PDA

View Full Version : Welk mengpaneel voor PA



Baker
14 november 2018, 14:12
Voor een verenigingsgebouw met af en toe een bandje in de kantine ben ik op zoek naar een mengpaneel. Het gebouw beschikt toevalligerwijs over een behoorlijk goede PA. Alleen nu moet er een mengpaneel komen om die PA aan te sturen. Er is niet veel budget. Ik zat daarom te denken aan deze:
https://www.bax-shop.nl/analoog-mengpaneel/behringer-xenyx-x1222usb-pa-en-studio-mixer


Meer bang for buck ga je niet krijgen denk ik. Of is dit niet verstandig, en toch maar kiezen voor wat minder kanalen en iets hoger budget en dan kwaliteit in huis halen? Wat zeggen jullie?

vereisten:

-Minimaal 8 kanalen, liefst meer voor als een hele band komt
-On board effects met name galm
-Budget: maximaal 300 euro

Buxtra
14 november 2018, 14:47
Tussen 161,- en 300,- zit nog veel rek mbt ander aanbod van alleen al Behringer!

https://www.bax-shop.nl/analoog-mengpaneel/behringer-xenyx-qx2442usb-pa-mixer € 255,- Veel effecten ook!

of de selectie Behringer:
https://www.bax-shop.nl/analoog-mengpaneel/behringer?o=product_price

Moet je brrr geen rillingen krijgen van jawel Behr....ringer.

Zelf een tevreden dagelijkse gebruiker van een digitale mixer van Brrr. Let wel, had toen weinig eisen. 4 kanaals DJ apparaatje met veel effecten toewijsbaar aan elk kanaal etc.

Veel plezier met je trip naar bang voor Bux.

Bates15
14 november 2018, 16:51
+1 voor de qx244. 85€ doorsparen en je hebt een qr18 digitale 'tafel' (alleen met laptop en/of ipad bedienbaar). Succes met de zoektocht!

Erik de Perik
14 november 2018, 22:11
Ik vind dat moeilijk. Behringer levert veel voor weinig maar de kwaliteit is vooral bij mixers naatje.

Harald
14 november 2018, 22:18
Als je een band wilt mixen is 8 kanalen wel heel weinig. Tenzij je qua drums echt alleen de kick drum meeneemt. Maar zelfs dan, als bij een rocktrio iedereen zingt, houdt het al nauwelijks over. Voor een simpele drummix is 4 kanalen toch wel fijn, of mono met 3, kan net.

ACSlater
16 november 2018, 14:56
Ik zou eens voor een tweedehands Allen & Heath Mixwizard kijken. Die kom je op Marktplaats wel tegen voor minder dan €300 en veel beter dan dat wordt het niet. Eenvoudig te bedienen en een goed geluid. Als ik zo even een blik werp op Marktplaats, dan kom ik nog wel meer bruikbaars tegen: Mackie 1604VLZ of een Soundcraft Spirit FX16.

Kim Wilson
16 november 2018, 14:59
Behringer is tegenwoordig dikke prima qua mengtafels hoor. Behringer valt tegenwoordig onder Midas, en de kwaliteit van Midas sijpelt ook door naar de tafels van Behringer.

Dat gezegd, zou ik met een beperkt budget op zoek gaan op Marktplaats. Goedkoper ga je het niet krijgen.

Bates15
16 november 2018, 18:53
Behringer valt tegenwoordig onder Midas, en de kwaliteit van Midas sijpelt ook door naar de tafels van Behringer.

Kleine correctie in deze quote: Midas valt nu onder Behringer. Ze zijn hard bezig grote namen over te nemen en die kennis in al hun producten te stoppen :)

Erik de Perik
16 november 2018, 19:31
Als je een band wilt mixen is 8 kanalen wel heel weinig. Tenzij je qua drums echt alleen de kick drum meeneemt. Maar zelfs dan, als bij een rocktrio iedereen zingt, houdt het al nauwelijks over. Voor een simpele drummix is 4 kanalen toch wel fijn, of mono met 3, kan net.

Kick + condensator overhead gaan prima hoor, je bent wel wat langer bezig om de juiste plek te vinden..... ohja, ik bedoel natuurlijk de 'sweet spot'.

