PDA

View Full Version : .12 op een Ibanez... kan dat?



Geitekaas
4 januari 2019, 16:24
Ff een paar absolute beginnersvragen.

Ik heb net een Ibanez S420 BBS gekocht. Eerder naar een Les Paul gekeken. Was niet wat ik zocht... Mooi ding, prima staat. Aardige kerel. Zachte prijs. Leuk experiment om te kijken of ik iets kan met zo’n ding. Nu ben ik een archtop speler. Jazz, al jaren. Dikke snaren. Vind ik ook fijn. Ik wil die ook op de Ibanez zetten.
Nu wordt, zo te zien het snaren verwisselen zowiezo een hels karwei, daar bereid ik mij al geestelijk op voor😀 maar de volgende vragen komen op:
1 Kan dit?
2 Moet ik de gitaar opnieuw afstellen? (Zowel de tremolo als de hals)
3 Moet ik dat zelf doen als beginner of bij een zaak?
4 Ik heb een zaak gebeld en die raden het af..... maar ik ben eigenwijs én heb de snaren al! Ik zie genoeg mensen zelfs .13 op een stratocaster zetten! Werkt dus wel. Gewoon doen?
5 Waar vind ik een goede instructiefilm voor beide afstellingen?
6 Het zal wel aan mij liggen maar waar vind ik een handleiding van dit ding?
7 De 5-way switch, als de switch naar voren steekt, dus dicht bij de nek, is dan de pickup van de nek aan? Of juist andersom, de bridge? Ik kan het op het plaatje op de Ibanezsite maar slecht zien.

Sorry, allemaal van die noobvragen😀 Toch hoop ik op een behulpzame ziel!

Allemaal een heeeeeeeerlijk muzikaal 2019!

mrweird
4 januari 2019, 16:53
Geen ervaring mee.. Maar ik kan me voorstellen dan een dun wizard nekje gemaakt voor 009 d'r moeite mee kan hebben.

Jan Buurman
4 januari 2019, 16:58
Zo vanaf een afstandje ben ik ook geneigd om het af te raden. Dun nekje, zwevende tremolo.. als het al mogelijk is geeft het wel enorm veel afstelwerk..

Geitekaas
4 januari 2019, 17:06
Hummmm. Dan de snaartjes maar terug sturen☹️

Tabula Rasa
4 januari 2019, 17:11
Gewoon proberen en aankijken. Een hals breekt niet zomaar in tweeën en een halspen ook niet. Desnoods eerst in D, later in Eb en dan in E. Tremelo moet wel afgesteld worden, waarschijnlijk zelfs met 5 veren.
Schakelaar richting hals is hals element, richting brug is brugelement waarschijnlijk heb je een toplock, dus niets om in te vijlen etc.

Napoje
4 januari 2019, 17:28
Er zit niet voor niets een trussrod in

Tupelo
4 januari 2019, 17:35
Gewoon proberen en aankijken. Een hals breekt niet zomaar in tweeën en een halspen ook niet. Desnoods eerst in D, later in Eb en dan in E. Tremelo moet wel afgesteld worden, waarschijnlijk zelfs met 5 veren.
Schakelaar richting hals is hals element, richting brug is brugelement waarschijnlijk heb je een toplock, dus niets om in te vijlen etc.
Vind ik eigenlijk wel een goede tip.
Heb je meteen de luxe van een gitaar die naar andere toonzetting uitnodigt.

Geitekaas
4 januari 2019, 17:40
Tja, dat snap ik niet?


Er zit niet voor niets een trussrod in

Geitekaas
4 januari 2019, 17:40
Daarom wilde ik dat dus proberen. Een ander soort geluid in combinatie met zo'n Ibanez. Gewoon benieuwd:-)


Vind ik eigenlijk wel een goede tip.
Heb je meteen de luxe van een gitaar die naar andere toonzetting uitnodigt.

Geitekaas
4 januari 2019, 17:42
Poeh, mensen, ik hoop dat jullie mijn andere vragen ook bekijken?



Gewoon proberen en aankijken. Een hals breekt niet zomaar in tweeën en een halspen ook niet. Desnoods eerst in D, later in Eb en dan in E. Tremelo moet wel afgesteld worden, waarschijnlijk zelfs met 5 veren.
Schakelaar richting hals is hals element, richting brug is brugelement waarschijnlijk heb je een toplock, dus niets om in te vijlen etc.

