PDA

View Full Version : Onderhoud gitaar snaren



Han55
30 december 2018, 14:07
Hallo Gitaarvrienden,

Allereerst de allerbeste wensen voor het nieuwe (muziek)jaar.
Vast al een besproken op dit forum, maar kon er niet veel over vinden.
Hoe kan ik het beste mijn gitaar snaren onderhouden? Er bestaan wel dingen zoals Fretfast ed, maar deze zijn niet echt goedkoop, drogen snel uit en worden snel smerig.
Zijn er wellicht ook huis,tuin en keukenmiddelen die net zo goed werken en veilig te gebruiken zijn?
Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen.

M.v.g. en een goed uiteinde.
Han

denis.hermans
30 december 2018, 14:13
Handen wassen voor het gitaarspelen is nog niet erns zo' n gekke tip ! Voor de rest de snaren even schoonmaken met een droog doekje na het spelen.

arjanb01
30 december 2018, 14:14
Alvast de beste wensen ook!
Ik moet je eerlijk zeggen dat ik snaren niet onderhoud. Na 6-8 weken vervang ik ze en elke snaarbeurt olie ik de toets in.
That’s it.
Vroeger inderdaad fast fret gebruikt maar ondanks dat de snaren wat gladder blijven gaan ze wel doffer klinken en moest ik ze alsnog na 6 weken vervangen daardoor vind ik het middel weinig toevoegen.
Bassisten daarentegen koken oude snaren uit en daardoor blijven ze langer goed maar gaan na verloop van tijd toch dof klinken omdat de rek eruit is.
Snaren onderhoud vind ik dus een beetje nutteloos, zeker als je regelmatig speelt zoals ik.

denis.hermans
30 december 2018, 14:31
Eventuerl kan je ook gecoate snaren nemen. Die hebben een beschermend laagje tegen oxyderen zodat ze langer goed blijven. "Feel" en klank wijzigen wel iets . Hoe erg je dat vindt moet je zelf ondervinden.

arnoldtims
30 december 2018, 17:36
Inderdaad een doekje er over is genoeg. Wil de klank van nieuwe snaren behouden dan is het op tijd wisselen de enige oplossing. Ik heb de mazzel dat mijn snaren nooit zwart worden en moet eerlijk zeggen dat ik verder niks doe en wacht met wissen totdat de snaren echt dood zijn.

Plant
31 december 2018, 00:06
Handen wassen voor het gitaarspelen is nog niet erns zo' n gekke tip ! Voor de rest de snaren even schoonmaken met een droog doekje na het spelen.

Dit dus, schone handen vooraf en na afloop even een doekje erlangs.

Verder hangt ook veel af van de persoon (zuurgraad zweet?). Ik heb weleens meegemaakt dat iemand op mijn gitaar met een vers setje snaren een setje nummers speelde en daarna klonken de snaren al dof. Daar had die persoon zelf ook altijd last van.

cannondale_01
31 december 2018, 00:35
Eigenlijk doe ik niets van dat alles. Enig moment hoor ik het, stoor ik me eran en dan wissel ik. In de zomer is dat sneller dan in de winter.
Mijn maat poetst zijn snaren na elke aanraking en die wisselt 1x per eeuwigheid. Imo; hangt van je transpiratie af en waar je jezelf comfortabel bij voelt.

vulvasonic
31 december 2018, 00:51
Ik ben een beetje apart in die dingen. Ik hou van de klank van ouwe, ingespeelde snaren en ik breek ze zelden. En als ik een snaar breek gooi ik er direct een volledig nieuw setje op. Gelukkig behoor ik niet tot de types die allerlei agressieve zuren uitzweet, dus blijven de snaartjes erg lang ok. Ik poets ze niet af, ik doe er helemaal niks mee. Ik gebruik standaard .011 Ernie Ball setjes en ik weet inmiddels uit ervaring dat ze pas na 5 jaar, maar dan ook wel ineens in vrij korte tijd, beroerd gaan klinken.
Ik denk dat ik een beetje mazzel heb in die dingen.