Ik zou eens voor een tweedehands Allen & Heath Mixwizard kijken. Die kom je op Marktplaats wel tegen voor minder dan €300 en veel beter dan dat wordt het niet. Eenvoudig te bedienen en een goed geluid. Als ik zo even een blik werp op Marktplaats, dan kom ik nog wel meer bruikbaars tegen: Mackie 1604VLZ of een Soundcraft Spirit FX16.

Ik weet niet hoe alle Spirits zijn, maar degene die ik ken zijn waardeloos, vooral vanwege de slechte input versterkers en de outputs die niet symmetrisch zijn. De eerst Mackie VLZ's zijn fantastisch.


Behringer is tegenwoordig dikke prima qua mengtafels hoor. Behringer valt tegenwoordig onder Midas, en de kwaliteit van Midas sijpelt ook door naar de tafels van Behringer.

Dat gezegd, zou ik met een beperkt budget op zoek gaan op Marktplaats. Goedkoper ga je het niet krijgen.
Je maakt een grapje denk ik, Behringer heeft Midas ingelijfd. Dat betekent niet dat alle Behringer nu ineens fantastisch zijn. Begrijp me goed, mijn band gebruikt 2 X32's en da's best goed spul, maar ook geen low-budget.

alias
16 november 2018, 19:38
Ik zou eens voor een tweedehands Allen & Heath Mixwizard kijken. Die kom je op Marktplaats wel tegen voor minder dan €300 en veel beter dan dat wordt het niet. Eenvoudig te bedienen en een goed geluid. Als ik zo even een blik werp op Marktplaats, dan kom ik nog wel meer bruikbaars tegen: Mackie 1604VLZ of een Soundcraft Spirit FX16.
Eens met de geluidskwaliteit van Mixwizard, maar van mijn 14:4:2 versie 2 is het soldeerwerk ondermaats. Kan overigens aan overgang naar RoHS liggen, dan zouden de latere versies beter moeten zijn. Mijne toch steeds gehouden vanwege de geluidskwaliteit.
Mackie 1604VLZ jarenlang gebruikt in oefenruimte, is meettechnisch heel goed, maar vind ik te precies (kil?) om lekker te klinken.

Met kleine Behringer Xenyx 1002FX ook goede ervaringen trouwens, al jaren probleemloos.

Han S
16 november 2018, 20:11
Een bekende producer heeft eens bij mij met een bekende band opgenomen en besloot om de mix met zijn eigen Mackie te maken. Ik vond dat paneel in vergelijking met mijn eigen mengpaneel vrij duf klinken, alsof er een gordijntje voor de speakers zat.

De opname had hij gemaakt met mijn twee Seck 1882 panelen. Dat was een Engels fabrikaat en die fabriek is later door Soundcraft overgenomen en daaruit is de Spirit ontstaan.

Die Seck paneeltjes zijn zeldzaam, ik heb er drie en die kostten indertijd 6500 gulden, maar klinken subliem en zijn buitengewoon flexibel. Ze wegen 17 kg, hebben 100 mm Alps faders en de toonregeling is super en eigenwijs. Zo zitten de kantelpunten voor het hoog en het laag op 11 kHz en op 45 Hz, het mid heeft een sweep.

Zo'n paneel heeft een semi inline monitor deel waarmee je een werkmix kunt maken terwijl je het andere deel van het kanaal gebruikt voor de opname. Als je daarmee een PA aanstuur, wat ik meerdere malen heb gedaan, kun je een supergeluid maken.

Een enkele keer staat er een te koop voor een paar honderd euro.

Ik kocht later een DDA AMR mengtafel van 3.20 meter breed en die kostte meer dan 200.000 gulden. Daar kon je veel meer mee, maar eigenlijk klonk hij niet veel beter dan die Seck. Daar zaten 92 Penny&Giles faders in en die kostten indertijd 150 gulden per stuk.

Je begrijpt dat een goedkoop mengpaneeltje ook goedkope onderdelen bevat en ik heb faders na korte tijd moeten vervangen omdat ze kraakten en condensatortjes gingen open als een bloeiende tulp en gaven uiteraard de geest en dat wil je met een PA klus niet meemaken. Ik heb dat een keer meegemaakt in een groot centrum met een bekende band. Het mengpaneel gaf geen kik meer en de meters stonden vol in het rood.

