PDA

View Full Version : NGD: Yamaha PAC612 Vll FM Indigi Blue



pasqual
25 december 2018, 15:00
De laatste tijd wat pedalen en zo verkocht icm met wat werk "na de tijd":) met als resultaat deze gitaar besteld bij een van de grootste dozenschuivers van Deutschland: de Yamaha Pacifica 612 Vll FM Indigo Blue.
Qua uiterlijk zo'n beetje de mooiste maar de specs zijn zeer interessant met zijn Seymour Duncan pups, Wilkinson trem en Grover locking tuners.
Kijk maar even naar dit filmpje:


https://www.youtube.com/watch?v=U9tVPb-_7pE

Me happy:cheerup:

vulvasonic
25 december 2018, 15:31
Niks mis mee. Voor het geld zo'n beetje het beste wat je kan krijgen. Zelf hou ik meer van de klassieke modelletjes, maar als iemand een goede gitaar wilt voor relatief weinig geld is dit meestal de eerste die ik noem. Een vriend van mij heeft er een stuk of vier. Hij zweert erbij. Die gast is een halve eeuw oud en speelt al bijna 4 decennia gitaar en hij heeft er flink wat, maar zonder zijn Pacifica's is hij zichzelf niet.

Ik feliciteer je met deze fraaie plank. :)

pasqual
25 december 2018, 15:50
Tja...ik heb zeker ook gekeken naar de Fendertjes maar zo'n (heerlijke) plank heb ik al:)
Deze Pacifica heeft naar mijn mening erg mooie specs en zal een aanvulling zijn op mijn Stratjes. Of ie mijn Stratjes zal gaan verdringen zal moeten blijken. Ik denk van niet, eerder ernaast!

arjanb01
25 december 2018, 15:52
Gaaf! Mooie superstrat!
Hoe voelt de nek? Plat of modern C?

miyaru
25 december 2018, 16:11
Prachtig, echt mooi man!!! Veel plezier ermee.

pasqual
25 december 2018, 16:25
Gaaf! Mooie superstrat!
Hoe voelt de nek? Plat of modern C?

Modern C volgens de tekst...heb 'm nog niet. Wel een 611 geprobeerd met dezelfde hals. Speelt lekker...

telerocker
26 december 2018, 02:42
Yamaha maakt gewoon hele fijne gitaren in deze prijsklasse. A lot of bang for the bucks, zeg maar. Veel plezier ermee!

turboblues
26 december 2018, 12:21
Congrats, goede gitaartjes die Pacifica's voor weinig geld, heb er zelf ook twee :

https://i.imgur.com/sSNO04Q.jpg
https://i.imgur.com/h9W2FVP.jpg
Een 611 HFM (met Seymour Duncan Custom 5 en SP 90) en een 510V (met P-Rail).

pasqual
26 december 2018, 13:56
Congrats, goede gitaartjes die Pacifica's voor weinig geld, heb er zelf ook twee :

https://i.imgur.com/sSNO04Q.jpg
https://i.imgur.com/h9W2FVP.jpg
Een 611 HFM (met Seymour Duncan Custom 5 en SP 90) en een 510V (met P-Rail).

Nice!
Heb wel nog getwijfeld over die 611 HFM maar ben bang dat die P90 het niet helemaal is. Daarbij is een tremelo een must voor mij.
Die 510 V heb ik al gezien voor €175,00 op MP...niet normaal die prijzen!

Duhsjaak
27 december 2018, 07:10
'k Zou m toch een kans geven Pascal.
Pracht P90. Plus de enige gitaar waar ook de brug pup clean heel fijn klinkt.
Voor €75,00 door verkocht om iemand uit de brand te helpen met de uitdrukkelijke afspraak de gitaar weer voor dat bedrag terug te kunnen kopen als de situatie verbeterde.
Je raadt het al.
En ja, binnen deze club hč.
You live, you learn.

Maar dat lag niet aan de gitaar natuurlijk.
Heul veul waar voor je geld, en er is een versie met een bijzonder fijn werkende zwengel. Die van mij had een fixed brug. Deze gitaar laat maar heel weinig te wensen over. Of het moet FHM zijn.....

Erg benieuwd naar die PAC612...
Vriendelijke groet, Gus

twoerd
27 december 2018, 09:44
Prachtig, gefeliciteerd! Ben zelf al een tijdje aan het fantaseren over een Revstar. Ook vanwege de looks trouwens.

pasqual
27 december 2018, 20:08
Prachtig, gefeliciteerd! Ben zelf al een tijdje aan het fantaseren over een Revstar. Ook vanwege de looks trouwens.

Ja! Die Revstars heb ik ook naar gekeken! Mooie gitaren maar ik zocht toch meer naar een Strat-achtige dus kwam ik op de Pacifica 612 uit. Wie weet als in de toekomst er eentje op MP voorbij komt....

twoerd
28 december 2018, 08:49
Ik heb zelf een Pacifica 212VQM en dat is voor mij strat genoeg. Ben er zeker gezien de prijs heel erg tevreden over.

pasqual
28 december 2018, 18:48
https://myalbum.com/photo/iCaP8aZ1r7HT/540.jpg

Vanmiddag eens mee geamuseerd. Out of the box een leuke gitaar maar zeker nog geen lekkere gitaar! Aktie te hoog, slots topkam niet diep genoeg, verkeerd setje snaren (009) en trem mag zweven van mij. Eerst maar eens nieuwe snaren (010-046), daarna de slots op de juiste hoogte gebracht en daarna de snaren naar beneden aan de brugzijde en meteen maar geďntoneerd. Als laatste de tremelo veren afgesteld om het ding zwevend te krijgen. Zo, nu is het een serieuze gitaar! Speelt lekker, fijne hals, lekkere sound.