Plant
31 december 2018, 01:33
5 jaar :o
Nu zitten ze er bij mij ook zomaar een half jaar op, maar er was een tijd dat ik maandelijks snaren verving. En niet omdat ze braken, er breken sowieso nooit snaren.

telerocker
31 december 2018, 01:44
Ik ben een beetje apart in die dingen. Ik hou van de klank van ouwe, ingespeelde snaren en ik breek ze zelden. En als ik een snaar breek gooi ik er direct een volledig nieuw setje op. Gelukkig behoor ik niet tot de types die allerlei agressieve zuren uitzweet, dus blijven de snaartjes erg lang ok. Ik poets ze niet af, ik doe er helemaal niks mee. Ik gebruik standaard .011 Ernie Ball setjes en ik weet inmiddels uit ervaring dat ze pas na 5 jaar, maar dan ook wel ineens in vrij korte tijd, beroerd gaan klinken.
Ik denk dat ik een beetje mazzel heb in die dingen.

Ik hou ook van royaal ingespeelde snaren (EB 0.10). Qua onderhoud is het een doekje na en soms wat fastfred erop voor een optreden. Na maanden bereiken ze echter de klif en breekt er eentje. Ik had dat laatst tijdens een optreden. Geen drama verder, ik heb een andere gitaar gepakt en kon verder. Maar ik denk dat ik ze preventief iets sneller ga vervangen.

alias
31 december 2018, 08:19
Korte termijn onderhoud: alleen doekje.
Agressief zweet? Meer groente eten ( en puberteit voorbij zijn )
Dode snaren of bij wisselen van setje? Hele setje of alleen de snaren die je vaker breekt schoonmaken met ammonia en daarna drogen met warme lucht of voorzichtig boven gasvlam. Die kun je dan als breukreserve houden.

Moskie
8 januari 2019, 14:22
Nog een aanvullende vraag voor een newbie (vorige jaar op mijn 51e voor het eerst een gitaar gekocht): als je dan je snaren wisselt, doe je dat per hele set uiteraard. Draai je eerst één snaar los, vervang je die en vervang je dan de volgende of draai je ze allemaal los en vervang je ze daarna? Dat eerste lijkt mij logischer ivm de spanning op de hals maar dan kan je je hals niet insmeren.

vulvasonic
9 januari 2019, 05:50
Meestal per snaar. Waarom? Als je een Gibson-achtige gitaar hebt met een tom bruggetje en een los staartstukje, dan ligt het staartstukkie los in de studs, waardoor het ding van je gitaar kan donderen. Op zich geen groot punt, maar wel irritant. Nóg irritanter is het feit dat de brug er zelf ook af kan donderen en omdat de stelschroeven (die draaidingen om de brug hoger of lager te schroeven) niet altijd even stevig om hun asje zitten, kun je er per abuis een klein zwiepertje aan geven waardoor de brug aan één of beide kanten, na het opzetten van de snaren, te hoog of te laag is komen te zitten (of scheef), wat ten koste gaat van de actie (hoogte van de snaar tov de toets) en van de intonatie. Ga je allemaal niet dood aan en is ook makkelijk weer te herstellen, maar lollig is anders.
Bij Fender-achtigen, en dan hoofdzakelijk de exemplaren met jengelstengels (vibrato systemen, soms abusievelijk tremolo systemen genoemd, maar ook wel 'whammy bar') loop je weer andere risico's. Als je een jengelstengel hebt die scharniert op twee punten, kan het wel eens gebeuren dat het zooitje niet goed terug op z'n plekkie valt. De gevolgen zijn vergelijkbaar met die van de tom bruggetjes, zoals hierboven beschreven, met dit verschil dat het afstellen van een brug met whammy bar doorgaans wat lastiger is.