Tabula Rasa
4 januari 2019, 17:43
Tja, dat snap ik niet?

In de hals zit een stalen pen verwerkt met een stelbus, onder het plastic plaatje op de kop. Die kan je onder spanning zetten om de snaarsoanning te compenseren.

Tabula Rasa
4 januari 2019, 17:44
Die trekt je hals achterover als je hem aandraait. Verdiep je even hierover online. Is redelijk simpel allemaal.

Geitekaas
4 januari 2019, 18:06
Je hebt groot gelijk. Van die pen weet ik wel. Kende die term die gebruikt werd alleen niet en begreep dus de link niet. Hij bedoelde dus dat met andere snaren de hals bijgesteld moet worden.
Dat snap ik. Is ook 1 van mijn vragen of ik dat als beginner zelf moet doen of laten doen....


Die trekt je hals achterover als je hem aandraait. Verdiep je even hierover online. Is redelijk simpel allemaal.

Tupelo
4 januari 2019, 18:47
Als beginner ?
Tremolo in overweging genomen, en je toch wel niet voordehand liggende keuze ?
Bespaar jezelf de ergernis, het gefrot, en misschien wel de schade.
Laten doen.

dml
4 januari 2019, 19:31
Een S420? Dus daar zit een ZR-tremolo op. Die kun je juist als beginner heel makkelijk afstellen.
Op de site van Ibanez zijn hele duidelijke en volledige gebruiksaanwijzingen m.b.t. het afstellen van deze tremolo, alsmede het afstellen van de hals e.d. Gewoon rustig aan proberen, snaar voor snaar erop te zetten, zoals al eerder werd geadviseerd.

Alsof een Wizard hals alleen maar gemaakt is voor 0.09........

Geitekaas
4 januari 2019, 20:00
HAHA! Oei, de een dit, de ander dat. Poeh.
Maar waar ik ook kijk, ik zie die gemakkelijke handleidingen niet. Ik zal wel weer blinde kip zijn:-(

Maar ik weet nu tenminste wel wat voor soort tremolo het is. Een ZR dus....



Een S420? Dus daar zit een ZR-tremolo op. Die kun je juist als beginner heel makkelijk afstellen.
Op de site van Ibanez zijn hele duidelijke en volledige gebruiksaanwijzingen m.b.t. het afstellen van deze tremolo, alsmede het afstellen van de hals e.d. Gewoon rustig aan proberen, snaar voor snaar erop te zetten, zoals al eerder werd geadviseerd.

Alsof een Wizard hals alleen maar gemaakt is voor 0.09........

D3nnis
4 januari 2019, 20:07
https://www.ibanez.com/world/support/manual/

pasqual
4 januari 2019, 22:04
Wil je de tremelo zwevend hebben? Dan zul je de veren een heel stuk strakker moeten zetten aan de achterkant om de snaarspanning die zal toenemen te compenseren. Of je zet er 1 of 2 bij. Als je de tremelo strak tegen de body wilt hebben ( alleen naar beneden, dive-only) kun je er zeker een paar veren bijzetten. Je zult zien als je de nieuwe snaren erop hebt en op de juiste toonhoogte hebt gestemd, de tremelo een heel stuk naar voren is gekanteld. Dat zul je dus moeten bijstellen. De 5 way switch werkt (waarschijnlijk) als volgt:
-stand 1 (helemaal omhoog): hals element
-stand 2 (een naar beneden): halselement gesplit, waarschijnlijk binnenste element.
-stand 3 (middenstand) : beide elementen in serie
-stand 4 (een verder naar beneden) : brugelement gesplit, waarschijnlijk binnenste element.
-stand 5 (helemaal naar beneden) : brugelement
Nu kan het zijn dat er nog een push/pull knop op zit om de elementen te splitten(volume of tone knop uitrekken) en dan zullen de schakelingen nog diverser zijn en niet geheel zoals boven beschreven.

D3nnis
4 januari 2019, 22:49
Als je de tremelo strak tegen de body wilt hebben ( alleen naar beneden, dive-only) kun je er zeker een paar veren bijzetten.

