PDA

View Full Version : 1e fatsoenlijke nylon-snarige; tips/advies?



Speeddemon
3 december 2018, 16:04
Ik was me een beetje aan het oriënteren voor een nylonsnarige akoestische... Ben er echter niet in thuis.

zoek wel iets fatsoenlijks; geen totaal beginnersding. Ter vergelijking, m'n staalsnarige is een Crafter GAE-36 (sure, geen Martin, maar erg goede akoestische klank en BBand pickup doet z'n werk prima) en electrische heb ik van ESP tot Gibson...

ik heb alleen geen flauw idee wanneer een klassieke gitaar 'acceptabel' voor een gevorderde gitarist is qua prijs-range? Heb je voor 400-600 al iets leuks of is 't beter doorsparen?

Het gaat mij puur om het uitbreiden van m'n gitaarstal en ter gebruik in m'n homestudio. Ik hoef hier in principe niet mee op te treden, het moet alleen wél kwaliteit zijn.

Is dit wat bijvoorbeeld?:
https://www.bax-shop.nl/klassieke-gitaar/perez-630-cedro-klassieke-gitaar

of moet ik het meer in deze range zoeken?
https://www.bax-shop.nl/klassieke-gitaar/ortega-m4cs-all-solid-klassieke-gitaar-met-koffer

LaurentB
3 december 2018, 22:44
Ik denk dat die van 350 dan wel de ondergrens is, als je geen beginnersgitaar wil, en een van 1250 is wel een héél erg mooie. Daar tussenin zit ook nog heel veel, alleen ben ik het zicht op klassieke merken wat kwijtgeraakt. Alhambra staat bekend om goede gitaren vanaf middenklasse tot de echt goede gitaren, weet ik. Probeer vooral ook eens een flink dure, zodat je weet hoe het kàn klinken :)

Speeddemon
4 december 2018, 10:33
Dit leek me misschien een interessante die er qua prijs tussenin zit
https://www.bax-shop.nl/elektrisch-akoestische-klassieke-gitaar/ortega-striped-suite-c-e

Heb ondertussen ook een rits Alhambra's gevonden in het middensegment (5C, 7C) etc.

LaurentB
4 december 2018, 17:46
Bij een electrisch-akoestische moet je wel wat aftrekken voor het versterkingsgedeelte, en soms zijn ze er specifiek op gericht versterkt goed te klinken, dus die moet je wel goed testen in vergelijking met een puur akoestische.

Speeddemon
4 december 2018, 21:46
Ik heb wel vergelijkingsvideo's zitten kijken/luisteren, en ik denk dat ik meer naar Flamenco dan klassieke types neig, zowel qua klank als bespeelbaarheid (lagere actie, dunnere body). En idd, met betrekking tot de semi-akoestische neem ik idd liever geen risico nee. Heb destijds m'n steelstring ook puur op akoestische klank uitgezocht (en wat bespeelbaarheid).

LaurentB
4 december 2018, 22:00
Flamencogitaren zijn vaak van andere materialen gemaakt, daar zou je eens specifiek op moeten zoeken.

Erik de Perik
4 december 2018, 22:09
Andere materialen, andere mensuur, lagere actie, kleinere minder diepe kast, etc.

Speeddemon
4 december 2018, 22:22
Maar is het daarbij ook zo dat de 'ondergrens' van een acceptabele gitaar ergens rond de 350-400 euro zit? (vanuit de ogen van iemand die ruim 25 jaar electrisch speelt... ;) )

LaurentB
4 december 2018, 22:56
Ja, dat is enigszins subjectief natuurlijk, en ook afhankelijk van iemands standaarden. Ik heb wel op gitaren van die prijs gespeeld die doenbaar waren. Redelijk geluid, goed bespeelbaar en niet vals.

piezo
5 december 2018, 14:39
Mag een tweedehands ook, Eelco? Met name 70er en 80er jaren Yamaha's met solid top waren erg goed. En die hebben een brugzadel met verlenging voor de g-snaar, wat erg fijn is.
Aria's uit die tijd zijn ook behoorlijk goed.

En voor degenen met kinders: Aria maakt heel behoorlijke halfjes en driekwartjes.

