haat ik. Zoals ik het haat dat ik mijn AC15 niet harder dan 2 en 5 mag zetten, terwijl dat ding pas echt gaat leven als ze beide net over de 5 getrokken worden. Ellende! :(

Meerdere versterkers kan inderdaad ook een oplossing zijn. Fender heeft van begin af aan heel bewust veel verschillende versterkers gebouwd voor verschillende gelegenheden. Het idee was dat ze allemaal een beetje hetzelfde klonken, maar dan op verschillende volumes. Maar ja, om vier verschillende Fenders te kopen.... (En wat als Fender niet het geluid heeft wat je zoekt? Balen!

Mmmh ... ik speel niet meer live. Maar als je een AC15 tegenwoordig niet eens meer kunt opentrekken dan wordt het toch wel heel moeilijk. Als je met je band gewoon in balans bent qua volume dan is het strontvervelend als de geluidsman je zo zacht wil zetten dat je jezelf niet meer kunt horen en vervolgens op de monitor moet vertrouwen. Geluidsmannen denken tegenwoordig dat jij er voor hun bent in plaats van omgekeerd. Rockmuziek is harde gitaarmuziek, dat is al zo sinds the Who, Cream en Jimi Hendrix. Als je het volume er helemaal uithaalt dan blijft er helemaal niks van over. Ik denk dat je je er het beste gewoon maar geen reet van aan kunt trekken en 'm gewoon maar open moet draaien. Of je neemt een hele grote amp mee die je keihard zet tijdens de soundcheck en je gaat stennis trappen en daarna zet je dan als compromis je AC15 neer en die draai je open. Dan heb je wat onderhandelingsruimte en lijkt het alsof jij al heel veel concessies doet.

Fobo
21 februari 2019, 22:55
Klinkt i.m.h.o. als het gedrein van kleine jochies die hun zin niet krijgen.....

D3nnis
21 februari 2019, 23:40
Geluidsmannen denken tegenwoordig dat jij er voor hun bent in plaats van omgekeerd. Rockmuziek is harde gitaarmuziek

Zo is het maar net!
Ik merk het steeds meer de laatste jaren, vergeleken met de jaren daarvoor.
Verschrikte gezichten, 4x12's die ineens eng gevonden worden en zo.
Het is net wat je zegt, waarom moet ik fluisterzacht terwijl de drummer toch behoorlijk wat lawaai produceert. En blazers ook trouwens.

Er is hier 1 geluidsman in de buurt die er helemaal niks om geeft hoe hard je staat (nou ja, binnen bepaalde grenzen neem ik aan, dat wel), en hij zegt ook gewoon dat je het zo moet zetten hoe je zelf lekker speelt, hij regelt de rest.
En hoe ie het doet weet ik niet, maar elk bandje klinkt bij hem gewoon goed tov vele anderen, heel duidelijk, alle instrumenten in balans en goed hoorbaar, etc.
Het kán dus wel...

NLF
22 februari 2019, 00:34
Klinkt i.m.h.o. als het gedrein van kleine jochies die hun zin niet krijgen.....

Sorry maar dit is echt totaal belachelijk wat je zegt. Een 15 watt versterker is een heel beschaafd volume, zeker als je het vergelijkt met een 100 watt plexi of iets dergelijks. Dat ze daarvan zeggen dat het te hard gaat dat begrijp ik ook wel. Maar als je niet eens meer met een AC 15 kunt komen aanzetten dan houdt het wel op. Bovendien zijn de geluidsmensen van grotere bands echt wel in staat om de boel te mixen, ook als het allemaal wat harder gaat. Het zegt dus ook veel over de geluidsmensen die je her en der tegenkomt natuurlijk, dat ze alleen maar kunnen verzinnen dat je versterker zachter moet staan en niet een andere oplossing kunnen verzinnen.

vulvasonic
22 februari 2019, 01:53
Sorry maar dit is echt totaal belachelijk wat je zegt. Een 15 watt versterker is een heel beschaafd volume, zeker als je het vergelijkt met een 100 watt plexi of iets dergelijks. Dat ze daarvan zeggen dat het te hard gaat dat begrijp ik ook wel. Maar als je niet eens meer met een AC 15 kunt komen aanzetten dan houdt het wel op. Bovendien zijn de geluidsmensen van grotere bands echt wel in staat om de boel te mixen, ook als het allemaal wat harder gaat. Het zegt dus ook veel over de geluidsmensen die je her en der tegenkomt natuurlijk, dat ze alleen maar kunnen verzinnen dat je versterker zachter moet staan en niet een andere oplossing kunnen verzinnen.
Precies. En het zijn eigenlijk altijd de amateurgeluidstechnici die daarover zeiken. Ik wil niet steeds terugkomen op mijn tijd bij ... nou ja, die dus, maar we werkten met professionals. En daar ging alles op 7,5 (ongeveer - pin me er niet op vast - en nee, dat was geen AC15). Nóóit last mee gehad. En áls we in een kroeg stonden, wat we zo nu en dan deden wanneer het ee jaarlijks terugkerend ding was geworden, of wanneer we wilden try-outen, dan gingen ze geen halfje zachter. Hooguit zei onze technicus dan "ik kan je niet teveel extra's geven, maar als je een solootje geeft til ik je er wel effe bovenuit (alsof dat nodig was :D ).

