PDA

View Full Version : Strymon Volante delay



apekop
24 januari 2019, 17:39
Verbaast me dat ik hier nog niks over de nieuwe delay van Strymon heb gelezen, of ik heb het gemist.
Best een interessante delay, wel met de typische Strymon saus.


https://www.youtube.com/watch?v=kpE0TreydZs

the sure thing
24 januari 2019, 20:58
Lekker ding dat pedaal!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Pepe
24 januari 2019, 21:54
Zonder het filmpje bekeken te hebben gok ik dat het een high tech rendering is van de oude Binson?
Zoniet, dan heeft men niet heel erg hun best gedaan er NIET op te lijken.

Rick trodat
25 januari 2019, 10:12
Klinkt goed die strymon. Ik heb nu diverse keren gespeeld met strymon pedalen en in eerste instantie denk ik vaak wauw maar uiteindelijk altijd verkocht.

Het was top notch, absoluut.

Maar mn simpele malekko analoge delay klinkt gewoon altijd goed, en zit nooit in de weg.

En mn spring reverb in mn fender amp leeft ook gewoon veel meer. Op elk volume klinkt dat anders, en das zo vet!

Misschien is het mn leeftijd, maar ik begin steeds vaker naar analoog te neigen.

the sure thing
25 januari 2019, 13:55
Klinkt goed die strymon. Ik heb nu diverse keren gespeeld met strymon pedalen en in eerste instantie denk ik vaak wauw maar uiteindelijk altijd verkocht.

Het was top notch, absoluut.

Maar mn simpele malekko analoge delay klinkt gewoon altijd goed, en zit nooit in de weg.

En mn spring reverb in mn fender amp leeft ook gewoon veel meer. Op elk volume klinkt dat anders, en das zo vet!

Misschien is het mn leeftijd, maar ik begin steeds vaker naar analoog te neigen.

Geheel mee eens. De chorus, flanger en tremolo effecten vond ik op de Strymon Mobius niet goed klinken.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Pepe
25 januari 2019, 14:22
Als je een Strymon verb op een Fender tube spring wil laten lijken zal de laatste per definitie altijd beter klinken.
Maar die Fender kan maar 1 ding en is op zijn beurt uiterst belabberd in het nadoen van de Strymon verbs.

Mitch
25 januari 2019, 16:01
Ik word er ook niet warm of koud van. Kwaliteit, maar karakterloos. Maar ieder zijn meug. Ik ben met gitaar spul een grotere zeikert dan met toetsen. Die wil ik voor geen goud analoog, veel te zwaar :D
Al die high end delays zijn super praktisch, maar je moet niet verwachten dat het aanvoelt als een extra instrument.

Brad
25 januari 2019, 20:04
Ik heb een delaypedaaltje die vier keer zo goedkoop is. Een beetje volumedrop maar wat een diepte en karakter. En hij is ook nog vijf keer zo klein als die Strymonpedalen.

telerocker
25 januari 2019, 23:06
Klinkt goed die strymon. Ik heb nu diverse keren gespeeld met strymon pedalen en in eerste instantie denk ik vaak wauw maar uiteindelijk altijd verkocht.

Het was top notch, absoluut.

Maar mn simpele malekko analoge delay klinkt gewoon altijd goed, en zit nooit in de weg.

En mn spring reverb in mn fender amp leeft ook gewoon veel meer. Op elk volume klinkt dat anders, en das zo vet!

Misschien is het mn leeftijd, maar ik begin steeds vaker naar analoog te neigen.

Ik heb ook geen enkel digitaal doosje meer. Live doet mijn Maxon AD-9 Pro het geweldig, zelfs voor de amp. En een tubedriven reverb van de amp is ook echt anders dan uit een reverbpedaal. Wat dat betreft is de Fender reverb onovertroffen.
Het is bij mij misschien ook een bepaalde luiheid om me te verdiepen in de 1000 en 1 sounds en parameters van een Strymon. Ik koop de laatste tijd bijna niks meer. De laatste aanwinst was een Suhr Eclipse. Het enige wat nog op de bucketlist staat is een Mini Vent II.
Ik kan me wel voorstellen dat Strymon pedalen in het pulletje vallen bij gitaristen die graag soundscapes maken en/of lange delaytijden nodig hebben.

Pepe
25 januari 2019, 23:58
Ik kan me wel voorstellen dat Strymon pedalen in het pulletje vallen bij gitaristen die graag soundscapes maken en/of lange delaytijden nodig hebben.

Bij mij het tegenoverstelde juist. Ik heb wel de eenvoudige jongens, Deco & Flint.
Behalve dat de Deco ook cleanboost is, de enorm delay knop is de enige knop waar ik aan hoeft te draaien om delays in te stellen. Heeft zelfs de beste slap van al mijn delays.
is live praktisch, andere delays zijn veel omslachtiger.
De Flint heeft prachtige trems en de verbs gebruik je niet voor zijn spring (kutsound) maar voor shimmmer 80's drama

Ik heb wel eens een tourneetje met enkel die 2 (plus tuner) gedaan en dat kan prima.

telerocker
26 januari 2019, 00:30
Bij mij het tegenoverstelde juist. Ik heb wel de eenvoudige jongens, Deco & Flint.
Behalve dat de Deco ook cleanboost is, de enorm delay knop is de enige knop waar ik aan hoeft te draaien om delays in te stellen. Heeft zelfs de beste slap van al mijn delays.
is live praktisch, andere delays zijn veel omslachtiger.
De Flint heeft prachtige trems en de verbs gebruik je niet voor zijn spring (kutsound) maar voor shimmmer 80's drama

Ik heb wel eens een tourneetje met enkel die 2 (plus tuner) gedaan en dat kan prima.

Die Flint vind ook goed te pruimen hoor en lijkt me voor een gemaksmens als ik nog wel te handelen. Ik doelde meer op de Mobius, Big Sky, Time Line.

vulvasonic
26 januari 2019, 01:18
Die Flint vind ook goed te pruimen hoor en lijkt me voor een gemaksmens als ik nog wel te handelen. Ik doelde meer op de Mobius, Big Sky, Time Line.
Ook allemaal geweldig, maar vooral omdat je veel goed klinkende presets kan maken die je icm een midi schakelsysteem kunt gebruiken. Dat lukt je toch wat minder goed met een gemiddeld analoog delay- of choruspedaaltje. Dat is iig iets wat mij er vooralsnog van zou weerhouden om die uitgebreide en flink prijzige Strymon pedalen aan te schaffen. Je koopt niet 1 of 2 goede sounds, je koopt een dierentuin vol, maar je moet er wel je volledige systeem op aanpassen, anders hebben die dingen mijns inziens niet zo'n zin. D.w.z., anders zijn er goedkopere alternatieven die niks minder zijn.

