PDA

View Full Version : Bends op PRS gitaar out of tune, technisch mankement?



gitaarmike
5 december 2018, 14:59
He Hallotjes,

Op mijn PRS Mira zijn bends vaak net een beetje vals. Op mijn strats heb ik dat probleem niet. Op mijn gibson les paul studio ook niet.

Zou een technisch mankement dit kunnen veroorzaken? Misschien iets met de topkam ofzo?
Of zou het liggen aan de aparte scale length van de PRS?

Grtz,
Michael :lp::lp::ok:

Paul ST
5 december 2018, 15:18
Waar exact? Op een halve toon of hele toon of nog anders?
Je moet natuurlijk wel ten alle tijde blijven benden tot je de gewenste noot hebt bereikt.

Maar je bedoeld dus eigenlijk dat je voor je gevoel met dezelfde "inspanning" op de PRS een valse bend krijgt.
Zou in dit geval goed kunnen liggen aan de afwijkende scale length. Hierdoor zal de snarenspanning van de PRS t.o.v. andere gitaren ook afwijkend zijn. Kan ook liggen aan de snaardikte en/of het merk.

Philippe
5 december 2018, 15:20
Ik denk niet dat ik je helemaal goed begrijp. Een bend zuiver krijgen ligt namelijk helemaal aan jezelf. Heeft je PRS een tremolo? Dan kan het zijn dat je iets verder moet benden dan je gewend bent om de gewenste toon te halen.

EDIT: Wat Paul zegt ;)

Erik de Perik
5 december 2018, 16:13
Zelfs op een valse/ontstemde gitaar kun je nog een loepzuivere bend maken. (niet makkelijk natuurlijk ;) )

gitaarmike
5 december 2018, 17:50
Nou meer dat ik moeite heb op die prs om in tune te benden. Het kan ook aan de intonatie liggen toch. Misschien ligt die gitaar me gewoon niet. Maar ik als online dat er eventueel ook iets met de topkam kan zijn.

D3nnis
5 december 2018, 17:54
Als ie niet gestemd terug komt kan dat aan de topkam liggen, maar de bend zelf heeft daar niks mee te maken.

Erik de Perik
5 december 2018, 18:09
Misschien moet je iets duidelijker uitleggen wat het probleem is.

gitaarmike
5 december 2018, 18:56
Nou bijvoorbeeld ik bend de noot G op de B snaar een hele toon naar A. Maar het klinkt iets vals. Alsof ik op de gitaar veel moeilijker een zuivere bend kan maken dan op mijn andere gitaren.

D3nnis
5 december 2018, 19:04
En die A, is die dan te hoog of te laag?

Erik de Perik
5 december 2018, 19:07
Lijkt er eerder op dat de techniek nog niet helemaal 100% is of de snaren zijn te dik.

no 1 hops
6 december 2018, 13:28
zet er eens een capo op en controleer of je dat effect weer hebt, zo niet dan ligt het euvel misschien toch bij de topkam?
nieuwe snaren al geprobeerd?
zitten alle onderdelen die vast moeten zitten wel vast, resoneren die wat mee, of dat de snaar net even ergens nog een andere fret aanraakt?

gitaarmike
7 december 2018, 10:45
Ik ga dat eens proberen vanavond thanks! Mogelijk is er dus wel iets met de topkam.

Techniek an sich zal het niet aan liggen aangezien ik er op fender en gibson geen last van heb. Dikke snaren ook niet , er zit een 010 setje op.

Harald
7 december 2018, 11:02
Zogauw je met een capo speelt zijn bends tricky, omdat je de snaar onder de capo kunt mee trekken. Bij het releasen van de bend zal de snaar op de nieuwe plek onder de capo blijven zitten, en is de gitaar dus effectief vals.

Maar ik snap het probleem niet denk ik. Als je bend niet vals is op het moment dat de noot opgeduwd is, heb je gewoon niet goed opgeduwd. Als de noot bij het opduwen vals is, maar niet goed terugkomt, blijft de snaar ergens hangen. Dat zou in de topkam kunnen zitten.

Mensuur en snaardikte spelen een rol bij hoeveel je moet opduwen. Maar dat weet je al van je Fender en je Gibson, tenminste als die Gibson een kortere mensuur heeft, zoals een les Paul. Hoe de snaren over de kop heen gaan vanaf de kam, en bij de brug (tailpiece, of door de gitaar heen, of zoals bij een Les Paul) heeft ook effect op de kracht die je nodig hebt. En hoe een tremolo afgesteld is heeft ook invloed. Als die vrij licht staat afgesteld trek je de brug omhoog (toon omlaag) als je opduwt, en moet je dus meer kracht zetten. Dat zou je op een strat ook hebben trouwens, als de tremolo zwevend is afgesteld. Maar het doseren van de kracht bij het opduwen is een kwestie van ervaring en techniek.