Bij een locking trem met recess zoals de betreffende Ibanez?
Ik geloof dat ik het niet zo'n strak plan vind om die zo ver "om" te trekken tot ie alleen dive only doet. Dan beter een trem stop monteren, of een blokje hout.

pasqual
4 januari 2019, 23:40
Bij een locking trem met recess zoals de betreffende Ibanez?
Ik geloof dat ik het niet zo'n strak plan vind om die zo ver "om" te trekken tot ie alleen dive only doet. Dan beter een trem stop monteren, of een blokje hout.

Klopt, is inderdaad beter. Maar om te beginnen is een Floyd Rose achtige trem niet fijn met zo'n snaardikte. Die gaat heel stroef worden dan. Dan kun je 'm inderdaad beter voorzien van een tremstop of zelfs helemaal blokkeren.

Erik de Perik
5 januari 2019, 00:51
Waarom probeer je het eerst niet een tijdje met de snaren die er nu op zitten? Het een hoort toch ook een beetje bij het ander. Als ik een arch top zou kopen, zet ik er ook geen 010 op.

Geitekaas
5 januari 2019, 01:31
Ach, er lopen mensen rond die met een telecaster of stratocaster met .13 hun hele leven lang besnaard speelden. Was ook niet oorspronkelijk.
Het gaat erom dat ik de dikkere snaren lekker vind aanvoelen. Daarbij wil ik het weten of het kan én ik heb ze liggen. Ik vermoed ook een lekkerder geluid maar dat is een aanname.

De tremelo gebruik ik wss toch niet. Ik denk eerder dat ik die handel er af haal.

Ik wil gewoon weten of het kan en wat ik moet doen aan de gitaar om het werkend te maken. Zo’n grote ingreep zal het niet zijn alleen weet ik niet hoe ik het moet doen. En ik roep graag hulp in. Ik leer ook graag. Als het te gevaarlijk is, ga ik naar een winkel, weet alleen niet welke.

Als het niet kan, koop ik wel een setje .10 hoor. Deze setjes kan ik altijd terug sturen of behouden voor een andere gitaar������



Waarom probeer je het eerst niet een tijdje met de snaren die er nu op zitten? Het een hoort toch ook een beetje bij het ander. Als ik een arch top zou kopen, zet ik er ook geen 010 op.

vulvasonic
5 januari 2019, 05:30
Hebben ze geen versies zonder vibrato systeem (ik weiger zo'n ding een tremolo te noemen)? Dan zou ik dáár voor gaan. Zo niet, vastzetten die brug. Of 5 veren er op en alle schroeven volledig in het hout schroeven. Wel de handel laten afstellen door een prof. Zelf heb ik twee gitaren met vergelijkbare vibrato systeempjes (aan alle kanten gelockt) en ik gebruik standaard .011 setjes. Gaat prima. Eén van deze twee heb ik licht en zwevend afgesteld (dus dat kan, maar dan moet je de 5 veren en die volledig in het hout gedraaide schroeven vergeten) en de ander heb ik plat tegen de body aan liggen (dus wel met de 5 veren etc. ), maar daarmee wordt het whammy gebruik wel wat zwaarder en minder soepel en anders, omdat je alleen maar naar omlaag kan. Ik heb geen voorkeur. Maar in jou geval zou ik, als er tenminste geen hardtail alternatief is, voor het laatste kiezen. Dat locking gedoe zorgt ervoor dat je gitaar op stemming blijft en je zult merken dat het toch gewoon lollig is om zo'n jengelstengel, als het er dan toch op zit, te gebruiken.

Wel grappig dat je jezelf een beginner noemt. Ik beweer niet dat je het niet bent, maar ik kom zelden beginnende gitaristen tegen die op extreem dikke snaren jazz deuntjes ergens uit proberen te persen. :D

Geitekaas
5 januari 2019, 11:47
Andere is geen optie. Ik heb deze nu eenmaal in mijn bezit:-)
Dank voor je uitgebreide reactie (en de andere ook hoor!).
Overigens: Beginner met een ELECTRISCHE gitaar:-) Ik ben al jaren uitvoerend musicus. Maar nog nooit zo'n soort plank gehad met die tremelo. Net als bij de L5S die ik sinds twee weken in mijn huis heb staan, ben ik van alles aan het leren. Maar de L5S heeft de vorm van een ouderwetse gitaar en heeft het gemak van een normaal simpel systeem om een snaar te vervangen.



