PDA

View Full Version : Most underrated!



Kim Wilson
21 december 2018, 15:42
In navolging van het most overrated-topic, hier alle effecten, gitaren en amps die zwaar ondergewaardeerd worden, of in elk geval ten onrechte minder in trek zijn.

Om alvast te beginnen, ik heb sinds een paar maand een Hagstrom Swede. Op de kop getikt voor een prijs van een goeie Chinese Les Paul, maar het ding is echt ontzettend goed! Ik heb heel lang heel veel gewisseld met mijn tweede gitaar, van alles wel gehad, maar deze is echt heerlijk! Mijn Baja is al 11 jaar echt 'mijn' gitaar, maar ik pak die Swede minstens net zo graag. Waanzinnig ding! En vrijwel even stabiel als de tele, als ik hem na een paar weken weer van de muur pak staat ie nog steeds goed gestemd. Dat is voor een Les Paul-achtige van dat budget ook wel bijzonder.

Dus, underrated. Shoot!

Rick trodat
21 december 2018, 16:07
Tanglewood akoestische gitaren. Echt niet duur, super bespeelbaar en klinken gewoon zeer oke

BamBuFan1
21 december 2018, 17:26
Vrijwel alles waar Yamaha op staat. Zelfs de instappers zijn nog netjes gemaakte instrumenten voor een even nette prijs.

Brad
21 december 2018, 17:38
De Boss ME-5.

Napoje
21 december 2018, 18:21
Alle gitaren (en waarschijnlijk ook de bassen) van reverend dat godsbetere nauwelijks verkrijgbaar is in nederland. Voor rond de 1000 euro koop je een uitstekend klinkende en gebouwde gitaar die nu eens niet een kopie is van f en g.

Napoje
21 december 2018, 18:26
Mee eens. Voor 100€ een van mp gehaald en klinkt en speelt echt veel duurder. Ook de afwerking is flawless.

Napoje
21 december 2018, 18:27
Mee eens. Voor 100€ een van mp gehaald en klinkt en speelt echt veel duurder. Ook de afwerking is flawless.

Sorry was een reactie op de tanglewood

Brad
21 december 2018, 18:31
Maya gitaren. Maakten kopieën van Fender maar iemand in een bandje waar ik in zat had ook een kopie van een Rickenbacker bas. Gewoon zeer bruikbare gitaren en bassen voor een schappelijke prijs destijds en uitstekend geschikt voor op het podium.

D3nnis
21 december 2018, 18:49
Fenix stratocaster.


Voor mij dan.
Mijn eerste gitaar. Jaren niet aangeraakt want kutgitaar.
Laatst eens gepakt, klinkt akoestisch eigenlijk best heel goed en heerlijke hals. Eigenlijk helemaal niet kut.
Alleen elektrisch is het beroerd, zowat geen output, krakende potmeters, laffe elementen. Keertje setje fatsoenlijke elementen erin, dan denk ik dat die gitaar best wil.
Beetje jammer van de iets getordeerde hals.

MarkS
21 december 2018, 20:49
Maya gitaren. Maakten kopieën van Fender maar iemand in een bandje waar ik in zat had ook een kopie van een Rickenbacker bas. Gewoon zeer bruikbare gitaren en bassen voor een schappelijke prijs destijds en uitstekend geschikt voor op het podium.

El Maya wel, maar Maya? Dat scheelt echt een pak.

tnijland
21 december 2018, 23:46
Rack-gear ;-)

Erik de Perik
21 december 2018, 23:49
Egwel...!!

MarkS
22 december 2018, 01:11
Rack gear is overweighted..

telerocker
22 december 2018, 01:52
Laney amps, verschillende BOSS-pedalen (DD-3, BF-2 etc.), Maxon misschien, Fernandes, instaplijn Blade strats en tele's, Yamaha gitaren, Seagull/Art & Lutherie, Godin, Hagstrom wellicht, G&L, Peavey, Reverend gitaren.

Pepe
22 december 2018, 02:01
de Fender '63 reverb krijgt enkel cumulatieven
de Peavey valverb is niet veel anders EN gooit er nog trem bij EN is goedkoper dus dan mogen we van underrated spreken
ik heb ze beiden dus ik mag dat zeggen
de Bad Cat 2tone is de beste overdrive ever (in feite de pre amp van een Bad Cat amp) maar een lullige mass produced 2 dollar cent ts9 is duurder op Marktplaats
vind het prima, ik juich die trends van harte toe

jasses
22 december 2018, 16:38
Grappig dat je die 2 noemt, zowel valverb als 2 tone staan al lang hoog op mijn wishlist, maar naar mijn gevoel quasi onvindbaar 2dehands. Ondergewaardeerd zou ik ze toch ook niet noemen, nog nooit een slecht woord over gehoord.