En daar sta je dan met een bekende band op het podium, de zaal vol mensen en geen geluid. Gelukkig hadden ze in dat centrum een acht kanaals zanginstallatie en daarmee hebben we de PA aangestuurd, dus met acht kanalen kun je een hele metalband versterken. Het is even improviseren, maar het publiek heeft er niks van gemerkt.

Bottom line: voor 300 euro kun je niet zo gek veel eisen stellen, maar koop geen onbekende meuk want hij geeft het op als je dat helemaal niet kunt gebruiken. Behringer doet het leuk in de oefenruimte, maar ik zou er niet mee in Paradiso gaan staan.

Erik de Perik
16 november 2018, 21:01
Ik vind dat de Allen & Heath tafels vaak erg strak en duidelijk klinken terwijl de Mackie SR24, waar ik ervaring mee heb, juist erg muzikaal klinken. Daarmee bedoel ik dat het standaard geluid, dus met alles in het midden al prima is en dat je met wat simpele veranderingen direct effect op het geluid hebt. Het hoog is crispy, het laag heeft punch en een drumstel kun je beter laten klinken dan het origineel. Veel headroom in de mic preamps ook. Eigenlijk moet je zo'n tafel gebruikt op de kop tikken :D

https://www.tweedehands.nl/muziek/audio-apparatuur/mengpaneel-geluidstechnicus/mackie-vlz-sr24-4-429841741.html

https://www.tweedehands.nl/audio-video-tv/audio-apparatuur/mengpaneel-geluidstechnicus/mengtafel-mackie-sr24-4-379758795.html

Erik de Perik
16 november 2018, 21:03
Maar Soundcraft Spirit is rommel Han. Dat wil ik dan wel even kwijt.

D3nnis
16 november 2018, 23:00
Even voor mijn beeldvorming he....
In het hifi topic staan er pagina's vol over dat versterkers geen verschil maken in geluid, mits hetzelfde gecalibreerd. Ook kabels en stekkers maken geen donder uit aldus daar.....en nu met mengtafels ineens wel? Hoekandanou?

Erik de Perik
16 november 2018, 23:27
Dakanie....!!

Plant
16 november 2018, 23:27
Even voor mijn beeldvorming he....
In het hifi topic staan er pagina's vol over dat versterkers geen verschil maken in geluid, mits hetzelfde gecalibreerd. Ook kabels en stekkers maken geen donder uit aldus daar.....en nu met mengtafels ineens wel? Hoekandanou?

Als je alleen al dit leest weet je dat je het niet serieus hoeft te nemen:


... en een drumstel kun je beter laten klinken dan het origineel.

I rest my case .

Erik de Perik
16 november 2018, 23:35
I rest my case .

Je kunt jouw zaak best laten rusten maar het is nog steeds mogelijk om een drumstel beter te laten klinken.

Han S
16 november 2018, 23:38
Maar Soundcraft Spirit is rommel Han. Dat wil ik dan wel even kwijt.

Ik heb daar geen ervaring mee, maar in een vakblad werd de eerste digitale Spirit getest en dat was de slechtst klinkende tafel die ze hadden meegemaakt.

Het ontwerp van de Seck 1882 is subliem en zo klinkt hij ook, dus nam Soundcraft die kleine fabriek over, maar kennelijk hebben ze de boel verneukt.

Een mengtafel ontwerpen en bouwen is niet zo moeilijk, maar een transparant geluid heeft met veel factoren te maken en fasereinheid is daar een belangrijke factor. Een toonregeling kan de boel flink naar de kloten helpen.

De DDA tafel had 92 ingangen en op de linkerkant, dus waar de microfoons op binnen kwamen was de toonregeling geniaal. Het begon met een geweldige pre-amp, een schakelbare phantom, een fase omkeer schakelaar, een instelbaar laag-af filter van 20 tot 500 Hz en uiteraard met een bypass. De toonregeling had vier keer sweep en een vari Q en daar kon je alles mee doen en zonder dat je er bagger van maakte.

