PDA

View Full Version : Is er een normregel om de hoogte van de elementen op een strat af te stellen



motorhan
17 december 2018, 19:31
Hallo
Ik vroeg m af is er een vuistregel op welke afstand van de snaren je de elementen afstelt op een strat of andere elektrische gitaar. En doe je ze allemaal even hoog of is er varatie.
Met vr gr
Han

D3nnis
17 december 2018, 19:45
Je zou de guidelines van Fender als startpunt kunnen gebruiken.
https://support.fender.com/hc/en-us/articles/212774786-How-do-I-set-up-my-Stratocaster-guitar-properly-

Plant
17 december 2018, 19:56
Idd niet vergeten dat dit afstanden zijn met de snaren ingedrukt op de hoogste fret.

Verder bepaalt de afstand ook de klank. Je wilt zo dicht mogelijk qua hoogste output, maar qua sound kan een iets grotere afstand juist fijner zijn. Speel er dus mee.

Tabula Rasa
17 december 2018, 20:35
Mijn stelregel: zo laag mogelijk en dan de versterker zo hard mogelijk

Erik de Perik
17 december 2018, 20:48
Ik zet ze ook zo laag mogelijk.

motorhan
17 december 2018, 22:49
Ik zal eens zien of ik die Engelse tekst een beetje kan begrijpen, of de vertaalcomputer er op los laten. Ik heb ooit een andere 3 laags slagplaat op de gitaar gezet en de elementen zo ongeveer weer teruggezet op de hoogte als ze stonden.

Maar ik vroeg me gewoon af wat is de stelregel er voor. maar ik begrijp gewoon een beetje proberen en als je tevreden bent laten zitten.

Gr
Han

Erik de Perik
17 december 2018, 23:47
Er zit verdomd weinig wetenschappen gitaar spelen. ;)

vulvasonic
18 december 2018, 03:51
Ik zou dit topic in 'elektrische gitaren' zetten. Het is maar een idee. :D

Over het algemeen: hoog zetten voor een hogere output (nadeel: string pull en te schel geluid, al is dat laatste ook een kwestie van persoonlijke smaak). Zet het element laag en je krijgt een vollere, rondere klank, minder (geen) last van string pull, maar ook een veel lager volume. Zoals met veel andere dingen is een middenweg voor jou misschien de beste oplossing. Om het te testen heb je slechts een schroevendraaiertje nodig. Gewoon even proberen dus.

Overigens, met string pull bedoel ik dat de magneten zoveel 'grip' op de snaren krijgen dat ze eerder stil vallen, wat dus ten koste gaat van de sustain (mijns inziens een zwaar overschat fenomeen). Er zijn ook mensen die beweren dat ze een afname van volume zeggen waar te nemen bij het benden van de snaren (bij een te hoge afstelling van de elementen). De logica snap ik, maar eerlijkheid gebiedt te zeggen dat ik daar zelf nog nooit iets van heb gemerkt. :)

motorhan
18 december 2018, 09:54
Ik zou dit topic in 'elektrische gitaren' zetten. Het is maar een idee. :D

Over het algemeen: hoog zetten voor een hogere output (nadeel: string pull en te schel geluid, al is dat laatste ook een kwestie van persoonlijke smaak). Zet het element laag en je krijgt een vollere, rondere klank, minder (geen) last van string pull, maar ook een veel lager volume. Zoals met veel andere dingen is een middenweg voor jou misschien de beste oplossing. Om het te testen heb je slechts een schroevendraaiertje nodig. Gewoon even proberen dus.

Overigens, met string pull bedoel ik dat de magneten zoveel 'grip' op de snaren krijgen dat ze eerder stil vallen, wat dus ten koste gaat van de sustain (mijns inziens een zwaar overschat fenomeen). Er zijn ook mensen die beweren dat ze een afname van volume zeggen waar te nemen bij het benden van de snaren (bij een te hoge afstelling van de elementen). De logica snap ik, maar eerlijkheid gebiedt te zeggen dat ik daar zelf nog nooit iets van heb gemerkt. :)

Je hebt gelijk staat in de verkeerde rubriek. Ik had het gepost met mijn tablet en het pas gezien toen ik het geplaatst had. dus als iemand het kan verplaatsen prima. Ik wil geen 2e post van hetzelfde maken.
en ik denk dat velen met mij op beide rubrieken kijken wat er nieuw is.

