PDA

View Full Version : myserieuze amp..



renier
4 augustus 2003, 21:43
hellow,..

ik heb een nogal raar vraagje... ik ben de (trotse?) bezitter van een Rath-amp retro 80. voor de mensen die dit merk en type niet kennen: een 80 watt transitor combo van oostenrijkse (?) makelij.

zover niets vreemds, maar het punt is: ik heb de amp in paarse uitvoering. nu is dat opzich niet vreemd, ware het niet dat overal vermeld staat dat alleen de retro 50 in het paars geleverd is. de retro 80 werd met een simpel zwarte behuizing gemaakt.

hoe kan het nu dat ik een retro 80 met paarse kast heb?

(heb hem rond 2000 in beek, limburg bij een imiddels verdwenen gitarenboer tweedehands gekocht.ook het bedrijf rath amp bestaat niet meer).

Mitch
4 augustus 2003, 22:07
Nou, dat zit zo: de zwarte tolex was op en kon alleen in Nieuw Guinea besteld worden en aangezien daar net een volksopstand was, was er geen handel mogelijk. Paars was nog over van de 50, maar daar zijn er maar twee van gemaakt, want daarna is de Rath fabriek in de Donau verdwenen. Je hebt dus een collector's item !

En toen kwam er een olifant met een hele grote snuit..........










:razz:

andy
4 augustus 2003, 22:25
He Seymour en jij vond dat ik en een ander niet nader te beschrijven type in een ander topic vervelend reageerden????
Nou je kunt er zelf ook wat van. :-D

FNaRK
4 augustus 2003, 22:35
bah, wat een nare reactie....daar heeft de topicstarter dus niks aan.

alhambra
4 augustus 2003, 22:37
Idd heel vervelend dit soort reacties, jammer zo gaat het forum naar de klote bedankt Seymour.

Mitch
4 augustus 2003, 22:41
http://burns.thefinaldimension.org/contrib/blackeye/lol.gif

Ja, maar, jongens: dat was heel anders ! Echt waar ! Heus !

Dat ging om een foutje en deze vraag is met opzet gesteld dus dan mag ik best met opzet een fantasie-verhaal ophangen, staat in de reglementen !



http://smilies.jeeptalk.org/contrib/ed/the_finger.gif
Oké, oké, it was the devil in me, guys...

renier
5 augustus 2003, 15:07
Nou, dat zit zo: de zwarte tolex was op en kon alleen in Nieuw Guinea besteld worden en aangezien daar net een volksopstand was, was er geen handel mogelijk. Paars was nog over van de 50, maar daar zijn er maar twee van gemaakt, want daarna is de Rath fabriek in de Donau verdwenen. Je hebt dus een collector's item !

En toen kwam er een olifant met een hele grote snuit..........



:razz:
jaja.. en heb je verder ook nog wat zinnings te melden, of niet?


ach ja, een verzinseltje op zijn tijd is nooit weg natuurlijk. maar al met al ben ik nog geen stap verder nu. het is echt niet zo dat ik denk een collectors item te bezitten (daar is het een veel te crappy versterker voor) maar het zou toch leuk zijn als ik erachter zou komen waarom ik een versterker hebt die zo afwijkt van de productielijn. gewoon, interesse.

roppie
5 augustus 2003, 15:33
misschien is ie ooit opnieuw bekleed?

Ibanez RuleZ
5 augustus 2003, 15:58
http://burns.thefinaldimension.org/contrib/blackeye/lol.gif

Ja, maar, jongens: dat was heel anders ! Echt waar ! Heus !

Dat ging om een foutje en deze vraag is met opzet gesteld dus dan mag ik best met opzet een fantasie-verhaal ophangen, staat in de reglementen !



http://smilies.jeeptalk.org/contrib/ed/the_finger.gif
Oké, oké, it was the devil in me, guys...

hehe

harrald

Mitch
5 augustus 2003, 19:42
Beetje melig gisteren renier. Maar serieus: het is wel een (hoe zeg ik dit tactvol...) heel erg specifieke vraag die je stelt.
Best wel specifiek zelfs.
Dus. Zijn we nu nog vrienden :cry:
:???:

lupoloco
5 augustus 2003, 19:47
Beetje melig gisteren renier. Maar serieus: het is wel een (hoe zeg ik dit tactvol...) heel erg specifieke vraag die je stelt.
Best wel specifiek zelfs.
Dus. Zijn we nu nog vrienden :cry:
:???:

ocharme










:D

renier
5 augustus 2003, 19:55
no offence taken!

