PDA

View Full Version : Rosewood USA halzen



Braml
16 november 2018, 10:03
Hoi,

Ik ben al lange tijd voorzichtig naar rosewood USA strat halzen aan het kijken. Ze komen zeer zelden op marktplaats voor. Bij musicstore.de kun je losse maple usa halzen krijgen, en voor telecasters zowel rosewood als maple, ook usa. Alleen rosewood usa halzen voor strats niet.. is daar wat mee ofzo. Waarom zijn die krengen niet verkrijgbaar hier, alleen via ebay of amazon uit amerika..

Orpheo
16 november 2018, 10:34
Gompie, zou 't iets te maken kunnen hebben met cites?! Google en gij zult vinden.

telerocker
16 november 2018, 10:35
Ik denk hierom:

https://www.bax-shop.nl/blog/gitaar/cites-gevolgen-muziekinstrumenten/

Orpheo
16 november 2018, 10:35
Oh en bedoel je een rosewood toets of echt de hals? Ik krijg het zuur van het continue verkeerd benoemen van die twee.

deefke666
16 november 2018, 11:14
Ik heb een paar maanden geleden nog een US strat neck met rosewood toets gekocht bij music store zonder probleem, maar nu is op de hun website enkel nog de neck met maple toets verkrijgbaar.
Degenen met rosewood toets duiken er wel regelmatig weer op.

Het kan misschien oude stock zijn maar tele necks met rosewood toets zijn dan weer wel verkrijgbaar.

Ik weet niet of het enkel Fender is dat je zoekt maar warmoth is een geweldig goed alternatief voor Fender halzen, plus dat je nog alle opties hebt om aanpassingen naar jouw smaak te doen.

Napoje
16 november 2018, 16:45
Ik krijg het zuur van die pedante gitaarautist orpeo die zelf het verschil hoort in wat voor merk soldeer er is gebruikt.

lcvanderhelm
16 november 2018, 19:13
Orpheo is altijd behulpzaam,mits je afgezeken wilt worden.

Erik de Perik
16 november 2018, 19:19
Ik gok/weet zeker dat je het over de toets hebt. Je zou een Allparts of Warmoth nek kunnen overwegen of je neemt een Tele hals, heb je gelijk iets anders ;)

Braml
16 november 2018, 19:36
Ik denk hierom:

https://www.bax-shop.nl/blog/gitaar/cites-gevolgen-muziekinstrumenten/

Heeft het daarmee te maken ja? :(
Dat is toch ook de reden dat mexicaanse fenders nu een andere houtsoort hebben voor de toets.
Maar USA halzen worden nog wel gewoon met rosewood gemaakt.. dan zouden ze toch ook gewoon verkrijgbaar moeten zijn?

Ik wil wel een fender hals trouwens, geen allparts of warmoth. bedankt voor de reacties.

Napoje
16 november 2018, 21:24
Alleen warmoth en seymour duncan gebruiken braml anders lig je eruit bij nimrod. Of is ie die fase al voorbij?

Erik de Perik
16 november 2018, 21:40
Heeft het daarmee te maken ja? :(
Dat is toch ook de reden dat mexicaanse fenders nu een andere houtsoort hebben voor de toets.
Maar USA halzen worden nog wel gewoon met rosewood gemaakt.. dan zouden ze toch ook gewoon verkrijgbaar moeten zijn?

Ik wil wel een fender hals trouwens, geen allparts of warmoth. bedankt voor de reacties.

Oh ok, heb je Musicstore.de al gemaild/gebeld om te vragen of ze 'm kunnen leveren?

Warmoth kan ik je trouwens aanbevelen.... absolute topkwaliteit, ik heb daar zelf ruim ervaring mee.

Orpheo
17 november 2018, 15:24
Ik krijg het zuur van die pedante gitaarautist orpeo die zelf het verschil hoort in wat voor merk soldeer er is gebruikt.

Ik heb nooit gezegd dat ik het verschil hoor tussen merken soldeer; kraam alsjeblieft geen onzin uit.

Orpheo
17 november 2018, 15:27
Alleen warmoth en seymour duncan gebruiken braml anders lig je eruit bij nimrod. Of is ie die fase al voorbij?