Niet alle gitaren leveren problemen op. Bij een telecaster kun je doorgaans zonder enige moeite alle snaren eraf halen en een nieuw setje erop leggen, zonder enig risico te lopen dat er vreemde dingen gebeuren.
Laat één ding duidelijk zijn, voor de spanning op de hals maakt het geen reet uit. D.w.z., uiteraard staat er geen spanning op de hals wanneer er geen snaren op de gitaar liggen, maar daar kan een gitaar tegen. M.a.w., als je dat graag wilt kun je eerst alle snaren van je gitaar halen, halsje uitgebreid schoonmaken met een klodder spuug en een schoon doekje, of je koopt speciaal gitaartoetsschoonmaakspul voor €40,- per 30 cl o.i.d. (ik noem hier twee uitersten, er zal vast wel een middenweg zijn) en daarna de verse snaartjes er weer op, alle snaren goed uitrekken tot alle rek eruit is (ik doe dat altijd meteen per snaar na het opleggen van die ene snaar, anders blijf je na een week nog om de 5 minuten bijstemmen, wat uitermate irritant is, vooral daar het niet nodig is) en spelen!

Als ik de toets van de gitaar schoon wil maken, een neiging die ik over het algemeen behoorlijk aardig weet te onderdrukken, dan doe ik dat met de oude snaren er nog op. En dan onder de snaren door werken. Ik haal nooit (of zelden) alle snaren er eerst af, om eerder genoemde redenen, maar schoonmaken, terwijl je 1 voor 1 je snaren vervangt is geen doen (vind ik), omdat je al dat schoonmaakspul geheid op je verse snaartjes smeert. Ik heb altijd het gevoel dat dat nooit goed kan zijn voor de snaren. Ik weet niet of mijn gevoel terecht is, maar mijn intuïtie zegt "NIET DOEN!" En dan doe ik het dus niet. :)

Let bij het opzetten van een nieuw setje snaren er wel even op dat je dezelfde diktes gebruikt, anders kun je voor verrassingen komen te staan. Het kan een bewuste keuze zijn om andere diktes te willen proberen uiteraard, maar hou er rekening mee dat je doorgaans je gitaar daarvoor opnieuw moet afstellen.

arjanb01
9 januari 2019, 06:35
Over wisselen gesproken, bij mijn les Paul laat ik alleen de dikke bas E snaar zitten, reinig en olie de toets in, doe er nieuwe snaren op en vervang als laatste die bassnaar. Nooit problemen met een losvallend staartstuk.

Da Vinci
9 januari 2019, 08:09
Ik ben een beetje apart in die dingen. Ik hou van de klank van ouwe, ingespeelde snaren en ik breek ze zelden. En als ik een snaar breek gooi ik er direct een volledig nieuw setje op. Gelukkig behoor ik niet tot de types die allerlei agressieve zuren uitzweet, dus blijven de snaartjes erg lang ok. Ik poets ze niet af, ik doe er helemaal niks mee. Ik gebruik standaard .011 Ernie Ball setjes en ik weet inmiddels uit ervaring dat ze pas na 5 jaar, maar dan ook wel ineens in vrij korte tijd, beroerd gaan klinken.
Ik denk dat ik een beetje mazzel heb in die dingen.

Laatst ook weer op twee gitaren snaren verwisseld. Was op een gitaar ook al zeker een jaar of twee geleden, de andere een jaartje denk ik. Maar ik haal ze er wel allemaal tegelijk af, maak dan de toets schoon en olie 't in en dan alles er op. Het is een gitaar met tremolo, maar stem eerst de snaren allemaal een draai of twee hoger dan de juiste hoogte tijdens stemmen, tegen de tijd dat je de laatste hebt gedaan staat de eerste weer te laag en doe ik hetzelfde. Na twee rondjes ff finetunen en dan staat ie strak. Stemmen is echt in een minuut of twee gefikst zo.

twoerd
9 januari 2019, 10:18
Snaren onderhouden? Doe ik niet. Niet meer goed klinken = wisselen. Wissel ongeveer elke 1-2 maanden het hele setje. Ik probeer wel te vermijden dat ik met vieze handen speel. Fretboard reinig en onderhoud ik wel.