Mijn ergernis wat dát betreft gaat overigens nog verder dan de geluidstechnici. Het zijn ook de zangeressen die het al te hard vinden gaan als je een scheet laat. Ja, harder zingen dan!!!
Gisteren zei er een "mag het het misschien nét één randje zachter?" Waarop ik haar vertelde dat het mij, als gitarist, nu juist om dat randje te doen was.
Maar eerlijk, de irritaties groeien met de week. De situatie begint zich steeds duidelijker af te tekenen. De tijd dat ik tevreden was om überhaupt in een bandje te mógen zitten, nadat ik helemaal opnieuw moest beginnen na wat vermoedelijk een lichte hersenbloeding was, is nu onderhand voorbij. Ik ben nu een paar jaar verder en ondanks het feit dat ik mezelf nog steeds dramatisch slecht vind, ben ik ze feitelijk allemaal allang weer voorbij en slechts onze andere gitarist is in staat om het beste uit zichzelf te halen. Het maakt me persoonlijk namelijk geen bal uit of je heel erg technisch onderlegd bent of niet, maar speel in vredesnaam geen dingen die je niet aankunt.

Maar goed, dat is een ander verhaal. Mijn excuses, ik liet me even gaan.

arjanb01
22 februari 2019, 06:49
Herkenbaar verhaal, Mario!
Zangeressen en geluidsmensen klagen inderdaad als eerste over het geluidsvolume.
Maar als opdrachtgevers waar je speelt gaan klagen dat het te hard is, zou ik dat wel serieus nemen. Meermaals meegemaakt en kreeg dan wel het verzoek mezelf zachter te zetten. En dat deed je dan. Het is natuurlijk compleet debiel op een kleine locatie hard te staan. Tijden veranderen en in ears zijn de oplossing. Blij dat ik die heb anders was ik hartstikke doof op mijn bijna 40ste😂
Waar ik me aan stoor is hoe hard überhaupt zaalmuziek tijdens events staat, compleet debiel, mesjogge. Daarom kom ik daar zo min mogelijk, gewoon niet leuk meer.

Fobo
22 februari 2019, 09:45
Ik ben vroeger - als toeschouwer - meermalen van optredens van bands weggelopen vanwege het idioot hoge volume van de band.
Zelf heb ik met geluidsmensen nooit problemen gehad over volume-instellingen; heb ook nooit de behoefte gehad om na oefensessies en optredens met piepende oren naar huis te gaan.
Arjanb01 zegt het al: hoe hard zaalmuziek (what ever) tijdens events staat, compleet debiel, mesjogge. Is muziek van bands iets anders dan zaalmuziek?

NLF
22 februari 2019, 10:10
Herkenbaar verhaal, Mario!
Zangeressen en geluidsmensen klagen inderdaad als eerste over het geluidsvolume.
Maar als opdrachtgevers waar je speelt gaan klagen dat het te hard is, zou ik dat wel serieus nemen. Meermaals meegemaakt en kreeg dan wel het verzoek mezelf zachter te zetten. En dat deed je dan. Het is natuurlijk compleet debiel op een kleine locatie hard te staan. Tijden veranderen en in ears zijn de oplossing. Blij dat ik die heb anders was ik hartstikke doof op mijn bijna 40ste��
Waar ik me aan stoor is hoe hard überhaupt zaalmuziek tijdens events staat, compleet debiel, mesjogge. Daarom kom ik daar zo min mogelijk, gewoon niet leuk meer.

Het hangt ook sterk van de stijl af. Bij rockbands is het surrealistisch als het op het podium (buiten de drums) helemaal stil is. Ik vind dat met in ears spelen door rockbands dus ook helemaal niks en gelukkig hoef ik niet naar al die bandjes te luisteren die zo spelen.

Als ik naar Wes Montgomery of Django luister, of naar Segovia of Paco, of intieme singer songwriter muziek of akoestische country of blues mis ik het volume ook niet. Zelfde geldt voor Beethoven of Paganini. Bij rockmuziek is het een andere zaak omdat rock muziek je door elkaar moet schudden, anders is het namelijk helemaal niks. Je moet Motorhead niet braaf willen maken dan blijft er namelijk niks van over.

Zoals gezegd, ik snap ook wel dat je in een kleine kroeg geen 100 watt Hiwatt kunt open draaien, daar zijn die dingen ook helemaal nooit voor bedoeld. Maar de ironie is - want ik ben het helemaal eens met wat hier gezegd wordt over het zaal volume, dus het volume van het PA - de geluidsmensen willen dat jij op het podium nauwelijks te horen bent met je amp maar vervolgens zetten ze wel het PA keihard. Ik loop zelf namelijk ook regelmatig weg bij optredens (oa bij Bonama$$a, had toevallig geen oordoppen bij me en was gewoon niet te harden) en in veel kleine zalen vind ik het ook te hard hoor.

NLF
22 februari 2019, 10:17
Ik ben vroeger - als toeschouwer - meermalen van optredens van bands weggelopen vanwege het idioot hoge volume van de band.
Zelf heb ik met geluidsmensen nooit problemen gehad over volume-instellingen; heb ook nooit de behoefte gehad om na oefensessies en optredens met piepende oren naar huis te gaan.
Arjanb01 zegt het al: hoe hard zaalmuziek (what ever) tijdens events staat, compleet debiel, mesjogge. Is muziek van bands iets anders dan zaalmuziek?

Voor kleine zalen kun je inderdaad geen Hiwatt of Plexi gebruiken, daar zijn ze ook totaal ongeschikt voor (en zijn ze ook nooit voor bedoeld geweest). Maar een 12 watt Tweed of 15 watt Vox moet je gewoon kunnen gebruiken in een kroeg. Het hangt natuurlijk een beetje van de stijl af (en van hoe hard de drummer speelt!), maar zo'n amp gebruik je nu juist omdat ze niet zo vreselijk hard gaan.