Als je met zo'n tafel een PA aanstuurt, dan kun je toveren, mits je weet wat je wel en niet moet doen. Maar ruim twee ton is een budget dat je alleen met een goed draaiende zaak aankan. Ik ben dus wel heel erg verwend zou je kunnen stellen, maar toevallig moet ik volgende week een PA klus doen vlakbij en als de tafel me niet bevalt haal ik een van mijn Seck tafeltjes op en steek de boel om.

Ik heb rond 1990 lang gezocht naar de juiste mengtafel en ik heb er veel geprobeerd en de Seck stak er binnen die prijsklasse met kop en schouders bovenuit, ook qua mogelijkheden. Later heb ik er nog twee gekocht en ik heb 24 sporen locatie opnamen gemaakt die hardstikke goed klinken, van orkesten, bands, koren etc. Ik sleepte gewoon een hele analoge 24 sporenstudio mee in een personenauto.

Han S
16 november 2018, 23:46
Even voor mijn beeldvorming he....
In het hifi topic staan er pagina's vol over dat versterkers geen verschil maken in geluid, mits hetzelfde gecalibreerd. Ook kabels en stekkers maken geen donder uit aldus daar.....en nu met mengtafels ineens wel? Hoekandanou?

Er zijn zeker hi fi versterkers die kut klinken, maar we hadden het over goed ontworpen versterkers en die moeten gewoon versterken wat er ingaat.

Een mengpaneel is elektronisch veel uitgebreider dan een versterker en een slecht ontworpen toonregeling kan het geluid totaal naar bagger transformeren. Ik heb eens een opname gemaakt voor een metal CD met de geweldige drummer. Die jongen heeft twee dagen zich in het zweet gewerkt en we namen op met 24 sporen twee inch tape en dat klonk super.

De producer besloot om het over te zetten naar digitaal en had een supersnelle computer mee en een Behringer digitale mengtafel. Toen we de boel hadden overgezet hebben we het geluid met elkaar kunnen vergelijken en ik ben me te pletter geschrokken. Er was hoegenaamd niets meer van over, een compact cassette klinkt een stuk beter.

Han S
16 november 2018, 23:52
Als je alleen al dit leest weet je dat je het niet serieus hoeft te nemen:



I rest my case .

Ik snap wel wat Erik bedoelt. Hij drukt zich wat vaag uit. Als je een drumstel hoort over een goed PA en je vergelijkt dat met hoe het drumsteletje akoestisch klinkt, dan hoor je ineens een klein drumstelletje.

Ik heb eens een band gedaan over een PA met per kant 24 basbins, dat is echt kicken. De kick lijkt onweer en de snare maakt kanonschoten.

Plant
17 november 2018, 00:03
Je kunt jouw zaak best laten rusten maar het is nog steeds mogelijk om een drumstel beter te laten klinken.

Als we het hebben over High Fidelity (natuurgetrouwe weergave) snap je m'n punt wel denk ik. Zodra iemand in de HiFi-wereld gaat praten over 'beter dan het origineel' weet je dat je wordt belazerd.

Erik de Perik
17 november 2018, 00:06
Als we het hebben over High Fidelity (natuurgetrouwe weergave) snap je m'n punt wel denk ik. Zodra iemand in de HiFi-wereld gaat praten over 'beter dan het origineel' weet je dat je wordt belazerd.

Nee ik bedoel een drumstel wat niet klinkt, uiteindelijk toch wel te laten klinken.

Plant
17 november 2018, 00:09
Tja, dan moet je gewoon een goed drumstel kopen...

Da Vinci
17 november 2018, 07:26
Ik snap wel wat Erik bedoelt. Hij drukt zich wat vaag uit. Als je een drumstel hoort over een goed PA en je vergelijkt dat met hoe het drumsteletje akoestisch klinkt, dan hoor je ineens een klein drumstelletje.

Ik heb eens een band gedaan over een PA met per kant 24 basbins, dat is echt kicken. De kick lijkt onweer en de snare maakt kanonschoten.

