PDA

View Full Version : Never say never: Mitch aan de Strat



Mitch
3 december 2018, 19:14
Als we dan toch van Johan Derksen niet zo moeilijk moeten doen over uit de kast komen: een ernstig bericht voor al mijn gitaarvriendjes. Neutrale lezers kunnen hier wegzappen.

Ik heb een Stratocaster gekocht.
There, it's out in the open.

Wat heb ik die dingen vaak afgezeken. Saai, massa meuk, te iel, flutgeluid, afschuwelijke halzen, afijn... ik heb alle minpunten verguisd.
Nu heb ik al een aantal jaar het credo: ik wil eigenlijk alle klassiekers wel een keer gehad hebben en bij voldoende wederzijdse liefde, blijvend in bezit houden. Uiterst leerzaam, ik heb nu bijna alle klassiekers al wel gehad en er dus een gefundeerde mening over. Les Paul Standard/Junior, SG, ES335, Telecaster, grote hollow bodies, Jaguar, Jazzmaster, het is allemaal de revue gepasseerd. Maar ondanks verschillende keren op Strats van vrienden te hebben gespeeld, had ik dat model, zonder twijfel het meest bekende en meest verkochte wereldwijd, nooit gehad. Ik spuugde erop. Of maakte er demoraliserende rijmpjes over.
Maar goed, in een recente fase van Derek and the Dominos manie, werd ik weer geconfronteerd met het feit dat deze muziek die veel voor me betekent, van de kant van Clapton met een 50s Strat is ingespeeld. En toen begon het toch en beetje te kriebelen.
Tegelijk realiseerde ik me dat de meeste negatieve ervaringen zijn opgedaan in een vroege fase, waar ik nog niet zo heel veel kennis van zaken had. En dat ik toen niet doorhad, dat ik gewoon niet overweg kan met een toets met 7,25" radius in combinatie met dunne vintage frets. Die fout had ik al eens gemaakt met mijn eerste Tele (engeltjes klank, draak qua bespeelbaarheid), maar mijn huidige Baja Tele met 9,5" radius, medium jumbo frets en gekietelde pickups is hard bezig een favorietje te worden. Dus toch maar eens op zoek of Fender in dat enorme aanbod ook niet iets dergelijks heeft uitgehaald met de Stratocaster. En jawel: de Classic Player is er in een 50s uitvoering, twotone sunburst, 9,5" radius, esdoorn toets, medium jumbo frets.
Daarbij, mijn grootste horror, die vreselijke tussenstandjes: daar is er één van ingeruild voor een middenstand, dus brug- en hals element samen. Dus de juiste hals, looks en minder quack: mijn aandacht is getrokken.
En zo toog het hele gezin dus vorige week naar Amsterdam (prima dagje uit), om een Strat te halen. De hals was helemaal top en op een crunchy Tiny Terror klonk het al heel behoorlijk. Thuisgekomen hals afgesteld, slagplaatje gewisseld, pickups afgesteld en toen kwam ik er achter dat er nóg een nuttige twist in zat. De onderste tone knop bedient het midden- én het brugelement en ik zit dus niet vast aan dat schelle geluid bij de brug! Feest compleet. Dus mee naar de oefenruimte en tot mijn eigen stomme verbazing eigenlijk alles op het brugelement gespeeld. Oké, tone duidelijk een slag dicht, maar die is prima traploos te regelen. Wat geen verbazing wekt voor wie me kent, is dat ik de gitaar duidelijk het leukst vind op crunch, eventueel terug met volume naar randje clean. Dat spatje clean gaat nooit mijn vriend worden, maar alweer positief verrast: zoveel zachter dan een andere gitaar is hij niet. Mijn vrees was dat ik van alles aan mijn versterkers zou moeten aanpassen (waar ik een hekel aan heb), maar allemaal niet nodig. Zowel qua EQ als volume kan alles blijven staan.
Wat hebben we dus bewezen: altijd goed om van inzicht en standpunt te veranderen. Met ingang van heden ben ik officieel een gitaar omnivoor.
759

arjanb01
3 december 2018, 19:21
Mooie review! 👍
Dat wat jij had met strats heb ik met tele’s.
Wel grappig dat je toch tot inkeer bent gekomen en dat je je gezin mee kreeg die dag, ik mag dan zelf naar de winkel terwijl het gezin thuis is😉

Plant
3 december 2018, 19:26
Goed zo! Karakter tonen :ok: Nou ook z'n snor erbij.

http://www.foksuk.nl/content/formfield_files/formcartoon_13053_3dbd27f48170c6b18bbead7830619cd1 891a71e5.jpg

jutter
3 december 2018, 19:28
Gefeliciteerd Mitch! Verstand komt met de jaren!