Pepe
22 december 2018, 17:28
Ik sjop niet maar loer altijd wel naar bijzondere incourante dingen
99% vindt dat niet interessant wegens niet bekend denk ik
buizen dingen van Chandler, Matchless, Bad Cat en Marble
pickups van Dearmond, Don Mare en Teisco
en een sucker voor Guyatone, vraag me niet waarom

Die USA dingen haalde in nog wel eens uit de states maar de 110 volt is te onpraktisch
en sindsdien is het meer, 1 x per jaar feest (wat het ook meer een sport maakt)

Ik noem het ondergewaardeerd want zet die valverb te koop en dan krijg je een mailtje dat je hem voor 100 euro mag opsturen.

Brum
22 december 2018, 18:43
Misschien meer onder de noemer onbemind is onbekend, maar ik noem toch de Mooer Trelicopter. Werkelijk een goed tremolo pedaal.

Brad
22 december 2018, 18:50
De oude GX transistorversterker serie van Ibanez is lange tijd ondergewaardeerd geweest. Dat is wel aardig bijgetrokken. Wanneer er eentje wordt aangeboden is er veel belangstelling.

Pepe
22 december 2018, 18:57
Misschien meer onder de noemer onbemind is onbekend, maar ik noem toch de Mooer Trelicopter. Werkelijk een goed tremolo pedaal.

Ik ben fan van die Treli.
Als ik hem voor een silverface zou zetten geloof ik niet dat ik de onboard trem eruit zou kunnen pikken (Demetor tremulator copie he, gemaakt voor Ry Cooder zijn twin)

Brum
22 december 2018, 19:01
De oude GX transistorversterker serie van Ibanez is lange tijd ondergewaardeerd geweest. Dat is wel aardig bijgetrokken. Wanneer er eentje wordt aangeboden is er veel belangstelling.

Echt, hoe weet je het elke keer weer te verzinnen...:seriousf:

Plant
22 december 2018, 20:30
Ik moet me haasten begrijp ik? (https://www.marktplaats.nl/a/muziek-en-instrumenten/versterkers-bas-en-gitaar/m1356669002-ibanez-gx-60-b-basversterker.html?c=be2da871b0d84f75c3056cc6db858 f31&previousPage=lr)

Mitch
22 december 2018, 22:47
Ik vrees dat de meeste pedalen waar ik veel van houd ook wel klassiekers of bekende, gewaardeerde producten zijn, dus verre van underrated. De enige die wat minder populair is, is de Ibanez Tube King. Was al lekker, maar na wat verbeteringen door ons aller D_H, is die toch wel mijn meest gebruikte, meest geliefde overdrive die ik eigenlijk nooit bij iemand anders op zijn board heb zien staan.

Als er dan nog iets anders genoemd moet worden, dan is dat mijn nieuwe topje van Reussenzehn. Bepaald niet geruisloos en al helemaal niet transparant, maar een werkelijk zaligmakende dynamiek en drive. Een booster, een fuzz en je volume knop en die grijns gaat niet meer van je smoel.

Napoje
23 december 2018, 00:44
Een vintage (het merk) koreaanse es 335 kopie. Geruild tegen een epiphone dot. Is echt een stuk beter die en ook de sheraton. Komt misschien stiekem wel in de buurt van zijn tien keer zo dure voorbeeld. Al is dat natuurlijk arbitrair.

Brad
23 december 2018, 01:18
Fenix stratocaster.


Voor mij dan.
Mijn eerste gitaar. Jaren niet aangeraakt want kutgitaar.
Laatst eens gepakt, klinkt akoestisch eigenlijk best heel goed en heerlijke hals. Eigenlijk helemaal niet kut.
Alleen elektrisch is het beroerd, zowat geen output, krakende potmeters, laffe elementen. Keertje setje fatsoenlijke elementen erin, dan denk ik dat die gitaar best wil.
Beetje jammer van de iets getordeerde hals.

Fenix by Young Chang. Kregen destijds goede recensies. Ik heb er ook een paar geprobeerd, speelden erg lekker. Wel loodzwaar waren die exemplaren die ik in mijn handen heb gehad.

En ja, ik was het vergeten maar moet hem toch noemen: The Boss Metalzone.

Midwolda
23 december 2018, 01:23
De 12AU7. Veel fijnere V1 dan de AX.

Pepe
23 december 2018, 03:33
De 12AU7. Veel fijnere V1 dan de AX.

Hmsja... gainfactor is toch gewoon met je volumepot te regelen? Win some, loose some zei mijn moedertje dan.
Ik zag (https://www.amplifiedparts.com/tech-corner/12ax7-comparison-current-made-tubes) trouwens dat er tussen 12ax7's ook veel gainfactor verschil kan zitten. Heb je een 12ax7 die een LAGERE GF heeft dan sommige 12au7's.
Het kan verkeren zei Vondel al (onder het kopje, laat ik eens een stelling poneren die altijd wel opgaat)

Midwolda
23 december 2018, 09:37
Ja nou kweenie want ik ben ook geen techneut :) maar het voelt voor mij wel anders aan.
De AU is wat beleefder dan de AX, die laatste wil nog wel eens wat grof uit de hoek komen.
Qua klank, maar ook respons op je aanslag. Denk dat het datgene is wat men "grit" noemt?

D3nnis
23 december 2018, 10:27
Fenix by Young Chang. Kregen destijds goede recensies. Ik heb er ook een paar geprobeerd, speelden erg lekker. Wel loodzwaar waren die exemplaren die ik in mijn handen heb gehad.