Zo vaag vond ik het eigenlijk niet hoor. Het ging over mengtafel voor een PA en dan kan je best een matig drumstel wat oppeppen met de juiste instellingen.
Maar ik heb het idee dat er ergens een memo is rondgegaan waarin is verteld dat we moeten zeiken op alles wat Erik post.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

D3nnis
17 november 2018, 07:55
Ik vind het eigenlijk wel opmerkelijk dat hier termen als "crispy", "punch" en "transparant" ok zijn en in dat andere topic iemand terug naar aarde geroepen wordt vanwege een opmerking over "warme sound".

Die drumstelkwestie is wel een typische trouwens.
Onze drummer heeft een behoorlijk prijzige tama set die akoestisch 100x mooier klinkt als zijn gare pearl export. Echter, uitversterkt klinkt die export vaak zoveel beter op eoa manier, dat die toch altijd maar gewoon mee gaat (het is natuurlijk zo dat er vaak geen uren en uren tijd is om microfoons goed te zetten...zou er iets mee te maken kunnen hebben).

Blijkbaar heeft PA spul weinig te maken met natuurgetrouwe weergave. Ik heb zó veel opnames waarbij mijn gitaar niet klonkt zoals ie daadwerkelijk klinkt.
Sterker nog, hier lokaal is er maar 1 geluidsman die mijn gitaar wél kan laten klinken zoals ie klinkt.
1 van de weinige geluidsmensen die ook niet klaagt over het volume, gek genoeg. Als het de spuugaten uitloopt wel, maar verder zegt ie "doe gewoon je ding, ik regel de rest". Jammer dat ie niet zo veel zin meer heeft in allemaal van die kutbandjes, en zich luever met theaterdingen bezighoud.

Hmm, ik dwaal af :)

Han S
17 november 2018, 11:16
Een drumstel opnemen of uitversterken is vrij moeilijk. Je kunt een mengpaneel uit de hoogste kwaliteitsklasse gebruiken, maar als je niet begrijpt wat een fasefout is heeft dat allemaal geen zin.

Harald
17 november 2018, 18:42
Iets beter laten klinken dan het origineel? Wat is de onmogelijkheid daarvan?

Dat gebeurt per definitie al. Galm, compressie, autotune... zou je de gemiddelde Nederlandse artiest zonder willen horen? Er zijn zangers en zangeressen die zonder kunnen, maar het is wel de minderheid.

Drums, natuurlijk geluid binnen een band? Leuk en aardig, maar dan weet je ook zeker dat je de kick al nauwelijks gaat horen als er meer dan 30 man publiek is...

Wat je zeer zelden krijgt is precies hoe het onversterkt klinkt, maar dan harder. Geldt ook voor gitaarpickups, incl. de allerbesten. En met een microfoon voor je gitaar is de kans doorgaans live ook erg klein, tenzij de knoppenman echt heel goed is.

Precies hoe het onversterkt klinkt maar dan harder is bij PA werk toch eigenlijk maar heel zelden de bedoeling?

Plant
17 november 2018, 21:11
Het topic ontspoort een beetje.


Maar ik heb het idee dat er ergens een memo is rondgegaan waarin is verteld dat we moeten zeiken op alles wat Erik post.

Dan heb zelfs ik die memo gemist ;) Het gaat ook niet om zeiken.

Er begint iemand over de klank van een mengtafel. Dus niet over het klankmatig pimpen van instrumenten met elektronische hulpmiddelen. HiFi gaat over het onaangetast weergeven van muziek. En een mengtafel moet dat (in neutrale settings) vanzelfsprekend ook. Een mengtafel die klinkt is geen goede mengtafel.

En Behringer rules! :hide:

Hoe het zich 'on the road' gedraagt qua degelijkheid weet ik niet, maar ik zie daar toch netjes werkend spul van. Zeker voor het geld.

miyaru
19 november 2018, 18:01
Sorry dat ik zo binnen val...... Elk type mengtafel heeft zeker tot op zekere hoogte een eigen geluid. Ennuh Behringer? Tja wat zal ik daar van zeggen..... Wij gebruiken veel Midas spul op het werk, en dat klinkt zeker anders dan zijn Behringer neefjes en nichtjes. Wat beter of slechter is? De preamps van een M32 en X32 schelen behoorlijk in klank, waar bij de meeste vinden dat de Midas beter klinkt. Voor het geld is Behringer tof en leuk - maar dat was het ook wat mij betreft.