(Voor alle duidelijkheid, ik heb het hier over dat setje pedalen, genoemd door Telerocker)

apekop
26 januari 2019, 16:18
Ik vind het wel een leuke delay. Maar inderdaad zoals ik al aangaf heeft het wel die typische Strymon saus. Klinkt goed, maar ook een beetje gepolijst op een of andere manier. Voor veel mensen zal hij ook wat te uitgebreid of te ingewikkeld zijn, maar de echte soundscapers zullen er wel mee uit de voeten kunnen. En 8 presets (zonder midi) vind ik wel erg karig voor zo'n uitgebeide delay.

Pepe
26 januari 2019, 17:32
Dat zijn geen presets maar play back koppen.
Wat ik al zei, men mikt overduidelijk op de Binson fans, zelfs de naam is Italiaans.
Met Binson fans bedoel ik de Gilmour en vooral Shadow freaks.
Die laatste groep is groot en al 50 jaar op zoek naar een playback delay, een sleutel om alle shadow nummers correct te spelen en dat zijn me een stelletje nerds bij elkaar en geld genoeg.
De laatste tijd verschijnt er wel wat op de markt daarvoor maar tis net niet helemaal en lastig te krijgen dus Strymon dacht natuurlijk, pik in, met onze brand power moet dat een eitje zijn.

apekop
26 januari 2019, 17:54
Dat zijn geen presets maar play back koppen.


Dat bedoel ik niet. je kan ook 8 presets opslaan.

Pepe
26 januari 2019, 18:30
Oh.. ok...
ja, schiet vanuit de heup, mis je wel eens wat:D

telerocker
26 januari 2019, 18:35
Ook allemaal geweldig, maar vooral omdat je veel goed klinkende presets kan maken die je icm een midi schakelsysteem kunt gebruiken. Dat lukt je toch wat minder goed met een gemiddeld analoog delay- of choruspedaaltje. Dat is iig iets wat mij er vooralsnog van zou weerhouden om die uitgebreide en flink prijzige Strymon pedalen aan te schaffen. Je koopt niet 1 of 2 goede sounds, je koopt een dierentuin vol, maar je moet er wel je volledige systeem op aanpassen, anders hebben die dingen mijns inziens niet zo'n zin. D.w.z., anders zijn er goedkopere alternatieven die niks minder zijn.

(Voor alle duidelijkheid, ik heb het hier over dat setje pedalen, genoemd door Telerocker)

Precies zoals je schrijft zit ik er in. Te veel sounds, te veel parameters waar je doorheen moet, je rig die moet worden aangepast. De een vindt het een uitdaging, ik vind het vaak een gedoe, met name als op het podium weer eea moet worden bijgesteld. Zal ongetwijfeld mijn intrinsieke luiheid zijn.

vulvasonic
27 januari 2019, 02:16
Nou ja, als je reeds met midi gestuurde schakelsysteempjes werkt, is het alleen maar handig, want dan hoef je juist niet te bukken om je sounds te wijzigen. Dat is het hele idee ook.
Maar als je, zoals ik, niet iets dergelijks hebt, dan heb ik er ook niet zo veel aan, want als ik sta op te treden, dan moet een pedaal mij dat ene geweldige geluid geven waarvoor ik het heb gekocht. Daarom hou ik ook van pedalen als de MXR Phase 90 Script Logo. Zit 1 knop op. Zet het effect aan en je weet wat je krijgt en het is altijd goed. Nu ben ik tijdens een hele set best bereid om twee keer een kleine draai aan die ene knop te geven, maar daar houdt het bij mij al wel een beetje op. Mijn rug speelt me ook parten, maar ook dat is een legitieme reden.

Laatst, de....... (hoe heet het ook weer?)... o ja, de RevivalDRIVE van Origin Effects. Niet helemáál te vergelijken, maar toch...., het ding kost ergens tussen de 600 en 700 euro, er zitten 436 draaiknoppen, drukknoppies, schakelaars en dipswitches op en je kunt er ongetwijfeld waanzinnige geluiden uit halen. Maar wat ik me dan afvraag is..., 'wie zet zoiets op een plankje?' Want (en dat is in dit geval dus feitelijk nog veel erger), je kunt hier meen ik niets programmeren. Verbeter mij als ik het mis heb (kan zomaar). Dus eventjes een ander geluidje maken is er niet bij, want ga je écht voor een ánder geluid dat ook geweldig klinkt, dan moet je 20 aanpassingen aan je settings doen! Ik vind dat een onwerkbare situatie. En ik ben ervan overtuigd dat je voor dat geld 3 of 4 pedalen kunt kopen die perfect klinken en die je 1x afstelt en die je te allen tijde aan of uit kan zetten. Zou ik zelf veel eerder doen.
Tenzij je het ding gebruikt als studio device, om eindeloos die ene perfecte sound te tweaken. Maar waarom dan die footswitches?

Enfin, ik draaf weer door. Maar het is mijn kijk op effectpedaaltjes. :)

telerocker
27 januari 2019, 02:43
Nou ja, als je reeds met midi gestuurde schakelsysteempjes werkt, is het alleen maar handig, want dan hoef je juist niet te bukken om je sounds te wijzigen. Dat is het hele idee ook.
Maar als je, zoals ik, niet iets dergelijks hebt, dan heb ik er ook niet zo veel aan, want als ik sta op te treden, dan moet een pedaal mij dat ene geweldige geluid geven waarvoor ik het heb gekocht. Daarom hou ik ook van pedalen als de MXR Phase 90 Script Logo. Zit 1 knop op. Zet het effect aan en je weet wat je krijgt en het is altijd goed. Nu ben ik tijdens een hele set best bereid om twee keer een kleine draai aan die ene knop te geven, maar daar houdt het bij mij al wel een beetje op. Mijn rug speelt me ook parten, maar ook dat is een legitieme reden.

Laatst, de....... (hoe heet het ook weer?)... o ja, de RevivalDRIVE van Origin Effects. Niet helemáál te vergelijken, maar toch...., het ding kost ergens tussen de 600 en 700 euro, er zitten 436 draaiknoppen, drukknoppies, schakelaars en dipswitches op en je kunt er ongetwijfeld waanzinnige geluiden uit halen. Maar wat ik me dan afvraag is..., 'wie zet zoiets op een plankje?' Want (en dat is in dit geval dus feitelijk nog veel erger), je kunt hier meen ik niets programmeren. Verbeter mij als ik het mis heb (kan zomaar). Dus eventjes een ander geluidje maken is er niet bij, want ga je écht voor een ánder geluid dat ook geweldig klinkt, dan moet je 20 aanpassingen aan je settings doen! Ik vind dat een onwerkbare situatie. En ik ben ervan overtuigd dat je voor dat geld 3 of 4 pedalen kunt kopen die perfect klinken en die je 1x afstelt en die je te allen tijde aan of uit kan zetten. Zou ik zelf veel eerder doen.
Tenzij je het ding gebruikt als studio device, om eindeloos die ene perfecte sound te tweaken. Maar waarom dan die footswitches?