Ik zit al sinds 2013 niet meer bij Warmoth; heb ik ook allang aangegeven. Ik werk tegenwoordig voor Aristides.

Seymour Duncan: prima producten maar, en dat heb ik ook allang gemeld, er is veel, veel meer. Fishman fluence, prima spul. Arcane, Instrumental, Lundgren, Wizard UK. Fralin en Lollar zijn natuurlijk ook geweldig, maar als je het hebt over bang for the buck, is SD eigenlijk nog steeds de beste, samen met Dimarzio. De rest is makkelijk 2x zo duur.

Als je me ergens op wilt pakken anno nu, heb dan alsjeblieft wel je verhaal recht, ok?

denis.hermans
17 november 2018, 15:29
Even in de marge : ik heb horen waaien dat er voir gitaren ern uitzondering zou komen inzake rosewood en cites. Het probleem ivm gebruik van zeldzame houtsoorten zou vooral bij de meubelindustrie liggen.

Orpheo
17 november 2018, 15:32
Heeft het daarmee te maken ja? :(
Dat is toch ook de reden dat mexicaanse fenders nu een andere houtsoort hebben voor de toets.
Maar USA halzen worden nog wel gewoon met rosewood gemaakt.. dan zouden ze toch ook gewoon verkrijgbaar moeten zijn?

Ik wil wel een fender hals trouwens, geen allparts of warmoth. bedankt voor de reacties.

Dat de USA afdeling nog wel palissander gebruikt zegt helaas niet zoveel, behalve dat die gitaren duurder zijn dan mexicaans, dus een hogere marge, dus de CITES vergunning kan (gedeeltelijk) bekostigd worden uit die hogere prijs (en 120E extra voor een USA, puur voor die vergunning, is op 1000E voor een Amerikaanse plank niet zo'n grote verhoging als op een mexicaan van 500).

Cites zorgt er gewoon voor dat het bijzonder complex is om gitaaronderdelen waar palissander in zit te verschepen over de wereld, om zo het gebruik van palissander minder aantrekkelijk te maken. Daarom maakt Warmoth nog wel met palissander, net als Musikraft, Fender, en eigenlijk iedereen. Als je als particuliere consument echter iets met palissander wilt laten overkomen, moet de verkoper een exportvergunning aanvragen (a 60E geloof ik) en dan moet jij weer een importvergunning aanvragen, ook weer a 60E. Een grote tent als Fender doet dat in gigantische bulk en hebben een veel groter juridisch apparaat achter zich staan dan jij om eventuele fouten op te vangen. Helaas gaat het nog regelmatig fout, zeker in de beginperiode nadat palissander niet meer vrij verhandeld mocht worden, met vertragingen tot je een ons woog.

Oh, ja, Napoje: ik werk sinds 2016 ook niet meer voor Seymour Duncan...

Orpheo
17 november 2018, 15:35
Even in de marge : ik heb horen waaien dat er voir gitaren ern uitzondering zou komen inzake rosewood en cites. Het probleem ivm gebruik van zeldzame houtsoorten zou vooral bij de meubelindustrie liggen.

Dat is helemaal correct; CITES is een uitzondering aan het overwegen voor het vervoer van rosewood; ik dacht echter dat die uitzondering ging om vervoer van complete instrumenten... Ik moet wel toegeven dat ik niet meer helemaal up to date ben omtrent Cites omdat het niet meer van toepassing is op mijn werk (ik handel niet meer in cites-gereguleerde items, lekker makkelijk, scheelt me een hoop). Robert O'Brien heeft er een goed filmpje over gemaakt, check 't maar. Kan zijn kanaal sowieso wel aanbevelen...

https://www.youtube.com/watch?v=rDFnvwgsayI

denis.hermans
17 november 2018, 15:38
https://www.gitarist.nl/nieuws/artikel/2-21169/verdwijnt-de-cites-regulering-voor-palissander

Hierboven even nog een linkje.