Tupelo
3 december 2018, 20:08
Saai, massa meuk, congrats. :ok:

Brad
3 december 2018, 21:06
Veel plezier met je nieuwe gitaar Mitch.

johanb
3 december 2018, 22:38
Ik heb juist problemen met de rechterhand als ik een strat of tele bespeel die hier in the house zijn. Die hand blijft bij mij boven de snaren bungelen en steunt niet zoals bij mijn les paul. Voor de rest prima gitaren ,heel veel plezier er mee

telerocker
4 december 2018, 00:33
Goudeerlijk verhaal van een spijtoptant. Herkenbaar ook. Ooit was ik aan de pointy headstocks. Strats en tele's was voor ouwe lullen. En kijk nou...

vulvasonic
4 december 2018, 05:51
In off topic schreef ik er al over. Voor mij was en is de Stratocaster de meest perfecte gitaar ooit gemaakt, alleen is het ding (voor wat ik speel tenminste) de minst geschikte gitaar voor mij, omdat ik niets kan met het geluid, tenzij ik mijn hele rig aanpas op de strat. En daar heb ik geen trek in.
Desalniettemin heb ik er nog steeds vier (en ik had er al twee verkocht helaas), maar geen van die vier heeft het echte authentieke stratgeluid. Ach man, ik hou van de Stratocaster. En de jouwe is prachtig. Veel plezier ermee. :cheerup:

Misschien geinig, als je er tenminste de lol van inziet, wat jij had met de Stratocaster heb ik met de Les Paul. Ik begrijp de aantrekkingskracht van die dingen, de klank, ze zijn ook niet lelijk of zo, maar de Les Paul is de enige gitaar waar ik nooit enige verbintenis mee heb gevoeld, m.u.v. de dubbelkutmodellen. Niet dat ik er eentje af zou slaan als ik er een mocht krijgen, maar er zijn maar bijzonder weinig bekende modellen van de meeste grote, ouwe Amerikaanse gitaarmerken (Gibson, Fender, Rickenbacker, Gretsch) die ik niet zou prefereren boven de Les Paul. Gek eigenlijk. :eek:

arjanb01
4 december 2018, 07:04
Maar eh, Mario, je hebt dus 2 strats en je krijgt er niet het authentieke strat geluid uit?
Ligt het dan niet aan je amp en je manier/techniek van spelen ?
Ik heb zowel een lp als een strat en op een of andere manier moet ik harder werken op een strat. Dat ding dwingt me om niet sloppy te spelen. Een lp speelt bij mij als vanzelf en is niet voor niets mn main gitaar. Misschien ligt het aan de kortere mensuur?

Brad
4 december 2018, 09:53
Goudeerlijk verhaal van een spijtoptant. Herkenbaar ook. Ooit was ik aan de pointy headstocks. Strats en tele's was voor ouwe lullen. En kijk nou...

In de jaren 80 en ook nog wel in de jaren 90 was dat wel anders. Toen was de strat de gitaar die je moest hebben. Ook in de door synthesizer gedomineerde pop zat de sound van de strat nog wel ergens in de mix. De leraar die ik destijds had begon met het doen van studiowerk en heeft een keer mijn strat geleend voor een klus omdat de opdrachtgever per se de stratsound wilde.

Hij was een echte jazz en fusion jongen en was meer van de hollowbody jazzgitaren. Uiteindelijk heeft hij toch maar een eigen strat aangeschaft.

almarvk
4 december 2018, 10:53
Dat je er zo eerlijk en open voor uit durft te komen Mitch... Je weet wat FNaRK zou zeggen over deze situatie.

vulvasonic
4 december 2018, 15:13
Maar eh, Mario, je hebt dus 2 strats en je krijgt er niet het authentieke strat geluid uit?
Ligt het dan niet aan je amp en je manier/techniek van spelen ?
Ik heb zowel een lp als een strat en op een of andere manier moet ik harder werken op een strat. Dat ding dwingt me om niet sloppy te spelen. Een lp speelt bij mij als vanzelf en is niet voor niets mn main gitaar. Misschien ligt het aan de kortere mensuur?
Ik heb 4 strats. :D
Nee, het is makkelijker dan je denkt. Ik krijg er niet het authentieke strat geluid uit, omdat ik dat niet zoek. Mijn strats zijn allemaal afwijkend. Ik heb er twee met slechts een humbuckertje in de brug en een volumeknop (denk maar aan mijn Nijmeegse vriend Eddie van Halen), ik heb nog een andere strat met een Kahler jengelstengel en daarin zit een Little '59 bij de brug (en de overige elementen doen het niet) en ik heb nog een ouwe Fender Stratocaster 'Dan Smith' hardtail, maar die elementen zijn best kut. Bovendien klinkt een hardtail strat toch anders dan eentje met jengelstengel.