Enfin, ik draaf weer door. Maar het is mijn kijk op effectpedaaltjes. :)

Nou ja, dat is het punt. Heb je een paar van die alleskunnende pedalen, dan moet er een switcher komen en uiteraard een vierkabelmethode... En dan ben je weer honderden euro's verder.

vulvasonic
27 januari 2019, 03:34
Overigens, in alle eerlijkheid, ik vind die Volante wel errug goed! Als dat is wat je wil en je hebt er de poen voor en alles...., perfect! Het is, tot zover ik dat kan beoordelen, tot nu toe het beste pedaal voor de Binson- en tape-echo-freak, die zich niet kan veroorloven een originele oude Binson en tape delay mee te zeulen (en dat zou zomaar iedereen op deze wereld kunnen zijn), maar toch altijd weer een harde plasser krijgt bij het aanhoren van dat geluid. En het kan dan ook nog zoveel meer dan dat! En geen onzinnige dingen, maar functies of opties waar zelfs de grootste die hard liefhebber (en purist) van dit spul nog blij van zal worden.

Misschien zeg ik het verkeerd. IK werd er blij van. Al zou ik het geld er niet voor over hebben (als ik het überhaupt al zou hebben :D ). Bovendien is het niet een pedaaltje voor op een compact pedalenplankie. Pepe of Moskie zouden al hun pedaaltjes van hun plankie moeten trekken om deze Volante erop te kunnen zetten. :D

telerocker
27 januari 2019, 09:45
Dat geldt voor een hoop Strymon-pedalen. Als ik hoor wat Pete Thorn en Leendert Haaksma uit de Timeline halen, dan klinkt dat echt niet verkeerd. De Flint vind ik ook een mooi pedaal, al ga ik mijn CM Trem-O-Vibe niet voor wegdoen. De Volante zal zijn weg wel vinden, want uniek en doordacht.

Pepe
27 januari 2019, 10:18
Bovendien is het niet een pedaaltje voor op een compact pedalenplankie. Pepe of Moskie zouden al hun pedaaltjes van hun plankie moeten trekken om deze Volante erop te kunnen zetten. :D

True maar ik heb een work around, ik heb meerdere boards, 1 voor thuis, 1 voor live en 1 voor experimenta.
Maar goed, ik heb dus een Binson wannabe, de Echosex en die is aan de maat maar staat niet op het live board.
Het ding heeft overigens geen play back koppen, hij richt zich geheel op look & feel, werkt op buizen.
De delay klinkt absoluut dik & groots maar tis een beetje quirky, wat ik vaak de leukste apparaten vind, thuis.
Op een podium wil je geen nerdy gear, dan heb ik de Deco of de Line 6 echopark wegens duck faciliteit.

https://www.haarguitars.com/haar-guitars/uploads/2016/05/Gurus-Echosex-Lim-6439.jpg

vulvasonic
27 januari 2019, 16:44
Zo zou ik zoiets ook gebruiken. Het moet wel 'te doen' zijn. Geweldig ding trouwens, die Echosex. En in alle eerlijkheid, je kunt echt wel iets verzinnen om het ding live te gebruiken, maar het is zeer omslachtig en geen hond die het hoort. Ja, jij hoort het, omdat je een gitaarfreak bent, maar het publiek....?
Ik geloof niet dat er ooit iemand na een optreden van jou naar je toe is gekomen om te zeggen dat ie het bijzonder jammer vond dat jij geen Echosex bij je had, of zit ik ernaast? :D

Pepe
27 januari 2019, 21:53
Nou je het zegt, de laatste tijd opvallend weinig... maar in ieder geval aan echo's geen gebrek.

Comfortably Daniel
29 maart 2019, 15:31
Nog mensen die al hebben gespeeld met dit nieuwe speeltje?
Ben toch wel bang dat ik 'm moet proberen.
Aan de andere kant, zoals al meerderen hebben aangegeven, was ik totaal niet gecharmeerd van de rest van de strymon pedalen die geprobeerd heb(timeline/El Cap/Brigadier). Allemaal aan de ene kant te clean/steriel en aan de andere kant te over de top qua modulatie en functies e.d.

vulvasonic
30 maart 2019, 03:59
Nee, helaas. Maar er duiken steeds meer filmpjes op van de Volante. Men is er wel zeer over te spreken. En ik denk dat dat terecht is. Het doet dat echorec ding, maar het is nog zoveel meer dan dat. Slim apparaat.

telerocker
30 maart 2019, 04:13
Nee, helaas. Maar er duiken steeds meer filmpjes op van de Volante. Men is er wel zeer over te spreken. En ik denk dat dat terecht is. Het doet dat echorec ding, maar het is nog zoveel meer dan dat. Slim apparaat.

De Volante staat inmiddels ook het board van Josh Smith. Dat is wel een goede benchmark.


https://www.youtube.com/watch?v=SabuvdUgPzg&t=23s

Comfortably Daniel
1 april 2019, 16:15
Zie inderdaad steeds meer filmpjes voorbij komen. Alleen wordt er wel heel veel nadruk gelegd op sound-scape achtige dingen, terwijl voor mij juist belangrijk is hoe ie klinkt zonder één grote wash van geluid te worden. Maar het ziet er zeker naar uit dat het wel een schitterend pedaal is geworden met een hoop toepassingen!

Luke-wannabe
2 april 2019, 08:44
Bij mij het tegenoverstelde juist. Ik heb wel de eenvoudige jongens, Deco & Flint.
Behalve dat de Deco ook cleanboost is, de enorm delay knop is de enige knop waar ik aan hoeft te draaien om delays in te stellen. Heeft zelfs de beste slap van al mijn delays.
is live praktisch, andere delays zijn veel omslachtiger.
De Flint heeft prachtige trems en de verbs gebruik je niet voor zijn spring (kutsound) maar voor shimmmer 80's drama

Ik heb wel eens een tourneetje met enkel die 2 (plus tuner) gedaan en dat kan prima.

Oh serieus?? En laat ik nou net van plan zijn om voor die spring verb een Flint te kopen. Maar jij zegt niet doen?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

telerocker
2 april 2019, 09:13
Oh serieus?? En laat ik nou net van plan zijn om voor die spring verb een Flint te kopen. Maar jij zegt niet doen?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

J. Rockettt Boing. Simpel en doeltreffend pedaal.

guitarkid2
2 april 2019, 11:37
De Volante staat inmiddels ook het board van Josh Smith. Dat is wel een goede benchmark.



Maybe josh smith als benchmark maar de filmpjes van andertons (en anderen) zou ik niet als uitgangspunt durven gebruiken
Bij een een van de laatste buizenamp vergelijking filmpkes wisten ze het voorelkaar te boxen om iedere amp egt zwaar kut te laten klinken.
Kuddos voor het feit dat ze niet aan postproductie doen maar er zijn imo te veel variaablen in het spel om tot maar een half objectief oordeel te komen
Maja dat geld imo eigenlijk voor alle geluidstetten op u tube
Een mening plus tablettypezin
Imo

Pepe
2 april 2019, 13:37
Maar jij zegt niet doen?


