PDA

View Full Version : De best klinkende solid state



twoerd
28 januari 2019, 16:06
Lijkt me leuk om het eens over te hebben, ook al is het subjectief. Wat is volgens jullie de best klinkende buisloze versterker? Roland Jazz Chorus (120? 40?), Roland Blues Cube Hot, Boss Katana Artist, Blackstar ID:Core Stereo 100, Orange Crush 20 RT Solid State 20W komen wellicht in aanmerking? Of Kemper?

arcane
28 januari 2019, 16:11
Gaat het om solidstate of buizenloos? Daar zou je nog verschil in kunnen maken.

twoerd
28 januari 2019, 16:13
Gaat het om solidstate of buizenloos? Daar zou je nog verschil in kunnen maken.
Doe maar wat je het interessantst vindt? Ik zou zeggen buizenloos. Alle technologie toegestaan verder.

arcane
28 januari 2019, 16:16
Als een buis in de preamp wel is toegestaan, dan zou ik zeggen de Fender performer 1000. Maar mijn ervaringen met transistor versterkers beperken zich tot Marshall Valvestate, Huges & Kettner Attax 100 en 200, Peavey Bandit en Randall RG.

Oja en een Vector 30, maar dat is zeker niet de moeite waard ;)

Mijn gitaar leraar had een Trace Eliot gitaar amp, ook solid state. Die was ook niet heel verkeerd. En in de jaren 90 was er een Laney die ook niet slecht klonk.

Midwolda
28 januari 2019, 16:34
Oef, daar heb ik er best wel wat van gehad, maar meestal kleintjes voor thuis. De Laney LA30C deed het erg fijn als songwriter machientje, met een XLR ingang voor een microfoon en een active/passive ingang voor de acoustische gitaar. Session Rockette 30, een lekker bakje voor het stevigere werk op de Les Paul, maar nog steeds niet echt kroegvullend. Van de grote bakken waar serieus geluid in zit en ook uit komt, was ik wel gecharmeerd van de Yamaha VR-4000, met z'n stereo eindtrap en ditto chorus. O, en clean, de Roland Jazz Chorus natuurlijk.

Maar goed, da's allemaal ouwe meuk. Als ik nu weer iets nieuws zou moeten kopen zou het waarschijnlijk iets als een Fender Super Champ XD (of dat heet nu de Champion 20?) worden denk ik. Bizar veel geluid voor je geld.

miyaru
28 januari 2019, 16:48
Mijn enige buisloze gitaarversterker die een beetje serieus was (zeker qua prijs!) was een Peavey Bandit 65 uit 1983. Ook gekocht in '83 overigens. Je ziet ze bijna nooit meer, en volgens mij zou ik er ook geen één meer willen nu.

Ik heb ook nog een buisloze Park G10 gehad, met twee gainstages, maar dat was niet veel. Heb op zolder nog een Trace Elliot Tramp staan waarvan het clean kanaal de buis niet gebruikt, en die is wel tof, maar voor de andere twee pseudo kanalen gebruikt die een 12AX7.

Kakihara
28 januari 2019, 18:06
Enkel solidstate? Dus ook geen modelling?
Ik vind de Fender Champion niet verkeerd klinken. En solid state is een Peavey Bandit altijd goed.

arcane
28 januari 2019, 18:16
Oef, daar heb ik er best wel wat van gehad, maar meestal kleintjes voor thuis. De Laney LA30C deed het erg fijn als songwriter machientje, met een XLR ingang voor een microfoon en een active/passive ingang voor de acoustische gitaar. Session Rockette 30, een lekker bakje voor het stevigere werk op de Les Paul, maar nog steeds niet echt kroegvullend. Van de grote bakken waar serieus geluid in zit en ook uit komt, was ik wel gecharmeerd van de Yamaha VR-4000, met z'n stereo eindtrap en ditto chorus. O, en clean, de Roland Jazz Chorus natuurlijk.

Maar goed, da's allemaal ouwe meuk. Als ik nu weer iets nieuws zou moeten kopen zou het waarschijnlijk iets als een Fender Super Champ XD (of dat heet nu de Champion 20?) worden denk ik. Bizar veel geluid voor je geld.

Ik heb een Fender super champ x2 head. Fantastisch ding.

the sure thing
28 januari 2019, 18:41
Peavey transtube!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

maxdb
28 januari 2019, 18:51
Yamaha VR 5000 ben ik ooit 25 jaar geleden mee begonnen, alleen clean, de vervorming vond ik niks aan. Wel benieuwd hoe ik die nu zou vinden.. Staat nog ergens in de schuur.
Nu heb ik als backup een Marshall lead100 mosfet die prima inzetbaar is voor mij, ook de oversturing dus.

tmms
28 januari 2019, 19:04
Wat grappig, ook mijn eerste versterker. Je kop tussen de speakers steken voor de chorus:D. Was bepaald niet nodig. Een JC klonk wel beter.

Brad
28 januari 2019, 19:18
De beste soiid-state versterker aller tijden is wat mij betreft die Charlie versterker waar Lademacher jaren op heeft gespeeld. De beste solid-state versterker van de laatste tijd is wat mij betreft de Orange Crush pro 60.
En dan denk ik puur aan de sound.

Midwolda
28 januari 2019, 19:23
Ik heb een Fender super champ x2 head. Fantastisch ding.

Zijn de XD en de X2 eigenlijk geen hybride versterkers, zit ik me nu te bedenken? Pre-amp buisje toch?

raabje
28 januari 2019, 19:25
Ik heb een Vox Pathfinder 15R, en een Blackstar Fly 3 mini versterker.

https://www.blackstaramps.com/uk/products/fly-3

De Blackstar klinkt eigenlijk lekkerder dan de Vox. En zelfs ook wat beter dan de THR5 die ik heb (THR5 heeft wel meer mogelijkheden). Het is een mini amp, lekker blazen met een drummer gaat dus niet.

D3nnis
28 januari 2019, 20:09
Tech 21 trademark 120.

MarkS
28 januari 2019, 20:10
Zijn de XD en de X2 eigenlijk geen hybride versterkers, zit ik me nu te bedenken? Pre-amp buisje toch?
Zowel de Vibro Champ XD/X2 als de Super Champ XD/X2 zijn hybrides met een buisje, maar alleen de Super Champ heeft een dedicated clean buizenkanaal, bij de Vibro zit ie voor het modeling gedeelte.

10us
28 januari 2019, 21:50
Ik heb tegenwoordig een vox mv50 clean. Eigenlijk voor thuis en dan live de ACC30 maar laatst een gig mee gedaan en klonk echt goed.
Heeft wel iets waarvan ze zeggen dat t een buis is maar is in feite een class d solid state.
Prima bakkie hoor!

Erik de Perik
28 januari 2019, 22:05
Beste solid state waar ik op gespeeld heb en in de jaren '80 ook nieuw gekocht heb is de Fender Showman 112. Ontworpen door Paul Rivera, bedoeld als een soort Boogie killer en dus voorzien van allerlei push/pull potmeters, switchable 5 bands grafische EQ en 200 watt. Ding klonk niet alleen clean erg goed maar had, zeker voor transistor een dynamisch en vet scheurgeluid. Heb 'm weggedaan vanwege al die knopjes, die door vervoer etc. nog wel eens ineens anders stonden.

https://thumbs.worthpoint.com/zoom/images2/360/0314/11/paul-rivera-era-fender-showman-1x12_360_f720dc32600a89ac2ef7e453954d84f4.jpg

vulvasonic
29 januari 2019, 07:23
Niet veel ervaring mee, omdat ik vrijwel alles wat ik vroeger (!!!) probeerde en niet volledig buizen was eigenlijk per definitie kut vond klinken.
Alles? Nee, toch niet. Uiteraard heb ik sowieso niet alles geprobeerd, maar twee solid state versterkers die ik goed kon hebben voor een mooi rond en warm geluid waren de Roland Jazz Chorus (hoe verrassend :D ) en enkele AER versterkers (typenaam is me ontschoten).

Ik heb ook nog een tijdje (een flinke tijd zelfs) voor kleinere optredens gebruik gemaakt van een hybride versterker met één 12AX7 in de voortrap, te weten de Fender Performer 1000. Héérlijke versterker. Zeker als je er een 4x12" kast onder had staan. Clean was goed, overstuurd en solo was waanzinnig, maar die rauwe scheur met dat viezige randje (het equivalent van de vagijn van mijn laatste ex dus eigenlijk), dát kreeg je er niet uit. En da's jammer, want dat vind ik nou net zo lekker.

