PDA

View Full Version : Camille Eduardus



Charlie McD.
16 januari 2019, 17:37
De oude doos met teksten uit de jaren zeventig, die ik laatste doorkeek, leverde (naast mijn onlangs gedeelde vertaling van Colin Blunstone) nog een oud nummer op met een speciaal verhaal. Toen ik in Utrecht studeerde, ging ik vaak 's ochtends in het buurtcafé (Café Marktzicht, aan de Breedstraat) langs voor een kop koffie. Op een dag zat er een beschonken man die tegen mij aan begon te praten. Het bleek een dakloze (die term kende we in die tijd geloof ik nog niet) te zijn, die mij zijn levensverhaal vertelde. Vroeger was hij rijk en had hij veel gereisd. Maar geluk was hem niet goed gezind geweest. Nu sliep hij in het park. Of ik wat geld voor hem had. Waar hij steeds op terugkwam, was zijn naam. Die was zo mooi! En gelijk had hij – Camille Eduardus Strooband. Ik weet niet meer of het was omdat ik misschien wat ongelovig keek, maar hij toonde mij zijn paspoort, en ja, daar stond het. Ik was de man en het liedje dat ik direct na mijn bezoek aan het café schreef eigenlijk vergeten tot ik de tekst terugvond in die oude doos. Omdat de naam van de man inderdaad zo mooi was dat je 'm niet kon verzinnen en omdat ik twijfelde of ik het mij werkelijk goed had herinnerd, zocht ik 'm op op internet. Ik kreeg één enkele hit en wel een heel bijzondere.


https://www.youtube.com/watch?v=nu7OAeN7ENc

pasqual
16 januari 2019, 21:37
Ronduit prachtig! Mooie melancholische tekst. Mooie opname, etc....
Hij heeft het nog lang uitgehouden tot 2014 dan...
Weet je nog meer over hem?

Plant
16 januari 2019, 23:10
Echt (weer) een pareltje dit :listen:
Dat er nog veel uit die oude doos (nieuwe is ook goed) gepubliceerd mag worden :ok:

Schrevel
17 januari 2019, 03:24
Heel mooi.

Duhsjaak
17 januari 2019, 08:29
Doorgaan met het graven in die schoenendozen?
Prachtig.
Hoop alleen dat je niet vergeet door te gaan met nieuwe dingen.
Verder eens met Mw. M.
Hoe zou ik het daarmee oneens kunnen zijn?
Vriendelijke groet, Gus

Fobo
17 januari 2019, 09:56
Eenvoudig (zoals het hier hoort), mooi, ontroerend.

Charlie McD.
17 januari 2019, 14:54
Ronduit prachtig! Mooie melancholische tekst. Mooie opname, etc....
Hij heeft het nog lang uitgehouden tot 2014 dan...
Weet je nog meer over hem?

Ik ga nog wat meer over hem te weten proberen te komen. Op internet is het, met uitzondering van de overlijdensadvertentie, een zwart gat. Wellicht dat ik in Zeeuws-Vlaanderen nog wat meer vind. De naam Strooband komt daar meer voor. Grappig is, dat ik in mijn herinnering had dat hij Camille Eduardus Stroopot heette. Onder die naam vond ik helemaal niets, behalve talloze pannenkoekenrestaurants (maar dan Strooppot met twee p's). Toen ik na lang zoeken een keer alleen "Camille Eduardus Stroo" intypte was daar ineens de annonce uit De Stem.

Fusion
17 januari 2019, 14:57
Zo Charlie, wat on-ge-loof-lijk mooi dit. Wauw

Wauw.

Charlie McD.
17 januari 2019, 15:03
Plant, Schrevel, Gus en Fobo, jullie ben ik dankbaar voor de mooie reacties.

Ik doe misschien één van jullie in mijn male chauvinistische beperktheid te kort, maar Gus: "Verder eens met Mw. M."?
Zat gisterenavond geboeid naar het komische drama in het Britse parlement te kijken, maar May zal je wel niet bedoelen...

Charlie McD.
17 januari 2019, 15:05
Zo Charlie, wat on-ge-loof-lijk mooi dit. Wauw

Wauw.

Jeetje, Fusion, je doet me blozen.

Fusion
17 januari 2019, 16:06
Welgemeend en enorm verdiend compliment

jasses
17 januari 2019, 19:58
Indrukwekkend, beste kerel. Iets zinniger weet ik er niet over te zeggen

maxdb
17 januari 2019, 20:33
Ik hou het ook gewoon op: Mooi man!

Fusion
17 januari 2019, 20:50
Mocht je ooit een elektrische gitaarsolo of geprogrammeerde strijkers of iets dergelijks willen, ik zou me vereerd voelen dat voor je te doen Charlie.

Charlie McD.
18 januari 2019, 08:26
Mocht je ooit een elektrische gitaarsolo of geprogrammeerde strijkers of iets dergelijks willen, ik zou me vereerd voelen dat voor je te doen Charlie.