De Flint staat min of meer vastgelijmd dus mij 'niet doen' horen zeggen zou raar zijn.
Maar ik zie hem als utility; we gaan een paar dagen kamperen en we laten de sapcentrifuge thuis, we knijpen wel gewoon heel hard.

De Fender reverb zal je wel kennen? Die hele ervaring van aan een zonnig strandje staan, dat het steeds donkerder wordt, wolken pakken zich samen, stortregens en bliksem en dan striemende hagel die in golven uit de zee opdoemen.... de Flint it is not.

Ik zal je besparen wat ik allemaal heb geprobeerd om DAT geluid met die dynamische interactie in handig zakformaat te krijgen
je kan er een boek over schrijven (sterker, er is een club: De Fender '63 Reverb In A Box Club)

Ohja... de Flint.
Afgezien van die masserende storm dinges, hij klinkt te donker. De Flint met de tone knop naar helemaal rechts klinkt ongeveer als de '63 met de tone knop helemaal naar links.
Dus voor 'een beetje lucht' doet de Flint het wel aardig hoewel ik de cheap ass EHX nano holy grail daar beter in vind en de '63 experience heb ik er niet in kunnen ontdekken.

Om het kort & bondig te houden.

vulvasonic
2 april 2019, 16:53
Waarom gebruik je de EHX Nano Holy Grail dan niet? :D



Overigens, dit is niet bedoeld als sneer naar de EHX Nano Holy Grail. Dat ding staat op het bordje van menig grote jongen. :)

Pepe
2 april 2019, 17:10
Moi?
Kwa main band; Voor 'beetje lucht' gebruik ik de onboard galm die in de Princeton en Deluxe zit en de Strymon 80's shimmer als breed tapijt effect als alternatief voor long delays.
Maar Flint zit er op voor zijn trem die ik hariger en organischer vind dan de fender onboard trem.
Voor het andere Rockabilly bandje however is de reverb een onderdeel van de sound a la Kid Ramos of Palladins inc amp back bouncing effect.

De nano is best ok maar een warme onderbuik krijg ik er ook niet van.

telerocker
2 april 2019, 20:30
Maybe josh smith als benchmark maar de filmpjes van andertons (en anderen) zou ik niet als uitgangspunt durven gebruiken
Bij een een van de laatste buizenamp vergelijking filmpkes wisten ze het voorelkaar te boxen om iedere amp egt zwaar kut te laten klinken.
Kuddos voor het feit dat ze niet aan postproductie doen maar er zijn imo te veel variaablen in het spel om tot maar een half objectief oordeel te komen
Maja dat geld imo eigenlijk voor alle geluidstetten op u tube
Een mening plus tablettypezin
Imo

Ja, dat filmpje was ruk. Zoals Chappers op een Epi 355 zit te shredden. Daar raak je van aan de dunne. Josh Smith heb ik wel hoog zitten, die zet geen rotzooi op zijn board.

vulvasonic
3 april 2019, 04:25
Ja, dat filmpje was ruk. Zoals Chappers op een Epi 355 zit te shredden. Daar raak je van aan de dunne. Josh Smith heb ik wel hoog zitten, die zet geen rotzooi op zijn board.
Inderdaad, geen rotzooi. Alleen al het kistje waar het hele spul ingebouwd is kost ons rond de 1000 euro. Tel daar de Volante en de Eventide H9 bij op en je zit al dik boven de 2000. Die Vemuram pedaaltjes, twee stuks. Rond de 1000 euro. Dan heb je nog dat hele Gigrig gedoe met alle extra Gigrig fratsen......, ik wil niet eens weten wat dat kost. De kabeltjes, ik heb begrepen dat je aan de bekabeling (goed spul) plus voeding rond de 800 euro kwijt bent voor een lullig bordje (ter vergelijking, ik spaar nu voor 1 of 2 voedinkjes van Harley Benton en de bekabeling heb ik voor 95% al liggen: standaard spul voor een paar euro per snoer. Ik denk niet dat het me meer dan €100,- gaat kosten. En ja, er zal heus wel verschil merkbaar zijn...). En dan heb ik de overige pedaaltjes niet eens genoemd. Dus wat zal zijn pedal board kosten? Ergens tussen de 5 en 6000 euro? Misschien zelfs meer?
Nu wil Josh met 4 kleinere versterkers tegelijk gaan werken. Hij twijfelt nog of er een Dumble bij moet.
Het kan zijn dat ik iets gemist heb, maar tot nu toe heb ik hem slechts kunnen betrappen op een tele en een strat. Zullen niet de goedkoopste zijn, maar hij is een pro, dus dat mag natuurlijk (hij zal thuis echt nog wel wat meer hebben staan).

Ik gun het die knul van harte. Hij heeft er kanonhard voor gewerkt (en nog steeds), hij verdient er zijn centen mee en hij heeft er onwaarschijnlijk veel uren ingestoken om volledig zichzelf te kunnen zijn en wel zo dat anderen zijn talent waarderen en hij nu wereldwijd 'zijn ding' kan doen. Prachtig! Succesverhaal, daar smullen wij van.

Het wordt pas lullig als mensen hem willen kopiëren. En ik weet het zeker, ze staan al klaar, de nieuwe Josh Smiths. En ze vallen stuk voor stuk door de mand. Ooit een b-snaar twee noten opgedrukt op een setje 0.013's? Ooit op vol vermogen met een Tchula gespeeld?
Frustrerend hoor. Mijn advies..., klein beginnen. Dertig (?) jaar geleden zat deze jongen zich ook maar uit de naad te spelen en de enige reactie die hij kreeg was "als je nu niet ophoudt met dat kattengejank, dan bel ik de politie!!!"
Het gaat 'm voor de wind nu, al ligt een burn-out op de loer. Wat ik jou brom.

Luke-wannabe
3 april 2019, 21:20
De Flint staat min of meer vastgelijmd dus mij 'niet doen' horen zeggen zou raar zijn.
Maar ik zie hem als utility; we gaan een paar dagen kamperen en we laten de sapcentrifuge thuis, we knijpen wel gewoon heel hard.

De Fender reverb zal je wel kennen? Die hele ervaring van aan een zonnig strandje staan, dat het steeds donkerder wordt, wolken pakken zich samen, stortregens en bliksem en dan striemende hagel die in golven uit de zee opdoemen.... de Flint it is not.

Ik zal je besparen wat ik allemaal heb geprobeerd om DAT geluid met die dynamische interactie in handig zakformaat te krijgen
je kan er een boek over schrijven (sterker, er is een club: De Fender '63 Reverb In A Box Club)

Ohja... de Flint.
Afgezien van die masserende storm dinges, hij klinkt te donker. De Flint met de tone knop naar helemaal rechts klinkt ongeveer als de '63 met de tone knop helemaal naar links.
Dus voor 'een beetje lucht' doet de Flint het wel aardig hoewel ik de cheap ass EHX nano holy grail daar beter in vind en de '63 experience heb ik er niet in kunnen ontdekken.

