PDA

View Full Version : Most overrated!!



dml
17 december 2018, 12:24
Wat is volgens jullie het meest overgewaardeerde pedaal / versterker / gitaar / cab / enz.
Graag naam en rugnummer. Ik bijt het spits af:

- T-rex Replica Delay / TC electronic Vintage Delay
- Bogner 2x12 OS (closed back)
- Alle gitaren duurder dan 2K (behalve Fender)
- Alle Fender's duurder dan 1,2K
- Klon Centaur
- Ibanez Tubescreamer

duckman
17 december 2018, 12:50
Voor mij is dit voor 2018 i.i.g.:
- Revv G3 pedal
- Amplitube Dimebag Darrell plugin
- MXR distortion+

dml
17 december 2018, 13:29
Ik was deze nog vergeten:

- MXR Boost/Overdrive MC-402

Rick trodat
17 december 2018, 15:22
Nou een tubescreamer is een absolute klassieker. Een hendrix onder de pedalen.

Rick trodat
17 december 2018, 15:24
En tuurlijk zijn alle fenders boven de 2k ( juist fenders!) overrated. Ik kan uit een squier nog een goed geluid halen

almarvk
17 december 2018, 15:35
Elke TS9 kloon die onder de noemer 'boutique' voor veel te veel geld wordt aangeboden.

Dirk_Hendrik
17 december 2018, 16:20
- Elk elektronisch apparaat waarbij "handgebouwd" als een argument voor kwaliteit wordt gebruikt.
- Elk pedaal waarbij bergen aandacht zijn gegeven aan de buitenkant en waarvan de binnenkant en projectje van een DIY site is.
- Elke tubedriver. Blijven flutapparaten die je alleen een goed kunt laten klinken door er een beter ding achter tekwakken.
- De Boss CE1 chorus. Voor een fractie van wat zo'n ding op moet leveren kun je een beter klinkende chorus vinden die ook nog eens op je podium past.

Dirk_Hendrik
17 december 2018, 16:22
Ik was deze nog vergeten:

- MXR Boost/Overdrive MC-402

Ik heb altijd het gevoel gehad dat ik dat ding niet snapte ofzo.....

I

tmms
17 december 2018, 16:29
...... - De Boss CE1 chorus. Voor een fractie van wat zo'n ding op moet leveren kun je een beter klinkende chorus vinden die ook nog eens op je podium past.

Verzamelaarsprijzen zijn absurd, maar oeh, wat een vet ding. Heeft Mooer 'm al?:hide:

telerocker
17 december 2018, 16:32
Dit draadje kan alle kanten op. Sommige gear kan als overrated worden bestempeld omdat die verkeerd wordt gebruikt (bijvoorbeeld verkeerde plek in de chain of niet de juiste instellingen). Een tubescreamer is zeker niet overrated. Bluesboys, rockers en metalheads gebruiken tubescreamers.. En met reden. Suhr-gitaren vind ik ook niet overrated, al kosten ze meer dan 2k.

skanky
17 december 2018, 16:56
Most overrated? Gitaristen...

Brad
17 december 2018, 17:42
Het scheurgeluid uit een boogie. Mooi geluid hoor maar met een juiste combi van pedalen kun je een geluid maken dat minstens zo mooi is en op elke redelijke versterker.

telerocker
17 december 2018, 18:03
Het scheurgeluid uit een boogie. Mooi geluid hoor maar met een juiste combi van pedalen kun je een geluid maken dat minstens zo mooi is en op elke redelijke versterker.

Niet elke Mesa klinkt hetzelfde hoor. En een drivepedaal > clean channel voelt echt anders dan het od-kanaal van een tubeamp. Heeft iets te maken met toon onder de vingers, druk en dynamiek.

D3nnis
17 december 2018, 18:09
Ik word gitaartechnisch gezien van weinig dingen blijer dan een elektrische gitaar icm mijn dual rectifier roadster over mn bogner 4x12 met V30's.

Als datzelfde ook kan met een 1x12 combo met een drivepedaaltje, dan geef de bestellijst maar even.

Brad
17 december 2018, 18:38
Ik doelde vooral op die Mark combo's van Boogie. Het is natuurlijk niet één op één maar laat ik het zo zeggen, je kunt een sound maken die weliswaar niet exact hetzelfde is maar zeker niet slechter en net zo bruikbaar.

Om een voorbeeld te geven, een Boss CS compressor en een Boss SD-1 erachter aangesloten op een Roland Jazz chorus 40 heb ik persoonlijk liever dan een Mark combo van Boogie. En voor je rug is het ook nog beter.

Napoje
17 december 2018, 19:31
Seymour duncan elementen.

the sure thing
17 december 2018, 20:02
Ik was deze nog vergeten:

- MXR Boost/Overdrive MC-402

Veruit het MEEST VRESELIJKE pedaal EVER


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

D3nnis
17 december 2018, 20:05
Seymour duncan elementen.Waarom?
Ze zijn niet het allergoedkoopst, maar ook bij lange na niet het duurst. Ik ben niet echt een kenner, maar ik dacht altijd wel ok value for money?

Brum
17 december 2018, 20:07
Zo ongeveer alle Boss overdrive en distortion pedalen. En het wordt nog erger als er 'Made In Japan' op staat.

D3nnis
17 december 2018, 20:17
Ik kom eigenlijk niet ver vwb overrated.
Nu ben ik op zich ook niet echt op de hoogte van de nieuwste zooi en zo, maar toch, bij de meeste gear kan ik nog wel begrijpen waarom iemand er wat in ziet.

Maar qua prijs wil ik de Ibanez JS 2450 en 2480 graag nomineren. Ik vind zo'n JS fijn, maar een solid colour body met bolt on neck (met lomp halsbevestigingsplaatje) productiegitaar voor rond de €2500,-? Nee, dat wordt m niet.

arjanb01
17 december 2018, 20:54
Dan vind je ei nieuwe az serie van Ibanez vast ook duur en overrated? Die roasted necks vind ik toch wel GAS opwekkend👌

dml
17 december 2018, 21:04
Ik doelde vooral op die Mark combo's van Boogie. Het is natuurlijk niet één op één maar laat ik het zo zeggen, je kunt een sound maken die weliswaar niet exact hetzelfde is maar zeker niet slechter en net zo bruikbaar.

