PDA

View Full Version : negatief feedback weerstand



johanb
28 november 2018, 20:39
De presence van mijn 5e7 doet niets.Na enig speuren op het internet kan dat liggen aan de waarde van de negatieve feedback weerstand. Deze is bij mij 56K kan ik deze zonder gevolgen die ik niet wil vervangen door een andere waarde bv 22K. Ik zelf kan niet beredeneren waarom wel of niet,

Tabula Rasa
28 november 2018, 20:51
Je kan zelfs een potmeter op die plek zetten. Nfb beïnvloed wel een beetje de feel van de versterker, met name merk ik verschillen op hoger volume.

johanb
28 november 2018, 22:25
Dan zal ik daar eens mee gaan stoeien, ik denk met een tuimelschakelaar en verschillende weerstanden

cluseau
28 november 2018, 23:07
De presence van mijn 5e7 doet niets.Na enig speuren op het internet kan dat liggen aan de waarde van de negatieve feedback weerstand. Deze is bij mij 56K kan ik deze zonder gevolgen die ik niet wil vervangen door een andere waarde bv 22K. Ik zelf kan niet beredeneren waarom wel of niet,

De weerstand van 56K bepaald de mate van tegenkoppeling. Deze tegenkoppeling wordt meer of minder kortgeloten voor hoge frequenties door de potmeter en cap in serie. Bij een lage potmeterwaarde heb je dan weinig tegenkoppeling naarmate de frequentie hoger wordt. De versterking voor hoge frequentie neemt daarom toe. Een ander effect van de pot en cap is dat hij de kathode van de fasedraaier ontkoppelt voor hoge frequenties. Het hoog wordt daardoor nog meer versterkt, de regeling heeft dus een tweeledige functie.

Verkleinen van de 56K zal de werking verbeteren omdat je met 22K meer tegenkoppeling hebt dus het effect van de potmeter en cap groter is. Misschien hoorbaar maar het is niet de oplossing, normaal gesproken moet het werken en heeft het ook gewerkt dus zoek naar de oorzaak en verhelp dat eerst.

johanb
29 november 2018, 15:44
De oorzaak zal denk ik zitten in de bouw van de versterker. Ik heb de voorversterker van een 5e7 (3x 12ay7) met een mastervolume na de fasedraaier gebouwd voor de eindversterker van een 5e3 . Ik wilde graag de toonregeling van mijn zelfgebouwde 5e7 (zie een topic 5e7 vragen:hide:) voor een 5e3 2x 6v6 hebben .Dit resulteerde in een prachtversterker maar de presence laat het afweten.

cluseau
29 november 2018, 16:03
.....maar de presence laat het afweten.

Oozaak is de master tussen PI en eindbuizen. Hiermee ga je de terugkoppeling helemaal van de wijs brengen door zelf de versterking van de lus te bepalen.

johanb
29 november 2018, 17:07
Met de MV op vol zou hij het wel weer moeten doen?Ik heb de MV ingebouwd met de ampstuff robinette site als bassis

cluseau
29 november 2018, 17:35
Met de MV op vol zou hij het wel weer moeten doen?Ik heb de MV ingebouwd met de ampstuff robinette site als bassis


Ja zou je zeggen he!

Probeer die presence potmeter even kort te sluiten. Dan moet je maximaal hoog overhouden. De potmeter dan wel instellen op minimaal hoog anders zou je nooit het verschil kunnen horen.

johanb
29 november 2018, 19:23
Ga ik doen.Die MV wil ik wel graag houden. Ik vind het hele fijne versterkers maar origineel gaan ze veel te hard.

johanb
30 november 2018, 11:42
Geprobeerd. Met volume vol open werkt de presence, daarna met 22k weerstand geprobeerd .ik vind hem nadrukkelijker werken,ik houd hem er in . Met de MV bijna dicht werkt hij niet meer .Ik weet nu het probleem en ik vind het opgelost ,bedankt.

cluseau
30 november 2018, 12:01
Youre welcome




Je kan nog overwegen een master voor de fasedraaier te zetten. Deze is veel eenvoudiger van opzet, heeft geen invloed op je presence, en is een enkele potmeter. Werkt net zo goed hoor.

johanb
30 november 2018, 14:17
heb ik ook over gedacht maar op de robinette site word het uitgelegd op een 5e3 . En die is net even anders dan een 5e7 . Op mijn 5e3 heb ik de MV ook voor de fasedraaier en heb ik ook een neg feedback switch ingebouwd. Deze versterker klinkt echter niet zo mooi clean als de 5e7 vandaar dat ik de 5e7 voorversterker voor een 5e3 eindversterker heb gebouwd.

fredjuh
4 december 2018, 14:37
Als je wilt kunnen scheuren op laag volume kun je beter een variabele voeding installeren i.p.v. een MV, zéker op een versterker als de 5E3. 'Power Scaling' noemen ze dat. Dan heb je ook geen gerommel met de presence en de negatieve terugkoppeling (NFB).

Eerlijk gezegd... ik heb ook gespeeld met dit soort circuits en ik kan me niet voorstellen dat een 5E3 met een PPI-MV (een master zoals je hebt geïnstalleerd) lekker scheurt. Door het type fasedraaier dat een 5E3 heeft lijkt dit circuit me een slechte kandidaat voor een PPI-MV.

Versterkers die zich zeer goed lenen voor 'Power Scaling' zijn de klassieke eenkanaals versterkers met niet al teveel vermogen. Vox AC15, Fender tweed versterkers tot 20 Watt etc.

Om goed te kunnen scheuren met een traditionele master volume moet de versterker er specifiek op ontworpen zijn. Bekende voorbeelden zijn de Marshall JCM800, Soldano SLO100, 5150 etc.

johanb
4 december 2018, 19:15
Als de MV voluit staat heb je weer een gewone 5e3. Verder heb ik meerdere mods gedaan in de 5e3 ,het normale kanaal heeft andere condensator en weerstanden om het dichter bij een" marshall" te krijgen". werkt allemaal prima . Je krijgt een versterker met heel veel mogelijkheden. maar de originele 5e3 houdt je ook.