Tupelo
10 januari 2019, 11:13
Ik ben een beetje apart in die dingen. Ik hou van de klank van ouwe, ingespeelde snaren en ik breek ze zelden. En als ik een snaar breek gooi ik er direct een volledig nieuw setje op. Gelukkig behoor ik niet tot de types die allerlei agressieve zuren uitzweet, dus blijven de snaartjes erg lang ok. Ik poets ze niet af, ik doe er helemaal niks mee. Ik gebruik standaard .011 Ernie Ball setjes en ik weet inmiddels uit ervaring dat ze pas na 5 jaar, maar dan ook wel ineens in vrij korte tijd, beroerd gaan klinken.
Ik denk dat ik een beetje mazzel heb in die dingen.
Bij mij liggen ze er ook jaren op.
Vind ik wel geinig eigenlijk.
Als mensen gitaren vergelijken, doen ze dat meestal met nieuwe snaren.
Eerste dat ik dan hoor is; hee, nieuwe snaren !!, en dat is vrij dominant.
Krijg je allerlei geneuzel over hout, pups, brug etc., maar 't eerste dat je gehoor binnendringt zijn de nieuwe snaren.
Nu zal hetzelfde gelden voor oude snaren, maar ik ben van mening dat zaken als hout, pups, brug, constructie, juist meer klank bepalen op een gitaar met snaren die er al een poos op liggen, dan op gitaren met een nieuw setje. :D

Tupelo
10 januari 2019, 11:20
Veel tophoog ? twang ? nodigt uit voor pinch harmonics ? yada yada.

Nieuwe snaren. :ok:

Moskie
11 januari 2019, 15:42
Dank allemaal. Een hoop nuttige tips!
@vulvasonic: je geeft aan de zelfde dikte houden. Is dat een absolute, dus ook bij de stap van een 009-042 naar een 009-046? Ik heb mijn gitaar gebruikt gekocht. Volgens het label zouden er .010 snaren op moeten zitten, volgens mijn meting (ja, ik heb een schuifmaat die in .001 in. meet) is het een .009 -(ik denk, moe'k nog even nameten) .042. Maakt dat nog uit?

motorhan
11 januari 2019, 16:59
Meestal per snaar. Waarom? Als je een Gibson-achtige gitaar hebt met een tom bruggetje en een los staartstukje, dan ligt het staartstukkie los in de studs, waardoor het ding van je gitaar kan donderen. Op zich geen groot punt, maar wel irritant. Nóg irritanter is het feit dat de brug er zelf ook af kan donderen en omdat de stelschroeven (die draaidingen om de brug hoger of lager te schroeven) niet altijd even stevig om hun asje zitten, kun je er per abuis een klein zwiepertje aan geven waardoor de brug aan één of beide kanten, na het opzetten van de snaren, te hoog of te laag is komen te zitten (of scheef), wat ten koste gaat van de actie (hoogte van de snaar tov de toets) en van de intonatie. Ga je allemaal niet dood aan en is ook makkelijk weer te herstellen, maar lollig is anders.
Bij Fender-achtigen, en dan hoofdzakelijk de exemplaren met jengelstengels (vibrato systemen, soms abusievelijk tremolo systemen genoemd, maar ook wel 'whammy bar') loop je weer andere risico's. Als je een jengelstengel hebt die scharniert op twee punten, kan het wel eens gebeuren dat het zooitje niet goed terug op z'n plekkie valt. De gevolgen zijn vergelijkbaar met die van de tom bruggetjes, zoals hierboven beschreven, met dit verschil dat het afstellen van een brug met whammy bar doorgaans wat lastiger is.