En nu hebben we dan weer een nieuwe generatie versterkers, waarbij ik het meest bekend ben met de Kemper. En ik moet zeggen, ik ben zeer onder de indruk. Ik denk dat we inmiddels al zo ver zijn dat we qua geluid en bedieningsgemak met dat spul icm enkele andere moderne technieken al die buizenbakken niet meer nodig hebben. En veel bands (ook grote) hebben dat gesleep met al dat buizenspul reeds afgezworen.
Maar wat het nieuwe gedoe mist imo, is de rauwe power van een acht- of twaalftal 12" speakers die continu van die doffe windstoten tegen je armen laten blazen en die je broekspijpen doen wapperen. En ik ben daar verslaafd aan.
Vroeger trad je op in blauw gerookte zaaltjes waar de druppels zweet tegen het plafond hingen, waar er een batterij aan gloeiend hete lampen op je bol hingen te schijnen, waar je je lange haren tegen je ontblote bovenlijf voelde plakken, waar je met een sigaret in je mondhoek tegen een muur van geluid stond te raggen op mishandelde gitaren, die je vooraf met je blote oortjes gestemd had, want een stemapparaatje had je niet en waar vrouwen half naakt tegen je aan stonden te rijden in een superstrakke legging met panterprint en een kanten bra, waar het stonk naar sigarettenrook en magnesium.....
Tegenwoordig sta je met je in ears onder wat LED lampjes op een zeer beschaafd volume je ding te doen in een van verse lucht voorziene ruimte, waar mensen naar je staan kijken of je niet goed snik bent. Nee, de tijden zijn veranderd. En niet ten goede als je het mij vraagt.

twoerd
29 januari 2019, 08:37
Iemand al ervaring met de Boss Katana Artist? Heeft momenteel mijn interesse wel, ik vind hem erg betaalbaar als hij inderdaad zo goed klinkt als op de YouTubefilmpjes het geval lijkt te zijn. Heb zelf een Katana 50 (prima hoor) maar da's toch wat anders qua luidspreker.

MarkS
29 januari 2019, 08:37
Prachtige post!

telerocker
29 januari 2019, 09:59
Mijn eerste amp was een oranje Roland Cube 100. In die tijd klonk dat al heel behoorlijk. Nu koop je veel meer solid state amp voor je geld. Roland Blues Cube en Nextone, de Boss Katana-serie en de Orange Crush Pro zijn serieuze ampjes.

Kakihara
29 januari 2019, 10:49
Zowel de Vibro Champ XD/X2 als de Super Champ XD/X2 zijn hybrides met een buisje, maar alleen de Super Champ heeft een dedicated clean buizenkanaal, bij de Vibro zit ie voor het modeling gedeelte.

In de Super Champ zitten zelfs 2 6V6 buisjes meen ik.

arcane
29 januari 2019, 11:24
In de Super Champ zitten zelfs 2 6V6 buisjes meen ik.

Klopt, buis in de voorversterker van het cleane kanaal, en 2 6v6 in de eindversterker.
Maar volgens mij is ook het cleane kanaal wel met moddeling gemaakt, ondanks de pre amp buis. Maakt mij verder niet uit, het klinkt gewoon heel goed. Ik vind zelf de bassman stand echt heerlijk, die gebruik ik 90% van de tijd.

Rick trodat
29 januari 2019, 11:33
Ik heb een Fender super champ x2 head. Fantastisch ding.

Daar zitten zowel voor als eindbuizen in. Die telt niet. Ook al word kanaal 2 in de voorversterking digitaal gemaakt, is de eindbuizen daar wel aanwezig. De preamp buis en eindbuis word op kanaal 1 wel gebruikt. De modulatie effecten zijn wel digitaal.

Rinze
29 januari 2019, 11:34
Mijn eerste amp was een oranje Roland Cube 100. In die tijd klonk dat al heel behoorlijk. Nu koop je veel meer solid state amp voor je geld. Roland Blues Cube en Nextone, de Boss Katana-serie en de Orange Crush Pro zijn serieuze ampjes.Mijn tweede amp was een Cube 60. In mijn herinnering volkomen kut. Maar dat was ik zelf in die tijd ook.

Roland JC: Alleen clean te doen
Sessionette 75: eerste versie in mijn herinnering redelijk, mk2 vreselijk "hard" en schel
Marshall 75: best lekker over een 4*12, de ingebouwde Sidewinder speaker klonk een stuk minder

Ik heb sinds kort een BluGuitar Amp 1 als backup. Op flink volume klinkt ie best goed maar op huiskamer niveau lukt het nog niet echt.

Katana lijkt me ook goed te duren maar zelf nog niet over gespeeld.

Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk

Rick trodat
29 januari 2019, 11:37
Ik vind zelf de jazz chorus van roland vrij aardig. Geinige analoge reverb enzo

arcane
29 januari 2019, 11:41
Daar zitten zowel voor als eindbuizen in. Die telt niet. Ook al word kanaal 2 in de voorversterking digitaal gemaakt, is de eindbuizen daar wel aanwezig. De preamp buis en eindbuis word op kanaal 1 wel gebruikt. De modulatie effecten zijn wel digitaal.

Ik zeg ook niet dat deze mee moet tellen, het is alleen een reactie op de post van Midwolda.

arjanb01
29 januari 2019, 11:47
Die ouwe Fender rocpro 1000 torren amps vond ik altijd zowel clean als overstuurde vrij overtuigend klinken.
In de 90s waren die dingen te koop. Erg goed.

Brad
29 januari 2019, 11:53
Ik vind zelf de jazz chorus van roland vrij aardig. Geinige analoge reverb enzo

Dat blijven prima amps. En de ingebouwde chorus klinkt uitstekend.

Mitch
29 januari 2019, 12:04
Ik heb gemist of het voor huis- of podium gebruik is? Lijkt me redelijk relevant. Thuis zijn er wel tien te verzinnen die goed klinken, podium... lastig, tenzij je de modelling route wil en alles mooi wil maken met chorus en delay :D Redelijk verbazingwekkend hoeveel er zijn die met bijv. de Helix op de proppen komen en er dan gewoon een old school Boss GT6 kutsound uithalen. En tevreden zijn. Maar ik dwaal af.

twoerd
29 januari 2019, 13:08
Huis of podium mag allebei, gaat mij om de kwaliteit van de sound. Maar voor mijzelf zou het gaan om mooi clean en crunch. Moet ook heel zachtjes kunnen, maar ook hard genoeg voor een klein podiumpje.

ateng
29 januari 2019, 13:46
Als een buis in de preamp wel is toegestaan, dan zou ik zeggen de Fender performer 1000. Maar mijn ervaringen met transistor versterkers beperken zich tot Marshall Valvestate, Huges & Kettner Attax 100 en 200, Peavey Bandit en Randall RG.


Net als de Performer 1000 hebben de Valvestate en Attax een buisje in de preamp... Randall weet ik niet zeker.

Brum
29 januari 2019, 16:11
Op één model Valvestate na. Ik dacht de eerste?

Rinze
29 januari 2019, 16:21
Op één model Valvestate na. Ik dacht de eerste?In mijn herinnering zat ook daar een buisje in de pre amp. Bij de eerste series gold dat echter pas vanaf de 40 watt modellen. Weet niet hoe dat later was.

Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk

Brad
29 januari 2019, 16:29
Huis of podium mag allebei, gaat mij om de kwaliteit van de sound. Maar voor mijzelf zou het gaan om mooi clean en crunch. Moet ook heel zachtjes kunnen, maar ook hard genoeg voor een klein podiumpje.

Dan zou ik een Orange crush pro 60 kopen voor op het podium is nog nieuw te krijgen bij Thomann zie ik net, zit ook een mooie crunch in. Voor dat hele zachte zou ik dan een klein versterkertje erbij kopen.

Rick trodat
29 januari 2019, 16:40
Wat trouwens ook vaak het geval is met solid state combo's. De speaker is vaak waardeloos.

Zo heb ik eens een keer een eigen ampje gemaakt. Solid state 0,5 watt. Aangesloten op een 2x12 G12-65 en het geluid wat daar uit kwam op vol volume was waanzinnig.

