PDA

View Full Version : Dolgedraaide gaten in Fender hals :(



Sonny
7 februari 2019, 20:55
In mijn Fender stratocaster hals zitten 2 (allebei aan de rechterkant) dolgedraaide gaten, waardoor ik de hals niet stevig genoeg meer in de body kan monteren.

Mijn vraag aan jullie is hoe ik dit nu het makkelijkste en beste kan gaan oplossen?

Ik kijk uit naar jullie reacties!

Erik de Perik
7 februari 2019, 21:12
Luciferhoutjes of satéprikkers in de gaten van de hals stoppen.

Sonny
7 februari 2019, 21:17
Luciferhoutjes of satéprikkers in de gaten van de hals stoppen.

Zonder vast te lijmen?

Erik de Perik
7 februari 2019, 21:33
Ja, da's zelfs beter. Gewoon een paar lucifers erin duwen werkt prima.

Tabula Rasa
7 februari 2019, 21:56
Netjes uitboren en hardhouten pluggen plaatsen.

Gepost met Tapaworst

arjanb01
7 februari 2019, 21:58
Precies dat. Of een compleet nieuwe nek, kan ook😂

Erik de Perik
7 februari 2019, 22:39
Ik schaam me om zo'n eenvoudige door iedereen uitvoerbare oplossing te geven.

Midwolda
7 februari 2019, 22:42
Lucifers werkt prima toch? Vult perfect de oude groeven en geven het houvast terug.
Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan.

Sonny
7 februari 2019, 23:13
Ik schaam me om zo'n eenvoudige door iedereen uitvoerbare oplossing te geven.

Was het zo'n domme vraag van mij dan? Jammer dat je zo over me denkt, want je bent sinds een half uur mijn allerbeste vriend en ook nog eens mijn persoonlijke held! Het deed namelijk meteen zijn werk en de hals zit weer muurvast :)

Dus mijn dank heb je!

Erik de Perik
7 februari 2019, 23:32
Was het zo'n domme vraag van mij dan? Jammer dat je zo over me denkt, want je bent sinds een half uur mijn allerbeste vriend en ook nog eens mijn persoonlijke held! Het deed namelijk meteen zijn werk en de hals zit weer muurvast :)

Dus mijn dank heb je!

Ik zou niet durven....!
Want ik weet dat het werkt. Was mijn reactie op hardhouten onzin.

Fijn dat het gelukt is.... zo gemakkelijk kan het zijn...!!! :soinnocent:

Tabula Rasa
8 februari 2019, 00:57
Ja, tuurlijk werken lucifers ook. Maar j wennen kan er ook voor kiezen om gewoon net werk te leveren.

Erik de Perik
8 februari 2019, 01:03
Nu weet ik niet wie j wennen is, maar ik snap dat nette werk ook al niet. Mijn oplossing is goedkoop, snel, efficient, duurzaam en niemand ziet het. Eigenlijk de definitie van "net werk."

Tabula Rasa
8 februari 2019, 01:32
Klein schermpje maakt weleens rare woorden.... Is al laat hé. Lees niet alles na, nadat het ingetoetst is. Strekking van het verhaal lijkt me duidelijk. Het kan ook gewoon netjes en degelijk maar een Buurman en Buurman-oplossing is ook een keus.

Gepost met Tapaworst

D3nnis
8 februari 2019, 07:13
Als je nogal vaak je hals demonteert (geen idee waarom, maar goed, de schroefgaatjes zijn ook ergens van dolgedraaid) zou je ook nog voor inserts kunnen kiezen, en dan met schroefjes met metrische draad je hals aan je body kunnen bevestigen.

Sonny
8 februari 2019, 12:16
Voor nu vind ik de oplossing met sateprikkers goed genoeg. Misschien ooit wel eens de gaten uitboren en met deuvels vullen, omdat dat toch netter is. Maar niemand ziet dit en als er wat mis gaat met die gaten/deuvels techniek, dan ben ik verder van huis.

Heb in de tussentijd wel een ander probleem erbij. Ik wil de topkam uit die strat hals halen, maar hij zit muurvast. Ik heb net al aardig hard met een brede schroevedraaier en klauwhamer er op getikt/geslagen, maar dat hielp helemaal niets.

Iemand daar nog tips voor?