Om een voorbeeld te geven, een Boss CS compressor en een Boss SD-1 erachter aangesloten op een Roland Jazz chorus 40 heb ik persoonlijk liever dan een Mark combo van Boogie. En voor je rug is het ook nog beter.

“die Mark combo’s”....... leg eens uit, welke Mark zou ik thuis kunnen laten als ik een JC40+Boss compressor+SD-1 zou hebben?
Een Mark IV met EVM12L?

Kim Wilson
17 december 2018, 21:40
De oude Fender amps als de Super Reverb, Deluxe Reverb en de Champ. Blackface gaat helemaal voor absurde bedragen.

Kim Wilson
17 december 2018, 21:40
“die Mark combo’s”....... leg eens uit, welke Mark zou ik thuis kunnen laten als ik een JC40+Boss compressor+SD-1 zou hebben?
Een Mark IV met EVM12L?

Don’t feed the troll...

Mitch
17 december 2018, 21:46
Voordat dit verzandt in welles/nietes, wil ik hier graag aan toe voegen dat heel veel afhangt van je gitaar, maar vooral je aanslag, speeltechniek. Ik zou grofweg willen stellen dat hoe minder groot de verschillen zijn in je aanslag, de theorie van Brad volledig correct is. Dan vraag je weinig van de dynamiek van een versterker en kun je het geluid dat je met die speltechniek uit die versterker haalt, ook uit andere combinaties halen.
Hoe meer je in je dynamiek wisselt, des te meer wil je liever een drive (kanaal) van een amp.
Oftewel: als jouw ervaring totaal anders is, wil dat niet zeggen dat de ervaring van iemand anders niet totaal omgekeerd kan zijn. Ik heb het op meetings genoeg zien en horen gebeuren hoor, dat iemand met zijn eigen setup prima klonk en op een "betere" setup ineens niet lekker. Waar een ander weer overal goed op klonk. En weer een ander overal een ruk sound had :D

Back on topic:
*Digitech Bad Monkey. Omdat iets goedkoop is en een bas regelaar heeft, wil het nog geen lekker TS_based drive pedaal zijn. In die categorie kan ik er nog wel een hele berg opnoemen trouwens.
*Strymon, als je het gaat zien als "het beste dat er is en minder kan niet goed zijn"

Verder heb ik niets tegen dure gitaren, overpriced is iets anders dan overrated.

arjanb01
17 december 2018, 21:47
Nee niet doen, dml, niet doen... 🙊

Erik de Perik
17 december 2018, 21:54
“die Mark combo’s”....... leg eens uit, welke Mark zou ik thuis kunnen laten als ik een JC40+Boss compressor+SD-1 zou hebben?
Een Mark IV met EVM12L?

https://soundcloud.com/brad-524926423

Pepe
17 december 2018, 22:13
Overrated betekent vaak dat je het verkeerde ding gekocht hebt. Of niet weet in te stellen.

Ik heb wel eens pedalen waarvan ik vertrouwen heb in de potentie maar niet weet te laten werken voor mij.
valt iets ineens op zijn plek in een bepaalde setting.
Voorbeeld is de TC Electronic (omgekatte Behringer) tube pilot, tonaal uitstekend maar lijkt under filtered met een spoor van fuzzy dying batterij.
Het dying batterij effect blijkt, raar genoeg, te verdwijnen als het buisje vrij lange opwarmtijd krijgt.
En dan denk je 70's Ampeg (Stones, Faces enz) en voila, een rauwe in your face tube sound wat je met een ts style pedaal niet kan krijgen (is ook niet de bedoeling van midhumpers)

dus.

telerocker
18 december 2018, 00:21
De oude Fender amps als de Super Reverb, Deluxe Reverb en de Champ. Blackface gaat helemaal voor absurde bedragen.

Volgens mij praat je nu over overpriced ipv overrated.

vulvasonic
18 december 2018, 04:15
Ik kan eigenlijk niks verzinnen. De pedalen die ik niet bijster geweldig vind zijn eigenlijk nooit overrated. Andere pedalen die ik niet per sé heel bijzonder vind zijn vaak pedalen die in brede kring zeer gewaardeerd worden, maar (en terecht) vooral ook vanwege de prijs/kwaliteit-verhouding. Daar vallen veel EHX pedaaltjes in, maar ook spul van Boss (die dan wel weer vaak underrated zijn, imo).

Het enige pedaal die ik mogelijk zou durven noemen (als ik een biertje op heb) zou dan misschien de Marshall Bluesbreaker II zijn, al weet ik dat het ding (de eerste althans) tot de klassiekers behoort en vele andere, doorgaans betere pedalen ook, gebaseerd zijn op datzelfde schema. Ik weet het niet. Ik vind de II echt niks aan. Maar waarschijnlijk wil dat ding gewoon niet zo vanwege de combinatie met mijn versterkers, mijn gitaren, mijn techniek, speelstijl en mijn overige pedalen. Kan.
Ik hou er echter ook niet van omdat de knopjes van de Bluesbreaker II voor iemand met zulke slechte ogen als die van mij niet te lezen zijn. Ik hou van grote, duidelijke knoppen. :D

D3nnis
18 december 2018, 05:48
Dan vind je ei nieuwe az serie van Ibanez vast ook duur en overrated? Die roasted necks vind ik toch wel GAS opwekkend👌Nee, die vind ik juist best interessant.
Mooie hals body verbinding, vér onder de 2k voor de solid colour AZ2402 prestige, rvs fretten, mooie trem.
Nee, die AZ serie kan ik wel aan wennen. Op die wazige humbuckers en lelijke headstock na dan.

telerocker
18 december 2018, 13:59
Nee, die vind ik juist best interessant.
Mooie hals body verbinding, vér onder de 2k voor de solid colour AZ2402 prestige, rvs fretten, mooie trem.
Nee, die AZ serie kan ik wel aan wennen. Op die wazige humbuckers en lelijke headstock na dan.

