PDA

View Full Version : Welke speakers voor bouw studio monitors?



Stuwy
7 december 2018, 23:34
Hallo allemaal,

Op het moment ben ik bezig met het installeren van een simpele thuisstudio, met name om gitaar op te nemen.
Als externe geluidskaart heb ik een Focusrite 8i6 aangeschaft, hier heb ik alleen nog speakers voor nodig.

Ik heb twee oude ongeveer 40x25cm grootte speakerkasten staan waarvan een subwoofer is beschadigd.
Door ouderdoom is er ook best veel uitgedroogd.
Het leek me leuk om er nieuwe speakers in te zetten en zo een prima setje in elkaar te draaien voor de thuisstudio. De tweeters hebben een diameter van 8 cm maar die zijn volgens mij nog goed.
De woofers hebben een diameter van 14,5 cm.
Aan de achterkant is er een ouderwetse zwart/rode klikaansluiting voor kabels en er is geen stroomaansluiting.

Welke speakers zijn aan te raden? Moeten ze stroomvoorziening krijgen of kunnen ze zo direct op de externe geluidskaart worden aangesloten?
De thuisstudio komt in een niet al te grote kamer dus de set hoeft zeker niet hard te kunnen maar moet juist goed klinken op laag volume.


Alvast bedankt!

Erik de Perik
7 december 2018, 23:42
Hallo Stuwy,

Weet je wat pas echt leuk is? Voor een paar knaken een paar monitors kopen. Die boxen raak je dan wel weer kwijt aan je plaatselijke DJ.

Knock yourself out...!!

https://www.thomann.de/nl/actieve_nabijveldmonitors.html?oa=pra

Stuwy
7 december 2018, 23:43
Ai, ik lees net dat actieve speakers een vereiste zijn voor de Focusrite 8i6.
Dat wordt even uitzoeken of dat (relatief) makkelijk te maken is.

Stuwy
7 december 2018, 23:48
Jah plastic meuk kopen kan altijd nog Erik :stop:

Deze kastjes zijn ook gewoon mooi om te zien en passen bij het interieur, beetje vintage.
Daarnaast houd ik van het maken en repareren van dingen.
Dan kan ik het beste het volledige bedrag in de speakers stoppen en die in de huidige kasten proppen ;)

Erik de Perik
8 december 2018, 00:13
Jah plastic meuk kopen kan altijd nog Erik :stop:

Deze kastjes zijn ook gewoon mooi om te zien en passen bij het interieur, beetje vintage.
Daarnaast houd ik van het maken en repareren van dingen.
Dan kan ik het beste het volledige bedrag in de speakers stoppen en die in de huidige kasten proppen ;)

Ohw ok... je lult maar wat voor je uit. Da's best vintage ja. Succes ermee...!!

harrie-beton
8 december 2018, 00:27
" ik lees net dat actieve speakers een vereiste zijn voor de Focusrite 8i6"

Onzin. Passief of actief maakt niet uit. Een speaker die actief is heeft een versterker in de speaker. Actief of passief geeft alleen maar aan dat bij passieve speakers de versterker gescheiden is van de box.
Dat is bij actief ook maar zit het in 1 behuizing.

Stuwy
8 december 2018, 00:35
Oké wat een vijandigheid allemaal.

Ik heb me ingelezen en ga gewoon goede(!) studio monitors kopen, is allemaal niet rendabel genoeg.

Gr

Erik de Perik
8 december 2018, 00:36
OK nu dat duidelijk is.... welke luidsprekers en versterkers adviseer jij dan Harrie?

De link die ik stuurde was voor actieve boxen trouwens ;)

Plant
8 december 2018, 00:39
... Ik heb twee oude ongeveer 40x25cm grootte speakerkasten staan waarvan een subwoofer is beschadigd.
Door ouderdoom is er ook best veel uitgedroogd.
Het leek me leuk om er nieuwe speakers in te zetten en zo een prima setje in elkaar te draaien voor de thuisstudio. De tweeters hebben een diameter van 8 cm maar die zijn volgens mij nog goed.
De woofers hebben een diameter van 14,5 cm.
Aan de achterkant is er een ouderwetse zwart/rode klikaansluiting voor kabels en er is geen stroomaansluiting...

Is er niet meer over bekend? Staat er niet ergens merk en type op?
Speakers zijn best wel complexe materie, parameters i.c.m. een daarop afgestemde behuizing en scheidingsfilter (mogelijk nog basreflex poort) ... Je stopt er niet zomaar iets anders in met dezelfde diameter en klaar.

Stuwy
8 december 2018, 00:42
Edit: Nvm. topic is klaar.

Bedankt mannen.

Stuwy
8 december 2018, 00:53
Is er niet meer over bekend? Staat er niet ergens merk en type op?
Speakers zijn best wel complexe materie, parameters i.c.m. een daarop afgestemde behuizing en scheidingsfilter (mogelijk nog basreflex poort) ... Je stopt er niet zomaar iets anders in met dezelfde diameter en klaar.

Ja ik dacht er iets te makkelijk over, zeker voor studio speakers.
Deze opknap speakerkasten laat ik nog even in de kast staan voor later, eerst maar eens studio speakers kopen en andere bouwprojecten afmaken ;)

Han S
8 december 2018, 01:52
Geen geheel onbelangrijke factor is je budget, zo had ik een keer een paar speakers in mijn studio van 16000 euro per stuk en die bevielen me eigenlijk niet.

Waar ik wel heel tevreden mee was waren de ADAM actieve monitortjes van geen 400 euro per paar.

harrie-beton
8 december 2018, 13:37
Beetje dikke huid kweken, het is het internet.

Ik zou nu wel voor actieve monitoren kiezen. Dat is gewoon makkelijker. Ik heb nog steeds beide, ik heb jaren terug uit een failliete studio Yamaha NS10 gekocht en die zijn passief. De KRK serie (400 euro per paar) bevalt ook wel.