Hmm, ik heb die van mij nooit als loodzwaar ervaren eigenlijk, ook nu niet.
Aangezien meten = weten de weegschaal maar eens even gepakt en mijn meest gebruikte gitaren gewogen.

Burny lp custom: 4200gr
MM steve morse y2d: 4050gr
MM silhouette special: 3500gr
PRS mccarthy 594: 3700gr

Fenix strat: 3600gr

Ten opzichte van mijn meest gebruikte gitaren is die fenix dus best wel licht.


Wel grappig trouwens, er is 1 gitaar, mijn zelfbouw 7-string, die ik nooit gebruikt vanwege te zwaar. Hierbij nooit het gewicht als probleem gezien, maar de balans. Maar nu blijkt die gitaar toch dik 4700gr te klokken.
Waarschijnlijk ligt voor mij de grens dus rond de 4500gr of zo :)

Brad
23 december 2018, 11:20
Ook wat gewicht betreft kunnen gitaren behoorlijk verschillen, ook bij de top merken. Van mijn seventies Fender Stratocaster (gekocht begin jaren 80) zeiden gitaristen altijd van, ik heb nog nooit zo een zware Fender strat in mijn handen gehad.

Eigenlijk een miskoop dat ding, hij had van die iele dunne fretjes. Hij bleef wel erg goed op stemming dat ding.

dml
23 december 2018, 11:39
De Boss ME-5.

Verklaar!!

Most underrated: Boss DS-1

Pepe
23 december 2018, 14:56
Verklaar!!

Most underrated: Boss DS-1

Een pedaaltje dat blijkbaar al 40 JAAR goed verkoopt underrated noemen mag je mij ook verklaren.

the sure thing
23 december 2018, 22:06
De eerste serie Marshall Valvestate amps. Die contour knop is zooooo lekker!!!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

vulvasonic
23 december 2018, 23:15
Ah, dat brengt mij op een andere mijns inziens onderschatte Marshall (niet dat ik zelf veel op heb met die valvestate serie). Eén van de best klinkende versterkers waar ik ooit op gespeeld heb (is maar een mening hè?) was de Vintage Modern van Marshall. Ik vond het de eerste Marshall sinds de JCM800 die echt goed klonk. I.m.o. zelfs beter dan de 800. Tot mijn grote verbazing is ding maar heel kort in productie geweest. Volledig onderschatte versterker dus. Of ik heb stront in mijn oren gehad, hoewel mij dat niet erg waarschijnlijk lijkt, gezien mijn aversie tegen stront.

showband
24 december 2018, 13:36
ik verzamel phasers. En deze ooit voor 18 euro nieuw gekocht. Klinkt echt net zo goed als mijn script phase 90.
Danelectro DJ6 Pepperoni phaser

de behuizing is zo stuk.... maar in een pedalenbak met switcher blijft ie wel heel...
en het is echt de ultieme seventies doos. Heb er toen een reserve bijgekocht.

https://images.reverb.com/image/upload/s--EuEyU7tv--/a_exif,c_limit,e_unsharp_mask:80,f_auto,fl_progres sive,g_south,h_620,q_90,w_620/v1367436953/wsnycyjtrujdp1lxwyxx.jpg

Napoje
24 december 2018, 16:04
Nog een duit in t zakje. Ik had laatst een indonesische squier strat deluxe te koop gezet op facebook en meteen beginnen er een paar bralapen overheen te kotsen omdat deze in indonesie gebouwd was.

Maar dat slaat eigenlijk nergens op. Ik heb drie indonesische gitaren gehad, een squier strat, een vox en een ibanez en dat waten allemaal prima gebouwde en klinkende instrumenten die zeker niet onderdeden voor wat er uit china korea en mexico komt in die prijsklasse vandaag de dag.

Ik denk dat het vooral sentimenten van de oude generatie zijn die denken dat gitaren uit de usa veel beter zijn.

Voorbeeldje, reverend en duesenberg gitaren worden in korea gemaakt en kunnen qua kwaliteit met het beste van fender en gibson mee.

telerocker
24 december 2018, 16:08
Nog een duit in t zakje. Ik had laatst een indonesische squier strat deluxe te koop gezet op facebook en meteen beginnen er een paar bralapen overheen te kotsen omdat deze in indonesie gebouwd was.

Maar dat slaat eigenlijk nergens op. Ik heb drie indonesische gitaren gehad, een squier strat, een vox en een ibanez en dat waten allemaal prima gebouwde en klinkende instrumenten die zeker niet onderdeden voor wat er uit china korea en mexico komt in die prijsklasse vandaag de dag.

Ik denk dat het vooral sentimenten van de oude generatie zijn die denken dat gitaren uit de usa veel beter zijn.

Voorbeeldje, reverend en duesenberg gitaren worden in korea gemaakt en kunnen qua kwaliteit met het beste van fender en gibson mee.