Zet je dat ding vol open op een krakende speaker. Nou trek die bruine bonen dan maar uit de kast

Rick trodat
29 januari 2019, 16:56
Je moet soms eens voor de gein een direct out signaal van een amp opnemen. Zelfs een buizenamp klinkt dan compleet kut. LAat het door een speaker gaan en voila, its a kind of magic

En dan te bedenken dat er heel veel soorten speakers zijn. Sinds ik mijn Gold heb. Heb ik écht mijn speaker gevonden.

vulvasonic
29 januari 2019, 18:48
Prachtige post!
Ik hoop zo dat dat op mijn post slaat. In dat geval ben ik je zeer dankbaar. :hide:




Die ouwe Fender rocpro 1000 torren amps vond ik altijd zowel clean als overstuurde vrij overtuigend klinken.
In de 90s waren die dingen te koop. Erg goed.
Ik schreef al over zijn voorloper, de Fender Performer 1000, in feite dezelfde versterker, iets ander uiterlijk. Fantastische dingen. Schreeven in Nijmegen moet er in die tijd belachelijk veel van verkocht hebben, want iedere sessie-gitarist en iedere coverband-gitarist had er een op het podium staan. Ze gingen flink hard, zeker met een extra cabinetje. En het ding woog niks, dus je nam het heel makelijk mee. Ik herinner me een hele goede nederpopband en de twee gitaristen van die band hadden er allebei een. En dat klonk zoooooo vet!




Huis of podium mag allebei, gaat mij om de kwaliteit van de sound. Maar voor mijzelf zou het gaan om mooi clean en crunch. Moet ook heel zachtjes kunnen, maar ook hard genoeg voor een klein podiumpje.
Ooooow, mag het ook voor thuisgebruik? In dat geval verbaast het me dat ik de Yamaha THR10 nog niet voorbij heb zien komen (of ik heb er overheen gelezen, kan ook). Die Yamaha heb ik thuis als oefenversterker staan en ik vind 'm geweldig, omdat je dat ding heel zacht kan zetten en toch een geluid kan hebben die klinkt alsof je op een groot podium een kwaliteitsopname hebt gemaakt van een hele vette gitaarpartij, gespeeld over een drietal full stacks van Marshall op vol vermogen en dat je dat dan op een cd speler zachtjes afspeelt. Dat lukt je niet met de meeste oefenversterkers. :)

Tupelo
29 januari 2019, 20:31
Voor mij ook Roland JC, kleintje... gaat er in dezen om dat het zooo onderscheidend is.
Voor mij persoonlijk ?
Ik vind die drive juist wel geinig, weinig bruikbaar, maar wel grappig; one of a kind ding.
Geinig ding voor het effect.
Verder vond ik de Fender Deluxe 85 eigenlijk best aardig klinken, zowel clean als met drive.

ateng
29 januari 2019, 22:58
Inderdaad Fender Performer en Roc Pro zijn echt geweldig! Heb ze beide gehad en wat gaan ze hard!

Mijn kameraad had een Polytone Mini Brute en die vind ik ook heel erg goed klinken.

Fobo
29 januari 2019, 23:04
...verbaast het me dat ik de Yamaha THR10 nog niet voorbij heb zien komen (of ik heb er overheen gelezen, kan ook). Die Yamaha heb ik thuis als oefenversterker staan en ik vind 'm geweldig, omdat je dat ding heel zacht kan zetten en toch een geluid kan hebben die klinkt alsof je op een groot podium een kwaliteitsopname hebt gemaakt van een hele vette gitaarpartij, gespeeld over een drietal full stacks van Marshall op vol vermogen en dat je dat dan op een cd speler zachtjes afspeelt. Dat lukt je niet met de meeste oefenversterkers. :)

Nou je het zegt ;): het zelfde geldt voor de Yamaha Thr 100HD H Dual; twee jaar geleden een beetje op de gok gekocht, maar valt me voor 200% mee. In mijn geval met een Mesa 1x12 Lone Star 23, evenwel met genoeg power voor gemiddelde live performances.

MarkS
29 januari 2019, 23:10
Ik hoop zo dat dat op mijn post slaat. In dat geval ben ik je zeer dankbaar. :hide:


Jazeker kerel.

Tupelo
29 januari 2019, 23:22
Ding is zondermeer schattig, je zou 'm ook als schemerlamp kunnen kopen.

https://http2.mlstatic.com/amplificador-yamaha-thr10-v2-portatil-interface-D_NQ_NP_368101-MLB20270260408_032015-F.jpg

Maar hoe verhoudt zoiets zich nu tot een Roland Cube ?
Is het werkelijk veel beter..?
Ziet er namelijk uit als een handig ding om mee te nemen naar mijn werk.

vulvasonic
30 januari 2019, 01:48
Jazeker kerel.
Dat doet mij deugd! :)




Ding is zondermeer schattig, je zou 'm ook als schemerlamp kunnen kopen.

https://http2.mlstatic.com/amplificador-yamaha-thr10-v2-portatil-interface-D_NQ_NP_368101-MLB20270260408_032015-F.jpg

Maar hoe verhoudt zoiets zich nu tot een Roland Cube ?
Is het werkelijk veel beter..?
Ziet er namelijk uit als een handig ding om mee te nemen naar mijn werk.
Ik vind 'm beter, hij geeft idd prachtig, warm licht en hij is zoooooo handig om mee te nemen. Er zit een adaptertje bij, maar hij werkt ook op batterijen en het geluid is echt te gek! En je kunt er ook nog je telefoon oid op aansluiten, zodat je mee kunt pielen op bepaalde schema's. En anders kun je 'm altijd nog als radio gebruiken. :)

Brad
30 januari 2019, 02:08
Voor mij ook Roland JC, kleintje... gaat er in dezen om dat het zooo onderscheidend is.
Voor mij persoonlijk ?
Ik vind die drive juist wel geinig, weinig bruikbaar, maar wel grappig; one of a kind ding.
Geinig ding voor het effect.
Verder vond ik de Fender Deluxe 85 eigenlijk best aardig klinken, zowel clean als met drive.

Zijn ook prima geschikt om pedalen op los te laten toch, de Roland JC versterkers. Bij die deluxe 85 was het grappig dat je het drive kanaal met het cleane kanaal kon mengen.

heinz3110
30 januari 2019, 09:33
Ik lees dat Quilter nog niet voorbij is gekomen. :soul:Sind een klein jaartje heb ik de Micropro Mach 2 , 100 watt, 8 kilo licht en klinkt als een klok, ondanks - of dankzij - de 8 inch speaker. 2 kanalen, boost, limiter, trem en verb met dwell en tone ingebouwd en gaat waanzinnig hard.
Zeker gig-worthy, past nog achter op je fiets ook. Prijskaartje is niet mis, maar vind de prijs ondertussen dubbel en dwars waard. Ding prikt overal moeiteloos doorheen, kan dik, romig, vet en over een 4x12 is het helemaal feest. Zou er nog eens een hnad-topic van maken maar ach.

Brad
30 januari 2019, 11:04
Klinkt als de ideale versterker.

cannondale_01
30 januari 2019, 18:31
De Marshall 5210 splitchannel. 50W 2 kanaals met springreverb. Vond ik destijds waanzinnig klinken. Waarschijnlijk omdat het mijn eerste echte bak was. EQ en tubescremer ervoor en daarmee was het bijna de real deal :soinnocent:

gitaarmike
31 januari 2019, 13:20
Ik heb goede ervaringen met een peavey bandit , heeft wel wat volume nodig, dus voor thuis minder bruikbaar.
Voor thuis heb ik een yamaha thr10 die ik ook weleens meeneem , top clean geluid, heerlijke stereo spread en lekker portable
Ik heb ook nog een boss katana 100 staan. ook een prima ding voor thuis.
Voor in een bandsetting haalt het het allemaal niet bij een (fender) buizenbakkie wat mij betreft.

twoerd
31 januari 2019, 16:57
Ik heb ook nog een boss katana 100 staan. ook een prima ding voor thuis.
Voor in een bandsetting haalt het het allemaal niet bij een (fender) buizenbakkie wat mij betreft.

Dat mag zo zijn, maar er is ook nog de Boss Katana Artist, en de Boss Nextone Artist, en er is de Roland Blues Cube Artist. Ik zou die drie "Artists" wel eens willen vergelijken met de betere buizenversterkers van vergelijkbare prijs (zeg tot 1000 euro). Okee er zijn wel wat YouTube filmpjes met zulke shootouts maar daar kun je alleen al wegens de geluidskwaliteit van YT niet heel erg veel mee.