Het enige wat ik kan bedenken zou een nieuwe set snaren zijn, die nog aan het rekken is, of evt. (maar het lijkt me zeer onwaarschijnlijk, zeker bij dit soort minimale bends) is dat het mechaniek verdraait door de kracht van de bend.

Als het gebeurt bij double stops, dus 7e fret hoge e snaar, niet benden, en tegelijk 10e fret b snaar 1 hele toon opduwen, krijg je bij zwevende tremolo, of een heel licht afgestelde tremolo, het probleem dat terwijl je opduwt, de hoge e snaar in toonhoogte daalt. En dat is alleen goed te krijgen, door ook de hoge e snaar licht op te duwen.

Harald
7 december 2018, 11:05
re topkom, heb je met stemmen problemen? Dat de toon soms niet geleidelijk omhoog of omlaag gaat, maar in sprongen. Met vaak een pinggeluidje bij de kop van de gitaar? Dan haakt de snaar ergens, meestal in de topkam. Dan zou je de topkam even schoon moeten maken, en wat grafiet of nut sauce wil dan ook helen.

gitaarmike
7 december 2018, 12:50
Ik denk dat het probleem is dat ik de PRS scale length gewoon niet zo goed trek als het geen technisch euvel is.

D3nnis
7 december 2018, 12:50
Nou meer dat ik moeite heb op die prs om in tune te benden. Het kan ook aan de intonatie liggen toch.



Ik ga dat eens proberen vanavond thanks! Mogelijk is er dus wel iets met de topkam.

Het in tune benden is het probleem, niet dat de snaar na het benden vals is, toch?
Het is mij nog steeds een groot raadsel hoe dat dit in de topkam zou kunnen zitten.
Heb je een linkje naar wat je hierover hebt gevonden op internet?

gitaarmike
7 december 2018, 16:22
nee echt het in tune benden. Dus het lijkt me eigenlijk dat de scale length mij gewoon niet ligt. Die link heb ik ff niet paraat. Vind het alleen wel zonde van die PRS want de klank is top maar ik denk toch dat ik er afscheid van moet gaan nemen.

Erik de Perik
7 december 2018, 16:32
Maar een 1/2 inch meer of minder ligt je wel qua scale.

Jasper.
7 december 2018, 18:37
nee echt het in tune benden. Dus het lijkt me eigenlijk dat de scale length mij gewoon niet ligt. Die link heb ik ff niet paraat. Vind het alleen wel zonde van die PRS want de klank is top maar ik denk toch dat ik er afscheid van moet gaan nemen.

Dit moet met een klein beetje oefenen op te lossen zijn toch? Of een slagje dunnere snaren.

dml
7 december 2018, 20:17
Op een 24.75” mensuur lukt het wel, op 25.5” ook maar op 25” niet? Overigens zegt het nul komma niets over de gitaren in kwestie. Pak 10 willekeurige Strat’s en ik durf te wedden dat er een paar tussen zitten waarbij het benden moeilijker gaat dan bij de andere. Zo ook met Les Paul’s.
Ik heb zelf ook vier exact dezelfde gitaren, nr. 1 en 2 spelen nagenoeg gelijk en nr. 3 en 4 ook maar het verschil tussen 1+2 en 3+4 is veel groter, zelfs qua klank.

Gewoon je eigen techniek aanpassen. Als blijkt dat de snaar niet zuiver op toon terugkomt, pas dan zou ik me zorgen maken over de topman.

Brum
7 december 2018, 20:20
Een goede afstelbeurt doet ook wonderen. Maar ook, zoals al gezegd, gewenning.

apekop
7 december 2018, 20:49
Als het gebeurt bij double stops, dus 7e fret hoge e snaar, niet benden, en tegelijk 10e fret b snaar 1 hele toon opduwen, krijg je bij zwevende tremolo, of een heel licht afgestelde tremolo, het probleem dat terwijl je opduwt, de hoge e snaar in toonhoogte daalt. En dat is alleen goed te krijgen, door ook de hoge e snaar licht op te duwen.