Zou ik het kopen? Wellicht hun Model D synth - omdat het origineel echt niet te betalen is, en hun Model D nu € 299,= kost. Maar mengtafels niet hoor, daar blijf ik weg van. Kan ik het weten? Wellicht dat 2 jaar studie voor geluidstechnicus me bij mijn beslissingen helpt. Wat klinkt mooier is ook heel subjectief, dat weten van typen gitaren en versterkers en pedaaltjes - of juist weer de modellers.

Mijn moraal van het verhaal: kleuring zal er altijd zijn in meer of mindere mate, en wat daar aan mooi of lelijk is, scheelt per persoon.

Voor de rest val ik niemand aan of af - ieder zijn mening.......

Baker
24 november 2018, 16:46
Ik heb nog geen overtuigende argumenten gehoord om een ander mengpaneel te kopen dan het apparaat uit de openingspost. Ik denk dat ik hem maar bestel. Bedankt voor de reacties allen.

Han S
24 november 2018, 17:37
Ik moest vanmiddag het geluid doen voor een band ergens in een vrij grote zaal. Het PA bestond uit een actieve set met subs en satellieten en het mengpaneel was een Yamaha uit rond 1980 met 12 microfooningangen, waarvan er twee nodig waren voor de disco.

Band met drie gitaristen, bassist, drummer en drie zangmicrofoons.

De drummer had een Behringer set bij zich met 16 mic inputs en ik kon het geluid vanuit de zaal regelen met een tablet en de drummer regelde de monitors met zijn telefoon. Dus het bejaarde Yamaha paneel kan met pensioen.

Ik moet zeggen dat het best prima werkt, je kunt in elk punt van de zaal met je tablet dingen aanpassen en uiteraard had die zaal net als de meeste zalen last van staande golven. Dat heb je altijd met zo'n vierkante doos.

Maar ik vond het best wel prima werken zo.

Dirk_Hendrik
25 november 2018, 13:13
Ik heb nog geen overtuigende argumenten gehoord om een ander mengpaneel te kopen dan het apparaat uit de openingspost. Ik denk dat ik hem maar bestel. Bedankt voor de reacties allen.


Gezien je budget zit je sowieso in de cheap ass meuk. Je stelt alléén zelf dat je minimaal 8 kanalen wilt en daarvoor tot 300 eur kan gaan. Vervolgens gebruik je iets meer dan helft van je te spenderen budget voor het bestellev van je minimum. Dan zou ik, als ik jou situatie zat, dat budget ook toepassen en iets kopen met wat meer kanalen.

Erik de Perik
25 november 2018, 13:19
Dit dan misschien? (https://www.thomann.de/nl/behringer_x_air_xr16.htm)

Han S
25 november 2018, 13:21
https://www.gear4music.nl/en/PA-DJ-and-Lighting/Behringer-X18-X-AIR-Digital-iPad-Tablet-Mixer/XOX

Ik zou die 85 euro ook wel ergens vandaan halen, werkt super en klinkt ook goed en je hebt veel meer mogelijkheden qua toonregeling en controle.

Brum
25 november 2018, 16:26
https://www.tools4tones.nl/index.php?route=product/product&path=66_69&product_id=6704

Voor €350,- krijg je de Ipad er bij. Of ie goed is, ik heb geen idee. Ik word niet gehinderd door enige kennis. Maar Mackie is over het algemeen best aardig spul, toch?

Baker
25 november 2018, 18:03
Gezien je budget zit je sowieso in de cheap ass meuk. Je stelt alléén zelf dat je minimaal 8 kanalen wilt en daarvoor tot 300 eur kan gaan. Vervolgens gebruik je iets meer dan helft van je te spenderen budget voor het bestellev van je minimum. Dan zou ik, als ik jou situatie zat, dat budget ook toepassen en iets kopen met wat meer kanalen.

