PDA

View Full Version : engl



Allard
5 augustus 2003, 19:08
Wie heeft er goede ervaringen met de Engl souvereign vintage 112 buizencombo?

marc_o
6 augustus 2003, 01:47
Ik!
Ik heb 'm nu een paar jaar en bevalt me uitstekend. Maar koop er wel het extra 1 keer 12 closed back cabinetje bij, dan wordt ie een stuk mooier. En schaf zeker het bijbehorende voetpedaal aan.

Allard
6 augustus 2003, 10:16
Maar heb je met die versterker ook op grote podia gestaan? Of moet je dan echt drie 12"kastjes eraan hangen?

FNaRK
6 augustus 2003, 10:32
op grote podia werk je toch meestal via een PA :???:

marc_o
6 augustus 2003, 12:24
Ja, ik heb er veel mee opgetreden, tot zalen van 3000 man, maar daar staat niemand stand-alone te spelen natuurlijk, je staat altijd over een PA, maar vergis je niet in het volume hoor, je hebt het wel over een 100 watt buizenversterker en het is niet raadzaam je hoofd vlak voor de speaker te houden, je oren vallen er dan af namelijk....
T'is met die dingen geen kwestie van volume, maar of je het mooi vindt of niet. Met die extra speaker heb je meer bass in je geluid en wordt je clean wat all-rounder.

Allard
6 augustus 2003, 22:16
Het gaat me niet om het volume, maar om de spreiding op het podium. Wat er in de zaal gebeurd kan me niet zo veel schelen, daar buigen de geluidsmannen zich maar over.

marc_o
7 augustus 2003, 16:13
Ik weet niet precies wat je met podiumspreiding bedoelt, maar wellicht dat ik dat anders noem. Bedoel je dat je jezelf goed wil horen over de combo zelf? Of dat de rest van je band jou moet horen via de combo zelf? Wat wil je nu precies? En wat verwacht je van spreiding van een 1 keer 12 combo?
Laat ik het zo zeggen, ik kan mezelf altijd goed horen. komt mede omdat ik er altijd vlakbij sta en omdat ie op de flightcase, dus een stuk van de grond staat, tegenwoordig op de extra 1keer 12".
Zo hoeft ie niet zo belachelijk hard, maar ik heb toch graag wat volume hoor, want spelen is niet alleen geluid, maar ook trillingen en interactie met je versterker en die is beter op hoger volume...

Dirk_Hendrik
7 augustus 2003, 19:03
Het gaat me niet om het volume, maar om de spreiding op het podium. Wat er in de zaal gebeurd kan me niet zo veel schelen, daar buigen de geluidsmannen zich maar over.

Allard,

ik tast hier ook een beetje in het duister. In al je peavey, performer 1000 en Twin jaren heb ik je nog nooit gehoord over 12" cabs voor podiumspreiding? Ik zou hetzelfde als Mark_Odijk doen. Zet die combo een halve meter hoger. Als je daarnaast afstapt van de klassieke "drummer in het midden" podiuminstelling en die drummer eens naar de zijkant zet heb je a) een fris podiumplaatje en b) met de gitaar in het midden, een heerlijke "spreiding. Als je podium hier te groot voor is ben je warschijnlijk toch al met een monitormixer bezig en gooi je wat gitaar over de monitor.

Allard
8 augustus 2003, 12:18
Heer Dirk

Wat ik met podiumspreiding bedioel( ik heb het niet echt zo genoemd maar goed) is dat op een podium zo groot als de grootste podia op het bevreidings festival (wat waarschijnlijk in heel nederland hetzelfde is) je toch een goed en gedefinieerd gelijd krijgt. Men zegt dat je met een 4 x 12 goed werkt. Dit is echter maar een verhaal van iemand die altijd op grote podia staat en zelf van eev groot geluid houd. Wat ik jullie, gebruikers van Engl S, dus vraag is hoe jullie ervaring op zulke podia is.

marc_o
8 augustus 2003, 19:04
Meer dan prima, maar het extra cabinetje zal hierbij wel helpen hoor, er wordt toch meer lucht verplaatst en voor op het podium werk je toch ook met geluidsmensen, als het allemaal zo knetterhard staat dat je combo het zo'n beetje in z'n eentje moet doen krijg je overspraak op de zangmicrofoons, en het zal wel meevallen met je optredens op al die grote podia in Nederland zeker? Het is en blijft een snoeiharde 100 watt buizenbak die als het moet de oren van je kop scheurt en je de bagger dun door de broekspijpen zal laten lopen. Maar belangrijker is.......een geluidsman.

Dirk_Hendrik
8 augustus 2003, 22:18
en het zal wel meevallen met je optredens op al die grote podia in Nederland zeker?

Eeeh
Guess not....



Waar bemoei me ook mee eigenlijk... :-D :-D

Allard
9 augustus 2003, 11:54
en het zal wel meevallen met je optredens op al die grote podia in Nederland zeker?

Ik zei niet dat ik op 'alle'grote podia van nederland heb gespeeld. Was meer als voorbeeld en vergelijking.


is dat op een podium zo groot als de grootste podia op het bevrijdings festival (wat waarschijnlijk in heel nederland hetzelfde is)

De discussie of ik eigenlijk wel op an die grote podia heb gestaan is niet belangrijk. Wel is belangrijk dat ik mensen vraag naar hun ervaringen op het gebied van spelen op podia waarvan de oppervlakte zo groot is dat als je uit de straal van je versterker stapt je jezelf niet meer kunt horen.
zodat je jezelf over de monitoren moet vragen.

Dit verhaal gaat niet over hoe hard je je versterker op het podium moet zetten.

www.henkus.nl

marc_o
10 augustus 2003, 11:41
Nou....laat ik het zo zeggen, ik heb er persoonlijk niet veel last van gehad, maar richt de Engl wel vrij goed op mezelf, daar komt bij dat ik ook veel moet zingen, dus sta ik vaak op dezelfde plek. De 1 keer 12" is natuurlijk wel wat "gericht" en rondlopen zal er natuurlijk toe leiden dat je af en toe uit de "geluidsstraal" stapt, daar ontkom je niet aan. Met een 4 keer 12" zal dit wellicht wat minder zijn. Wat ik ook wel doe is de combo op de flightcase op mezelf gericht op een meter of 3 afstand en de 1 keer 12" een beetje schuin over de "werkvloer", zo heeft de rest er ook wat aan en is de spreiding absoluut beter, dat is waar. Voor de rest raad ik je aan er eens 1 te huren of lenen, mocht het zover zijn dat je een dergelijk podium gaat betreden, ik denk dat je het alleen op die manier uit kunt testen.
Ik hoor mezelf in ieder geval beter dan toen ik nog met Marshall speelde met 2 1922 cabinetten, en dat zijn dan toch ook 4 speakers, maar dit is vooral te wijten aan het feit dat de Souvereign wat beter door een bandmix prikt.