Bedankt allemaal weer voor jullie reacties.
Gr
Han

Brum
18 december 2018, 10:11
Idd niet vergeten dat dit afstanden zijn met de snaren ingedrukt op de hoogste fret.

Verder bepaalt de afstand ook de klank. Je wilt zo dicht mogelijk qua hoogste output, maar qua sound kan een iets grotere afstand juist fijner zijn. Speel er dus mee.

Op de 12e fret. Althans, zo heb ik het geleerd.

telerocker
18 december 2018, 13:54
Bij mij staan ze ook vrij laag, maar laat vooral je oren het werk doen. Ik merk dat bij mijn Bare Knuckles een millimeter veel uitmaakt voor het geluidsspectrum.

apekop
19 december 2018, 23:38
vanaf welke hoogte krijg je eigenlijk string pull? Ik heb dat zelf nog nooit ervaren en zou niet eens weten hoe dat precies klinkt. Volgens mij moet je ze dan wel heel erg dicht op de snaren zetten. Misschien is het ook niet bij alle pickups?

Voor de rest stel ik de elementen altijd puur op gehoor af. Allerbelangrijkste voor mij is de balans tussen de elementen onderling en tussen de hoogste en laagste snaren bij iedere element afzonderlijk. Dit moet voor mij gelijk zijn. Dus geen groot volume verschil als ik tussen de elementen schakel want dat vind ik erg storend. Op de meeste gitaren heb ik de brug pickup wat hoger staan dan de het hals element aangezien de brug pickup op de meeste gitaren en bassen wat zachter doorkomt. Ook meestal net ietsjes hoger bij de dunste snaren omdat die ook wat minder doorkomen op veel gitaren.

Wat nog niet genoemd is is het speelcomfort. Bij te hoge element standen kun je met de plectrum of vingers tegen de elementen komen. Dit speelt niet fijn en als je met je vingers speelt kun je soms ook wat magnetische tikjes krijgen van de pooltjes als je pech hebt.

Dus al met al is het zeer persoonlijk hoe je het af stelt.

Plant
19 december 2018, 23:50
vanaf welke hoogte krijg je eigenlijk string pull? Ik heb dat zelf nog nooit ervaren en zou niet eens weten hoe dat precies klinkt. Volgens mij moet je ze dan wel heel erg dicht op de snaren zetten. Misschien is het ook niet bij alle pickups?

Hangt van de (sterkte van) de magneten af. Als het echt heel erg is krijg je intonatieproblemen op de hoogste posities omdat de magneten de snaren vals trekken.


Wat nog niet genoemd is is het speelcomfort. Bij te hoge elementstanden kun je met de plectrum of vingers tegen de elementen komen. Dit speelt niet fijn en als je met je vingers speelt kun je soms ook wat tikjes krijgen van de pooltjes als je pech hebt.

Dus al met al is het zeer persoonlijk hoe je het af stelt.

Reden waarom ik niet van van middle pickups hou. Niet vanwege de tussenstandjes 2 en 4 maar omdat die pickup gewoon in de weg zit. Wat dat betreft snap ik Ritchie Blackmore wel: Weg met dat ding!

https://assets.catawiki.nl/assets/2016/6/5/0/b/8/0b892a06-2b1e-11e6-81b7-68cdf4da3839.jpg

Erik de Perik
20 december 2018, 00:16
vanaf welke hoogte krijg je eigenlijk string pull? Ik heb dat zelf nog nooit ervaren en zou niet eens weten hoe dat precies klinkt. Volgens mij moet je ze dan wel heel erg dicht op de snaren zetten. Misschien is het ook niet bij alle pickups?

Voor de rest stel ik de elementen altijd puur op gehoor af. Allerbelangrijkste voor mij is de balans tussen de elementen onderling en tussen de hoogste en laagste snaren bij iedere element afzonderlijk. Dit moet voor mij gelijk zijn. Dus geen groot volume verschil als ik tussen de elementen schakel want dat vind ik erg storend. Op de meeste gitaren heb ik de brug pickup wat hoger staan de het hals element aangezien de brug pickup op de meeste gitaren en bassen wat zachter doorkomt. Ook meestal net ietsjes hoger bij de dunste snaren omdat die ook wat minder doorkomen op veel gitaren.