De Ibanez AZ-serie wordt deels in Indonesië gemaakt. De goedkopere Chapmans komen er ook vandaan en ga zo maar door. Het gaat er niet om waar de fabriek staat, maar welke materialen ze gebruiken, hoe ze het beestje in elkaar zetten/afstellen en of de eindcontrole op orde is.

Ik heb een full mahogany Koraanse, finished in Memphis (blablabla...) Saint Blues (wel met BKP Mules) die mooi klinkt en geweldig speelt. Super neck zit daar op. Fretwork top. Enige upgrade - de BKP's zaten er al in - is een setje Tonepros vintage tuners. Dat gitaartje heb ik voor 375 euro opgepikt en gaat altijd mee het podium op.

Remork1970
24 december 2018, 17:37
Nog een duit in t zakje. Ik had laatst een indonesische squier strat deluxe te koop gezet op facebook en meteen beginnen er een paar bralapen overheen te kotsen omdat deze in indonesie gebouwd was.

Maar dat slaat eigenlijk nergens op. Ik heb drie indonesische gitaren gehad, een squier strat, een vox en een ibanez en dat waten allemaal prima gebouwde en klinkende instrumenten die zeker niet onderdeden voor wat er uit china korea en mexico komt in die prijsklasse vandaag de dag.

Ik denk dat het vooral sentimenten van de oude generatie zijn die denken dat gitaren uit de usa veel beter zijn.

Voorbeeldje, reverend en duesenberg gitaren worden in korea gemaakt en kunnen qua kwaliteit met het beste van fender en gibson mee.

Snap ik ook nooit zo goed. Wat maakt het nou uit of een Chinees-, een Amerikaander-, of een Eskimo op een knop drukt en de machine z'n CNC-code afloopt?

Rare jongens hoor, die beroemdemerkengeilers!

Remork sluiten.

D3nnis
24 december 2018, 17:47
Wat maakt het nou uit of een Chinees-, een Amerikaander-, of een Eskimo op een knop drukt en de machine z'n CNC-code afloopt?


Dat stukje maakt inderdaad niet veel uit.
Maar je hebt ook.een stukje houtselectie, een stukje in welke "richting" het hout te gebruiken (welke kant boven) en allerlei andere vakmanschap dingen.
Die overigens ook niet landgebonden zijn.

Pepe
24 december 2018, 18:00
Het zijn vooral budgetten en specificaties die het eindresultaat bepalen.
Daarnaast heb je ook te maken met de mentaliteit van je werknemers.
Als ik moet kiezen tussen 10 geschoold Japanners of 10 huisvrouwen uit Indonesië dan laat ik hem toch liever door die eerste in elkaar zetten en de controle check uitvoeren.

D3nnis
24 december 2018, 18:05
Ik denk dat men daar slim mee om kan gaan. Niet op.elke plek in het proces heb je een geschoold persoon nodig tenslotte.

Pepe
24 december 2018, 18:07
Dat is het punt he, de een gaat daar slimmer mee om dan de ander. Of wil daar slimmer mee om gaan. Dat heeft te maken met die mentaliteit.

Plant
24 december 2018, 18:09
CNC-code? ;) Mallen, dat dat nog wel, het gaat niet helemaal uit de losse pols.


https://www.youtube.com/watch?v=-4CxbwgdxXk

Mankracht is in China zo goedkoop en die kunnen ze ook 24/7 laten doorgaan en er zijn er zat van, daar zetten ze echt geen (CNC-)machine voor neer.

Pepe
24 december 2018, 18:14
Ja, daar dacht ik ook aan, zo'n sweatshop waar ze met een hema kwast lopen te primen. En ik heb de foto's gezien waar mijn Anderson Mad Cat vandaan komt, soort OK omgeving waar iedereen in smetteloos wit met monddoekjes en chirurgische handschoentjes werkt.

Napoje
24 december 2018, 19:16
Het zijn vooral budgetten en specificaties die het eindresultaat bepalen.
Daarnaast heb je ook te maken met de mentaliteit van je werknemers.
Als ik moet kiezen tussen 10 geschoold Japanners of 10 huisvrouwen uit Indonesië dan laat ik hem toch liever door die eerste in elkaar zetten en de controle check uitvoeren.

ik heb op vakantie in indonesie echt fantastische dingen gezien wat betreft houtbewerking. Dat doen ze daar al honderden generaties en dat gaat een jojo uit de usa echt niet verbeteren. Ook in het “relicen” van nepantiek zijn deze mensen echt grootmeesters.

telerocker
25 december 2018, 04:50
Een indruk van de Indonesische fabriek waar de standard Chapman gitarenworden gemaakt.


https://www.youtube.com/watch?v=ngKCDNoRku0

the sure thing
25 december 2018, 09:10
Ik denk dat Ibanez effectpedaaltjes (muv de TS-9) sowieso onderschat worden.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

telerocker
26 december 2018, 03:49
Ik denk dat Ibanez effectpedaaltjes (muv de TS-9) sowieso onderschat worden.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Serious. De AD9, FL9, PT9 etc zijn toch klassiekers? Ik heb sinds 1981 met een AD9 gespeeld. Fijn ding als je geen 800 msec nodig hebt. Hij versmelt mooi met de gitaarsound. Hij ging vorig jaar stuk, ik moet hem nog laten repareren. Er staat nu een Maxon AD9 Pro op het bordje, wat more or less hetzelfde pedaal is.

vulvasonic
26 december 2018, 06:23
CNC-code? ;) Mallen, dat dat nog wel, het gaat niet helemaal uit de losse pols.


https://www.youtube.com/watch?v=-4CxbwgdxXk

Mankracht is in China zo goedkoop en die kunnen ze ook 24/7 laten doorgaan en er zijn er zat van, daar zetten ze echt geen (CNC-)machine voor neer.