Wat een sympathiek aanbod, Fusion. Vooral de elektrische gitaar mis ik soms als ik aan het componeren ben. Had vroeger een mooie Fender strat, maar verkocht die (daar heb ik nog altijd spijt van) om akoestisch verder te kunnen. Hoewel geen held als sologitarist, kon ik ooit aardig meekomen in een coverband waarin ik jarenlang speelde. Helaas deed een herseninfarct mij de das om. Een van de gevolgen daarvan was en is dat ik geen hard geluid meer kan verdragen. Hou je aanbod graag in gedachten.

pasqual
18 januari 2019, 09:22
Wat een sympathiek aanbod, Fusion. Vooral de elektrische gitaar mis ik soms als ik aan het componeren ben. Had vroeger een mooie Fender strat, maar verkocht die (daar heb ik nog altijd spijt van) om akoestisch verder te kunnen. Hoewel geen held als sologitarist, kon ik ooit aardig meekomen in een coverband waarin ik jarenlang speelde. Helaas deed een herseninfarct mij de das om. Een van de gevolgen daarvan was en is dat ik geen hard geluid meer kan verdragen. Hou je aanbod graag in gedachten.

Mijn vrouw heeft hetzelfde gehad met dezelfde gevolgen. Erg rot. Ook veel licht en beweging. Eigenlijk alles wat met prikkelverwerking heeft te maken. Een gigantische impact op iemands leven in ieder geval. Hoe gaat het verder? Wel fijn dat je nog muziek kunt maken ..en hoe!

Charlie McD.
18 januari 2019, 10:32
Ja Pasqual, ik herken dat allemaal. Ik loop de hele dag tegen mijn eigen lichaam aan, hoewel dat eigenlijk mijn hersens zijn. Ik was een sporter, schreef boeken, maar het komt er niet meer van. Dat gebrek aan energie! Dat creëert een enorme sociale handicap, waar mijn vrouw ook onder lijdt. Muziek maken gaat mij nog het beste af. Dat kan ik op mijn goede momenten doen en kan heel gedoseerd. Opnemen in mijn studiootje is op het randje... Dat is wel weer intensief en dan speelt mijn tinnitus die ook een gevolg is van het infarct vaak extra op. Maar goed man, we zijn er nog. Het had heel anders kunnen aflopen. Ik tel mijn zegeningen ook maar vaak. Dank voor je interesse. Veel sterkte ook voor je vrouw en jou.

pasqual
18 januari 2019, 12:22
Bedankt! Ik wil je topic niet kapen maar zeer herkenbaar allemaal. Concerten, feesten, grote happenings, muziek maken (djembé) zit er allemaal niet meer in, of zeer selectief en dan de consequenties aanvaarden: chaos in de hersenpan en dagenlang last van hebben. Jezus, gemeen hoor, zo'n beroerte...

Charlie McD.
20 januari 2019, 15:04
Indrukwekkend, beste kerel. Iets zinniger weet ik er niet over te zeggen

Zinniger hoef je het beslist ook niet te maken. Dank!

Charlie McD.
20 januari 2019, 15:06
Ik hou het ook gewoon op: Mooi man!

Dank, Max, dat maakt me blij!

Ernest01
10 februari 2019, 22:22
Geweldig zoals je de juiste sfeer weer te pakken hebt.
Mij heb je in ieder geval te pakken met dit nummer.

En oh ja, wat we nu een dakloze noemen heette in de jaren zeventig een zwerver.
Maar dakloze klinkt wat 'sympathieker'.... denk ik. Maar het blijft vreselijk als je in zo'n situatie belandt.

Hoe dan ook een mooi 'eerbetoon' aan de man.

RB-1
10 februari 2019, 23:40
De laatste tijd nogal druk geweest, alleen even zelf wat in deze rubriek neergezet en hup... weer weg.

Gelukkig maar dat ik je prachtige elegie toch nog ontdekte... Weergaloos!

Ik weet als geen ander dat op commando zulke juweeltjes produceren niet gaat, maar toch he....

Blijf het wel proberen!


Bruno

Charlie McD.
17 februari 2019, 11:59
Geweldig zoals je de juiste sfeer weer te pakken hebt.
Mij heb je in ieder geval te pakken met dit nummer.

En oh ja, wat we nu een dakloze noemen heette in de jaren zeventig een zwerver.
Maar dakloze klinkt wat 'sympathieker'.... denk ik. Maar het blijft vreselijk als je in zo'n situatie belandt.

Hoe dan ook een mooi 'eerbetoon' aan de man.

Wat een prachtig commentaar, Ernest. En 'eerbetoon', zo heb ik het bedoeld.

Charlie McD.
17 februari 2019, 12:05
Dank, Bruno!! Het gekke is dat dit 'juweeltje' echt al jaren, precies zoals ik het nu heb opgenomen, in de kast stond te verstoffen. Het was me zeker dierbaar, maar toch ook in de vergetelheid geraakt. Toen ik er afgelopen maand mijn studio mee indook en het eens anders aanpakte door mijn gebruikelijke getokkel op het derde plan te zetten, bleek het nog krachtiger dan ik had vermoed.