Napoje
17 november 2018, 17:12
@orpheo: je bent een hork, je schoffeert mensen om vervolgens jezelf als “kenner” neer te zetten. Dat deed je vroeger ook al. Kom je met een heel lijstje ontdekkingen die JIJ goed vindt. Alsof het daarom gaat.

En van ironie begrijp je ook helemaal niet merk ik. Ik denk dat ik over dat andere dus ook gelijk heb..

dml
17 november 2018, 17:22
@orpheo: je bent een hork, je schoffeert mensen om vervolgens jezelf als “kenner” neer te zetten. Dat deed je vroeger ook al. Kom je met een heel lijstje ontdekkingen die JIJ goed vindt. Alsof het daarom gaat.

En van ironie begrijp je ook helemaal niet merk ik. Ik denk dat ik over dat andere dus ook gelijk heb..

*pakt cola en chips, en zoekt een plekje op de bank waar hij beste zicht heeft*

Orpheo
17 november 2018, 17:41
@orpheo: je bent een hork, je schoffeert mensen om vervolgens jezelf als “kenner” neer te zetten. Dat deed je vroeger ook al. Kom je met een heel lijstje ontdekkingen die JIJ goed vindt. Alsof het daarom gaat.

En van ironie begrijp je ook helemaal niet merk ik. Ik denk dat ik over dat andere dus ook gelijk heb..

En dat mag je absoluut vinden.

Het gaat niet om wat ik goed vind of niet. Het gaat om jouw statement dat ik een two race pony ben (warmoth en Seymour Duncan). Je brengt het alsof dat anno nu nog steeds mijn modus operandi is. Ik geef echter resoluut aan dat dat niet het geval is.

Als je me een hork vindt, dat mag. Kom alleen alsjeblieft met jabs die ergens op slaan.

Napoje
17 november 2018, 17:57
<rant> He nimrod, dat was ironie. Dat snap jij nie. Die kenmerken heb ik al eerder gezien en volgens mij kan je daar niets aan doen en kan ik beter mijn mond houden. Dus over en sluiten. Maar zonder het applaus wat je graag wilt horen meneer de CEO van orpheo overseas enterprises. Over en sluiten. </rant>

Erik de Perik
17 november 2018, 22:57
En dat mag je absoluut vinden.

Het gaat niet om wat ik goed vind of niet. Het gaat om jouw statement dat ik een two race pony ben (warmoth en Seymour Duncan). Je brengt het alsof dat anno nu nog steeds mijn modus operandi is. Ik geef echter resoluut aan dat dat niet het geval is.

Als je me een hork vindt, dat mag. Kom alleen alsjeblieft met jabs die ergens op slaan.

Ach ja, Napoje vindt mij ook helemaal niets en ik ben helemaal niemand....!!

YannickH
18 november 2018, 22:15
best wel triest om hier je frustraties te lopen roepen napoje. doe dat toch in pm.
begint al op facebook te lijken hiero...

Erik de Perik
18 november 2018, 22:31
best wel triest om hier je frustraties te lopen roepen napoje. doe dat toch in pm.
begint al op facebook te lijken hiero...

Precies..... terug naar halzen met toetsen. :)

Agent_Smith
19 november 2018, 11:35
best wel triest om hier je frustraties te lopen roepen napoje. doe dat toch in pm.
begint al op facebook te lijken hiero...

Soms mogen dingen best eens gezegd worden.

Orpheo
19 november 2018, 13:06
<rant> He nimrod, dat was ironie. Dat snap jij nie. Die kenmerken heb ik al eerder gezien en volgens mij kan je daar niets aan doen en kan ik beter mijn mond houden. Dus over en sluiten. Maar zonder het applaus wat je graag wilt horen meneer de CEO van orpheo overseas enterprises. Over en sluiten. </rant>
Overseas? Humor. Ik sta gewoon keurig ingeschreven in de KVK van Den Haag.

Kijk, ik snap je wel, hoor. Je doet dit ook weer ironisch en ik snap ironie goed, geen enkel probleem. Ik stoor me echter aan statements die ironisch moeten overkomen maar feitelijk onjuist zijn. Dat probeerde ik al eerder te zeggen maar dat komt niet goed door.