Ik denk dat die AZ een winner is. Qua soundvariatie is het een Zwitsers zakmes, ze zijn goed gebouwd en hebben mooie features zoals de roasted neck en de stainless steel frets.

the sure thing
20 december 2018, 17:43
De Choralflange van Fulltone vind ik ook overrated.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

D3nnis
20 december 2018, 18:05
Hmm, die heeft toch een jaar of 6 op mijn board gestaan. Ik kon het juist wel waarderen dat het geen typische chorus is/was. Fijn ding met drive.

Brad
20 december 2018, 22:36
Ik vind dat de Rat lange tijd overrated was. Gewoon een goede overdrive/distortion. Maar of het de beste distortion ooit is/was zoals ik weleens heb gelezen, nee dat toch niet.

Brum
21 december 2018, 08:05
Gelukkig zijn er van de Rat maar een paar versies... Net als met de Mark combo's zeg maar.

dml
21 december 2018, 10:56
Gelukkig zijn er van de Rat maar een paar versies... Net als met de Mark combo's zeg maar.

En dan ook nog "zoals ik weleens gelezen heb" :seriousf:

Napoje
21 december 2018, 14:01
Ik vindt het veel interessanter om te weten wat iedereen underrated vindt.

ateng
21 december 2018, 14:05
En dan ook nog "zoals ik weleens gelezen heb" :seriousf:

:seriousf:

telerocker
21 december 2018, 14:12
Ik vindt het veel interessanter om te weten wat iedereen underrated vindt.

Daar sluit ik me bij aan.

Kim Wilson
21 december 2018, 14:30
Ik vindt het veel interessanter om te weten wat iedereen underrated vindt.
Ik ook! Nieuw topic!

Brad
21 december 2018, 17:45
De Yamaha DX7 destijds. Best een functionele synth, dat is wel bewezen op zoveel producties, maar om er zelf op te spelen. Dat ding deed letterlijk pijn aan mijn oren. Dan klonken de Roland en even later de Kawai synths uit die periode een stuk prettiger.

MarkS
21 december 2018, 19:51
Hmm, die heeft toch een jaar of 6 op mijn board gestaan. Ik kon het juist wel waarderen dat het geen typische chorus is/was. Fijn ding met drive.

I had high hopes for it, maar vond het maar een ijzig ding..

D3nnis
21 december 2018, 21:04
Ijzig, als in kil, koud? Dat herken ik niet.
Wel wat stijfjes, weinig vloeiend, bij gebrek aan betere beschrijving, voor zover ik me het goed herinner.

Napoje
23 december 2018, 09:07
Nitro lak. Ik begrijp niet dat men dat nog gebruikt.

D3nnis
23 december 2018, 09:10
Nitro lak. Ik begrijp niet dat men dat nog gebruikt.Exact mijn gedachte.
Behalve als je van relic / aging houd misschien....maar daar houd ik niet van.

Napoje
23 december 2018, 09:59
Daar heb je een punt. Relic... dat is pas overgewaardeerd.

Dirk_Hendrik
23 december 2018, 15:53
Relic... dat is pas overgewaardeerd.

:cheerup::cheerup::cheerup::cheerup:Beste in deze thread !!!!:cheerup::cheerup::cheerup::cheerup:

Brum
23 december 2018, 16:42
Ik dacht dat relic alleen uiterlijk vertoon is, dus snap het overrated er niet zo aan? Dacht dat iedereen wel een gitaar nam die ook voor het oog wat doet?

D3nnis
23 december 2018, 17:47
Ik heb het relicen nog nooit bij blaasinstrumenten, toetsen, violen etc gezien....ligt dat aan mij of is het echt puur een gitaristendingetje?

Renin
23 december 2018, 19:00
Ik was deze nog vergeten:

- MXR Boost/Overdrive MC-402

We've got a winner

Plant
23 december 2018, 19:44
Ik heb het relicen nog nooit bij blaasinstrumenten, toetsen, violen etc gezien....ligt dat aan mij of is het echt puur een gitaristendingetje?

Er zijn wel meer dingen een gitaristendingetje. Met 10 gitaren het podium op, terwijl de rest van de band de avond met 'slechts' 1 instrument per persoon moet vullen ;)

Er is denk ik geen enkel bezwaar tegen natuurlijke relic door (normaal) gebruik, dat zullen andere instrumenten ook wel hebben. Maar een roestige Selmer met fabrieksdeuken of een Bösendorfer met butsen en kale plekken af fabriek zie ik niet gebeuren nee.

edit: laat staan dat de koper daar extra voor betaalt.

Erik de Perik
24 december 2018, 02:08
Ik heb het relicen nog nooit bij blaasinstrumenten, toetsen, violen etc gezien....ligt dat aan mij of is het echt puur een gitaristendingetje?

Volgens mij doen sax en trompet spelers daar ook aan en een ouwe viool is sowieso beter dan een nieuwe. Maar het is vreemd, want bij autos', computers en vrouwen werkt het net omgekeerd.

vulvasonic
24 december 2018, 02:57
Hmmm..., volgens mij heb ik in mijn leven alleen maar gebruikte vrouwen gehad. Mijn eerste vriendinnetje was nog redelijk vers, maar ook zij was al eens ingereden. :D

Ik sta dubbel in dat relic gebeuren. Ik vind het onzin en tegelijkertijd vind ik het vaak wel gewoon prettiger ogen. En als iets prettiger oogt speel ik er ook fijner op. Wat dat betreft is dat weer exact hetzelfde als met vrouwen. Waar ik wel een hekel aan heb zijn die gigantisch overdreven relics. Je kent ze wel. Een zwaar versleten Sonic Blue relic, waar je onder de enorme slijtageplekken ook nog eens een versleten sunburstlakje aantreft. Te idioot voor woorden. Wereldwijd hebben ze een handjevol van dat soort originelen gevonden en nu lijkt het wel alsof het de normaalste zaak van de wereld was en dat je ze overal tegenkwam. Niet waar. En tegelijkertijd, als mensen dat mooi vinden en er daardoor lekkerder op spelen..., ik hou ze niet tegen.
En eerlijk is eerlijk, ik vind een ouwe jazzsaxofonist met een glimmende fluit in z'n bakkes ook geen gezicht. Plaatje klopt dan gewoon niet. :)