telerocker
29 december 2018, 11:56
https://myalbum.com/photo/iCaP8aZ1r7HT/540.jpg

Vanmiddag eens mee geamuseerd. Out of the box een leuke gitaar maar zeker nog geen lekkere gitaar! Aktie te hoog, slots topkam niet diep genoeg, verkeerd setje snaren (009) en trem mag zweven van mij. Eerst maar eens nieuwe snaren (010-046), daarna de slots op de juiste hoogte gebracht en daarna de snaren naar beneden aan de brugzijde en meteen maar geďntoneerd. Als laatste de tremelo veren afgesteld om het ding zwevend te krijgen. Zo, nu is het een serieuze gitaar! Speelt lekker, fijne hals, lekkere sound.

Het blijven mooie superstratjes, die PAC-series.

Een afstelbeurt is zo belangrijk om er een lekkere player van te maken. Ik speel al jaren met 010 sets. Vroegah: 009, omdat je dacht dat je dan sneller kon spelen, later 9.50 omdat ik een meatier tone wilde en zo langzaam toegewerkt naar 010. In een commerciële disco/funk/dance-band moest ik bijna alles clean spelen. Ik vond een 0.10 set dan net wat voller klinken. Er zijn trouwens genoeg gitaristen die een vette toon hebben en gewoon op 009 spelen. Type gitaar en amp speelt een rol.

pasqual
29 december 2018, 12:02
Klopt helemaal! Zonder fatsoenlijke afstelling is de beste gitaar niet fijn... Viel me wel tegen dat een gitaar in deze prijsklasse vanuit de fabriek niet beter is afgesteld. Het kan natuurlijk exemplarisch zijn maar als ik deze gitaar zo zou tegenkomen in een muziekwinkel, keek ik waarschijnlijk verder. Maar goed dat ik 'm heb laten opsturen:hide::seriousf:

Moet wel zeggen dat die Wilkinson tremelo zeer fijn is en stemvast!

telerocker
29 december 2018, 13:13
Klopt helemaal! Zonder fatsoenlijke afstelling is de beste gitaar niet fijn... Viel me wel tegen dat een gitaar in deze prijsklasse vanuit de fabriek niet beter is afgesteld. Het kan natuurlijk exemplarisch zijn maar als ik deze gitaar zo zou tegenkomen in een muziekwinkel, keek ik waarschijnlijk verder. Maar goed dat ik 'm heb laten opsturen:hide::seriousf:

Moet wel zeggen dat die Wilkinson tremelo zeer fiin is en stemvast!

Ook op duurdere gitaren kom je een matige afstelling tegen. Bij Bax had ik eens een Fender Road Worn in mijn handen die echt onbespeelbaar was.

dml
29 december 2018, 20:06
Klopt helemaal! Zonder fatsoenlijke afstelling is de beste gitaar niet fijn... Viel me wel tegen dat een gitaar in deze prijsklasse vanuit de fabriek niet beter is afgesteld. Het kan natuurlijk exemplarisch zijn maar als ik deze gitaar zo zou tegenkomen in een muziekwinkel, keek ik waarschijnlijk verder. Maar goed dat ik 'm heb laten opsturen:hide::seriousf:

Moet wel zeggen dat die Wilkinson tremelo zeer fiin is en stemvast!

Is niet exemplarisch, lijkt standaard te zijn bij Yamaha. Heb ook twee PAC611's gehad en onze bassist heeft drie TRBX505's. Bij zowel de bassen als de gitaren konden de moeren waarmee de tuners vast zitten nog een ruime slag verder gedraaid worden, zelfde gold voor de moertjes van de potmeters. Echt prima bassen en gitaren maar na ontvangst gewoon even alles met een schroevendraaier en een steek- of pijpsleutel langslopen. Is overigens een standaard procedure die ik bij elke gitaar toepas, hoe duur of goedkoop ze ook zijn.

Door de toepassing van de Wilkinson tremolo bij de PAC612 en Graphtech zadels bij de PAC611 is het vrij gemakkelijk deze gitaren te voorzien van een Graphtech GHOST piezo systeem :ok:

pasqual
29 december 2018, 22:32
Is niet exemplarisch, lijkt standaard te zijn bij Yamaha. Heb ook twee PAC611's gehad en onze bassist heeft drie TRBX505's. Bij zowel de bassen als de gitaren konden de moeren waarmee de tuners vast zitten nog een ruime slag verder gedraaid worden, zelfde gold voor de moertjes van de potmeters. Echt prima bassen en gitaren maar na ontvangst gewoon even alles met een schroevendraaier en een steek- of pijpsleutel langslopen. Is overigens een standaard procedure die ik bij elke gitaar toepas, hoe duur of goedkoop ze ook zijn.

Door de toepassing van de Wilkinson tremolo bij de PAC612 en Graphtech zadels bij de PAC611 is het vrij gemakkelijk deze gitaren te voorzien van een Graphtech GHOST piezo systeem :ok:

Die Ghost zadels passen niet op deze trem want er zitten Wilkinson zadels op. Volgens mij kun je die alleen uitwisselen voor de vintage zadels. Correct me if i'm wrong:sssh:....
Maar terugkomende op de fabrieks set-up: Dat de snaren te hoog staan, oké...is uiteraard een kwestie van smaak maar dat de snaren te hoog liggen in de topkam vind ik niet oké voor een gitaar in deze prijsklasse! Probeer jij maar eens zo'n gitaar zuiver te intoneren...
Daarbij voelt zo'n hals dan echt niet lekker aan! Zonde! En met wat meer aandacht kan zo'n gitaar meteen goed aanvoelen voor potentiële kopers.