Wat nog niet genoemd is is het speelcomfort. Bij te hoge element standen kun je met de plectrum of vingers tegen de elementen komen. Dit speelt niet fijn en als je met je vingers speelt kun je soms ook wat magnetische tikjes krijgen van de pooltjes als je pech hebt.

Dus al met al is het zeer persoonlijk hoe je het af stelt.

Op het gehoor afstellen is altijd het beste, dan klinkt het tenminste hoe jij het zelf wilt. Mooiste is natuurlijk als dit een beetje strookt met de realiteit. Ik heb een X2N (DiMarzio) op 2 gitaren gehad en daar behoorlijk op de string pull getest. Die was aanzienlijk. Momenteel rust hij uit in een lade.

Erik de Perik
20 december 2018, 01:55
Er zit verdomd weinig wetenschappen gitaar spelen. ;)

Zie het nu pas......

Er zit verdomd weinig wetenschap in gitaar spelen. ;)

Uiteraard!

Rick trodat
20 december 2018, 08:52
Zo laag mogelijk bied alleen maar voordelen.

Tenzij je ineens gaat wisselen met een humbucker gitaar, want dan is het verschil qua output (nog) groter

motorhan
20 december 2018, 10:28
Weer een hoop wijzer geworden en besloten om ze voorlopig maar te laten staan zoals ze staan.

Bedankt voor alle reacties.
Gr
Han

Brad
20 december 2018, 11:29
Toen ik eens een gitaar liet repareren (elektronica) en afstellen (de hals) is mij geadviseerd de elementen erg laag te zetten, bijna level met de slagplaat.

Fusion
20 december 2018, 11:40
Mijn stelregel: zo laag mogelijk en dan de versterker zo hard mogelijk


Ik zet ze ook zo laag mogelijk.

Bedoelen jullie dus de afstand tussen elementen en snaren zo groot mogelijk?

deefke666
20 december 2018, 11:48
Ik stel mijn pickup hoogte ook af op het gehoor, en dat komt in bijna alle gevallen uit op heel laag, inderdaad bijna gelijk met de slagplaat.

apekop
24 december 2018, 16:12
Zo laag mogelijk bied alleen maar voordelen.


Ik lees hier in dit topic veel dat een lagere elementen afstellingen een warmere klank zou opleveren. Waarom is dat? Ik heb het zelf nog nooit zo ervaren.

En geldt dit ook voor bassen? en ook voor actieve bassen? of maakt het bij actieve bassen niet uit?
Ik merk dat ik op mijn bassen de pickups over het algemeen wat hoger heb staan dan bij mijn gitaren en al zeker niet tegen de slagplaat aan zoals sommigen hier doen.

Rick trodat
27 december 2018, 10:19
Ik lees hier in dit topic veel dat een lagere elementen afstellingen een warmere klank zou opleveren. Waarom is dat? Ik heb het zelf nog nooit zo ervaren.

En geldt dit ook voor bassen? en ook voor actieve bassen? of maakt het bij actieve bassen niet uit?
Ik merk dat ik op mijn bassen de pickups over het algemeen wat hoger heb staan dan bij mijn gitaren en al zeker niet tegen de slagplaat aan zoals sommigen hier doen.

Omdat je minder volume hebt dat rechtstreeks uit je gitaar komt. Dit ga je compenseren met de volumeknop op je versterker en bijna iedere gitarist is het erover eens dat een versterker die harder staat, beter klinkt.

apekop
27 december 2018, 10:25
Omdat je minder volume hebt dat rechtstreeks uit je gitaar komt. Dit ga je compenseren met de volumeknop op je versterker en bijna iedere gitarist is het erover eens dat een versterker die harder staat, beter klinkt.

Maar dat geldt dan weer niet als je met modellers speelt denk ik. In dat geval wil je een optimale ruis/signaal verhouding en dan is een hogere output weer beter denk ik.

Ook bij bassen speelt het dan minder omdat niet alle basversterkers beter klinken op hoog volume, tenzij het een oude buizenbak betreft misschien. Voor bassen wordt vaak een afstand van 2 a 3 mm aangeraden van de snaren t.o.v. de pickups. Dat is vrij hoog.

Rick trodat
27 december 2018, 12:48
Het is maar net wat je zoekt. Kijk een twin kan heel clean klinken op laag volume. Op hoog volume gaat ie zwaar over zn nek.