Hebben ze geen versies zonder vibrato systeem (ik weiger zo'n ding een tremolo te noemen)? Dan zou ik dáár voor gaan. Zo niet, vastzetten die brug. Of 5 veren er op en alle schroeven volledig in het hout schroeven. Wel de handel laten afstellen door een prof. Zelf heb ik twee gitaren met vergelijkbare vibrato systeempjes (aan alle kanten gelockt) en ik gebruik standaard .011 setjes. Gaat prima. Eén van deze twee heb ik licht en zwevend afgesteld (dus dat kan, maar dan moet je de 5 veren en die volledig in het hout gedraaide schroeven vergeten) en de ander heb ik plat tegen de body aan liggen (dus wel met de 5 veren etc. ), maar daarmee wordt het whammy gebruik wel wat zwaarder en minder soepel en anders, omdat je alleen maar naar omlaag kan. Ik heb geen voorkeur. Maar in jou geval zou ik, als er tenminste geen hardtail alternatief is, voor het laatste kiezen. Dat locking gedoe zorgt ervoor dat je gitaar op stemming blijft en je zult merken dat het toch gewoon lollig is om zo'n jengelstengel, als het er dan toch op zit, te gebruiken.

Wel grappig dat je jezelf een beginner noemt. Ik beweer niet dat je het niet bent, maar ik kom zelden beginnende gitaristen tegen die op extreem dikke snaren jazz deuntjes ergens uit proberen te persen. :D

bat
5 januari 2019, 12:39
Natuurlijk kan het. Maar het vereist wel het een en ander aan afstelling. Ook dat kun je jezelf prima aanleren.

Af fabriek zitten er .009 snaren op deze gitaar. Wellicht dat de vorige eigenaar al wat dikkere snaren heeft gebruikt, maar als dat niet het geval is, ga je nogal wat stapjes zwaarder dan waar de gitaar op afgesteld is.

Het meest ingewikkelde is het tremelosysteem waarmee deze gitaar uitgerust is. Zo's tremelosysteem is een evenwicht tussen snaarspanning en veerspanning. Als je er dikkere snaren op zet, komt er meer spanning op te zitten als je de gitaar op stemming brengt. Je verstoort daarmee dat evenwicht, wat je zult merken doordat de brug naar voren gekanteld staat (en daarmee de actie ook hoger komt). Een "zwevende" brug hoort in dit systeem parralel aan de body te staan. Om dat bij dikkere snaren voor elkaar te krijgen, zul je de veerspanning omhoog moeten brengen. Die veren zitten aan de achterkant van de body. Strakker stellen doe je door de schroeven waarmee de veerkam in de body dit dieper het hout in te draaien en/of door meer veren te monteren - dat laatste zorgt er wel voor dat de tremelo zwaarder beweegt. Ibanez heeft ook bruggen waarmee je in enige mate de veerspanning zonder 1 van die andere dingen te hoeven doen aan kunt passen.

Dat klinkt allemaal nog vrij logisch, de "ellende" zit hem er in dat beide elkaar beïnvloeden. Het is nogal een klusje om - zeker bij een dergelijk grote stap - het evenwicht weer terug te vinden. Maar het kan wel.

Daarnaast moet je ook nog even letten op de kromming van de hals. Ja, die Wizard nekken zijn dun, maar in principe ook best stevig, dus die snaarspanning kunnen ze best hebben. Maar de hals kan wel holler komen te staan.

Het is allemaal ook zelf te doen. Met wat geduld, enig logisch en technisch inzicht en tijd is het een interessant klusje.

Op het internet is vrij veel te vinden over de afstelling van dit soort tremelosystemen. Hoewel niet exact hetzelfde, zijn de principes hetzelfde als bij een Floyd Rose brug. Als je daar op zoekt bij youtube en google, kom je waarschijnlijk al een stuk verder.