Dank voor je antwoord. Ik volg je redenatie. Het punt is dat het budget maximaal 300 is, maar liever minder. Qua kanalen voldoet dit mengpaneel, meer hoeft niet persé. Het ging me er vooral om, kan ik binnen het maximale budget iets vinden dat kwalitatief beter is dan mijn keuze. Met andere woorden, kan ik door iets meer uit te geven, maar met een maximum van 300 euro iets beters vinden. Volgens mij niet.

showband
26 november 2018, 07:22
Ik vind het eigenlijk wel opmerkelijk dat hier termen als "crispy", "punch" en "transparant" ok zijn en in dat andere topic iemand terug naar aarde geroepen wordt vanwege een opmerking over "warme sound".
Hmm, ik dwaal af :)

+1

mijn ervaring is dat analoge tafeltjes van behringer en soundcraft , phonic enz gewoon in no time stuk zijn en tot die tijd erg slecht klinken. Die xenixen hebben een extreem korte levensduur.

Als je voor analoog en klien gaat is mackie eigenlijk je enige keuze.

Als de crew een digitafel begrijpt?
Dan is behringer ineens onverslaanbaar.
Ritsel een oud computerscherm erbij en koop een raspberry Pi (+/- 4 tientjes)
Daarop kun je met een catkabel een mixopstelling maken die groot en betrouwbaar is.

een X-air 16 is niet alleen binnen budget. maar je bespaart ook nog eens honderden euro's op kabels!
https://www.thomann.de/nl/behringer_x_air_xr16.htm
Vergeet dat niet in te calculeren.
Als je met een paar kabels van 2 en 4 meter werkt of dat je 8x 6 a 8 meter moet kopen en misschien een multikabel...

Overigens: Bouw goedkoop spul niet te compact in bij je locatie. Meestal hebben ze wat krap bemeten koeling of zelfs geen koeling en dat beperkt je levensduur.

deefke666
26 november 2018, 07:44
Ik weet niet van waar je moet komen maar misschien is zoiets wel een goede oplossing voor jou.

https://www.2dehands.be/muziek/audio-apparatuur/mengpaneel-geluidstechnicus/mackie-cfx-12-mk-ii-pa-473247323.html

harrie-beton
26 november 2018, 08:11
Voor tweedehands is die aardig duur nog.

deefke666
26 november 2018, 08:21
Voor tweedehands is die aardig duur nog.
Klopt inderdaad ja, maar wie weet neemt die verkoper wel een bod aan van bijvoorbeeld 200E.
Dan lijkt dit mij wel een goede deal.
(voor alle duidelijkheid, dit ben ik niet hoor)

Han S
26 november 2018, 14:42
Klopt inderdaad ja, maar wie weet neemt die verkoper wel een bod aan van bijvoorbeeld 200E.
Dan lijkt dit mij wel een goede deal.
(voor alle duidelijkheid, dit ben ik niet hoor)

Lees de post van showband nog een keer.

Ik heb zaterdag met zo'n Behringer gewerkt. Het apparaat staat op het podium, dus je hebt korte microfoonsnoeren nodig en die heb je sowieso nodig, ook als je analoog werkt met een stageblok, multikabel en analoge tafel in de zaal.

En de geluidsman loopt in de zaal met een tablet en daarmee kan hij alles regelen. Dus in elke hoek van de zaal kan hij controleren hoe het klinkt.

Zo had ik zaterdag achter in de zaal een heleboel laag en midden in de zaal bijna geen laag meer, leuk die staande golven. Sta je daar met een analoge tafel, dan moet je weglopen om te horen hoe het verderop klinkt.

En geloof me maar, veel zalen zijn rampzalig slecht, ik sta veel liever buiten met het spul.

Erik de Perik
26 november 2018, 17:50
Lees de post van showband nog een keer.

Ik heb zaterdag met zo'n Behringer gewerkt. Het apparaat staat op het podium, dus je hebt korte microfoonsnoeren nodig en die heb je sowieso nodig, ook als je analoog werkt met een stageblok, multikabel en analoge tafel in de zaal.

En de geluidsman loopt in de zaal met een tablet en daarmee kan hij alles regelen. Dus in elke hoek van de zaal kan hij controleren hoe het klinkt.

Zo had ik zaterdag achter in de zaal een heleboel laag en midden in de zaal bijna geen laag meer, leuk die staande golven. Sta je daar met een analoge tafel, dan moet je weglopen om te horen hoe het verderop klinkt.

En geloof me maar, veel zalen zijn rampzalig slecht, ik sta veel liever buiten met het spul.

