PDA

View Full Version : P90 - P100?



cas121
5 augustus 2003, 10:24
Wat zijn nou precies de verschillen tussen deze 2? ik weet dat de 100 een stacked humbucker is en de 90 gewoon een single maar verder? geluid enzo...
Je hoort regelmatig dat de 90 veel beter klinkt, in welk opzicht dan?

is het wat om de p100's in mn gibs junior special te vervangen voor 90's? Ben er nu niet bepaald tevreden mee, nu klinkt het niet als een singlecoil maar het komt al helemaal niet in de buurt van een normale humbucker, zoals in mn gibs SG std. zelfs mn Epi lp std + met 498T klinkt 10 x beter.

tips?


ps: ik zoek dus juist niet een hum geluid, daar heb ik die andere al voor

pimmetje
5 augustus 2003, 10:41
Als je niet een hum zoekt, dan is die p90 uiteraard een betere keuze dan de p100.

Zoals je al zegt: p100 is een stacked humbucker, p90 is single coil.
Het is dan wel een single coil die een heel klein beetje meer richting humbucker gaat door o.a. de bredere spoel, maar 't blijft een single coil.

Al blijft 't bij p90's (volgens mij nog meer dan bij andere pickups) wel zo dat hij in een LP-achtige wat meer van z'n humbucker-achtige karakteristieken laat horen en in bijvoorbeeld een strat-achtige juist weer meer van z'n single-coil-karakteristieken.

Wilson
5 augustus 2003, 11:50
alleen zal een p90 waarschijnlijk niet gaan passen omdat het gat van een p100, dus een gat met de vorm van een humbucker, anders is dan dat van een p90. Je kunt wel een p94 nemen, een p90 in de vorm van een humbucker

fred dons
5 augustus 2003, 12:32
de p100 heeft de vorm van een p90 en past dus wel (het is de p94 die een hb vorm heeft) 8)
wat wel anders is, is dat de p100 dieper in de body ligt (gestapelde spoelen) en je het gat moet opvullen om de p90 wat hoger te laten liggen
(piepschuim is goed genoeg)

Negative K3 fan
5 augustus 2003, 13:23
je hebt door dat stacked gedoe wel een beetje toonverlies, mnaar ik mag toch aannemen adt de mensen bij gibson hebben geprobeerd de p100 zo dicht mogelijk bij ded p90 te laten komen kwa klank, dus als je dit geluid al 10 keer niks vind, dan zijn p90s misschien vwel niets van jouw, maar ik weet neit wat je precies emt je post bedoelde.

fred dons
5 augustus 2003, 14:14
helaas gibson is het nog niet gelukt een p100 te maken die p90 klinkt (eigenlijk is dat nog niemand gelukt :( ) dus ze klinken echt wel anders
maar dat wil inderdaad niet zeggen dat het geluid je "beter" bevalt dan
p100's

Mitch
5 augustus 2003, 19:31
Als de gitaar akoestisch wel goed klinkt is het zeker de moeite waard er goeie P90's in te zetten.
Heb je in een winkel wel eens op een Special gespeeld met P90's of een andere gitaar met goeie P90's ?

cas121
6 augustus 2003, 09:45
Wat ik bedoel is dat ik nu die p100 een soort van slap aftreksel van een "normale" humbucker vind, het lijkt me juist wel lekker om wat anders te hebben, meer rock 'n roll ipv scheuren, voor dat laatste heb ik dus al mn SG std..
Die junior special speelt wel lekker, snel en licht. Onversterkt klinkt ie ook goed. heb m overgenomen van een maat van me, die er niks meer mee deed, ja dat kan je dan toch niet laten schieten...

ga volgende week idd maar eens op een gewone junior spelen, even p90 testen

thnx

Mitch
9 augustus 2003, 17:10
I er al nieuws van het P90-front ?

cas121
10 augustus 2003, 10:58
heb het druk dus ik ga donderdag pas even kijken, wat zijn naast de gewone junior evt andere goeie units om p90's in te testen?


edit:
zit in amsterdam, daar is dirk witte toch wel mn favoriete zaak.

Mitch
10 augustus 2003, 17:13
Epiphone Alleykat/Wildkat: heel andere gitaren en niet de allerbeste P90's, maar zeker niet slecht.
Godin LG SP90: in Rijswijk en Culemborg te proberen bij Waveworld. Weet niet waar je woont (doet niemand meer iets aan zijn profiel tegenwoordig ?!)
In diezelfde zaak hebben ze ook de Reverend Slingshot met twee P90's.
Ook weer een heel andere gitaar (halfholle composietmateriaal-gitaar), maar met luide P90's.