Een indruk van de Indonesische fabriek waar de standard Chapman gitarenworden gemaakt.


https://www.youtube.com/watch?v=ngKCDNoRku0
Grappig om te zien. Naar de eerste video kan ik alleen maar met afgrijzen kijken. Alles wordt in een sneltreinvaart, geheel routinematig door de machines heen gehaald, zonder dat er ook maar enige vorm van controle volgt. Dat moeten haast wel kutgitaren zijn. Echt een kwestie van pure mazzel als je er uiteindelijk een treft die iedere handeling goed doorgekomen is. En dan heb ik het alleen nog over de basis van de gitaar, wat tegelijkertijd het belangrijkste is. Al het andere is immers makkelijk(er) aan te passen, bij te werken, of te herstellen indien nodig.

Dan het tweede filmpje. Chapman... Oogt vele malen beter. Veel meer aandacht voor detail. Prettiger werkomgeving, je zou haast denken dat het topgitaren zijn. En ik weet redelijk zeker dat die Chapmans een stuk beter zijn dan de gitaren uit het eerste filmpje, maar toch... ik vind het lollig om te zien.
En de reden waarom ik dat lollig vind is dat ik me afvraag wie er ooit in vredesnaam de opdracht heeft gegeven om dat eerste filmpje te maken. En met welke reden? Ik bedoel, het is nu niet bepaald een reclamefilmpje. Integendeel!
Dat Chapmanfilmpje heeft een duidelijk doel. Het moet ons, de kijkertjes, de indruk geven dat we hier te maken hebben met een topproduct. Het is veel slimmer geëdit. Het hele eerste deel van de productie, het stuk dat in dat andere filmpje zo pijnlijk in beeld wordt gebracht, is hier weggelaten. En toch is juist dat stuk zeer interessant, want daar wordt de basis gelegd van wat uiteindelijk een goede, of een slechte gitaar wordt. Bewust weggelaten? Die vraag kwam direct in mij op.
Ach ja, het zijn van die dingetjes waar een alleenstaande gitarist van net 51 jaren oud, midden in de nacht tussen eerste en tweede kerstdag zich mee weet te vermaken. Veel sneuer kan het amper. :D



Enfin...., on topic maar weer even.
Kleine dingetjes, algemene dingetjes, niet zozeer merk gerelateerde producten, maar simpele dingetjes als plectra, snaren, hoeren en snoeren, voedingen, of gitaaronderdelen als brugzadels, topkammetjes, schakelaartjes, stemmechanieken, enzovoorts...., ik denk dat dít soort dingetjes wellicht nog het meest onderschat worden. Logisch ook, want een mens koopt nu eenmaal liever iets dat tot de verbeelding spreekt en dat direct een grote invloed heeft op het geluid van je set up, maar beknibbelen op alle bovengenoemde voorbeelden (of een groot deel van) zal uiteindelijk niet zeer bevorderlijk zijn voor je totaalgeluid. Zeker als je al die kleine, onzinnig lijkende dingetjes bij elkaar optelt.

En eerlijk is eerlijk, ik maak me er zelf ook voor een deel schuldig aan. Niet met alles, maar ik geef bijvoorbeeld niet graag veel geld uit voor goede snoeren, of een hele goede voeding. Kan tóch net dat beetje uitmaken dat een goed geluid onderscheid van een topgeluid.

Nóg een voorbeeld van iets waar ik me schuldig aan maak. Slecht onderhoud van mijn gitaren, versterkers en effecten. Tuurlijk, bij mij persoonlijk voor een deel te verklaren vanuit mijn zeer beperkte financiële middelen, maar stel je het volgende voor (en ik weet zeker dat er hier gasten zijn die, misschien om andere redenen, zichzelf in deze situatie herkennen): ik heb een vrij behoorlijk aantal podiumwaardige gitaren, effectpedalen en (helaas wat minder in mijn geval) versterkers. Als ik echter kijk naar wat ik heb, gebruik ik ongeveer 60 tot 80 procent van wat ik heb niet (meer), om de doodeenvoudige reden dat ik het spul niet onderhouden heb, omdat dat iets is wat ik moet uitbesteden. En dan heb ik het over het goed afstellen van de gitaren, in sommige gevallen is er sprake van ondeugdelijk, of niet meer functionerend materiaal, ik heb het over kapotte, of verrotte effectpedaaltjes en over versterkers met 'vreemde kuren'. Eeuwig zonde, want daar zit geweldig spul tussen. Waanzinnig mooie effecten, drie geweldige gitaren die momenteel onbruikbaar zijn, omdat er van alles aan mankeert. Eén gitaar was met gemak een van de beste en vaakst bespeelde gitaren uit mijn hele collectie. Vijftien jaar lang met zeer veel plezier overal mee gespeeld, door heel het land, door weer en wind en dat ding was zo stabiel dat ik er niets aan hoefde te doen. Daarna een maandje in mijn huisje op een verkeerd plekkie gezet, vlakbij de centrale verwarming, en ... krom als een hoepel! Voor 5 tientjes speelt ie weer als een droom, maar deze lul kiest ervoor om voor zo'n bedrag (bijvoorbeeld) een nieuw EHX pedaaltje te kopen, want ja, gitaren zat en dat pedaaltje, da's toch weer iets nieuws. GAS.
Herkent iemand dit?

