PDA

View Full Version : Zelfbouw: Chassis JTM45



Franc
4 augustus 2003, 20:32
Ik zocht eigenlijk een rubriek voor zelfbouw, maar die is er niet echt (ideetje misschien, meneer GitaarNet?), dus zet ik dit over een zelfbouw JTM45 maar onder de Vintage versterkers, hoewel ie dat natuurlijk strikt genomen niet zal zijn ;-)

Ik heb inmiddels al een turret board van Ray Domzalski (kwijl!!) en wil me nu in het chassis gaan verdiepen. Het board is gebaseerd op de JTM45 uit 1966 dus denk ik dat ik dat jaar maar een beetje aan moet houden.

Dus mijn vragen:
- wat is het materiaal van het chassis?
- is het gevouwen uit 1 stuk of zijn het losse vlakken die zijn verbonden (hoe?)

Ik heb wel al wat hier gekeken: http://www.bruceclement.com/music/chassis-jtm45.htm
maar echt veel wijzer ben ik nog niet. Ik zie chassis van staal, maar ook alu? En hoe zat het chassis aan de kast bevestigd? Ik zie plaatjes met van die blokjes die je ook in een 19" rack ziet, was dat toen standaard?

Alle info welkom :???:

mathe
4 augustus 2003, 22:19
Dus mijn vragen:
- wat is het materiaal van het chassis?
- is het gevouwen uit 1 stuk of zijn het losse vlakken die zijn verbonden (hoe?)


Hadie Franc,
Lang niet gesproken :D

Materiaal is aluminium gevouwen uit 1 stuk.
Hoe je losse vlakken kunt verbinden? Lassen!

Wordt lid op http://groups.yahoo.com/group/JTM45/ en je wordt vast een hoop wijzer.
Of vraag het me gewoon :D

Marc

Franc
4 augustus 2003, 22:54
Hahaha, ja marc, ik kan wel bij jou in de leer ;-)
Ik wilde jou er eens niet mee lastig vallen en het forum laten werken voor me, maar ja... :razz:

Krijg al een tijdje die berichten van die Yahoo groep binnen, ik zal ze eens gaan lezen.

Alu lassen?

EdJ
4 augustus 2003, 23:26
Mischien een kleine tip;ik heb mijn chassis gekocht bij een RVS bedrijf dat veel in pleziervaart reparaties uitvoert.Het is 3 mm dik en gelast en heeft een onderplaat en zijflapjes(?)zoals een Marshall chassis.Omdat ik geen ruimte tekort wilde hebben bij toekomstige modificaties heb ik een vrij groot chassis.Iets van 63 bij 28 bij 9 centimeter.Naderhand bekeken eigelijk belachelijk maar ja wist ik veel?Het kostte me in ieder geval 50 Euro incl.Btw.Of dat duur is weet ik niet.Het is in ieder geval goedkoper dan een cursus aluminium lassen.Het is voor de duidelijkheid dus 3mm Aluminium.

Franc
4 augustus 2003, 23:38
klinkt interessant EDJ
Hoe gaat dat in zijn werk? Geef je ze een exacte bouwtekening of wat maten en een voorbeeldfotootje?
Waar zit dat bedrijf van jou?
Gaten kan ik er zelf wel inmaken, maar de basisvorm zo kan en klaar klinkt wel verleidelijk...

EdJ
5 augustus 2003, 12:04
Een schetsje en de maten was voldoende.Dat bedrijf zit een paar honderd meter van mijn huis :D Ik ben er echter van overtuigd dat er overal van dit soort bedrijven zitten.Loop eens door de gouden gids :D

Franc
5 augustus 2003, 21:57
Gouden wat? Is dat op papier? Geef me liever de URL man ;-)
Hahaha, misschien ga ik wel op zoek, want zelf ff 3mm alu buigen zie ik niet zitten. Aan de andere kant schijn je ook zo kant en klare chassis' te kunnen bestellen. Is daar nog wat over te zeggen? Wie maakt de beste?

EdJ
5 augustus 2003, 22:53
Bij mijn weten kun je alleen in de USA kant en klaar bestellen.Vraag ff op Ampage of ax84.Maar dan zit je weer met hoge verzendkosten.
Kijk bij bovengenoemden ff in de zoekfunctie want er zijn geregeld aanbiedingen geweest van lui die van hun spullen afmoesten :wink:

mathe
5 augustus 2003, 23:05
Franc,

Dit is een chassis uit '66:

http://www.bruceclement.com/music/images/chassis/JTM45-01-1966.jpg

Zoals je kunt zien hebben deze zgn. eindblokken om het chassis stijf te maken. Niet eenvoudig om na te maken. Alle chassis zijn trouwens gemaakt van 2mm aluminium (en niet 3mm). Ik zou overwegen om een '65 te gaan maken. Maakt voor je onderdelenbord niets uit.

Marc

Franc
5 augustus 2003, 23:19
Oooow, ja, dacht ik er net uit te zijn met 1966 :-D

Ik neem dus aan dat een 65er helemaal gevouwen is zonder die blokken op het eind?
Op zich, als je die eenmaal hebt lijkt het chassis me verder relatief eenvoudig toch? Zijn dat gewoon rechtoerechtaan massieve blokken met gaten met draad of zitten er weer hoekjes en randjes aan (die plaatjes laten nou nooit eens de bovenkant zien ;-) )

Maar goed, 2mm dus....

Kitchen-Marshall
8 augustus 2003, 18:20
...Nouja, rechttoe rechtaan...

Kijk hier maar eens naar:

http://www.xs4all.nl/~aukhammy/marshall/pages/DSCF0112.htm

Deze 100 watt '66 halfstack is eigendom van een goeie vriend vamme..
...en geen idee of je dit soort aluminium blokken kant en klaar kunt kopen..

mathe
8 augustus 2003, 20:20
Hele mooie versterker zeg!
En gelukkig nog lekker origineel.
Kun je voor me een keertje kijken welk type die metaalkleurige diode is (die in het bias voedingsdeel zit)? Volgens mij is het een door Mullard gemaakte diode, maar ik zou graag het type weten.
Ik ben bezig met een restauratie van eenzelfde type versterker (JTM45-100) maar dan van een jaartje eerder. Ofwel, één van de eerste Marshall 100 Watters. Ik mis deze diode nog (en een paar andere zaken)....

Maak je nog een keertje een foto van dat 'bijna net echte' labeltje op de achterkant van jouw versterker? :D

Marc (ja dezelfde als die op het PP forum)