Orpheo
29 december 2018, 23:57
volgens mij passen deze er gewoon op hoor?

http://www.graphtech.com/products/product-detail/pn-8200-00-ghost-wilkinson-vs-100-style-pickups---6-string?id=5eab90f6-ed32-4ed0-bd66-519c4641fd33

alleen... hoe ga je de draadjes door de trem baseplate lussen?

Mee eens, te hoge topkam is eigenlijk niet OK maar kom op... deze gitaar kost iets van 700e? daar kan je, vind ik, niet een afstelbeurt van verwachten die bij een tech al 100E kost.

vind ik...

pasqual
30 december 2018, 00:20
volgens mij passen deze er gewoon op hoor?

http://www.graphtech.com/products/product-detail/pn-8200-00-ghost-wilkinson-vs-100-style-pickups---6-string?id=5eab90f6-ed32-4ed0-bd66-519c4641fd33

alleen... hoe ga je de draadjes door de trem baseplate lussen?

Mee eens, te hoge topkam is eigenlijk niet OK maar kom op... deze gitaar kost iets van 700e? daar kan je, vind ik, niet een afstelbeurt van verwachten die bij een tech al 100E kost.

vind ik...

Klopt, in dit linkje zijn wel de goede!
Verder niet met je eens. 700,00 is een bedrag waarvan je mag verwachten dat een gitaar best bespeelbaar is. Is toch in de prijsklasse van de MIM Fenders en Studio's van Gibson. Is toch slechte reclame? En hoeveel extra kosten moet een firma maken om een goed afgemeten topkammetje te maken? Waar ligt volgens jou de grens dan dat een gitaar fatsoenlijk afgesteld is?

dml
30 december 2018, 06:28
volgens mij passen deze er gewoon op hoor?

http://www.graphtech.com/products/product-detail/pn-8200-00-ghost-wilkinson-vs-100-style-pickups---6-string?id=5eab90f6-ed32-4ed0-bd66-519c4641fd33

alleen... hoe ga je de draadjes door de trem baseplate lussen?



Niet door de baseplate lussen. Gewoon zes kleine sleufjes (of één wat grotere sleuf) in de elementring vijlen, aan de brugzijde. De draadjes van de piezozadels gaan dan daar doorheen en verder door het gat van de humbucker naar de elektronicaholte leiden. Zo hou je alles, op de elementring na, origineel en onbeschadigd. Heb dit al een paar maal op deze manier gedaan.

dml
30 december 2018, 06:31
Maar terugkomende op de fabrieks set-up: Dat de snaren te hoog staan, oké...is uiteraard een kwestie van smaak maar dat de snaren te hoog liggen in de topkam vind ik niet oké voor een gitaar in deze prijsklasse! Probeer jij maar eens zo'n gitaar zuiver te intoneren...
Daarbij voelt zo'n hals dan echt niet lekker aan! Zonde! En met wat meer aandacht kan zo'n gitaar meteen goed aanvoelen voor potentiële kopers.

Zowel de bassist als ik hadden geen problemen met de topkam, die was in alle gevallen in orde.

Maareh, je hebt 'm toch online besteld? Wat weerhoudt je om deze te retourneren en een andere te bestellen?

pasqual
30 december 2018, 09:17
Retourneren is een optie maar geen garantie dat de vervanger wél goed is. Begrijp me niet verkeerd: ik klaag niet, ik verbaas me erover dat zo'n gitaar nauwelijks is afgesteld in deze prijsklasse. De meeste dingen heeft met persoonlijke voorkeur te maken en voor de rest niets wat ik niet zelf kan!

arjanb01
30 december 2018, 09:26
De kans is er altijd dat de gitaar biet naar jou wensen is afgesteld als je hem ongezien op internet bestelt.
Daarom koop ik nooit ongezien en bespeeld een gitaar via internet. Gewoon fysiek testen dat ding in een winkel.

dml
30 december 2018, 10:07
De kans is er altijd dat de gitaar biet naar jou wensen is afgesteld als je hem ongezien op internet bestelt.
Daarom koop ik nooit ongezien en bespeeld een gitaar via internet. Gewoon fysiek testen dat ding in een winkel.

Is natuurlijk precies hetzelfde. Ook in de winkel kan een gitaar niet naar jouw wensen zijn afgesteld.
Echt, het internet is wat dat betreft een uitkomst: gewoon op je eigen spullen, in je eigen ruimte minimaal 30 dagen ongestoord testen. En alles wordt ook nog gratis thuis gebracht. De goed geoutilleerde muziekwinkels zijn sowieso nog op één hand te tellen en moet je veelal een eind voor rijden. Lang leve de dozenschuivers en daarmee lang leve de consument.

guitarkid2
30 december 2018, 10:50
Mm slecht ingevijlde topkam noem ik een produktiefout

Orpheo
30 december 2018, 12:52
@dml zo kan 't ook ja. Ben er niet zon6gam van, de draadjes zijn namelijk fragiel en kunnen zo breken.

Dit is, om eerlijk te zijn, 1 van de redenen waarom ik de Hipshot contour prefereer boven Wilkinson. De baseplate is zacht genoeg om in te boren of frezen want het hoeft geen gehard staal te zijn, omdat de fulcrum niet de plaat zelf is, maar lagers die in de plaat verwerkt zijn.