Maar eeh ... het gaat om hoe een amp klinkt. Zo kwam dit ter sprake. Het gaat helemaal niet om hoe hard een band speelt of hoe hard het in de zaal klinkt. Het ging over de sound van een amp. Een buizenversterker klinkt nu eenmaal pas als ie een beetje staat te werken. Als je dat (als gitarist) (nog) niet snapt of nog nooit ervaren hebt dan wordt het wel een lastige discussie :-)

Fobo
22 februari 2019, 12:47
Het ging over de sound van een amp. Een buizenversterker klinkt nu eenmaal pas als ie een beetje staat te werken
Klopt helemaal, maar het lijkt alsof voor jou (en kennelijk Mario ook) een buizenamp pas klinkt als die op standje 12 staat; dáár ben ik het niet mee eens. Daarnaast het gelul over de drummer te hard en zo; grow up man! Het draait in een band nu eenmaal niet alleen om een gitarist.
Als jíj dat (nog) niet snapt of nooit ervaren hebt dan wordt het wel een lastige discussie

Pepe
22 februari 2019, 14:17
Ik vind volume als gitarist zijnde ook wel een dingetje hoor. 1 channel amps hebben gewoon een sweet spot, meestal rond het punt dat het gaat clippen, dan krijg je er wat compressie en harmonisch content bij.
De afgelopen 20 jaar heb ik wel degelijk gemerkt dat alles steeds zachter moest en om die reden heb ik steeds kleinere amps gebruikt.
Maar zelfs een Princeton is vaak te hard voor standje 4. Althans, als ik mijn mede bandleden moet geloven.
Het publiek van tegenwoordig bept ook graag gewoon door met elkaar, tijdens je optreden.
Daar heeft elke artiest last van (gelukkig maar anders zou je nog denken dat het aan jou ligt)
Dat is de tijdgeest denk ik, in je bubbel blijven.

Dat hele verhaal gaat niet op voor de grote zalen, daar worden nog steeds trommelvliezen geteisterd.
Ik stond een tijdje geleden in Tivoli Utrecht en die bas stond ZO hard, de vloer schudde mee. Ik zei tegen mevrouw Pepe, DIE GELUIDSMAN DRAAIT OOK OP HOUSE EN RAVE'S!!
Maar ze hoorde me natuurlijk niet.

NLF
22 februari 2019, 14:31
Klopt helemaal, maar het lijkt alsof voor jou (en kennelijk Mario ook) een buizenamp pas klinkt als die op standje 12 staat; dáár ben ik het niet mee eens. Daarnaast het gelul over de drummer te hard en zo; grow up man! Het draait in een band nu eenmaal niet alleen om een gitarist.

Deze discussie (lees het maar even door) begon toen vulvasonic voorstelde een attenuator te gebruiken, dat zou volgens hem geen invloed hebben op je sound. Ik zei toen dat dat (helaas) niet zo is als je veel van het vermogen van een amp af snoept (afhankelijk van type versterker en type attenuator natuurlijk). Toen zei hij dat hij zelfs zijn AC 15 tegenwoordig niet eens meer hard kon zetten. Toen zei ik weer dat het dan toch wel ernstige vormen begint aan te nemen. Als jij (serieus?!) vindt dat een AC 15 voor op een podium te hard gaat dan kan dat natuurlijk zo zijn, maar ik kan me daar toch echt moeilijk iets bij voorstellen (ligt natuurlijk ook aan stijl en bezetting van een bandje en de rest van de situatie, als je alleen maar een zangeres begeleidt die wat ballads zingt is het weer iets anders dan wanneer je een rockband hebt met drummer en bassist, dan is een AC 15 toch echt een praktisch en heel beschaafd volume hoor).

Stand 12: Nee, dat is onzin. Een buizenamp klinkt wat mij betreft (meestal) het beste als ie juist NIET helemaal open staat, een (oude) Vox is misschien een uitzondering omdat ie alleen overstuurt als je 'm helemaal opendraait (gesteld dat je dat wilt, overstuurd spelen met een Vox, want clean klinkt ie prima en oversturen wil ie in tegenstelling tot een Marshall eigenlijk niet echt, hij verzet zich er tegen of zoiets). Waar het mij om ging is dat je met een AC 15 of een Tweed Deluxe dus niet zo veel lawaai maakt, en dat is ideaal als je op een klein podium speelt. De vraag is zoals gezegd natuurlijk wel of zo'n amp hard genoeg gaat als je met een ritme sectie speelt die veel volume maakt (dat is soms heel jammer omdat er kleine amps zijn die heel lekker klinken). Maar ja; speel je swamp blues met een contra bas en drummer met brushes dan gaat het natuurlijk veel minder hard dan wanneer je een of andere John Bonham of Cozy Powell naast je hebt zitten die er als een gek op los slaat. En ja, sorry, in dat geval moet je toch echt wel meer vermogen tot je beschikking hebben zodat je als bandje in balans bent en jezelf kunt horen.

Het probleem is alleen dat (sommige) geluidsmensen tegenwoordig (blijkbaar?!) ook een AC 15 of een Tweed te hard vinden gaan, en ja, sorry, maar dan weet ik ook niet meer hoe het verder moet hoor. Je kunt dan alleen nog een 5 watt amp pakken of iets dergelijks maar dan houd je niet veel volume meer over en ben je toch snel echt helemaal van de monitor afhankelijk.