Maar goed, in elk geval vond ik de Katana Artist heel veel beter klinken dan de Katana 100 in dit filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=HyTlKxFAA7g

denis.hermans
31 januari 2019, 17:25
Heb onlangs een quilter aviator 8 gekocht. Ben zeer blij met deze aankoop. De versterker heeft een zer goede eq en reageert ook zeer goed op pedalen.

dml
1 februari 2019, 10:04
Heb onlangs een quilter aviator 8 gekocht. Ben zeer blij met deze aankoop. De versterker heeft een zer goede eq en reageert ook zeer goed op pedalen.

Gooi alle hier genoemde amps bij elkaar, neem een Kemper, ga ze lekker profilen en je kan daarna al die amps bij het grof vuil zetten.
Ergo: de Kemper is op dit moment de beste non-tube amp (uiteraard dan wel de powered versie).

heinz3110
1 februari 2019, 14:27
Ach, ik heb met met modeling altijd precies het gevoel met die mensen die altijd met iedereen meelullen, maar eigenlijk zelf geen eigen mening of smoel hebben. Het hoeft bij mij in ieder geval nergens op te lijken qua model hoor, als het maar klinkt. :D

gitaarmike
1 februari 2019, 15:20
Gooi alle hier genoemde amps bij elkaar, neem een Kemper, ga ze lekker profilen en je kan daarna al die amps bij het grof vuil zetten.
Ergo: de Kemper is op dit moment de beste non-tube amp (uiteraard dan wel de powered versie).

Geloof je gelijk, zie zoveel pro's op internet op zo'n ding spelen. Zelf nooit geprobeerd , maar 2k voor een digitale amp (dus massive waardedaling over een aantal jaar) vind ik wel heeel erg duur.

Napoje
1 februari 2019, 16:50
Je wilt niet weten wat een tweedehands kemper op dit moment oplevert als je er al een vindt. Hoe dat over een aantal jaar is, is natuurlijk een ander verhaal.

telerocker
1 februari 2019, 16:53
Gooi alle hier genoemde amps bij elkaar, neem een Kemper, ga ze lekker profilen en je kan daarna al die amps bij het grof vuil zetten.
Ergo: de Kemper is op dit moment de beste non-tube amp (uiteraard dan wel de powered versie).

Goed klinkend op laag volume, inzetbaar dus ook in een orkest of kleinere settings zoals een theater, allerlei sounds en effecten on tap, logisch dat pro's veel werk met een Kemper een doen. Misschien niet helemaal the real thing, maar as close as you get. Ik snap het wel.

dml
3 februari 2019, 03:30
Geloof je gelijk, zie zoveel pro's op internet op zo'n ding spelen. Zelf nooit geprobeerd , maar 2k voor een digitale amp (dus massive waardedaling over een aantal jaar) vind ik wel heeel erg duur.

Wat Napoje zegt, een non-powered KPA doet 2e hands nog steeds rond de € 1400,-, zelfs als 'ie 5 jaar oud is. Een Marshall van 1,5K schrijft meer en sneller af, om nog maar te zwijgen over Mesa. Neem een nieuwe Dual Recto, gaat al snel richting de 3K, je mag blij zijn als je na een paar jaar nog de helft kan krijgen. Dus dat gemiep over waardedaling bij digitale amps is ook maar betrekkelijk.


Goed klinkend op laag volume, inzetbaar dus ook in een orkest of kleinere settings zoals een theater, allerlei sounds en effecten on tap, logisch dat pro's veel werk met een Kemper een doen. Misschien niet helemaal the real thing, maar as close as you get. Ik snap het wel.

Helemaal niet the real thing, maar zeker wel as close as you get.

D3nnis
3 februari 2019, 07:15
Dus dat gemiep over waardedaling bij digitale amps is ook maar betrekkelijk.

Tót ik besluit zo'n ding te kopen, dan is ie ineens niks meer waard. Is namelijk zo'n beetje met alles wat ik koop. :)

Maar inderdaad, de tweedehands prijzen van zo'n kemper blijven opvallend hoog.

Tupelo
3 februari 2019, 10:16
Iets meer afzeiken dan. :ok:

arjanb01
3 februari 2019, 10:27
Tót ik besluit zo'n ding te kopen, dan is ie ineens niks meer waard. Is namelijk zo'n beetje met alles wat ik koop. :)

Maar inderdaad, de tweedehands prijzen van zo'n kemper blijven opvallend hoog.

Gister moest ik met mijn band optreden ergens in Friesland.
Voor ons speelde een bandje waar de gitarist een Kemper bespeelde aangestuurd door van die actieve floor monitoren.
Zelden zo’n dun, kil en slap geluid gehoord. En daarbij, hij gebruikte de Kemper met inderdaad 3 basis sounds, clean, crunch en lead + flanger en Chorus als fx.
Om dan zo’n uitgebreid apparaat aan te schaffen.... nee. 🙈

Brum
3 februari 2019, 10:57
Zou het niet aan de gitarist liggen denk je?

arjanb01
3 februari 2019, 11:10
Ook dat. Alhoewel hij een hele mooie Maybach LP had, kwam het er allemaal sloppy en hakkelig uit.

telerocker
3 februari 2019, 11:28
Een leuke vergelijking bij TPS:


https://www.youtube.com/watch?v=_QZOeXHB8AQ

ateng
3 februari 2019, 11:39
Gister moest ik met mijn band optreden ergens in Friesland.
Voor ons speelde een bandje waar de gitarist een Kemper bespeelde aangestuurd door van die actieve floor monitoren.
Zelden zo’n dun, kil en slap geluid gehoord. En daarbij, hij gebruikte de Kemper met inderdaad 3 basis sounds, clean, crunch en lead + flanger en Chorus als fx.
Om dan zo’n uitgebreid apparaat aan te schaffen.... nee. ��

Denk dan dat het meer aan de geluidsman ligt want vind de meeste profiles wel goed klinken hoor.
Ik had m toen kunnen kopen voor €1100 maar ik twijfelde nog dus toch maar niet gedaan... geef mij maar een real amp op podium

arjanb01
3 februari 2019, 12:02
Goeie keus, Martin!
Die sound die jij hebt gaat geen enkele profile evenaren!
Zelfs met de Bert Meulendijk profiles niet!
En daarbij: doodzonde om je rack gear te vervangen.
Nog een zeer lekker klinkende (half)transistor amp: de vox vt-serie! Onze tweede gitarist heeft zo’n vox en ik haal er toch een hele mooie crunch en leadsound uit👍

Brum
3 februari 2019, 13:18
Ook dat. Alhoewel hij een hele mooie Maybach LP had, kwam het er allemaal sloppy en hakkelig uit.

Ik bedoelde eigenlijk meer het instellen van de Kemper, niet zozeer zijn spel.;) Een geluidsman en materiaal waar het mee uitversterkt doet ook veel.

D3nnis
3 februari 2019, 13:31
Voor ons speelde een bandje waar de gitarist een Kemper bespeelde aangestuurd door van die actieve floor monitoren.


Dat is ook nog wel een dingetje ja.
Met frfr systemen sta je nog wat verder van het traditionele amp geluid en gevoel af tov een powered kemper met gitaarcab is mijn mening.
Ook denk ik dat het veel je eigen speelgevoel is hoor; als luisteraar (via de pa) ben ik toch al vaker in de maling genomen.

ateng
3 februari 2019, 14:33
Dat is ook nog wel een dingetje ja.
Met frfr systemen sta je nog wat verder van het traditionele amp geluid en gevoel af tov een powered kemper met gitaarcab is mijn mening.

Daarom heb ik ook mn speakers naast me staan met optreden. We spelen in ear maar heb meestal 1 oortje uit om toch wat mee te krijgen van mn amp.

arjanb01
3 februari 2019, 14:58
Een oortje uit schijnt heel slecht te zijn voor je gehoor. Toen ik net met in ear speelde deed ik dat ook, maar ben ik vanaf gestapt omdat ik mijn gehoor niet wil verkloten.

dml
3 februari 2019, 15:13
Gister moest ik met mijn band optreden ergens in Friesland.
Voor ons speelde een bandje waar de gitarist een Kemper bespeelde aangestuurd door van die actieve floor monitoren.
Zelden zo’n dun, kil en slap geluid gehoord. En daarbij, hij gebruikte de Kemper met inderdaad 3 basis sounds, clean, crunch en lead + flanger en Chorus als fx.
Om dan zo’n uitgebreid apparaat aan te schaffen.... nee. ��

OMG, hij heeft een Maybach LP en een Kemper en hij klinkt dun, dan zal het wel aan de Kemper liggen......
Zet die kerel op het setje van Martin, 100 tegen 1 dat hij nog steeds dun klinkt?