Of door met je rechterhand op de brug te duwen en zo de toon iets omhoog duwen met de brug om de intonatie te compenseren. Dat is hoe mannen als Steve Vai het doen bij dubbele bendings. Dat werkt beter dan je E snaar ook iets omhoog te duwen.

Over het probleem van de OP: ik vind het toch raar dat het verschil in mensuur zo veel problemen oplevert bij bends. Ik zou wat experimenteren met andere snaardiktes. En zoals eerder gezegd door iemand kun je het verschil in snaarspanning net zo goed hebben bij twee Fender strats. Dus het hoeft niet eens aan de mensuur te liggen.

Brad
7 december 2018, 23:36
Ik ga dat eens proberen vanavond thanks! Mogelijk is er dus wel iets met de topkam.

Techniek an sich zal het niet aan liggen aangezien ik er op fender en gibson geen last van heb. Dikke snaren ook niet , er zit een 010 setje op.

He Mike, die PRS heeft toch dezelfde mensuur als je Gibson gitaar dacht ik. Het lijkt me toch niet dat het met de mensuur te maken heeft.

Tabula Rasa
8 december 2018, 06:01
He Mike, die PRS heeft toch dezelfde mensuur als je Gibson gitaar dacht ik. Het lijkt me toch niet dat het met de mensuur te maken heeft.
Nee, fender is 25.5, prs is 25 en gibson is 24,75 inch. Is hier eerder ook al genoemd. Topic niet gelezen?

Ik geloof niet dat de mensuur het probleem voor je is. Sterker nog: het probleem is nog steeds niet helder, dus een oplossing aandragen wordt lastig.

Kun je het filmen en laten horen? Liefst met een setje nieuwe frisse, wel opgerekt snaren.

D3nnis
8 december 2018, 07:27
Aangezien het onwaarschijnlijk is dat de mensuur het probleem is, de trem ook geen probleem is want een Mira heeft geen trem, de topkam het probleem niet is, de tuners het probleem niet zijn, blijft er volgens mij alleen over dat óf de frets hoger of lager zijn dan TS gewend is, óf de frets ruwer of gladder zijn dan TS gewend is, als we het probleem in de gitaar zoeken.

Harald
8 december 2018, 08:57
Of door met je rechterhand op de brug te duwen en zo de toon iets omhoog duwen met de brug om de intonatie te compenseren. Dat is hoe mannen als Steve Vai het doen bij dubbele bendings. Dat werkt beter dan je E snaar ook iets omhoog te duwen.


Bij mijn Blade hoeft het niet, tremolosysteem bestaat uit 2 blokken, blok 1 komt omhoog als je de arm omlaag duwt, trek je de arm omhoog, gaat blok 2 de gitaar in. Als ik de B snaar bend (misschien niet meer in extreme gevallen, zoals een hele kwart) blijft de e snaar gewoon op stemming. Blok 2 voorkomt het ontstemmen van de e snaar dan. Beetje vergelijkbaar met die tremolo stop systemen uit de 80er jaren. Een tweede veer, die het tremolo blok wat tegenkracht gaf. Nadeel is dat die Satriani, of Jeff Beck achtige flutters niet werken. Op de brug gaan hangen om de toon omhoog te duwen kan ook niet. Dat moet echt met de tremoloarm.


Aangezien het onwaarschijnlijk is dat de mensuur het probleem is, de trem ook geen probleem is want een Mira heeft geen trem, de topkam het probleem niet is, de tuners het probleem niet zijn, blijft er volgens mij alleen over dat óf de frets hoger of lager zijn dan TS gewend is, óf de frets ruwer of gladder zijn dan TS gewend is, als we het probleem in de gitaar zoeken.Hogere frets of actie zouden de gitaar makkelijker moeten laten benden. Lagere frets, met een lage actie, zou nog kunnen. Dan kan je vinger gewoon niet genoeg onder de snaar komen. Maar dat het echt niet lukt om bends goed te krijgen, vind het behoorlijk vreemd.

PEBGAC lijkt me toch de meest voor de hand liggende optie. Maar zonder te zien wat er gebeurt komen we er niet uit.

D3nnis
8 december 2018, 09:14
Hogere frets of actie zouden de gitaar makkelijker moeten laten benden.