Wat betreft "het draait in een band niet alleen om de gitarist", tsja, dat snap ik natuurlijk ook wel (het draait voor mij in eerste instantie ALTIJD om de groove die een drummer en een bassist neerleggen, als die er niet is - en dat is meestal dus het geval - heeft de rest geen enkele zin).

the sure thing
22 februari 2019, 17:28
(...) het draait voor mij in eerste instantie ALTIJD om de groove die een drummer en een bassist neerleggen, als die er niet is - en dat is meestal dus het geval - heeft de rest geen enkele zin).

Briljant. Vooral “en dat is meestal dus het geval” 😃😃


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

NLF
22 februari 2019, 20:29
Briljant. Vooral “en dat is meestal dus het geval” ����


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Nou ja, het hangt er natuurlijk vanaf met welke drummer en bassist je speelt, er zijn er ook bij die moeiteloos een groove neerleggen, maar ja, het is ons nu eenmaal niet allemaal gegund om met dat soort lui te spelen natuurlijk ;)

Mitch
22 februari 2019, 20:59
@NLF: Vox overstuurt hartstikke makkelijk. De nieuwe hebben mastervolume. De goeie ouwe crunchen ook makkelijk maar gaan dan al hard door de blue of silver alnico's. Die suffe 90s/00s reissues zijn dramatisch clean.

@Pepe: voorprogramma Triggerfinger toevallig? The Young Gods, zonder bassist maar met laptop toetsenist hadden een bult laag dat alles trilde en mijn oordopjes tevoorschijn kwamen.

Maar jongens toch, hullie tegen zullie? Harde drummers, vocalisten die alles zachter willen... Pas je aan!
Ik zing zowel lead als backing en we zingen met drie bandleden. Dan is iedereen wel gemotiveerd om het volume te beheersen. Als we optreden hoeven we bijna niks aan te passen met hoe we in de oefenruimte staan. Minder eiland is meer eenheid.

Maar goed, ondanks meerdere reacties heeft de topic starter nog steeds niet aangegeven hoe de context is, dus laten we lekker off topic blijven. :De

Had ik al verteld over mijn nieuwe wapen in ruige buizen sound op acceptabel volume? Reussenzehn EL34, driftig één pittertje. O man :listen:

NLF
22 februari 2019, 22:00
@NLF: Vox overstuurt hartstikke makkelijk.

Die van mij niet hoor (is een oude trouwens), die doet het alleen als je m heel hard zet.

NLF
22 februari 2019, 22:03
Ik plaats m hier ook effe :-) In zo'n band moet je dus nooit gaan spelen.


https://www.youtube.com/watch?v=2ftx2isQTFw

Fobo
23 februari 2019, 09:44
Als jij (serieus?!) vindt dat een AC 15 voor op een podium te hard gaat dan kan dat natuurlijk zo zijn
Effe goed teruglezen; staat nergens.


Het probleem is alleen dat (sommige) geluidsmensen tegenwoordig (blijkbaar?!) ook een AC 15 of een Tweed te hard vinden gaan, en ja, sorry, maar dan weet ik ook niet meer hoe het verder moet hoor.
Nou, een powersoak gebruiken dus.

Het leven bestaat uit keuzes maken.....

Lomeos
23 februari 2019, 19:29
Ik heb alleen maar amps zonder master volume (ac30, jtm45) en ik wil nooit meer zonder power soak. Echt ideaal. En soms staat het naar mijn mening te zacht, maar aan het eind van de avond ben ik daar altijd blij om.

Erik de Perik
23 februari 2019, 20:30
Ik vind volume als gitarist zijnde ook wel een dingetje hoor. 1 channel amps hebben gewoon een sweet spot, meestal rond het punt dat het gaat clippen, dan krijg je er wat compressie en harmonisch content bij.
De afgelopen 20 jaar heb ik wel degelijk gemerkt dat alles steeds zachter moest en om die reden heb ik steeds kleinere amps gebruikt.
Maar zelfs een Princeton is vaak te hard voor standje 4. Althans, als ik mijn mede bandleden moet geloven.
Het publiek van tegenwoordig bept ook graag gewoon door met elkaar, tijdens je optreden.
Daar heeft elke artiest last van (gelukkig maar anders zou je nog denken dat het aan jou ligt)
Dat is de tijdgeest denk ik, in je bubbel blijven.

Dat hele verhaal gaat niet op voor de grote zalen, daar worden nog steeds trommelvliezen geteisterd.
Ik stond een tijdje geleden in Tivoli Utrecht en die bas stond ZO hard, de vloer schudde mee. Ik zei tegen mevrouw Pepe, DIE GELUIDSMAN DRAAIT OOK OP HOUSE EN RAVE'S!!
Maar ze hoorde me natuurlijk niet.

Het is zeker de afgelopen decennia erger geworden. Er zit ook een bepaald genot bij sommige geluidslui: "als jij zo hard op het podium staat dan draai ik je hier helemaal dicht." wie kent die opmerking niet? Ondertussen zijn de drums wel keihard te horen in de zaal. Tijdje terug een bandje gemixt waar beide gitaristen echt niet zachtjes speelden maar ze nog steeds versterkt. Tuulk, hoe harder ze spelen hoe minder je aan hun geluid kunt veranderen da's logisch. Tech van m'n huidige band doet nergens moeilijk over, heeft me laatst wel gezegd dat ik echt harder moest, want hij kon er zo niks mee...... focking in-ear.