Dat jij geen boodschap aan modeling hebt, is nu echt wel duidelijk. Vele profs en studio's hebben er eentje staan, dat zal vast niet voor niets zijn.

Mooie opmerking ook, over de sound van Martin, in vergelijking tot de Bert Meulendijk profiles :)

dml
3 februari 2019, 15:14
Een oortje uit schijnt heel slecht te zijn voor je gehoor. Toen ik net met in ear speelde deed ik dat ook, maar ben ik vanaf gestapt omdat ik mijn gehoor niet wil verkloten.

Conventioneel, met monitoren is niet slecht voor je oren?

arjanb01
3 februari 2019, 15:35
Alsjeblieft dml, mijn punt is duidelijk. Dat jij je irriteert hieraan, soit. Jou probleem.
Haal je monitoren erbij, ja die zijn ook slecht voor je oren, zeker als je er meerdere voor je snuffert hebt.
Ik ervaar inear spelen als relaxt, zeker als je ook nog je eigen mix kunt maken.

beruk
3 februari 2019, 17:07
https://www.youtube.com/watch?v=vJB2tJS7KI8vind de polytone de mooiste, had ik dat ding maar gekocht toen ie Bologna voor een prikke stond, 25 jr geleden....

dml
4 februari 2019, 20:11
Alsjeblieft dml, mijn punt is duidelijk. Dat jij je irriteert hieraan, soit. Jou probleem.
Haal je monitoren erbij, ja die zijn ook slecht voor je oren, zeker als je er meerdere voor je snuffert hebt.
Ik ervaar inear spelen als relaxt, zeker als je ook nog je eigen mix kunt maken.

Irriteren? Da's een aanname. Niet doen.

maxdb
5 februari 2019, 01:01
Ergeren doe je aan iets, irriteren niet, taalkundig gezien dan. Iets irriteert je, of je irriteert. Het ergert me dat dat door elkaar gehaald word.
Irriteert ook een beetje.

Erik de Perik
5 februari 2019, 01:22
https://www.youtube.com/watch?v=vJB2tJS7KI8vind de polytone de mooiste, had ik dat ding maar gekocht toen ie Bologna voor een prikke stond, 25 jr geleden....

Ja die fokking Polytones, die had iedereen vroegah. Niks bijzonders overigens, maar wel een enorme hype.

Fobo
5 februari 2019, 09:10
Ja die fokking Polytones, die had iedereen vroegah. Niks bijzonders overigens, maar wel een enorme hype.
Waag ik te betwijfelen. Het waren/zijn relatief dure versterkers met een vrij klein toepassingsgebied - bijvoorbeeld met jazz. Maar met een prachtige dikke warme sound.
Enorme hype? Echnie.....

Erik de Perik
5 februari 2019, 15:35
Waag ik te betwijfelen. Het waren/zijn relatief dure versterkers met een vrij klein toepassingsgebied - bijvoorbeeld met jazz. Maar met een prachtige dikke warme sound.
Enorme hype? Echnie.....

In de jazzwereld was het een hype, 'iedereen' speelde er op of wilde er op spelen.

Little Jay
5 februari 2019, 16:35
De best klinkende solid state die ik heb is de Award Session Bluesbaby 22.

Hier een demootje van YouTube:

https://youtu.be/AS6FKp_mPYw


En hier speel ik er zelf over:

https://youtu.be/hdV4amAK1Xk

En nog een vrij suffe opname maar ik vond de sound wel authentiek:

https://youtu.be/qun9zXmlRBM



Echt een te gek ding!

Plant
5 februari 2019, 18:06
Ik heb ooit een 2dehands MiniBrute IV gehad. Voor (rock)gitaar klankmatig niet zo heel geslaagd, hoewel er wel een overdrive in zat dus er kennelijk ook voor bedoeld. Maar ja, die 15" speaker hè.
Ik kocht 'm voor m'n eerste bas en dat klonk dan wel lekker. Lekker compact en kon ook lekker hard. De eerste eigenaar was jazzgitarist en gebruikte hem dus wel met gitaar maar naar zeggen alleen nog maar thuis. Ik had toen als gitaar een Epiphone Sheraton II en clean wou dat ook nog wel.

Paar jaar later heb ik 'm ingeruild samen met die bas en van het wegdoen van die versterker had ik later wel spijt.

Ik herinner me zoiets met 'gestapelde knoppen'

https://images.reverb.com/image/upload/s--y_WyulGp--/a_exif,c_limit,e_unsharp_mask:80,f_auto,fl_progres sive,g_south,h_620,q_90,w_620/v1414025167/pqthzereeyzuz6aky7tq.jpg

en aan de voorkant doek met zo'n P-logo

https://i.ebayimg.com/images/g/u3EAAOSwzd9cAwcw/s-l300.jpg

lauke_101
6 februari 2019, 17:11
Gisteren bij een vriend van me op een Lab Series L11 head gespeeld, over een 4x12 cab. Die EQ op het tweede kanaal maakt hem waanzinnig veelzijdig! Was goed onder de indruk, en hij reageert lekker dynamisch op je spel en op pedalen. Ging zelfs lekker over z'n nek met een treble booster, wie had dat gedacht.

https://images.reverb.com/image/upload/s---8FaQNHi--/a_exif,c_limit,e_unsharp_mask:80,f_auto,fl_progres sive,g_south,h_620,q_90,w_620/v1487958870/krnzvmaj6ncfuqsvplxh.jpg

Swaag
6 februari 2019, 19:23
B.B. king speelde toch op een transistor amp van LAB? dat vond ik best lekker klinken.
Verder denk ik ook aan die oud Sessionette 75 versterkers, ook mooi.
En als er een buisje in de preamp mag: Vox Cambridge 30R. Heb ik ooit gehad en die zat toch wel erg hoog in het lijstje lekker klinkende bakken waarvan je verbaasd bent dat er geen buizen eindbak in hangt.

Erik de Perik
6 februari 2019, 19:34
Leuk testje.

De test start bij 1:10


https://www.youtube.com/watch?v=qRvRZNg8L0w

Pepe
6 februari 2019, 20:48
Leuk testje.

Millennial YT testing one two :D

Geen enkele ambitie om iets te roepen over merken, microfoons, instellingen enz enz
Is zooo postmodern.. het gaat om hits & likes meneer!

Fobo
6 februari 2019, 21:11
Gisteren bij een vriend van me op een Lab Series L11 head gespeeld, over een 4x12 cab. Die EQ op het tweede kanaal maakt hem waanzinnig veelzijdig! Was goed onder de indruk, en hij reageert lekker dynamisch op je spel en op pedalen. Ging zelfs lekker over z'n nek met een treble booster, wie had dat gedacht.

https://images.reverb.com/image/upload/s---8FaQNHi--/a_exif,c_limit,e_unsharp_mask:80,f_auto,fl_progres sive,g_south,h_620,q_90,w_620/v1487958870/krnzvmaj6ncfuqsvplxh.jpg
Ach, fijne amp; heb jarenlang een combo-versie gehad; mooi warm geluid. Voor overstuurd geluid wel stompboxjes nodig.

Brad
6 februari 2019, 22:37
Niet de beste maar naast de Charlie en de Orange Crush pro is natuurlijk de Ibanez GX-100 een prima versterker.

raabje
10 februari 2019, 14:00
Dit lijkt me een mooie solid state, de super fly:

https://www.gearnews.com/namm-2019-blackstar-super-fly-a-buskers-dream/

de Fly 3 is al erg goed voor solid state, ik ben benieuwd naar deze grotere versie.

matto
10 februari 2019, 18:29
Dynacord GS 824 de beste transistor versterker die ik ooit heb gehoord.

Erik de Perik
10 februari 2019, 18:40
Ik heb wel wat gitaristen op de Dynacord gehoord, maar da's nooit een reden voor mij geweest om er een aan te schaffen. Ik heb wel deze gehad en bespeeld, prima ding!

https://www.vintageandrare.com/uploads/products/44978/1708997/dynacord-Reference-500-65-Watt-tube-amp-1985-Red--big.jpg?1549820309

Rick trodat
11 februari 2019, 09:09
Een solid state valt bijna altijd door de mand met pedalen. Een buizenversterker gaat veel subtieler om met hogere output.

Dirk_Hendrik
11 februari 2019, 09:30
Een solid state valt bijna altijd door de mand met pedalen. Een buizenversterker gaat veel subtieler om met hogere output.

