PDA

View Full Version : Wat denken julie van dit gitaarbouwpakket ?



robpeters87
5 augustus 2003, 11:07
Wat denken julie van dit gitaarbouwpakket ?
Voor de liefhebbers: body basswood, neck ?maple?

http://www.guitardoctor.com/build_an_electric_guitar.htm

EmgMaster
5 augustus 2003, 11:21
Ik weet niet of je wel eens eerder een gitaar gebouwd/verbouwd hebt, maar voor de eerste keer lijkt me het wel leuk om zelf een gitaartje in elkaar te bouwen. MOet ik zelf ook nog een keer doen.
Is denk ik wel handig om ervaring op te doen met het bouwen en afstellen van gitaren

robpeters87
5 augustus 2003, 11:23
Ik heb nog nooit egt z\elf een gitaar gebouwd maar vaak genoeg die van mezelf uit mekaar geschroefd om te begrijpen hoe die werkt en agfgesteld moet worden......

Thomasvv
5 augustus 2003, 11:39
Het is wel erg goedkoop, maar je hebt geen idee van de kwaliteit.. kijk anders nog effe verder op andere sites (zou ik zo niet ff weten) en maak dan je keuze,,

Negative K3 fan
5 augustus 2003, 13:27
deze is vrijwel identiek aan mijn bouwpakket, het bodyhout was alleen wel vrij slecht (althans, zo zag het eruit), en de nek is een vrij unieke feel, absoluut geen fender nekje. D-profiel met grote frets, de elementen die erop zitten zijn best wel goed (vind ik dan) en waxpotted, verder zijn dee t uners ultra kut die kun je er het best helemaal niet opzetten en meteen vervangen door een stel merk tuners en ded electronica etc is dik in orde.

renier
5 augustus 2003, 16:54
ik snap niet wat je met zoiets moet. dit betekent gewoon:

1. een hoop werk
2. de kans op flinke beschadigingen die je alleen op jezelf kunt verhalen
3. zelfs als alles goed gaat, een resultaat dat bestaat uit een hoop verloren tijd en een dertien in een dozijn instap gitaartje.

tuurlijk is 129 dollar niet veel, maarhet is nog altijd 300 piek. toch veel geld om gewoon weg te smijten, want een fatsoenlijke gitaar kun je wel vergeten. het feit alleen al dat ze "higher quality" parts erbij verpatsen voor 40 dollar meer zegt al genoeg lijkt me.

als je iets leuks wilt maken, doe dan gewoon net als mij: ebay afstruinen op leuke koopjes (wel echte kwaliteit) en zo stukje bij beetje een top gitaartje bouwen. kost meer tijd en geld, maar dan heb je tenmisnte een resultaat waar je wat mee kunt!

lupoloco
5 augustus 2003, 16:58
idd, voor 129€ heb je zo'n leuke 2ehands vantage gitaar (waarvan je weet dat het uit goed hout is gemaakt) :D

gjlp
5 augustus 2003, 20:54
Dat is geen bouwpakket maar een schroefpakket

SiNiSTRaL
5 augustus 2003, 21:46
http://www.harmony-central.com/Guitar/Data4/Saga/ST-10-Kit-01.html

de gitaarpakketten die je daar koopt zijn van het merk 'saga'

michielv
6 augustus 2003, 08:54
Ziet er op zich leuk uit maar als ik de reviews lees heb je wel een beetje kennis van zaken nodig om er een fijne gitaar van te maken. Aan de andere kant: voor 130 euro heb je een aardige basis om mee verder te gaan.

Zelf vind ik die PRS kit wel wat hebben, is iets duurder maar dan heb je volgens mij een leuker modelletje.