Om het kort & bondig te houden.
Haha wat een mooie vergelijking. Wel teringhard knijpen dan voor een glaasje sap ;).
De Fender Reverb ken ik wel ja. Mijn amp is een Princeton reverb reissue en daar zit van zowel verb als trem een hele fijne in, maar ik wilde voor de flint gaan omdat die wat breder instelbaar is. De verb van mijn amp is wat donker van sound.
Ik volg alleen je strand metafoor niet helemaal. Of is dit de decay van de reverb die je beschrijft?
Die club. Is dat een FB club?
Maar goed. Een pedaal van €340 waarvan de helft "wel aardig" klinkt. Jammer. Die Harmonic trem van dat ding lijkt me wel heeel sick. Maar goed. Maar op zoek naar iets anders. Heb je toevallig ervaring met de Hall of Fame van TC? Die toneprints lijken me heel cool.

@ Pepe en Vulv: Ja, die Holy Grail heb ik ook maar die vind ik ook saaiig...

@ Telerocker: Ik had even zin om te zeggen dat ik die Chapman ook helemaal 3x niks vind. Toch kijk ik redelijk vaak dat Andertons TV. En het is wel ongelooflijk indrukwekkend hoe die gast zoveel spullen uit elkaar kan halen puur op gehoor en met blinddoek om. Ik verdenk hem ervan op heel. veel. verschillende spullen gespeeld te hebben.

@ Vulv: Ja, dat nieuwe bord van hem hahaha. Is ongelooflijk. Ik snap het helemaal van hem. Daar moet je niet op beknibbelen als je op dat niveau zit.
Overigens heeft hij geloof ik nog een 10- tal high end gitaren hoor.

Pepe
3 april 2019, 21:46
De strand metafoor is voor de '63 stand alone reverb en die is wel wat anders dan de built in fender reverbs al is het alleen al om de plaatsing in het circuit nml voor de pre amp ipv er achter, waardoor je het bounce back effect krijgt.
never mind,
als we het enkel hebben over de verengalm van een amp zelf slaat de Flint zeker geen slecht figuur (behalve dat ie donker blijft), hij bakt enkel niks van de standalone versie (die hij claimt)
De Harmonic trem is ook heel goed, daar heb ik er ook een paar van en de Flint rendering eats the cake.

De toneprint heb ik ook, heel wat uurtjes met die editor lopen kutten, urenlang A/B'n met de '63 stand alone maar verder dan 70% kom ik niet.
Wil niet zeggen dat die dingen slecht zijn he, het is meer mijn zeer specifieke nauwe scope waarin een & ander zich afspeelt

Luke-wannabe
3 april 2019, 22:07
Snap ik. Zoiets is ook niet na te maken natuurlijk.
Ik heb zo'n reissue '63 gebruikt tijdens de opnamen van mijn plaat. Klinkt heel fijn, maar het is wel een one trick pony vond ik. Was vrij weinig aan in te stellen behalve mix en een beetje hoog af. Maar het klonk dan wel weer heel erg goed.

Ik zit nu een filmpje te kijken waar die jongens van That Pedal Show samen met Tore van TC een toneprint maken gebaseerd op dat Carl Martin verengalm pedaal. Komt een eind in de buurt! In ieder geval qua klank dan. Hoe dat voelt tijdens het spelen weet ik ook niet.
Ken je dat ding trouwens? Die CM verengalm? Is gewoon een actual veer in een pedaal, maar ja. Natuurlijk super onpraktisch. Je zet één stap en het dondert en bliksemt.

Pepe
3 april 2019, 22:27
Ja, die headroom bedoel je toch? Vond ik op filmpjes wel goed klinken.
Was kandidaat in mijn zakformaat zoektocht maar is uiteindelijk de Gurus geworden, ook omdat die wat kleiner was
nouja, klein... centimeter of 30.. maar past op een board
is eigenlijk de Flint maar dan met echte veren en tube driven
is leuk maar in de praktijk neem ik toch de flint mee

Ik ben wel fan van Strymon maar zoals je fan bent van een Zwitsers zakmes
ik zou er geen mud aardappelen mee schillen maar voor ditjes & datjes superhandig

Luke-wannabe
3 april 2019, 22:36
Ja, die headroom bedoel je toch? Vond ik op filmpjes wel goed klinken.
Was kandidaat in mijn zakformaat zoektocht maar is uiteindelijk de Gurus geworden, ook omdat die wat kleiner was
nouja, klein... centimeter of 30.. maar past op een board
is eigenlijk de Flint maar dan met echte veren en tube driven
is leuk maar in de praktijk neem ik toch de flint mee

Ik ben wel fan van Strymon maar zoals je fan bent van een Zwitsers zakmes
ik zou er geen mud aardappelen mee schillen maar voor ditjes & datjes superhandig

Jep, Headroom inderdaad. Leuk concept, maar het is wel érg onpraktisch, lijkt me.
Flint; waarvan akte. Thanks voor je uitleg.

Ontopic, mensen!

vulvasonic
4 april 2019, 16:55
Jep, Headroom inderdaad. Leuk concept, maar het is wel érg onpraktisch, lijkt me.
Flint; waarvan akte. Thanks voor je uitleg.

Ontopic, mensen!
Je bent ontopic. Soort van dan.... :)

vulvasonic
12 april 2019, 00:23
Pepe, mocht je toch weer eens op zoek gaan naar de 'perfecte' (?) spring reverb in een kleine behuizing, die ook nog eens zeer tweakable, veelzijdig en tremolo is, ga dan eens op zoek naar de laatste video van Pete Thorn over de SOURCE AUDIO TRUE SPRING (ik schreeuw even, want dan weet je meteen waar het over gaat. Pete is er zeer mee in zijn nopjes. Zal geen goedkoop pedaaltje zijn, vrees ik.

Pepe
12 april 2019, 00:39
Ja, looks the part.
Maar online editor enzo.. dat is het niet voor mij, mezelf kennende. Ik ben ook niet super geïnteresseerd in het beste of meeste bang for the buck of whatever
het moet er geil uitzien, het mag onhebbelijkheden hebben, beperkingen, irritante gewoontes desnoods.. maar het moet ergens in de hersenschors van Pepe als een malle resoneren
ik hou van retro dingen met buisjes, kattenogen en uitslaande wijzerplaten en als het dan ook lekker klinkt... DAN ben ik verkocht

daar val ik niemand lastig mee wegens afwijkend
nou ja, soms dan.. zoals bij jou in het geval van de sun face.:D

vulvasonic
12 april 2019, 00:52
Snap ik. Wat mij vooral tegenstaat is mijn gebrek aan hersencapaciteit tegenwoordig. Zodra ik twee knoppen zie, bedoeld om de reverb te tweaken en ik kan na het ingedrukt houden van een knopje aan de achterzijde dezelfde knoppen tweaken voor de tremolosetting, waardoor ik een knop zie dat qua positie niet overeenkomt met wat ik hoor, dan schiet ik direct in zeekomkommer modus. Mijn breintje krijgt dat niet verwerkt.
Maar ik had jou wel wat intelligenter ingeschat. :D

Nee hoor, was maar een grapje (o, nou doe ik het wéér! Ik ben jou er eentje).

