PDA

View Full Version : er zit een draadje los...



amon
5 augustus 2003, 12:54
ik heb sinds kort dus (zoals je misschien al onder een andere topic hebt gelezen) een nieuwe, 2dehands gitaar. het gaat om een fender mustang copy. omdat er veel beschadigingen op de body zaten heb ik de lak er helemaal af geschuurd en de body opnieuw gewoon ghoutlakt (wat een mooi resultaat heeft gegeven).
maarnu, ik heb er ook nieuwe elementen ingezet maar toen ging er per ongeluk ergens anders een draadje los. ik heb dit draadje even gevogld en hij komt volgens mij van de tremelo af. hij hing (toen ik mn gitaar voor het eerst open maakte) al los onder het tremelo systeem, ik geloof dat dat wel zo hoort, daarna gaat het draadje naar de 'tone'-regelaar en zo verder via 2 volume knoppen naar de 2 schakelaars voor de elementen. op die twee schakelaars zat het draadje ooit vast, ik geloof aan de schroeven waarmee de schakelaars vastzaten aan de slagplaat. nu is dat draadje dus los van allebei de schakelaars, maar alles doet het nog wel gewoon goed. mijn vraag dus na dit lange verhaal:kan ik dat draadje daar gewoon zo laten, want alles doet het nog. ik weet dus ook niet zeker waar ik het draadje weer vast moet solderen, dus als iemand mij dat kan vertellen zou het nog mooier zijn...

ik hoop dat jullie nog iets van dit verhaal snappen... :)

blimb
5 augustus 2003, 12:57
dat is als ik het goed begrijp je aarde draad .. .. ik weet alleen niet precies hoe die vastgemaakt moet worden .. .. hmm daar moet je maar ff voor zoeken op het forum ...of ergens een schematje van inet aftrekken waar het instaat .. succes :-D

JV
5 augustus 2003, 12:58
is je aardedraad, moet je weer aan je trem vastsolderen

amon
5 augustus 2003, 13:00
aha, dus als ik het goed begrijp voorkomt dit alleen maar de mogelijke kortsluitingen ed...?

SiNiSTRaL
5 augustus 2003, 13:01
mja, en dat je een stroomstoot krijgt als je je snaren beetpakt :D
het kan ook dat je gitaar super erg gaat storen als je um niet vasthoudt

Negative K3 fan
5 augustus 2003, 13:21
Als je wel een aarde draad hebt dan heb je geen brom als je iets aanraakt op je gitaar van ijzer en volgens mij juist wel kans op een stroomstoot, of ligt dat laatste aan eht feit dat de aarde hier niet "optimaal" geregeld is.

amon
5 augustus 2003, 13:33
hmm, dat snap ik niet.... wat bedoel je?

wietse
5 augustus 2003, 17:10
als je geen rare brom hebt niks aan doen mischien hebben ze wel eens een nieuw aardedraadje aangelegd en is deze vervallen.
anders aan de brug vastmaken en op het huis van de potmeters en schakelaars vast solderen ,moeten je schakelaars natuurlijk wel een stalen huis hebben.

amon
6 augustus 2003, 10:51
ok, dus als ik het goed begrijp uit de reacties moet is dit het 'aarde-draadje' en moet ik dit gewoon vast solderen op alle electronische dingen die in mijn gitaar zitten en ook op de brug...?

SiNiSTRaL
6 augustus 2003, 11:19
nee alleen op de brug

Nicci
6 augustus 2003, 17:58
Als je wel een aarde draad hebt dan heb je geen brom als je iets aanraakt op je gitaar van ijzer en volgens mij juist wel kans op een stroomstoot, of ligt dat laatste aan eht feit dat de aarde hier niet "optimaal" geregeld is.

als je gitaar goed geaard is krijg je geen stroomstoot. dan moet het contact natuurlijk ook goed geaard zijn. mij is verteld dat stroom de gemakkelijkste weg naar de aarde zoekt. als het goed is, is dat de aarding via je gitaar. als het fout is . . . . sta jij onder stroom.