Nou ja, misschien ben ik tóch de enige die, ondanks dat ik zelf ook best beter weet, steeds weer de verkeerde keuzes maak.
Als ik mijn spul zou (hebben) laten onderhouden, had ik nu misschien maar iets meer dan de helft gehad van wat ik nu aan apparatuur bezit, maar dan was het wél allemaal topspul geweest. Nu heb ik veel meer spullen, maar bijna 80% is feitelijk rotzooi. Daar reken ik weliswaar ook het spul bij dat, mits gerepareerd, wel degelijk topspul is. Maar toch..., voelt niet goed.

Onderhoud als onderschat gegeven. Waak hier voor!!! :eek:

D3nnis
26 december 2018, 08:18
Herkent iemand dit?


Heel erg!
Geld uitgeven aan gitaren afstellen, refret, buizen, etc vind ik geen "leuke geldstroom".

Snoeren, potmeters (tenminste, daar waar ik zelf besluit om van 250k naar 500k te gaan bijvoorbeeld) en elementen heb ik dan weer minder moeite mee.

En GAS voor pedalen heb ik niet veel/vaak.

Kakihara
26 december 2018, 08:48
Het kan verkeren zei Vondel al (onder het kopje, laat ik eens een stelling poneren die altijd wel opgaat)

Ik vind Bredero ondergewaardeerd. ;)
En Dean Markley Blue Steel snaren.
En pedaaltjes van Danelectro (ook al heb ik er zelf geen, ik sta toch vaak versteld wanneer ik ze hoor, zeker als je weet dat ze geen drol kosten)
En betaalbaar ambtelijk werk (at-the-creamery, Wilde Pickups, je plaatselijke luthier en amptech,...): gitaristen zijn snobs als het op pickups betreft en geven liever 2 tot 3 keer meer uit dan nodig is of gaan liever op zoek naar een nieuwe amp wanneer de oude (bijna) ontploft is... Er zullen vast ook wel gitaristen zijn die een nieuwe gitaar kopen omdat de snaren op de eerste versleten zijn.

D3nnis
26 december 2018, 09:59
En Dean Markley Blue Steel snaren.

Hmm, lang geleden eens geprobeerd, en ik herinner me enorm stugge snaren.

no 1 hops
26 december 2018, 11:56
Voor 5 tientjes speelt ie weer als een droom, maar deze lul kiest ervoor om voor zo'n bedrag (bijvoorbeeld) een nieuw EHX pedaaltje te kopen, want ja, gitaren zat en dat pedaaltje, da's toch weer iets nieuws. GAS.
Herkent iemand dit?

:
al een aantal jaren beperk ik mij zoveel mogelijk tot tweedehands die ik dan opknap.
bij nieuwe versterkers, tot zelfs een engl gigmaster 15 aan toe, niet dat gevonden waar ik tevreden mee ben. ( nu met een yamaha AR2500 bezig die een nieuwe speaker, wat potmeters en een elco nodig heeft om weer goed te werken)
zo liggen er nog wat dingen die nog in orde moeten worden gemaakt en juist de reis, op zoek naar de juiste onderdelen maakt het leuk.
zoals het project framus
zo heb ik hem gekocht en er moet zeer veel aan gebeuren zoals een nieuwe/andere pickup

https://preview.ibb.co/c1yzYU/IMG-20180830-184951741.jpg (https://ibb.co/i4cF7p)

of deze custom L6s die al een eind onderweg is

https://preview.ibb.co/daYyOS/Custom-L6s-front.jpg (https://ibb.co/e88XiS)https://preview.ibb.co/jSCXRT/IMG-20180520-125618.jpg (https://ibb.co/c0ggLo)

er wordt vaak nogal neer gekeken op het merk Cort, maar de gitaar die bij mij nog altijd gebleven is is een Cort al heb ik wel de frets moeten vervangen.
en na veel verschillende pickup wissels wordt het nu een ode aan de jaren 70/80 pickups van Bill lawrence.

https://preview.ibb.co/gihn7G/legacy-build.jpg (https://ibb.co/dPoS7G)

en mijn adonis puzzlecaster, merk van niks, maar degelijk stukje hout en goede basis voor wat anders met lawrence strat pickups

https://preview.ibb.co/mTNXdk/puzzel1.jpg (https://ibb.co/fvrQyk)

eigenlijk is mijn focus verandert, nieuw levert mij niet wat ik wil en zoek en de voldoening van die nieuwe reis is geweldig.
zeker als je daarvoor nog spullen gebruikt die een ander eigenlijk niet meer goed genoeg vindt.

vulvasonic
26 december 2018, 16:09
Veer in je reet als je die Framus in top conditie weet te krijgen. Ik hoop dat het je lukt. Het ding ziet er waanzinnig koel uit! :)

Pepe
26 december 2018, 16:36
.
Herkent iemand dit?