Erik de Perik
23 februari 2019, 21:05
Qua volume.... ik gebruik een oud (ohnee vintage) Morley pedaal achter alle ellende en voor de eindtrap. Volume op m'n gitaar gebruik ik dan weer voor tone, minder gain, etc.

Pepe
23 februari 2019, 21:35
Er zijn wel een paar handigheidjes bijvoorbeeld
Tijdens de soundcheck sta ik vrij zacht en komt vaak het verzoek, van band of vanaf de tafel, om de amp HARDER te zetten
Zo niet, geen nood, geluidsmensen beginnen vanaf het eerste nummer toch weer aan alles te draaien
Mijn drummer werkt met brushes maar ook soms ook met de achterkant van zijn stokken en mijn volume pas ik daarop aan
Andersom werkt niet, drummers hebben geen totaalgeluid concept
Zeg nooit, het geluid is te hard, te schel, te zacht, te... geluidsmensen hebben enorme ego's, snel beledigd (maar ook snel blij te maken) dus je zegt... wauw, wat een te gek geluid.. maar... HIER.. op het podium klinkt de bas nogal boemerig door de constructie van de vloer dus misschien is het best wel slim om het laag....

achja

vulvasonic
23 februari 2019, 22:35
Wat ik wel een beetje apart vind is de veronderstelling dat een drummer ook zacht kan spelen. Iedere drummer die niet al zijn capaciteiten aanspreekt om de volledige dynamische mogelijkheden uit zijn of haar drumstel te halen moeten ze verplicht hun instrument afpakken.
Het is onzin om te denken dat een metal drummer harder slaat dan een pop-, of zelfs een jazzdrummer. Een metal drummer zal met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid wat vaker en wat langer tussen de 80 en 100% zitten, maar je kunt van geen enkele drummer verwachten dat ie nooit eens flink tekeer gaat. Het hardste en meest indrukwekkende wat ik in dat opzicht ooit van zeer dichtbij heb meegemaakt was een drumdocent aan het conservatorium die gevraagd werd om voor te doen wat de bedoeling was van een opdracht (voor een drummer) waarin er een ritme gesimuleerd moest worden, waarbij slechts gebruik mocht worden gemaakt van de bass drum en het ride bekken. En dan van weinig en zacht naar veel en hard. Nooit zoiets meegemaakt, wat een volume!!! Dat ride bekken ging zo ver op en en neer dat ik me afvroeg hoe het kon dat het ding bleef hangen en niet kapot ging. Tsja...., als je een big band moet begeleiden zijn het niet de muzikanten die hun volume moeten afstellen op de drummer, maar dan heb je een drummer nodig met goede spieren en een enorme techniek om mee te kunnen komen met het geweld van de big band. :D

Brad
24 februari 2019, 09:18
Wat die geluidsmensen betreft is het altijd afwegen. Je zou zeggen dat hij net als een behanger die je inhuurt om je huis te behangen zich moet schikken naar de wensen van degene(n) die je inhuurt. In dit geval de band dus. Aan de andere kan kun je denken van, hij is de geluidsman, laat hem zelf bepalen hoe de zaak wordt afgeregeld.

the sure thing
24 februari 2019, 09:19
Om even terug te komen op het topic: ik heb jaren lang het volgende gedaan: grote knoppen op de volumepots van mijn drives gemonteerd. Kost geen drol en het is met je voet redelijk goed te bedienen:

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190224/9d2fcda824a840c243f06d9e813b3283.jpghttps://uploads.tapatalk-cdn.com/20190224/d98ed75c57748145de862ce7585036bb.jpg


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

D3nnis
24 februari 2019, 10:10
Aan de andere kan kun je denken van, hij is de geluidsman, laat hem zelf bepalen hoe de zaak wordt afgeregeld.

Absoluut, helemaal mee eens hoor, als ie er niks mee kan omdat bv de balans compleet zoek is, mag een geluidsman dat (van mij) gewoon eerlijk zeggen.
Maar er komen er steeds meer die geen geluid van het podium meer gewend zijn (of zo), en per definitie al beginnen te zeuren dat ze er niks mee kunnen, en dan heb ik het bij lange na niet over 100-watters vol open.

Fobo
24 februari 2019, 10:11
Wat ik wel een beetje apart vind is de veronderstelling dat een drummer ook zacht kan spelen. Iedere drummer die niet al zijn capaciteiten aanspreekt om de volledige dynamische mogelijkheden uit zijn of haar drumstel te halen moeten ze verplicht hun instrument afpakken. :D

Dynamiek is niet het zelfde als volume. Ik ken drummers die met heel veel dynamiek fluisterzacht kunnen drummen.

NLF
24 februari 2019, 11:42
Effe goed teruglezen; staat nergens.


Nou, een powersoak gebruiken dus.

Het leven bestaat uit keuzes maken.....

Powersoak: heb ik in dit topic zitten uitleggen maar dat heb jij dus allemaal niet doorgelezen. Een powersoak werkt trouwens vooral goed met een amp met veel vermogen in die zin dat je er veel volume van af kunt krijgen (als je er teveel vanaf haalt gaat het natuurlijk wel ten koste van je sound), bij het gebruik van een kleinere amp (bijvoorbeeld een 20 watt Marshall) is het verschil in volume bij gebruik van een powersoak veel minder spectaculair. Ik zou dan eerder een 5 watt amp nemen, maar ja voor op een podium?!