Erik de Perik
24 december 2018, 03:16
Nahja speciaal voor jou Mario.... met een verwijzing naar jouw artiestennaam ;)


https://www.youtube.com/watch?v=4csYk2p-0io

D3nnis
24 december 2018, 07:27
Volgens mij doen sax en trompet spelers daar ook aan

Oh, ik ken alleen blazers die óf niks aan hun blaaspijp doen (waardoor ie op termijn er wat gebruikt uitziet), óf na het spelen het ding met witte handschoentjes aan helemaal poetsen.

Ik heb trouwens ook nog nooit zangers gezien die hun microfoon aan een touwtje binden en dan 2km over de stoep rennen zodat de microfoon er daarna zo lekker versleten uit ziet.

Napoje
24 december 2018, 08:27
Relicen is de afgelopen tijd door bouwers vaak gebruikt om de prijs op te schroeven. Heeft iemand de laatste tijd een fender custom shop zien hangen zonder relic? Sommige merken als maybach verkopen niet eens normale gitaren meer.

Ieder zijn ding maar het zijn vaak mensen die afgeven op gelikte topjes die zon ding aanschaffen terwijl het ook alleen maar iets optisch is. Dus daarom overrated.

D3nnis
24 december 2018, 08:49
Tot een jaar geleden (of zo) kon je maybach ook als new look kopen/bestellen. Is dat niet meer?

Napoje
24 december 2018, 08:52
Nooit kunnen vinden. Die bestaan alleennop papier denk ik.

D3nnis
24 december 2018, 08:59
Ik heb ze inderdaad nog nooit in het echt gezien, maar toen ik op zoek was naar een lp heb ik wel geïnformeerd, en new look kon. Kreeg je wel poly lak ipv nitro.

arjanb01
24 december 2018, 09:00
Ja die zijn er nog. Sowieso de les Pauls kun je onbeschadigd krijgen.
Souman heeft zowel ageren als gloss les Pauls van Maybach. Ook sindskort lp’s met 60s slim necks.

twoerd
24 december 2018, 09:55
Nu we toch hele categorieën producten overrated gaan noemen: heeft iemand al gezegd "buizenversterkers"?

Napoje
24 december 2018, 10:08
Nu we toch hele categorieën producten overrated gaan noemen: heeft iemand al gezegd "buizenversterkers"?

Vertel eens verder... waarom?

MarkS
24 december 2018, 10:11
Qua Watts voor thuis wellicht?

twoerd
24 december 2018, 10:28
Leek me een logische volgende stap in een discussie die vooral over smaak gaat. Ik heb er geen uitgesproken mening over hoor.

Napoje
24 december 2018, 14:51
Technisch gezien zijn ze natuurlijk ontzettend achterhaald maar qua geluid vervang je ze niet zo snel al zijn er tegenwoodig redelijk wat tubeless opties met een prima geluid. Al apen die voornamelijk buizenverkers na. Wie weet over tien jaar gebruikt iedereen een model amp?

Brad
24 december 2018, 16:00
Nu we toch hele categorieën producten overrated gaan noemen: heeft iemand al gezegd "buizenversterkers"?

Ik heb net zo lief een goede torrenbak. We hadden het over de vermaarde zingende leadsound van de Mark combo's van Boogie. Toevallig schiet mij nog een alternatief te binnen. De Orange Crush pro 60 transistorversterker. De cleane sound is geweldig en met het drive kanaal kun je zowel een screaming lead maken als een romige zingende saturated leadsound.
Een sound die zich wat mij betreft met elke buizenbak die gericht is op pop/rock kan meten.

Erik de Perik
31 december 2018, 16:46
Toonhout voor elektrische gitaren.



:soinnocent:

kwispelhond
31 december 2018, 17:15
laten we dan maar gelijk zeggen: gitaren en gitaristen in het algemeen!

Erik de Perik
31 december 2018, 17:19
Haha..... daar heb je een punt...!!

arjanb01
31 december 2018, 17:27
Absoluut, vooral de lead gitaristen 😁

Dirk_Hendrik
1 januari 2019, 21:26
Ik heb er nog één!!

Luthiers....in plaats van gitaarbouwers.

Dirk_Hendrik
5 januari 2019, 09:12
Wiedewiedewiedewied.

En nu weer on-topic

Fusion
5 januari 2019, 09:22
laten we dan maar gelijk zeggen: gitaren en gitaristen in het algemeen!
Zekers. Topic kan dicht. ;)

Brum
5 januari 2019, 11:25
Ik vind dat gitaristen zichzelf vaak overschatten, dat wel.

the sure thing
2 februari 2019, 12:55
Deze wil ik ook vermelden bij overrated: wat een saai zielloos kutpedaal:

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190202/2c9b3cb893a859e42d987c85776f084a.jpg


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

dml
3 februari 2019, 03:41
Zeer zwaar overrated:
- Kemper Dual Footswitch
- Mission Engineering expressie pedalen
- CTS potmeters
- orange caps
- paper in oil caps
- pups met "vintage cloth" wire........... brrrrrr
- eigenlijk alles wat "vintage correct" is
- 99% van de "vintage" gitaren die in de gitaarshops in Denmark Street te Londen hangen

vulvasonic
3 februari 2019, 05:04
Zeer zwaar overrated:
- 99% van de "vintage" gitaren die in de gitaarshops in Denmark Street te Londen hangen
Eén keertje geweest. Ik had net een boek verslonden over de ontstaansgeschiedenis van de Fender Stratocaster. Geen overdreven dik boek, maar voor de helft gevuld met de meest idiote details, die ik allemaal in mijn hersentjes opgeslagen had, waardoor ik voor lange tijd in staat was om iedere Stratocaster te dateren en wist te controleren op echtheid. Tot op dat moment had ik nog nooit een Stratocaster gezien, ouder dan wat mid seventees gevallen.