NB: hoewel je inderdaad wel meer leest over mensen die .012 of .013 op hun strat hebben, is het toch vrij uitzonderlijk. Dit type elektrische gitaar is toch net wat anders dan een jazz-gitaar. Snaarspanning en dergelijk voelen toch vaak anders aan. Het is zeker wennen, maar .012 is niet echt nodig op een gitaar als deze. Ook niet om beter geluid te krijgen.

dml
5 januari 2019, 12:55
Djiez, het is nu wel heel erg duidelijk dat niemand de mogelijkheden van een ZR tremolo kent. Mensen, lees je even goed in.

Tupelo
5 januari 2019, 14:02
Grappig.
Zegt allemaal veel over de persoon en hoe die zichzelf inschat.
Wanneer ik de vraagstelling lees, lees ik; n00b op electrische gitaar.
Wanneer ik dan voor mezelf evalueer hoe handig ik ben met de variabelen; halscurve, intonatie, actie, topkam, niet eens tremolo ?
Dan denk ik voor de TS; begin er niet aan.
Bespaar jezelf de ellende, en laat het gewoon doen, je kan later stapje voor stapje wat handiger worden met zelf afstellen.
Merendeel van de mensen hier blijken daarentegen DIY-ers te zijn die zichzelf positief inschatten, en experimenteren niet uit de weg gaan.
Ik herinner mezelf mijn eigen eerste pogingen tot afstellen, de complete job, op een gitaar met tremolo, and I dread. :D

bat
5 januari 2019, 15:02
Djiez, het is nu wel heel erg duidelijk dat niemand de mogelijkheden van een ZR tremolo kent. Mensen, lees je even goed in.

Als je het zero point systeem daarva bedoelt, dat noemde ik al - min of meer:


Ibanez heeft ook bruggen waarmee je in enige mate de veerspanning zonder 1 van die andere dingen te hoeven doen aan kunt passen.

Dat noemde ik omdat ik het heb op 1 van mijn gitaren: scheelt deels het inschroeven van de veren - maar bij een dergelijke wissel moet je nog steeds de balans opnieuw vinden. En van .009 naar .012, ik me af of je dat er mee redt, grote kans dat je ook moet schroeven.

bat
5 januari 2019, 15:05
Wel een mooi systeem overigens. Voor topicstarter: zoek even op “Zero Point System” van Ibanez. Dat helpt ook.

Geitekaas
5 januari 2019, 15:11
Ga ik doen!

En wat betreft de .12 snaren: ik ga dat even niet doen. Ik denk dat ik een goede gitaarzaak ga zoeken: wie weet er 1 in Midden & Noord-Brabant?
Daar ga ik eerst maar eens beginnen met 1 maatje dikker dan de .09’s. Zij mogen dat doen.
Ik heb de tijd en zo leer ik lekker bij!

Dank alweer voor iedereen die de moeite nam mij iets te leren en te adviseren.

Nu maar weer eens aan de studie��


Wel een mooi systeem overigens. Voor topicstarter: zoek even op “Zero Point System” van Ibanez. Dat helpt ook.

motorhan
5 januari 2019, 15:32
Ga ik doen!

En wat betreft de .12 snaren: ik ga dat even niet doen. Ik denk dat ik een goede gitaarzaak ga zoeken: wie weet er 1 in Midden & Noord-Brabant?
Daar ga ik eerst maar eens beginnen met 1 maatje dikker dan de .09’s. Zij mogen dat doen.
Ik heb de tijd en zo leer ik lekker bij!

Dank alweer voor iedereen die de moeite nam mij iets te leren en te adviseren.

Nu maar weer eens aan de studie��

Gitaar Factory in Oss
gr
Han

Tupelo
5 januari 2019, 15:38
Luthiers in Den Bosch.
Niet goedkoop, maar wel goed.
Legt een mooie basis voor je; kan je met de jaren zelf nog een beetje fine tunen op momenten dat het nodig is (seizoenen).
Zal je ook goed informeren over de mogelijkheden, voordelen & nadelen van je keuzes & overwegingen, en daar objectief in blijven.
Bovendien een leuke zaak om te bezoeken.

Geitekaas
6 januari 2019, 00:26
Dank.
En omgeving Breda~Gorinchem? Ik woon daar tussen!