Ik heb een paar gitaren en een bult pedalen liggen die onderhoud/reperatie behoeven.
Punt is, er is niemand die dat kan.
Bij gitaren moet je denken aan akoestisch gitaar pickupje, wat fretting out, binding plakken.. dat werk.
Mijn ervaring met gitaarbouwers (en ik ken er een hoop), het is vaak half werk, niet met de kop er bij, klunzig.
Ik ga geen namen noemen.
Voor effectpedalen ken ik niemand in Amsterdam en omstreken. Ja.. je kan je boel bij Dijkman afleveren, dan deal je met een tussenpersoon die je wensen niet overbrengt en daar een percentage voor wil vangen.
Barend is al 10 jaar verhuist en heeft geen tijd en sindsdien stapelt het zich op.

vulvasonic
26 december 2018, 17:08
Ja, wat idioot eigenlijk! Ik bedoel, ik zit in 'het wereldje', net als jij, maar eigenlijk heb je hier in de buurt van Nijmegen maar 1 gitaarbouwer/reperateur zitten waar ik mijn gitaren met een gerust hart heen durf te brengen. Retedruk die gast natuurlijk. En... ik weet niet hoe oud ie is, maar ik vrees de dag dat ie met pensioen gaat. Toch de 10de stad van Nederland, qua inwonersaantal dan iig.
En pedaaltjes? Geen idee bij wie ik daarvoor zou moeten wezen. Ja, ik ken wel wat hobbyisten en in de meeste gevallen is een pedaaltje nog wel redelijk makkelijk te fixen, maar ik heb een heel simpel pedaal (voor techneuten dan) waar een ruis in is geslopen. Niemand die het kan fixen.
Ik heb een versterker met een irritante piep dat zich soms laat horen, maar vaak ook niet. Ik vermoed dat het iets met de ingebouwde reverb te maken heeft. Geen idee waar ik ermee heen zou moeten! Bizar toch? Vroeger zat er hier eentje, toffe kerel, kon alles, maar die is er al eeuwen mee gestopt, als ie al niet onder een steen is gaan liggen.
Maar als je, zoals ik, afhankelijk bent van de kennis van anderen, dan is het nog een heel gepuzzel om uit te zoeken wie de rotzooi voor je kan maken, zonder dat ik ervoor naar Winterswijk moet rijden (hoe dan?), naar iemand die er een half jaar over doet, omdat ie het te druk heeft, omdat alle gitaristen hetzelfde probleem lijken te hebben.

no 1 hops
26 december 2018, 17:36
Veer in je reet als je die Framus in top conditie weet te krijgen. Ik hoop dat het je lukt. Het ding ziet er waanzinnig koel uit! :)
topconditie zal denk ik niet helemaal lukken, wil zijn uitstraling bewaren, maar de hals zit met 2 schroeven door de toets vast in de hiel

https://preview.ibb.co/gyhhnp/IMG-20180830-185042916.jpg (https://ibb.co/maTNnp)

en die zit ook weer vast met 2 schroeven in de body

https://preview.ibb.co/f9httU/IMG-20180830-185029724-BURST000-COVER.jpg (https://ibb.co/eb6KYU)

de hoek van de hals is ook niet goed dus snaren zitten veel te hoog.
maar goed, dat is de challenge en uiteindelijk ga ik hem aan.
een van de ideeën is om zien of ik een minihumbucker erin kan zetten, en dan proberen de brass/koper cover te verlossen van de chrome en dan te laten corroderen zodat je die oude, groen patine erop krijgt.
tis een idee, en het is niet zomaar klaar. (heb niet echt een werkplaats voor houtwerk, dat moet altijd buiten bij mooi weer)

vulvasonic
26 december 2018, 18:12
Holy fuck.... :eek:

Nou vooruit, prop ik er twee extra veren bij. :D

D3nnis
26 december 2018, 18:24
maar eigenlijk heb je hier in de buurt van Nijmegen maar 1 gitaarbouwer/reperateur zitten waar ik mijn gitaren met een gerust hart heen durf te brengen. Retedruk die gast natuurlijk.