Maar zonder gekheid, ik snap dat jij, met jouw grafisch vormgeversbloed, niet heel erg opgewonden raakt van dat pedaal. Sommige bouwers moeten echt een grafisch vormgever inhuren voor hun pedalen. Er zit wat rotzooi bij. :eek:

Pepe
12 april 2019, 00:58
Ik heb even opgezocht bij 60 cycle hum, mijn go2 spring reverb channel


https://www.youtube.com/watch?v=xRq5j_BlG18

en in vergelijking met een shitload aan andere springs


https://www.youtube.com/watch?v=lNTmNaCWhyM

vulvasonic
12 april 2019, 06:14
Alle 18 beluisterd, maar dan moet ik toch zeggen dat ik 'm het best vond klinken, tenminste, van de springtankreverbachtigen (dat past niet op een scrabblebord). Zeg ik erbij dat ik 'm toch ook graag had willen horen in een 1 op 1 met de White Whale van Crazy Tube Circuits, omdat dat de perfecte tegenhanger zou zijn. Digitaal en gemodelleerd vs analoog en met een echte veer. En die Franse knakkers met die pedalen in houten kastjes, gekoppeld aan een van hun uit drie verschillende groottes bestande losse kastjes met echte veren (sorry, naam kwijt). En dan hebben we natuurlijk nog de Carl Martin Headroom Spring Reverb. Dat ding, als ik dan als man met grafisch vormgeversbloed daarin ook een zegje mag doen, verdient door zijn eenvoud wel degelijk de prijs van 'het oog dat ook wat wilt'. Nadeel vind ik dan weer dat z'n uiterlijk vrijwel meteen z'n enige echte voordeel verschaft boven de anderen, want veel te groot, geen geweldige klank, veel te weinig mogelijkheden, de tweede footswitch hadden ze weg mogen laten en door de veer feitelijk totaal onbruikbaar als pedaal (al meen ik dat er een remote control op aangesloten kon worden, maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen).

Gelukkig heb jij je work around reeds gevonden, om niet afhankelijk te zijn van die enorme, maar o zo geweldige Fender reverb tank.

O, heb je nog even? Want ik moet plots denken aan een volslagen idioot optreden dat ik ooit had op een alternatieve hippie-achtige camping in (de buurt van?) Amsterdam met de band Vulvasonic, in de aula van de ontmoetingsruimte aldaar. En de organisatoren vonden het blijkbaar een volstrekt logische keus om in ons voorprogramma een band te plaatsen, die heel erg in de rockabilly-surfpunkhoek pleegden te opereren (geen idee of ze daar zelf van op de hoogte waren). Allen in stijl gekleed, veel gel of brylcreem, gitaristen over AC30's, één van hen spelende op een geweldige rechthoekige Bo Diddley Gretsch (o, wat zou ik er graag een hebben in paars glitter met gouden hardware en een Bigsby! :D ). Enfin, kleedkamer was er niet, dus we zaten ons te bezatten op een leren bank, helemaal links op het podium. Hele gezellige TL-verlichting boven de grenen eettafels in de 'zaal'. En tussen ons (Vulvasonic), hangend op die roodbruine lederen bank, en de band die op het punt stond te beginnen in, stond een eikenhouten tafel vol bier ÉN de Fender Reverb Tank van de met Bo Diddley behangen gitarist. Deze knaap, een veertiger die zich als een zeer aimabel mens had laten kennen tijdens de enigszins chaotische opbouwfase, kwam tot mijn grote schrik, nog vóór hij ook maar één accoord had aangeslagen, als een briesende leeuw in zijn panterprintlegging op mij afgestormd en schreeuwde mij toe dat ik direct mijn poten van de tafel moest halen. Kennelijk licht verwonderd over zijn eigen woede-uitbarsting en zich gedwongen voelend uitleg te geven over het waarom van zijn minitirade mompelde hij er nog net hoorbaar achteraan dat hij zich zorgen maakte dat ik met mijn voeten (ik had er in die tijd nog twee), uit puur enthousiasme over zoveel muzikaliteit en rauwe energie, mee zou tikken op het ritme van hun liederen, waarmee ik een onwaarschijnlijk groot risico zou nemen om de veren met een hels kabaal te laten knallen. En o ja, ik mocht ABSOLUUT NIET aan de knoppen komen!!! Een mijns inziens wat aparte vraag, want waarom zou ik zoiets in vredesnaam doen?!?! :eek:

Tegen die tijd (de drummer gaf me nog even een vergoelijkende knipoog en lachte er vriendelijk bij) wist ik zeker dat wij te maken hadden met een tot in de puntjes verzorgde band, met allemaal topspul, eigenzinnig, blijkbaar wetend waar ze voor staan, mede gezien hun outfits, en het kon niet anders of ze zouden de lat voor ons erg hoog leggen. En gezien de aard van het publiek (het bleef tenslotte tóch een camping - ze zaten nog nét niet allemaal met een wc-rolletje onder een arm geklemd) had ik een angstig voorgevoel dat die lat wel een te hoog zou komen te liggen.
Drummertje tikt af en ieder aanwezig medemens werd vol overgave getrakteerd op een ruim uur aan onwaarschijnlijke baggermuziek. Die gasten konden er helemaal geen kloten van!!! En ik kan er niets aan doen (geloof me), maar ik pieste bijna in mijn broek van het lachen toen ik de 'muziek' hoorde, in de gezichten keek van al die mensen, die met grote ogen van ongeloof naar die gasten stonden te kijken die keken alsof ze het beste waren wat een mens maar kan overkomen! Ik dacht dat ik er in bleef. Maar..... ik kon niet weg! Ik zat letterlijk in de bank óp het podium. Iedereen zag mij zitten. Ik probeerde mijn blik nog af te wenden, maar daardoor viel ik alleen nog maar meer op. Het was gênant, Pepe. Maarrrrrrr....., een keer goed lachen is een biefstuk waard', zoals ik altijd pleeg te zeggen. :D


Ondertussen heb ik gigantisch het topic zitten kapen. Het ging tenslotte over de Volante. En Volante lijkt op Yolanthe. Yolanthe ging met een dapper Sneijdertje. Het dappere Sneijdertje trapte tegen een bal en een bal is rond, net als de Binson Echorec drum, waarmee we toch weer ontopic zijn gekomen. :)