In ieder geval staan die kits voor een stuk minder op e-bay en ik denk dat ik voor een 80 dollar zo'n ding nog wel zou willen hebben :-)

SiNiSTRaL
6 augustus 2003, 11:15
mja
ik ga denkik voor de prs kit (lijkt me leuk een keer te doen, en gezien ik nu eindelijk een inkomen heb :) )
ze verkopen ze ook op Universaljems.com, dus heb die gozer gemaild, ik vroeg: is het wat, die top die op de prs zit, isdawat?,vergelijkbaar met rockinger?, of meer de squier onder de zelfbouwers, ik kreeg dit terug:
(HT-10 is PRS pakketje)

Hi Patrick,

The HT-10 kits are the only ones I would recommend as far as not having to upgrade the hardware on straight out of the kit. The tuners while not name brand are a very good quality. The veneer tops that come on the bodys I would rate at either a AA or AAA but very thin. The best part is they are already coated in a baby smooth sanding sealer.
I took a look at the Rockinger kits and the only difference I see in quality is the name brand componets they use. The Saga kits of course use generics. The HT-10 wouldn't compair to one because it is based to look more like a PRS style body of course. Thats about all I can say to compair the two for you.

Peace, Brian




@ michielv: geen van de kits die nu op ebay staan worden naar nederland geshipt

michielv
6 augustus 2003, 12:57
E-bay: ligt er een beetje aan , vaak staat er US only, maar als je dan eens contact opneemt zijn mensen vaak wel bereid om iets op te sturen. West Europa is een stuk populairder dan bijvoorbeeld Azie.

Eens kijken..., anders zou het wel jammer zijn. Universal Jems stuurt wel op naar Europa?

Is toch wel verleidelijk ;-)

SiNiSTRaL
6 augustus 2003, 13:02
zeker, als je mij ff emailt of aan je msn toevoegt (willen namelijk met meerderen een bulk pack van 5 gitaren kopen, dan zijn ze maae 131 dollar per stuk en kunnen we de verzendkosten delen) dus als je ook mee wilt doen....mail/msn dan ff :)

SiNiSTRaL
6 augustus 2003, 13:03
p.s: die ebay advertenties niet, zijn allemaal van 1zelfde ebay 'bedrijf' die maken vaak geen utizonderingen op hun policy

michielv
6 augustus 2003, 13:04
zeker, als je mij ff emailt of aan je msn toevoegt (willen namelijk met meerderen een bulk pack van 5 gitaren kopen, dan zijn ze maae 131 dollar per stuk en kunnen we de verzendkosten delen) dus als je ook mee wilt doen....mail/msn dan ff :)


Zag ik net ook, die "bulk" aanbieding...

Ik heb geen MSN maar zal je zo effe melen...

robpeters87
6 augustus 2003, 17:06
Hee neg K3 fan... waar heb je jou bouwpaket besteld dan ???

Negative K3 fan
6 augustus 2003, 17:11
Mja, die van mij was volgens mij ook saga, die tweede review klopt wel. Ik was idd de pot meters vergeten te noemen, die zijn vrij slecht. Maarja, 2,50 per stuk. En het is zoals iemand anders al zei meer eens chroefpakket dan een bouwpakket, als je er niks aan verandert (wat ik wel heb gedaan) is het een weekje om te lakken en dan een klein uurtje om alles in elkaar te schroeven. Dan moeten er nog snaren op en dee intonatie etc goed, moet je de gitaar een paar uurtjes (nachtje) laten liggen zodat de nek aan de snaren gewend raakt en hij is al af.

Ik lees in die review ook dat hij een 20" radius heeft, ik wist dat hij plat was, maar zo plat :| Ik vind het trouwens wel erg fijn (ben klassieke gitaren een beetje gewend)

Negative K3 fan
6 augustus 2003, 17:24
ik heb de reviews gelezen en (voor de verandering) klopt het grootste deel ook nog.

even een korte samenvatting:

slechte punten:
-slecht hout (body hout zag er niet uit, esdoorn op de nek kon ook beter en rosewood was behoorlijk uitgedroogd)
-geen consistente kwaliteit
-slechte pot meters
-kut tuners
-slechte nut

goede punten:
-goedkoop
-klinkt 'vrij goed'
-goed geseald etc.
-fijne nek (voor mij althans> erg breed, vrij dun, grote radius)

dingen die je absoluut moet vervangen:
-tuners (!!!!!! die wil je gewoon niet meemaken)
-pot meters
-snaren (die meegeleverde snaren zijn een grap, ik heb ze er nooit op gehad)
-nut (plastic, dik, slecht ingevijld)
-kabel (de meegeleverde kabel gebruik ik nu voor tussen mn effecten en amp)

maar als je dat allemaal hebt gedaan heb je voor weinig geld een mooie gitaar :)