Over topkam+afstelling. Ik wil je niet beledigingen of denigrerend over komen, maar ik kijk ernaar als iemand die in de branche werkt. 700 euro is veel geld maar in gitaar-termen is dat niet veel. Ik heb 't ook niet zo vrij beschikbaar hoor, maar kijk eens naar waar de kosten van die gitaar in gaan zitten. 700€, minis de btw. Dat is 580€ (afgerond). Haal daar 120€ van af voor hout, 200€ parts (pots, pickups, tuners, brug, etc). Houd je 260 over Daar moet 60€ nog af voor het cited export+import certificaat. Dan nog het bouwen zelf en de afschrijving van machines, plus wat overhead en winst. Je houdt bijzonder weinig over aan een gitaar van dit prijspunt (en ik weet dat ik nu heel royaal reken!).

Hoe graag wij als consument willen dat een gitaar van dit niveau speelt als een Kiezel die maar 200€ duurder is, de realiteit eist gewoon een ander plaatje.

Een Kiezel wordt door Kiezel zelf verkocht (als een van de weinige gitaarboeren overigens), en zo kunnen zij een gitaar, custom made, aanbieden die begint rond de 900, 950 euro. Een Yamaha wordt via retailers verkocht en dat maakt dat het kostenplaatje 'achter' de gitaar er heel anders uitziet. Elke euro die je uitgeeft aan een Kiezel gaat naar Kiezel; bij een Yamaha maar ook bij een PRS SE, Chapman etc etc, zit er een winkel tussen met bijbehorende kosten. De inkoopprijs voor een winkel kan makkelijk 30 procent lager liggen dan wat de consument betaalt, EX BTW! Bij de grotere jongens kan dat soms oplopen tot wel 65%! No joke... Dan rijst de vraag: wie moet die extra kosten dragen voor een perfecte afstelbeurt, voor de perfecte topkam? De gitaar wordt, vanuit het perspectief van de fabrikant, al voor een bizar laag bedrag verkocht, de winkel moet ook een marge maken en ga zo maar door, dus die kosten komen uiteindelijk bij de jou, de klant.

Ik realizeer me absoluut dat dit niet echt fraai is, maar zo werkt het wel, helaas. Hoe duurder de gitaar, hoe kleiner de marge, hoe kleiner de verschillen tussen wat de consument betaalt en wat de winkel betaalt voor inkoop. Gitaren tussen de 500 en 800 euro zijn gewoon de bulk van wat er verkocht wordt en daar dekken winkels en fabrikanten zich mee in: daar zit het geld in.

De vraag die dan intern speelt is: " Is het nodig om de topkam tot 0.2mm nauwkeurig in te vijlen om zo een optimale bespeelbaarheid te garanderen?". Die vraag creeert een sneeuwbaleffect:

- is het nodig om zo laag te gaan?
- zo ja, waarom?
- hoeveel tijd kost dit?
- dus, hoeveel geld kost dit?
- willen we ultiem bespeelbare gitaren op de markt plaatsen met onze naam erop?
- of moet het een enigszins neutraal platform zijn waar ieder zijn eigen afstelling op kan laten plaatsen, naar persoonlijke smaak?
- Of een tussenweg, zodat het redelijk speelt maar zo laag dat het voor de klant duidelijk is dat het fretwerk voldoende is, en er genoeg afstelruimte is om echt laag te gaan.

Het is een kosten-baten verhaal, helaas.

@guitarkid2: nee, het is geen productiefout maar een bewuste economische keuze. Een topkam invijlen zo dat het NET niet aanloopt op de 1e fret kost je makkelijk 45 minuten tot een uur, als pech hebt. Ik zie dat elke dag gebeuren... Het is dan vanuit het constumenten-perspectief makkelijk denken, maar als je 1 uur moet inbouwen voor de topkam, terwijl een pre-made topkam van een andere afdeling, gemaakt op een gemiddelde waarde voor een redelijke bespeelbaarheid, het werk 4 keer zo snel laat gaan, dan is dat ontzettend aantrekkelijk. Een uur spenderen aan afstellen en topkam vijlen tot perfectie is gewoon niet haalbaar als dat 1/15 van de totale productietijd is. Dit zijn overigens echt realisitische aantallen in uren en kosten, niet zomaar uit m'n duim gezogen...

Ik wil niet denigrerend doen, maar dit is hoe het economisch gewoon in elkaar steekt... sorry.

[Bedragen baseer ik overigens op oem prijzen, ex btw].

guitarkid2
30 december 2018, 13:15
Waarom komt een prs van 600 eu dan wel goed "afgesteld" uit de fabriek ?
Iig zonder dat je nog eens topkam hoeft te bevijlen ?

Orpheo
30 december 2018, 13:18
OK nog 1 dingetje over intoneren, om nog even een laatste kijkje in de keuken te geven van industriele kwaliteitsinspectie..

Je moet begrijpen (nou, je moet niks natuurlijk, hehe), dat een kwaliteitsinspecteur gemiddeld per dag een stuk of 40 tot 50 gitaren door zijn handen laat gaan, met uitschieters naar boven als het echt nodig af moet (ik heb wel eens dagen gedraaid met 120 gitaren per dag...).

Reken maar eens uit. Je werkt 8 uur per dag (9 inclusief pauzes). 480 minuten. Van die tijd is het ongeveer 1 uur gemiddeld dat je in overleg zit met de diverse afdelingen van het warehouse om de juiste pallets met juiste gitaren binnen te trekken. Zit je op de 420 minuten. Dan heb je dus 3.5 minuut PER GITAAR bij de drukke dagen, om even snel te controleren op structurele fouten. Maar... daarvan gaat er nog 1 minuut af om elke gitaar te loggen, dus de gehele inspectie duurt ongeveer 2 minuten. In - en uitpakken van een gitaar tel ik niet mee want er lopen pakkers rond. Het ophalen en wegbrengen van de pallets tel ik ook niet eens mee. Je ziet 't al: tis stampwerk.