Maar er staat alleen dat bends "out of tune" zijn, nergens dat dat te hoog of te laag is :)

Brum
8 december 2018, 10:18
Maar er staat alleen dat bends "out of tune" zijn, nergens dat dat te hoog of te laag is :)

Nee, dat bedoelt Harald niet. Een hogere actie doet makkelijker benden. Het is ook waarom ik ook zei dat een afstelbeurt echt wonderen kan doen. Ik heb het zelf ook meegemaakt met een gitaar. Kon er helemaal niks mee. Afstelbeurtje en het ding speelde als boter. Mike moet het zelf weten, maar de gitaar dan maar wegdoen is wel wat impulsief mijns inziens. Ik weet niet wat de actie is van de snaren, maar ik gok maar zo dat ie erg laag is. Dat is ook een rare algemeen aanvaarde 'waarheid', dat lage actie altijd beter is, omdat je dan sneller zou kunnen spelen. Maar ook moeilijkere bends en minder sustain.

D3nnis
8 december 2018, 10:57
Ik neem aan dat Harald bedoelt wat ie schrijft?

Nogmaals, er staat nergens of TS te ver bend, of niet ver genoeg, dus het is wat giswerk.

Ik kan me voorstellen dat je met een hogere actie makkelijker bend omdat je dan onder de andere snaren door kunt benden als het ware, ipv de rest mee te sleuren.

Maar bv door hoge frets, wat ik bedoelde, zou het ook zomaar kunnen zijn dat je minder wrijving ondervind van de toets, en daarom te ver buigt.

Brum
8 december 2018, 11:32
Ik snap wat je bedoelt. Maar te hoog of te laag benden, ik blijf bij een goeie afstelbeurt.;) En dan wel bij een goeie gitaarreparateur, die luistert naar wat de klacht is en aan de hand daarvan gaat afstellen.

apekop
8 december 2018, 11:59
Ik kan me voorstellen dat je met een hogere actie makkelijker bend omdat je dan onder de andere snaren door kunt benden als het ware, ipv de rest mee te sleuren.


Ik vind bends met een hoge actie niet per definitie makkelijker. Ik heb zelf een vrij lage actie op mijn gitaren en geen moeite met bends. Een te lage actie is een ander verhaal dan kun je over de snaren heen schieten met je vingers. Eigenlijk kruip ik ook nooit onder de snaren, ook niet bij hoge actie. Eigenlijk is het altijd de bedoeling dat je de andere snaren mee sleurt, ongeacht de actie.

@Harald: hoe doe je dat op je Blade dan als je bends hebt met drie snaren (waarvan je dan alleen g snaar omhoog duwt)? Het wordt dan lastig om de overige twee snaren allebei een beetje omhoog te doen. Ik heb zelf ook zo’n Blade gehad maar die had een after market tremelo.

Ben zo langzamerhand wel benieuwd naar de oorzaak!!

Erik de Perik
8 december 2018, 21:23
Ik kan me niet eens iets bij het probleem voorstellen.

Harald
9 december 2018, 14:00
Ik neem aan dat Harald bedoelt wat ie schrijft?

Nogmaals, er staat nergens of TS te ver bend, of niet ver genoeg, dus het is wat giswerk.

Ik kan me voorstellen dat je met een hogere actie makkelijker bend omdat je dan onder de andere snaren door kunt benden als het ware, ipv de rest mee te sleuren.

Maar bv door hoge frets, wat ik bedoelde, zou het ook zomaar kunnen zijn dat je minder wrijving ondervind van de toets, en daarom te ver buigt.Met een goede grip op de snaar kun je beheersen wat je doet. Dat de bends absurd veel kracht kosten vergeleken bij zijn andere gitaren kan ik me niet echt voorstellen. Bij slechte beheersing is de kans groot dat je net te hoog of te laag buigt. Maar goed, ook dan is het meer een techniek probleem lijkt me. Ik zou die gitaren zelf wel eens in mijn handen willen hebben. Denk dat dat de enige manier is om er verder iets zinnigs over te zeggen.




@Harald: hoe doe je dat op je Blade dan als je bends hebt met drie snaren (waarvan je dan alleen g snaar omhoog duwt)? Het wordt dan lastig om de overige twee snaren allebei een beetje omhoog te doen. Ik heb zelf ook zo’n Blade gehad maar die had een after market tremelo. Het probloeem doet zich niet voor, de andere snaren blijven bij dit systeem gewoon goed gestemd, net als op een gitaar zonder tremolo. Zelfs als een snaar breekt kan ik doorspelen zonder dat de overige snaren ontstemmen doordat de balans van de tremolo niet meer klopt. Het nadeel (maar dat had ik al uitgelegd, is dat flutters ala Jeff Beck of Joe Satriani niet echt werken.)

