PDA

View Full Version : Welke western gitaar?



Cristel076
30 november 2018, 09:39
Hallo allemaal,

Ik ben Cristel
27 jaar

En ik ben sinds kort begonnen met elektrisch gitaar spelen maar nu wil ik ook een western gitaar aanschaffen.
Welk merk kan ik het beste nemen? Waar komt goed geluid uit? Als het de moeite is dan mag de gitaar best wat meer kosten.

Alvast bedankt!

Midwolda
30 november 2018, 10:01
Hoi Cristel, welkom op GitaarNet!

Heel algemeen: iedere western van 500 euro of meer en van een beetje gerenommeerd merk zal je niet teleurstellen, er worden in die prijsklasse tegenwoordig echt mooie instrumenten gemaakt. Ik zou dan wel de voorkeur geven aan een massief bovenblad, i.p.v. gelamineerd. Verdiep je ook een beetje in de verschillende houtsoorten en wat die met de klank doen: maple wat helderder, cedar wat warmer, enzovoorts. Er bestaan verschillende afmetingen, van OOO (klein) tot jumbo (groot), wat vind jij prettig? En, ook heel belangrijk, vind je 'm mooi om te zien, dan pak je 'm ook vaker.

Uiteindelijk zul je veel gitaren moeten vasthouden en bespelen om tot jouw keuze te kunnen komen, dus alvast veel uitzoekpret en speelplezier gewenst! Hou ons op de hoogte?

arjanb01
30 november 2018, 10:02
Welkom Cristel.
Welke akoestische gitaar het beste is hangt een beetje af van wat je wilt.
Wat is je budget? Welke bodyvorm en halsprofiel wil je?
Gewoon testen. Afhankelijk van waar je woont natuurlijk, zou ik naar Tfoa in Dedemsvaart (echt een hele grote keuze) of Souman (veel richwood en Taylor gitaren) gaan.
Succes !

arjanb01
30 november 2018, 10:04
Toevallig heb ik een ibanez ac3000 op marktplaats staan. Volledig massief, zowel top, hals als body!😉
Spam, ik weet het, maar wilde het toch ff melden😂

Cristel076
30 november 2018, 10:18
Haha geen probleem! Fijn dat je me er over informeert maar ik ben linkshandig en ik vrees dat het een rechtshandige is?

Cristel076
30 november 2018, 10:19
Bedankt voor de reactie! Ik zal me er eens in gaan verdiepen.

RB-1
30 november 2018, 11:28
Hallo allemaal,

Ik ben Cristel
27 jaar

En ik ben sinds kort begonnen met elektrisch gitaar spelen maar nu wil ik ook een western gitaar aanschaffen.
Welk merk kan ik het beste nemen? Waar komt goed geluid uit? Als het de moeite is dan mag de gitaar best wat meer kosten.

Alvast bedankt!Wat een goed geluid is, hangt er helemaal af van welke soort muziek je wilt gaan spelen.

Hoe ik ook zou proberen, op een OOO of een Jumbo krijg ik nooit het geluid dat ik nodig heb, terwijl anderen weer helemaal niets zouden kunnen beginnen met mijn Dreadnought of Round shoulder dreadnought.
Als beginner een beetje vegen met een plectrum en accorden rammen dat gaat nog wel, maar zodra je iets verder komt ga je last krijgen van de verschillen.

Daarom is het handig te weten in welke richting je wilt gaan.

Cristel076
30 november 2018, 12:40
Mijn voorkeur gaat uit naar rockmuziek en ik ben op zoek naar een gitaar die zo rond de 400-500€ mag kosten als ik dan maar wel waar krijg voor mijn geld. Als ik over een jaar nog net zo enthousiast gitaar speel als nu dan gun ik mezelf tegen die tijd een Gibson of een Taylor. Wel wil ik er nog even bijzeggen ik linkshandig ben dus het aanbod zal dan ook wel beperkter zijn?

arjanb01
30 november 2018, 13:11
Als je linkshandig speelt, zou ik zeker Souman en tfoa in Dedemsvaart checken. Grote keus, linkshandig wellicht ook.

Cristel076
30 november 2018, 13:29
Ik weet niet of er in Brabant ook zo'n grote winkel ligt? Anders is het een aardig stukje rijden.

arjanb01
30 november 2018, 14:11
Maak er een dagje shoppen van, leuk toch?
Anders in Boekel die gitaarzaak checken? Heeft zat taylors staan bijvoorbeeld.

Rezzy777
30 november 2018, 15:25
Guitarerria in Waalwijk is zelf luthier en heeft erg mooie gitaren, daar heb ik de mijne ook vandaan!

Cristel076
30 november 2018, 15:32
Bedankt voor jullie reactie. Ik zal er eens een dagje voor uit trekken zodat ik op mijn gemakje kan rondkijken.

Brad
30 november 2018, 16:22
Ik hou wel van de sound van die open pore gitaren. Deze vind ik erg lekker spelen en goed klinken,

https://www.bax-shop.nl/western-gitaar/ibanez-avn9-open-pore-natural-westerngitaar?gclid=EAIaIQobChMIlvOvlrX83gIVWOh3Ch 0cNABvEAQYAyABEgJHgfD_BwE

Plant
30 november 2018, 18:06
Ik weet niet of er in Brabant ook zo'n grote winkel ligt? Anders is het een aardig stukje rijden.

Als je dozenschuiver Keymusic hier in Eindhoven meerekent? Weet niet of ze veel linkshandig op voorraad hebben om uit te proberen. Kleinere zaken hebben al gauw weinig linkshandig op voorraad. Zijn linkshandige modellen eigenlijk duurder dan hun rechtshandige zusjes (door de kleinere oplage)?

Brabant... België een optie?

https://www.leftyguitars.be/nl/akoestische-gitaren/

D3nnis
30 november 2018, 18:18
Akoestische gitaren, winkel in Brabant....de eerste waar ik aan denk is Luthiers in den bosch.
Zij hebben wel goed de kennis in huis om aan de hand van omschrijvingen (gebruik makend van gitaren die je daar vastpakt en van daar uit zegt wat je niet bevalt) je richting een gitaar te "loodsen" die je geweldig vind....maar ik weet niet hoe veel linkshandig ze hebben.

Cristel076
30 november 2018, 20:30
Wat leuk dat ze een zaak hebben speciaal voor linkshandig! Ze zijn momenteel wel met vakantie dus daar moet ik binnenkort maar eens langsgaan.

arjanb01
2 december 2018, 07:53
Ik zag deze linkshandige bij Souman:

https://www.souman.nl/taylor-114ce-lh-linkshandig.html

Misschien wat voor je? Ze bestaan 40 jaar dus hebben wellicht ook op deze extra korting. Sowieso kan je met Ard prima onderhandelen.