Onder normale omstandigheden, als je er 40 per dag doet, heb je geen inpakker, dus dan heb je 10 minuten per gitaar: -1 voor loggen, -3 voor in- en uitpakken. 6 minuten totaal per gitaar voor een totale controle en het oplossen van kleine problemen.

Wat zit er in zo'n inspectie?

<even tussendoor, deze inspectie vindt dus plaats bij elke gitaar boven de 300E en vanaf de 1500E kostprijs komen er wat minuutjes bij>

- halsholling controle, waarbij ook gelijk de trussrod wordt gecontroleerd.
- brughoogte/halshoek
- of alle parts erop en eraan zitten
- of de lak acceptabel is (zo niet, dan heb je 30 seconden om dat met een polijstwiel op te lossen).
- of de actie binnen een bepaalde marge zit
- of er geen aanlopende frets zijn

En dan natuurlijk intonatie checken. Je snapt, met zo weinig tijd wordt intonatie grof gecheckt: met een rolmaat. Gaat van de topkam naar de brug, grof meten, of het binnen een marge van een paar millimeter goed zit. Zit 't op 651 ipv 648 millimeter? Boeie! Doordouwen die hap! Huppa, niet zeiken.

Zo ongeveer gaat dat dus bij de grote gitaarmerken, stuk voor stuk.

Ik hoop dat jullie zo een beter beeld krijgen van hoe de grote gitaarmerken omgaan met hun klanten.

Orpheo
30 december 2018, 13:23
Waarom komt een prs van 600 eu dan wel goed "afgesteld" uit de fabriek ?
Iig zonder dat je nog eens topkam hoeft te bevijlen ?

marges, kerel. Als de fabriek per gitaar 20E minder vraagt voor fabrikage, kan het merk besluiten dat het beter moet dan zo.

OH en PRS gebruikt alleen maar eigen bruggen en tuners, geen Grover, geen seymour duncan, geen wilkinson. Eigen parts maken scheelt al direct 50% op de kostprijs. Geen grap. Daarom kan een merk als Chapman zulke ontzettend goeie gitaren eruit stampen uit Korea (zelfde fabriek als PRS, Schecter, Dean, Strandberg, Ormsby en ben er vast nog een paar vergeten).

Eigen hardware wordt voor die gitaren in Korea gemaakt en dat is gewoon ontzettend goedkoop.

Er wordt ALTIJD ergens op bezuinigd. Als het niet is dat de topkam (te) hoog is ingevijld bij een gitaar met merk-parts, dan is 't wel dat er minder sexy hout is gebruikt, of dat er bezuinigd is op hout en er fineers worden gebruikt ipv mooie tops, of dat de lak minder strak gespoten is.

There is always a catch.

guitarkid2
30 december 2018, 13:23
https://indearchipel.com/2017/04/11/minimumloon-indonesie-2017/

Orpheo
30 december 2018, 13:28
https://indearchipel.com/2017/04/11/minimumloon-indonesie-2017/

alsof ik dat niet weet... Maar je vergeet hoeveel uren er in een gitaar zitten om te bouwen, plus het totale kostenplaatje. OH, en je prikt Indonesie terwijl ik zuid korea gebruik in m'n voorbeeld van de meeste 600-800E gitaren, de lonen daar, en in China trouwens ook, liggen een stuk hoger dan Indonesie.

En.... Ik ben heel royaal geweest in m'n prijsinschattingen, zoals ik al aangaf. Als je een Yamaha, PRS, Schecter oid, koopt voor 700E retail, dan heeft Thomann of Bax echt niet meer dan 350E betaald voor die plank. Zoals ik al zei... ik was royaal in m'n berekening.

Ergens moeten die kosten gesneden worden om het betaalbaar te houden. Lullig maar waar.

guitarkid2
30 december 2018, 13:34
Nee indonesie is niet toevallig
Maar have verders fun of zo

dml
30 december 2018, 15:47
@dml zo kan 't ook ja. Ben er niet zon6gam van, de draadjes zijn namelijk fragiel en kunnen zo breken.

Dit is, om eerlijk te zijn, 1 van de redenen waarom ik de Hipshot contour prefereer boven Wilkinson. De baseplate is zacht genoeg om in te boren of frezen want het hoeft geen gehard staal te zijn, omdat de fulcrum niet de plaat zelf is, maar lagers die in de plaat verwerkt zijn.

Och, heb zelf een GHOST-setje 12 jaar geleden gekocht, is in de tussentijd vier keer van gitaar verhuisd en steeds op de door mij beschreven manier gemonteerd. Geen centje pijn, ondanks dat de draadjes dun zijn, zijn ze ook weer niet zo fragiel dat ze makkelijk breken.

pasqual
30 december 2018, 17:14
Een heel lang verhaal, en waarschijnlijk helemaal waar, om aan te geven dat de afdeling 'topkammetjes' alleen maar aan de leverancier hoeft door te geven dat de topkammetjes allemaal 0,8 mm aan de onderkant te dik zijn:seriousf:

Orpheo
30 december 2018, 19:21
Een heel lang verhaal, en waarschijnlijk helemaal waar, om aan te geven dat de afdeling 'topkammetjes' alleen maar aan de leverancier hoeft door te geven dat de topkammetjes allemaal 0,8 mm aan de onderkant te dik zijn:seriousf:

... en ik leg dus net uit dat 't niet zo simpel zit, vanuit 't oogpunt van de fabrikant.