Ik zou ooit nog wel eens een echte goede authentieke strat willen hebben, hoor, maar ik heb andere prioriteiten. :)

piezo
4 december 2018, 15:20
Daarbij, mijn grootste horror, die vreselijke tussenstandjes: daar is er één van ingeruild voor een middenstand, dus brug- en hals element samen.
De onderste tone knop bedient het midden- én het brugelement en ik zit dus niet vast aan dat schelle geluid bij de brug!

Gaat het verder nog wel goed, Mitch, of ben je gewoon in een nieuwe levensfase beland? Gebeurt de besten, hoor!

Het heeft bij mij ook lang geduurd, voordat ik aan de strat wilde. Pas toen ik bij een kennis ontdekte dat al die winkelgitaren waren uitgerust met belachelijk dunne 009 setjes, ging mij een licht op.

Wat de tussenstandjes betreft, is jouw strat af-fabriek in staat tot hals+brug of is daar een after market schakelaar voor? Ik heb dat zelf eerder opgelost door de mid en brug aansluitingen aan de schakelaar om te keren. Nog niet op mijn strat nog trouwens. Daar heb ik wel de originele mid+brug-tone losgekoppeld van de midpup. Tussenstandjes kunnen leuk zijn bij ultra clean of mid+brug met drive en helemaal dichtgedraaide tone ("Money for nothing" effect)

EDIT: Is er trouwens een ontwikkeling gaande om Fnark serieus te nemen?

JVGM-music
4 december 2018, 19:36
, slagplaatje gewisseld,
759

Wat zat er eerst op?

showband
4 december 2018, 23:16
ah de middenstand-schroom.....
je zit er dichterbij dan ooit! ;)

toffe strat hoor congrats!
voor mij werkte een strat pas toen ik er een warmoth met grote 3 x 3 headstock op had. Maar sindsdien nooit meer anders op het toneel gehad...

dml
5 december 2018, 02:18
Als we dan toch van Johan Derksen niet zo moeilijk moeten doen over uit de kast komen: een ernstig bericht voor al mijn gitaarvriendjes. Neutrale lezers kunnen hier wegzappen.

Ik heb een Stratocaster gekocht.
There, it's out in the open.

Wat heb ik die dingen vaak afgezeken. Saai, massa meuk, te iel, flutgeluid, afschuwelijke halzen, afijn...

Echt, wat een heaumeau-gitaar. Desalniettemin gratuliere.

Weet je wat ik van Strat's vind? Saai, massa meuk, te iel, flutgeluid, enz. Af en toe probeer ik weer eens een Strat (of -achtige) vast te pakken en zodra ik die single coils hoor, met name de tussenstandjes, lopen de rillingen over m'n rug, krijg ik kippenvel (op een negatieve manier) en lopen de tranen door m'n bilnaad. Daarnaast past het model niet bij me, te rond, te netjes en vooral te iel.
Heb een aantal Fender Strat's (Mex en USA) gehad, waaronder twee hard tail (tremeauleaux zijn voor heaumeaux), altijd .011 snaars erop. Ook geëxperimenteerd met allerlei soorten pups, allerlei soorten schakelingen. Leuk, maar had en heb er niets mee.
Grijp toch steeds weer terug naar een Tele met twee HB's.
Of liever zelfs twee P90's - instant rock'n'roll, baby!! :blast:

Venlonaer
5 december 2018, 12:41
Sjezus, jij hebt ook al echt geen ruggengraat.....




Congratz met de nieuwe aanwinst!

Mitch
5 december 2018, 21:11
Die ruggengraat zit wel goed :D Ik word gelukkig milder ipv eigenwijzer, met het stijgen van de leeftijd. Nou FnaRK nog, ghehehe...
Er zat oorspronkelijk een enkellaags witte plaat op, door de vorige eigenaar vervangen door een zwarte.

Ik heb zelf ook meer met P90s en humbuckers, al moeten die dan niet te hoog in output zijn.
Veel hangt ook af van de amp. Zowel mijn Tele, met iets pittiger aftermarket pups en deze Strat vind ik vooral lekker op een grommend, dynamisch éénpittertje die ik dit jaar heb gescoord. Dan werkt de dynamiek, maar vooral lage output als startpunt van een single coil juist prima. Clean totaal mean...