apekop
9 december 2018, 14:54
Het probloeem doet zich niet voor, de andere snaren blijven bij dit systeem gewoon goed gestemd, net als op een gitaar zonder tremolo. Zelfs als een snaar breekt kan ik doorspelen zonder dat de overige snaren ontstemmen doordat de balans van de tremolo niet meer klopt. Het nadeel (maar dat had ik al uitgelegd, is dat flutters ala Jeff Beck of Joe Satriani niet echt werken.)

ok duidelijk in het geval van de Blade. maar ik bedoelde eigenlijk meer bij een normale zwevende tremelo....

gitaarmike
12 december 2018, 12:52
Ik snap wat je bedoelt. Maar te hoog of te laag benden, ik blijf bij een goeie afstelbeurt.;) En dan wel bij een goeie gitaarreparateur, die luistert naar wat de klacht is en aan de hand daarvan gaat afstellen.

True, dat ga ik eens proberen. Wel een pain in the ass qua kosten aangezien ik wel meer dan 1 gitaar heb en ze allemaal wel een afstelbeurtje kunnen gebruiken. Nog tips in de omgeving Rotterdam voor een gitaarafstel meneer? Ad vermeer ben ik al eens geweest. Best tevreden over, nu breng ik mijn gitaren meestal bij bax shop Rotterdam.

Harald
12 december 2018, 14:53
ok duidelijk in het geval van de Blade. maar ik bedoelde eigenlijk meer bij een normale zwevende tremelo....Is de enige gitaar met tremolo die ik op dit moment gebruik. Op mijn strat doe ik die dubbelbends eigenlijk nooit. Nooit aan gedacht om de brug met de handpalm omlaag te duwen...

Brum
12 december 2018, 21:42
True, dat ga ik eens proberen. Wel een pain in the ass qua kosten aangezien ik wel meer dan 1 gitaar heb en ze allemaal wel een afstelbeurtje kunnen gebruiken. Nog tips in de omgeving Rotterdam voor een gitaarafstel meneer? Ad vermeer ben ik al eens geweest. Best tevreden over, nu breng ik mijn gitaren meestal bij bax shop Rotterdam.

Het is ook geen wereldreis, maar misschien is het wel te ver voor je, maar ik ga altijd naar Stegers in Goirle (tegen Tilburg aan). Staat enorm goed bekend wat betreft afstelbeurten en dat kan ik beamen. Nog erg goedkoop ook. Bij jou in de buurt... Ik ken die regio qua gitaartechneuten niet zo goed, maar zit de Gier daar niet ergens in de buurt? Meen iets van Schiedam of zo? En anders misschien Voxhumana in Vlaardingen. Staat dacht ik ook wel goed bekend.

the sure thing
14 december 2018, 20:25
Ik heb wel eens jaren 70 strats in mijn handen gehad die vreselijk stonden afgesteld. En dan ook nog eens een meer “bolle” toetsradius. Daarvan vond ik het “benden” van de snaren wel wat lastiger.

Ik kan mij dus wel iets voorstellen bij het probleem van de TS. Ik vermoed dus een rotte afstelling.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

apekop
16 december 2018, 09:58
Heeft die PRS een andere radius dan zijn andere gitaren dan?

D3nnis
16 december 2018, 16:50
Toetsradius bij PRS is meestal 10".
Moderne strats vaak 9,5" dacht ik, en moderne LP's 12".

arjanb01
16 december 2018, 16:54
Correct. Dus daar kan het probleem van de ts niet aan liggen.

gitaarmike
21 december 2018, 20:38
de gitaar ligt inmiddels bij de gitaarafstel meneer, er mankeerde inderdaad het 1 en ander aan de afstelling. Ben benieuwd hoe die terug komt.

gitaarmike
2 maart 2019, 14:46
Even een update:
Prs is na veel moeite correct afgesteld, topkam was niet in orde.

Maar had nog steeds problemen dat ik geen vriendjes kon worden met hoe de gitaar bendde.

Toen ben ik geswitched van standaard d'adarrio 010 naar DR Pure blues 010 pure nickel snaren. Dat doet echt iets met de spanning en bespeelbaarheid. Anyways, nu ben ik er wel weer vriendjes mee. Dat een setje snaren zoveel kan uitmaken.

D3nnis
2 maart 2019, 14:52
Thanks voor de update.

Hopelijk kan iemand uitleggen hoe het originele probleem aan de topkam kan liggen, want daar begrijp ik echt niks van.

gitaarmike
2 maart 2019, 15:49
O, my bad :P.
Dat topkam verhaal had niet direct iets met het benden te maken, door die topkam was de gitaar niet goed geintoneerd bij de eerste en 2e fret.