De schok was dan ook groot toen ik door Denmark Street liep en in mijn ooghoek twee stokoude, volledig originele Stratocasters zag hangen. Een '57'er en een '58'er. Ik werd gek. Met knikkende knietjes ging ik de winkel binnen, keek om me heen en zag tot mijn stomme verbazing dat ik de enige bezoeker was. Na even twijfelen vroeg ik angstig iets in de trant van "ik durf het bijna niet te vragen, maar... mag ik even?" Maar dan op z'n Engels uiteraard.
De man achter de balie observeerde me even en pakte de '58'er uit de etalage en overhandigde me mijn (toen iig) droomgitaar. De 'wear' op de 'one piece maple neck' was duidelijk zichtbaar en aan alles was te zien dat deze gitaar 'geleefd' had en niet decennia in een koffer had gelegen. De gitaar speelde als een droom. Ik heb 6 orgasmes gehad in 10 minuten tijd en ik ontdekte dat ik een g-spot had op al mijn vingertoppen.
Wat me opviel was de prijs. De zevenenvijftiger kostte £7700,- (een pond was destijds ongeveer 2,5 gulden waard) en de achtenvijftiger waar ik op speelde was nog een stuk duurder, namelijk 8800 pond. Ik denk dat dit te maken had met het feit dat deze gitaar eigendom was geweest van Ron Wood. Ik was extatisch!

Later ging ik me meer en meer verdiepen in ouwe gitaren. Ik las veel over dit onderwerp (hoofdzakelijk Fenders) en ik raakte bevriend met de eigenaar van een vintage gitaarzaak, waar uiteraard behalve gitaren, tevens veel ouwe amps stonden. In die tijd heb ik talloze vintage gitaren door mijn handen laten gieren. Ik heb zelfs nog eens met die figuur op enkele beurzen gestaan.
Uiteraard bleef ik ook nieuw spul testen.

Ik kan er het volgende over zeggen. Niet iedere ouwe gitaar is geweldig. Niet iedere nieuwe gitaar is geweldig. Over het algemeen kun je denk ik wel stellen dat er goede en minder goede periodes zijn geweest. Iedereen kent ze ook, ik hoef je ze waarschijnlijk niet op te noemen. En in geen enkele periode kun je spreken van wetmatigheden. Maar ik denk dat het fair is om te zeggen dat de kwaliteit van een beetje fatsoenlijke nieuwe gitaar nu consistenter is dan ooit. Ik denk zelfs dat we nu in een goede periode zitten. Maar ik denk ook dat je over het algemeen zeker ook mag aannemen dat gitaren van de grote merken tot eind jaren 60 gewoon van uitzonderlijk goede kwaliteit waren. En er zijn heel veel redenen op te noemen die kunnen verhelderen waarom dat eigenlijk helemaal niet zo vreemd was.
Ga ik nu niet doen, want ik zie dat het alweer 5:00 uur is, maar ofschoon ik voor een deel best mee wil gaan met jouw overrated lijstje, mbt dat laatste punt ben ik het niet zondermeer met je eens (tenzij jouw frustratie gevoed wordt door de enorme bedragen, maar ja... dát is nu eenmaal een kwestie van marktwerking, vraag en aanbod. Dit is wat het is). :)

D3nnis
3 februari 2019, 07:20
- pups met "vintage cloth" wire........... brrrrrr


Waarom vind je dat overrated?
Ik vind cloth wire veel fijner werken dan draad met pvc eromheen.

Dirk_Hendrik
3 februari 2019, 11:07
Nou speel ik toch al heel wat jaartjes gitaar.... maar dat ik me ooit druk heb gemaakt over de isolatie van de aansluitdraden van m'n pups, laat staan dat ik er "mee gewerkt" heb...:stop:

telerocker
3 februari 2019, 11:43
Eén keertje geweest. Ik had net een boek verslonden over de ontstaansgeschiedenis van de Fender Stratocaster. Geen overdreven dik boek, maar voor de helft gevuld met de meest idiote details, die ik allemaal in mijn hersentjes opgeslagen had, waardoor ik voor lange tijd in staat was om iedere Stratocaster te dateren en wist te controleren op echtheid. Tot op dat moment had ik nog nooit een Stratocaster gezien, ouder dan wat mid seventees gevallen.

De schok was dan ook groot toen ik door Denmark Street liep en in mijn ooghoek twee stokoude, volledig originele Stratocasters zag hangen. Een '57'er en een '58'er. Ik werd gek. Met knikkende knietjes ging ik de winkel binnen, keek om me heen en zag tot mijn stomme verbazing dat ik de enige bezoeker was. Na even twijfelen vroeg ik angstig iets in de trant van "ik durf het bijna niet te vragen, maar... mag ik even?" Maar dan op z'n Engels uiteraard.
De man achter de balie observeerde me even en pakte de '58'er uit de etalage en overhandigde me mijn (toen iig) droomgitaar. De 'wear' op de 'one piece maple neck' was duidelijk zichtbaar en aan alles was te zien dat deze gitaar 'geleefd' had en niet decennia in een koffer had gelegen. De gitaar speelde als een droom. Ik heb 6 orgasmes gehad in 10 minuten tijd en ik ontdekte dat ik een g-spot had op al mijn vingertoppen.
Wat me opviel was de prijs. De zevenenvijftiger kostte £7700,- (een pond was destijds ongeveer 2,5 gulden waard) en de achtenvijftiger waar ik op speelde was nog een stuk duurder, namelijk 8800 pond. Ik denk dat dit te maken had met het feit dat deze gitaar eigendom was geweest van Ron Wood. Ik was extatisch!