Hoewel...., nog even terugkomend op Yolanthe en haar ooit zo dappere Sneijdertje. Wesley heeft niet één, maar zelfs meerdere tatoeages van Yolanthe op z'n lijf laten tatoeëren. Een kus (de rode lippen van Yolanthe), plus hun trouwdatum, haar naam, een tekst (door Yolanthe persoonlijk getatoeëerd) en het ergst van al, haar portret dat over een flinke ruimte op Wesley's zij en buik staat vereeuwigd. Gelukkig voor de toekomstige vriendin van ons dappere Sneijdertje lijkt dat portret slechts tussen de wimpers van licht toegeknepen oogjes een beetje op Yolanthe, maar toch....., wat ik mij afvroeg, wat zou jij, wijs als jij bent en bovendien gezegend met vormgeversbloed, willen adviseren aan Wesley?
Ik vroeg het me gewoon even af. :)

Bon, ik krijg nu toch een beetje het benauwde gevoel dat ik willens en wetens, maar tóch onbewust (jawel, dat kan dus blijkbaar. Ik heb het zojuist gedaan!) het topic gekaapt heb, ondanks mijn poging het cirkeltje rond te lullen. Ik zou daarom mijn excuses willen aanbieden aan apekop. Bij dezen.
Dit gezegd hebbende...., ik had ook wel een beetje het idee dat apekop er zelf al wel een tijdje klaar mee was met dit topic.
Jammer, met de Volante als startpunt is het onderwerp 'reverb' iets waar niet genoeg over gezegd en geschreven kan worden. Zelf vind ik het een bijzonder interessant gegeven dat ik nu reeds 38 jaar gitaar speel, waarin ik alleen in de eerste 3 jaar en in de laatste 3 jaar met reverb heb gespeeld. Gedurende de overige 32 jaar heb ik NOOIT met reverb gespeeld. Ik vond het absoluut niet nodig. Integendeel, het stoorde me. Clean en gortdroog. Toch twee termen waarvan je niet verwacht dat ze bij mij passen. Vreemd hoe die dingen kunnen gaan. :eek:

Pepe
12 april 2019, 13:00
Yolanthe schijnt, zo heb ik uit meerdere bronnen vernomen, best wel een leuke aardige meid te zijn. Ik bedoel daarmee, geen Estelle of Sylvie Meis golddigger bitch.
Maar goed, je kijkt in de spiegel en de Yolanthes lachen je toe.
Staat dat hoofd van Yolanthe op zijn buik? Dat hoe meer bier Wesley drinkt des te boller HAAR kop wordt?
Lijkt me een grappig effect, ik zou het zo laten.

telerocker
13 april 2019, 09:18
https://www.youtube.com/watch?v=WB-UID7lY38

Pepe
13 april 2019, 09:40
Ja, dat filmpje was de aanleiding van de verb posts:D

Thorn is een prima gitarist met meestal goede reviews maar wetende dat ie ervoor betaald wordt moet je zijn waardeoordeel met een flinke korrel zout nemen.

telerocker
13 april 2019, 09:48
Ja, dat filmpje was de aanleiding van de verb posts:D

Thorn is een prima gitarist met meestal goede reviews maar wetende dat ie ervoor betaald wordt moet je zijn waardeoordeel met een flinke korrel zout nemen.

Ok, mik maar weg dan ;-) ja, Thorn moet leven van dit soort reviews en kan dus de producten van zijn opdrachtgevers niet afbranden. Ik heb Source Audio als merk wel hoog zitten.

Erik de Perik
13 april 2019, 10:00
Ik geloof dat hij ook nog wel wat meer doet, maar hij zal er niet armer van worden. Influencer heet dat tegenwoordig toch?

telerocker
13 april 2019, 10:51
Ik geloof dat hij ook nog wel wat meer doet, maar hij zal er niet armer van worden. Influencer heet dat tegenwoordig toch?

Speelt bij Melissa Etheridge toch? Volgens mij doet hij ook losse projecten en ik vermoed ook clinics voor Suhr.

Erik de Perik
13 april 2019, 11:05
Ja klopt. Speelde ook hij Cris Cornell.

Pepe
13 april 2019, 13:53
Influencer heet dat tegenwoordig toch?

Ja, vroeger had je je verantwoordelijkheid als publiek figuur om iets niet te doen, nu om iets juist wel te doen. :D

schizo910
13 april 2019, 15:15
Ja, looks the part.
Maar online editor enzo.. dat is het niet voor mij, mezelf kennende. Ik ben ook niet super geïnteresseerd in het beste of meeste bang for the buck of whatever
het moet er geil uitzien, het mag onhebbelijkheden hebben, beperkingen, irritante gewoontes desnoods.. maar het moet ergens in de hersenschors van Pepe als een malle resoneren
ik hou van retro dingen met buisjes, kattenogen en uitslaande wijzerplaten en als het dan ook lekker klinkt... DAN ben ik verkocht

daar val ik niemand lastig mee wegens afwijkend
nou ja, soms dan.. zoals bij jou in het geval van de sun face.:D

:D Om die editor zou ik me niet druk maken. Die SA pedalen klinken zo uit de box ook al geweldig. De editor moet je zien als een meer dan leuke extra.

vulvasonic
13 april 2019, 23:53
Thorn is een prima gitarist met meestal goede reviews maar wetende dat ie ervoor betaald wordt moet je zijn waardeoordeel met een flinke korrel zout nemen.
Het grappige van Pete Thorn en veel van zijn soortgenoten is juist dat ze doorgaans, bij gebrek aan acteertalent, hun enthousiasme of desinteresse niet weten te verbergen. Als Pete zegt dat ie de 'sound digt', dan bedoelt ie eigenlijk dat ze het pedaal letterlijk zo diep mogelijk moeten begraven en de kuil moeten dichtgooien met cement. Maar anders krullen zijn mondhoeken omhoog en zegt ie iets in de trant van "I really, really, REALLY liked it a LOT!" En dan weet je dat ie het ECHT heel, heel, HÉÉÉÉL erg goed vindt. :D

Erik de Perik
14 april 2019, 03:36
Klopt.... feitelijk gewoon een gitarist die dingen leuk vindt en soms minder. Ik vind dat hij wel altijd een goed rendement uit een pedaal of processor haalt. Hij kan er ook veel over vertellen en gaat duidelijk verder dan even inprikken en raggen. Ik wil graag een LP junior achtige met liefst 2 x P90. Kom ik een Hamer op Ebay tegen. Niet echt goedkoop en uit Indonesië dus eigenlijk te duur. Check ik YT en kom ik alleen maar rag-filmpjes tegen van lui die geen idee hebben wat ze doen..... ik ga die Hamer niet kopen.

vulvasonic
14 april 2019, 05:06
Dat is zowel een voordeel als een nadeel. Mensen als Pete Thorn, of Mike Hermans, die ik beide zo goed vind omdat ze én melodisch geweldig spelen, maar vooral ook ritmisch onwaarschijnlijk sterk, dat ze de moeite nemen om iedere keer weer iets unieks op te nemen als begeleiding, waarbij Mike Hermans ook wel eens snoept van bekend werk dat hij dan weer op geheel eigen wijze vertolkt (het scheelt wel dat de productiviteit van Mike echt aan het ongelooflijke grenst - hij neemt soms 10 demo's in een week op, van gemiddeld een minuut of tien). Ik heb ze beiden bijzonder hoog.
Hoe dan ook, het feit dat ze overal iets goeds van maken kán de juiste beoordeling van het effect nadelig beïnvloeden. Ik kan me voorstellen dat een minder doorgewinterde gitarist al snel het idee kan krijgen dat ze sowieso een verbluffend goed product kopen. Pete Thorn noch Mike Hermans noch al die andere veelbekeken pedaalenversterkergitaarheldenYouTubebekendheden zullen ooit een slecht woord over het product zeggen, al prik je daar op een gegeven moment ook wel redelijk makkelijk doorheen.
Een voordeel is het feit dat ze aantonen dat je zelfs met een kutpedaal nog waanzinnige resultaten kan behalen. Het is dan wel te hopen dat de consument tot een klein beetje zelfkennis beschikt en van zichzelf weet dat ze de muzikale kwaliteiten van deze heren ontberen, doorgaans niet tot de overige apparatuur beschikken, nodig om een soortgelijk resultaat te bewerkstelligen en doorgaans ook niet de expertise en de ervaring hebben om te weten hoe ze, ondanks hun muzikale beperkingen (in het het geval ze dat in zichzelf herkennen) tóch het beste uit zo'n pedaal kunnen toveren.
Andersom heb je dezelfde zelfkennis nodig om te weten of je aan een retegoed pedaal iets hebt. Uiteindelijk gaat het erom dat je weet wat je wilt (welk geluid zoek je?), dat je doorhebt met welk pedaal je dit kunt krijgen (want als Pete Thorn het door jou gewenste geluid weet te toveren uit pedaal x, dan wil dat nog niet zeggen dat het jou ook lukt. Kwestie van stijl, techniek, maar ook het volgende puntje) en dat je snapt hoe je het geluid dat je hoort kunt vertalen naar je eigen spel en (daar komt ie) je eigen apparatuur (in de meeste gevallen je versterkers). Maar dat is echt een studie an sich. Ik geloof dat ik er inmiddels aardig bedreven in ben geworden, maar dat heeft me dan ook minstens twee, drie jaar aan kijk- en luisterplezier gekost, waarin ik amper sliep (nog steeds), geen genoegen nam met één demo van één effectpedaal, maar minstens tien demo's van één effectpedaal (van goede en bekende gasten, maar ook van mindere goden) en datzelfde vervolgens doen met 11 (en soms veel meer!) vergelijkbare effectpedalen, wederom gedemonstreerd door minstens 10 uiteenlopende gasten, mits je er zoveel weet te vinden, en dat noem ik een studie. Een snelle berekening leert dat ik feitelijk voor ieder pedaal waarin ik ook maar een beetje interesse had zo'n 120 demo's bekeken heb van gemiddeld 10 minuten per demo (ik rond hier even voor het gemak naar boven af). Dat is 1200 minuten = 20 uur aan materiaal om één pedaal, plus de directe concurrenten te beoordelen, rekening houdend met álle variabelen, dus alles wat ik reeds noemde, te beginnen bij je eigen gebreken. Twintig uur. Dat betekent een werkweekje lang iedere dag 4 uur demo's luisteren. Voor mijn 'Marshall in a box-zoektocht' mag je dat getal gerust met twee vermenigvuldigen. En dan heb ik het nog niet eens over de tijd die je kwijt bent om weg te strepen en de beste vier of vijf nogmaals te beluisteren en nogmaals.....
Maarrrrrr...... ik bén uitgekomen op de Xotic SL Drive en ik heb daarmee voor de volle 100% precies gekregen wat ik zocht.

Eén van de pedaalenversterkergitaarheldenYouTubebekendheden waar ik zelden iets mee heb is de jullie allen wel bekende Andy. Aardige gozer, maar hij demonstreert altijd hetgeen ik niet wil horen in een pedaal. Ik hou van effecten die apart zijn, anders dan het gebruikelijke en waarmee je soundscapes kunt creëren. Andy snapt dat niet. Eerst probeert ie er een gebruikelijk effect van te maken door het te laten lijken op een (ik noem maar wat) chorus, of een vibe. En vervolgens, als hij de andere kant van het brede pallet aan mogelijkheden van het pedaal wilt laten horen, gaat ie tot het extreme en tovert hij er een onbruikbare zooi bagger uit, omdat hij, naar ik aanneem, geen enkele affiniteit heeft met de pure schoonheid van geluidslandschappen. Dan snap ik, daar hebben er meer last van, maar bij Andy wordt het altijd zo pijnlijk duidelijk.
Maar hij krijgt het ook voor elkaar bij een eenvoudig overdrivepedaal! Altijd de verkeerde keuzes (naar mijn mening althans). En dan speelt ie ook nog eens alles zonder plectrum. 96% van de elektrische gitarist speelt met het plectrum, maar Andy demonstreert alles met zijn vingertjes. Natuurlijk geweldig leuk voor hem dat hij zo zijn eigen manier van spelen heeft ontwikkeld, maar daarmee klinkt hij, of hij nou wil of niet, werkelijk beduidend anders dan de doorsnee gitarist.

Enfin, ik maak er weer een veel te lang verhaal van. :D

Erik de Perik
14 april 2019, 05:21
Wie is Andy..?

Ik heb for mijzelf al besloten om weer naar een gackje te gaan. Ik had echt een topsound afgelopen repetitie en met exact dezelfde gitaar, pedalboard, versterker heb ik liv een vutgeluid. Kwam deels door m'n IEM maar toen dat opgelost was kon ik nog steeds niet blij worden van m'n sound.

telerocker
14 april 2019, 11:15
Wie is Andy..?

Ik heb for mijzelf al besloten om weer naar een gackje te gaan. Ik had echt een topsound afgelopen repetitie en met exact dezelfde gitaar, pedalboard, versterker heb ik liv een vutgeluid. Kwam deels door m'n IEM maar toen dat opgelost was kon ik nog steeds niet blij worden van m'n sound.

Ik denk Andy van vroeger Pro Guitarshop. Doet tegenwoordig vids voor Reverb.

rozh
20 juni 2019, 00:40
kleine kick: de volante en de truespring staan beide op john mayer's board tegenwoordig zie ik. @johnamayergear op instagram toonde een foto.

ik ben zelf al een tijdje beetje uitgekeken op mn carbon copy en ga me denk ik aan de volante wagen :) moet wel wat ruimte maken hehe