Waar dat van dat benden door komt weet ik nog steeds niet precies. Ik denk gewoon persoonlijke voorkeur dat ik over het algemeen lekerder ga op fender en gibson dan op een prs.

Maar goed, ik heb nu door die pure nickel snaren aanzienlijk meer snaarspanning en een iets warmere toon dat werkt voor mij icm de prs gewoon goed. Evenals op mijn ej strat overigens.
Overigens spelen als ik goed gegoogled heb,derek trucks, eric johnson en vroeger ook SRV op pure nickel snaren. Nooit geweten, maar voor mij maakt het groot verschil.

D3nnis
2 maart 2019, 16:01
Ahh, ok!
Mooi dat het is opgelost in ieder geval.
Nu afwachten of het een blijvertje is...

the sure thing
2 maart 2019, 17:18
Ik snap eerlijk gezegd niet hoe een ander setje snaren de bends goed kan maken?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

gitaarmike
2 maart 2019, 17:40
Pure nickel snaren doen iets met de snaarspanning en hebben een andere feel.

Brum
2 maart 2019, 17:47
Probeer anders ook 's de D'Addario NYXL's (dus niet de standaard XL's). Toegegeven, ze zijn niet de goedkoopste. Maar wel heel erg soepel met benden en blijven ondanks de soepelheid heel erg goed op stemming. Ik wil niet meer zonder. Heb zelf een setje .011 op al m'n gitaren en benden is echt easy met die dingen. Dan bedoel ik niet dat ze heel licht benden of zo, is moeilijk uit te drukken.

Plant
2 maart 2019, 19:48
Maar goed, ik heb nu door die pure nickel snaren aanzienlijk meer snaarspanning en een iets warmere toon dat werkt voor mij icm de prs gewoon goed. Evenals op mijn ej strat overigens.


Probeer anders ook 's de D'Addario NYXL's (dus niet de standaard XL's). Toegegeven, ze zijn niet de goedkoopste. Maar wel heel erg soepel met benden en blijven ondanks de soepelheid heel erg goed op stemming. Ik wil niet meer zonder. Heb zelf een setje .011 op al m'n gitaren en benden is echt easy met die dingen. Dan bedoel ik niet dat ze heel licht benden of zo, is moeilijk uit te drukken.

Als ik het zo lees moest de snaarspanning juist omhoog en niet omlaag.

Brum
2 maart 2019, 21:06
Snaarspanning gaat ook niet omlaag bij die NYXL's, maar ik ben niet zo goed in het uitleggen van het technische verhaal.;) Dit is wat ze bij D'Addario zeggen, don't shoot the messenger:

D’Addario NYXL guitar strings will bend farther, sing louder, and stay in tune better than any string you’ve played before. Envisioned, perfected, and manufactured by D’Addario in New York, this newly engineered, break-resistant, high-carbon steel core and plain steel alloy delivers a whole new level of freedom, confidence, and power. NYXL’s provide more strength and up to 131% greater tuning stability by utilizing a completely reinvented wire drawing process coupled with a revolutionary “fusion twist” process for the plain steels. The reformulated nickel plated string windings have greater magnetic properties resulting in higher output and enhanced mid-range frequency response for more presence and crunch.

Het technische verhaal, ja het zal. Maar de rest qua stabiliteit en bespeelbaarheid kan ik beamen. Ze spelen echt een pak lekkerder dan de standaard XL snaren van D'Addario.

Plant
2 maart 2019, 21:58
Het technische verhaal laat ik ook even buiten beschouwing.
Ik weet ook dat dezelfde string gauges qua getallen verschillend kunnen aanvoelen. En ik kreeg eerder het idee dat het juist gevoelsmatig iets stugger moest i.p.v. soepeler.

Erik de Perik
2 maart 2019, 22:05
Het meest bijzondere vind ik nog wel dat alleen de omwonden snaren een nikkel wrap hebben terwijl de cores en de niet omwonden snaren gewoon van staal zijn.

gitaarmike
2 maart 2019, 22:23
@brum , die snaren heb ik vaak voorbij zien komen online, zal ik zeker eens proberen.

@plant, het speelt nu inderdaad wat stugger, eigenlijk net of ik een string gauge omhoog ben gegaan qua dikte maar dan met een totaal andere feel dan standaard snaren vind ik.