Speeddemon
6 december 2018, 15:01
Had je het tegen mij? :???: Ik heet nl. geen Eelco...

anyway, ik zit ook naar 2e hands te kijken. Alhambra 7Fp, 4F, Cordoba Fusion, Esteve 6F... iemand daar iets zinnigs over?

piezo
6 december 2018, 15:07
Had je het tegen mij? :???: Ik heet nl. geen Eelco...
Vergissing, kwam uit de krochten van mijn geheugen, maar blijkbaar uit het verkeerde krocht.

Harald
6 december 2018, 15:32
Houd er bij uitproberen even rekening mee dat je op een nylonsnarige anders speelt dan op een steelstring. Als ik een tijd geen klassieke gitaar gespeeld heb, heb ik meestal een dag nodig (of twee) voordat ik echt weer wat meer de nuances in de toon eruit haal. Deels dat de gitaar weer even los moet komen, maar ook deels handhouding aanpassen Kans is groot dat je de echte nuances tussen goedkoop en duur qua toonmogelijkheden er niet zo uit haalt in het begin.

Flamenco gitaar en klassieke gitaar zijn twee verschillende beestjes trouwens. Afhankelijk van wat je ermee wilt doen is een crossover misschien wel een goed idee. Klassieke gitaar die enigzins richting elektrisch/steelstring is getrokken qua feel bij het spelen.

Als je zuidamerikaans of klassiek wilt spelen lijkt een klassieke gitaar voor de hand te liggen. Flamenco, dan een flamenco gitaar. Als je af en toe in je studio een lijntje op een nylonsnarige wilt doen, denk aan dingen als private investigations, of fragile van Sting, dan zou ik, als je normaal alleen steelstring en elektrisch speelt, richting crossover kijken. Misschien wel zo'n silent guitar van Yamaha. Die dingen klinken versterkt erg goed. Of een Godin.

Speeddemon
6 december 2018, 16:17
Als je zuidamerikaans of klassiek wilt spelen lijkt een klassieke gitaar voor de hand te liggen. Flamenco, dan een flamenco gitaar. Als je af en toe in je studio een lijntje op een nylonsnarige wilt doen, denk aan dingen als private investigations, of fragile van Sting, dan zou ik, als je normaal alleen steelstring en elektrisch speelt, richting crossover kijken. Misschien wel zo'n silent guitar van Yamaha. Die dingen klinken versterkt erg goed. Of een Godin.
Ja precies, ik neig momenteel naar een soort middenweg van 'af en toe een lijntje op nylonsnarige' gecombineerd met flamenco. De flamenco stijl heeft me altijd wel getrokken en heb ook regelmatig een pseudo-flamenco (rumba+oosters) stijl gebruikt op m'n electrische, zelfs binnen rock/metal solo's.
Het hele 'nette' klassieke trekt me minder om zelf te spelen en ik kan me voorstellen na zo lang min of meer exclusief electrisch te hebben gespeeld, dat daarop overschakelen misschien nog wel meer voeten in de aarde heeft.

Dat alles gecombineerd leek me een flamenca negra met 48 of 50mm topkam-breedte een goede tussenweg. Zodoende eerst die Ortega Striped Series, maar ook een Cordoba GK Studio (Negra) bijvoorbeeld.
Maar ik merk de 'scope-creep' ook al in m'n zoeken....
"Ja maar, dan wél massieve zijkant....en ebben toets"...en dan zou ik al weer een niveautje boven de 700-800 euro moeten gaan zitten, zeker als de gitaar ook nog in Spanje gebouwd is ipv China. Alhambra 7F, Cordoba 10F... die zijn dan blijkbaar meer specifiek flamenco...

En ik denk ook 'laat electronics maar zitten, besteed dat geld liever aan beter hout/afwerking, ik ga toch niet optreden met zo'n gitaar'. En ik heb talloze goede mics en preamps tot m'n beschikking in m'n studiootje.

Moeilijk, moeilijk. :hide:

Speeddemon
31 december 2018, 10:59
Update, het is uiteindelijk een flamenca blanca van Antonio Sanchez geworden, volledig massief (fichte bovenblad + zij- en achterkanten...cypres uiteraard) en een ebben toets. 51mm topkam. Ik schakel sneller over dan ik dacht, als ik vlak ervoor op een Kramer shredstick heb gespeeld. ;-)

0 electronica, geen cutaway, lekker gitaartje.

https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/31yXFHTLiEL.jpg

Erik de Perik
31 december 2018, 12:04
Je hebt de knoop doorgehakt, gefeliciteerd...!!









Ziet er voor mij als leek exact hetzelfde uit als eentje uit een souvenirwinkel in Salou.... :hide: