PDA

View Full Version : Een stukje Santana



gitaarmike
22 januari 2019, 14:22
Hoi Allemaal,

Hier een stukje santana, vinden jullie ervan ? take 1 of take 2?
Digitaal opgenomen met de gitaargeluiden in cubase. Het klinkt wel toch?
Met een echte amp kan je met je volume meer nuance aanbrengen, tussen het eerste en 2e stuk.
met dat digitale spul werkt dan weer voor geen moer helaas.

Anyways, ik hoor graag wat jullie ervan vinden :) . En ja ik moet zo'n bakkes trekken als ik gitaar speel
dat kan helaas niet anders :).

Mvg,
Michael

Take 1
https://www.youtube.com/watch?v=mXVnsO4MVLI

Take 2
https://www.youtube.com/watch?v=A5aypOazbbQ

Erik de Perik
22 januari 2019, 14:38
Goed gespeeld en goede sound hoor...!

Hoofd past er helemaal bij trouwens ;)

Brad
22 januari 2019, 16:11
Goed gespeeld Mike met een mooie toon. En Cubase of niet, het is een lekker zingend geluid met sustain.

Er zit ook veel emotie in je spel, net zoals bij die blues van laatst.

Harald
22 januari 2019, 16:19
1. Bij de 2e wil de sustain niet zoals dat stuk nodig heeft. Als je met het tweede stuk het cleane gedeelte bedoelt, dat is nauwelijks nuance. Maar dat speel je hier niet. Als je dit geluid geprogrammeerd krijgt lukt dat tweede gedeelte ook wel.

pasqual
22 januari 2019, 16:37
Nice:ok:
Mooie guitarfaces:)

gitaarmike
22 januari 2019, 20:13
@erik, thanks!

@brad, thanks, heb nu deze sound gemaakt door het origineel in cubase te kopieren en het gitaargeluid proberen na te bootsen. Dat werkt wel goed denk ik.

@harald, nou wat ik eigenlijk een beetje probeerde was om iets onderscheid te maken in de tone in het eerste stuk van het fragment en het tweede stuk (bij de bend) door te switchen naar de bridge pickup en een beetje met het volume te werken. Kan niet teveel want dat is alle sustain weg helaas met die digitale meuk. Maar die nuance valt compleet weg eigenlijk. Kan wel twee geluiden inprogrammeren maar dan moet ik het in twee takes opnemen.

@pasqual, thanks! ja guitarfaces trekken bij dit soort muziek dat gaat wel, ik zou het nog geen eens kunnen laten als ik het zou willen. Ah well, wat doe je eraan. :)

Fobo
22 januari 2019, 22:38
Take 2 vind ik 'muzikaler' klinken, althans het eerste deel daarvan. Je geeft zelf al aan dat de nuance wegvalt, maar dan vraag ik me af waarom je voor deze set-up kiest. Los daarvan vraag ik me überhaupt af waarom je als Santana wilt klinken, maar dat terzijde.
Neemt niet weg dat je erg lekker speelt; wellicht te overwegen dat je een eigen invulling (en geluid) bedenkt voor dit - overige mooie - nummer.

gitaarmike
22 januari 2019, 22:50
Thanks voor je feedback fobo.
Ja take 2 vond ik ook iets beter. Ik neem het op met deze setup omdat dat thuis met opnames dit de enige manier is om een goede sound te krijgen voor mij. Wat ik ook nog een keer wil proberen is om een buizen amp aan te schaffen die op thuisvolume echt goed klinkt en er een microfoon voor te zetten.
Ik speel dit omdat ik het zooo lekker vind om die santana instrumentals te spelen, dit zijn naar mijn mening dusdanige klassiekers dat je wel echt recht moet doen aan het orgineel. Ik zou niet weten hoe je hier je eigen draai aan moet geven. :)

Duhsjaak
23 januari 2019, 06:40
Eens met Fobo dat ik me altijd afvraag wat nou de lol is van je helden exact na te doen.
Het aantal keer dat er comfortably numb is langsgekomen de afgelopen 10 jaar is niet meer bij te houden. Dat geldt wat mij betreft ook voor deze stukjes.

Ik heb een bloedhekel aan korte klotestukjes. Je hebt 135 abonnees, en wat ze van je krijgen zijn twee stukjes van amper een minuut. Da’s geen verhaal vertellen, da’s alleen schreeuwen: ‘en ze leefden nog lang en gelukkig’.

Als Santana een held is wiens muziek je wilt vieren, dan doe je je best op het hele stuk. Ik zou er dan graag wat Gabor Szabo invloeden bij willen horen. Nummer een omdat dat in de sixties een smaakmakende gitarist was en nummer twee omdat Santana Enorm door GS is beinvloed.

Je hebt de gear, de toon, en het inzicht in wat de muziek nodig heeft, dus nou je 130 ab. nog even recht doen. En jezelf, vooral ook jezelf.
En geen korte kut stukkies meer posten, anders zoeken we je op en breken je hoge e snaar.
Vriendelijke groet, Gus

gitaarmike
23 januari 2019, 12:19
Dag Sjaak, :)

- De lol om mijn gitaarhelden exact na te doen, die is er voor mij zeker wel. Zeker bij zo'n iconische santana instrumental. Ik vind het leuk om een beetje santana te spelen! Daarnaast kan je er ook echt wat van leren om exact een solo na te doen op het gebied van tone, frasering en feel. Als je bijvoorbeeld aan het conservatorium gitaar studeert dan moet je gewoon santana instrumentals spelen hoor :P . Met bijvoorbeeld meer bluesy solo's en stukken heb ik een wat vrijere interpretatie

- Ik heb ook geen intentie om met deze filmpjes een "verhaal te vertellen". Ik ben op zoek naar objectieve feedback van medegitaristen op mijn tone en spel. Ook op het gebied van tone, omdat ik merk dat met mijn nieuwe beyer studio headphone het nog zoeken is een sound maken die op elke speaker goed/ oke klinkt. Soms maak je een sound die over die headphones geweldig klinkt maar over computerspeakers of oordopjes dan toch tegenvalt.

-Ik sluit niet uit dat ik nog eens een keer een volledig santana stuk post, maar vooralsnog heb ik andere muzikale prioriteiten.

-Dit was een stukje, opgenomen om wat rond te sturen en mijn gitaarvaardigheden te etaleren, daar heb ik naar mijn mening het beste stukje uit het nummer voor gepakt. Veel mensen hebben juist niet de aandachtsspanne om 4 minuten ergens naar te luisteren! Kijk naar de populariteit van een medium als instagram , filmpjes van max 1 minuut! (als je igtv niet meerekent dan :P)

-Dus ik post gewoon korte kutstukkies als ik dat wil, het is een vrij internet gvd :P dan zet ik er wel een andere e snaar op als je em breekt haha :)

Grtz,
Michael

guitarkid2
23 januari 2019, 13:15
Muziek en objectieve feedback ?
Dream on
Suggestie 10 seconden uit solo van dream on
Integenstelling tot sjakie vind ik je filmpjes met kortekutstukkies wel erg leuk
Ook zonder geluid vind ze het meer dan het aanzien waard
Flauw he ?

telerocker
23 januari 2019, 13:33
Helemaal goed Mike. Heerlijke Santana-sound, goede timing en doorleefde uitstraling.

Duhsjaak
23 januari 2019, 14:45
Het is (ook zonder vloeken) je recht om korte kutstukkies te posten.
Natuurlijk.
En het is mijn recht om te vinden dat je jezelf tekort doet.
En je abonnees.
Maar be my guest, jij bent de artiest.
Vriendelijke groet, Gus

gitaarmike
23 januari 2019, 15:15
Muziek en objectieve feedback ?
Dream on
Suggestie 10 seconden uit solo van dream on
Integenstelling tot sjakie vind ik je filmpjes met kortekutstukkies wel erg leuk
Ook zonder geluid vind ze het meer dan het aanzien waard
Flauw he ?

Thanks I guess. Eens met muziek en objectiviteit, Objectief in de zin van dat jullie allemaal gitaar spelen en mij niet kennen dus me niet naar de mond gaan praten.

gitaarmike
23 januari 2019, 15:16
Helemaal goed Mike. Heerlijke Santana-sound, goede timing en doorleefde uitstraling.

Ik dank u!

gitaarmike
23 januari 2019, 15:19
Het is (ook zonder vloeken) je recht om korte kutstukkies te posten.
Natuurlijk.
En het is mijn recht om te vinden dat je jezelf tekort doet.
En je abonnees.
Maar be my guest, jij bent de artiest.
Vriendelijke groet, Gus

No hard feelings, ik typte nog een ":p" om mijn schelden wat te nuanceren!
Dank voor het compliment, ik ben primair bezig met eigen werk op muziekgebied, proberen om het level daarvan omhoog te krijgen en beter te worden op de gitaar! Maar als ik me eens verveel staat dat zeker nog op de to do list, om europa of samba pa ti in z'n geheel op te nemen.

benwave
23 januari 2019, 16:17
Ik vind het een prima kort kut stukje . Geluid spot on en de feel ook prima. Goed hoor

Duhsjaak
23 januari 2019, 19:10
Thanks I guess. Eens met muziek en objectiviteit, Objectief in de zin van dat jullie allemaal gitaar spelen en mij niet kennen dus me niet naar de mond gaan praten.

Weetje dat zeker? Van dat kennen? Speelt geen rol hoor.
Ik ben songwriter en speel al mijn liedjes maar één keertje. Dus al mijn partijtjes ook. Bovendien, gitaar speel ik meestal met een vinger, bas vaak met twee.

Ik ken ook heel gewaardeerde Tuup’s die heel excentrische geluidscollages postte. Hoop op meer!
Of gasten die stoomlocomotieven door je stereobeeld lieten tuffen.
We hebben over het algemeen wel iets gemeen: liefde voor een andere manier van uitdrukken/praten/verhalen vertellen/vul maar in.

Er komen hier ook lui, die zich helemaal het schompes oefen met triolen en toonladders. Ik heb vaak niks ermee, maar kan best bewondering hebben voor hun vakman/vrouwschap.

Kortom de variatie is eindeloos.
Gk2 ben ik het bijna altijd mee eeens. Waar mijn Verhaal nog wel eens wil uitwaaieren, is zijn verhaal soms zo gruwelijk compact...
Dus ik waardeer hem enorm. Heel enorm.

Bekijk het allemaal als een menukaart: pik er uit waar je wat aan denkt te hebben.
Vriendelijke groet, Gus

gitaarmike
24 januari 2019, 14:33
Ik vind het een prima kort kut stukje . Geluid spot on en de feel ook prima. Goed hoor

ik dank u!

deefke666
24 januari 2019, 14:46
Ik sluit me aan met de meerderheid van de commentaren hier, knap gespeeld en de gitaarsound staat er helemaal.

arjanb01
24 januari 2019, 15:09
Niks mis mee👌
Goed gedaan!

gitaarmike
25 januari 2019, 16:12
@arjan en deefke , ik dank jullie !

ateng
29 januari 2019, 14:36
Nice gedaan Mike!

Charlie McD.
29 januari 2019, 19:50
Lekker hoor, Mike. D’ene of d’andere, maakt niet uit. Had het graag zo gespeeld in mijn coverbandje.

JVGM-music
29 januari 2019, 21:41
Mmm...ik ga toch voor take één....klinkt naar mijn idee net iets gemakkelijker dan take 2. Tone van Santana ook wel aardig te pakken zo...

En het leuke van een gitaristenforum is tcoh wel dat je tijdens het spelen de meest gekke bekken kan trekken en niemand die het ziet...gitaristen kijken alleen naar je handen..

gitaarmike
30 januari 2019, 12:00
Nice gedaan Mike!

Thanks ateng

gitaarmike
30 januari 2019, 13:17
Lekker hoor, Mike. D’ene of d’andere, maakt niet uit. Had het graag zo gespeeld in mijn coverbandje.

Ik dank u!

gitaarmike
30 januari 2019, 13:18
Mmm...ik ga toch voor take één....klinkt naar mijn idee net iets gemakkelijker dan take 2. Tone van Santana ook wel aardig te pakken zo...

En het leuke van een gitaristenforum is tcoh wel dat je tijdens het spelen de meest gekke bekken kan trekken en niemand die het ziet...gitaristen kijken alleen naar je handen..

Thanks , ja gekke muilen trekken wanneer ik soleer kan ik echt niet laten helaas , ach ja , so be it.

Ernest01
10 februari 2019, 22:13
Ik vind take 1 het beste passen bij iets van Santana.
En dat het korte stukjes zijn ? Je vraagt om een vergelijking, dus prima die korte stukjes.