Later ging ik me meer en meer verdiepen in ouwe gitaren. Ik las veel over dit onderwerp (hoofdzakelijk Fenders) en ik raakte bevriend met de eigenaar van een vintage gitaarzaak, waar uiteraard behalve gitaren, tevens veel ouwe amps stonden. In die tijd heb ik talloze vintage gitaren door mijn handen laten gieren. Ik heb zelfs nog eens met die figuur op enkele beurzen gestaan.
Uiteraard bleef ik ook nieuw spul testen.

Ik kan er het volgende over zeggen. Niet iedere ouwe gitaar is geweldig. Niet iedere nieuwe gitaar is geweldig. Over het algemeen kun je denk ik wel stellen dat er goede en minder goede periodes zijn geweest. Iedereen kent ze ook, ik hoef je ze waarschijnlijk niet op te noemen. En in geen enkele periode kun je spreken van wetmatigheden. Maar ik denk dat het fair is om te zeggen dat de kwaliteit van een beetje fatsoenlijke nieuwe gitaar nu consistenter is dan ooit. Ik denk zelfs dat we nu in een goede periode zitten. Maar ik denk ook dat je over het algemeen zeker ook mag aannemen dat gitaren van de grote merken tot eind jaren 60 gewoon van uitzonderlijk goede kwaliteit waren. En er zijn heel veel redenen op te noemen die kunnen verhelderen waarom dat eigenlijk helemaal niet zo vreemd was.
Ga ik nu niet doen, want ik zie dat het alweer 5:00 uur is, maar ofschoon ik voor een deel best mee wil gaan met jouw overrated lijstje, mbt dat laatste punt ben ik het niet zondermeer met je eens (tenzij jouw frustratie gevoed wordt door de enorme bedragen, maar ja... dát is nu eenmaal een kwestie van marktwerking, vraag en aanbod. Dit is wat het is). :)

Ik mocht bij Stujos.nl enkele jaren terug een paar pre CBS'ers - een '59 en twee '62 strats - bespelen en vergelijken met een aantal Customshoppers. Vooral een '62 Fiesta Red had een prachtige toon. Maar veel Customshoppers vond ik net zo goed en soms ook fijner bespeelbaar. En een stuk betaalbaarder.

D3nnis
3 februari 2019, 13:54
Nou speel ik toch al heel wat jaartjes gitaar.... maar dat ik me ooit druk heb gemaakt over de isolatie van de aansluitdraden van m'n pups, laat staan dat ik er "mee gewerkt" heb...:stop:

Ik weet niet precies waar je op.doelt, maar ik ben geen goede soldeerder (potmeters en pickups in een gitaar braaien lukt me nog wel netjes, maar thats it) en heb er ook niet zo veel aardigheid in.
Alles wat ik dus níet hoef te doen, bv draad strippen (met zo'n gare striptang) is dan meegenomen, en daarom vind ik cloth wire makkelijk.
Druk maken is weer wat anders, maar waarom zou ik het mezelf niet makkelijk maken, aangezien ik er nog geen nadelen van ondervonden heb.

dml
3 februari 2019, 15:19
.............., maar ofschoon ik voor een deel best mee wil gaan met jouw overrated lijstje, mbt dat laatste punt ben ik het niet zondermeer met je eens (tenzij jouw frustratie gevoed wordt door de enorme bedragen, maar ja... dát is nu eenmaal een kwestie van marktwerking, vraag en aanbod. Dit is wat het is). :)

Kom op, er hangen zoveel gare, ouwe gitaren in al die shops, het meerendeel is pure crap, ook al zijn ze 50 jaar oud. Klopt, er zitten best wel een paar goede tussen maar da's meer uitzondering dan regel. Je hoeft je echt niet te verdiepen in ouwe gitaren om te kunnen bepalen of een gitaar goed in elkaar zit, of de hals getordeerd is, of er meer dan één dode plek op de hals zit, of de snaren aanlopen, of de tremolo niet goed terugkomt, enz. enz. enz.
Geen frustratie :)
Allen maar overrated :mmmm:

Napoje
3 februari 2019, 23:10
Fantastisch. Cloth wire in een tijdperk van steeds compactere micro electronica.

vulvasonic
3 februari 2019, 23:58
Ik mocht bij Stujos.nl enkele jaren terug een paar pre CBS'ers - een '59 en twee '62 strats - bespelen en vergelijken met een aantal Customshoppers. Vooral een '62 Fiesta Red had een prachtige toon. Maar veel Customshoppers vond ik net zo goed en soms ook fijner bespeelbaar. En een stuk betaalbaarder.
Klopt ook, maar dat zijn dan ook custom shop gitaren. Hadden ze vroeger niet. Toen was het gewoon productiewerk, net als nu. En toch waren ze destijds over het algemeen (!!!) een stuk beter dan de huidige standards (of hoe ze tegenwoordig ook mogen heten).




Kom op, er hangen zoveel gare, ouwe gitaren in al die shops, het meerendeel is pure crap, ook al zijn ze 50 jaar oud. Klopt, er zitten best wel een paar goede tussen maar da's meer uitzondering dan regel. Je hoeft je echt niet te verdiepen in ouwe gitaren om te kunnen bepalen of een gitaar goed in elkaar zit, of de hals getordeerd is, of er meer dan één dode plek op de hals zit, of de snaren aanlopen, of de tremolo niet goed terugkomt, enz. enz. enz.
Geen frustratie :)
Allen maar overrated :mmmm:
Vandaar dat ik er expliciet bij schreef dat ik het over de grote merken had (m.u.v. Gretsch trouwens). Voor de rest is er vroeger onwaarschijnlijk veel rotzooi gemaakt. Niet te hachelen! En daar hangen veel winkels idd vol mee. Helaas. :)

D3nnis
4 februari 2019, 07:41
Fantastisch. Cloth wire in een tijdperk van steeds compactere micro electronica.Compacte micro electronica in elektrische gitaren is ook overrated :)

Brum
4 februari 2019, 14:47
Gibson T-tops. Tenminste, wel voor waar ze tegenwoordig voor te koop staan.

Dirk_Hendrik
4 februari 2019, 18:16
Compacte micro electronica in elektrische gitaren is ook overrated :)

Ik begrijp dat je heel graag weer wat wou zeggen en die neiging niet kon weerstaan...