Daarom hebben wij (met de band) een delay setje voor halverwege de zaal. :)

Erik de Perik
26 november 2018, 18:00
Op papier zijn de mogelijkheden van die Behringer Xenyx (https://www.bax-shop.nl/analoog-mengpaneel/behringer-xenyx-x1222usb-pa-en-studio-mixer) ongekend voor het geld en helemaal te gek voor de kantine toepassing (wellicht zelfs overkill). reken maar uit....: 6 mic kanalen (eerste 4 met compressie), global effect processor, global 48V, global graphic eq, alle kanalen + 1mon. + 1. effects hebben een fader, 2-track in/out, channel mutes, USB out incl. recording software..... en dat allemaal voor 161 eur!

Ik zou 'm sowieso in een 19" behuizing bouwen (met deksel). Als het ding stuk is, is 'ie kapot en waarschijnlijk niet rendabel om te laten repareren.

showband
27 november 2018, 11:14
problem is dat die specs wel goed zijn.

maar de potmeters op de PCB gesoldeert zonder goede verbinding met de frontplaat waardoor gebruik de solderingen sloopt.
en dat al die knopjes voor geen meter klinken.
Hoog bijdraaien hoort fris/minder top te zjn maar gaat van dof/knersen
het laag gaat van dreun naar gerommel in plaats van "ruimte in de mix" naar "meer ballen"
een tweebanden eq van mackie werkt, vier banden behringer analoog niet.

ik heb er een gehad.... was helemaal onbruikbaar.

en dan beginnen we nog niet over onverklaarbare rare faseproblemen als je op knopjes gaat drukken bij behringer....

Erik de Perik
27 november 2018, 12:53
Dat weet ik ook, maar hij gaat ‘m toch kopen. ;)

Han S
27 november 2018, 14:21
https://reverb-res.cloudinary.com/image/upload/a_exif,c_limit,fl_progressive,h_620,q_85,w_620/v1396199215/wbf68ra8dcxhkpe8bmhk.jpg

Rond 1990 kocht ik twee van deze mengtafels voor 6500 gulden per stuk en die zijn zeer intensief gebruikt. Ik heb ze nog steeds en ik heb er zelfs een derde bij gekocht.

Ik had er drie nodig om life opnamen te kunnen maken op 24 sporen. Ze hebben namelijk acht bussen/uitgangen, dus drie is 24 sporen tegelijk.

Ze klinken echt subliem, zijn een meter breed en wegen 17 kg. De kantelpunten van de toonregeling zitten bij 45 Hz en 11 kHz en het midden heeft een sweep. Wat betreft geluidskwaliteit komt een Behringer er niet bij in de buurt en ik heb er in al die jaren nooit een storing mee gehad.

Het is wel een studio paneel, met een semi inline deel waarmee je een aparte mix kunt maken voor monitoring, met een eigen stereo effect send en return. Naast de 18 mic/line inputs heeft hij vier line inputs met eigen toonregeling en je kunt de acht bussen ook als inputs gebruiken tijdens een mix, dus heb je voor PA gebruik totaal 30 ingangen.

En je kunt naast een zaalmix dan meerdere onafhankelijke monitormixen maken voor het podium.

Ze zijn niet te koop, maar een enkele keer zie ik er een op ebay.

johanb
27 november 2018, 20:11
respect..respect (moet meer dan 10 tekens)

Baker
27 november 2018, 21:29
Dat weet ik ook, maar hij gaat ‘m toch kopen. ;)

Ik weet dat diep van binnen ook wel, maar inderdaad, waarschijnlijk ga ik hem toch kopen / adviseren.
Omdat ik denk dat dat voor nu de juiste keuze is. En ik bedoel, 161, waar hebben we het over.
Digitaal heb ik zeer zeker overwogen, heb zelf (positieve) ervaringen met Ipad mixers.
Maar, de mensen die er mee moeten werken kunnen echt niet met een ipad overweg, dat weet ik nu al.

Han S
27 november 2018, 21:36
Maar het apparaat waar ik zaterdag mee heb gewerkt wordt volledig op afstand bestuurd, dus je hebt geen mechanische potmeters en faders, dus dat kan ook allemaal niet kapot gaan en voor 385 euro heb je volgens mij een redelijk perfect apparaat.