Als je van een AC 15 of een Tweed nog eens volume moet gaan afsnoepen dan houd je echt nauwelijks meer volume over. Dan kan een gemiddelde drummer jou niet eens meer horen en dat is voor een drummer ook niet erg lekker spelen natuurlijk.

AC 15: nee dat zeg je niet letterlijk maar als jij mijn commentaar had doorgelezen (heb je dus niet gedaan) dan had je kunnen begrijpen dat jouw redenering daar wel op neerkomt en dat je dat dus impliciet weldegelijk zegt.

Begrijp me niet verkeerd, dit is bijvoorbeeld gespeeld op een 5 watt Champ (in de studio) en het klinkt echt waanzinnig, maar live zal ze daar niet genoeg aan hebben om boven die ritme sectie uit te komen anders zou ze dat wel doen hoor, want ze vindt die amp echt helemaal te gek naar het schijnt:


https://www.youtube.com/watch?v=BOIjBs_iUlU

maxdb
24 februari 2019, 15:26
Om even terug te komen op het topic: ik heb jaren lang het volgende gedaan: grote knoppen op de volumepots van mijn drives gemonteerd. Kost geen drol en het is met je voet redelijk goed te bedienen:

Mijns inziens nog steeds de beste oplossing voor KLEINE volume aanpassingen! Dagelijks plezier van, zowel thuis als in mijn (zeer dynamische) bandje. Echt waar, probeer het nou maar eens! :D

vulvasonic
24 februari 2019, 21:08
Dynamiek is niet het zelfde als volume. Ik ken drummers die met heel veel dynamiek fluisterzacht kunnen drummen.
O, ik weet niet wat 'dynamiek' is? :eek:
Een drummer moet fluisterzacht kunnen drummen, anders is het geen drummer. Maar als je dynamisch wilt spelen zul je ook eens wat klappen moeten uitdelen waar Rico Verhoeven het van in z'n broek doet. En doe je dat niet, dan ben je een schande voor je gilde. Iedere drummer die tevreden is met een dynamisch bereik van 0 tot maximaal 7 mogen ze wat mij betreft opbossen.

Pepe
24 februari 2019, 21:25
Ik heb met heel veel mediocere drummers gespeeld
ik durf te stellen dat een goede drummer veel schaarser is dan een goede gitarist
en daarbij
met een mediocere gitarist kan je een heel eind komen, met een zwakke drummer wordt het nooit wat met je bandje
Ik had er ooit eentje, die raakte zo gefrustreerd van wat er van hem gevraagd werd
dat ie zijn stokken naar mij gooide met de onsterfelijke woorden: JE WEET TOCH, IK KAN ALLEEN VOORUIT, NAAR LINKS OF NAAR RECHTS!
En daarmee was de kous af. :D

NLF
24 februari 2019, 21:27
Ja, ik vind het ook echt gelul. Op zich heb ik de jazz drummers hoger zitten dan de rock drummers, maar als we het over rockmuziek en hardrock hebben dan slaan die drummers nogal stevig, punt uit. Je zoekt als je die muziek wilt maken dan ook een energieke drummer. Speel je JJ Cale muziek (en daar hou ik ontzettend van) dan is het een ander verhaal (drummers bij JJ grooven trouwens als een tiet). Maar ik denk dat Fobo gewoon niet zo van rock muziek houdt, en dat is op zich zijn goed recht natuurlijk. Voor mij ligt de zaak anders, ik hou van allerlei soorten muziek, maar AC/DC blijft voor mij toch wel heel speciaal (zal altijd zo zijn, ook als ik 80 word) en ja, dan hou je er als gitarist toch van om een grote amp op zijn donder te geven (is ook het moeilijkst om te bespelen omdat ie terug vecht, het onder controle houden van een grote amp is nu eenmaal lastiger dan een kleine, biedt dus ook meer uitdaging). Voor mij is een 12 watt Deluxe of een AC 15 daarom een amp die niet zo hard gaat (maar zeer goed klinkt). Ik kan me dan ook niet voorstellen dat het nog zachter moet. Misschien ligt het voor Fobo wel anders ...

NLF
24 februari 2019, 21:39
Ik heb met heel veel mediocere drummers gespeeld
ik durf te stellen dat een goede drummer veel schaarser is dan een goede gitarist
en daarbij
met een mediocere gitarist kan je een heel eind komen, met een zwakke drummer wordt het nooit wat met je bandje


Helemaal mee eens. Bij mij was de situatie dus zo dat ik geen reet van ritmiek of timing snapte (ook niet van akkoorden trouwens) en (zoals gezegd) met deze Raketmeneer zat opgescheept (en tegelijkertijd die toetsenist niet kon volgen, maar dat is een ander verhaal). Het ging Raketmeneer allemaal niet snel genoeg, daarom speelde hij de gitaarpartijen zelf wel even in als ik niet binnen 2 seconden door had wat ik moest doen. Dat is ook een van de belangrijkste redenen dat ik hier nergens op mee speel (los van alle andere problemen die aan de gang waren, het meeste is na mijn vertrek opgenomen). Gozer was een ongelooflijke autist en totaal (contact) gestoord, maar drummen kon ie wel.


https://www.youtube.com/watch?v=2ftx2isQTFw

keemski
25 februari 2019, 08:12
Wellicht is het EWS Subtle Boost pedaal iets?
Die gaat in de effectloop van je versterker, en je hebt een betere controle over je volume dan met een traditioneel volume pedaal.