Zo. Deze generalisatie is dan toch maar mooi vastgelegd voor het nageslacht. :stop:

Rick trodat
11 februari 2019, 10:24
Je mag het ermee eens zijn of niet. Maar een booster ( of tubescreamer, overdrive, wat dan ook) pedaaltje, die vooral gericht is op het verhogen van het signaal ipv intern te vormen werkt gewoon veel beter op een buizenamp. En het mooie eraan is dat dit op elke buizenamp anders werkt.

Het verzadigen van de preamp is gewoon een sound die ik altijd merk tijdens mn spel.

Little Jay
11 februari 2019, 10:48
Zo. Deze generalisatie is dan toch maar mooi vastgelegd voor het nageslacht. :stop:

Eerlijk is eerlijk.... hij zegt _bijna_ altijd.... ;-)

(De Award Session Bluesbaby 22 vind ik duidelijk een uitzondering op de stelling! En zo zullen er nog wel meer zijn...)

tmms
11 februari 2019, 11:43
Je mag het ermee eens zijn of niet. Maar een booster ( of tubescreamer, overdrive, wat dan ook) pedaaltje, die vooral gericht is op het verhogen van het signaal ipv intern te vormen werkt gewoon veel beter op een buizenamp. En het mooie eraan is dat dit op elke buizenamp anders werkt.

Het verzadigen van de preamp is gewoon een sound die ik altijd merk tijdens mn spel.

Een transistor (ingangs)trap pushen met een hoog signaal klinkt kloten. Je kunt er wel iets instoppen dat vervormd is, maar het aantal dB ervan is beter niet te hoog. My two cents.:ok:

Rick trodat
11 februari 2019, 12:19
Uiteraard heeft het wel met de hele keten te maken. Wattage, speaker enz. Maar ergens vind ik het wel jammer dat er vrijwel geen goede transistor versterkers zijn met fantastische speakers, Dat maakt een wereld van verschil.

En wat ik persoonlijk ook vind; Vaak hebben we het over de oversturing van de buizen die zo uniek klinkt en niet na te bootsen zou zijn door een modeling of transistor...persoonlijk denk ik eerder aan de cleane sounds die zo moeilijk na te bootsen zijn.

Een cleane vox ac30 klinkt zo uniek en dynamisch en reageert dusdanig bijzonder op pedalen. Of wat te denken van een cleane blackface. Haal jij dit uit een transistor?

Maar tis niet eens dat nabootsen. Er is geen transistorversterker met een eigen smoel.

lauke_101
11 februari 2019, 12:19
Hangt van de amp af als je het mij vraagt. In feite is het natuurlijk niet anders dan wat er gebeurt in ieder transistor OD/distortion pedaal... Alleen zijn transistor amps er niet altijd even goed op gebouwd om dat lekker te kunnen.

Pepe
11 februari 2019, 12:42
Het is een technisch verhaal maar er is aux principe een verschil tussen wat speakers zien van een buizen/trafo of transistor/mosfet kwa sinus en blok.
Met al dit soort dingen, een & ander hangt af van ontwerp en gebruik en of iets door een mand valt is meer een kwestie van grote object en diameter gat.

Tupelo
11 februari 2019, 13:10
Ik heb ooit een 2dehands MiniBrute IV gehad. Voor (rock)gitaar klankmatig niet zo heel geslaagd, hoewel er wel een overdrive in zat dus er kennelijk ook voor bedoeld. Maar ja, die 15" speaker hè.
Ik kocht 'm voor m'n eerste bas en dat klonk dan wel lekker. Lekker compact en kon ook lekker hard. De eerste eigenaar was jazzgitarist en gebruikte hem dus wel met gitaar maar naar zeggen alleen nog maar thuis. Ik had toen als gitaar een Epiphone Sheraton II en clean wou dat ook nog wel.

Paar jaar later heb ik 'm ingeruild samen met die bas en van het wegdoen van die versterker had ik later wel spijt.

Ik herinner me zoiets met 'gestapelde knoppen'

https://images.reverb.com/image/upload/s--y_WyulGp--/a_exif,c_limit,e_unsharp_mask:80,f_auto,fl_progres sive,g_south,h_620,q_90,w_620/v1414025167/pqthzereeyzuz6aky7tq.jpg

en aan de voorkant doek met zo'n P-logo

https://i.ebayimg.com/images/g/u3EAAOSwzd9cAwcw/s-l300.jpg
15 inch voor gitaar, met bakken galm.... :lovelove::lovelove::lovelove::lovelove:

Maar dan wel graag op een kristalheldere buizenamp natuurlijk. :D

Brad
11 februari 2019, 17:29
Een solid state valt bijna altijd door de mand met pedalen. Een buizenversterker gaat veel subtieler om met hogere output.

Een Roland Jazz chorus om een voorbeeld te noemen klinkt prima met pedalen. Ze zijn er wel.

twoerd
11 februari 2019, 17:37
Maar tis niet eens dat nabootsen. Er is geen transistorversterker met een eigen smoel.

Of dit nu waar is of niet, ik hoef geen versterker met eigen smoel. Als hij gewoon goed versterkt is dat voor mij ook prima. Dan hoef je hem alleen maar mooi geluid te voeren met je gitaar en pedaaltjes.

Dirk_Hendrik
11 februari 2019, 17:46
Je mag het ermee eens zijn of niet. Maar een booster ( of tubescreamer, overdrive, wat dan ook) pedaaltje, die vooral gericht is op het verhogen van het signaal ipv intern te vormen werkt gewoon veel beter op een buizenamp. En het mooie eraan is dat dit op elke buizenamp anders werkt.

Het verzadigen van de preamp is gewoon een sound die ik altijd merk tijdens mn spel.

Dus zijn we gekomen van
"Een solid state valt bijna altijd door de mand met pedalen"

Tot het gebruik van pedalen die worden gebruikt om de preamp van de versterker te oversturen.... Da's nogal een verschil.

Inderdaad, het over z'n huig trappen van een preamp werkt niet lekker met transistorbakken. Da's een buizenbakkendingetje. Dat betekent dus niet dat "transistorbakken niet samengaan met pedalen" maar dat je, als je met dat ene specifieke oer-z'n-huig-ding bezig bent, je je spullen fout gebruikt. Moet je dan de versterker de schuld geven van die mismatch... of de gitarist?

En SS versterkers met een eigen smoel? Ik ken er genoeg. Sessionette's, Pearces, Yamaha G100;s, Idd de door Brad aangehaalde Jazz Chorusses, de eerder in dit draadje genoemde Lab series, Pignoses. Allemaal karaktervolle versterkers .

guitaraddict
13 februari 2019, 14:08
Een Roland Jazz chorus om een voorbeeld te noemen klinkt prima met pedalen.

+ 1 Maar je moet wel hoog verminderen als je een vervormingspedaal er voor gebruikt.
Ik heb hem vaak gebruikt icm een Vox AC30.

Pepe
13 februari 2019, 14:34
De Jazz chorus handelt pedalen prima TOTDAT je hem laat clippen, dan is het een ramp.
Komt door het hifi hoog dat de Roland heeft, dat is een gebied wat vrij lastig is voor smooth vervorming, daar zitten de begrippen rafelig, knerpen en schril.
Dat is ook gelijk de reden waarom 99% van de pedalen de hoge frequenties shelven want die gaan snel voor problemen zorgen. Ook de hele lage trouwens.
Maar zolang je de boel clean houd op de Jazz chorus clashen die hoge frequenties niet.

Ik hou juist van het gebied dat tussen superclean en overdrive in zit, waar je een beetje compressie en growl krijgt dus ik heb niks te zoeken bij een Roland Jazz chorus.

beruk
14 februari 2019, 13:27
En deze dan? Moet je wel opzoek, dat wel:
https://www.youtube.com/watch?v=UCNV1poOl7Y

Erik de Perik
14 februari 2019, 16:44
Staan er verschillende op MP te koop.

Dirk_Hendrik
15 februari 2019, 09:44
Staan er verschillende op MP te koop.

En nog best betaalbaar ook!

Erik de Perik
15 februari 2019, 12:27
Ja dat viel mij ook erg mee!

guitaraddict
15 februari 2019, 15:09
dus ik heb niks te zoeken bij een Roland Jazz chorus.

Daarom dus had ik er een Vox AC 30 bij.