@DML: tof. :) heb helaas ook genoeg exemplaren gezien waar het wel fout gaat, vandaar dat ik graag voor dit soort mods een oplossing zoek om risico te minimaliseren.

denis.hermans
30 december 2018, 20:02
"Lang leve de dozenschuivers en daarmee lang leve de consument."

Sorry maar ik knap daar totaal ( en steeds meer) op af. Voor mij : lang leve de kleine winkel die nog de moeite neemt om een gitaar af te stellen en die weet wat hij verkoopt. En die bestaan zeker nog wel. ;-) Daar betaal ik graag wat meer voor. Bovendien is zo
een kleine winkel lang niet altijd duurder.

denis.hermans
30 december 2018, 20:03
Maar goed dat was off topic : gefeliciteerd met de gitaar !

turboblues
30 december 2018, 20:12
Nee indonesie is niet toevallig
Maar have verders fun of zo

Haha, die Yamaha's worden inderdaad in Indonesië gemaakt.

Als ik het zo lees heb ik enorm veel mazzel gehad met mijn twee Pacifica's.
De 611 HFM (die ik eerder postte op pagina 1) was heel goed afgesteld. Heel laag en niet aanlopend.
De 510V was minder. Actie was hoger, de brug heb ik zwevend gemaakt ,waardoor de actie nog iets hoger kwam, maar toch nog aanvaardbaar.
De intonatie van de 611 was goed. De 510 heb ik zelf iets aangepast.

dml
30 december 2018, 20:18
"Lang leve de dozenschuivers en daarmee lang leve de consument."

Sorry maar ik knap daar totaal ( en steeds meer) op af. Voor mij : lang leve de kleine winkel die nog de moeite neemt om een gitaar af te stellen en die weet wat hij verkoopt. En die bestaan zeker nog wel. ;-) Daar betaal ik graag wat meer voor. Bovendien is zo
een kleine winkel lang niet altijd duurder.

Tja, kun je wel op afknappen maar die kleine winkel heeft dan weer niet het aanbod dat zo'n dozenschuiver wel heeft. Niet altijd duurder, dat klopt, moet ook wel als je een beetje bestaansrecht wil behouden t.o.v. de dozenschuivers.

pasqual
30 december 2018, 22:12
"Lang leve de dozenschuivers en daarmee lang leve de consument."

Sorry maar ik knap daar totaal ( en steeds meer) op af. Voor mij : lang leve de kleine winkel die nog de moeite neemt om een gitaar af te stellen en die weet wat hij verkoopt. En die bestaan zeker nog wel. ;-) Daar betaal ik graag wat meer voor. Bovendien is zo
een kleine winkel lang niet altijd duurder.


Tja, kun je wel op afknappen maar die kleine winkel heeft dan weer niet het aanbod dat zo'n dozenschuiver wel heeft. Niet altijd duurder, dat klopt, moet ook wel als je een beetje bestaansrecht wil behouden t.o.v. de dozenschuivers.

Ik ben het in dit geval met DML eens. Als ik dit betreffende model wil uitproberen bij mij in de buurt dan ga ik'm niet vinden. Dan kom ik toch in Köln uit en dan kan ik 'm net zo goed bestellen. Het hele afstel-verhaal is in mijn geval geen enkel probleem: ik weet hoe ik het kan oplossen want ervaring genoeg dus dat weerhoudt mij niet. In geval van grotere problemen waarbij je moet terugsturen (garantie) ben je waarschijnlijk beter af met de lokale winkel. Maar ook dat zie ik niet snel gebeuren. En Orpheo kan hier nog wel een half boek neerkalken van wat ik wel en niet mag verwachten van een gitaar van "maar" 700,00 maar ik vind dat je als producent jezelf geen plezier doet als een gitaar slecht of matig bespeelbaar is in deze prijsklasse. Nogmaals, ik weet hoe ik zoiets kan oplossen maar de meeste mensen die een gitaar uit het rek pakken die kut speelt hangen 'm terug. Anyway, deze gitaar in kwestie speelt ondertussen super en klinkt ook nog eens erg lekker. Wat ik nu nog zou willen veranderen is dat de tone-knop (push-pull voor split van de humbucker) van mij wat stroever mag draaien. Nu gaat ie veel te soepel en je hoeft 'm maar effetjes aan te raken om ongewild een doffe toon te hebben. Heeft hier iemand tips voor?

Napoje
30 december 2018, 22:52
Hoe weet ie dat toch allemaal die orpheo? Heeft ie in korea gewerkt als kwaliteitsinspecteur? Of from the grapevine die internetfora heet?

cannondale_01
31 december 2018, 01:54
Ben het volledig met Orpheo eens, los van of zijn rekensom in detail klopt.
Of de consument een merk accepteert hangt geheel van de beleving af.
Er wordt door de producenten gekeken naar het gehele speelveld van de markt. Heb je een tegekke Mojo dan stel je niks af en spendeert de concument 100 erkers aan een gitaartech. Heb je een lekkere Mojo en lekkere componenten en een ruk afstelling dan spendeert de consument 100 erkers aan een gitaartech; lachend ! Heb je een fantastische plank met een ruk Mojo ga je gewoon failliet als producent.
Ben dus van mening dat de prijs van je instrument ondergeschikt is aan datgene wat je er kwalitatief van mag verwachten. Er zijn legio voorbeelden en trouwens niet alleen in de planken handel :soinnocent:

no 1 hops
31 december 2018, 06:59
Tja, kun je wel op afknappen maar die kleine winkel heeft dan weer niet het aanbod dat zo'n dozenschuiver wel heeft. Niet altijd duurder, dat klopt, moet ook wel als je een beetje bestaansrecht wil behouden t.o.v. de dozenschuivers.grootste vraag is of juist door het wegvallen van die kleine winkels, de gitaar ook minder leeft in de muziek.
ik weet dat mijn zoektocht daar wel mee te maken had, even binnenstappen, kijken of er wat leuks is.
al die online shops hebben dezelfde foto's van hetzelfde product en het is dan de vraag of alles wel zo is als je wilt en zoekt.