"Een traditioneel volume pedaal werkt vaak minder subtiel, waardoor kleine veranderingen hoorbaar zijn. Met deze SVC kan je het gitaarvolume in veel kleinere stapjes aanpassen, zodanig dat het voor het publiek nauwelijks hoorbaar is, maar wel effect heeft. Hiermee kan je zelf een professionele mix maken tussen je eigen geluid en de rest van de band.

Het grote voordeel hiervan is dat de gain van je voorversterker niet verandert als je het volume wijzigt. Verder is dit pedaal geen effect en het heeft dus ook geen voeding nodig. Het zal je toon dus ook niet (negatief) beďnvloeden."

Fobo
25 februari 2019, 11:00
Powersoak: heb ik in dit topic zitten uitleggen maar dat heb jij dus allemaal niet doorgelezen
Toch wel...


Ik zou dan eerder een 5 watt amp nemen, maar ja voor op een podium?
Microfoontje voorzetten, line-out?


AC 15: nee dat zeg je niet letterlijk maar als jij mijn commentaar had doorgelezen (heb je dus niet gedaan) dan had je kunnen begrijpen dat jouw redenering daar wel op neerkomt en dat je dat dus impliciet weldegelijk zegt.
Vreemde veronderstelling.

Wat me stoort in deze discussie is dat het - hoe je het wendt of keert - kennelijk allemaal draait om het volume van de versterker en het 'ultieme' geluid wat dat oplevert; overdreven gezegd: als die niet over z'n nek kan gaan is het verder allemaal kut, en alles moet daarop worden aangepast, zo niet, dan zijn 'de anderen' zeikerds.
Vandaar: het leven bestaat uit het maken van keuzes.
Los daarvan; er zijn tegenwoordig zulke goede simulaties, maar ja, geen buizen hč?

Fobo
25 februari 2019, 11:16
O, ik weet niet wat 'dynamiek' is? :eek:
Staat er niet; niet zo gauw op je pik getrapt voelen, nergens voor nodig.


Maar als je dynamisch wilt spelen zul je ook eens wat klappen moeten uitdelen waar Rico Verhoeven het van in z'n broek doet. En doe je dat niet, dan ben je een schande voor je gilde. Iedere drummer die tevreden is met een dynamisch bereik van 0 tot maximaal 7 mogen ze wat mij betreft opbossen.
Hangt toch helemaal af van de muzieksoort die je maakt?

Fobo
25 februari 2019, 11:26
Maar ik denk dat Fobo gewoon niet zo van rock muziek houdt,
Toch wel....


...dan hou je er als gitarist toch van om een grote amp op zijn donder te geven (is ook het moeilijkst om te bespelen omdat ie terug vecht, het onder controle houden van een grote amp is nu eenmaal lastiger dan een kleine, biedt dus ook meer uitdaging).
Klopt helemaal, maar mijn punt is dat dat nou eenmaal niet altijd kan, en dat je dus moet middelen. Enkele mensen reageren daarop alsof hen daarmee groot onrecht wordt aangedaan.:gitarist:

guitarkid2
25 februari 2019, 11:45
Ach "midi" triggertje op een drumstel doet wonderen
Bekend stadium rockbandje loste zo het kracht probleem op van hun drunk niet zo competente drummer..
Nah de beuk trekken we wel uit een kastje niemand in het publiek die het verschil hoort

Grappig nu denk ik ook al verstand te hebben van drumms.....

Btw
Volgens mij is het volume probleem van de ts opgelost....

telerocker
26 februari 2019, 04:02
Ik heb met heel veel mediocere drummers gespeeld
ik durf te stellen dat een goede drummer veel schaarser is dan een goede gitarist
en daarbij
met een mediocere gitarist kan je een heel eind komen, met een zwakke drummer wordt het nooit wat met je bandje
Ik had er ooit eentje, die raakte zo gefrustreerd van wat er van hem gevraagd werd
dat ie zijn stokken naar mij gooide met de onsterfelijke woorden: JE WEET TOCH, IK KAN ALLEEN VOORUIT, NAAR LINKS OF NAAR RECHTS!
En daarmee was de kous af. :D

Waarheid en koe. Zonder goede ritmesectie gaat het nooit grooven. Ik prijs me gelukkig dat ik altijd wel met goede bassisten en drummers mag en heb mogen spelen, oa de vroegere drummer van Epica. Goede drummers zijn idd veel lastiger te vinden dan goede gitaristen. Dat geldt min of meer ook voor bassisten en toetsenisten.

vulvasonic
26 februari 2019, 05:07
Staat er niet; niet zo gauw op je pik getrapt voelen, nergens voor nodig.
O geloof me, zo snel ben ik niet op mijn pik getrapt. :)
Door een vreemde speling van het lot (en een plotseling uitvalsverschijnsel van mijn internetverbinding) moest ik mijn enorme lap tekst in een beknopte vorm samenvatten. Mijn eerste zin was een andere, maar ook wat hard van toon, dus kwam ik met een minder gelukkig gekozen openingszin. :D
Maar nee dus, geenszins op mijn pik getrapt. Ik was meer van slag. Verwonderd door jouw opmerking dat dynamiek niet hetzelfde is als volume. Daar spreekt iets uit dat ik niet bijzonder nozel over vind komen. Daarover meer hieronder, bij jouw volgende opmerking.