SiNiSTRaL
6 augustus 2003, 17:34
ik heb de reviews gelezen en (voor de verandering) klopt het grootste deel ook nog.

even een korte samenvatting:

slechte punten:
-slecht hout (body hout zag er niet uit, esdoorn op de nek kon ook beter en rosewood was behoorlijk uitgedroogd)
-geen consistente kwaliteit
-slechte pot meters
-kut tuners
-slechte nut

goede punten:
-goedkoop
-klinkt 'vrij goed'
-goed geseald etc.
-fijne nek (voor mij althans> erg breed, vrij dun, grote radius)

dingen die je absoluut moet vervangen:
-tuners (!!!!!! die wil je gewoon niet meemaken)
-pot meters
-snaren (die meegeleverde snaren zijn een grap, ik heb ze er nooit op gehad)
-nut (plastic, dik, slecht ingevijld)
-kabel (de meegeleverde kabel gebruik ik nu voor tussen mn effecten en amp)

maar als je dat allemaal hebt gedaan heb je voor weinig geld een mooie gitaar :)

hier geef je een samenvatting van de strat en tele, van de PRS model schijnen de tuners weer heel goed te zijn....(brian van universaljems raadt iedereen aan de tuners op de strat en tele te vervangen, maar niet bij de prs)

Negative K3 fan
6 augustus 2003, 22:31
ik geef een s amevatting van de strat.

robpeters87
7 augustus 2003, 12:33
Maar waar heb je de lak bestelt... ik weet zowieso geen ene reet over het lakken enz.... of je eerst met een kleur erover moet en dan nog eens met andere lak ofzo..... weet iemand dat

Negative K3 fan
7 augustus 2003, 16:58
lak> naar de autowinkel gewone autolak, dat spul wordt keihard (gewoon acryl based lakken worden aangeraden en da t is autolak.) ik geloof zelfs dat er in de handleiding stond dat je autolak moest gebruiken.

SiNiSTRaL
7 augustus 2003, 17:16
ja, autolak, maar als je een kleur gebruikt moet je er altijd als topcoat nog doorzichtige lak overheen doen, lees de handleiding op die site zou ik zeggen, staat het haarfijn in

Negative K3 fan
7 augustus 2003, 17:34
er is ook transparante autolak, zit er bij mij ook op.

SiNiSTRaL
7 augustus 2003, 17:38
als ik mijn bouwpakket als iets er niet uit wil laten zien is het dat met kwast geverfde stuk ellende van jou wel
:P

Negative K3 fan
7 augustus 2003, 19:27
is gespoten en geheel ongeschuurd.

SiNiSTRaL
7 augustus 2003, 19:50
o...dan denkik dat ik de mijne toch maar LAAT spuiten :P

Negative K3 fan
7 augustus 2003, 20:32
spuiten stelt niet zoveel voor (maar mijn vader heeft wel e nige ervaring met schilderen/spuiten dus daar kan h et ook wel aan liggen). En nee, mijn finish is neit verneukt oid.

Theije
7 augustus 2003, 21:34
Waarom altijd van die suffe strat modelletjes?? ik zou graag eens bouwpakketen zien voor wat leukere/uitdagendere modellen zoals bijv. een Les Paul of liever nog een ES-335. Dat zou ik leuk vinden om te bouwen. Maar de enige bouwpakketten die je altijd tegen komt zijn strats.

SiNiSTRaL
7 augustus 2003, 21:49
ze hebben ook een tele, een bass en een prs model (voor het prs model(welke van veel betere kwaliteit is) zie het Saga ht-10 topic)

Theije
7 augustus 2003, 21:54
ze hebben ook een tele, een bass en een prs model (voor het prs model(welke van veel betere kwaliteit is) zie het Saga ht-10 topic)

Een bass zou ik ook nog wel leuk vinden om te bouwen, maar een Tele vink lelijk tenzij het een carved top is, en een PRS uhm neej dan u :D