ons eigen koopgedrag, en ik maak mij daar ook schuldig aan, zorgt ervoor dat de speciaalzaken in het algemeen verdwijnen.
ik heb het geluk dat ik nog een elektronica winkel in de buurt heb, die ook nog eens mee wil denken en uit wil leggen waarom iets doet wat het doet.
de vraag is echter als de eigenaar met pensioen gaat of er nog wel een potentiële koper zal zijn want er zijn al veel van dit soort winkeltjes verdwenen.

daarmee verdwijnt ook de kennis, en even snel wat onderdelen halen.
voor de techneuten hier is het geen probleem, weten wat ze zoeken en bestellen dat, geldt ook voor de wat meer gevorderde gitaristen die zelf hun gitaar kunnen afstellen, maar de vraag is of je bij die goedkope dozenschuiver niet standaard rekening moet houden voor een € 50 aan extra kosten voor het afstellen?

maar onze manier van kopen is verandert, we willen het goedkoopste en daar gaan de speciaalzaken aan ten onder.,
maar het gekke fenomeen is er dat als men in de winkel komt en het er niet op voorraad is men het dan besteld uit china, dan wel 30 dagen wil wachten maar later, als dingen problemen opleveren, bij de winkel weer komt vragen hoe nu verder.
of zelfs, eerst bij de winkel vragen wat je nodig hebt, het dan uit china bestellen, en daarna komen met de vragen waarom iets het niet doet of hoe je het moet gebruiken.

ik ben blij dat ik geen winkeleigenaar ben op dit moment,

Midwolda
31 december 2018, 07:14
Wat ik nu nog zou willen veranderen is dat de tone-knop (push-pull voor split van de humbucker) van mij wat stroever mag draaien. Nu gaat ie veel te soepel en je hoeft 'm maar effetjes aan te raken om ongewild een doffe toon te hebben. Heeft hier iemand tips voor?

Zo'n Grolsch rubberring o.i.d. eronder.

no 1 hops
31 december 2018, 08:07
Zo'n Grolsch rubberring o.i.d. eronder.of een vilt ring met spiraalveer, want als de pull functie wordt gebruikt is er geen contact meer met de rubbel of vilten ring

guitarkid2
31 december 2018, 09:00
Ben het volledig met Orpheo eens, los van of zijn rekensom in detail klopt.
Of de consument een merk accepteert hangt geheel van de beleving af.
Er wordt door de producenten gekeken naar het gehele speelveld van de markt. Heb je een tegekke Mojo dan stel je niks af en spendeert de concument 100 erkers aan een gitaartech. Heb je een lekkere Mojo en lekkere componenten en een ruk afstelling dan spendeert de consument 100 erkers aan een gitaartech; lachend ! Heb je een fantastische plank met een ruk Mojo ga je gewoon failliet als producent.
Ben dus van mening dat de prijs van je instrument ondergeschikt is aan datgene wat je er kwalitatief van mag verwachten. Er zijn legio voorbeelden en trouwens niet alleen in de planken handel :soinnocent:
Nogmaals een slecht bevijlde topkam valt bij mij niet onder het hoofdstukje afstelling maar produktiefout

pasqual
31 december 2018, 10:22
Zo'n Grolsch rubberring o.i.d. eronder.


of een vilt ring met spiraalveer, want als de pull functie wordt gebruikt is er geen contact meer met de rubbel of vilten ring

Precies dit! Ik heb al zo' rubberringetje geprobeerd maar in SC-mode (omhoog) staat de knop los van de body. Met een veertje eronder en vilt zou wellicht kunnen werken. Anders een paar nieuwe bestellen en diegene wat het stroefste draait monteren. Of een "gewone" toneknop (of TBX) en een miniswitch monteren in de slagplaat....;)

dml
31 december 2018, 10:42
grootste vraag is of juist door het wegvallen van die kleine winkels, de gitaar ook minder leeft in de muziek.
ik weet dat mijn zoektocht daar wel mee te maken had, even binnenstappen, kijken ................................. t/m.............................. winkeleigenaar ben op dit moment,

Het is gewoon evolutie, is er al jaren, zal er altijd zijn. Als winkelier kun je stug vasthouden aan het kruideniersprincipe maar als je niet mee wil in de huidige markt, dan wordt het inderdaad lastig. Vind het nogal kort door de bocht om te zeggen dat wij het goedkoopste willen en daardoor de speciaalzaken ten onder gaan, het ligt wel wat genuanceerder. Ik kom nog uit de tijd dat ik een puntzak kaneelkussens (vroeger waren ze veeeeel groter) bij de kruidenier-in-blauw-grijze-stofjas moest kopen en die een paar jaar later weggevaagd werd door de supermarktketens. En wie kent nog de C1000 of VS-markt? Ook die ketens zijn weer verzwolgen. En zo gaat het maar door.
Aan de andere kant zie je juist dat nu de detailhandel weer aan het opkrabbelen is, dus volgens mij is er nog hoop.