Het technische verhaal over materialen enzo geloof ik wel :P , snap ik toch geen hol van. Pure nickel is iig een blijvertje voor mij, zeker op gitaren die wat meer hoog hebben. Ik zal die NYXL's eens op mijn les paul proberen.

apekop
3 maart 2019, 10:16
Ik vind het zelf ook vreemd dat andere snaren zoveel verschil op leveren qua bends. Zelf maakt het me niet zo veel uit welke snaren als het om bends gaat, zolang het maar niet te dikke snaren zijn. Maar als het jou werkt is het prima en fijn dat het opgelost is.

D3nnis
3 maart 2019, 10:39
Probeer anders ook 's de D'Addario NYXL's (dus niet de standaard XL's). Toegegeven, ze zijn niet de goedkoopste. Maar wel heel erg soepel met benden en blijven ondanks de soepelheid heel erg goed op stemming. Ik wil niet meer zonder. Heb zelf een setje .011 op al m'n gitaren en benden is echt easy met die dingen.

De normale xl d'addario snaren vind ik al prima, maar die gaan bij mij zo'n 15 minuten mee voor ze zwart en stroef zijn, dat schiet niet op, deze maar eens testen, altijd leuk.
Staan jouw gitaren in normale stemming, Brum?

Brum
3 maart 2019, 11:44
In de band niet, staan we een stapje lager gestemd. Maar thuis speel ik wel vaak gewoon in E, of Eb. Ook om de vingertjes een beetje te trainen, anders worden ze lui.:D Dat vind ik ook zo fantastisch aan die NYXL's, gewoon in E gaat bijna net zo makkelijk als in D en blijft allemaal even netjes in stemming. Ik ben heel erg op frasering en kan me doodergeren aan een nootje scheef trekken in een accoord. Maar met deze snaren heb ik dat echt een pak minder.

De XL's vind ik overigens ook dikke prima, heb ik ook jaren mee gespeeld. Maar de NYXL's... Wauw, wat een verbetering. Ik hoop alleen nu niet dat de verwachtingen te hoog worden aan de hand van mijn enthousiasme.:D

D3nnis
3 maart 2019, 12:55
Ik hoop alleen nu niet dat de verwachtingen te hoog worden aan de hand van mijn enthousiasme.:D

Haha...nou ja, het zijn maar snaren hè, geen hypotheek waar iemand dertig jaar aan vast zit.
Maar 11's in E trek ik niet op een strat. Op een LP gaat het nét.
Ik zal eens proberen, ik ben bijna door mijn voorraad curt mangans heen, waar ik nog steeds erg over te spreken ben overigens.

gitaarmike
3 maart 2019, 13:04
haha...nou ja, het zijn maar snaren hè, geen hypotheek waar iemand dertig jaar aan vast zit.
.
lol :p ..............

gitaarmike
3 maart 2019, 13:06
Ik vind het zelf ook vreemd dat andere snaren zoveel verschil op leveren qua bends. Zelf maakt het me niet zo veel uit welke snaren als het om bends gaat, zolang het maar niet te dikke snaren zijn. Maar als het jou werkt is het prima en fijn dat het opgelost is.

Bends en gewoon algehele feel van de gitaar is echt een wereld van verschil met die pure nickel snaren voor mij. Misschien merkt iemand anders er veel minder van. Heeft met speelstijl en voorkeur te maken denk ik. Maar qua string tension voelt het alsof je 10's naar 11's of 10,5 gaat.

ateng
3 maart 2019, 15:13
Ik snap eerlijk gezegd niet hoe een ander setje snaren de bends goed kan maken?

Ik snap er ook helemaal niks van... ik weet 100% zeker dat het aan je techniek ligt. Dat het niet aan de topkam ligt dat is al tig keer aangegeven, mensuur totaal niks met onzuiver benden te maken en zo kan je wel meerdere dingen opnoemen om je techniek te verdoezelen.
Pure nickel doen iets met de snaarspanning en feel dus of je moet de snaren harder opdrukken of niet... techniek dus. Met je vorige snaren klonken ze vals... ander snaarspanning en feel dus ga je je techniek op aanpassen maar dat is bij elk gitaar zo... toch? De ene gitaar bend wat makkelijker dan een ander dus ga je je speelstijl op aan passen. Don't get it!

gitaarmike
3 maart 2019, 15:59
Het is geen rocket science. Zoals ik al zei, ik ga lekkerder op gibson en fender dan op PRS. Dat heeft natuurlijk met techniek te maken, niks met een technisch defect. Sommige gitaristen kunnen op elke gitaar met elke scale length perfect spelen. Ik heb zo mijn voorkeuren. Die pure nickel snaren helpen om die prs meer richting mijn voorkeur te krijgen qua feel. Daardoor kan ik beter benden.