Napoje
8 februari 2019, 13:13
Voor nu vind ik de oplossing met sateprikkers goed genoeg. Misschien ooit wel eens de gaten uitboren en met deuvels vullen, omdat dat toch netter is. Maar niemand ziet dit en als er wat mis gaat met die gaten/deuvels techniek, dan ben ik verder van huis.

Heb in de tussentijd wel een ander probleem erbij. Ik wil de topkam uit die strat hals halen, maar hij zit muurvast. Ik heb net al aardig hard met een brede schroevedraaier en klauwhamer er op getikt/geslagen, maar dat hielp helemaal niets.

Iemand daar nog tips voor?

Warnfohnen misschien.

Sonny
8 februari 2019, 13:18
Ik denk echt dat hij met secondelijm vastzit, dus vraag me af of föhnen dan wel zin heeft

Van Dattum
8 februari 2019, 15:18
Even met een scalpeltje of een los Stanley-mesje aan de zijkanten de lak rondom de topkam voorzichtig insnijden en een dreveltje op de zijkant van de topkam zetten. Droog klopje met een hamer en in 99 van de 100 gevallen tik je hem er zo uit.

En anders vanaf de bovenkant de topkam in de lengterichting (voorzichtig) doorzagen met een ijzerzaagje en de twee ontstane helften samenknijpen met een tangetje. Het mag duidelijk zijn dat je daarna een nieuw topkammetje nodig hebt............

Tabula Rasa
8 februari 2019, 16:07
Ik heb het eens gedaan door de lak in te snijden (is mogelijk helemaal niet nodig) en dan met een horloge schroevendraaiertje en een hamertje van uit het midden, in een sleufje de topkam kapot te tikken. Niet vanaf de zijkant doen!

Sonny
8 februari 2019, 17:12
En anders vanaf de bovenkant de topkam in de lengterichting (voorzichtig) doorzagen met een ijzerzaagje en de twee ontstane helften samenknijpen met een tangetje. Het mag duidelijk zijn dat je daarna een nieuw topkammetje nodig hebt............

Met een dun mesje kom ik er helaas niet tussen. Dus ik denk dat dit het gaat worden. Zag dezelfde werkwijze ook al op youtube langskomen. Radius is wel 7,25 inch, dus dat wordt uitkijken met zagen.

Moet ik met deze methode proberen om zo diep mogelijk te zagen?

Sonny
8 februari 2019, 17:12
Ik heb het eens gedaan door de lak in te snijden (is mogelijk helemaal niet nodig) en dan met een horloge schroevendraaiertje en een hamertje van uit het midden, in een sleufje de topkam kapot te tikken. Niet vanaf de zijkant doen!

Waarom niet vanaf de zijkant doen?

Tabula Rasa
8 februari 2019, 17:31
Dan heb je kans dat je het hout sneller beschadigd met wrikken of uitschieten.
De tip van in de lengterichting doorzagen is ook een mooie. Dan kan je hem met een tang dichtknijpen en er voorzichtig uit trekken. Een nieuwe zet je niet met secondelijm vast, maar maak je gewoon goed klemmend of in het slechtste geval alleen een heel klein drupje houtlijm in het midden.

Sonny
8 februari 2019, 19:31
Dan heb je kans dat je het hout sneller beschadigd met wrikken of uitschieten.
De tip van in de lengterichting doorzagen is ook een mooie. Dan kan je hem met een tang dichtknijpen en er voorzichtig uit trekken. Een nieuwe zet je niet met secondelijm vast, maar maak je gewoon goed klemmend of in het slechtste geval alleen een heel klein drupje houtlijm in het midden.

Ik heb dat kreng er inmiddels uit! Heel voorzichtig in de lengterichting gezaagd tot zo diep mogelijk. Zijkanten kon ik daarna wel enigszins insnijden met een stanleymesje. Daarna was hij er vrij makkelijk uit te trekken. Maar wat een achtergebleven lijmresten zeg!!
Het is precies wat jij zegt... Gewoon goed pas maken dan klemt hij vanzelf. Zo heb ik dat ook gedaan bij een andere strat hals van me. Daardoor krijg je een goede topkam op hout verbinding zonder troep er tussen.

Iemand nog tips over hoe ik die lijmresten het beste kan verwijderen?

piezo
8 februari 2019, 20:36
driehoekig vijltje, met haaks vijltje krijg je de sleuf nooit echt haaks meer