Napoje, heb ik jou ooit in den lijve ontmoet? Zo ja, wat heb ik toen gedaan dat je nog steeds zoveel gal moet spuien mijn kant op. Je kan me ook blokken, je kan me negeren maar je haalt mij in andere threads ook aan, waar ik niet eens gereageerd heb, om zo "ironisch" steken te geven.

Misschien heb ik ooit gezegd dat ik het verschil ik hoor tussen merken soldeer, net zoals Eric Johnson merken batterij in zijn pedalen hoort. Dat was absolute ironie mijnerzijds maar ik kan me niet herinneren dat ik dat gedaan heb.

Vertel: wat heb ik jou misdaan?

Napoje
19 november 2018, 13:28
Overseas? Humor. Ik sta gewoon keurig ingeschreven in de KVK van Den Haag.

Kijk, ik snap je wel, hoor. Je doet dit ook weer ironisch en ik snap ironie goed, geen enkel probleem. Ik stoor me echter aan statements die ironisch moeten overkomen maar feitelijk onjuist zijn. Dat probeerde ik al eerder te zeggen maar dat komt niet goed door.

Napoje, heb ik jou ooit in den lijve ontmoet? Zo ja, wat heb ik toen gedaan dat je nog steeds zoveel gal moet spuien mijn kant op. Je kan me ook blokken, je kan me negeren maar je haalt mij in andere threads ook aan, waar ik niet eens gereageerd heb, om zo "ironisch" steken te geven.

Misschien heb ik ooit gezegd dat ik het verschil ik hoor tussen merken soldeer, net zoals Eric Johnson merken batterij in zijn pedalen hoort. Dat was absolute ironie mijnerzijds maar ik kan me niet herinneren dat ik dat gedaan heb.

Vertel: wat heb ik jou misdaan?

Mij schofferen omdat ik in jou beleving domme vragen stelde toen ik net kwam kijken op dit forum en de gitaarwereld. Terwijl je jezelf neerzet als absolute goeroe op gitaargebied zonder enige relativering.

En dat doe je nog steeds bij mensen zie ik, vandaar mijn iets gefrustreerde houding naar jou toe. Dat kan ik idd beter niet doen geef ik toe. Mea culpa aan iedereen die hier aanstoot aan neemt. Het zal niet meer gebeuren.

Misschien gaat orpheo dan ook eens aan wat zelfreflectie doen.

Braml
19 november 2018, 13:40
Oh ok, heb je Musicstore.de al gemaild/gebeld om te vragen of ze 'm kunnen leveren?

Ja.. maar ze reageren vrij slecht. Ik vroeg of ze die echt niet hadden, of dat ze hem gewoon niet op de site hadden staan. En als hij er niet was, of hij dan binnenkort weer beschikbaar zou zijn.
Antwoord: nee die hebben we niet.

Ik reageerde daarop maar toen kreeg ik geen antwoord meer.. oh well..

In ieder geval begrijp ik dat CITES rosewood handel misschien weer wil toestaan in de gitaarindustrie, dat zou mooi zijn :)

Verder heb ik gauw over een bijzondere discussie heen gelezen, bravo :cheerup:

geert1976
19 november 2018, 15:43
Het is nog steeds gezellig lees ik zo weer. Heb de chips en cola er weer bij gepakt. Man man man wat een hanengedrag weer hier. :-(

Quink
20 november 2018, 12:48
Als je als particuliere consument echter iets met palissander wilt laten overkomen, moet de verkoper een exportvergunning aanvragen (a 60E geloof ik) en dan moet jij weer een importvergunning aanvragen, ook weer a 60E.

Ik heb begin dit jaar een Warmoth hals met palissander gekocht (en ontvangen :D ), maar heb alleen de hals en transportkosten betaald (en inklaringskosten), maar geen importvergunning hoeven te betalen. Wel heeft Warmoth een Cites verklaring meegestuurd, zij mogen dit blijkbaar exporteren. Of zij hiervoor betalen weet ik verder niet, zo ja dan zal dat wellicht verrekend worden in producten.

Heb het indertijd nog nagevraagd in NL, maar mits voor persoonlijk gebruik is het geen probleem. Geen importvergunning betaald in ieder geval.