maar goed, het is inderdaad een specifieke vraag. ik sta er versteld van hoe ongelofelijk onbekend het merk is. het zijn toch niet echt hele slechte versterkers. ok, het blijft transistor, maar voor een ss bak komt hier best een aardig geluid uit. vooral erg bluesy. en ze zien er echt goed uit (paars tolex met vintage "riet" speakerdoek en glow in the dark logo).


en opnieuw bekleed lijkt me sterk, aangezien de verkoper me destijds verelde dat dat ding nog geen half jaar oud was (en aan de staat te zien wassie dat ook niet)

het enige dat ik weet is dat het een submerk van het duitse solton was, en dat er een craaft 12 inch speaker inzit...


fotos:

http://members.home.nl/renierh/rath1.jpg

http://members.home.nl/renierh/rath2.jpg

FNaRK
5 augustus 2003, 20:05
ik kom met Google anders een heel end.....

met alleen de termen RATH + AMP heb je al aardig wat hits...heb ze alleen niet allemaal doorgelezen :D

BLOK182
5 augustus 2003, 20:18
Mooi dingetje!

De Teng
5 augustus 2003, 20:36
Ik heb zelfs nog een review gelezen in Meet Music Magazine, lang geleden. Ff denken.... vijf jaar geleden of zo, die lui waren er best over te spreken, dus echt crappy vonden ze hem niet. En hij was in't paars! Maar het kan dus blijkbaar ook de 50 zijn geweest.... zo specifiek weet ik het ook niet meer. Heb het exemplaar ook echt niet meer hoor :D

Maar ja... stel het zou al niet zo zijn, blijkbaar is ie er toch in't paars. Klaar toch. Al kan ik het me wel voorstellen van je dat je het wilt weten, druk moet je er niet om gaan maken vind ik.

Mitch
5 augustus 2003, 22:05
Ziet er leuk uit inderdaad !

renier
5 augustus 2003, 22:56
Maar ja... stel het zou al niet zo zijn, blijkbaar is ie er toch in't paars. Klaar toch. Al kan ik het me wel voorstellen van je dat je het wilt weten, druk moet je er niet om gaan maken vind ik.


doe ik ook niet, maar ik ben stiekem gewoon aan het hopen dat het een "one of a kind " laatste productie model is, en dat de ex-directeur van rathamp hem dolgraag terug wil hebben, uiteraard tegen ruil van een Marshall 34/34 100 watt met twee 1960 cabinets. :razz:

nee, ff serieus, maak me niet terug, maar vindt het gewoon leuk om te weten.

Bram+
18 februari 2006, 14:22
Om eens een oude koe uit de sloot te trekken (jippie! Ik heb de searchknop gebruikt!), ik heb dus de retro 50 (inderdaad in het paars). Ik moet zeggen dat ik juist zeer tevreden ben met dit ding. OK, geen buizen, maar toch een redelijk overtuigende (m.i.) 'retro' sound. Heeft van zichzelf een zeer aangenaam overdrive-kanaal, maar reageert op het cleane kanaal ook leuk op een los overdrivepedaaltje (MI Audio Blues Pro). En het is gewoon een transistorbak, die toch iets praktischer zijn op sommige vlakken. Begrijp me niet verkeerd, die buizenbak gaat er nog komen hoor, maar als 'oefenversterker' en voor kleine gigs vind ik dit toch een mooi ding. Staat ook leuk tussen alle zwarte en grijze combo'tjes, niet geheel onbelangrijk, hehe.

Ik heb al het een en ander gegoogled, maar ik krijg toch niet echt voldoende informatie. Weet iemand zo uit het blote hoofd meer over die dingen? Wie heeft er ook nog eentje en is er ook best tevreden over (of juist niet)?

schwalbe
18 februari 2006, 15:11
Het enige dat ik over Jurgen Rath weet is dat hij ook dingen heeft gedaan voor Hughes&Kettner en Behringer.