Pepe
15 februari 2019, 15:31
Daarom dus had ik er een Vox AC 30 bij.

jaaa.... zo kan je elke amp wel goed laten klinken.....:sneaky:

Maar ook al ben ik geen jazz chorus fan, het is toch een klassieker en niet te verslaan in waar ie destijds op mikte.

guitarkid2
18 februari 2019, 11:36
Of dit nu waar is of niet, ik hoef geen versterker met eigen smoel. Als hij gewoon goed versterkt is dat voor mij ook prima. Dan hoef je hem alleen maar mooi geluid te voeren met je gitaar en pedaaltjes.

score dan een hivie versterker of speel over je pc monitoren
klaar is kees
wel regelmatig aftstoffen

twoerd
18 februari 2019, 12:21
score dan een hivie versterker of speel over je pc monitoren
klaar is kees
wel regelmatig aftstoffen

Grappig genoeg heb ik daar inderdaad best okee ervaringen mee. Uitgang van multi-effectpedaal / pedalboard recht naar de versterker waar ik ook radio en Spotify mee luister in de woonkamer. Klinkt gewoon prima. Je hebt alleen geen effecten in de versterker zelf dus je moet alles uit pedalen halen. En je moet natuurlijk wel een beetje een aardige versterker en luidsprekers hebben en hem niet te heel hard zetten, dat trekt ie waarschijnlijk niet zo goed.
Maar goed, een thuisstereo ga je niet meenemen, dus dan is een gitaarversterkercombo een stuk handiger. En ik vind buizen leuk, maar de praktische nadelen ervan wat minder. En anno nu hebben we toch wel aardig geluid zonder buizen dacht ik. Vandaar dit draadje.

guitarkid2
18 februari 2019, 13:44
ik zeg niks voor of tegen buizen
zeg alleen dat de meeste gitaarversterkers hebben een eigen smoel hebben

twoerd
19 februari 2019, 09:44
Tsja versterk je je gitaarspel, of bespeel je vooral je versterker met je gitaar, vraag ik me wel eens af.

Brad
19 februari 2019, 12:24
The Edge van U2 ziet het gitaarspelen in het geval van effecten niet als spelen door een effect. Hij ziet het als een geheel. Ik vind dat wel een verhelderende kijk op elektrisch spelen. Je gitaar je effecten en je amp kun je zien als een instrument in zijn geheel.

Midwolda
19 februari 2019, 12:36
Muziek is voor mij altijd een drieluik: het nummer, mijn spel, en de versterking (die begint bij de pickup en eindigt bij de speaker). Heb het nooit anders gezien of ervaren.

Nog even over die Jazz Chorussen (Chorii?) he. Jullie weten toch wel dat ze ook berucht zijn om hun vrij hoge ruisniveau tijdens nullast?

Fobo
19 februari 2019, 15:39
Nog even over die Jazz Chorussen (Chorii?) he. Jullie weten toch wel dat ze ook berucht zijn om hun vrij hoge ruisniveau tijdens nullast?
Nee, wist ik niet, en ook nooit last van gehad; althans niet in de mate waarin destijds mijn H&H en Marshall-combo dat deden.

josan
16 april 2019, 16:46
Voor mij is de best klinkende solid state tot nog toe. De Roland Blues Cube Stage. Op twee de Fender Princeton Chorus 2x10. Van de transistorversterkers die ik geprobeerd heb natuurlijk.

Erik de Perik
16 april 2019, 17:17
Tsja versterk je je gitaarspel, of bespeel je vooral je versterker met je gitaar, vraag ik me wel eens af.

Dat laatste denk ik. Net zo goed als dat je, ik tenminste dan, niet op iedere gitaar hetzelfde speelt doet een versterker daar ook iets in. Uiteraard heb ik het over een elektrische gitaar.

Rick trodat
17 april 2019, 13:02
The Edge van U2 ziet het gitaarspelen in het geval van effecten niet als spelen door een effect. Hij ziet het als een geheel. Ik vind dat wel een verhelderende kijk op elektrisch spelen. Je gitaar je effecten en je amp kun je zien als een instrument in zijn geheel.

Zo ziet John Mayer het ook. Heel veel nummers die door hem zijn geschreven komen voort uit een ( uniek) effect. Dat heeft the edge ook gehad: denk aan Elevation, Even better than the real thing. En John Mayer heeft veelvuldig gebruik gemaakt van de Adrenalinn

denis.hermans
17 april 2019, 17:19
Kan zijn dat ik al gereageerd heb in dit topic maar dan herhaal ik het maar even. Ik ben zeer tevreden met mijn Quilter Aviator. Deze versterker reageert erg goed op pedaaltjes zoals oa greer Lightspeed, Greer Southland, Greer Tomahawk, Fulltone fulldrive, Fulltone fuzz,...

Brad
17 april 2019, 18:29
Ja had je al gedaan. Een kleine versterker van 8 kilo en een 8 inch speaker maar met een enorm vermogen toch? Ik wou dat die versterker al bestond toen ik nog in bandjes speelde.

the sure thing
17 april 2019, 18:52
Zo ziet John Mayer het ook. Heel veel nummers die door hem zijn geschreven komen voort uit een ( uniek) effect. Dat heeft the edge ook gehad: denk aan Elevation, Even better than the real thing. En John Mayer heeft veelvuldig gebruik gemaakt van de Adrenalinn

+1


Verzonden vanaf mijn mobiele telefoon met Tapatalkpoeder

denis.hermans
17 april 2019, 19:39
@Brad : inderdaad ! De versterker klinkt erg goed op ekk volume. Ook ideaal voor op een appartement dus.

no 1 hops
18 april 2019, 07:11
over quilter gesproken
wat zijn de ervaring met de microblock 45?
https://www.quilterlabs.com/index.php/productpage/microblock-45

telerocker
18 april 2019, 14:59
Ik vind Quilter wel aan de prijs voor een solid state.

Brad
19 april 2019, 01:10
Ik vind Quilter wel aan de prijs voor een solid state.

Maar het is dan ook wel een bijzondere versterker gezien het formaat en het gewicht. Een nieuwe Roland JC-120 kost toch ook rond de 1200. Ik vind die Quilter iets handzamer. -)

telerocker
19 april 2019, 01:49
Maar het is dan ook wel een bijzondere versterker gezien het formaat en het gewicht. Een nieuwe Roland JC-120 kost toch ook rond de 1200. Ik vind die Quilter iets handzamer. -)

Voor die prijs heb je ook een Victory V30 II, super buizenamp in lunchbox formaat. 1x12 cab eronder en gaan. En er zijn nog tal van goede alternatieven met buizen in die prijsklasse. Maar wie 1200 euro wil neertellen voor een solid state met een chorus moet vooral zijn gang gaan.

Dirk_Hendrik
19 april 2019, 08:41
Kan iemand me even uitleggen waarom hier appels met peren worden vergeleken?
- Die quilter is een SS pedaal met de claim van 200W output (Hoe ziet de adapter er uit?). Dat matcht met de vermogensklasse van, bijvoorbeeld, een JC120.... behalve dat we 2 dikke 12" speakers in de vergelijking missen.
- Fijn dat je een Victory lunchboxversterker met buizen kan kopen maar dit was een SS topic. Kom dan niet met die zaaddodende buizen vs SS discussie.
- Fijn dat je een Victory lunchboxversterker met buizen kan kopen maar da's dus een miniversterkertje en niet die vermogensklasse waarin dat Quilter ding en die JC120 zaten...

Dus, hou op met appels met peren te vergelijken omdat 1 van de 2 je smaak toevallig niet is.

Erik de Perik
19 april 2019, 09:47
Die versterker van Thomas Blug klinkt in de demo’s wel prima vind ik. Nooit zelf op gespeeld trouwens.

Rinze
19 april 2019, 10:42
Die versterker van Thomas Blug klinkt in de demo’s wel prima vind ik. Nooit zelf op gespeeld trouwens.Zit een Nano-tube in hoor 😎

Ik heb een Amp1. Heb een beetje een haat - liefde verhouding met het ding. De ene dag vind ik de geluiden prima, de volgende dag prut. Nou heb ik dat wel vaker dus dat zegt niet alles. Het instellen heeft aandacht nodig omdat er nogal wat bediening gedeeld wordt door de kanalen.

Heb ook het idee dat ie op band - volume toch makkelijker opbloeit. Toen ik de master op 6 zette bij een repetitie begon de rest gelijk te klagen over lawaai. Heb hem in mijn eentje een keer op acht gehad en toen begon de hele ruimte te resoneren. Volume zit wel goed dus.