Niet alle gitaren leveren problemen op. Bij een telecaster kun je doorgaans zonder enige moeite alle snaren eraf halen en een nieuw setje erop leggen, zonder enig risico te lopen dat er vreemde dingen gebeuren.
Laat één ding duidelijk zijn, voor de spanning op de hals maakt het geen reet uit. D.w.z., uiteraard staat er geen spanning op de hals wanneer er geen snaren op de gitaar liggen, maar daar kan een gitaar tegen. M.a.w., als je dat graag wilt kun je eerst alle snaren van je gitaar halen, halsje uitgebreid schoonmaken met een klodder spuug en een schoon doekje, of je koopt speciaal gitaartoetsschoonmaakspul voor €40,- per 30 cl o.i.d. (ik noem hier twee uitersten, er zal vast wel een middenweg zijn) en daarna de verse snaartjes er weer op, alle snaren goed uitrekken tot alle rek eruit is (ik doe dat altijd meteen per snaar na het opleggen van die ene snaar, anders blijf je na een week nog om de 5 minuten bijstemmen, wat uitermate irritant is, vooral daar het niet nodig is) en spelen!

Als ik de toets van de gitaar schoon wil maken, een neiging die ik over het algemeen behoorlijk aardig weet te onderdrukken, dan doe ik dat met de oude snaren er nog op. En dan onder de snaren door werken. Ik haal nooit (of zelden) alle snaren er eerst af, om eerder genoemde redenen, maar schoonmaken, terwijl je 1 voor 1 je snaren vervangt is geen doen (vind ik), omdat je al dat schoonmaakspul geheid op je verse snaartjes smeert. Ik heb altijd het gevoel dat dat nooit goed kan zijn voor de snaren. Ik weet niet of mijn gevoel terecht is, maar mijn intuïtie zegt "NIET DOEN!" En dan doe ik het dus niet. :)

Let bij het opzetten van een nieuw setje snaren er wel even op dat je dezelfde diktes gebruikt, anders kun je voor verrassingen komen te staan. Het kan een bewuste keuze zijn om andere diktes te willen proberen uiteraard, maar hou er rekening mee dat je doorgaans je gitaar daarvoor opnieuw moet afstellen.

Als ik de snaren ga wisselen per snaar dan olie ik eerst de toets in met de oude snaren er nog op, dan goed uitwrijven en 1 voor 1 een nieuwe snaar. Bij de strat deed is het ens allemaal te gelijk en bleef nastemmen met gevolg toen alle snaren er op zaten de brug/tremolo of hoe je het wilt noemen veel te hoog stond. was voor mij een heel gedoe.
Heb er een paar veren bij gezet en nu geen last meer van een opkomende brug.

En zo doet ieder het op zijn/haar manier.

gr
Han

YannickH
11 januari 2019, 20:53
Alvast de beste wensen ook!
Ik moet je eerlijk zeggen dat ik snaren niet onderhoud. Na 6-8 weken vervang ik ze en elke snaarbeurt olie ik de toets in.
That’s it.


elke snaarbeurt olie :s 1,2x per jaar zal wel goed zijn ja. of woon je ergens in de woestijn?

arjanb01
11 januari 2019, 21:49
Als je elke week repeteert en zo’n 20x per jaar speelt heeft hout verzorging nodig. En oliën maakt de toets soepel en speelt fijn.

almarvk
12 januari 2019, 14:09
Dank allemaal. Een hoop nuttige tips!
@vulvasonic: je geeft aan de zelfde dikte houden. Is dat een absolute, dus ook bij de stap van een 009-042 naar een 009-046? Ik heb mijn gitaar gebruikt gekocht. Volgens het label zouden er .010 snaren op moeten zitten, volgens mijn meting (ja, ik heb een schuifmaat die in .001 in. meet) is het een .009 -(ik denk, moe'k nog even nameten) .042. Maakt dat nog uit?Nee, dat ligt wel heel dicht bij elkaar. Ik merk bij mijn gitaren dat de diktes wel zo dusdanig moeten afwijken wil ik m anders moeten stellen.