En nogmaals, de speciaalzaak kan gewoonweg niet tippen aan het aanbod van een dozenschuiver. Hoe je het ook went of keert, de eenheidsworst-gitaren (Fender Strat, Gibson LP, Ibanez RG, enz.) zijn exact hetzelfde, of ze nu bij de specialist hangen of bij de dozenschuivers op de website staan.

Zou best kunnen dat de gitaar minder leeft, maar ook dat komt niet alleen door het wegvallen van de speciaalzaken. Ik zie het bij mij thuis precies hetzelfde. Al mijn kinderen kunnen, als ze willen, een instrument pakken en er op spelen, proberen, enz. Maar nee, mijn middelste zoon spendeert bijna 24/7 op zijn laptop en zet te gekke EDM in elkaar m.b.v. FL Studio, hij overweegt nu zijn studie Mediavormgeving op te geven om volgend jaar naar de HBA in Utrecht te gaan.

Rinze
31 december 2018, 11:04
Precies dit! Ik heb al zo' rubberringetje geprobeerd maar in SC-mode (omhoog) staat de knop los van de body. Met een veertje eronder en vilt zou wellicht kunnen werken. Anders een paar nieuwe bestellen en diegene wat het stroefste draait monteren. Of een "gewone" toneknop (of TBX) en een miniswitch monteren in de slagplaat....;)Mijn 611 heeft dat ook, je hoeft maar naar die toon pot te kijken of het kreng staat half dicht. Nog geen oplossing voor gevonden.

Mijn tweedehands 611 had trouwens een fret die te hoog was tov zijn buren. Niet omhoog gekomen, toets is recht. Dus waarschijnlijk ook een gevalletje gebrekkige eindcontrole. Voor mij geen probleem maar ja. De topkam was wel keurig op hoogte.

Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk

bat
31 december 2018, 12:03
In geval van grotere problemen waarbij je moet terugsturen (garantie) ben je waarschijnlijk beter af met de lokale winkel.
Ik vraag me dat af. Mijn ervaring is dat grote "dozenschuivers" vaak makkelijker zijn als het gaat om terug sturen en geld terug. Combi van grote aantallen, ingecalculeerd verlies en betere afspraken met leveranciers. Als het gaat om iets aanpassen of compenseren, omdat het artikel voor de rest wel goed is, zijn kleinere partijen vaak flexibeler.


[...] maar de meeste mensen die een gitaar uit het rek pakken die kut speelt hangen 'm terug.
Ik heb het gevoel dat dit vaak meer aan de winkel en de bezoekers ligt, dan aan de fabrikant. Mijn meest recente aanwinst hing in de winkel: alles waar aan gedraaid kon worden, daar was aan gedraaid, resulterend in een klote afstelling. Maar het merk kennende, durf ik te zeggen dat hij prima afgesteld uit de doos kwam - mijn voorlaatste aanwinst van hetzelfde merk was dat namelijk wel. Dat was overigens een gitaar van nog geen 200 euro, dus zelfs voor dat bedrag kan het er blijkbaar vanaf om het goed afgesteld in de doos te doen.

Waarbij er wel een verschil is tussen goed afgesteld en naar smaak afgesteld. Snaardikte, actie en zelfs in enige mate de hoogte van de topkam/diepte van snaargeleuven daarin horen voor mij bij dat laatste.

pasqual
31 december 2018, 14:41
Waarbij er wel een verschil is tussen goed afgesteld en naar smaak afgesteld. Snaardikte, actie en zelfs in enige mate de hoogte van de topkam/diepte van snaargeleuven daarin horen voor mij bij dat laatste.

Yep, je hebt smaakgebonden afstelling zoals snaarhoogte en dikte. De topkam tot bepaalde hoogte. Als je onder de eerste fret voelermaatjes kan krijgen van bijna 1,4 mm heeft dat niets meer met smaak te maken want hier krijgt geen mens een zuiver akkoord uit dichtbij de topkam. Nogmaals....ik schrik hier niet van want ik kan dit oplossen en kan hier doorheen kijken als de gitaar voor de rest prima is maar als ik zoiets tegenkom in een gitaarwinkel zal ik toch even verder kijken.

munkie
1 januari 2019, 18:47
Ik heb jaren geleden een London City Comet tele gekocht, nieuw in de winkel voor zegge en schrijve 200 euro. Afstelling was OK maar ik heb de axie thuis nog iets lager afgesteld, kwestie van smaak. Topkam was goed ingevijld. Het kan dus wel. Een gitaar van 700 euro moet een goed ingevijlde topkam hebben IMHO.

vulvasonic
2 januari 2019, 03:44
Mee eens. Een slecht ingesneden topkam mag nooit een excuus zijn. Ze leggen er overal dezelfde diktes snaren op, dus er zou zelfs een heel eenvoudige en goedkope tool ontwikkeld kunnen worden om dit altijd goed te krijgen. Ik snap dat het lastiger is om de boel netjes af te werken, maar hoe moeilijk kan het zijn om iets te ontwikkelen dat voor een grote consistentie hierin zorgt. We hebben het slechts over een van de belangrijkste onderdelen van een gitaar.
Tuurlijk, valt over te twisten, tenslotte is het relatief eenvoudig te fixen voor relatief weinig geld. Maar eigenlijk zou het niet nodig moeten zijn.
Het verbaast me overigens wel. Ik ken Yamaha als een merk dat JUIST heel erg goed is in die dingen. Misschien is de kwaliteit er in de laatste jaren op achteruit gegaan, maar vroeger kwam je dit bij Yamaha hooguit tegen op de allergoedkoopste modelletjes.