Dus verklaar je nader? Heeft dit niet meer te maken met die beperkte soldeerskills en je gebrek aan aardigheid in solderen dan met een waardeoordeel over de betreffende materie? En dus dat compacte elektronica in gitaren niet per se over of underrated is maar meer dat het niet past bij de beperkte skillset en het ambitiegebrek om handiger te worden van Dennis? Ik vemoed dat je ook een waanzinnig belabberde hartchirurg bent (corrigeer me gerust indien ik het mis heb). Betekent dat dat hartchirurgie ook overrated is?

D3nnis
4 februari 2019, 18:33
Het ging om cloth wire, waarom is dat dan overrated? Wordt dit gigantisch opgehemeld om magische prestaties, terwijl dat niet zo is? Volgens mij valt dat wel mee toch?

Zolang gitaristen houden van buizenamps, conventionele pickups, etcetera is micro electronica toch totaal onnodig in een gitaar?
Zoals ik het denk te zien worden gitaren in de toekomst niet heel erg klein waar ook nog heel veel processing power etc in gehuisvest moet worden.

Niks meer, niks minder.
Waarom jij daar zo vreemd op moet reageren snap ik nog niet helemaal.

Napoje
4 februari 2019, 20:02
Rottige reacties op gitaarfora zijn ook overrated

dml
4 februari 2019, 20:17
Het ging om cloth wire, waarom is dat dan overrated? Wordt dit gigantisch opgehemeld om magische prestaties, terwijl dat niet zo is? Volgens mij valt dat wel mee toch?

Zolang gitaristen houden van buizenamps, conventionele pickups, etcetera is micro electronica toch totaal onnodig in een gitaar?
Zoals ik het denk te zien worden gitaren in de toekomst niet heel erg klein waar ook nog heel veel processing power etc in gehuisvest moet worden.

Niks meer, niks minder.
Waarom jij daar zo vreemd op moet reageren snap ik nog niet helemaal.

Je kan je afvragen waarom cloth wire überhaupt nog geproduceerd wordt. Het lijkt erop dat dit alleen nog maar wordt gebruikt voor "vintage" (daar gaan we weer) elementen. Niet omdat het een essentiële functie heeft maar omdat het er "vintage correct" uitziet. Daarmee is het dus overrated :)

De echte vintagefreak heeft natuurlijk in zijn huis ook nog koperen buizen waar de elektriciteitsdraden doorheen lopen en die draden zijn uiteraard clothe wire. En in de stoppenkast (nee, niet meterkast) ook nog die vintage smeltzekeringen.

kwispelhond
4 februari 2019, 21:24
Ik begrijp dat je heel graag weer wat wou zeggen en die neiging niet kon weerstaan...

Dus verklaar je nader? Heeft dit niet meer te maken met die beperkte soldeerskills en je gebrek aan aardigheid in solderen dan met een waardeoordeel over de betreffende materie? En dus dat compacte elektronica in gitaren niet per se over of underrated is maar meer dat het niet past bij de beperkte skillset en het ambitiegebrek om handiger te worden van Dennis? Ik vemoed dat je ook een waanzinnig belabberde hartchirurg bent (corrigeer me gerust indien ik het mis heb). Betekent dat dat hartchirurgie ook overrated is?

In mijn ervaring heeft die microelektronica slechts een zeer beperkte levensduur en om die reden heb ik het liever niet in een gitaar, zwaar overrated dus want wat voegt het toe?

kwispelhond
4 februari 2019, 21:29
Gibson T-tops. Tenminste, wel voor waar ze tegenwoordig voor te koop staan.

Hoe meer ik op andere gitaren speel, hoe meer ik onder de indruk ben van de T-Top's (en ik gebruik ze sinds 1978!!)......, maar ja...., vintage spul en relatief zeldzaam en zo.....:soinnocent:

Mitch
5 februari 2019, 12:04
Ik zie steeds meer het oordeel "overrated" voor spullen die ik het liefste gebruik. Ik vermoed zo maar dat heel veel ligt aan context: wat je er mee wil, wat je ervan verwacht en waar je het voor gebruikt. Maar ook: in welke samenhang wordt het gebruikt.
Ik heb een heel fijn klinkende gitaar op leeftijd die op de verkeerde amp hartstikke generiek klinkt. Op een andere amp worden de verschillen tussen deze gitaar en anderen ineens heel groot. En niet alleen voor mijn oren :D
Een Klon voor een Marshall gooien: kun je net zo goed een Bad Monkey gebruiken. Voor een ouwere medium powered Fender, of een AC30: he-le-maal te gek.
Sterker nog, ik heb al vaak genoeg gitaren, pedalen of amps gehoord die met de ene speler te gek klonken en met de andere speler als stront. Aanslagtechniek en behendigheid in instellen doet enorm veel.

Pepe
5 februari 2019, 12:15
Is iets overrated vinden niet gewoon; iets wat je niet hebt maar eigenlijk heel er graag wil?
Dat je ineens vanuit het niets roept, IK KICK HELEMAAL NIET OP OMASEX MOCHT IEMAND DAT DENKEN!
of...CLOTH WIRE IS ZO OVERRATED!

:D

Brum
5 februari 2019, 17:32
Hoe meer ik op andere gitaren speel, hoe meer ik onder de indruk ben van de T-Top's (en ik gebruik ze sinds 1978!!)......, maar ja...., vintage spul en relatief zeldzaam en zo.....:soinnocent:

Het was ook allerminst een kwaliteitsoordeel hoor.;) Gaat me om de hype rondom deze elementen en de bedragen die men er voor durft te vragen. Ieder z'n eigen beslissing hoor, daar ga ik ook zeer zeker niet over. Ik vraag me dan alleen wel af wat ze zooooooveel beter maakt dan wat er tegenwoordig nieuw op de markt is en daar zit m'n puntje van 'overrated'.