En intonatie kan wel degelijk iets met vals benden voor je gevoel te maken hebben imo. Die topkam niet inderdaad want ik bend vrijwel niet op de 1e of 2e fret.

D3nnis
3 maart 2019, 16:25
Heb je met die pure nickel snaren niet een wat andere sound ook (ten goede of ten kwade)?

gitaarmike
3 maart 2019, 16:27
ja, wat minder hoog , wat gebalanceerder, een wat voller geluid. Ik speel de laatste tijd veel blues daar is het perfect voor. Ik kan me voorstellen dat je als je full on metal speelt dat het te muddy wordt maar daar zijn die snaren ook niet voor bedoeld.

ateng
7 maart 2019, 11:36
Het is geen rocket science. Zoals ik al zei, ik ga lekkerder op gibson en fender dan op PRS. Dat heeft natuurlijk met techniek te maken, niks met een technisch defect. Sommige gitaristen kunnen op elke gitaar met elke scale length perfect spelen. Ik heb zo mijn voorkeuren. Die pure nickel snaren helpen om die prs meer richting mijn voorkeur te krijgen qua feel. Daardoor kan ik beter benden.

En intonatie kan wel degelijk iets met vals benden voor je gevoel te maken hebben imo. Die topkam niet inderdaad want ik bend vrijwel niet op de 1e of 2e fret.

Dat je beter bend door je nieuwe snaren zou kunnen en dat wilt dus zeggen dat je dus meer moeite moest doen op de vorige snaren... iets harder opdrukken van snaren en je bent in tune, geen rocket science nee ;)

En nee intonatie heeft geen invloed op vals benden want je drukt je snaar net zo lang op totdat je de juiste toon bereikt. Dus hoe vals je gitaar gestemd is of niet goed geïntoneerd it's all in the fingers.

gitaarmike
7 maart 2019, 12:28
En nee intonatie heeft geen invloed op vals benden want je drukt je snaar net zo lang op totdat je de juiste toon bereikt. Dus hoe vals je gitaar gestemd is of niet goed geïntoneerd it's all in the fingers.

Ja heeft voor mij wel invloed gozer! :) :P
Ik speel ,net als jullie allemaal waarschijnlijk ,al vrij lang gitaar en een noot een hele toon benden heeft een bepaal gevoel, hoef je niet over na te denken, dat voel je gewoon.

Op het moment dat je gitaar niet goed geïntoneerd is moet je de snaar meer benden dan dat je gewend bent, wat resulteert in een valse bend (bij mij) en dat de feel met bending gewoon niet lekkah is. Back me up somebody :)

ateng
7 maart 2019, 13:14
Ja heeft voor mij wel invloed gozer! :) :P
Ik speel ,net als jullie allemaal waarschijnlijk ,al vrij lang gitaar en een noot een hele toon benden heeft een bepaal gevoel, hoef je niet over na te denken, dat voel je gewoon.

Op het moment dat je gitaar niet goed geïntoneerd is moet je de snaar meer benden dan dat je gewend bent, wat resulteert in een valse bend (bij mij) en dat de feel met bending gewoon niet lekkah is. Back me up somebody :)

Hahaha gozer tuurlijk moet je meer of minder benden als het niet goed geïntoneerd is en daardoor ga je de juiste toon spelen... logisch toch gozer ;) Het heeft invloed op je gevoel maar heeft geen invloed dat je niet in tune kan benden. Dat de feel niet LEKKAH is is weer een ander verhaal. We praten hier over een single note he en niet over een akkoord dus ook al is je G of B snaar vals dan kan je nog zuiver benden.

Tis net als met slide gitaar, als je niet naar de juiste positie slide dan klinkt het inderdaad vals dus dan iets meer of minder sliden tot je de juiste toon bereikt.

Ieder heeft zo zn gitaar afgesteld voor een lekkere feeling zodat het fijn speelt qua gevoel maar dat zegt toch niks of je vals of zuiver speelt want dat zit toch in je vingers en niet aan de afstelling. Het helpt inderdaad om wat makkelijker te spelen maar uiteindelijk ligt t toch aan de manier van benden en niet omdat een snaar een ander snaarspanning heeft dat kan je mij echt niet wijs maken.