Ik heb het ding primair als backup voor mijn buizen bak. De Amp1 weegt 1,2 kilo. Ik zet hem wel van de grond af, schakelen doe ik met een standaard Fs-2 met 2 knoppen. Denk ook niet dat de Amp1 blij zou worden van mijn gestamp met klompen. Of van de bier en zweet-douches bij optredens..

Verder veel transistor bakken gehad. Eigenlijk altijd een vervelend "hard" geluid in het hoog en op hoog volume wordt het vak ook niet mooier.

De beste vond ik de Marshall 75 Reverb. Zat wel zo'n kut Celestion Sidewinder in maar over een 4*12 klonk ie prima. Het slechtst vond ik de Sessionette, erg vervelend hard mid - hoog en hoog. En zo'n rare gesloten kast waarin bij hogere volumes van alles mis gaat qua resonantie. En ontzettend vieze vervorming. En dan niet op een goeie manier.

Het hangt er ook natuurlijk vanaf wat je voor muziek speelt en wat je vaardigheden zijn.

Vooralsnog geef ik de Amp1 het voordeel van de twijfel. Clean is ie echt prima dus misschien gooi ik er wel een scheur doosje voor. Het lage gewicht en de compactheid is in ieder geval een verademing mijn oude rugje.

Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk

telerocker
19 april 2019, 11:08
Kan iemand me even uitleggen waarom hier appels met peren worden vergeleken?
- Die quilter is een SS pedaal met de claim van 200W output (Hoe ziet de adapter er uit?). Dat matcht met de vermogensklasse van, bijvoorbeeld, een JC120.... behalve dat we 2 dikke 12" speakers in de vergelijking missen.
- Fijn dat je een Victory lunchboxversterker met buizen kan kopen maar dit was een SS topic. Kom dan niet met die zaaddodende buizen vs SS discussie.
- Fijn dat je een Victory lunchboxversterker met buizen kan kopen maar da's dus een miniversterkertje en niet die vermogensklasse waarin dat Quilter ding en die JC120 zaten...

Dus, hou op met appels met peren te vergelijken omdat 1 van de 2 je smaak toevallig niet is.

Ik vind het legitiem om in een bepaald prijssegment amps te vergelijken. 1200 euro voor een tranny is gewoon duur. Die Victory blaast trouwens die JC weg hoor. Buizenwatts zijn geen trannywatts.

Erik de Perik
19 april 2019, 11:49
Vroegah tijdje met een Sessionette opgetreden maar dan wel op een 4x12 waardoor het zaklampeffect effect een stuk minder was.

telerocker
19 april 2019, 11:55
Vroegah tijdje met een Sessionette opgetreden maar dan wel op een 4x12 waardoor het zaklampeffect effect een stuk minder was.

Vroegah speelde ik soms stereo, met een Roland Cube 100 en een Fender Princeton Reverb II. Mag je raden welke harder ging.

heinz3110
19 april 2019, 12:08
Kan iemand me even uitleggen waarom hier appels met peren worden vergeleken?
- Die quilter is een SS pedaal met de claim van 200W output (Hoe ziet de adapter er uit?). Dat matcht met de vermogensklasse van, bijvoorbeeld, een JC120.... behalve dat we 2 dikke 12" speakers in de vergelijking missen.

Je verwart de microblock 45 ( pedaal, 25 - 45 watt) met een quilter aviator /mach 2 (100 watt in een 8 ,10 of 12 inch)
Die mach 2 zegt ook 2 x 100 watt te leveren maar dat is alleen als je beide inputs gebruikt, dus een gitaar in een kanaal en een microfoon in de andere. Beetje onhandige claim van Quilter, maar goed, 100 watt in een 8 inch met een gewicht van 9 kilo plus de uitgebreide opties vond ik niet terug in een andere kandidaat toen ik ging shoppen voor een versterker met tremolo en reverb voor het zelfde geld....

tnijland
19 april 2019, 12:46
Ik zou zelf niet zo heel snel een transistor versterker kopen. Maar dat heeft vooral te maken met het feit dat veel gitaarmuziek is opgenomen met kenmerkende buizenversterkers zoals Marshall, Vox, Fender etc. Kennelijk imiteren we dat voornamelijk door vergelijkbare versterkers en gitaren te kopen en dan kom je toch weer snel uit bij de originele producten.

Maar dat geld ook voor solide state amps want een uitzondering hierop is de jazz muziek waarvan de meeste gitaar georiënteerde nummers vaak met transistor versterkers zijn opgenomen.

Zou ik er eentje willen hebben dan wordt het de Hendriksen Jazz amp of de DV Mark Little Jazz.

twoerd
24 april 2019, 10:19
Mij maakt het niet zo veel uit wat de technologie is, wel of ik hem lekker vind klinken, en ook of hij handig in gebruik is, zo moet hij zacht genoeg kunnen voor thuis en hard genoeg voor een klein optreden zonder microfoon ervoor.

Dus wat ik eens zou willen doen is rustig zelf vergelijken. Qua solid state ben ik erg benieuwd naar de Katana Artist (die lijkt echt wel beter te klinken dan de andere Katana's). Keertje vergelijken met een Fender Blues Jr of Vox AC15 (dus zelfde prijsregio). Gek genoeg hoor ik nooit verhalen van mensen die zo'n Katana Artist naast een buizenversterker echt zelf hebben vergeleken. Aangezien de Katana heel veel flexibiliteit biedt zou een buizenversterker van rond 600 euro toch echt wel beduidend beter moeten klinken voordat ik daarvoor zou kiezen.

Remork1970
25 mei 2019, 17:46
Misschien is die nieuwe H&K Black Spirit wel de best klinkende solid state. Iemand dat ding eens getest al?

Remork sluiten.

Dirk_Hendrik
25 mei 2019, 18:14
Vroegah tijdje met een Sessionette opgetreden maar dan wel op een 4x12 waardoor het zaklampeffect effect een stuk minder was.

Om die reden heb ik een beamblocker gemonteerd. Doei zaklampeffect en zonder met een 4x12 op stap te moeten. En dat ik dat ding altijd (2 cola kratjes) op heuphoogte wil hebben staan.

Erik de Perik
25 mei 2019, 19:05
Die waren er nog niet in de jaren ‘80, maar strook gaffa op het speakerdoek zag je ook wel eens.

Dirk_Hendrik
26 mei 2019, 09:37
Die waren er nog niet in de jaren ‘80, maar strook gaffa op het speakerdoek zag je ook wel eens.

Da's de tijd dan men ook nog gewoon begreep wat je bedoelde als je Gaffa zei. Tegenwoordig krijg je daar bijna standaard dezelfde koeiige holle blik of blik vol panische angst. Pas als je jezelf "corrigeert" naar Duc(k)(t) tape komt er herkenning.

Zal wel een leeftijdsdingetje zijn.

Erik de Perik
26 mei 2019, 20:17
Da's de tijd dan men ook nog gewoon begreep wat je bedoelde als je Gaffa zei. Tegenwoordig krijg je daar bijna standaard dezelfde koeiige holle blik of blik vol panische angst. Pas als je jezelf "corrigeert" naar Duc(k)(t) tape komt er herkenning.

Zal wel een leeftijdsdingetje zijn.

Grappige is dat het eigenlijk "gaffer tape" is. Ik denk dat wij in NL er zelf Gaffa van gemaakt hebben. Maar klopt, vandaag nog gecheckt maar tegenwoordig zegt het niets meer.

guitarkid2
26 mei 2019, 20:52
Dat dacht ik dus ook maar .....
Volgens meneer bax
https://www.bax-shop.nl/blog/bekabeling/waarom-je-gaffa-en-geen-duct-tape-gebruikt/

Erik de Perik
26 mei 2019, 21:13
Er zit inderdaad een verschil tussen gaffer en duct tape. De eerste heeft een textiel rug, de tweede niet. Maar beide benamingen worden door elkaar gebruikt en de duct tape die ik koop heeft een textiel rug.

Dirk_Hendrik
27 mei 2019, 09:00
Ik denk dat je rustig kunt gaan stellen dat het corrigeren tussen Gaffa en gaffer, Duct en Duch etc ongeveer even nutteloos is als proberen mensen te corrigeren als ze het hebben over tie-wraps, tie-ribs, tie-rips, Ty-Rap (de patentbenaming) , bundelbandje, cable tie etc etc...

lauke_101
27 mei 2019, 11:45
Geen beginnen aan inderdaad, maar ik moet zeggen dat ik bundelbandje wel een mooie Nederlandse term vind! Nog nooit eerder gehoord ook overigens.