Mitch
5 februari 2019, 20:32
Ik ben een tevreden gebruiker, kun je een voorbeeld geven wat er nu voor betaald wordt? Dus geen loze vraagprijs op eBay, maar een daadwerkelijke prijs bij verkoop?
Volgens mij heb ik m een jaar of 8 terug voor rond de €100 gekocht en dat was toen relatief goedkoop.

Brum
5 februari 2019, 21:07
Dan ben je spekkoper, want bedragen van €300,- zijn geen uitzondering.

Mitch
5 februari 2019, 23:16
Dan zijn ze overpriced, dat is iets anders. Vraag en aanbod blijft een simpel spelletje. Onzinnig, maar heel simpel.

Was er niet een oud model van Seymour Duncan die precies hetzelfde zou moeten zijn? De Jazz of zo?
Hoe dan ook, hij gaat er bij mij nooit meer uit. Hij zit in mijn meest heavy gitaar, zowel in gewicht als in output, bij de brug en dankzij een toevallig-precies-leuke treble bleed kan hij met de volume pot van supervet tot stratty.

Verder wat Pepe zegt :listen:

Pepe
6 februari 2019, 00:04
Er zitten Ttops in een Ibanez van mij, zijn de oude pickups van de '74 20th anniversary Les Paul van Jan de Hont.
De verkoper verexcuseerde zich destijds dat ie de originele Ibanez super 70's niet meer had want die stonden hoger aangeschreven dan de Ttops. Toen, jaren 90.

Dus in de seventies waren de Ttops een upgrade, in de 90's waren de Ibanez Super 70's weer een upgrade daarvan en nu zijn de Ttops weer een upgrade.

De hernieuwde herwaardering van de Ttops hangt nauw samen met de ontdekking dat in de beroemde Les Paul van Jimmy Page geen paf maar een Ttop zit.
blimey.

En inderdaad, sindsdien klinkt die Ibanez STUKKEN beter.

Brum
6 februari 2019, 08:26
Overpriced is nogal een graadmeter voor overrated. Heeft ook niks met de kwaliteit te maken, zowel negatief als positief. Als er een tamelijk hoge prijs aan zo'n element wordt geplakt, mede omdat de vraag de prijs drukt, kun je je best afvragen of het dat wel waard is en de boel niet een beetje overschat wordt, gezien het verdere aanbod op de markt. Het is nou niet dat je bij het bespelen van een t top iets over je heen krijgt, wat met geen enkel ander, iets minder overschat alternatief, niet zou zijn. Voor honderd eurie is zoiets nog leuk, voor het driedubbele en meer not so much.

Brum
6 februari 2019, 08:33
In datzelfde kader; Ibanez WH10. Hoewel de grootste hype alweer voorbij lijkt te zijn (en ik 'm beter een jaartje of vijf geleden dat ding had moeten verkopen).

arjanb01
6 februari 2019, 08:42
Zo zie je maar weer, maakt een beroemde gitarist een keuze voor een bepaalde pick-ups dan loopt iedereen erachteraan en is het helemaal te gek en een upgrade.
Gaat Page op Harley Benton les Pauls spelen, worden ze ook 10x duurder😂
Gek volkje, gitaristen 😆

Mitch
6 februari 2019, 10:35
O ja, Page en de T-top in zijn #1, dat zal het zijn ja.
Ik geef hem geen ongelijk :D

miyaru
6 februari 2019, 12:22
Ja en John Mayer op een Fazley van de Bax shop LOL.

vulvasonic
6 februari 2019, 17:05
Zo zie je maar weer, maakt een beroemde gitarist een keuze voor een bepaalde pick-ups dan loopt iedereen erachteraan en is het helemaal te gek en een upgrade.
Gaat Page op Harley Benton les Pauls spelen, worden ze ook 10x duurder
Gek volkje, gitaristen 


Ja en John Mayer op een Fazley van de Bax shop LOL.
Ik denk in dat geval eerder dat zowel Page als Mayer verplicht zullen worden opgenomen in een instituut voor mensen met een zware psychische beperking.

En Mayer zit al op het randje hè? Sinds ie dat gedrocht heeft uitgebracht met Paultje, wordt ie scherp in de gaten gehouden.

Pepe
6 februari 2019, 17:57
En Mayer zit al op het randje hè? Sinds ie dat gedrocht heeft uitgebracht met Paultje, wordt ie scherp in de gaten gehouden.


Member the Gibson Hendrix strat? (https://reverb.com/news/remember-when-gibson-tried-to-market-a-hendrix-signature-strat)

https://ih0.redbubble.net/image.362444717.7322/ap,550x550,12x16,1,transparent,t.u1.png

telerocker
6 februari 2019, 21:17
Member the Gibson Hendrix strat? (https://reverb.com/news/remember-when-gibson-tried-to-market-a-hendrix-signature-strat)

https://ih0.redbubble.net/image.362444717.7322/ap,550x550,12x16,1,transparent,t.u1.png

Gevalletje schoenmaker en leest...

vulvasonic
7 februari 2019, 02:34
Ik heb begrepen dat de initiatiefnemer van dat Gibson Hendrix geval veroordeeld is tot 167 jaar cel.

Pepe
7 februari 2019, 02:40
Vind ik nog mild. Knieschot zou Peter te Bos zeggen. En dan op de Ierse manier.

the sure thing
7 februari 2019, 07:07
In datzelfde kader; Ibanez WH10. Hoewel de grootste hype alweer voorbij lijkt te zijn (en ik 'm beter een jaartje of vijf geleden dat ding had moeten verkopen).

Ja ze gaan nu niet meer voor €400 of meer weg... kwam er laatst een tegen voor €150!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Brum
9 februari 2019, 11:20
Die WH10 klinkt eigenlijk ook gewoon heel goed. Oké, niet '€400,- goed' wat mij betreft, maar wel goed. Ik zit er wel 's aan te denken om een tweedehands WH10 V2 op de kop te tikken en het zwikkie van de WH10 over te transponeren. Maar da's dan ergens weer zo'n nutteloze uitgave als ie toch m'n huidige wah niet gaat vervangen.