@piezo, als de feestdagen achter de rug zijn gaan we gezellig een bakkie doen :cool:

Brum
6 december 2018, 11:12
Humbuckertje in de brugpositie en het is een prima gitaartje.

piezo
6 december 2018, 13:57
Of een P90 met de juiste polariteit. (Ik heb gelukkig een zwembad-strat.)

@Mitch: helemaal goed! In Rotterdam vind ik ook leuk, ga ik steeds meer van houden. We kunnen bij mij thuis beginnen met gewone maar goede arabica opgietkoffie.

TobyW
6 december 2018, 17:45
Wat de tussenstandjes betreft, is jouw strat af-fabriek in staat tot hals+brug of is daar een after market schakelaar voor?
De Classic Player '50s heeft dat af fabriek. Fijne gitaar inderdaad, de '60s is ook niet verkeerd.

piezo
6 december 2018, 23:51
Dank je Toby. Ik heb nog wat www zoekwerk gedaan en het blijkt een "gewone" 4-pole superswitch te zijn. Logisch ook wel.
Heb ik nog wel 1 of 2 van liggen.

Venlonaer
7 december 2018, 13:00
Of een P90 met de juiste polariteit. (Ik heb gelukkig een zwembad-strat.)

@Mitch: helemaal goed! In Rotterdam vind ik ook leuk, ga ik steeds meer van houden. We kunnen bij mij thuis beginnen met gewone maar goede arabica opgietkoffie.

Ik zou meteen aan het bier gaan.
Des te meer alcohol, des te sneller ben je vergeten dat je een Strat bespeelt... :D

piezo
8 december 2018, 15:12
Ach, ik bespeel ook wel eens een originele 1968 Les Paul Custom. De eigenaar wil hem al jaren graag ruilen tegen mijn strat ...

turboblues
8 december 2018, 15:55
Goudeerlijk verhaal van een spijtoptant. Herkenbaar ook. Ooit was ik aan de pointy headstocks. Strats en tele's was voor ouwe lullen. En kijk nou...

..nou ben je een ouwe lul...:soinnocent:

ewout
1 januari 2019, 08:40
Hee Mitch, wat lees ik nu... 😱 Gave plank hoor! Strats zijn voor mij evergreen, 2nd nature, etc. Ik kon me vroeger niet voorstellen dat mensen het niet mooi vonden. 😄 Ik zelf vond juist de overstap van strat naar LP en van
strat naar Tele weer lastig, maar ik vond het tof om al die gitaren te kunnen beheersen en ook een ‘omnivoor’ te zijn. 👍

munkie
1 januari 2019, 18:58
De ene Strat is de andere niet. Ik heb een Mex Fender gehad, dooie plank. Jap Tokai, geweldige Strat, had ik nooit moeten verkopen. Ik heb nu een samengestelde Strat, ooit gekocht van een man uit Grunn via MP. Allparts maple/maple neck, vrij stevig, medium jumbo frets. Beetje vage body, in de olie. Vage (Jap?) pickups. Vrij stevige output. Ik heb er een schildpad slagplaat op gezet, ook om ruimte te maken voor een GK3. Wilkinson tremolo.

Een zwevend afgestelde Strat MET sustain, het kan dus wel. Gaat nooit meer weg. Misschien dat ik nog eens noiseless pickups probeer, hij bromt wel wat in de homestudio.

De Strat is de gitaar die het best functioneert in band verband IMHO. Je komt altijd door de mix heen.

Mitch
3 januari 2019, 21:19
Hé Ewout, long time no see!
Ja, het kostte wat structurele aanpassingen in het brein, maar ik lees nu dat dat bij jou ook al is gebeurd, heel goed :D

Michael AE
24 februari 2019, 15:38
Nou moest ik toch weer even inloggen hoor. Mitch aan de strat. Straks ga je me ook nog vertellen dat je een Mesa/Boogie hebt gekocht! ;) Gefeliciteerd man. Dat van die klassiekers bezitten gebruik ik ook altijd als excuus om te veel gitaren te kopen, dus dat snap ik wel.

Mitch
28 februari 2019, 15:19
Hé gast! Ja, de Boogie is er weer uit gelukkig. In de band onbruikbaar en voor thuis een te bijterig clean met opgefokt laag. Bah.
Thuis nu gelukkig aan de solid state Vox (jawel...) en een Marshall Haze15. Had Robbert me al eens voor getipt maar inderdaad lekkere bakkies. Die Strat: tja. Kan er prima mee overweg maar die gaat het toch lastig krijgen om veel speeltijd te krijgen. Mijn andere, hier niet geposte HNGD was een Epi Firebird, zo'n JB sig junior. Godsgruwelijk vet apparaat.
Binnenkort maar eens een update in "Post je collectie" ;)