Retedruk, en slecht in plannen :D

Maar wat je zegt...ik hoop niet dat ie ooit met pensioen gaat.
Maar er zijn nog wel een paar goeien hoor!

vulvasonic
26 december 2018, 19:16
Retedruk, en slecht in plannen :D

Maar wat je zegt...ik hoop niet dat ie ooit met pensioen gaat.
Maar er zijn nog wel een paar goeien hoor!
Ik ken ze niet. D.w.z., ik kende er eentje met een hoopvolle toekomst, goeie gozer, maar volledig uit het zicht verdwenen. En dan ken ik nog iemand die nu inmiddels 3 gitaren van me heeft afgesteld. En.... heel gek, iedere keer moest ik de hele brug vervangen. Volslagen onzinnig, maar goed, je zegt dan toch geen nee, dus uiteindelijk betaal je veel teveel voor wat in principe een eenvoudige afstelbeurt moet zijn, vanwege die brug vooral. Als het nodig is, ok. Maar ik weet zeker dat het niet nodig was. Maar het lulligste is nog, die nieuwe bruggen....., ik kon altijd als een idioot op de snaren rammen, maar in 15 jaar tijd (de periode waarin ik het meeste speelde en optrad) heb ik slechts tweemaal een snaar gebroken. Nu met die nieuwe bruggen, nog niet zo gek lang geleden er op laten zetten, heb ik er al zeker een stuk of 6 zien springen. In een veel kortere periode, waarin ik nog maar weinig optreed (ongeveer 12 x per jaar). Ik voel me gewoon opgelicht. Ik moet het misschien niet zo zwart-wit zien, maar zo voelt het.

De de volgende keer ga ik toch weer naar Patrick.

roger
26 december 2018, 19:26
De de volgende keer ga ik toch weer naar Patrick.

Zit bij mijn werk om de hoek, echt een vakman! En Vulvasonic als je nog een versterker guru zoekt ik ken een goede in Gennep, PM maar voor adres gegevens!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Plant
26 december 2018, 20:21
En Dean Markley Blue Steel snaren.

Waren begin jaren 90 mijn favoriete snaren, "Cryogenically frozen with a blast of liquid nitrogen... blabla". Waren destijds niet goedkoop maar ik vond ze idd fijn en deed er ook echt langer mee.


Hmm, lang geleden eens geprobeerd, en ik herinner me enorm stugge snaren.

Ik meen me te herinneren dat de formule werd aangepast en toen vond ik het niet meer werken. Vanaf toen nooit meer gehad.

D3nnis
26 december 2018, 20:50
Ik vraag me af in hoeverre dat crygenically blabla nou echt blabla is.
Op zich is het naar -150 / -180 terugkoelen (na heetstoken) best een gebruikte techniek om een bepaalde structuur te maken in je metaal, maar dergelijke hardingsprocessen wordt de corrosiebestendigheid zelden gunstig door beinvloed, iets wat weer niet handig is voor een snaar. Ik zou best eens willen weten hoe en wat, vwb dit proces bij deze snaren.

Als ik niet zo ontzettend blij was met mijn huidige curt mangan snaren zou ik ze zeker nog eens testen.

Er gingen trouwens verhalen de rondte dat die blue steel snaren voor enirme fretwear zorgden. Dát kan ik dan wel weer rijmen met de cryogenically blabla.

vulvasonic
13 januari 2019, 21:31
Ik zat 'm net voorbij komen in het 'verzamelingstopic' en toen dacht ik 'waarom staat die hier nog niet bij?'
Een van de meest onderschatte gitaren, de Gibson MIII.

telerocker
14 januari 2019, 00:49
Ik zat 'm net voorbij komen in het 'verzamelingstopic' en toen dacht ik 'waarom staat die hier nog niet bij?'
Een van de meest onderschatte gitaren, de Gibson MIII.

Ik heb er indertijd eentje gehad als backup voormijn Jem 77 FP. Qua sounds een Zwitsers zakmes. De single coil sounds zijn best goed. Ik vond de pickups voor mijn smaak nogal hot, maar verder een heerlijke gitaar met een fijne neck.

Erik de Perik
14 januari 2019, 00:53
Ik moet me haasten begrijp ik? (https://www.marktplaats.nl/a/muziek-en-instrumenten/versterkers-bas-en-gitaar/m1356669002-ibanez-gx-60-b-basversterker.html?c=be2da871b0d84f75c3056cc6db858 f31&previousPage=lr)

Valt reuze mee.... ;)

Midwolda
16 februari 2019, 21:20
Was ik zomaar wat joetjoep demootjes aan het bekijken, kom ik dit filmpje tegen. Niet dat ik de pedalen ken, of underrated vind, maar deze meneer haalt er wel het beste uit met de goeie songs en ook nog eens erg lekker gespeeld op een stel fraaie gitaren. Just goes to show dat er meer factoren meespelen [sic] in de rating van een pedaal.


https://www.youtube.com/watch?v=Rkve39YyNFE

vulvasonic
16 februari 2019, 23:11
Dat laatste effect moet ik maar eens nader onderzoeken. Ik hoor een soort slap back delay-achtig ding dat er plaatsvindt. Als dat in het pedaal zelf zit dan is dat razend interessant, want nu moet ik, om een dergelijk geluid te benaderen, meerdere effecten tegelijk aanzetten. En bovendien moet ik er een delay voor opofferen, want ik heb natuurlijk geen zin om tijdens een optreden te moeten bukken om mijn delaypedaal te tweaken. Ik ben zeer benieuwd.