Hangt toch helemaal af van de muzieksoort die je maakt?
Nee, dat staat er vrijwel altijd los van. Als drummer heb je te maken met twee dingen die volledig bij jouw vak horen. Ritmiek en dynamiek. Dat geldt voor iedere muzikant, maar als gitarist kun je je soms verbergen, terwijl een drummer juist op deze punten wordt afgerekend. Ons meningsverschil betreft het stukje 'dynamiek'. Over de ritmiek zullen we het zeer waarschijnlijk eens zijn.
Natuurlijk zijn er enkele muzikanten die van hun drummer verwachten dat ze ingetogen blijven spelen. Het zijn er niet veel, maar ze bestaan. Ik noem een op de rand van zijn dood bivakkerende Leonard Cohen (die inmiddels, zoals je weet, over die rand is heengekukeld). Moest zeer ingetogen blijven (vrijwel synoniem aan 'saai', maar dat blijft een kwestie van smaak). Geloof me dat de drummers zelf het liefst, al was het maar één of twee keer in de set, even de boel op 10 willen hebben. En ze kúnnen het in ieder geval, want als je het niet kunt, of je verrekt het om te doen ondanks dat het nummer daar om vraagt, dan moet je geen drummer worden.

Waar het echter over ging was hoe je als gitarist het volume op je drummer moet aanpassen en of je daar concessies in moet doen. En zo ja, welke? Ik hoor zelf bij het type gitarist dat akoestisch wil kunnen concurreren met de drummer, qua volume. Omdat ik denk dat daar de basis ligt van een natuurlijke balans. Op het moment dat die balans op een onnatuurlijke wijze moet worden bewerkstelligd, dan voelt dat voor mij niet goed. Ik vind het niet lekker en ik weiger daar aan mee te doen. Ik zeg niet dat het onmogelijk is, maar bij mij is de lol er dan wel van af. Heeft niets te maken met stoerdoenerij, het heeft te maken met gevoel, met beleving en met dat wat mij van kleins af aan al heeft bewogen om überhaupt muziek te willen maken.
Die hierboven beschreven 'akoestische concurrentie' is sterk afhankelijk van de muziek die je wenst te spelen. Hardrock (in algemene zin) is gitaarmuziek. Muziek waarin gitaren domineren. En de stijl dwingt een drummer om 70% van de tijd (ik generaliseer) op 10 te meppen. Dan is het lekker om twee Marshall stacks te hebben blazen.
Maar zelfs de op commando ingetogen drummer van Cohen slaat gewoon op een drumstel en dat is een akoestisch instrument waar een hoop volume uit komt, zelfs in die muziek. Ook Leonard heeft een drummer nodig die dynamisch speelt. En alles fluisterzacht spelen laat weinig ruimte voor dynamiek, dus de 'gemiddelde slag' zal dan toch omhoog moeten, met daarbij wel degelijk enkele uitschieters naar boven. Maar een Leonard Cohen wilde natuurlijk ook geen drumband. In de mix horen de drums niet prominent aanwezig te zijn, dus ook daar heb je een versterker nodig dat op een beetje podium een flink volume kan geven. En natuurlijk wordt er met allerlei toestanden rekening gehouden. Meneer Cohen wilde tenslotte ingetogen. Dat betekent versterkers tactisch opstellen, geluid aanpassen, andere technieken, noem het maar op..., maar nog altijd een heel behoorlijk volume, want zelfs Leonard Cohen ging voor kwaliteit. En die kwaliteit van een mooi geluid op een laag volume, nog los van de vraag of je dat wilt (de drummer kan en zal écht niet zachter spelen dan strikt noodzakelijk), dat is iets wat pas in de laatste jaren ergens op begint te lijken. En ik hoor bij het groepje dat dat niet wilt.

Ik heb ooit met mijn band Vulvasonic in een kroeg moeten spelen. De kroegeigenaar schrok van het volume, terwijl hij ons toch echt zelf had geboekt. Die man vroeg dé vraag waarmee hij zich onsterfelijk belachelijk maakte. "Zou je anders misschien met brushes kunnen spelen?" Ik lieg het niet. Hij vroeg het werkelijk!
Het was al niet bijzonder druk, maar bij zijn aankondiging waarschuwde hij zijn eigen klandizie voor wat hen stond te wachten en adviseerde hen zelfs om te vertrekken. Ik lieg niet!!! :D

Fobo
26 februari 2019, 09:00
O geloof me, zo snel ben ik niet op mijn pik getrapt. :)
:D
Gelukkig!
Teruglezend was mijn opmerking inderdaad niet handig, excuus daarvoor.
Andere manier dan (zal ook wel commentaar op komen;)): als je twee erkende houthakkers als Phli Rudd (ACDC) en John Bonham (Led Z) neemt, vind ik het spel van John heel dynamisch en dat van Phil absoluut niet. Misschien is dat omdat John beter kon variëren door af en toe ook lekker 'achter de tel' aan te drummen, ik weet het niet, maar dat maakt het voor mij heel spannend om naar zijn spel te luisteren. Maar de een slaat volgens mij niet harder of zachter dan de ander, waardoor het begrip 'volume' wat mij betreft geen link heeft met dynamiek. Maar kennelijk denk jij daar anders over, so be it....

Pepe
26 februari 2019, 14:57
Volgens mij sloeg Bonham niet speciaal hard,
althans, ik heb hem wel een op een willekeurig setje horen spelen en toen dacht ik
dat signatuur geluid is er helemaal maar sans ZIJN drums en sans studio
min of meer hetzelfde wat je bij gitaristen noot frasering noemt
een noot benden kan natuurlijk niet maar het gaat ook over attack & decay en werken met de ruimte tussen de noten.

Ik heb overigens geen zak verstand van drummen maar dat hindert mij totaal niet.